**HUHTIKUISET Helmikuussa** (Ensimmäinen vauva syntynyt!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poppeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Empuuulle kovasti kanssa jaksamista! :hug: Toivottavasti olo paranee.. Ota tosiaan heti yhteyttä uudestaan jos vähääkään tuntuu että huolettaa.. Minust voi aina vaikka vähän liiotella tuntemustaan jos huolettaa, siis että "suostuvat" ottamaan näytille. Toki kiirehän heilläkin varmasti on, mutta..
Jaksu :hug: myös muille kaipaaville!

Kesäkuisten vauva-uutisesta herkistyin minäkin.. Samoin tirahti pieni kyynel kun aamun Hesarista kastetuista luin kolmosista joista yksi menehtynyt n.1,5kk vanhana.. :'( :'(

Taas jatkuu sunnuntai iltapäivä.. :)

Fantastic4 Mä en mitenkään osaa liioitella oireitani enkä pitää puoliani tuollaisissa asioissa. Tunsin itseni jotenkin niin tyhmäksi, kun yritin tuntemuksiani sille naiselle selittää. Itku kurkussa molempien puheluiden ajan. :( Nyt takaisin sohvalle, Sopranos on hyvä sarja. ;)

siru, niin tietenkin vauvan ja äidin voinnin mukaan, sen ymmärrän itsekin, vaikka ensisynnyttäjä olenkin. Mun pointti oli vain se, että kätilöt on etukäteen ilmoittaneet yhden ainoan asennon mahdolliseksi koko sairaalaan ja se kuulostaa oudolta ja minusta väärältä. Eli siinä mielessä äidin päätettävissä mikä tuntuu itsestä parhaimmalta, mutta toki voinnin mukaan. Itse en ole suunnitellut mitään, vaan tilanteen mukaan mennään. Kaikki mahdolliset apuvälineet tilaan vain paikalle, jotta on mistä valita. Ja hyväksyn tietenkin mahdolliset pakkotoimet, jos jomman kumman vointi sitä vaatii. En vain hyväksy sitä, että kätilön mukavuuden mukaan synnyttäisin. (Taidan tässä asiassa olla tarkka, koska oletan synnytystapahtuman olevan sen verran pyhä ja syvällinen kokemus, etten halua kenenkään pompoteltavaksi turhaan...)

Empuuu, Jaksuja sulle, mut jos olo pahenee niin soita ja jos on sama virsi niin voi sanoa et siksihän mä soitinkin kun se pahenee. Onneksi sulla on jo huomenna neuvola mut kumminkin.

Synnytys asennosta, oikeesti hirvittää kun ei meinaa ees neuvbolan pöydältä päästä ylös et jos se synnytys pöytä on samanlainen niin en mä pysty siinä olemaan ilman hirveetä kipua ja se kai ei oo tarkoitus siis että on muuten kipeä kun synnytyksestä.

täällä saatu hiukan jotain aikaiseksi ja se tuntuu sit taas kyllä selässä :( Mut nyt on vaunuissa patja ja reunat enää kuomupitää tuunata sisältä niin on sisukset valmiina :Dmut se saa jääd kyllä jollekkin toiselle päivälle, vaatiil iikaa ajattelua ;)

Unico ja Toukka 31+2

Synnytys on herättänyt keskustelua ja hyvä niin! En nyt enää muista kuka vinkkasi Miettinen-Jaakkolan kirjasta Nainen naiselle: Luonnollinen syntymä mutta kiitos vinkistä! Selailin kirjan läpi heti kirjastossa käytyäni ja nyt olen sen osittain ajatuksella lukenut ja monessa asiassa olen samaa mieltä kuin kirjoittaja. Toki osa jutuista menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos (en oikein lämpene mm. energia-jutuille), mutta monessa kohdassa olen nauranut maha kippurassa hyvistä toteamuksista riemastuneena. :)

