**Helmikuun Helmet** marraskuu

liirah eikös sulle oo tullut aika vähän painoa jos vaan 3,5kg tullut? Justiin katoin jostain että semmonen 6kg ois keskiverto näillä viikoilla. Mulle just työkaveri sano et aika paljon tullu per viikko mut mä olin ite erimieltä kun kuitenkin alle 5 on kokonansa tullut. Mä en ressaa kiloista, tulee mitä tulee. Viimeks kilot jäi sairaalaan, saa nähdä kuinka nyt käy, senverran jo ikää kyllä tullut lisää että samaan en varmaan pääse mutta katsotaan.

Mä en tuu mukaan tohon rasituskimppaan, koskaan moisesta mulle mitään neuvolassa puhunutkaan :whistle:
 
CRUELLA! siis tarkoittaa poikaa??????? miten voi olla mahollista kun en oo kellekkää kertonu? mieskään ei tiedä kun ei halunnut tietää ja mä oon siis ainoa kun tietää. mitäs noitia täällä oikein on??? :LOL: kun kaiken tiedätte. :D

mun bmi oli ennen raskautta about 28 joten sitä painoa ei sais kamalasti tullakaan, joten toi 3,5 kg on jo paljon mulle! millon mun sokerirasitus mahtaa olla..?
 
Mullakin sokerirasitus tiistaina :whistle:

Käsien puutumisesta jo valittelinkin, ja viime yönä kesti yli tunnin(!!!!) ennen kuin tunto palasi. Nyt taas sormenpäät tunnottomat.
Liittyykö tää tosiaan turvotukseen, vai onko kyse jostain vakavasta :( Jännetupintulehdus mulla on joskus ollut (työasentoihin liittyen), mutta ei nyt ole mitään kipua havaittavissa.
Onneksi on ma neuvola+ti lääkäri, niin saa sieltä kysästyä.
Hyvä tehdä käsillä töitä, kun ihan pökkelöt ovat :eek:
 
lauantaihuomenta :wave:

jahvetti: mulla lukee noissa papereiss et 12 h mut noi voi olla jostain vuodelta miekka tai kilpi B) juu, tarkistin asian, vuodelta -04 :whistle: miksköhän noita ei päivitellä :kieh:

liirah: aika hauska :D pikku lipsaus on nyt sattunu päivittäjälle ja väärään paikkaan menny poikamerkki B) mut eihän sitä tiiä vaikka pitäs paikkansaki ;) ja hei, sun kannattaa neuvolasta kysyä siitä sokerirasituksesta jos ne ei oo siitä mitään maininnu ja sun kuuluis siihen mennä. vkolla 26-28 se kai yleisesti on.

-4 oli aamulla pakkasta, saa nähä tuppaako se lunta. epäilen kyllä et räntää tai vettä saattaa täällä olla. eilen siivoilin useemman tunnin, ryssiks tosin paitsi makkarin kokonaan eikä tullu muuta ku selkää hetken juili. onneks sain noita lihaksia suht hyvään kuntoon ennen raskautta. meilläki tätä siivottavaa kuiteski on ku on 4 h ja keittiö, hiukka eri ku se meidän edellinen 48 neliön kaksio B) se elloksen haalariki tuli eilen, aika söpö :heart: millon muut muutes meinaatte ruveta pesemään vauvan vaatteita ja muutenki laittelemaan kaikkee valmiiksi? tuntuu et vielä ei oo kiirettä mut kohta on joulu ja joulukiireet ja sitte onki jo tammikuu, apua :eek: :D
 
Jalkojen puutumisesta?! :eek: Puutuuko teillä jalat? :| Mulla itsellä vähn väliä jalkoja pistelee ja tuntuu että ne on ihan tonkot, ei ole turvotusta vaikka painoa oli viimeneuvola käynnillä tullut roimasti... :( Tosi ärsyttävää...

