Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Marraskuussa~

Mä päätin tänään etten astu enään kotona vaa'alle ja syön ihan hyvillä mielin vaikka kiloja kertyiskin ja toivon sitten että ne lähtee myös kaikki pois. Tänään oiskin sitten varmaan jo tehtävä kakku pohja valmiiksi isänpäivää varten, koristeet me siihen jo tehtiinkin lasten kanssa:



15 päivää enään ultraaan sieltä se lähestyy koko ajan se aika :) ja tässä ois masu kuvaakin :)



Yönenkeli ja tiitiäinen 18+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu ja Vemia
Yönenkeli ihana kun päivittelet kuvia, suloinen massu! :)

Fujin mä oon aika järkyttyny ja pahoillani sun puolesta!! Voin kuvitella oman reaktioni tommosesta kommentista terkalta kuin että "toivottavasti nyt vielä nähdään.."! :O Ikävää et sua tollein peloteltiin ja tosiaan ihan aiheetta, onneksi sait kuitenkin nyt mielenrauhan, kivapa ois ollu jäädä tollasta murehtimaan sinne rakenneultraan saakka... ajattelematonta ja epäammattimaista. Sitä paitsi, mitä sillä on yksistään väliä, jos kohtu kasvaa yläkäyrillä? Monessa paikassa mitataan kai vasta rv 20 jälkeen, koska ei oo helppo mitata vielä aiemmin, jos tuolloinkaan? Mulla oli rv 16+jotain se neuvolalääkäri eikä sekään mitannu, itse asias ei pidelly masua ollenkaan, en tiä sit et unohtuiko? :D

Masu piilottelee edelleen, selällä makaillessa kohdun kyllä tuntee, mutta ulos ei vielä näy, makkarat varmaan sen alleen piilottaa? :popcorn: Liikennettä kyllä välillä tuntuu, muttei vielä päivittäin, aika tuntuu nyt jotenkin huisin pitkältä, kun oottaa innolla niitä kunnon potkuja; niin ja rakenneultraa, mietityttää että kasvaako pieni niinkuin kuuluukin, vaikka masu ei kasva?

Karviaismarja ja tiiti 19+3
 
  • Tykkää
Reactions: Yönenkeli
Fujin jopas nyt kun tuollaisen ressin sai aikaiseksi. Mullahan oli jo 16+2 kiloja tullu lisää se + 10 kg eikä meidän th ollut siitä huolissaan vaikka kokeili kohdunkokoakin tosin sillon sitä ei viellä mitattu kokeili vaan.

Jeee eilen illalla voin ainakin ihan täysin varmaksi sanoa että tuo tiitiäinen mua tökki ja monotteli jokseenkaan ei ollu mitään kauheen kovia potkuja mut silti :heart:
Huomenna poksuu ...

Yönenkeli ja tiitiäinen 18+6
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Fujin ihme th sulla! Suututtaa tollaset kommentit! Pystyisitköhän vaihtamaan terkkaria? Olisi kuitenkin kivempia nuo neuvolakäynnit, jos olisi luottamus neuvolatätiä kohtaan. Siis oikeasti, ihan uskomatonta! Onneksi kaikki kuitenkin on hyvin ja eiköhän tule olemaankin! :heart:
 
Fujin Ihme touhua th:lta tollanen! Suututtaa ihan sun puolesta. Onneks kaikki on hyvin ja teillä on kovin kuvauksellinen kaveri ;) Meillä kun nt-ultrassa vaava halusi heilua ja keikkua niin alkuun ei meinattu kuvaa saada ja muistoksi tuli "vain" yksi kuva beibestä :D on sekin jo jotain, mutta tykkäisin kovasti kun hyvistä ultrakuulumisista saisi edes pari kuvaa aina mukaansa.

Käyn täällä joka päivä lukemassa kuulumisia, mutta enemmän meinaa toi FB puoli olla kuvioissa.
Pahoinvointirannekkeet ollu käytössä maanantaista asti kun viime viikko meni oksennellessa yötäpäivää, mutta tänään on eka päivä kun en oo oksentanu (vielä?). Viime yö meni kovissa tuskissa kun alaselkä/lonkka tai joku on niin pirun kipeä, ettei jalkaa saa suoristettua. Katson nyt viikonlopun yli, että miten käy ja jos ei helpota ni hätyytän lääkäriä/neuvolaa ja haluan fysioterapiaan. Jos nyt oikeen kovasti yltyy tuo kipu niin etten saa viikonloppunakaan nukuttua niin mies saa mut sitten kyyditä päivystykseen, mutta toivottavasti tuo nyt levolla ja kuuma/kylmä hoidoilla menee ohi.

