**Helmikuun Helmet** lokakuu

mä tilasin kans ellokselta sen vaalean puvun,tänään tuli:) 62cm mä otin...sit tosiaan seuraavana talvena menee se pakkauksen puku.mä oon kaikille ottanut pakkauksen,,,,kauhee väsymys ja joitain supistuksiaki tullut..voimia kaikille!

Mä en oo aatellu minkäänlaista haalaria nyt hommata, varastossa on neidin vanha (taitaa olla kooltaan reilu, mutta sitä neitikin käytti heti synnyttyään, täytyyki tarkastaa minkä kokonen on) ja kummipojalta saadaan lainaksi (mikä ollaan hänelle syntymälahjaksi ostettu) fleecehaalari. Eiköhän noilla selvitä, aikalailla kuljetaan kuitenkin aluksi varmaan kaukalossa niin siihen hommaan sen "kaukalopussin" tai mikä nyt onkaan nimeltään.

Mulla on tainnu oikeesti ruveta maha kasvamaan, tuntuu että joka päivä on vaan suurempi ja suurempi, onneks on jo ens viikolla neuvola niin saan sen mitan tietää. Ja nyt tuleekin ne kelan laput täytettäväksi. Tosin tossa mietin tänään että palkanlaskija tulee sitten taas ens kuun lopussa niin rahapaperit tuskin sitä ennen mihkään liikkuu, vai riittääköhän siihen et johtaja täyttää? No, se jää nähtäväksi.

Nimistä olitte kanssa puhunu, mä kans tykkään Tilda nimestä ja voisin vaikka antaakin mutta mies vielä miettii. Toinen on ollut se Hilda, se tulis mun suvustakin mutta luultavasti ei tule olemaan kumpikaan noista jos tyttö on :whistle: Mulla yksi ehdotus on minkä haluisin (tai varmaan kaksikin...) mutta mies ei oo vielä hyväksyny... Jännä on että mä oon varma että poika tulee mutta tyttöjen nimiä molemmat vaan mietitään :D

Nyt muuten meenki kattomaan minkä kokonen se haalari on!

Pikaisesti tulin flunssan kourista nenä punaisena moikkaamaan ennen nukkumaan menoa.
Soittelin nimittäin kelalle noista papreihommista kun mitään ei oo kuulunu niin sanoi et menee 2kk ennekuin mitään tietoja saa. Aloin sit tivaamaan et miten niinkauan niin tämä vastaa et pitää odottaa mun tietoja verotuksesta. Sanoin et oon toimittanu 6kk palkkatiedon silloin kun tyttöä ootin ja et samoilla tiedoilla mennään nyt sitten. Lupasi nyt laittaa vauhtia papereihin toivottavasti. Hitto vieköön kun kyrsi toi homma. Tiiä kuinka kauan olisin saanu äitiyspakkaustakin ootella. Prkl. :headwall:

Tosiaan flunssa on kamala, onneks kuumetta ei oo ainakaan vielä. Nenän alunen on tajuttoman kipeä.

Poju potkii kovasti koko ajan ja välillä oikein sattuu kun liikkeet on niin lujia. Supistellu on taas illan aikaan kun tyttöä joudun nyt yksin nostella ja maha on kivikovana, mutta onneks kipuja ei oo niissä mukana. Eikä toiv. tuukkaan.

nyt meen huilimaan tuonne ja kohta nukkumaan jos tän rään kans vaan voi nukkua. :/ :snotty:

Jepsu ja Martti 24+3 :heart:

Hissukka ei noi iha tavis supistuksilta kuullosta, koska kipua liittyy noin paljon niihin. Kävisin näytillä ehdottomasti. Ainakin ne käskee tarkkailla onko säännöllistä/useasti tunnissa sen kivun kaa ja jos näin, niin sitten näytille!
Toivotaan, että rauhottuu!

