***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Moi kaikille!

Elonmerkkejä laittelen minäkin. Mulla ollut viikon sisään pariin otteeseen hurjat kipukohtaukset, syönnin päälle alkaa särkemään vatsaa joka yltyy yltymistään kunnes kylmä hiki pukkaa, ei pysty liikkumaan ja oksu lentää rajusti. Kestää kokonaisuudessaan ehkä puolisen tuntia. Ekalla kerralla ajattelin, että oon syönyt jotain sopimatonta, toisen kerran jälkeen en enää tiennyt mitä ajatella. Sen jälkeen mitä Huisillekin tapahtui (meillä siis molemmilla sama tilanne varhaisultrassa, pikkuinen yli viikon pienempi...), jotenkin tuli kovin levoton olo... Pähkäilin sitten täällä itsekseni, neuvolaan turha soittaa kun ei vuotoa ja sydänäänetkään ei todennäköisesti vielä kuuluisi ja ultrasta en haluaisi välttämättä nyt maksaa, mutta kun HUOLETTAA, vaikkakin todennäköisesti ihan turhaan...

Lähdettiin aamusta pikkuneidin kanssa sitten käymään mun entisessä työpaikassa kun ovat kovasti pyydelleet pitkästä aikaa käymään. Paikan päällä sitten vasta tajusin, että sielläkin on ultralaite ja rohkaisin mieleni ja kysyin tutulta olisko mahdollista kurkata onko kaikki hyvin. Siellä se pieni sydän sykki ihanasti :heart: , vähän jo liikkui, istukka hyvässä paikassa ylhäällä edessä ja kaikki näytti hyvältä. "Kasvupyrähdyksenkin" oli ottanut ja aiemman 8 päivän sijaan oli jäljessä enää neljä päivää :heart:

-Toivotaan ja Piikis 9+5

Pahoittelut ja osanottoni Huisi ja Annamari! :hug:

Minulla on jännät paikat edessä: huomenna on heti aamusta eka neuvolakäynti ja ultra. Toivottavasti saan sieltä hyviä uutisia! Kerron sitten täällä heti, kun nettiin pääsen.

Piipa rv 8+1 (tai jotain sinnepäin)

Piipa tsemppiä huomiselle! =) voi kun jännää, pääset näkeen oman vasuvauvan sydämmensykkeet ;) :heart:

täällä on selailtu neuvolasta saatuja lippulappusia, vau-kirjaa ja muita =) saatiin helistin dvd:kin, varmaan myös muut? pitää joku ilta miehen kans katella =)

Lista nyt päivitetty.
Tohelin Mulla sie olit siellä listassa. Kun aloin sitä siihen lisäämään, niin oli siellä jo.

Ja uudet odottajat tervetuloa mukaan!

Täälläpä ei mitään uutta, lenkillä käyny ja tuli saatua proteiiniakin ku itikka lensi suuhun ja nyt se kutittaa tuolla kurkussa ja ei vaan saa pois...oksettavaa! :$

Tänään on ollu suhteellisen hyvä päivä, ei oo pahoinvointia ollu ollenkaan. Rinnatkaan ei enää niin mahottoman kipeet ole, mutta öisin sitten senki eestä... :ashamed:
Oli ihana kun se mun ystävä oli lenkillä meidän kans ja hän kävi tänään NP-ultrassa ja siellä oli kaikki ok ja näin kuviakin! :heart:
Voi kun se oma aika sinne koittais!!!
Vielä pitää 3 viikkoa odotella ekaan neuvolaan, sitten pääsee kattomaan ultralla ja toivomaan että siellä kaikki on okei. Toisinaan tää aika tuntuu ihan mahottoman pitkältä ja oottaa tosi innossaan sitä aikaa että pääsee näiden viikkojen yli, mutta eiköhän se tästä....

Hyviä vointeja kaikille!!!

Buam

Jee, nyt mäkin olen listalla :) Kiitos buam!