16+0 POKS <3 (vauva vasta 15+4)
En osaa päättää kumman mukaan poksuisin xD
 
Fujin Lueskelin eilen ennen nukkumaanmenoa tuon sinun blogikirjoituksen ja kihisin oikein, ihan käsittämätöntä toimintaa th:lta. Luulis että se tietää sun historiasta ja peloista jotain eikä lähtis heittää tollasia tuulesta temmattuja arvauksia ilmoille? Ehdottomasti vaihtaisin terkan tollaisen jälkeen, tai vähintään mainitsisin ettei muuten tuntunut kivalta.

(.) Mä oon nyt yrittänyt kovasti tunnustella tuota mahaa ja kyllä mä sanoisin että se kohdun korkein kohta olis tuossa muutama sentti navan alapuolella. Myös nippailujen ja liikkeiden perusteella sanoisin että sen kokoinen se olisi, mutta ihmeellistä kun näillä viikoillahan se useimmiten on paljon alempana vielä? Toisaalta olen järkeillyt että mulla se kohtu viimeksikin kasvoi tuonne ylöspäin eikä tullut paljoa ulos, lisäksi pieni väli raskauksien välillä. Ja kun en muutenkaan ole mikään pitkä niin ei tuossa kovin isoa väliä ole :D Eikä se kovin paljoa alempana ollut mistä silloin muutama viikko sitten ultrattiin. Mutta missäs te jotka olette tunnustelleet/neuvolassa tunnusteltu, olette tunteneet sen kohdun ja millä viikoilla?

Tänään tosiaan piti sitten löntystellä toisestakin syystä kuin vain noiden liitoskipujen takia. Kaupassa käydessä meinaan alkoi nipistellä mahasta yhdestä kohtaa ja toiselta puolelta taas alkoi vihloa. Ja vaikka hidastettiin tahtia niin nippailut ja vihlonnat vaan yltyi, onneksi ei kuitenkaan niin paljoa ettei olis pystynyt kävellä. Miestä vaan sai koko ajan nykiä takinhelmasta kun se yritti kovasti juosta edellä eikä meinannut muistaa että mä en pääse niin nopeasti :D Jäi vähän epäselväksi että mitä se nipistely oli, siis tuntui ihan siltä kun joku olisi nipistänyt mahan sisäpuolelta. "Vihlonta" on tuttu vaiva jo viime raskaudesta. Sen takia joutui viimeksikin löntystelemään vaikka maha oli tosi pieni, lopussa joutui jopa pysähtelemään. Yritinpä pari kertaa kävellä sen kivun "ohi" mutta se yltyi silloin sellaiseksi väännöksi että oli pakko pysähtyä. Nytkö se jo alkoi? Tätä menoa kerään sitten kiloja edellisenkin raskauden edestä. Pitäisi yrittää sinne uimaan tai muuta, että saa edes jotain tehtyä...

Mutta kyllä nämä kaiken maailman kolotukset voittaa pahoinvoinnin mennen tullen, että ei pitäis valittaa. Ehkä sitten jos en vessaan pääse itse kävelemään voin olla toista mieltä :) Mutta toistaiseksi yleisesti hyvällä fiiliksellä mennään!

Kp & Kultakala 15+3
(Ei oikein meinaa enää pysyä perässä että millä viikoilla sitä mentiinkään, täytyy luntata edellisistä viesteistäni :D)
 
Eilen poksuin 19+0 Tänään lahdetäänkin katsomaan lasten mummua ja pappaa ja sinne nauttimaan isänpäivä kakusta mihin pitäisikin kohta pursottaa kermat päälle :) Eilen sen jo kasasin maustumaan kaappiin :) ja kohta se jo on ultrakin :D 12 päivää enään....