Mahan kokoon/sf mittaan siihen vaikuttaa paljon ruumiinrakneteelliset seikat, istukan sijainti ja tietty se vauvan koko, mutta ei siis pelkästään vauvan koko. Mulla on kaikki kolme raskautta, kaksi niistä ainakin loppuun asti, mennyt yläkatkoviivalla sf mitassa. Tytöt oli kuitenkin rimppanoita ja heitä kontrolloitiin rakenteen jälkeen ja kasvoivat omalla käyrällään pikkuisena. Tää poju taas on vastannut joka kerta viikkoja, eli kasvaa "normaalitahtiin".. Ja solti maha ISO kaikissa raskauksissa. Tosin nyt ekaa kertaa istukka etuseinämässä..ja kai tää on viel isompi, ku tytöistä. Johtuu mun pituudesta, huimat 160cm, ja just muusta ruumiin rakenteellisuudesta.
Pakosti siis ei ole jättiläinen kasvamassa, vaikka massu iso oiskin :) .

Mä kökin yksin täällä :eek: . Oikeesti, isäntä valvoo aina myöhään, mut meni nyt puol 10 nukkuu!! Ja joka ilta tällä viikolla kympiltä..outoa..on joutunut tiskaamaan tääl..öö..eipä juuri muuta tarvinnu viel, tän mu levon takia. Vähästä väsyy, jos siitä johtuu. Nii, nukkuukin yöt heräämättä, ja mä taas oon hypänny tyttöjen takia 4-5kertaa yössä, rasittavaa |O ..Joten mä kyllä olen aika poikki. Pakko vaan ottaa oma aikansa vaik illasta..kiva vaa olla rauhassa, syödä, kattoo relkkua jne.

Mut kohtaa paapaamaan, moikkis :wave:

Soitin äitipolille niistä supistuksista kun tuntuivat vaan lisääntyvän (tosin kivut onneksi laantuivat) ja pyysivät tulemaan näytille. Onneksi oli kaikki niinkuin pitikin =) Kohdunkaulaa kolmisen senttiä jäljellä ja kiinni on. Eli suotta hätäilin, mutta olen silti tyytyväinen että tuli käytyä, nyt on niin helpottunut olo. =) Kontrollia ei määrännyt, mutta sanoi että jos niitä supistuksia alkaa säännöllisesti tulla tai ovat kivuliaita, niin silloin on kyllä syytä tarkistaa tilanne. Painoarvio oli 840 g, ja keskikäyrillä mentiin kaikissa mitoissa.

Nyt kun olen saanut kunnolla lepäiltyä, on supistuksetkin vähentyneet ja kivut on tosiaan poissa. Toivottavasti eivät palaakaan. =)

mulla on nyt istukka tossa edessä ja nyt on huomattavasti isompi maha ku esikoista odottaessa,niin se voi tietenki vähä selittää sitä..mut minäkään en mikään laiheliini oo muutenkaa vaikka pituutta löytyy se 172 ja kaikki sanoo että ku oon niin pitkä niin ei kilot minussa näy, paskapuhetta

Alkuperäinen kirjoittaja piipero86:
Victoria Crown mulla oli viime neuvolassa viikot tasan 22 ja sf-mitta oli jo 19,5cm niin minkähän kokosta kaveria sitä minä osaan odotella, jos sulle oli noin sanottu ja sulla kuitenkin enemmän viikkoja, hui! :eek:
Neuvolassa tota mittaa verrattiin mun aikaisempiin raskauksiin samoilla viikoilla. Mul on kohtu jotenkin piilossa tai takana kun neuvolan täti aina tuskailee ku mittailee ettei oikein selvää rajaa tunnu. Joku mainitsikin et jokaisella rakenne erilainen ettei mittoja ja viikkoja voi keskenään verrata, tää arvio perustuu tosiaan mun kohdun kokoon. Oon 179cm pitkä ja et jotenkin sekin taitaa vaikuttaa.

Omilla käyrillähän me kaikki mennään ja vauvan koko sit on mitä on. Mul on aina valitettu ultrassa et vauvat liian pieniä ja tota sf-mittaa joka neuvolakerta mitataan monta kertaa kun liian pieniä lukemia tulee tätin mielestä.

