**Helmikuun Helmet** marraskuu

nelHM oikeessa olit! :kieh: :kieh: Äsken soittivat sairaalasta ja kertoivat että minut on siirretty loppuraskaudenajaksi seurantaan KYSiin!! |O |O Ompa hienoo!!! Tämä on kuoleva hikinen paikka kunta!!! Kaikki palvelut lopetetaan!!!! :eek: :eek: :eek: Mitenkähän tämä nyt onnistuu???!!! Alko ihan kunnolla pelottaa, joka toinen viikko Kuopioon tarkastukseen :/ ja matkaahan ei ole kun vajaat 100km suuntaansa :'( Vali, vali.....
 
Tarppa soitin just KYSIn ä.polille. Ajoista ei mitään tietoa, millon pääsee, ensi viikko siellä tuplatäynnä ja aikoja ei ole. Kiirreellisyys järjestyksessä ottaavat ja lääkäri tekee lähetteiden perusteella arvion, kuka pääsee ja milloinkin. Että näin :kieh: .
Kysyin viel, että tuleehan ilmoitus ajasta muutamaa päivää aikasemmin, koska meillä on ainaki kauhee järkkäily kyytien ym lastenhoitojen kaa..lupasivat kyllä ilmottaa ajoissa.
Tuli mieleen, että oisko meillä kahdella esim. joku kimppakyyti juttu mahdollinen? Saatas aikaa samalle päivälle ja mentäs yhtä matkaa vaik toisen autolla tmv? Esim. mä voi ajaa kyllä. Noh, en tiiä..voihan se aikataulujen yhteensovittaminen olla hankalaa, mutta kimppatakseja nää ainakin käyttää ja luulis, että mahd. monta meiltä päin tulevaa menis samana päivänä yhteisellä kyydillä.
Nähtäväksi jää.. Säästäishän siinäkin jo jotain!
 
Heippa!

Yritin se minäkin eilen siihen lokakuuhun kirjotella, mutta heikkohermonen kun oon, niin kerran epäonnistuminen riitti...

Tänään vihdoinkin, kiitos luojan ja pomoni, alko kela-hommat vähän edes vetämään. Takkusin viikon sen "työnantaja maksaa"-lomakkeen kanssa ja tänään täyttelin sitä sitten pomon kanssa. Sanoi että lähettää palkanlaskijalle sähköpostia että lähettää mun puolen vuoden tulot ja muut siihen lappuun lisättävät jutut mulle.
Sitte lähdin jo kotia kohti niin pomo soittaa että tiedot on lähteneet jo kelalle suoraan ,että heivaan vaan laput kelaan ja sanon että teillon loput, pistäkää töpinäks. Tosin olin jo niin kotia kohti että päätin jättää lappujen viemisen huomiseks :ashamed:

Mutta siis ihanaa ku joku asia edes etenee johonkin suuntaan!

Vakuutuslappujen viemisessä olis kans enää viikko aikaa ja eilen piti miehen kanssa mennä käymään... Mutta ku nyt ollaan vuorostaan sen kanssa mykkäkoulussa. Äitin kanssa ollaan kyllä jo taas kun parhaat kaverit :D
Helpotti ressiä huomattavasti... vielä on siis kaks epäkohtaa tässä mun "täydellisessä" arjessa TÄLLÄ hetkellä... Mököttävä mies ja hukkuneet kirjastonkirjat... joiden palautuspäivä oli jo...

 
Ketokaa nyt joku mikä auttaa yöllisiin suonenvetoihin??+ Mä en jaksa, että ne alkaa taas.
Vasen pohje on NIIN kipeä, että hyvä kun pysytyy kävellä! Yöllä taas heräsin NIIN hirveeseen kipuun, että vedet silmissä tuskailin. Eipä se kauaa kestäny, mut siinä tuskassa sekunnit tuntuu tunneilta!!!! |O
Aiemminkin tätä on ollu, mut ei n'äin aikasessa vaiheessa enkä oo sitten koskaan muistanu apua neuvolassakaan pyytää.
Joko tää muita vaivaa? :wave:
Närästystä ei sentään VIELÄ oo :D

Eilen muuten supisteli iltasella 10-15min välein, vaikka tässä paikoillani istuin. Maha meni IHAN kovaksi, tuntui jopa tosi pahalle. Kipuasteikolla samanlaisia, kuin kuopuksesta 1h ennen synnytystä :whistle: Eli ei tosiaan kipeitä, ilkeitä vaan.
 
