**Helmikuun Helmet** marraskuu

c81
Mielikki :hug:

Toivottavasti anoppi tulee järkiinsä. Oma on kamala ajoittain ja päästelee suustansa mitä sattuu - mutta nyt onneksi höpsähtänyt, ja on jo kutonut pienelle vähän vaatetta jne. Mutta ei mun vointia kysy ikinä tms. Ja sitten valittaa miehen siskolle, kun ei kerrota sille mitään. Kysyisi, niin kerrottaisiin!!
 
Mielikki Jopas on anoppi siulla :eek: Että oikein HÄN ei jaksa :LOL: Ihmiset osaa olla kyllä ääliöitä...

Olin aamun sokerirasituksessa. Maha tuli niin kipeeksi, että kävin hakemassa terkalta saikkua :/ Makasin väliajat päivystyksen pritsillä niinkun viimeksikin. Huomenna saan tulokset ja sen mukaan päätetään jatkuuko seuranta neuvolassa vai äitipolilla ja tehdäänkö sokerin vuorokausikäyrä osastolla.
Mytä ei paljoa hetkauttanut rasitukset, se mukelteli menemään sokerihumalassaan niin, että miulla lehti pomppi vatsan päällä, kun lueskelin siinä köllötellessäni :D

Sokerihumalaiset Kiin ja My 27+0
 
Tyttiliini
No voihan Mielikki, ei ole kivaa tuollainen! Jos yhtään lohduttaa, niin mun miehen vanhemmat ei ole onnitellu mua ollenkaan. Ne asuu ulkomailla, joten ei kauheasti tavata, mutta kun kerrottiin mun raskaudesta ne oli kyllä Suomessa lomalla. Mä en oikeastaan osaa loukkaantua, kun niiden perheessä on muutenkin vähän outo tuo tapakulttuuri. Tai siis sellainen, että meitä (miestä, sen siskoja ja niiden puolisoja) pidetään toisen luokan kansalaisina vaikka mitä tehtäisiin. Ei auta, vaikka on akateemiset tutkinnot ja elämät järjestyksessä ja lapsenlapsiakin tehdään eikä niiden tartte niitä ikinä hoitaa. Ei ne välttämättä epäystävällisiä ole, mutta selvää on, että meidän tarpeet, aikataulut ja asiat on paljon vähemmän tärkeitä ku niiden.

Ihmisiä on moneen junaan. Ainahan sitä voi sitten itsensä tuntea paremmaksi ihmiseksi kun osaa käyttäytyä ;) Silti pakko myöntää, että kyllä muakin harmitti kun tosiaan miehen vanhemmat oli täällä (Suomessa) kesällä yli kuukauden ja "ehti" vaan yhden kerran poikaa moikkaamaan. Itse asiassa luulen, että miehen äiti kyllä mielellään olis enemmänkin, se käy joskus yksinäänkin Suomessa, mutta miehen isä on - anteeksi nyt vaan - aika itsekeskeinen. Kyllä se tykkää meidän pojasta, mutta minkäänlaista harmia/vaivaa siitä ei saa olla.
 
No niin taas hävis teksti! Prkl!
Lyhyesti uudestaan...
sokerirasitus takana, ei tuntunu missään. Tyhmää ku kaveri pelotteli niin pyörtymisellään ja makoilullaan... Keskivkona saan tulokset lääkärissä käydessäni.

Mielikki :hug: tympeä anoppi sulla! :hug:

Meillä on tänään 2v hääpäivä! :heart:

Jepsu ja martti 25+6 :heart:
 
Linea Negrasta: Tytöistä oli selkeet viivat napaan asti, nyt ei kyl voi ees hyvällä mielikuvituksella sanoo et viiva näkyy. Ja tyttöä ultrassa povasivat.

Tuli vähän paha mieli aamusella kun eräs vanhempi naishenkilö kyseli et kumpaa sukupuolta mun lapset on ja kun sanoin et tyttöjä molemmat niin se sano et: valitettavasti taitaa olla nytkin tyttö tulossa...ku sun mahas näyttää ihan sen malliselta

Mä jäin siihen et kui niin valitettavasti, se oli sit: nii ku eiks sit poikaa yritetä ku tyttöjä ennestään.

Aika moni tuntuu ajattelevan et nyt sit pitäis olla poika, niinku me nyt sen takia lisää lapsia tehtäis et ne pitäis olla jotain sukupuolta, mä ainakin olen halunnu aina 3 lasta, enkä mitään tiettyä tyttö-poika-tyttö yhdistelmää... Sekava sepustus, koittakaa ymmärtää...