Omassa elämässä perspektiiviä synnytykseen ja synnytyskulttuuriin Suomessa olen saanut oman ja lähipiirin synnytyskokemusten kautta, mutta kaikista tärkein henkilö, jota ajattelen synnytyksiä pohtiessani, on isomummoni. Hän synnytti 10 lasta, joista jokainen on edelleen elossa.
Ensimmäinen synnytys oli ollut todella vaikea. Hän joutui sairaalaan ja siellä oli jouduttu turvautumaan mm. pihteihin. Kokemus oli ollut niin kamala, että isomummo oli todennut ettei enää koskaan synnytä!!! Häntä oli kehotettu seuraavan synnytyksen käynnistyessä lähtemään välittömästi sairaalaan, sillä riski ongelmiin oli nähty todella suureksi. Isomummo oli vakaasti todennut ettei synnytä enää, joten niissä merkeissä häntä ei sairaalassa nähtäisi uudestaan. Osittain hän oli oikeassa, sairaalassa hän ei koskaan enää synnyttänyt, mutta yhdeksän lasta syntyi kotona...!
Minusta on ollut lohduttavaa, että ensimmäinen synnytys, joka oli ollut kokemuksena kamala ja varmasti järkyttävän tuskallinen kaikkine toimenpiteineen(tapahtui ennen sota-aikoja), ei kuitenkaan estänyt myöhempää "onnistunutta" synnyttämistä. Lapsilla oli kauhukokemuksesta huolimatta "lupa tulla", kunhan alkujärkytys oli mennyt ohi. Isomummolle ympäristöllä on kuitenkin ollut jatkossa tärkeä merkitys, ehkä jopa korostuneesti johtuen ensimmäisestä synnytyksestä. Läsnä synnytyksessä on saanut olla vain yksi henkilö ja isomummo on halunnut "synnytysrauhan".
Muistan kuulleeni eräästä isomummon kanssa samalla kylällä asuneesta naisesta, joka halusi täydellisen rauhan. Hän halusi synnyttää yksin saunassa jokaisen lapsena. Hänellä oli tapana laittaa pyyhe ikkunalle kun hänen sisarensa sai mennä auttamaan peseytymisessä lapsen synnyttyä. On ajat muuttuneet melkoisesti! Tänä päivänä tuomitaan usein jyrkästi jo pelkkä ajatus kotona synnyttämisestä...

Synnytys pyörii nykyään usein mielessä. Työstän paljon niitä asioita, jotka esikoisen synnytyksessä ovat jääneet painamaan mieltä. En halua olla enää passiivisen potilaan rooliin pakotettu, vailla "oikeutta" ottaa kantaa tehtäviin toimenpiteisiin. Toimenpiteet tulivat kuin liukuhihnalta ja kuitenkaan mitään syitä vauvan voinnissa ei niille ollut. Siitä tuli minulle alistettu ja tavallaan myös nöyryytetty olo. Vasta jälkikäteen olen ymmärtänyt miten suuri merkitys asialla minulle todellisuudessa oli. Jos kyse olisi ollut rakkaan lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista, tilanne olisi ollut aivan toisenlainen. Silloin toimenpiteet ovat todella tarpeen, vaikka silloinkin pitäisi pitää huoli, että äiti tietää mitä hänen keholleen ollaan tekemässä ja miksi.

Iso :hug: kaikille vaivoista, väsymyksestä ja murheista kärsiville!

Empuuu pakko kommentoida tohon tilanteesees liittyen..

Itelläni tuli noi kaikki oireet reilu viikko sitte, kun salama kirkkaalta taivaalta. Soitin myöskin kättärille ja samat "ohjeet". Oireet ei kadonnu ja menin neukkuun-> paineet oli 150/100 ja proteiinit plussalla-> sain samantien lähetteen kättärille.

Siellä olikin sit aivan uskomaton meininki :p ! Koko päivä meni osastolla maatessa, lääkäriä odotellessa. Henkilökunta oli kireenä kun viulun kieli ja anto kaikella käyttäytymisellään ymmärtää et mun vaiva oli mitätön ja et oon vaan tiellä :snotty: . Loppujenlopuks lääkäri ehti illalla hieman ennen yheksää ottaa vastaan kaikkien hätäsektioidensa ja synnytysten avustusten keskeltä, lätkäs kasan lääkkeitä kouraan ja sano et voit jäädä tänne tai lähteä kotiin, kummin haluat. Lähdin todellakin kotiin, ramppaan siellä vaan seurannassa, ja nää mun "turhat vaivat" osottautu sit tosiaan raskausmyrkytykseksi ja hepatoosiksi.

