Huhtikuiset 2023

Voi ei miten kurjaa @Pirate91. Toivottavasti saat lopullisen selvyyden tilanteeseen ensi maanantaina. Oon kovin pahoillani, että sun tarttee elää tässä stressissä.

Mun megaflunssa jatkuu eli ei tällä viikollakaan ultraan. En varsinaisesti vuoda verta, mutta en varsinaisesti ole vuotamattakaan. Sellaista veristä limaa säännöllisesti mutta ei jatkuvasti, näin TMI teillekin tiedoksi. Jos vaikka joku muu olisi tällaisesta kärsinyt. Kai tässä voisi sitten tän flunssan kanssa vaan posotella NT-ultraan asti...

Puolison työmatka venyy, niin en viitsi sinne enempää valittaa. On ollut nyt poissa koko elokuun ja tulee varmaan vasta syyskuun puolivälissä.

Ihanaa kuulla teidän muiden ultrakuulumisia ja saada teidät tänne mukaan! Leppoisaa alkuraskautta ja vain sopivasti oireita.

Vaikutelma, 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pirate91
hjl
Mulla jostain syystä ilmoitukset pois päältä niin on jäänyt viikko kokonaan välistä 🙈

Hyvin oireetonta oloa on ollut ja sekös tässä jännittelee... Tänään onneksi vu niin nähdään onko siellä elämää ja millä viikoilla mennään! Menkoista laskettuna tänään olis 7+0 mutta katsotaan..

Tervetuloa uusille!! Onpas viikon sisällä tupsahdellut useampi plussa 😍😍
 
vierailija
Täällä vielä yksi plussaaja huhtikuulle... Raskautta ei oo varsinaisesti yritetty ja ensin luulinkin että kuukautiset alkoivat noin 10 päivää etuajassa, mutta kun ne vain kestivät ja kestivät, tein alkuviikosta testin ja kaksi viivaahan sieltä tikkuun tuli 😍 neuvolassa eivät ottaneet tuota vuotoa yhtään tosissaan ja sinne sain ajan vasta syyskuun loppuun, joten kävin jo hätähousuna yksityisellä ultrassa ettei vaan ole kohdunulkoinen. Mutta mitään ei löytynyt, sanoi että kohtu näyttää siltä että ois alkuraskaudessa, mutta ei vielä pystynyt mitään sanomaan. Parin viikon päästä ultrataan uudestaan ja katsotaan onko tullut kehitystä ja löytyykö ketään kyydistä. LA ois kuukautisten mukaan joko 30.4 tai 1.5 ja tää ois kolmas meille ❤ taustalla myös yksi km rv 10+6.

Itseä tosiaan tuo vuoto mietityttää enemmänkin.. 14 päivä menossa, välillä vähemmän ja välillä enemmän, mutta kirkasta verta enimmäkseen on. Aiemmissa raskauksissa ei ylimääräisiä vuotoja ole ollut.
 
vierailija
Moikka!

Oon nyt kolmatta kertaa mukana tän sivuston odottajien ketjussa, koska kolmas lapsi ilmoitteli tulostaan kolmisen päivää sitten! En ole ollut aikaisemmissa jännittelyketjuissa mukana, mutta tätä ketjua ehdin tuossa lueskella

Oon 32v TAYSin alueella asusteleva 7v pojan ja 1v 8kk tytön äiti. Tämä olisi nyt sitten mun ja nykyisen miehen toinen yhteinen (ja kaiken kaikkiaan minulle viimeinen ) pienokainen.

Oloja ei ole juurikaan ollut tai muuta ihmeellistä vielä. Viikot nyt omien laskujen mukaan 4+4 ja laskettu huhti-toukokuun vaihteessa. Aijemmat on syntynyt rv 39+0 ja 39+2, niin luulisi et tämäkin jäisi huhtikuiseksi

Toivottavasti mukaan mahtuu?
ollaanpa me samantyyppisessä tilanteessa, paitsi et mulla puuttuu tuo vajaa kaksivuotias tuosta välistä. la:kin samoissa. Kiva jäädä seuraamaan sunkin tarinaa tänne, vaikkapa, et miten tuo seitsemänvuotias ottaa uutiset vastaan :) - mala
 
  • Tykkää
Reactions: Uudarimama
Täällä varhaisultra takana, kaikki oli just niinkuin pitää eli viikkoja tulee 8+0 ja aiemmasta vain hiukan poikkeaa tämän hetken laskettu aika.