Kaikki muuten ihan OK, huomenna alkaa 26. raskausviikko, äkkiä se aika menee. Vatsa alkaa kyl jo olemaan tiellä, lasten lelujen nostelu lattialta laittaa närästämään ja täytyy istua suorassa tai hiukan takakenossa. Vatsa alkaa ahdistamaan muuten.

Mukavat päivänjatkot!

Victoria ja Onni-Ilona
 
mielikille jaksuja "hirviö"anopin kanssa :hug: eikä tyttiliinilläkään ruusuista ole, koitahan säkin jaksella :hug: mulla on hirveen hyvät välit mun molempiin vanhempiin ja äitipuoleen ja ne on kaikki ihan hurahtanu tohon poikaan ja ottaa mielellään hoitoon, että mulla on asiat hyvin. ja kyllä anoppikin on mun poikaa hoitanu vaikkei ole ees oma lapsenlapsi että anoppikin mulla on helmi.

jepsulle onnittelut hääpäivän johdosta! :flower:

mäkin siellä rasituksessa kävin ja aika huono olo tuli :/ tänää voin kolmen maissa soitella tulokset. vähä jännittää kyllä ku sellanen tunne on et viturallaan on...
 
niin ja ootteko muuten lukenu uuden vauvalehden? siinä raskaustesti-osiossa oli aika mielenkiintonen juttu sillä äidillä kun sano että sen mies on kuulemma kolmekuisena kontannu, viiskuisena noussu pystyyn ja seittemän kuisena juossu :whistle: noita viiskuisena nousseita oo kyllä kuullu mut esim et 3 kk konttaa ni tuntuu jotenki uskomattomalta. ja mun mielestä 8 kk kävelemään lähteneet on kans tosi aikasia saati että 7 kuisena jo juostais B) mutta miehen neuvolakortissa oli kuulemma näin lukenu :xmas:
 
Mun sokerirasitus meni ihan kivasti. Ei tuntunut pahalta, tai kävin mä ulkona hetken koska alkoi jotenkin huipata. Ja meinasin torkahtaakin..
Mun oma veikkaus on että arvot on kohdillaan.

Mua kiinnostais niin kovasti tietää tuleeko tyttö vai poika! Mä olen voinut huonosti, iho kukkii.. Linea negraa en ole huomannut. En omasta mielestä ole levinnyt kauheasti. Mulla on jotenki poikafiilis mutta helpommin ollaan keksitty tytön nimi..


 
Heippa taas =)

Vähän paremmalla mielellä olen jo kuin viimeksi, vaikka tämä raskaus kyllä tuntuu jotenkin paljon hankalammalta ja etenkin henkisesti raskaammalta kuin viimeksi. Mistä sitten johtuneekin :/

Eilen kävi synttärivieraita vielä tytöllä, ja kesken illan mun vatsaan alkoi sattua niin että en tiennyt mitä olisin tehnyt. En pystynyt seisomaan enkä kävelemään, hädintuskin istumaan. Ikinä ei ole tuollaista kipukohtausta ollut, aloin jo epäillä sappikiviä. Onko kellään ollut vastaavaa? Kesti muutaman tunnin ja meni ohi, tänään ei ole mahaan koskenut enää.

Pari yötä olen nukkunut vähän paremmin, varmaan alkaa tuo väsymys olemaan jo sitä luokkaa että sitä vaan nukkuu.

Huomenna olisi neuvolalääkäri, en oikein tiedä mitä tästä olostaan puhuisi kun mitään ei varsinaisesti ole vialla eikä siellä mitään kuitenkaan tehdä... no, huomiseen asti aikaa miettiä.

Tyttö taitaa heräillä...

Hissukka rv27+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Victoria Crown:
Tuli vähän paha mieli aamusella kun eräs vanhempi naishenkilö kyseli et kumpaa sukupuolta mun lapset on ja kun sanoin et tyttöjä molemmat niin se sano et: valitettavasti taitaa olla nytkin tyttö tulossa...ku sun mahas näyttää ihan sen malliselta

Mä jäin siihen et kui niin valitettavasti, se oli sit: nii ku eiks sit poikaa yritetä ku tyttöjä ennestään.