Jäi vähä huono maku!! :| Mut kiire siellä oli kaikilla, kai se siitä sit johtu.. Toivottavast saat parempaa kohtelua jos sinne asti joudut vaivojesi takia!

Sonja&Paavo 33+3

Reissusta on kotiuduttu! Perjantai-iltana tulikin niin paljon kipeitä supistuksia, etten voinut tehdä muuta kuin maata sohvalla. Mietinkin, että jos nuo supistukset eivät saaneet mitään aikaiseksi tuolla alapäässä, niin eivät sitten mitkään. ;)

Marjutti: pakko minunkin kommentoida tuota synnytysasentoasiaa. Minäkin olen ymmärtänyt, että puoli-istuvassa asennossa (selälleen) ollen olisi yksi kaikkein hankalimpia asentoja synnyttää. Minulla esikoisen kohdalla kätilö alkuun kehotti minua ponnistelemaan kontalleen ja kyljelleen, mutta lopulta patisti minut selälleni. Käsittääkseni myös epiduraali voi vaatia sen, että pitää olla ko. asennossa samoin kuin myös, jos tehdään jotain toimenpiteitä (epparit yms.).

Empuu: minulla oli esikoisesta raskausmyrkytys ja turvotus oli aika samantyyppistä, kuin mitä kuvassasi. Minulla tosin turvotusta oli vielä enemmän, mutta kyllä tuo määrä jo mielestäni on melkoinen. Onko sinulla olleet verenpaineet ja valkuaiset ok?

Katyana: kauheeta! Onneksi mitään ei sattunut! Miten saareke voi päästä kaatumaan tuolla tavalla? Luulisi, että pelkkä laatikoiden avaaminen ei saisi tehdä tuollaista.

Angelia: minulta otettiin sappi- ja maksa-arvot pari päivää sitten. Tulokset saan niistä keskiviikkona. Minulla on ollut pitkään todella järkyttävää ylävatsa- ja selkäkipua oikealla puolella, juuri sapen ja maksan kohdalla.

Siru: esikoisen synnytyksen ponnistusvaiheessa minulta repesi lannerangasta välilevy. Minulla on siis hieman keskimääräistä ahtaammaksi todettu lantio, tai joku mitta siinä. Kärsin sitten todella pahasta välilevytyrästä vajaan vuoden ja kävin läpi kaikki hoidot, mitä siihen voi antaa ja itse tehdä kuten myös lääkityksen. Lopulta 11kk jälkeen jalasta katosi tunto kokonaan enkä voinut enää tehdä muuta kuin maata mahallani ja itkeä. Minut vietiin ambulanssilla sairaalaan ja selkäleikkaukseen. Pullistuma oli ollut todella suuri ja selkärankaa piti samoin jotenkin leikata, jotta kanavaan jäisi enemmän tilaa. Nyt olen kunnossa paria jalkaterän ja pohkeen tunnottomaksi jäänyttä aluetta lukuunottamatta enkä enää ikinä halua olla samassa jamassa!!! Loppuvaiheessa ainoa toimiva kipulääke oli morfiini suoraan suoneen. Ongelmana on, että ei voida 100% varmuudella todistaa, että selkä meni synnytyksessä, mutta tavatonta se ei kuulemma ole enkä kärsinyt koskaan ennen synnytystä minkäänlaisista selkävaivoista. Ortopedit ovat arvioineet, että tuossa se olisi mennyt, kun kivut alkoivat viikko synnytyksen jälkeen. :/ Samoin nyt siis selvitellään anestesialääkäriltä, voidaanko mulle laittaa esim. epiduraalia ollenkaan.

Veriryhmävasta-ainekokeisiin ollaan menossa täälläkin syynä ekan synnytyksen jälkeen saatu verensiirto. Alkuraskaudessa kokeissa jo kävin, mutta millä viikoilla se toinen testi otettiinkaan?

Donu: hienosti on isomummusi voittanut pelkonsa. :) Samoin on minunkin mummoni synnyttänyt lapsensa kotona saunassa. Itse en kyllä ikinä uskaltaisi kotisynnytykseen: jos olisin esikoisen kotona synnyttänyt, ei välttämättä olisi nyt kovin kivat oltavat minun, vauvan tai kummankaan suhteen.

Huomenna taas poksutaan, jo 34+0! Viikko aikaa seuraavaan lääkäri- ja neuvolakäyntiin.