Marraskuuta kaikille!

Toista päivää s.loman ja loman jälkeen töissä. Istuminen on yllättävän raskasta, varsinkaan kun ei aina pääse jaloittelemaan kun siltä tuntuu.
Goldy unettomuutta täälläkin, olin jopa s.lomalla sen takia. Yöllä kun heräs vessaan klo 3 niin saattoi mennä loppuyö valvoessa. :/ Raivostuttavaa!! Melkein 3 vkoa kotona ja sain jonkinlaisen rytmin, mutta taas viime yön valvoin |O |O
 
Mullakin muuten on ollu noita suonenvetoja reilun kuukauden, mutta vaan öisin, välillä herää siihen että pohjetta kiskoo kun viimestä päivää. Ennen en edes tiennyt miltä suonenveto tuntuu... Nyt valitettavasti tiedän :|
Mulla se yleensä loppuu siihen kun hyppään ylös sängystä, vaikkei sekään aluks mukavalta tunnu...

Jahvetti joo-o, edelleen painetaan hommia, toisinaan yöllä ja päivällä :) Ja yllättävän hyvin on mennyt. Pomo on tosin laittanut aika helppoja piirejä yöks, päivällä homma saattaa olla mitä vaan, pomo kyllä kyselee aina tiiviisti että jaksatko jaksatko... Toistaseks oon jaksanut :)

Se voi olla tätä ensimmäisen lapsen huumaa... Oon vaan niin onskuna ja jänskänä ku ei tiedä mitä odottaa ja siitä saa jotenkin lisää virtaa...

Pakko kyllä tunnustaa että tänään kun olin jo päivällä tehnyt yhden vähän rajumman homman niin viimesiä viedessä alko jo mahasta kiskoa... Onneks oltiin äiteen kanssa jakamassa puoliks, se sitte otti kerrostalot hoitaakseen.

Tulipas pitkä sepustus kun lyhyestikin ois voinut vastata, mutta lisätään nyt vielä että mikäli ei mitään pahaa tapahdu niin uskon jaksavani vähintään tonne joulukuun puolelle, ehkä jopa lomaan asti. Ainakin nyt on sellanen Supernais-olo :D
 
Marraskuuta kaikille ja kiitos uudesta pinosta! :flower:

Meikäläinen yritti kanssa päästä lukemaan lokakuun pinoon vielä viimeisiä juttuja, mutta eipä se yrityksistä huolimatta auennut... No se mitä sieltä aikaisemmin olin ehtinyt lukea, niin haluaisin kiittää kaikkia jakamistanne synnytyskertomuksista. Yksi asia jäi hieman mietityttämään, eli minkä takia vauvan kääntämisyrityksistä on kieltäydytty? Ja mitä se kääntäminen käytännössä tarkoittaa? Päältäpäin runnomista vai mitä? :attn:

Se keskoslinkki oli kyllä tosi liikuttava... ihan tippa tuli linssiin... Toivottavasti se Tehyn joukkoirtisanoutumiset eivät tule voimaan, sillä silloinhan työvoimaa puuttuisi radikaalisti juuri esim. keskosten hoidosta... No, toivotaan että se sovittelultk saa sovun aikaan ennen 19.11. :)

Mä ehdin taas tuossa olla muutaman päivän hieman huolissani, kun en mielestäni tuntenut moniakaan liikkeitä. Viime yönä tilanne sitten kyllä korjaantui, sillä koko yö oli sellaista "rätä-rätä-pummia" masussa. "Rokki" on jatkunut myös tämän päivän ja saa nähdä koska kaverille maistuisi taas hieman lepo... =)

Pöhinä 26+2
 
Jahvetti mulla on jelppiny kun aloitin syömään magnesiumia joka ilta. Ei oo nyt kramppaillu eikä suonta vetäny. Se on todella kamalaa ja toivon et pysyykin poissa.