Aika moni tuntuu ajattelevan et nyt sit pitäis olla poika, niinku me nyt sen takia lisää lapsia tehtäis et ne pitäis olla jotain sukupuolta, mä ainakin olen halunnu aina 3 lasta, enkä mitään tiettyä tyttö-poika-tyttö yhdistelmää... Sekava sepustus, koittakaa ymmärtää...
Meillä on 3 poikaa, joten voit uskoa, että tiedän tuon tunteen ;) :kieh: Ikävää kyllä :whistle: Sappeni kiehuu toisinaan...kiusallanikin toisaalta toivoisin tästä nelosestakin poikaa :whistle:


rasituksesta viel, niin sillon eka kerralla oli oikeesti kyl viel huonompi olo, pötköttelinki koko ajan.
Nyt olin odotusaulassa koko ajan istumassa, vähän meinas heikottaa, mut ei nyt loppujen lopuks aivan kamalasti...se pahin olo tuli, kun pääsin kotiin...päässä heitti, kädet tärisi ja yökkäämässä piti käydä |O Noh, nyt se on ohi.

Niin ja noista liikkumisista yms, niin ei meidän kakkonen vielä kontannu 3 kuisena, mutta ryömi eteenpäin ja nousi seisomaan tukee vasten 5kk ikäsenä :D Kävelemään lähti kyllä vasta tasan 1v päivänä =)
 
Moikka

Kauheesti juttua, kun ollu taukoa mulla pari päivää..hmm..

Linea negrasta tytöistä mulla selkeä viiva napaan asti, nyt ei sit yhtään minkäänlaista.

hissukka mulla kans tosi vaivanen raskaus tää. Mahakinniin paljon isompi, että sekin hankaloittaa menoa. Eipä tartte mun oikeesti tehdä mitää, ja siltikkin kolottaa johonkin |O .

Pakko vielä tosta sf- mitasta. Mulla oikeesti tää maha tähän runkoon iha mahoton ja toi mittakin vetelee iha omaa lukemaa. Vaikka tytöistä menin kans yläkatkoviivalla sen kaa, ni tää menee siitäkin yli :eek: ! Mulla oli viime raskaudessa rv29+1 sen kokonen maha, ku nyt oli rv25+5.. Ja nää viikot tässä n. 25-30 vauva kasvaa toooodella paljon. Pakostakin olen alkanut miettiä, että mikähän jätti tuol kasvaa :/ ?!
Sain sinne KYSiin kontrolliajan vasta reilun 2vkon päähän, olis pitäny tällä viikolla päästä..kuulemma kauheet ruuhkat. Nii, ni sillo on rv29 just tasan, ni tarttee mainita tosta, että mittaileevat kunnolla, minkä kokonen toi poitsu oikei jo on.
Millos Tarppa sait ajan?? Mulle tuli postissa tänää ilmotus ja siis se on to 22.11 klo11. Aika myöhään kyl, ku piti olla 3vkon väli vaan..nyt tulee 5vkoa.

Käytiin tarhaan tutustustuu tänää ja oikein mukavalta vaikutti. HUomenna se touhu sit alkaa vanhemmalla neidillä..jännää.

Palaan taas..meinaa vaa mennä hermo tähän v**un tökkimiseen ni ei kestä hermo käydä useemmin.

:heart: nelli&pulla 26+4
 
Heipat kaikille!

Meikäläisellä on ollut vähän hiljasta tämä kirjoittelu, mut onneks te muut ootte aktiivisia! On ihan kiva lueskella teidän juttuja :)

Mieleeni tuli tällainen noloakin nolompi asia kun nännit ja imetys. Ajattelin, että josko teistä kanssasisarista saisi jotain irti kun olen tämän asian suhteen oikea pölkkypää :ashamed: Eli olen tässä pohtinut, miten mahtaa imetys onnistua, kun rinnan pääni (siis suomeksi nännit) ovat aika ajoin ns vetäytyneet sisäänpäin ja esim kylmällä tuppautuvat ulospäin. Onko tämä normaalia vai ovatko ns normaalit nännit aina tyrkyllä? Toisin sanoen löytyykö teistä aiemmin synnyttäneistä ja imettäneistä tällaisia, joilla nännit elävät omaa elämäänsä eikä niitä tahdon voimalla saa houkuteltua ulos? Miten olette imetyksessä onnistuneet?
 
Iltapäiviä :wave:

Tänään on käyty aamusta neuvolassa lääkärin luona. Kaikki oli hyvin. Hemppakin oli hiukan noussu (114), mutta edelleen jatketaan raudan ottamista. Sf-mitta on 25 ja painoa itselle tullut raskauden alusta 2.5kg. JA pienokaisen painoarvio on 750g. KOhdun kaula kiinni ja kiinteä, sekä n.3cm jäljellä. Synnytyssairaalassa pitää sitten vielä miettiä annetaanko vauvalle BCG-rokotus, kun omalla äidilläni on todennäköisesti lapsena ollut tuberkuloosi.