Kultapupu jos en nyt ihan väärin oo kokkeillu niin kohdunkorkein kohta ois jossain navan tienoilla...

Yönenkeli ja tiitiäinen 19+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
moikka! Tänään 19+5 :) Rakenneultra olis ens torstaina, jolloinka menossa 20+2! En malta odottaa! Onneks ultraus jo heti aamusta 8.20. Toivottavasti kaikki oli kunnossa ja vauveli esittelis myös alapäätään tarkemmin ;)
Tällä viikolla ollut jnkn verran harjoitussuppareita. Kohtu saattaa kovettua esim. vaan ala- tai yläosastaan n. minuutiks. Kohdunpohja tuntuu nyt n. 1 cm navan alapuolella. Eli aikalailla viikkoja taitaa ainakin vastata :)
Oikein ihanaa viikkoa kaikille tasapuolisesti! Tulen sitten torstaina kertomaan ultrakuulumiset! :popcorn:
 
Tänään käyty kuuntelemassa ihanaa jumputusta neuvolassa :)
Aina kiva kun jotain konkreettista todistetta saa vauvan elosta, vaikka maha kyllä jo erottuukin - liikkeet ei kuitenkaan vielä tunnu.
Oliko muuten jotain teoriaa siitä, mitä sykkeen nopeus voisi kertoa sukupuolesta..
NP-ultrassa syke oli kyllä ~160, ja nyt neuvolassa ~140..

zinna85 16+5
 
En nyt muista mitkä ne "tyttö- ja poikasykkeet" oli, mutta meillä jotenkin aina kun neuvolassa kuunneltiin niin oli "tyttösyke" ja tyttö sillä kertaa tulikin. Huomasin kyllä kun kävin pari kertaa viikossa loppuraskaudessa käyrillä niin ne sykkeet vaihteli ihan jossain 120-160 välillä sen mukaan sattuiko se vauva liikkumaan vai lepäilemään. Tai säikähtikö se jos mä vaikka aivastin :D Mutta neuvolantäti arvasi oikein sykkeen perusteella, en tiedä millä onnella se oli aina sama siellä neuvolassa :)

Mä oon ihan painelemalla tunnustellut mahaa, enimmäkseen juuri siinä "gynegolokiasennossa" eli selällään. Ja kun oon tässä jo jonkin aikaa aina välillä painellut niin kyllä mä kuvittelisin sen kohdun juuri tuntevani, kun se tuntuu sellaisena kovempana pallukkana joka kasvaa tasaisesti :D Olen yrittänyt muistaa aina käydä pissalla eka ettei vaan sekota rakkoon. Yritin kyllä netistä etsiä ohjeitakin tuohon mutta en kyllä mitään kovin järkevää löytänyt.

Ainoa mitä löysin oli että näillä viikoilla pitäisi olla joku 8cm navan alapuolella ja itse sanoisin melko varmasti että se olis vaan muutama sentti navan alapuolella. Toisaalta mulla on muutenkin häpyluun ja navan välissä vähän tilaa kun tälläinen pätkäkin olen että varmaan sen takia, luin että ne voi vaihdella ihan hirveesti juuri anatomisten erojen takia.

Neuvolassa voisi tästäkin asiasta kysellä tarkemmin :p

Kp & Kultakala 15+6
 
Ikävää toimintaa tuolta Fujinin terkkarilta, mutta onneksi Fujin pääsit heti tarkistamaan asian yksityisellä ja mikä tärkeintä, kaikki on hyvin! Annat vaan palautetta sille terkalle ja sullahan pitäis olla potilaan oikeus vaihtaa terkkaria ihan milloin vaan.

Mulla mitattiin kohdunpohjan korkeus nyt ekaa kertaa neuvolassa viime perjantaina, viikkoja 19+1 ja tuo korkeus oli 20 cm. Kotona katselin tuota käyrää ja kyllähän tuo mitta on huomattavasti (useamman sentin) yli käyrien viikkoihin nähden, mutta ei neuvolantäti maininnut asiasta mitään. Kohdunpohja on kuulemma aivan tuossa navan korkeudella, vaikka vatsa onkin ulospäin lähes huomaamaton.