Neuvolassa ei ollut kummempia: verta 2 putkiloa, pissipurkin sain mukaan, jonka vien joku aamu labraan, päiviteltiin tietoja, juteltiin sikainfluenssasta, eipä antanut lippuja+lappuja kuin vau-kirjan (kun sen halusin ja ennestään mulla on ne kaikki muut ja helistin dvd), verenpaineet oli alhaiset kuten poikaakin odottaessa. Meidän kunta säästää raskaana olevien hammastarkastuksissa (viimeksi se oli myös isälle mahdollinen ns. jonon ohi). Tilalle on sitten kaikille tullut sokerirasitustestaus. Kai se sit on hyvä mut en kyllä tajua mun kohdalla: BMI 20 ja jos samoin menee kilojen karttuminen kuin viimeksi niin 9 lisäkiloa ei varmaan ole mitään rd-juttua.
Syyskuun puoleen väliin tulee np-ultra ja marraskuun puoleen väliin rakenneultra. En mene neuvolalääkärille nyt seuraavaksi kuun lopulla, koska vastahan eilen kävin lääkärillä ultrassa. Eipä se neuvolalääkäri tee ihmeellisyyksiä. Saan sitten neuvolatädillä kuulla sydänääniä silloin. Sama neuvolatäti siis on kuin viime raskaudessa.

Mua kävi nyt häiritsemään, että saadaanko me syödä minkäänlaista graavilohta?? Mulla on nyt jo kauheet himot sitä kohtaan, ja surullisena mietin joulua ilman graavilohta :ashamed: Kaupan pakatut on tietty kieletty, mut jos itse graavaa, niin pitääkö se kala olla suoraan merestä? Järvilohta ei saatu syödä, niinkö??

Toivotaan Voimia sinulle! :hug:

Töllön ääreen-->

Tarrasukkia!

Greddy ja Piksu

Ultrassa käyntiin ja iloisia sekä vähän surullisiakin uutisia kuultiin ;) Eli mulla on kaksosraskaus, josta toinen suurella todennäköisyydellä on mennyt kesken, on ollut tm tai on sitten vielä niin pieni ettei sen takia näy. Ruskuaispussi näkyi tästä toisesta + ohuempi lapsivesiontelo. Toisesta näkyi pieni :heart: syke ja pituutta oli huimat 5,2mm :D Vastasi viikkoja rv 6+2. Itse olenkin ollut varma ettei menkoista laskettava ja neuvolan la pidä paikkaansa, vaan että nyt mentäis noin 6+4. Eli sitä vastaava oli =) . Oli tosi mukava lääkäri, esim meillä oli varattuna 20min mutta 35min siellä oltiin (taidettiin olla viimeiset asiakkaat). Niille mun vuodoille siis löytyi todennäköinen syy ja se on tuo mahdollisesti keskenmennyt kaksonen. Kaikki ei ole vielä poistunut (jos edes poistuukaan ;) )ja jos vuotoa tulee niin levossa pitää olla ja päivystykseen mennä näytille. Vähän sekavat tunteet, mutta pääasia että edes toinen on kunnossa =). Piti erittäin epätodennäköisenä että tämä menisi sen takia kesken, että toinen on mahdollinen km.

Kuvan laitan kunhan saan sitä vielä pienennettyä
=)

Poppeliini ja Taito

Poppeliini Onnea sykkeestä! :heart: Ihmeen usein tuntuu olevan noita kaksoisraskauksia, joista toinen menee alussa kesken. :eek:

Mä oon saanut syötyä tänään, jee! Olo ei ole siltikään normaali vielä.

Empuuu ja Tirppana 6+4

Mikä on Helistin DVD? Minä en semmoista saanut. Jonkun kirjan sain, en ole sitä vielä kerkinyt katsomaan (eihän se ole kui viikon yöpöydän laatikossa seisonut...), ja lehtisen ruokailuohjeista.

Huomenna menen verikokeisiin, pitää kerkiä käymään ennen työpäivää (joka alkaa 8), onneksi on nyt labrallakin nettiajanvaraus, joten sain ajan varattua 7.30. Melkein 3 viikkoa sitten NTultraan ja tasan 4 viikkoa seuraavaan neuvolaan.