Varsin helpottunut olo, kun tosiaan itellä ei mitään aiempaa raskauskokemusta, ja pahoinvointi muutoin tosi herkässä mutta nyt toistaiseksi ollut yllättävän helppoa.

Kertoilkaas muutkin va-näkymiä kun suinkin ehditte, odottelen mielenkiinnolla☺

Aiempaan ylempänä, että ei taida vielä olla mitään privaa ryhmää. Ei oo kokemusta näistä mutta aiempaa ketjua lukiessani ymmärsin että vasta varsinaisen ekan ultran jälkeen ihmiset alkoi perustamaan ryhmää. En tiedä onko tämä yleinenkin käytäntö 😁
 
hjl
Täälläkin vu takana ja siellä kaikki just niinkun pitääkin! Viikkoja ultran mukaan pari päivää vähemmän kun menkoista, tarkka la selviää sit nt-ultrassa, huhtikuun puolivälille menee kuitenkin! 😊

Mun puolesta sen facen suljetun vois tehdä jo, oon vähän kaipaillutkin sitä jo 😅 esikoisesta se taidettiin tehdä hyvinkin näihin aikoihin 🤔
Että olisko joku vapaaehtoinen pistämään sen pystyyn? 😁
 
Hei kaikki!

Pitkään seurasin taustalla vauvahaaveryhmää, ja tarkoitus oli osallistua keskusteluihin, kunhan saan käytyä kaikki postaukset läpi. Se oli/on ihana ryhmä ja jopa taustalla tuntui, kun olisi ja eläisi mukana yhteistä yritystä. Kiitos kaikille siellä olleille ihan näin puskistakin huudellen.

Vaan kuinkas sitten kävikään.

Olen 40 v, yhden ekaluokkalaisen äiti ja nyt uuden puolison kanssa päädyimme yrittämään yhteistä lasta. Hänellä ei ole aiempia lapsia.

Tänään tein raskaustestin ja plussa oli selkeä. Tietysti homma niin aluillaan, ettei vielä tiedä kuin käy, varsin häkeltyneitä ollaan tässä kohtaa molemmat. Ja se ehkä johti siihen, että kirjoitan tänne, kun en muutakaan keksinyt, vielä kun ei haluta tästä lähteä tiedottamaan eteenpäin. Joten salaisuus on minun, mieheni ja teidän

Koko homma tapahtui jotenkin hiipien. Ehkäisy oltiin jätetty touko-kesäkuun vaihteessa pois, ja aiemmin kesällä seurasin intohimoisesti oireita, mutta tässä kuussa oli muuta keskittymistä vaativaa, ja olin varma, etten edes voisi tulla tässä kierrossa raskaaksi. Mitään ei tosiaan tuntunut missään vaiheessa kiertoa, raskaus ei yhtään vinkkaillut itsestään ennen testiä.

Viime raskaudessa pahoinvointi alkoi varhain ja jatkui loppuun asti, saa nähdä tapahtuuko niin tässäkin, mikäli etenee.

Odottelen toukokuisten ryhmän perustamista (laskettu aika minulla ilmeisesti 3.5.)

Onko täällä muita nelikymppisiä odottajia tai jo äitejä, joiden laskettu aika lähentelee toukokuuta?