Ciba 24+5
 
Alkaa elämä voittaa :attn: =) Nyt vaan järkky päänsärky :whistle: Pitäs varmaan kakkulat kaivaa jostain työrepun pohjalta, johon ne on hautautunu, kun en niitä juurikaan oo koskaan muualla tarvinu ku töissä. Vaikuttaakohan raskaus silmiin? :whistle: :/
Mulla siis vikana lievää karsastusta ja hajataittoa ja sukurasitteena silmänpohjarappeuma...lukulasit siis tällä hetkellä vaan. Mietin et vaikuttaakohan tosiaan tää raskaus jotenki vai pitäsköhän mennä optikolle...ajattelin kyllä mennä vasta synnytyksen jälkeen laseja uusimaan...tähän possunnaamaan ei viiti mitään kalliita okuläärejä alkaa mallailee B) :LOL: :LOL:

Talvitakin löysin Robbarista, kokoa 44 |O |O Olen siis normaalisti kokoa 36-38 ;) Noh, sinne mahtui masu hyvin sisälle (ainakin toistaseksi) eikä kuitenkaan ollu muuten ihan törky iso...se on sitten helmikuussa helppo ompelijamummoni pienentää sopivaksi ;)

Jospa alkaisi ruokaa vääntämään :whistle:

Jahvetti 27+4
 
Tervehdys!

Olin just katselemassa kaks tuntia vauvan vaatteita... Siskon luona :)
Kaks kukkuraista äitiyspakkauksellista niitä tuli, hyvä valikoima tyttömäistä ja poikamaista ja unisexiä :D
Mun ja siskonkin vanhoja oli mukana muutama, eli edustettuna on nyt sitten 70-, 80- ja 90-luvun alku ja 2000-luvun puoliväli vaatteitten osalta...
Sain myös kantoliinan, nyt on sitten se ja se reppu, näkee sitten jaksanko opetella kumpaakaan käyttämään... Siskoltakin ois irronnut kantoreppu, mutta olin aika varma että yks riittää :)

Ehkä se vauvakama-hysteria nyt todella rupeaa työntymään meidänkin kotiin :) Haluais alottaa niistä välttämättömistä, mutta vaunujenkin katsomiseen haluun käyttää aikaa eli niitä ei ehkä heti huomenna olla ostamassa...

Tänään eka kerran töissä alko alavatsaa repiä niin paljon että kävely ei onnistunut irvistelemättä... Onneks vasta lenkin lopussa... ja kun olin opastajan kanssa, jolle en halunnut tilaani paljastaa, niin oli vaan oltava niin kun ei mitään...
Tosin eilen myös seksiä harrastaessa ensimmäistä kertaa sattu mahaan niin että oli pakko lopettaa alapään käyttö hetkeks... :whistle:
 
No niin tää palsta on kyllä syvältä ton tökkimisen takia mut aina tänne vaan luunsa pitää vetää. :D

Neuvolasta soittivat ja meitsin sokeritulokset ihan perseellään. :'( alkaa siis kunnon ruokavaliot ja verensokerin mittailut.

Mä oon niin pettynyt. Olin ihan satavarma et kaikki on kunnossa ja sit 1h arvo huitelee 11,2 (pitää olla siis alle 9,2) ja 2h arvo oli 9,5 (pitää olla alle 8,7)

Nyt on pakko ottaa itteään niskasta kiinni ja alettava kattomaan mitä suuhunsa laittaa. :( Äitipolille tulee kontrolliaikaa kunhan kerkee....

Nyt meen tekemään makaroonilaatikkoa tän masennukseni kanssa.
Toivottavasti teillä muilla meni hyvin! *pitää peukkuja*

Jepsu ja Martti 25+6
 
Jepsu, hui...mä aattelin malttaa odottaa tuloksia keskiviikon neuvolaan, mut nyt mietinki jo, et pitäsköhän huomenna soitella :whistle:
Mä kyllä kanssa uskon, ettei vikaa oo, kun ei koskaan ennenkään ollu, mut mistäs sen näköjään tietää :eek:

Cruella saitko sinä jo tulokset? :wave:
 
heippa :wave:

mun sokeriarvot oli kaikki kunnossa, jeee :D joulu pelastettu :whistle: :D

kuukuna: mulla oli kanssa aika olemattomat nännit ennen raskautta ja käytinkin sitte alussa rintakumia mikä autto siihen että poika sai otteen rinnasta. kyllä ne nännit sitte pikkuhiljaa muotoutuu imetyksen myötä enkä nyt varmasti tarvi enää rintakumia B)
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkaa elämä voittaa :attn: =) Nyt vaan järkky päänsärky :whistle: Pitäs varmaan kakkulat kaivaa jostain työrepun pohjalta, johon ne on hautautunu, kun en niitä juurikaan oo koskaan muualla tarvinu ku töissä. Vaikuttaakohan raskaus silmiin? :whistle: :/
Mulla siis vikana lievää karsastusta ja hajataittoa ja sukurasitteena silmänpohjarappeuma...lukulasit siis tällä hetkellä vaan. Mietin et vaikuttaakohan tosiaan tää raskaus jotenki vai pitäsköhän mennä optikolle...ajattelin kyllä mennä vasta synnytyksen jälkeen laseja uusimaan...tähän possunnaamaan ei viiti mitään kalliita okuläärejä alkaa mallailee B) :LOL: :LOL:
Heips! Vasta jostain luin, että raskauden aikana silmässä tapahtuu myös väliaikaisia mutoksia, jotka viimeistään imetyksen loppuessa palautuvat. Joku osa silmästä paksunee tms. osalal ihmisistä, ja näkö voi muuttua jopa yhdellä yksiköllä esim. -1:stä -2. Itse olen huomannut että näen selvästi huonommin, mutta en ala uusia laseja hankkimaan - kun tilanne normalisoituu kuitenkin myöhemmin - ja pärjään.

 
c81
Niin, ja pahoittelut huonoista sokru tuloksista niitä saaneille.. ja onnittelut hyvistä tuloksista.

Mulla on niiiiin paha olo.. pitäisi kai lähteä kotia kohti.. perun illan harrastuksetkin - ei kykene lähteä ajamaan naapurikaupunkiin. Siitä on vähän morkkis.. mutta ei voi minkään.. :$
 
Jahvetti: Kyllä raskaus saattaa vaikuttaa näköön. Sitä on yritetty kovin tutkia, mutta tarkkaa varmuutta olla saatu sillä jokaiselle raskaus vaikuttaa eri tavalla. Mutta tosiaan kannattaa mennä vasta synnytyksen jälkeen optikolle, mieluusti vaikka sitten kun on lopettanut imetyksen/3-6kk synnytyksen jälkeen. Mutta mene aikaisemmin jos alkaa tulemaan selkeitä oireita. Mutta se vaan että näkö saattaa taas muuttua raskauden jälkeen. Toivottavasti ei ollut liian sekavasti kirjoitettu.
 
Pitkästä aikaa... Ja sitten tökkii |O :headwall:
Siruko Pähkäilit joululahjoja pienelle budjetille. Olen itse ottanut tavaksi viedä vanhemmille, anopille ja sisaruksille jotain "itsetehtyä". En ole mikään käsityöihminen, joten ei mitään sellaista, vaan olen ostanut ihan tarjouskoreja tms. ja täyttänyt ne kaupan tai itsetehdyillä jouluherkuilla. Itse leivottu joulukakku on ollut aina mieluinen joululahja, lisäksi on voitu viedä jokin kynttilälyhty tm.koriste esim kakun keskellä, ja kauniisti sellofaaniin käärittynä.
Viime vuonna ostettiin kirkon ulkomaanavun lahjakortteja (n.5e/kpl) ja lahjoitettiin niillä vuodevaatteita orpokotiin, kuokka ja siemeniä afrikkaan tms. Musta on typerää laittaa rahaa tarpeettomiin, väkisin keksittyihin joululahjoihin ja antaa ne ihmisille, joilla jo on kaikkea.
Tänä vuonna ajattelin laittaa korin täytteeksi enkelin eväspussin joulukahvit tai -karkit ja tulitikut ja jotain lasten tekemää (koristeltuja pipareita ehkä).

Hissukka valitteli, että olo on kuin viimeisillään. Mulla on kans, vaikka ei kovasti mahaa ole, mutta kovaa painetta alamahalla, ja reisiin juilii aivan kuin loppuraskaudessa aiemmin. Jalat on kipeät painamisesta, ja alaselkäsäryt vaivaa. Tuntuu, että työpäivän jälkeen ei jaksa yläkerran portaita nousta :LOL: Lantion luut ja liitokset kai löystyy, ja mieskin illalla kuuli, kun sängystä nousin vessaan (pitää muuten ravata kymmeniä kertoja yössä :eek: ) kuinka lonkkanivel tai joku paukahti. Nyt tuntuu, ettei millään jaksa loppuraskautta :ashamed: Ja jäljellä olevat 7 työviikkoa tuntuu ikuisuudelta...

 

Yhteistyössä