Surullisena luin niitä tupakka-juttuja. Totta, että täällä ei pitäisi syyllistää, mutta eihän kukaan niin tarkoittanutkin. Pitäähän niilläkin, joka on pystynyt lopettamaan, olla oikeus kertoa näkökannastaan ja tavallaan kehua itseään, koska se on iso juttu, kun pystyy hetkessä lopettamaan. Tupakoitsijat toki tarvisivat tukea, ja oikein paljon tietoa siitä, miten se tupakka oikein vaikuttaa vauvaan. Koko vauvan tulevaan elämään oikeastaan. Sama pätee kyllä niihinkin, jotka oma raskausdiabetesta huonosti hoitaa, kyllä pienikin häikkä äidin verensokereissä voi näkyä lapsen terveydessä. Satuin viime viikolla kuulemaan yhden vastasyntyneiden tehon lääkärin, aivan ihana mies, joka tekee kaikkensa vauvojen puolesta, vähän surullisen ja huolestuneen tunnepurkauksen siitä, mitä kaikkea kohonut verensokeri ja tupakka ja alkoholi jne vauvalle aiheuttavat, eli ne jutut, mihin äidit pystyisivät halutessaan vaikuttmaan. Hänhän sen päivittäin näkee. Luulen, en tiedä olenko oikeassa, että ne, jotka polttavat raskauden aikana, ei kovin hyvin kuitenkaan tiedä, mitä kaikkea se voi sikiölle, vauvalle ja lapselle myöhemmässä elämässä aiheuttaa, ja helppohan se on ajatella "eihän tä yksi tupakka paljon mitään...". Itse en polta, joskus nuorena kokeilin, mutta päätin ettei se ole kiva. Mutta syyllistyn siihen, että normaalioloissa en pysty joskus ruokahalua millään rajoittamaan. Samanlainen riipuvuus, vaan ei ihan niin haitallinen terveydelle kuin poltttaminen. BMI on nyt 30 (edellisissä raskaukissa huomattavasti vähemmän). Mutta kun tiedän melko hyvin, miten haitallinen korkea verensokeri on sikiölle, ja miten paljon ylipaino raskauden kulkuun ja synnytyksen onnistumiseen vaikuttaa, olen kyllä päättänyt, että paino ei saisi nousta kuin muutaman kilon. Kuvittelisin, että tupakastakin olisi paljon helpompi luopua, jos tietäisi haitoista tarkemmin. Joka tapauksessa, buamille ja muille - jaksoa lopettamiseen, olette varmasti ikuisesti itsellenne kiitollisia, jos pystytte tämän hyvän tekemään lapsillenne! Minua rupesi teitä niin säälittämään :'( , haluaisin otta syliin ja tukea heittämään sen seuraavan tupakkaan pois ennen kuin sytytätte sen :hug: !

Mieheni yllätti minut tänään oikein kivasti. Joutuin usemman kuukauden aivopesemään, ennen kuin sain suostumuksen siihen kolmosen yrittämiseen, ja kyllä uskon, että hän haluaa nyt oikeasti sen lapsen. Oli kuitenkin kivaa, kun huomasin tänään, että hän oli ihan itsekseen hakenut Googlen kuvahausta "10 viikkoa" ja tutkaili kuvia, ja kun tulin paikalle, sitten ihasteli, että "katso, sillä on jo kädetkin", itse niin lempeän hymyilevä... Voi kuin melkein kyyneleet tulivat silmiin!

Mukavaa syyskuuta kaikille!
Mirabel 9+5

Graavilohta saa syödä, kun ei oo kaupan tyhjiöpakattua.

Olipa Poppeliinalla jännä ultra. Mullakin oli viimeksi se kohdunulkoinen sellanen, että oli kaksi siköpussia, joista toisessa vain elämää. Mulle kyllä riittää noi yhet kaksoset :D

Poppeliinille onnea :heart: toivottavsti kaikki menee hyvin!
Mä niin toivon, että mulla ei olis kaksosraskautta :( Joka päivä sitä pelkää ja öisin näkee painajaisia...yhtenä yönä näin unta et ootin nelosia :LOL:
On kyl kamalaa :D
No jos tää tästä.
Tänne ei vieläkään kuulu pahaa oloa. Ihmettelen.

Emmi ja hippu 6+1

HaP
Buam ja maleha "hyvä" tietää etten ole ainut syntinen. Muutenkin on todella vaikeaa tunnustaa sitä muille, kun tietää kuinka väärin se on. Mutta tsempataan toisemme tästä nyt nollaan röökiin per päivä!