- mala
En ihan vielä 40, mutta 37 eli lähellä tullaan 😁 ja meillä myös vanhin yhteinen ekaluokkalainen
 
Täällä vielä yksi plussaaja huhtikuulle... Raskautta ei oo varsinaisesti yritetty ja ensin luulinkin että kuukautiset alkoivat noin 10 päivää etuajassa, mutta kun ne vain kestivät ja kestivät, tein alkuviikosta testin ja kaksi viivaahan sieltä tikkuun tuli neuvolassa eivät ottaneet tuota vuotoa yhtään tosissaan ja sinne sain ajan vasta syyskuun loppuun, joten kävin jo hätähousuna yksityisellä ultrassa ettei vaan ole kohdunulkoinen. Mutta mitään ei löytynyt, sanoi että kohtu näyttää siltä että ois alkuraskaudessa, mutta ei vielä pystynyt mitään sanomaan. Parin viikon päästä ultrataan uudestaan ja katsotaan onko tullut kehitystä ja löytyykö ketään kyydistä. LA ois kuukautisten mukaan joko 30.4 tai 1.5 ja tää ois kolmas meille taustalla myös yksi km rv 10+6.

Itseä tosiaan tuo vuoto mietityttää enemmänkin.. 14 päivä menossa, välillä vähemmän ja välillä enemmän, mutta kirkasta verta enimmäkseen on. Aiemmissa raskauksissa ei ylimääräisiä vuotoja ole ollut.
Miksihän tämä minut vierailijaksi laittoi vaikka olin kirjautunut sisälle 🤔
 
Täälläkin varhaisultra takana, ja syke löytyi 🥰 mittojen mukaan vastasikin 7+0 (olin ite laskenut että maksimissaan 6+6 vois olla, kun luulen tietäväni ovulaation ajankohdan aika tarkalleen). Ihania uutisia ❤

Tehdään ihmeessä se ryhmä! Muistaakseni viimeksi pääsin mukaan ryhmään niin, että laitoin jollekin täällä yksityisviestillä oman nimen ja kuvauksen profiilikuvasta, ja tää henkilö pyysi sitten siksi aikaa kaveriksi, että sai lisättyä tekemäänsä yksityiseen ryhmään. Oisko sama toteutustapa hyvä nytkin? Mäkin voin kyllä jossain vaiheessa katsoa tuota ryhmän luomista, ellei löydy innokasta sitä ennen 😁
 
hjl
Tulipas kirjoitettua ihan samoin
Täälläkin varhaisultra takana, ja syke löytyi mittojen mukaan vastasikin 7+0 (olin ite laskenut että maksimissaan 6+6 vois olla, kun luulen tietäväni ovulaation ajankohdan aika tarkalleen). Ihania uutisia

Tehdään ihmeessä se ryhmä! Muistaakseni viimeksi pääsin mukaan ryhmään niin, että laitoin jollekin täällä yksityisviestillä oman nimen ja kuvauksen profiilikuvasta, ja tää henkilö pyysi sitten siksi aikaa kaveriksi, että sai lisättyä tekemäänsä yksityiseen ryhmään. Oisko sama toteutustapa hyvä nytkin? Mäkin voin kyllä jossain vaiheessa katsoa tuota ryhmän luomista, ellei löydy innokasta sitä ennen
Just näin meilläkin oli esikoisen ryhmään liittyminen!! 😊
 
Argh oon joutunut perumaan ja siirtämään tätä ultraa niin moneen kertaan, että eka mulle onnistuva vapaa aika on nyt sitten 12.9. eli tukevasti 11+0! 😂😵💫 Sanoivat jo varauksessa, että ei se enää oo varhaisultra silloin, niin en nyt sit mee ollenkaan ultraan. NT-ultrassa sitten syyskuun loppupuolella katotaan, elääkö täällä kukaan.

Ensin mua vitutti pari tuntia. Nyt oikeastaan naurattaa tää tilanteen absurdius. Sanoivat toki, että saan soittaa vapaata aikaa perään, jos joku muu flunssaisena peruisi omansa, mutta vähän tuntuu tuuleen huutamiselta.