Kävin tuossa kaupassa just ja kävelymatka ei todellakaan ollut mikään pitkä. Korkeintaan 1km meno-tulo yhteensä. Välillä tuntu jo et nyt mä kuolen tähän kipuun mut sinnittelin kotio asti ja sohvalle itkua vääntämään. Mies yritti pakottaa soittaa lääkäriin mut en soita. Siis toi alamaha taasen vaikka siitä jo sanoin etten enää valita mutta... :'( mitä mieltä ootte asiasta, voiko kohdun kasvukivut olla näin kipeitä? mulla ei viimeks tällasta ollu niin ihan kun ensiodottaja olisin...

Nyt meen taas sohvalle....palataan...

Kipeä Jepsu ja Marttipoitsu 25+2
 
magnesiumia mäkin ehdottaisin noihin suonenvetoihin. tässä raskaudessa niitä ei oo ollu mut viimeks ku oli ni magnesiumin ku alotin ni loppu siihen.

mulla ei oo tarvinnu tota kääntämisyritystä tehdä mut mahan päältähän se yritetään tehdä eli "runnomalla" niinku pöhinä asian ilmaisi :whistle: voisin kuvitella että on sangen epämiellyttävää :x

ja tosta unettomuudesta, mä ilmottaudun kanssa näihin. viime yö oli taas tuskaa, viimosen vessareissun jälkeen oon taas jo monena yönä jääny valvomaan ja aamuun menee ennenku unta saa uudelleen ja sit herääki jo poika :headwall: toivottavasti on taas vaan joku vaihe ku ei tätä kauan jaksa :/
 
yksi mitä tuohon suonen vetoon voi kokeilla on HIDUROIT-voide (en muista kirjoitetaanko noin),löytyy apteekista. Auttaam yös turvotukseen. + runsas juominen ja lämpöpakkaus tms. niin ja tuo jo mainittu magnesium.
 
Suonenveto
Suonenveto eli lihaskramppi saattaa kiusata odottajaa etenkin iltaisin ja öisin. Useimmiten lihasta repivä tai kouristava kipu iskee jalkoihin. Krampin yhteyttä odotukseen ei täysin tunneta, mutta tiedetään, että kylmyys, väsymys ja pahat asennot lisäävät suonenvetoa. Jalkoja lämmittävät villasukat, raajojen voimisteluttaminen ja upottaminen kylmä-kuuma-vaihtokylpyihin voivat vähentää kramppeja.

tämä löyty tuolta raskausen ABC-osiosta

http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2058
 
No mutta marraskuutahan tässä eletään =)

Suonenvetoja, tosi kipeitä täälläkin. Tai oikeastaan vasemmassa pohkeessa vain. Koko pohje on jatkuvasti krampissa, ei tepsi mikään. Magnesiumia olen syönyt raskauden alusta lähtien, nyt lisäksi Multitabsin raskauspillereitä myös. Ei näytä auttavan.
Puutuuko muilla helposti sormet? Saattaa mennä 10 minuuttiakin, ennen kuin alkaa taas veri kiertää, vaikka miten heiluttelisi/hieroisi. Ärsyttävää :(

Jepsu, kiva kuulla etten ole ainut kipupelkoinen.
Haluan kyllä synnytykseen kaiken mahdollisen puudutuksen/kipulääkkeen, mutta muuten en aio sitä vielä pähkäillä B)

25+4
 
Hei, nyt kyllä heräs kysymys isyysvapaasta eli siis se 18 päivää.. Kun näissä kela-lapuissa kysytään miltä ajalta isyysraha halutaan, ja mies haluis alottaa sen heti lapsen syntymästä, mutta kun mistäs sitä tietää koska se sitten lopulta syntyy...

Eli, voiko tähän laittaa alotuspäiväks lasketun ajan eli 10.2.08 ja siitä 18 arkipäivää? Siirtyykö se vapaa siitä sitten eteenpäin automaattisesti jos lapsi ei ole tuolloin maailmassa? Kun en mistään löydä infoo kyseisestä aiheesta, EDES kelan sivuilta.
 