Viikonloppuja kaikille!

Victoria ja Onni-Ilona 23+3

tere,
ihanaa viikonloppu ja vapaata! =) Ja piitkästä aikaa ei oo mitään sovittua ohjelmaa viikonlopulle! :D Ajateltiin huomenna mennä Nuuksioon tallustelemaan luontoon. Toivottavasti tulee kaunis päivä.

Onnea c81 jo etukäteen häiden johdosta! :flower: Me avioiduttiin puoltoista vuotta sitten ja mulla oli sillon ihan basic-valkoinen hääpuku. =) En oo ollenkaan "tyttömäistä tyyppiä", mutta kieltämättä oli ihanaa olla once in a lifetime päivä prinsessana. Mulla oli tiarat ja rakennekynnet ja kaikki! :whistle:

Hiustenvärjäyksestä joku kyseli. Mä oon kyllä käyny kampaajalla ihan normaalisti ja ekalla kerralla kysyinkin tosta väriasiasta, niin kampaaja sanoi, ettei niistä ole haittaa. Pitäiskin varata taas aika; alkaa tää kuontalo olemaan jo turhan pitkä. :whistle:

Emmie tervetuloa poppooseen! =)

Puhetta on ollu noista isänpäivälahjoista. Ostin isännälle Janne Huttusen Isyyspakkaus -kirjan ja ajattelin antaa sen tuolloin isänpäivänä. Olin aikonut sitä jouluksi, mutta taidankin antaa sen jo aiemmin.

hyvvee yötä kaikille,
:wave:

eva & helmi 25+2 :heart:

Hissukka: Mulla oli ke lääkärineuvolassa kohdunkaulan pituus 2,5 cm ja sanottiin, et kaikki hyvin. Että paljonko sen sitten pitäis olla tai paljonko se on teillä muilla? :/ Mutta toivottavasti kaikki jatkuu hyvin sulla ja meillä muillakin! :hug: kaikille!

Hellou pitkästä aikaa :wave:
töitä on piisannu ja aikaa ei sitten pahemmin, saatikka jaksujakaan enää illalla koneelle nettiin vääntäytyä. Muutamia sivuja lueskelin tuossa ketjua taaksepäin, on juttua tullut roimasti sitten viimekäynnin.

evaellen kysyi tuosta kohdunkaulan pituudesta, mulla mitattiin silloin rakenneultran aikaan, eli sellainen vajaa kk sitten ja silloin taisi olla 4-5cm jos en ihan väärin muista. Yksilöllistä sekin varmaan.

Joko teillä muilla on potkut ihan päivittäin selkeitä? Mulla kun joku päivä tuntuu tosi selvästi + vahvoina ja sitten taas seuraavana päivänä huolensekaisesti odotan ja odotan ja skitsoilen ja parhaimmillaan tunnen jonkun muljahduksen ja koitan itselleni sitten tolkuttaa että kyllä se oli pikku-likka sekin. --- Voiko se istukan edessä olo vaikuttaa niin paljon?? :eek:

Siitä kävelyn aikana alavatsaan sattumisesta silloin taannoin kirjoittelin. No, otin neuvolaan yhteyttä ja sanoivat ettei saisi sellaista vetävää "kipua" esiintyä ja sen sortin liikkumista jossa esiintyy ko. kipua pitää välttää. Summasummarum nyt mies hoitaa koirien lenkityksen kokonaan :| ei kiva... No toivon todella, että on joku ohimenevä vaihe! Pyöräillä pystyn kyllä, onneksi siis sentään jollain tavalla voipi kuntoaan pitää edes hiukan yllä ja siirtyä samalla paikasta toiseen ulkoillen.

terkuin Piiju ja pikkulikka 24+3 :heart:

Piiju mulla kans istukksa edessä ja välillä just tulee niitä potkuja oikein olan takaa että tuntuu kyllä varmasti ja sitte välissä on päiviä että tuntuu just muutama pikku tönäisy päivässä, en usko että sulla tai pikkusella on mitään hätää =)

piipero86 & piipertäjä 22+2 :heart:

Piiju,mulla potkut tuntuu joka pvä.
Mulla on alkanu sellanen repivä kipu tuntuun vatsan reunoilla.Eilenkin kun kävin lasten kanssa kaupoilla ja käveltiin ihan rauhallisesti niin silti sattu eikä aina pystyny käveleen suorassa. Sit illemmalla menin haravoimaan ja alko heti sattuun. Vitja et sit loppu illan särki alaselkää,pohkeita ja issias kipu alko vaivaan. Ja kun en ees tehny mitään rankkaa ja haravointikin kesti sit hyvin vähän aikaa.
Onko muilla vastaavaa. Varmaan paikat venyy kun tolleen sattuu jo kävely.
Tänään lähdetään kylpylään koko perhe pulikoimaan..tarviikin mennä pakkaan kamoja ja syömään!! :)

Tervetuloa Emmie joukkoon!

Piiju, Mulla on istukka takana ja silti saattaa mennä useampikin päivä, että en kunnolla tunne potkuja/liikkeitä ja sitten taas toisina päivinä koko maha "pomppii" iskujen voimasta. Itse uskon, että tässä vaiheessa eniten vaikuttaa vauvan asento, eli mihin suuntaa milloinkin "köllöttelee".

Sf-mitasta oli puhe, mulla oli tosiaan rv:llä 23 mitta 23, eli yli ylärajan ja terkkatäti vain totesi, että "mitatessa tulee vatsanpeitteetkin mitattua". Eli suomeksi sanottuna, osa senteistä on mulla läskiä... :ashamed: Itse mietin, että kyllä tässä ylärajoilla taidetaan joka tapauksessa mennä, sillä ei mulla nyt niin paljon tuota "vararengasta" ole ja terkkatäti taisi ennen kaikkea rauhoitella ensiodottajaa... :)

Piiju Meillä kunnon potkut tuntuu iltasin, mutta päivälläkin remutaan :) Nyt ovat jo niin voimakkaita, että mieskin ne tuntee läskieni läpi ihan selkeästi :D

piipero Älä sie sitä vauvan kokoa pelkää sf-mitan perusteella :hug: Miulle just lääkäri sano ultrassa, että tässä vaiheessa ei vauvan syntymäpainoa voi mennä arvioimaan mistään, ei sf-mitasta eikä painosta. Kysyin sitä, kun ihmettelin meiän tytyn painoarviota: 870g viikolla 25+1.

evaellen En tiiä onko kohdunkaulalle mitään standardimittaa, mutta tuntuu, että se vaihtelee raskauden edetessä. Miulla oli alkuraskauden lääkärintarkastuksessa 3cm ja rakenneultrassa muistaakseni 3,5cm, että taitaa vaihdella ihan mittaajastakin riippuen.
Jos ovat kerta sanoneet, että on ok niin kyllä se sillon varmasti on :) :hug:

(.) Mie en pysty enää nukkumaan mahallaan :'( Huomasin viime yönä, että koskee kohtuun, jos silleen yrittää olla, vaikka kuinka yrittää olla puoliksi kyljellään. Selälläänkään ei ole hyvä olla, kun tuntuu, ettei saa henkeä |O Tyynybarrikaadien rakentelu on siis edessä :D Kääntyminen ja sängystä ylösnousu on ähinän saattelemaa :ashamed:

Meillä on jo kaikki valmiina Mytä varten, enkä malttais odottaa, että saan tytyn syliin suukoteltavaksi :heart: :heart: Lasken kokoajan viikkoja laskettuun aikaan. "Jouluaattona on täynnä 34 viikkoa ja sitten ei enää ole pitkä aika" :D

Kiin ja My 25+5

evaellen mulla alkuraskauden lääkärissä kohdunkaulan pituus oli 4cm. Tyttöä ootellessa se ei ollu kertaakaan noin pitkä. Et sekin vaihtelee kovasti meillä jokaisella.