Onnea teille muille hyvistä ultrakuulumisista ♥
 
vierailija
Heippa kaikki! Täällä myös yksi mahdollinen huhtikuinen. Testiin pärähti voimakkaat viivat tän viikon maanantaina ja seuraavana päivänä uudelleen. Neuvolasta arvelivat edellisten menkkojen perusteella viikkoja olevan noin 5+4, kun sinne eilen soittelin. Itseäni hieman mietityttää, onko tää nyt totta, koska edelliset menkat olivat jo epäsäännölliset ja kierto venyi noin 4-5 päivällä. Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aiempaa raudanpuutetta, joten oon ollut ihan varma, ettei raskautuminen ainakaan helppoa ole. Heinäkuussa menkat kuitenkin vielä lopulta tulivat ja testit näyttivät negaa koko ajan oireista huolimatta. Nyt elokuussa menkat reilusti myöhässä ja testit näyttäneet heti plussaa.

Lapsia meilllä on ennestään yksi eskarilainen ja toinen lapsi olisi nyt kovin toivottu. Olin pitkään sitä mieltä, etten toista lasta halua, mutta hiljalleen mieli muuttui. Ekassa raskaudessa eka kolmannes meni itseä suojellen, en oikein uskaltanut alkujärkytyksen jälkeen antaa itselleni lupaa innostua, sillä pelkäsin lapsen menettämistä. Nyt raskaus on alusta asti positiivinen asia, mutta sama tarve suojelella itseä nostaa päätään. Raskausoireet (väsymys, etova olo, kaikenlaiset kolotukset ja jomotukset yms., päänsärky ja rintojen aristus jne.) pitävät toki asian todellisena, mutta muuten meinaan vähän blokata asiaa mielestäni. Tulee sellanen hullu fiilis, että jos päästän itseni innostumaan liikaa, menee raskaus ainakin kesken. Eihän se näin ole, mutta mieli on kummallinen. Onneksi puoliso pitää jalat maassa ja järkeilee asiaa niinä hetkinä, kun tunnemyrsky iskee.

Että tällainen sekopäinen täällä. Katsotaan nyt mihin tämä etenee. Oon miettinyt varhaisultraa oman mielenrauhan vuoksi. Viime raskaudessa odoteltiin ekaan ultraan, mut nyt tuntuu jotenkin epävarmemmalta tämä olotila juurikin siksi, että kilpparivaivat sekoitellut pakkaa tässä menneinä kuukausina.
 
vierailija
Heippa kaikki! Täällä myös yksi mahdollinen huhtikuinen. Testiin pärähti voimakkaat viivat tän viikon maanantaina ja seuraavana päivänä uudelleen. Neuvolasta arvelivat edellisten menkkojen perusteella viikkoja olevan noin 5+4, kun sinne eilen soittelin. Itseäni hieman mietityttää, onko tää nyt totta, koska edelliset menkat olivat jo epäsäännölliset ja kierto venyi noin 4-5 päivällä. Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aiempaa raudanpuutetta, joten oon ollut ihan varma, ettei raskautuminen ainakaan helppoa ole. Heinäkuussa menkat kuitenkin vielä lopulta tulivat ja testit näyttivät negaa koko ajan oireista huolimatta. Nyt elokuussa menkat reilusti myöhässä ja testit näyttäneet heti plussaa.

Lapsia meilllä on ennestään yksi eskarilainen ja toinen lapsi olisi nyt kovin toivottu. Olin pitkään sitä mieltä, etten toista lasta halua, mutta hiljalleen mieli muuttui. Ekassa raskaudessa eka kolmannes meni itseä suojellen, en oikein uskaltanut alkujärkytyksen jälkeen antaa itselleni lupaa innostua, sillä pelkäsin lapsen menettämistä. Nyt raskaus on alusta asti positiivinen asia, mutta sama tarve suojelella itseä nostaa päätään. Raskausoireet (väsymys, etova olo, kaikenlaiset kolotukset ja jomotukset yms., päänsärky ja rintojen aristus jne.) pitävät toki asian todellisena, mutta muuten meinaan vähän blokata asiaa mielestäni. Tulee sellanen hullu fiilis, että jos päästän itseni innostumaan liikaa, menee raskaus ainakin kesken. Eihän se näin ole, mutta mieli on kummallinen. Onneksi puoliso pitää jalat maassa ja järkeilee asiaa niinä hetkinä, kun tunnemyrsky iskee.