Miten ylipäätään se, että äidillä on raskausajan diabetes vaikuttaa siihen, onko äiti enää tulossa neuvolaan?? En siis ymmärrä neuvolantädin heittoa "toivottavasti vielä nähdään joulukuussa" tms., raskausajan diabeteksen ollessa kyseessä siihen saa kyllä nykypäivänä ensiluokkaista seurantaa, tukea ja hoitoa ja itse olen käsittänyt, että lähes kaikki diabetes-äitien lapset syntyy kyllä ihan ajallaan, mitä nyt yleensä keskimääräistä isompina ja saattavat joutua olemaan sairaalassa pidempään synnytyksen jälkeen sokeriarvojen takia.

Mulle terkkari tiuskaisi perjantaina, että hän ei tiedä, onko sydänäänten kuuntelu kotidopplerilla hänestä huono vai hyvä juttu. Kuulemma aiheutan sillä vain stressiä vauvalleni, kun vauva kuulee dopplerin äänen meluna kohdussa (josta en kyllä äkkiseltään löytänyt mitään tieteellistä dokumenttia th:n sanojen vahvikkeeksi). Avomies oli onneksi mukana neuvolassa ja sanoi minua puolustaen, että onko doopleri nyt kumminkaan niin pahasta, kun se selvästi vähentää äidin stressiä? Itse mietin päässäni, että onko parempi, että itse stressaan koko ajan onko kaikki hyvin vai että kerran 1-2 päivässä kuuntelen nopeasti sydänäänet ja saan itseni sillä rauhalliseksi?? Yllättävän paljon tuo ystävän muutama vuosi sitten kokema kohtukuolema (viikolla 33+) kummittelee nyt minunkin mielessä lähinnä ilmaantumalla painajaisiin öisin. Ja kun toistaiseksi liikkeet eivät ole olleet ihan päivittäisiä, niin on ollut mukavaa kuulla pikkusydämen läpättävän normaaliin malliin.

Tänään putosi iso kivi sydämmeltä, kun keräsin rohkeuteni ja menin kertomaan raskaudesta työnantajalle :) Joka suhtautui asiaan todellatodellatodella iloisesti ja myönteisesti ja onnitellen - vaikka onkin lähivuosina eläkeikää lähestyvä mies :) Vielä kun uskaltaisi kertoa asiakkaille, että heidän ohjaajansa tulee vaihtumaan kolmen kuukauden päästä sijaiseen. Ehkä tällä viikolla :)

ralliruutu 19+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kohdun alue on mystisen verhon takana. Eli toisin sanottuna mulla ei ole mitään hajua. :D Ehkä neuvolatäti kertoo mulle, kun meen sinne torstaina. Täällä kuvittelen tuntevani välillä pieniä liikkeitä, mutta varmaksi en voi sanoa.

Ah vihdoin varasin ajan hiusten leikkuuseen ja sainkin ajan huomiselle. Jos tähän päähän sais jotain tolkkua ja ei näyttäis enää niin paljon kassi-almalta.

Olen voinut myös hieman paremmin, joten tänään yritin opiskella pitkästä aikaa. Viime kerrasta onkin kulunut 3kk. Eihän siitä mitään meinannut tulla, mutta sainpa tehtyä yhden tehtävän mikä oli palautusta vailla. Nyt sitten sainkin uuden tehtävän. Kahdeksan sivua tieteellistä teksiä ensi maanantaiksi. Voi jessus. Noh ei kai tässä muu auta.
 
Arkirallia: Raskauskuulumisia II Siellä edellisen neuvolan kuulumisia :) Seuraava neuvola on sitten 5.12.

Sokeriarvot on pysyneet täällä erittäin hyvinä, uskaltaa jo herkutellakin silloin tällöin. Vointi on ollut hyvä, mutta voi elämä että saakin ravata pissalla koko ajan :O Siis jos alkuraskaudesta ramppasin pöntöllä, niin nyt on kyllä potenssiin kymmenen.

Tyttöolo on mulla, pari viikkoa pitäisi jaksaa odotella rakenneultraan ;) Tämä raskaus menee kyllä niin uskomattomalla vauhdilla! Tuntuu, että vastahan minä plussasin.