Piipa rv 33+6

Piipa75 Verenpaine ollut vähän koholla, mutta ei niin, että olisin saanut kotiin mitään laitetta, jolla mittailla, tai että joutuisin käydä neuvolassa tarkistuttamassa sitä useammin kuin normaaleilla neuvolakäynneillä. Pissa ollut aina puhdas.

sonjasusanna Olipas sulla ikävä kokemus. :/ Vähän tylyn kohtelun sain itsekin puhelimessa, vaikka sanoivat että voi soittaa uudestaan, jos olo muuttuu. Tunsin itseni tyhmäksi, kun oireistani heille kerroin.

Tulipas nukuttua tänään kunnon päikkärit, niin sit ei tietysti nyt nukuta... olo ei ole ainakaan päivästä flunssan suhteen parantunut, joten en siksikään viitsi vielä mennä sänkyyn pyörimään.

Sun Rise joo, se onkin hyvä, että on ottanut valmiiksi asioista selvää ja tietenkin saa ja pitääkin kertoa, mitä haluaisi itse missäkin tilanteessa, mutta halusin vaan ottaa sen pointin esille, että välttämättä ei mistään kätilön mielivallasta ole kysymys, jos joku ei sitten onnistukaan. Tuo, että etukäteen kätilö voisi sanoa, ettei joku asento onnistu sairaalassa ollenkaan (jos ei ole mitään selvää syytä moiseen, niinkuin omalla kohdallani on), on munkin mielestä huono kanta, että samaa mieltä olen siitä. Ja tuolla "etukäteen suunnittelulla" tarkoitin sitä, että ei sitten ole pettynyt, jos asiat ei menekään niin johtuen mistä syystä tahansa. Mutta kukapa sitä silti olisi, kun on saanut sen oman vauvan syliin :heart: =) Ja niinkuin kirjoitit, niin tilanteen mukaan mennään ja se on hyvä ajattelutapa. Niin hieno ja ainutlaatuinen hetki se on, ettei multa ainakaan mikään ole sitä pilannut, vaikka kaksi lasta onkin imuvedolla syntyneet, poikkipöydällä, kohdun päältä painaen, epparin kanssa.

Piipa aika hurjan kuuloinen tuo selkäjuttu! Oletko kysynyt ortopedin kantaa synnytysasiaan? Ymmärrän kyllä hyvin sun kannan, ja ehkä miettisin sitä sektiota synnytystavaksi, jos vaihtoehtona olisi mahdollinen selkäleikkaus synnytyksen jälkeen taas. Mutta hankala tilanne kyllä, toivottavasti joku ratkaisu tuntuisi hyvältä sun mielestä.

Donu olipa mummollasi synnytyskokemukset! Munkin mummu on 4 viidestä lapsestaan synnyttänyt kotona, saunassa ja pitää kyllä hattua nostaa, ei ole nekään olleet mitään helppoja synnytyksiä, isäni (mummun 4. lapsi) painoi syntyessään 5kg! Setäni taas olikin perätilassa ja syntyi napanuora kaulan ympärillä, reilusti yli 4kg hänenkin syntymäpaino. Kätilö oli kyllä kaikissa synnytyksissä auttamassa, mutta sairaalaan jos olisi yhtäkkiä tarvinnut lähteä, niin hevosella ja 20km päähän. Viidennen lapsen synnytti suunnitellusti sairaalassa vuotavan istukan vuoksi. Minäkään, niinkuin Piipa, en synnyttäisi kotona, vaan haluan, että kaikki lääketieteellinen apu on saatavissa (ja leikkaussali muutaman minuutin päässä) -vaikken sitä sitten tarvisikaan. Ja mun kohdalla aika vahva epäilys, että tulen tarvitsemaan. Mutta en tuomitse heitä, jotka kotona haluavat synnyttää, jos ammattitaitoinen henkilö on auttamassa ja arvioimassa tilannetta.

Nyt pitää lähteä sänkyyn päin, esikoinen herätettävä kouluun jo kahdeksalta. Onneksi tänään aamulla tuli hänelle jo harjoitusta, kun jalkapalloharkkoihin lähti 8.30. Vielä kolme vapaapäivää itsellä aikaa toipua, torstaina vasta iltavuoroon =)

:hug: kaikille ja hyviä vointeja!