Että tällainen sekopäinen täällä. Katsotaan nyt mihin tämä etenee. Oon miettinyt varhaisultraa oman mielenrauhan vuoksi. Viime raskaudessa odoteltiin ekaan ultraan, mut nyt tuntuu jotenkin epävarmemmalta tämä olotila juurikin siksi, että kilpparivaivat sekoitellut pakkaa tässä menneinä kuukausina.
Onnea! Joo, nopeasti ne oireet alkaa ja onneksi on mies vierellä tukemassa ja pitämässä jalat maassa :)

Mullakin pikkuhiljaa alkaa oireita tulemaan, rintojen kuumotus ja vatsan turvotus sekä jäätävä väsymys päällimmäisinä. Tiistaina taisin nukkua seitsemän tuntia ennen varsinaisia yöunia ja tuntuu, että päikkärit pitäisi ottaa joka päivä.

Varhaisultrasta: mä oon vähän hämilläni, kun soitin paikalliseen neuvolaan ja ohjeistivat mut menemään lähimpään kaupunkiin omakustanteisesti varhaisultraan ennen kuin pääsen täällä julkisen puolella neuvolan asiakkaaksi. Tää on tosi pieni paikkakunta ja sote-puoli ostopalveluna kaupalliselta toimijalta, mutta silti oudoksuttaa, että varhaisultra edellytetään (ehkä liittyy mun ikään? mut ei neuvolasta silleen kyllä mulle tätä perusteltu) ja vielä niin, että joudun sen itse maksamaan. Mutta on kai se ihan hyvä tietty käydä siellä katsomassa, että kaikki ok. Vielä ei ole aikaa mulle annettu, mutta ymmärtäisin, että tossa parin viikon päästä se ois.
 
  • Vau!
Reactions: Salla23
vierailija
Onnea! Joo, nopeasti ne oireet alkaa ja onneksi on mies vierellä tukemassa ja pitämässä jalat maassa

Mullakin pikkuhiljaa alkaa oireita tulemaan, rintojen kuumotus ja vatsan turvotus sekä jäätävä väsymys päällimmäisinä. Tiistaina taisin nukkua seitsemän tuntia ennen varsinaisia yöunia ja tuntuu, että päikkärit pitäisi ottaa joka päivä.

Varhaisultrasta: mä oon vähän hämilläni, kun soitin paikalliseen neuvolaan ja ohjeistivat mut menemään lähimpään kaupunkiin omakustanteisesti varhaisultraan ennen kuin pääsen täällä julkisen puolella neuvolan asiakkaaksi. Tää on tosi pieni paikkakunta ja sote-puoli ostopalveluna kaupalliselta toimijalta, mutta silti oudoksuttaa, että varhaisultra edellytetään (ehkä liittyy mun ikään? mut ei neuvolasta silleen kyllä mulle tätä perusteltu) ja vielä niin, että joudun sen itse maksamaan. Mutta on kai se ihan hyvä tietty käydä siellä katsomassa, että kaikki ok. Vielä ei ole aikaa mulle annettu, mutta ymmärtäisin, että tossa parin viikon päästä se ois.
ja tämä siis malalta, mun pitänee kohta rekisteröityä, ettei ala tulemaan sekaannuksia.
 
Ihanaa lukea muiden ultrakuulumisia 🤩 Oma varhaisultra nyt vihdoin viikonloppuna odottaa. Aika paljon olen sitä jo useamman päivän jännittänyt. Toisaalta mieltä on omalla tavallaan rauhoittanut tällä viikolla alkanut entistä pahempi etova olo/pahoinvointi, joka tuntuu vaan pahenevan päivä päivältä. Vaikka ei kai se sinänsä mistään kerro. Välillä tullut jo itkettyäkin, kun ei meinaa mennä edes mikään neste alas, on niin huono olo. Ainoastaan aamulla herätessä n. 1-2h on hyvä, jopa normaali olo, sen jälkeen loppupäivän saa kärsiä tästä. On tuntunut hyvältä päätökseltä se varhaisultra, niin pääsee näkemään onko siellä mitään minkä vuoksi tätä pahaa oloa kannattaa yrittää jaksaa.
 