Tarppa ja toukka 26+4
 
tyttiliini, meillä tolla pojalla ei vielä uhmaa ole oikeestaan yhtään enkä usko et pahempaa tuleekaan kun on aina ollu hirveen pehmee luonne. siks ilmeisesti toi syöminenki takkuaa kun ei oo mitään minä ite-juttua ollu/oo. sellaset ruuat se kyllä syö ite mistä tykkää esim eilen meni makkispekkikset ettei mitään B) sillon ei ees anna syöttää, heh. mut puurot tms ni ei mee mut syö kyllä syötettäessä. ja tosiaan, vauvan synnyttyä linja tiukkenee ja toivon et sitä ennen tuo vähän "itsenäistyis" pelottaa kyllä et miten meillä lähtee sujumaan kun tuo on niin äitin poika eikä oo joutunu mua jakamaan :/ no, asioilla on tapana järjestyä.
mä luulen et meillä on auttanu tossa puheenkehityksessä toi tarha ja sitte kun perheessä on nyt enempi väkeä. aikansa se vei mutta nyt tuntuu että kauan ei mee ku rupee kunnolla puhumaan =)

tarppa: oisko jotku hermot puristuksissa selässä kun iskiashan ainaki aiheuttaa puutumista. ja varmaan painonnousulla on osuutta asiaan, kroppa kovilla, varsinki selkä ja jalat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
millon muut muutes meinaatte ruveta pesemään vauvan vaatteita ja muutenki laittelemaan kaikkee valmiiksi? tuntuu et vielä ei oo kiirettä mut kohta on joulu ja joulukiireet ja sitte onki jo tammikuu, apua :eek: :D
Meinaan alkaa pesemään vaatteita, kunhan saadaan aikaiseksi haettua hoitopöytä tutuilta.
Sinne hyllyille/laatikoihin meinasin tavarat sijoittaa.

Nakkisormi 25+6
 
Huomenta!

liirah, minun moka taitaa olla :D P on vissiin hypänny väärään kohtaan, sori :ashamed: otan tietty pois sen.

Ihana oli nukkua kunnon yöunet, tulikos tuota 11 tuntia nukuttua :saint:
Mutta viikonlopun jatkoja :wave:
 
Ihanaa kun tulee lunta! Painosta on ollu puhetta,mulla on tullu jotain 3kg tai vähä vajaa. Vaikka raskausdiabetestä muka on ja mitään herkuttelua(lähinnä karkkia) en oo karsinu niin ei oo ollu hätää. Viime raskaudessa mulla oli kans diabetes ja vetelin joulun jälkeen ihan tolkuttomasti konvehteja mut painoa tuli vain 1kg ylimääräistä ja vauvakin kasvoi normaalisti ja syntyessään kaikki oli ok. Enpä siis oo huolissani syömisistäni,ellei sit ala paino yht äkkiä nouseen mulla tai vauvalla. :heart:
Nyt naapurin rouvan hiuksia kreppailemaan :wave:

Mamitre ja poppo 23+4
 
Huomenta

Täällä herättiin kasilta, ku appiukko soitti ja ilmotti, että tuleevat kylään ja lähettään syömään..okei joo. Ne on just tollasii, että ilmottaavat vaa ja ovat jo tulossa..piti sen verta puuttua ja toppuutella, että tuleevat vasta päikkyjen jälkeen, ei jaksa muute, jos noi neidit ei nuku päikkäreitään, hermo menee sit kaikilla. Ja toiseks, en oo ikinä vieny tyttöjä Hesee hienompaan paikkaan..mahtaa tulla mielenkiinotoista :whistle: .

Mulla auttaa jalkojen puutumiseen kun nostaa jalat ylös ja antaa olla niin mahd. pitkään. Ja Tarpallaki puuduttaa varmaa vaa pelkkä oleminen ja makaaminen, ei ihme. Ei mullakaan ole turvotusta, ihme kyllä, mutta josku pistelee jalkoja, mut kintut kattoon, helpottaa =) . Ja tietty ne tukisukat.

Painon noususta: Mulla alussa bmi23, hiukan korkeempi, mitä yleensä on ollu.. Ja nyt painoa tullut sellanen pyöreet 10kg. Ihan normaalia mulle raskauden aikana. Ja tietty toi rajotus liikkumisessa on edesauttanut joka kerta painon nousua. Mulla on ollu helppo saada kilot pois, joten en jaksa murehtia, tulee mitä tulee, nauttii elämästää nyt minkä pystyy, kyl ne läskit siitä häviää. :saint:

Kivaa pakkaspäivän jatkoa. Vähäks huippua, ku ei kaikki moskat tartu kenkiin ja vaatteisiin, pääsee niin paljo vähemmälle sotkulla ja vaivalla lasten kaa, jee!