HUH! Onneksi on jo paljon parempi mieli, kiitokset teille :heart:
Pusuapina minkäslaista duunia teet? Minä oon ollut laikkarina poliklinikalla, ihan määräaikaisena kylläkin, 3 viikon soppareilla.. jätin ne hommat saman tien kun tulin raskaaksi koska tiesin etten jaksa. Oonkin yrittänyt keskittyä opintoihin, aika huonolla menestyksellä tosin.
Mulla ei kyllä onneksi ole noita suonenvetoja ollut.. ja äkkiä koputteleen puuta :D
Isyysvapaasta, me laitettiin kyllä se niihin papereihin alkamaan 4.2. eli LA:n mukaan, ei sieltä vielä oo mitään kuulunut. Siksi noin koska jos joudun siihen sektioon, niin kyllä siinä sitten kotonakin apua tarvitsee. Laitettiin myös putkeen se 18 päivää, mutta todennäköisesti mies ei oo ihan niin kauaa.. että sitten vaan perutaan se raha niiltä osin kuin tarve vaatii/ maksetaan takaisin jos ehtii tulla. Tommosta mulla on ollu opintotuen ja asumislisien kans koko ajan, edes takaisin pallottelua.
 
voi itku nää sivut tökkiiiiiiiii :/ niin mukavaa marraskuun alkua vaan kaikille :wave: yöllä oli satanu lunta.mutta vetenä tuli taas päivän :( kyllä se lumi niiiiin piristäis...sellasta kyselen,että kun mulla eioo ikinä ollu sitä normaalia rintatulehusta,vaan mulla maito pakkautuu aina kainaloihin...ekat viikot synnytyksen jälkeen on yhtä tuskaa kun kainaloissa on ns.varatissit :( saa kulkea kädet levällään ja ne on tosi kipeet!!onko kellään muulla tällasta vaivaa?ihania oli noi keskosvauvat,tippa silmässä täälläki katseltiin,,,yöheräilystä:mä herään aina noin kolmen pintaan pissalle ja sitten en saa enää unta,,,nytkin olen samoilla silmillä sieltä kolmesta asti ollu...töissä olin 9-17...meinaa hiukan jo silmissä tuntua!
 
Pusuapina = jos en nyt ihan väärin muista kun laput on töissä niin me laitettiin vaan ruksi sihen kohtaan että isä pitää vapaan ja se hakemus siitä toimitetaan vasta kun vauva on syntynyt, vaikka isä aloittaisi sen samantien vaavin syntymän jälkeen. Maksavat sen isyysrahan jokatapauksessa jälkikäteen. Mutta kannattaa soittaa Kelaan, tuntuu että joka kelassa neuvotaan erilailla :/
 
Pessi ei puudu vaan sormet vaan kädet ja jalat tosi herkästi. Ei tarvi kun hetki olla jalat ristissä, istua lattialla ja jos vielä joku on sylissä niin johan oon puutunu. Välillä yölläkin herään siihen että on käsi puutunu. Ja töissä joutuu välillä tosi hankalassa asennossa nukuttamaan lasta niin ei oo kiva kun heti on käsi ihan puutunu :/

Mä kanssa pähkäilin ton kelan lapun kanssa äsken, kyllä voi olla hankala... Mitä ne kaikki poissaolokohat siel tarkotti? Siis kohta 10, "olen/olen ollut poissa työstä kohdassa 5 ilmoittamani ajan" ja "olen/olen ollut poissa työstä vuosiloman vuoksi ajalla...". Siis eikai siihen pidä laittaa millon on lomalla ollu! Ja se kohta 11 "saatteko palkaa työstäpoissaoloajalta" niin liittyykö se tohon edelliseen vai onko toi se kohta kun työnantaja maksaa sen 72 päivää??!

Ja missä teillä on kysytty isyyslomasta mitään kun mä en ainakaan nää semmosta kohtaa :headwall:

Täytyy vissiin käydä kelassa täyttämässä lappu loppuun... :whistle:

Sitten kun on ollu puhe siitä että minkä mukaan ne nyt laskee noi tuet, niin tänään sanottiin radiossa että vuoden 2006 verotiedot on tullut julkiseksi. Joten tarkottaisko se sitä että ne kattoo sen tosta? Harmi jos kattoo, meinaan katoin just että mulla oli 2005 paremmat tulot... Mikä oli jännä huomata kun kuitenkin on palkka noussu aina välillä, mut oiskohan mulla ollu sit vanhan työpaikan "erorahoja" sillon 2005.