Heippa kaikki! Täällä myös yksi mahdollinen huhtikuinen. Testiin pärähti voimakkaat viivat tän viikon maanantaina ja seuraavana päivänä uudelleen. Neuvolasta arvelivat edellisten menkkojen perusteella viikkoja olevan noin 5+4, kun sinne eilen soittelin. Itseäni hieman mietityttää, onko tää nyt totta, koska edelliset menkat olivat jo epäsäännölliset ja kierto venyi noin 4-5 päivällä. Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aiempaa raudanpuutetta, joten oon ollut ihan varma, ettei raskautuminen ainakaan helppoa ole. Heinäkuussa menkat kuitenkin vielä lopulta tulivat ja testit näyttivät negaa koko ajan oireista huolimatta. Nyt elokuussa menkat reilusti myöhässä ja testit näyttäneet heti plussaa.

Lapsia meilllä on ennestään yksi eskarilainen ja toinen lapsi olisi nyt kovin toivottu. Olin pitkään sitä mieltä, etten toista lasta halua, mutta hiljalleen mieli muuttui. Ekassa raskaudessa eka kolmannes meni itseä suojellen, en oikein uskaltanut alkujärkytyksen jälkeen antaa itselleni lupaa innostua, sillä pelkäsin lapsen menettämistä. Nyt raskaus on alusta asti positiivinen asia, mutta sama tarve suojelella itseä nostaa päätään. Raskausoireet (väsymys, etova olo, kaikenlaiset kolotukset ja jomotukset yms., päänsärky ja rintojen aristus jne.) pitävät toki asian todellisena, mutta muuten meinaan vähän blokata asiaa mielestäni. Tulee sellanen hullu fiilis, että jos päästän itseni innostumaan liikaa, menee raskaus ainakin kesken. Eihän se näin ole, mutta mieli on kummallinen. Onneksi puoliso pitää jalat maassa ja järkeilee asiaa niinä hetkinä, kun tunnemyrsky iskee.

Että tällainen sekopäinen täällä. Katsotaan nyt mihin tämä etenee. Oon miettinyt varhaisultraa oman mielenrauhan vuoksi. Viime raskaudessa odoteltiin ekaan ultraan, mut nyt tuntuu jotenkin epävarmemmalta tämä olotila juurikin siksi, että kilpparivaivat sekoitellut pakkaa tässä menneinä kuukausina.
Heippa kaikki! Täällä myös yksi mahdollinen huhtikuinen. Testiin pärähti voimakkaat viivat tän viikon maanantaina ja seuraavana päivänä uudelleen. Neuvolasta arvelivat edellisten menkkojen perusteella viikkoja olevan noin 5+4, kun sinne eilen soittelin. Itseäni hieman mietityttää, onko tää nyt totta, koska edelliset menkat olivat jo epäsäännölliset ja kierto venyi noin 4-5 päivällä. Lisäksi mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja aiempaa raudanpuutetta, joten oon ollut ihan varma, ettei raskautuminen ainakaan helppoa ole. Heinäkuussa menkat kuitenkin vielä lopulta tulivat ja testit näyttivät negaa koko ajan oireista huolimatta. Nyt elokuussa menkat reilusti myöhässä ja testit näyttäneet heti plussaa.

Lapsia meilllä on ennestään yksi eskarilainen ja toinen lapsi olisi nyt kovin toivottu. Olin pitkään sitä mieltä, etten toista lasta halua, mutta hiljalleen mieli muuttui. Ekassa raskaudessa eka kolmannes meni itseä suojellen, en oikein uskaltanut alkujärkytyksen jälkeen antaa itselleni lupaa innostua, sillä pelkäsin lapsen menettämistä. Nyt raskaus on alusta asti positiivinen asia, mutta sama tarve suojelella itseä nostaa päätään. Raskausoireet (väsymys, etova olo, kaikenlaiset kolotukset ja jomotukset yms., päänsärky ja rintojen aristus jne.) pitävät toki asian todellisena, mutta muuten meinaan vähän blokata asiaa mielestäni. Tulee sellanen hullu fiilis, että jos päästän itseni innostumaan liikaa, menee raskaus ainakin kesken. Eihän se näin ole, mutta mieli on kummallinen. Onneksi puoliso pitää jalat maassa ja järkeilee asiaa niinä hetkinä, kun tunnemyrsky iskee.