Emmielle tervetuloa palstailemaan!

Piiju mä kärsin samasta kivusta kun sinäkin. Alamahaan sattuu todella inhottavasti kävellessä ja siitä neuvolassa mainitsinkin niin tukivyön käskivät hommata eikä muuten kiinnittäny huomioo. Aattelin sit et kai mä valitan ihan turhasta mut se kipu ei oo mitää kivaa. Hyvä kun liikkeelle välillä pääsee. Aion kyllä lääkärineuvolassa sanoa 14.11. siitä kivusta. Eikä toi tukivyö tunnu mitään auttavan ja hylkäsinkin sen tuohon hyllylle jo kun puristaa. :/

(.) aivastuttaa ja pärskityttää ihan sikana. inhottavaa tää flunssa. Kohta lähtee nahka nenänalta vaik pehmeetä paperia oon niistämiseen käyttäny. Muutenkin todella hömelö olo, joka paikkaa kolottaa.
Potkuja tuli illalla niin paljon et oikein mahaan sattu kun samalla supisteli ja maha oli ihan kivikova.
Näin sitten kolmeen otteeseen sellasia valoilmiöitä/tähtiä lentelevän ympäri kämppää eilen. Kiva jos tästä vielä raskausmyrkytys kehkeytyy niin jeejee.

Nyt lepäilemmään kun typykkäkin vetää päikkäreitään vielä...

Jepsu ja Martti 24+4 :heart:

iltapäiviä,

liikkeistä ja potkuista: Täällä potkuttelu tuntuu päivittäin ja useita kertoja päivässä. Joskus tyttö on kovinkin aktiivinen. =) Mulla kans istukka edessä.

Kipua kävelyn aikana esiintyy täälläkin toisinaan. Kävelylenkit onkin tosi verkkaisia ja joskus jäävät jopa kesken. :/ Kuntosali tuntuu edelleen hyvätä ja reilun viikon päästä alkaa se mammajooga! Ihanaa! :D

Jepsu: Kyselin tuosta raskausmyrkytyksestä viimeksi neuvolassa, kun paineet oli niin paljon noussu, niin sanoivat, että pitää olla myös pissassa jotain poikkeavaa, proteiinia? Ja verenpaineetkin on kuulemma todella korkeet raskausmyrkytyksessä. Näköhäiriöt kehittyy kuulemma vasta ihan loppuvaiheessa, joten eiköhän nuo sun näkemät valoilmiöt liity tohon flunssaan tai muuten vaan ole ns. normaaleja, mitä silloin tällöin on. Voimia kuitenkin sinne! :hug:

Kiin: Mä en oo nukkunu massullaan aikoihin. Ja aiemmin nukuin vaan mahallani. Paikat on joskus jumissa aamuisin, jos on nukkunut koko yön samassa asennossa. Tyynyt on tosiaan poikaa... =)

Vauvan koosta vs. painoarviot tai sf-mitta: Monella tutulla on heittäny jopa viimeisten viikkojen painoarvio kilon verran suhteessa syntymäpainoon. Samoin kuin jättimahoilla varustetut tutut on pyöräyttäneet pikkuisia vauvoja ja päinvastoin.

Nyt ruiskuun,

eva & helmi 25+3 :heart:

hellou :wave:

kotona taasen. hirveet rekkajonot oli taas, pimeellä on ihan karmeeta ajaa :/ jalkoja särkee urakalla vaikken oo mitään ihmeempää ees tehny :( tietty en oo kyllä koko päivässä oikeestaan kerinny istuskelemaan ku kaikkee puuhaa koko ajan. kävin kauppareissulla samalla ostamassa ne polvitukisukat, toivottavasti on jotain apua näihin elefantin koipiin... ukko lähtee illalla viihteelle ja me ollaan pojan kanssa kahdestaan. aattelin että jos illaks kävis pitsan hakemassa :p

c81: kelle mä nyt kertoisin, tein asiahan se on asiasta ilmotella. toisaalta ois kiva mennä naimisiin ennen lapsen syntymää ni säästyis siltä typerältä isyyden tunnustamiselta, se on niin peestä |O tietty nyt on ihan eri asia ku viimeks mut kuitenki. mut meillä noi naimisiinmenoasiat on hamaa tulevaisuutta jos sitäkään.