Issias on alkanut vaivaamaan jo nyt. Onko muilla issiasvaivoja? Miten pidätte ne kurissa? Mulla on välistä niin pahana, että hyvä kuin sängystä pääsee ylös. Onneksi äitini osaa neuvoa rentoutusharjoituksia, niin jotenkin selviää...mutta jos tää vielä tästä pahenee niin voi apua :D

St. Brigitten 18+5
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on hassua, että moni on jo puolivälissä :heart: aika menee niiiiiin nopeesti, vastahan sitä plussattiin :)

Mulla tulee harjotussuppareita tai mitä lie, niin joitakin kertoja viikossa. Silloin olen päässyt tunnustelemaan kohtua kunnolla ja minusta se on ihan vähän tuossa navan alapuolella, en tiedä onko se sitten hyvä vai huono, mutta siellä se on :) viikon päästä nla, niin sielläpähän kuulee sitten.

Fujin onpa todella ihmeellistä käytöstä th:lta, ei oikein kuulosta hyvältä. Tulee heti mieleen, että onkohan kovin ammattitaitoinen... Mutta onneksi pääsit tarkistamaan tilanteen yksärille!

Vemia + ykä (nyt vakiintunut työnimi, vaikka onkin ihan tyttöolo :p ) 16+4
 
Karviaismarja Mulla ru on 21+2, ihmettelen myös et miks näin myöhään, ihankun ei olis löytynyt aikasemmin aikaa.. Vois soittaa ja sanoa että tuo aika ei sovikaan, mutta sitten ne siirtää sitä vielä myöhemälle, ei auta kuin odottaa! Tasan 3 viikkoa : /

Miwwi 18+2
 
Aika menee tosiaan nopeasti, ensi viikolla täälläkin jo puoliväli ja rakenneultra! Varsinkin tää aika np-ultran jälkeen on mennyt kuin siivillä. Potkut tuntuu jo päivittäin ja monta kertaa päivässä, nyt muutamana päivänä ovat olleet myös selkeästi ulospäin havaittavissa, kun menee selälleen makaamaan ja vauva innostuu potkimaan. Aktiivinen vauveli tuntuu olevan, esikon liikkeet ei vielä tässä vaiheessa musta näin paljon tuntunut eikä ainakaan vielä ulospäin näkyneet.

Iskiaskipuja oli mulla n. viikoilla 15-17 tosi paljon, siis vähänkään pidempää matkaa ei pystynyt kävelemään ja välillä ihan sängystä noustessakin puukkoa iskettiiin pakaraan. Olin jo aika paniikissa miten ihmeessä selviän loppuraskauden jos näin aikaisin oli noin pahana, mutta kumma kyllä vähitellen kivut menivät ohi ja n. viikolta 18 asti olen ollut lähes täysin kivuton. En tiedä mikä siihen vaikutti, oon kuitenkin nytkin harrastanut suht aktiiivisesti liikuntaa, kävellyt pitkiäkin matkoja jne. muttas e ei ole ärtynyt samalla tavalla. Mitään vinkkejä en siis osaa antaa, kokeilin itse noilla viikoilla kaikenlaista (hierontaa, kuumaa, kylmää jne.) mutta mikään ei auttanut. Toivoa siis kuitenkin on että kipu ei ole tullut jäädäkseen koko loppuraskaudeksi, vaan voi olla ohimenevää!

Eireann 19+1
 
Jos mua ei sattuis joka paikkaan eikä oksettais niin mullakin menis hyvin! :D

Ihana, että muilla on hyviä kuulumisia (jeah, oman pääkopan takia skippaan tarkotuksella iskiaskivuista kertovat kirjotukset)

viikko nro 17 ja liikkeitä tuntuu välillä - niistä mä osaan nauttia! Tosin sitten myöhemmin on kyljet kipeenä potkuista ja pissat housussa, mutta sehän on sen ajan murhe! :D Pää lyö tyhjää, kaikki vituttaa ja itkettää mutta silti mä rakastan mun vauvaa. Rakenneultraan on liian pitkä aika, mutta ohan tässä jo useampi kuukaus selvitty.
Ja kyllä, tämän kirjoituksen on tarkoitus tsempata omaa pääkoppaa kestämään kaikki vitutuksen aiheet.

Heku ja Nökö 16+jotain :D
 

Yhteistyössä