Että tällainen sekopäinen täällä. Katsotaan nyt mihin tämä etenee. Oon miettinyt varhaisultraa oman mielenrauhan vuoksi. Viime raskaudessa odoteltiin ekaan ultraan, mut nyt tuntuu jotenkin epävarmemmalta tämä olotila juurikin siksi, että kilpparivaivat sekoitellut pakkaa tässä menneinä kuukausina.
Täällä siis Pikkupioni, kävin minäkin tekemässä profiilin.
 
Onnea! Joo, nopeasti ne oireet alkaa ja onneksi on mies vierellä tukemassa ja pitämässä jalat maassa

Mullakin pikkuhiljaa alkaa oireita tulemaan, rintojen kuumotus ja vatsan turvotus sekä jäätävä väsymys päällimmäisinä. Tiistaina taisin nukkua seitsemän tuntia ennen varsinaisia yöunia ja tuntuu, että päikkärit pitäisi ottaa joka päivä.

Varhaisultrasta: mä oon vähän hämilläni, kun soitin paikalliseen neuvolaan ja ohjeistivat mut menemään lähimpään kaupunkiin omakustanteisesti varhaisultraan ennen kuin pääsen täällä julkisen puolella neuvolan asiakkaaksi. Tää on tosi pieni paikkakunta ja sote-puoli ostopalveluna kaupalliselta toimijalta, mutta silti oudoksuttaa, että varhaisultra edellytetään (ehkä liittyy mun ikään? mut ei neuvolasta silleen kyllä mulle tätä perusteltu) ja vielä niin, että joudun sen itse maksamaan. Mutta on kai se ihan hyvä tietty käydä siellä katsomassa, että kaikki ok. Vielä ei ole aikaa mulle annettu, mutta ymmärtäisin, että tossa parin viikon päästä se ois.
Onpa erikoista, että edellytyksenä varhaisultra ja vieläpä omasta pussista maksettuna. Onko tämä jotakin resurssien kohdentamista, eli neuvolan asiakkaiksi pääsevät ne, joilla raskaus todetusti jatkunut ja näkynyt varhaisultrassa.
 
Onnea! Joo, nopeasti ne oireet alkaa ja onneksi on mies vierellä tukemassa ja pitämässä jalat maassa

Mullakin pikkuhiljaa alkaa oireita tulemaan, rintojen kuumotus ja vatsan turvotus sekä jäätävä väsymys päällimmäisinä. Tiistaina taisin nukkua seitsemän tuntia ennen varsinaisia yöunia ja tuntuu, että päikkärit pitäisi ottaa joka päivä.

Varhaisultrasta: mä oon vähän hämilläni, kun soitin paikalliseen neuvolaan ja ohjeistivat mut menemään lähimpään kaupunkiin omakustanteisesti varhaisultraan ennen kuin pääsen täällä julkisen puolella neuvolan asiakkaaksi. Tää on tosi pieni paikkakunta ja sote-puoli ostopalveluna kaupalliselta toimijalta, mutta silti oudoksuttaa, että varhaisultra edellytetään (ehkä liittyy mun ikään? mut ei neuvolasta silleen kyllä mulle tätä perusteltu) ja vielä niin, että joudun sen itse maksamaan. Mutta on kai se ihan hyvä tietty käydä siellä katsomassa, että kaikki ok. Vielä ei ole aikaa mulle annettu, mutta ymmärtäisin, että tossa parin viikon päästä se ois.