liikkeitä tuntuu täälläkin joka päivä ja kunnolla. iltasin alottaa yleensä kunnon mylläyksen ja koko maha hytkyy :heart: ja mulla siis kanssa istukka edessä.
sf-mitasta oli jotain juttuja, mulla oli vkolla 22 sf-mitta 22 ja poikaa ku odotin ni vkolla 22 oli 25 :whistle: mulla nyt häviää toi maha lantioon selällään ollessa, johtuen ilmeisesti aikasemmasta lantion levenemisestä. aika pötsi tää jo on, kohta pysyy lasi tossa mahan päällä pystyssä :whistle: B)

*töks töks* teksti hävis taivaan tuuliin...siis uudestaan yritystä kehiin..

Puhetta siis on ollut täällä nukkumisesta. Muistaako kukaan kuulleensa ettei saisi nukkua mahallaan tai selällään?? Itse muistelen että tällaisia suosituksia oli kun edellistä vaavia odottelin. Selällään nukkuminen heikentää äidin verenkiertoa jalkojen jossain valtimoissa kun vauva painaa niihin....ja mahallaan kun nukkuu -> vauva rusentuu ja saattaa olla ettei saa tarpeeksi happea. Olenkin kauhulla tässä miettinyt monenako yönä olen kääntynyt vatsalleni, kun itselläni ei vielä kohtu paina kipeästi. Johtunee tuosta vararenkaasta joka on suojana.

pilvipouta...en ees muista enää millä rv-viikolla olen, aika menee niin sukkelaan...ensi viikolla kuitenkin sokerirasitus ja lääkärineuvola.

Tuntuu inhottavalta, jos vahingossa unissaan kääntyy mahalle.
Ei kai siitä haittaa ole, niin kauan kuin ei tunnu epämiellyttävältä.

Mullakin oli rv22 sf22. Terkka sanoi, että alussa masu saattaa helpostikin kasvaa "isoksi", kun on vielä tilaa kasvaa. Että tasaantuu sitten ajan myötä tuo kasvu.
En jotenkaan usko, että siellä mikään jättiläinen olisi, kun itsekin painoin syntyessäni vain 2700g.

24+6

Ai kun mua alkoi naurattaa kuinka tietämättömiä me miehen kanssa ollaan kun ekaa ootellaan. Käytiin Kampissa yhdellä myyntitiskillä ja myyjä/kätilö esitteli vaikka mitä meille, mm. sellaisia pitkiä tikkuja joilla putsataan vauvan napaa.. Noh, loppujen lopuksi ostettiin vaan tumppuja. Mutta kyllä me naureskeltiin että kaikkea sitä. Toisaalta mä aion säilyttää tän "tyhmyyteni" ja maalaisjärkisyyteni viimeiseen asti enkä todellakaan ala (toivottavasti) stressaamaan mistään etukäteen. Mutta toi myyjä-kätilö oli tosi ystävällinen ja avulias!

Vauva potkii täälläkin tehokkaasti ja napakastikin. Välillä ihan hätkähdän kun potkut alkavat. Ja enemmän se tuntuu olevan hereillä, aamullakin heräili samoihin aikoihin kun mäkin ja rauhottui kun olin päikkäreillä..

Mä googletin Espoon kirpputoreja ja löysin kivan listan, osa oli ihan lastentavara ja -vaatekirppiksiä:)

Ja joululahjojakin jo mietin. Mm. Sami Garamin "tuoreen isän kirja", Janne Huttusen "isyyspakkaus" ja sit se "isän käsikirja" ovat vaihtoehtoina. Tulevalle isoisälle haluaisin kans ostaa jonkun ton tyyppisen kirjan, kun on kuitenkin ainoa ukki/isoisä..

Yhteistyössä