Taidan jatkaa ton lapun kanssa pähkäilyä :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Pessi ei puudu vaan sormet vaan kädet ja jalat tosi herkästi. Ei tarvi kun hetki olla jalat ristissä, istua lattialla ja jos vielä joku on sylissä niin johan oon puutunu. Välillä yölläkin herään siihen että on käsi puutunu. Ja töissä joutuu välillä tosi hankalassa asennossa nukuttamaan lasta niin ei oo kiva kun heti on käsi ihan puutunu :/

Mä kanssa pähkäilin ton kelan lapun kanssa äsken, kyllä voi olla hankala... Mitä ne kaikki poissaolokohat siel tarkotti? Siis kohta 10, "olen/olen ollut poissa työstä kohdassa 5 ilmoittamani ajan" ja "olen/olen ollut poissa työstä vuosiloman vuoksi ajalla...". Siis eikai siihen pidä laittaa millon on lomalla ollu! Ja se kohta 11 "saatteko palkaa työstäpoissaoloajalta" niin liittyykö se tohon edelliseen vai onko toi se kohta kun työnantaja maksaa sen 72 päivää??!

Ja missä teillä on kysytty isyyslomasta mitään kun mä en ainakaan nää semmosta kohtaa :headwall:

Täytyy vissiin käydä kelassa täyttämässä lappu loppuun... :whistle:

Sitten kun on ollu puhe siitä että minkä mukaan ne nyt laskee noi tuet, niin tänään sanottiin radiossa että vuoden 2006 verotiedot on tullut julkiseksi. Joten tarkottaisko se sitä että ne kattoo sen tosta? Harmi jos kattoo, meinaan katoin just että mulla oli 2005 paremmat tulot... Mikä oli jännä huomata kun kuitenkin on palkka noussu aina välillä, mut oiskohan mulla ollu sit vanhan työpaikan "erorahoja" sillon 2005.

Taidan jatkaa ton lapun kanssa pähkäilyä :x

Meillä auttoi tossa lappujen täytössä palkanlaskija ja sitten kiikutin ne Kelaan ja Kelan täti vielä katsoi että kaikki kohdat on kunnossa. Eli kannattaa mennä sinne jos palkanlaskija ei sitä tee. Toi vanhenpainraha määräytyy sen mukaan millon jäät äippälomalle. Jos jäät tän vuoden puolella, menee se vuoden 2005 mukaan. Jos jäät ensi vuonna, sat rahan vuoden 2006 tulojen mukaan.

 
Kelan papruista: Isän etuuksia haetaan eri lomakkeella kuin äidin, ja minä en ainakaan saanut sitä neuvolasta mukaan vaan hain itse kelalta.
Eikös se mene niin että jos 2005 on ollu paremmat tulot niin se ä-raha lasketaan sen mukaan? Eli sinne voi ilmottaa esim. 05 tulot ja 06 tulot, ja laskevat sitten siellä kumman mukaan tulee paremman. Muistakaahan mammat että jokaisella on oikeus saada myös Kelasta apua lomakkeiden täyttöön, eli sinnikkäästi vaan vaaditte aikaa! Helpoimmalla pääsee kun täyttää ne laput sitä mukaa kun osaa, laittaa mukaan kaikki liitteet mitä uskoo siihen tarvitsevan ja postiin. Ne tulee sieltä sitten bumerangina takaisin jos joku mättää, ja yleensä siinä vaiheessa on tarkemmat ohjeet ko. asiaan.
 
tervep,

kiitoksia saanukalle uudesta pinosta: lisäisitkö vielä ne linkit edellisiin keskusteluihin, jos pystyt. =)

suonta vetää täälläkin; viime yönä viimeks heräsin aivan helvetilliseen kramppiin. |O |O |O oon yrittäny lisätä juomista ja erityisest kivennäisvettä hörppiä, siitä kun saa sitä magnesiumia.

Jepsu: mulla oli tossa illalla tosi veemäiset alamassukivut: kipristelin soffalla ja mietin jo polille soittoa. Ajattelinpa sitten, että onkohan nää niitä suolistojuttuja taas, ja olihan ne... B) kyökäleen jälkeen massu on ollu taas ok! että eikun kokeilemaan vaan... :whistle:

nyt ukkumaan,

evaellen & helmi :heart:
 

Yhteistyössä