:heart: nelli&pulla 26+2
 
Äh, flunssa teki comebackin :snotty:
Mitäkähän mulle on tota painoa tullut.. joku 8kg suunnilleen. Jännä kyllä ettei sitä hirveesti huomaa :eek: Mulla on toi "uusi maha" ihan pikkuinen, mut eipä tunnu kivalta kun vauva vie tilaa "vanhasta masusta" eli siis sisuskalut on ahtaalla!
Täällä kans jalat puutuu ja on jotenki levottomat, puolen tunnin kävely tuntuu 10-tuntiselta duunipäivältä :(
Rupee tuo joulukin stressaamaan kun rahatilanne on mikä on.. ois niin kiva antaa lahjoja kaikille mutta kun ei oo varaa mihinkään, eikä itsekään osaa tehdä esim. käsitöitä tai mitään. Ehkä oon sen verran julma että vien vaan kukat molempien vanhemmille ja lahjat ainoastaan kummilapsille.
 
Pikaisesti tulin moikkaamaan kun kipeänä oon.... :/ alkoi iltapäivästä selkäsäryt niin lujiksi et en meinannu päästä käveleen tahi liikkumaan ollenkaan... Maanantaina aattelin jo tosiaan soitella neuvolaan jos sais jo maanantaille lääkärille päivystysajan... :'(

Mun sokerirasitus on 8.20 ja mulle sanottiinja siinä lapussa luki et 12h paastolla mennään.

Nyt meen syömään...

Jepsu ja Martti 25+4 :heart:
 
Mäkin olen kipeenä. Ja viime yönä käytiin äitipolilla kun tuli raskausmyrktyksen oireita, mut ei onneks vielä ainakaan mitään ollu pielessä.

Mä en kyllä vielä ala pesemään mitään, kerkiää kyl sitte. Yhtäkkiä niitä oli silloin esikoisellekin päälle laittaa vaikkei kauheesti mitään höösännyt niiden kans. Ellei sit mummo tehnyt jotain mitä en muista.

Missä on pakkasta? Espoossa on nollassa, mut lunta on satanut koko päivän. Ihan muuten jees, mut ei itse voi olla ulkona niin hatuttaa sisällä istuminen.

Vakuutuksista.. Mä tossa mietin eilen duunissa, että on se lapsivakuutus vaan kallis. Jos haluaa päästä omilleen siinä niin tulis käydä yksityisellä ainakin 6 kertaa vuodessa että vakuutusmaksu tulisi kuitattua. Ja Pohjolassa ainakin on törkee se omavastuu. Sehän oli jotain yli satasen vähintään ja muuten 10% kuluista, jos en ihan väärin muista. Tapiolassa oli 47 euroa per kalenterivuosi. Mä olisin ottanut Tapiolasta varauksen mutten saanut kun oli niitä verenpaineita mittailtu korkeina silloin edellisessä raskaudessa. Vuotoja ne ei siinä katsonut niinkään. Nyt olen alkanut miettimään, että mitä se siinä alkuvaiheessa paljon auttaa, jos vauvalla joku vamma on niin raha ei ole se mitä siinä menettää. Julkisessa kuitenkin synnytän ja julkisen puolella vauva vastasyntyneenä sitten hoidetaan, eli kustannukset eivät ole suuret. Tietysti lääkkeet maksavat ja niistä voi aikojen kuluessa tulla isojakin summia. No, mut puolensa ja puolensa, oli vakuutu tai ei.

Nyt täytyy mennä taas kun paha olo iskee tässä koneella.

Mukavaa pyhäinmiestenpäivää! =)
 
Mukavaa pyhäpäivää kaikille!

Mä oon pessyt yhden potkupuvun jonka kirpparilta ostin ja heitin sen pyykkikoppaan niin meni jossain vaiheessa jo koneen kautta. Muuten kattelen ne sitten joskus, kuhan sen pakkauksenkin nyt eka sais "tilattua"... Ja muut vaatteet kaivelen sitten kun inspiksen saan, ja kuhan saadaan jonkinsortin kaappia tuonne Urmin huoneeseen hommattua.