Empuuu

Kiva että saitte asunnon. Tulee varmaan vaan olee rankkaa tuohon aikaan muuttaa.

Turvotus

Sitä alkoi viikko sitten tulemaan. Paha turvotus oli viiime raskaudessa, jossa edes omat kengät ei mahtunu.
Tänään tuli turvotus jalkateriin ja sääriinkin. Alavatsakin turvonnu. Tälle asiallehan ei kai voi mitään :(

Flunssa ja huonosti nukutut yöt jatkuvat :(

synnytystapa-arvio

On mulla viikolla 37+3 ja vauvojen arvioitiin nyt olevan 2900g. Ihmetyttää et miksi silloin vasta, koska ehkä olen jo synnyttänyt aiemmin.

Marylene ja pikkuiset 35+5

Marylene Meillä on onneksi kuusi viikkoa aikaa pakkailla, koska ei ehditty tämän kuun loppuun mennessä irtisanoutua nykyisestä asunnosta. Ollaan miehen kanssa molemmat sitä mieltä, että meillä on vähemmän tavaraa kuin keskivertopariskunnalla. Ainakin tuntuu siltä, saa nähdä muuttuuko mieli pakatessa. :p Parempia vointeja sinulle!

Yötä!

Kävin nukkumassa 9-13.30, menin vessaan, juomaan ja takas sänkyyn. Sit tuli vaa huono olo (paha olo ja menkkamaista jomottelua alaselkään/mahaan) ja muutenkin ei niin mukava olla. Nousin ylös ettimään panadolia, jota ei tietenkään ollu, sit tuli kiire vessaan, maha löysällä ja edelleen on vähän sellanen äklö olo. Onkoha tää nyt sit jotain mahatautia :/ Koitin mennä uudestaan nukkuun, mutt ei siitä mitää tullu, joten nousin ylös. Kaiken kukkuruks melkei kaikki maksulliset kanvat on pimeenä, elokuvakanavat mukaan lukien |O |O joten täytyy kehitellä jotai muuta tekemistä näin yö aikaan.

Empuuu :hug: :hug: Toivottavasti ei ole raskausmyrkytystä!

Kuulostaa järkyltä, ett jossain ei saa päättää itse synnytyasentoa. Eri asia jos joku syy tiettyyn asentoon on kätilön puolesta. Onneks tiedän ettei itellä tule todellakaan olemaan niin, koska meille oikein korostettiin, ett voi kokeilla/miettiä mikä asento on itselle hyvä/paras ja kun noita vaihtoehtoja on oikeasti paljon. Kaiken kruunaa mielettömän mukavat kätilöt tai ainaki tää oli joka meille piti valmennuksen + tutustumisen sairaalaan.

Synnytystapa-arvio on 36+1 eli vajaa kaks viikkoo...joku sitä täällä kyseli.

|.) Saatiin sitten eilen revittyä tapetit Tuitun tulevasta huoneesta. Enää maalaus, tapetointi ja sisustus. Eli kyllä se huone on kokonaan valmis kahen viikon sisään. Tällä viikolla ois tarkotus saaha toi remppa osuus valmiiks. Aika paljon minäki niitä tapetteja revin mihin ylsin, mutt sit oli pakko lopettaa, ku tuli tukalat oltavat. Avokki sit teki homman loppuun, ei onneks enää ollu paljon jälellä.

Mulla on ollu kans ollu nyt pari päivää kädet ja jalat enemmän turvoksissa kuin aikasemmin. Oon koittanu juoda paljon vettä ja sohvalla makoillessa pitä jalkoja ylhäällä ja muutenki levätä. Oli vaa viikonloppuna melko vaikeaa kun perjantai ja lauantai oltiin aamusta iltaan menossa koko ajan ja eilen koko päivä noita tapetteja revittiin. Varmaan siitä tää turvotus johtuu, ainaki toivottavasti! Ois tietty eilen ite pitäny ottaa vähän löysemmin :ashamed: , mutt ei vaa pystyny ku oli kiva niitä tapetteja repiä ja muutenki täytys vihdoinki saada valmista kun h-hetki lähestyy.

Eiköhä siinä ollu tärkeimmät, meen kiroon noiden kanavien kans.