Katyana ihana kuulla, että oot onnistunu lopettaan. Ole ylpeä itsestäsi :) Tämä ei ole mikään tekosyy, mutta minusta tuntuu, etten ole vielä tiedostanut olevani raskaana, kun oireita ei juurikaan ole eikä mitään näy. Tai siis muuta kuin testin punainen viiva positiivisen merkiksi. Olen kuitenkin päättänyt lopettaa, se vain valitettavasti näyttää vievän enemmän aikaa kuin oletin. Itsekin olen ollut kovasti tupakoitsevia odottajia vastaan, enkä ymmärrä miksei se olekaan niin helppoa kuin luulin.

mirabel Tiedän varsin hyvin tupakan vaarat lapselle. Joka päivä käyn niistä lukemassa, jotta saisin lisäpontta lopettamiseen. Tiedän myös tekeväni väärin joka kerta kun sytytän tupakan. Yritys lopettaa on koko ajan kova. Välillä onkin mennyt päiviä, etten polta, kunnes yhtäkkiä huomaan olevani tupakalla.

on: tänään töissä asiakas sanoi, että "onko täällä kaikki työntekijät raskaana??" (töissä ainakin kaksi jäämässä lyhyen ajan sisään äippälomalle). Vastasin vain naureskelemalla, että höpö höpö. En edes usko mahan vielä kasvaneen, nyt siis mennään rv 5+5.
muuten samoilla oireilla mennään. Nännejä aristaa, alavatsa tuntuu kovalta ja pissalla on ravattava useammin. Tosin eilen lievää etomista ja äklötystä. Ei kuitenkaan oksentelua.

Täällä tulee tänään poks, eli nyt alkoi seitsemäsviikko käyntiin! Mahtavaa!
On se niin huojentavaa kun päiviä tulee lisää ja viikot kasvaa.
Tuntuu et tää seuraavat 6 viikkoa menee vaan tosi hitaasti...

Neuvolaan on tosiaan se 3 viikkoa aikaa ja sitten päästään kurkkimaan mitä siellä on.... Mä niiiiiin toivon että siellä on kaikki ok.

Eilisen päivän selvisin kahdella tupakalla ja tänään yritän olla käymättä kertaakaan tupakalla. Ilmottelen miten käy illemmalla jahka kotiudun.

Mulla ei enää tosiaan ole rinnat niin kipeät, öisin sitten siihen kipuun kyllä herään. Alavatsalla on normaalia kolotusta, vihlontaa ja menkkamaista jomotusta, muttei läheskään yhtä kovaa mitä olisi menkkojen aikana. Sillain tuntuu et osa oireista on vähentynyt, mutta jotain on sitten tullut lisää. Toivottavasti siellä sitten on kaikki kunnossa. JA uskoisin olevan.

Toivottavasti meitä huhtikuisia ei enää tippuisi täältä pinosta pois, kun moni on jo joutunut tippumaan joukosta. :hug:

Nyt autonrattiin ja töihin!

buam rv 6

Isot halaukset pudonneille :'( :hug:

Mie en oo täällä hirveemmin käynyt edes. On niin huono olo koko päivän, ettei jaksa innostua näistä raskausjutuista :ashamed: Tosin en onneksi oksenna kuitenkaan, ja saan vähän syötyäkin. Ruoka ei oikein mene alas, mutta hapankorput ja marjat ja hedelmät. Aamupala, josta normalisoituu hetkeksi olo on mustikat ja maustamaton jugurtti, nam :p Täällä kun kaikilla vähän samoja fiiliksiä niin tuntuu, että olo aina pahenee, kun lueskelee täällä muiden etomisoloja :eek:
Paino on ainakin pysynyt tasan samana plussauksesta asti, jotain positiivista =)

Itse en myöskään polta, mutta toivon että syömisissä onnistuisin pitämään suht terveellisen linjan, saas nähdä kuin käy...

Kouluun on riennettävä, voikaa hyvin!