Eilen ei ollut kiva kun menin nukkumaan ni luin siinä eka. Sit koitin kääntyä niin alaselkään sattu niin paljon ettei pystyny kunnolla liikkumaan. Jonkun aikaa siinä sinnittelin ja sit nousin hetkeks käveleen niin autto sen verran että pääsin nukkumaan. Sit valvoinki 3-6 |O Onneks oli vapaapäivä...

Neiti rupes äsken leipomaan, ite kaiveli kaapista kamat ja omasta päästä jotain tuolla sekotteli. Kävin äsken maistamassa, hm... aika jauhonen maku mutta jos koitetaan paistaa niin katotaan mitä tulee :whistle: Ihan järkeviltä aineet vaikutti, jauhot, vehnänalkioita, vaniliinisokeria, sokeria, maitoa, kaakaota siinä ainakin tais olla. Ainiin, lisäs se sinne mun maistamisen jälkeen mandariinia ja banaaniakin, että hedelmäinen suklaakakku tulossa :D

Kyllä sitä on paljon pirteempi kun ei oo ollu töissä, on se senverran rankkaa mutta koitetaan vielä kestää, ei sitä kauaa enää ole :)

Nyt lähetään koiran kanssa ulos, vähän on tullut luntakin mutta pakkasta ei taida juurikaan olla.
 
Nalle-Puh äitiysloma alkaa 30 päivää ennen laskettua-aikaa jollei halua alottaa sitä varhennettuna jolloin sen voi alottaa 50 päivää ennen la:ta jolloin se on senverran sitten loppupäästä lyhkäsempi.
 
Mä en käsitä tätä mun oloa! |O Ihan kuin viimeisillään olisi, vaikka viikkoja ei ole kasassa edes täyttä 27:ää...

Seuraa valitusvirsi...

Siis ihan oikeasti, mun oloni ei ollut viime raskaudessa näin hankala edes viimeisilläni ollessa. En saa nukuttua, en ole saanut pariin kolmeen viikkoon, kuin korkeintaan ehkä 3 tuntia yössä ja harvoin sitäkään. Supistelee, maha on tiellä eikä mikään asento ole hyvä... istumaan ei pysty, kun tuntuu että happi loppuu. Vähänkin jos touhuaa tai kävelee, niin supistukset tulevat ihan hurjina (kivuttomia onneksi), tänään tytön synttärien vuoksi on tullut touhuttua ja nyt illalla ei ole voinut oikeastaan kuin maata, nytkin istuessa tekee pahaa. Niin ja pahoinvointi on palannut, muutaman päivän on oksettanut koko ajan...

Miksikä tämä tästä vielä muuttuu? :headwall: Tekisi mieli itkeä kun ajattelee kaikkia niitä edessä olevia viikkoja.

Sorry purkaus, nyt on vaan tosi tukala olo ja mieli matalalla...

Hissukka rv26+5 (olo kuin rv47)
 
sunnuntaita :wave:

meillä jäi toi vauvavakuutus ottamatta ku aika meni umpeen :whistle: itseasiassa tänään on tasan 3 kk laskettuun B) no, eipä meillä olis ollu varaakaan, kivet on niin kupissa :/

oli puhetta jossain vaiheessa tosta influenssarokotuksesta, pojalle pistettiin se tällä vkolla ja kuun lopussa olis sitte se uusintarokotus. mitään sille ei siitä tullu, onneks. aattelin sit kuitenki sen ottaa ku ilmanen on ja jos se tosiaan taudilta säästää ja kun on toi vauvaki tulossa.

mulla kanssa yöllä välillä tukalaa, mikään asento ei oikeen hyvä ja sit jossain asennossa alkaa pistämään kylkiluiden alle, mikä ihmeen juttu se oikeen on?? tuntuu tosi ilkeeltä |O

tyttiliini: heti muutes kun ruvettiin puhumaan tosta poikien puheenkehityksestä tai kehittymättömyydestä ni toi pikkumies otti hurjan spurtin kehityksessä :D sanoja tulee nyt tosi tiiviiseen tahtiin ja yrittää matkia meidän puhetta ja pottailut on ottanu ison askeleen eteenpäin, tekee jo omatoimisesti pöntöllekki pissat kun ollaan suihkussa tai saunassa ja potalle mennessä muistaa et housut pitää ottaa pois :whistle: ja sanoo potalle mennessä pissa tai kakka. kyllä alkaa mieltä helpottaa et sieltä sitä puhetta alkaa tulemaan =) kiva muutes kun on vertaistukea tässä pinossa myös isomman lapsen osalta :hug:

pitää ruveta aamupuuhiin ja valmistautumaan sinne kuntojudo/pilatekseen lähtöön. tuskin mä siellä enää kauan pystyn käymään, sen verran on tota etureppua jo :whistle:
hauskaa pakkaspäivää kaikille :wave:
 