Yökyöpelit JääKyynel ja Tuittu (myös hereillä ) 34+6

Huomenta, kirjoitan nyt tänne vaikka onkin jo maaliskuu.
Heräsin 4.30 eikä uni enää tullut |O tässä sitä vihelletään sitten päivä, voi tulla aika raskaaksi kun nuorimmaisen päikkäreiden aikaan olen asioilla.

Empuuu toivottavasti olosi jo parempi ja muista että parempi vaikka sata turhaa käyntiä entä yksi käymötän aiheesta :hug: Ymmärrän jos et halua olla vaivaksi ym. mutta silti.

-Chiq ja Taneli rv 32+3

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Katyana onneksi selvisitte säikähdyksellä!
Meillä kans tuo keskimmäinen on saanut lipaston kaadettua päällensä, meillä kävi siis aavistuksen verran pahemmin, mutta parilla mustelmalla siitäkin selvittiin. Lipasto tavaroineen painaa varmaan tommoset 50kg, joten kyllä sitä tosiaan säikähti. Ja ihan samasta syystä se meilläkin kaatui. (täytyis varmaan kaikki huonekalut pultata seinään kiinni)

Joo mä kanssa ton äksidentin jälkeen sanoin miehelle, että pulttaan kohta kaikki hyllyt ja kaikki seinään tai lattiaan kiinni! :laugh:
Eihän sitä nyt tuu mieleenkään, että pieni ihminen sais tollasen parisataa kilosen saarekkeen kaadettua..! :o

Piipa Se saareke ei oo lattiassa kiinni, joten sen takia pääsi kaatumaan. Mutta nyt se kyllä pultataan lattiaan kiinni!!

Synnytystapa-arvioo ei mulle tehdä tässä raskaudessa. (viimeks tehtiin rv 37+2 ja poika syntyi seuraavana päivänä) Mulle tehdään sit vaan painoarvio, mikäli en oo synnyttäny sitä ennen.

Empuuu Jaksamisia! :hug:

Poppeliinille taas iso kiitos uudesta pinosta! =)

Jei! Ens kuu on jo meidän kuukausi ja kohta jo varmaan alkaa vauvoja sateleen! =) :heart:

Nasumasusella ollu jo jännät paikat, hui! Mut onneks pikkunen jäi vielä hetkeks masuun kasvamaan! ?

Kilahdin eilen täysin miehelle aamulla, kun oli jättäny pojan pissavaipan saarekkeen päälle, ja vielä niin että se sisäpuoli oli pöytää vasten! :kieh:
Siinä sille sitten mäkätin, että kuinka vaikeeta voi olla viedä se vaippa roskiin asti kun niitä löytyy aina sen jäljiltä jostain, mukavaa.. Että sellanen purkaus! :laugh:

Katyana & NaNNa ? 31+4

Hyvää Lauantai aamua kaikille! :)
Minä eka kertaa tähän kirjoitan ja on kyllä ollut tarkoitus kirjoittaa aikaisemmin mutta en oo osannu aloittaa :/ Olen kyllä käynyt välillä lukasemassa teidän muitten kirjoituksia.

Itellä loppu raskaus ei ole menny niin hyvin kuin ensimmäinen raskaus. Raskausmyrkytys oireita on ollut ja pissassa on ollu valkuaista mutta verenpaine on pysyny hyvänä. Välillä painoki on laskenu mutta ei mitenkään paljon. Jalat on ollut huonona ja niskat erittäin jumissa. Liikkuminen on ollu jo kuukauden ajan melko kömpelöä ja raskasta ja olo on ollut väsyny sekä turvotusta. Eilen sitten kävin neuvolassa ja sitten jouduinki käymään päivystyksessä kun pulssi on ollut hirveen korkea ja on kaulassa sellaiset patit jotka ei ole kippeitä mutta varalta otettiin sitten EKG ja maanantaina kilpirauhas testi. Muuten oon nauttinut raskaana olosta :)

Ei oo enää pitkä aika laskettuun aikaan ja paikatki on jo auvennu ja supistusta ollut :) Kovasti puolison kanssa ootetaan että milloin pikkuinen tulee maailmaan :) :heart:
Saa nähä mitä esikoinen reagoi tulokkaaseen kun hänellä on ikää vain 1,2 vuotta. :)

Mappeli & Tirri 38+4

Yhteistyössä