On nämä meidän huhtikuun vauvat kyllä kiireistä sakkia, fb:n puolellakin oli useampia pääsiäisvauvoja.
Kukaan ei varmaan ole kertonut vauvoille, ettei täällä vielä ole mikään kevät, ei kannata ihan vielä tulla maailmaan. Paitsi minä oon kyllä tyytyväinen että tuli silloin kun tuli, jos olisi tämän viikon lauantaihin laskettuun aikaan venynyt, niin olisi varmaan ollut aika potra tyttö ulos punnerrettavana.
Meidän ipana on hienosti ottanut painoa takaisin.
Syntymäpaino 3490 g, parin päivän päästä muistaakseni 3180 g, eli painon lasku oli 9,7 % luokkaa. Eilen ekassa neuvolatarkastuksessa 1,5 vko iässä paino 3390 g! Viikon päästä mennään ekaa kertaa itse neuvolaan ja terkkari oli sitä mieltä, että silloin ollaan jo komeasti yli syntymäpainon, kun enää 100 g puuttuu. Toivottavasti! Meillä on nyt edelleen ohjeena syöttää max 4 h välein, ja kun syntymäpaino ylitetään, saadaan heivata ohje romukoppaan ja alkaa syöttää vauvaa omaan tahtiinsa. Toistaiseksi olen kyllä ehkä kerran vain joutunut häntä herättämään, aika säntillisesti herää 3-3,5 h välein itsestään.
Mutta tekee itselle hyvää henkisesti, kun tietää että kaikki menee omalla painollaan hyvin, eikä tarvitse koko ajan kytätä niin kelloa ja laittaa puhelimeen yöksi herätyksiä.
Tänään ajattelin mennä ensimmäiselle vaunulenkille koirien kanssa. Oon jotenkin ihan sormi suussa sen suhteen, mitä ihmettä tuonne vaunuihin pitää pukea vauvalle päälle.
Ei sinne nyt varmaan ihan liikoja tarvitse, kun on suojaava kuomu, vaunukopassakin peite ja äp:n makuupussi. Täytyy kaivaa äp:n lämpömittari kaapista ja laittaa se mukaan makuupussiin, niin vähän näkee, miten lämmin siellä on.
Kävin aamulla vaa'alla ihmettelemässä tilannetta. Ihan just ennen synnytystä en muistaakseni käynyt, mutta viimeisin punnitus raskaana ollessa näytti tasan +15 kg verrattuna viime heinäkuuhun. Synnärille jäi 8 kg ja nyt oli pudonnut vielä 3 kg, eli jäljellä on enää +4 kg verrattuna lähtöpainoon. Olo on kyllä mukavan kevyt verrattuna niihin viimeisiin viikkoihin.
En mitenkään laihduta tai mitään, vaan syön aika reippaasti ja suht hiilihydraattipitoisesti (myös herkkuja) turvatakseni hyvän maidontulon, mutta ei yhtään haittaa jos siinä sivussa vähän kilojakin karisisi. Mullahan oli ennen raskautta jo tasan 10 kg ylipainoa, eli pudoteltavaa kyllä on. Eiköhän ne siitä pikku hiljaa, omalla painollaan, kun vähän kerrallaan saadaan arkea aktiivisemmaksi.
Tsemppiä teille viimeisiin viikkoihin!
Kohta on kaikki ihanat huhtikuiset maailmassa. Vaikka nyt tuntuu siltä, ettei mitään tapahdu vielä viikkoihin, niin tilanne voi (onneksi?) muuttua ihan silmänräpäyksessä.