Tyttiliini
Nyt on niin dementia enkä jaksa kelata tonne taaksepäin kauheasti joten en muista, joko hehkutin... Mutta hehkutan varmuudeksi uudestaan, että me saatiin sittenki vakuutus! Verenvuodoista ja verenpaineista ym. huolimatta. Voi mikä helpotus! Tosin kuten tuolla todettiin, Pohjolassa on korkeat omavastuut. Mutta toisaalta se on vuodessa 100 euroa jos hakee kerralla kaikki. Meillä oli päiväkodin alottamisen jälkeen sellanen flunssa- ja mahatautisuma, että käytiin lääkärissä ihan hirveästi. Kyllä oli ihanaa kun ei tarttenu mennä päivystykseen jonottamaan kun poika oli välillä tosi kipeä. Puolelta vuodelta lähetettiin laskuja pohjolaan 900 euron edestä ja 800 saatiin takasin. Kyl oli kiva! Ilmankin kyllä pärjää, mutta kiva näin.

Mä kävin lääkärissä perjantaina kontrollissa ja kaikki oli kauhean hyvin (koputtaa puuta). Hematoomaa ei enää näkyny, joko se on poistunu tai sitte tosi pieni enää. Kohdunsuu oli vähän pehmentyny, kuulemma normaalia uudelleensynnyttäjälle, mutta tiukasti kiinni, ja kohdunkaulaa 5 senttiä vielä. Vauvan painoarvio 827 g, ihan keskiarvo näille viikoille, kaikki muutki mitat oli hienosti käyrillä. Aika kiva!

Turvotuksista oli puhetta, välillä mäki jo huomaan, että aamulla saattaa olla jäykät sormet tai illalla jalkoja pakottaa. Ja liitoskivut vähän häiritsee töissä. Mutta muuten on kyl viel aika "vaivatonta". Kandee nauttia hei siitä kun ei olla vielä ihan valaita! Sekin aika koittaa kuitenki B)

Cruella: Joo hauskaa saada vertaistukea! Ja kiva että teillä on tollanen kehitysspurtti, ne on hauskoja.
 
c81
Mulla myös on ihmetyksenä tuo mahan koko.. en mie taivu enää mitään!! Ja veilä ois se 3,5kk periaatteessa jäljellä.. Huh heijaa - mitenköhän se loppuaika sitten jos jo nyt näin!!?!?!?

Tyttiliini, hyvä että saitte vakuutuksen - meille tuli Ifistä hylky vuotojen takia, mutta yritetään vielä muualta..
 
Huomenta!

Sitä mun onkin pitäny jo kauan kysyä mutta en oo muistanu, että onko teillä tullut sitä linea negraa(olikohan noin :ashamed: ) mahaan? Mä oon kuullut että se tulis poikavauvasta ja sen puoleen sopis että tytöstä mulla sitä ei ollut ja nyt on... Varsinkin te jotka sukupuolen tiedätte niin näkyykö viivaa??

Tyttiliinille onnea vauvavakuutuksen saamisesta :D Me vielä ootellaan päätöstä saadaanko, pitää varmaan kohta soitella sinne jos ei rupee mitään kuulumaan.

Cruella
on varmaan tosi ihana tunne kun tulee tommonen spurtti kehityksessä!

Mulla tuli taas illalla kun menin nukkumaan niin toi alaselkä niin kipeeks et liikkuminen sattu. Sanoin jo miehelle että tässä sängyssä en voi nukkua niin johan se ois tänään lähteny uutta ostamaan :LOL: No, on kyllä sikäli jännä että sohvalla se ei tuu kipeeks mutta sängyssä tulee, mistälie johtuu. Mutta menee ohi nukkuessa et yöllä kun heräsin ja aamulla niin ei ollut yhtään kipeä.

Nyt ulos, ihana parin asteen pakkanen! Ois vaan vähän enemmän saanut lunta tulla!!
 

Yhteistyössä