On kyllä erikoista 🤔 mulle myös sanottiin että ennen ekaa neuvolakäyntiä varataan mulle varhaisultra, mutta se on ihan kunnallinen eikä yksityinen, eikä tuu maksamaan mulle mitään. Vu on siis nyt tulevana maanantaina ja eka neuvolakäynti sen jälkeen torstaina. Toki mulla epäsäännöllinen kierto vaikuttaa tähän, ja sama homma oli myös mun aiempien lasten odotusaikana, että eka oli vu ja vasta sitten neuvolassa eka aika.
 
Suomessa pitäisi olla täysin kunnallinen ja ilmainen neuvola, ei tuollaista omakustanteista ultraa kyllä mun ymmärtääkseni voi vaatia!

Mä en oo ees soittanut vielä neuvolaan, josko ens viikolla. Nyt pyörähti käyntiin viikko 6 😊

Onnea kaikille hyvistä ultrauutisista 😊
 
  • Tykkää
Reactions: hjl
Hei ilmainen neuvola kuuluu kaikille. Nythän ollaan laajentamassa sitä myös paperittomille, joten tuo vaatimus on ymmärrykseni mukaan laiton.
Joo, tänään soittivat sieltä kaupungista äitiyspolilta ja varattiin vu-aika. Kyselin heiltäkin, tietävätkö tarkemmin mikä systeemi tää on, ja koko homma oli yllätys heillekin. Ko. kaupungissa vu on ilmainen, mutta ei meille naapurikunnan asukkaille. Korosti toki puhelimessa, että se on täysin vapaaehtoinen, eikä ymmärtänyt mitä neuvolan täti on mulle puhelimessa oikein selittänyt. No käydään se nyt joka tapauksessa, aika saatiin vasta neljän viikon (!) päähän. Kyselen sitten neuvolasta tarkemmin mikä vu:n tarkoitus on, kunhan sinne päästään. Ei liity epäsäännölliseen kiertoon, mutta epäilin josko sitten mun ikään. Tiedä häntä. Ja voihan se olla, että neuvolasta oli tarkoitus sanoa, että _ehdottavat_ vu menoa, mutta sanamuodot sitten jäivät sille asteelle, että tekee lähetteen, mene sinne eka ja tule sitten neuvolaan mikä mun korvaan kuulosti kyllä edellytykseltä eikä ehdotukselta.
 
Hei mä sain nyt kyhättyä sen fb-ryhmän (salainen ja piilotettu, eli ei näy muille), eli laitelkaahan mulle täällä yksityisviestiä, jos haluatte että liitän teidät mukaan ryhmään 😊 eli viestiin tieto millä nimellä löydytte Facebookista ja joku tuntomerkki profiilikuvasta, niin lähetän kaveripyynnön ja lisään kaveriksi siksi aikaa, että saadaan ryhmään lisäys tehtyä 👍🏻

Varmaan joku yläraja ryhmän kokoon täytyy miettiä (esim. maksimissaan 40-50 henkeä?), ja ehkä myös joku takaraja, jonka jälkeen ei porukkaa enää oteta mukaan, mutta hyvin varmaan voidaan odotella halukkaita about sinne asti, että on nt-ultrat takana, ellei ryhmä olisi täyttynyt jo ennen sitä 😊
 
Hei mä sain nyt kyhättyä sen fb-ryhmän (salainen ja piilotettu, eli ei näy muille), eli laitelkaahan mulle täällä yksityisviestiä, jos haluatte että liitän teidät mukaan ryhmään eli viestiin tieto millä nimellä löydytte Facebookista ja joku tuntomerkki profiilikuvasta, niin lähetän kaveripyynnön ja lisään kaveriksi siksi aikaa, että saadaan ryhmään lisäys tehtyä

Varmaan joku yläraja ryhmän kokoon täytyy miettiä (esim. maksimissaan 40-50 henkeä?), ja ehkä myös joku takaraja, jonka jälkeen ei porukkaa enää oteta mukaan, mutta hyvin varmaan voidaan odotella halukkaita about sinne asti, että on nt-ultrat takana, ellei ryhmä olisi täyttynyt jo ennen sitä
Laitoin yv :)
 

Yhteistyössä