Sun Rise ja PikkuSäde 7+4

Tännehän on tullut taas kamalasti tekstiä. Kivaa, menee työpäivä hyvin kun lukee näitä. ;)

Halaukset pudonneille! :hug:

En muista oikein kuka on mitäkin kirjoittanut, joten mennään suoraan omaan napaan. :ashamed:

Täällä on nyt vähän piristytty, tai kamalin etovuus on mennyt ohitse, ainakin toistaiseksi. *koputtaa puuta* Kunhan muistan syödä pieniä annoksia koko ajan niin saan pidettyä oloni aisoissa. Aamut on hankalimpia, olen nykyään tosi hidas töihinlähtijä, aiemmin olin noin 10 minuutissa valmis ja söin aamupalan vasta töissä. Nyt joudun pyörimään ensin vartin sängyssä ja sitten sinnittelen itseni keittiöön ja pakotan itseni syömään jotain. Se tuottaa joka aamu yhtä paljon tuskaa.
Ja tää väsymys, en ole pystynyt tekemään vielä yhtään kokonaista työpäivää kun en vaan yksinkertaisesti pysy hereillä iltapäivästä. :D

Painoa multa on tippunut nyt jo yli 5 kiloa lähtöpainosta. Luulisi sen kohta lähtevän nousuun kun olen alkanut syömään ja ruokakin pysyy jo sisällä.

Niin joo, tupakoinnista oli täällä keskustelua. Minä olen ns. säännöllisen tupakoinnin lopettanut pari vuotta sitten, mutta sitten ratkesin tuossa kesällä tupruttelemaan välillä. Ja ihan raskauden alussa, jolloin en vielä tiennyt raskaudesta vietin aika railakkaan viikonlopun ystäväni kanssa, silloin meni myös tupakkaa aika tavalla. Mutta sillä ei ilmeisesti pitäisi olla tuossa mitään merkitystä kerta raskaus oli silloin tosi alussa. Olin tehnyt negatiivisen testin ennen tuota viikonloppua ja positiivisen testin tein viikonlopun jälkeen.

Mutta nyt yritän keskittyä edes vähän töihin. Päätä särkee kamalasti, se johtunee joko nestehukasta tai sitten alkaa niskat jumittamaan jo heti parin työpäivän jälkeen. Sekään kun ei olisi mikään ihme. :(

Hapsiainen ja herne 10+0 (onpas ihanaa siirtyä jo kaksinumeroisiin lukuihin :) )

Aamupäiviä!

Täälläkin tuntuu siltä, että elämä alkaa voittamaan. Sunnuntaina ja maanantaina oksensin, mutta eilen ja tänään on ollut melkeinpä normaali olo! Ihan outoa, neljä viikkoa kestäneen kooman jälkeen ei melkein edes muista miten ihanalta tällainen olotila tuntuu! Joten, olen tässä eilen aloittanut siivousurakan ja jatkanut sitä tänään. Koti olikin ihan pommin jäljiltä, koska mä en ole pystynyt edes pöytiä pyyhkimään noin neljään viikkoon ja mieskin on sairastellut.

Olotilat vaihtelee leppoisasta kamalaan panikointiin. On se vaan kumma, kun ei voi relata ennenkuin on ultrassa käyty ja pieni nähty siellä... Nyt kun on taas niin normaali olo, niin sitä miettii onkohan siellä mitään. Kohdun kyllä tunnen kokeilemalla ja kyllähän se on selkeästi kasvanut, että toivotaan siellä nyt jonkun olevan... Kaksi piiiiitkää viikkoa vielä ultraan.

Sori omanapainen viesti. :ashamed:

MayBeibi 10+2

Nyt on sitte neuvolassa käyty.
kaikki oli hyvin ja terkka päätteli kohdun koosta että viikkoja olis 8-9 . Jos siis muistan edelliset menkat oikein niin laskeskeltiin että viikkoja olis nyt 8+1 ja La 13.4. En aijo mennä niskapoimu ultraan ollenkaan mutta pääsen normaaliin ultraan parin viikon päästä jotta osataan laskea tarkempi laskettu aika ja nähdään kaikki muut jutut...
Minut siis saa [/b] päivittää listaan : Maleha, Toinen, La 13.4, Ras

Mähän aivan unohdin, että neuvolassa laskettuaika aikaistui yhdellä päivällä. Eli tänään poksuu :heart: jo 10. viikko
Listaan ei tarvitse välttämättä muuttaa sitä la:ta, katsotaan sitten mitä np-ultrassa tulee la:ksi.

Tänään on väsypäivä, mutta huono olo on pysynyt kurissa syömällä.

Greddy ja Piksu

koulupäivä takana, mitään en oo viel tällepäivää syöny :ashamed: pitäs vissiin jaksaa alkaa ruokaa tekemään.

Poppeliini onnea hyvistä ultrakuulumisista =)

Mirabel oi että ihanaa siun mieheltä =) meilläki eilen mies luki vau kirjasta 7. viikon kohdan, ku pyysin.. :ashamed: ei se viel oo oikeen oma-aloitteisesti tehny näitä juttuja, toki kysyy vointeja ym..

EjaV ei mullakaan oo pahaa oloa.. jostain luin et puolelle sitä vaan tulee mut jotenki tuntuu et melkeen pitäs olla pahoinvointia et tuntis oikeesti olevansa raskaana.. :ashamed:

Tupakoinnin kanssa kamppaileville jaksamista ja voimia lopettamiseen! en itse oo koskaan polttanukkaan niin en tiiä mitä on olla nikotiini koukussa. varmasti itse tiiätte parhaiten miten teiltä lopetus tai ainakin vähentäminen ihan minimiin onnistuu.. =)

tänään veskikäynnillä tuli iihan vähän vaal.punertavaa..

päivä kerrallaan.. :heart: :heart:

Onnea sykkeistä :heart: :flower:

Ihanaa. Minunki joulu on pelastettu. Oon himona kans tohon graaviloheen. Oliski painajaista katella vierestä, kun muut syö hyvällä omalla tunnolla ja meikäläisellä valus vaa kuola pitkin suupieliä :kieh:

Meillä on toi miespuolinen henkilö kiinnostunu tästä raskaudesta. En tiä kui tän raskauden aikana, mutt tuulimunassa se syynäs ton vau-kirjan kannesta kanteen ennen ku ite ehdin sitä ees avata. Hyvä juttu, ett on kiinnostunu. Sehä tässä yks päivä syynäs tota lappuaki TAAS jälleen kerran siitä mitä saa syödä ja mitä ei :LOL: Minäki tosiaan sain ton helistin DVD:n. Toi on opas vanhemmuuden polulle. Suunnattu odottavalle perheelle ja pienten lasten vanhemmille. Siinä on kolme osiota: Raskausaika, synnytys ja vauvan hoito. Varmaan iha hyvä. Saa nähä millon ehtii kattomaan sitä.

Tänne ei sen kummempia. Kaikki ok. Paitti noista ilmavaivoista kysymys. Te joilla niitä on ollu, onko tää nyt riesa koko raskauden ajan? Jos ei, nii sit nää kyllä johtuu jostai muusta. Maha on ihanan reistaileva. Tänään on vaihteeks iha kuralla. Mitähä huomenna on :kieh:

Juuh, omaan napaan ei sen enempää, nyt on lähdettävä taas työn pariin. Onneks on alkuun 3h turha "koulutus", nii saa edes vähän tästä 10 tunnin illasta nopeempaa kulumaan. Ton koulutuksen jälkeen meneeki aika varmaa hujauksessa...toivottavasti!

JääKyynel ja Tuittu 9+1

Oi mikä fiilis, koko kämppä siivottu! Eikä ole tullut päivän aikana huono olo kertaakaan, vaikka en ole edes syönyt kummemmin mitään.

Niin, tupakoinnista piti kommentoida. Kovasti tsemppiä teille tupakoitsijoille, että löytäisitte sen tahdonvoiman lopettamiseen. Mikä minä olen muita kritisoimaan, mutta itseäni tekee kyllä todella pahaa, jos raskaana oleva tupakoi... Itse olen seurannut tuttavapiirissä kahta raskautta, missä äiti tupakoi koko odotusajan. Määristä en tiedä enkä tiedä oliko tupakoinnilla osuutta asiaan (ihan varmasti oli omasta mielestäni), toinen synnytti vauvansa keskosena ja toisen vauvalla on vakava munuaisvika. :|

Ihan tulin kommentoimaan noita ruokarajoituksia. Eli mä söin kyllä esikoista odottaessa porkkanoita ihan niin paljon, kun vaan mieli teki, kun ei juuri mikään muukaan maistunut. Samoin söin jouluna sekä graavia- että kylmäsavustettua lohta vakuumipakkauksista... ja ihan terve poika on täällä. Eli kohtuus kaikessa, ei sitä kaikkea voi itseltään kieltää, edes näin raskausaikana. =)
Nytkin maistuu porkkanat, enkä meinaa niiden syöntiä kyllä rajoittaa a-vitamiinin pelon vuoksi, onhan ne maksamakkaratkin jo vapautettu osin raskausajalle.

Yhteistyössä