Helmikuun Helmet 2014 *Marraskuussa*

Mäki oon vauvanvaatteita ja tekstiileitä pessyt jollain hajusteettomalla pulverilla.
Täällä on erinäiset vaivat lisääntynyt pikkuhiljaa. Eilen kolotti joka paikkaan ja olo oli kun ois viimesillään ollu. Liitoskivut ja selkäkivut vaivasi aamusta asti ja illemmasta alkoi sitten menkkakivut, jotka yltyi iltaa kohden jo aika kipeiks ja maha oli koko aika ihan kova kun ois ollu supistus koko ajan päällä. Ihan tosissaan jo pelkäsin, että lapsi alkaa syntymään kohta ja pitääkö tässä soitella johonkin. Nyt tässä pähkäilen, soitanko tänään neuvolaan ja kysyn noista supisteluista. Huomenna on kuitenkin se lääkäri. Jos tää vauva nyt siihen asti pysyy vielä mahassa..
Anteeksi vuodatukset. Tällä hetkellä vaan päällimmäisenä pelko, että lapsi lähtee ennen aikojaan tulemaan.
 
papustin, soita ihmeessä sinne neuvolaan. sinä et ole heille vaivaksi, se on heidän työtään neuvoa (enemmän ja vähemmän hysteerisiä naisia )..
ja jos sinusta tuntuu että kohtu on koko ajan kovana, niin siinä on jo syytä kerrakseen.
Toivotaan kaikkea hyvää ja tsemppiä!
 
miss_piggy
On mullakin välillä kohtu koko aika kovana, mutta nuo harjotussupparithan kuuluu asiaan. Pitää vaan lepäillä. Niin kauan kuin ne supparit ei tuu kipujen kanssa, niin en olisi huolissani.

).( Kävin eilen puntarilla. Painoa tullu ehkä enemmän ku laki sallii :D Pitäis kaiketi vähentää noiden kaikenmaailman kakkujen leipomista ja karkin syömistä.

27+3
 
Täällä myös vaivainen mamma ihmettelee mihin jäi energinen ja leppoisa keskiraskaus. :D

Närästys on nykyisin jokaöinen seuralaiseni. Rennietä menee, onneksi mies toi sitä apteekista jonkun jättipakkauksen, niin en ihan heti ole pulassa.
Selkä ja lonkat on aina vaan kipeämmät iltaisin/öisin ja myös kipeytyvät entistä herkemmin työpäivän mittaan. Jalat painaa tonnin jos vähänkin yrittää seisoskella. Kyykistymään jos erehtyy, ei meinaa jaloissa riittää poweria nousta enää ylös.
Sälli herättelee öisin riehumalla ja kutittelemalla kylkiluitani.

On tämä vaan niin ihanaa. :D
Toki ihan oikeasti nautin raskausajasta ja odotan innolla mammalomaa jotta viimeinkin pääsee kunnolla orientoitumaan olennaiseen. Näitä kaiken maailman vaivoja tuskin jään kuitenkaan kaipaamaan, kun poitsu viimein on sylissä.

Huomenna neuvolaan ja kovaa valitusta noista vaivoista sekä siitä miten jaksaminen alkaa valvomisten myötä olla pahasti kortilla. (Viime yönäkin tuli herättyä 02.30 ja uudestaan torkahdin joskus puoli viideltä, herätys pärähti soimaan kuudelta, joten vähän meinasi ryydyttää töihinlähtö.)

Silmäpussi-Hortensia & Ensio 26+3
 
Soitin noista menkkakivuista neuvolaan ja käski tulla tänään antamaan virtsanäytteen, jotta pissatulehdus suljetaan pois ja nyt vaan kuulemma lepoa huomiseen asti, jolloin selviää enempi. Ja panadolia saa ottaa tohon kipuun. Se hillitsee kuulemma supisteluakin.
Ehkäpä tämä tästä :)
 
joku neuvolan täti joskus sanoi, että jos tulee sellainen tunne että pitäisikö soittaa ja kysyä, niin silloin pitää soittaa. se on loppupelissä vähän, jos puhelimen soitolla saa mielen rauhan.

äitiyspakkaus saapui tänään :)
ihanaa päästä pyykkaamaan ja silittämään pieniä vaatteita.
sitä vaan en tiedä mihinkä ne säilöisi helmikuuta odottamaan, kun tuolle kammarille varmaan pitäisi tehdä vähän muodon muutosta uutta käyttäjää varten....

joku muukin siis kärsii makean himosta :D (hävettää kun ei enää housuihin mahu...tosin julkisesti olen laittanut sen kasvavan mahan piikkiiin, mitä nyt todellisuudessa persuuksista kinnaa)

arya &m 24+4
 
Mä just viime yönä sängyssä närästyksen kanssa kinastellessa kauhistelin mielessäni, miten paljon on viime aikoina tullut mätettyä makeaa nassuun. Siinä sitten päätin, että NYT saa loppua ja tänään kauppareissulla hamstrasin suklaan sijasta ostoskoriin satsumia ja porkkanaa. :D

Pyykkiurakan ajattelin aloitella vasta sitten kun löydän poitsun huoneeseen sopivan vaatekaapin. Säilytystilaa meillä on törkeän vähän, joten vaatteet ja muut vauvan tekstiilit joutuu toistaiseksi säilömään muovipusseissa/pinnasängyssä/mihin nyt ikinä mahtuvatkaan.
 
Itselläkin kaamea närästys 24/7 :x. Tuntuu että maitotuotteet ja vaalea leipä on ainoat jotka eivät pistä närästämään, muuten korventaa kyllä jatkuvalla syötöllä. Itsellä ei oikein maistu sen vuoksi kunnolla ruoka, saatika herkut. Mieskin valitteli että olen pahalla tuulella, itse en toki sitä myönnä, mutta alkaahan tämä väsymys, närästys ja raihnaisuus välillä vähän raastaa :D

Meinasin tehdä Ikeaan reissun viikonloppuna. Saisi haettua vaatekaapin noita vaatenyssyköitä varten, jotka odottavat pesua vauvan huoneen nurkassa.
Sitten ehkä vähän hahmottuisi mitä olisi vielä hankittava.

Papustin, toivottavasti vaivat alkavat helpottaa.. On ikävä joutua huolehtimaan koko ajan. Toivottavasti huomenna saisit helpotusta huoleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Papustin
Iitu1810, oikeessa oot, tuskin niistä hedelmistä mitään vaaraa on :D tuntuu vaan, että näin raskaana ollessa sitä miettii ihan arkipäiväsetkin asiat uusiks, että mitä voi tehdä ja syödä :p

Mä just rupesin miettiin noita mun vaivoja, ni mulla ei oo mitään muuta ku närästystä iltasin, jatkuva pissalla ravaaminen ja maidon tulo. Ei oo supistuksia ollu koskaan, selkäkipuja yms :O nyt rupeen jo miettiin, että onko se ihan normaalia, et on ihan vaivaton :D voi luoja tätä ajatusmaailmaa tässä vaiheessa.
Torstaina ois taas kontrolliultra. Pääsee näkeen, että onko likka ottanu kasvupyrähdystä :heart: ja että mennäänkö taas kolmen viikon päästä uudelle käynnillä :)

Mä oon kauheesti lukenu, että jos joku asia huolettaa, ni soitto vaan neuvolaan yms. Mä soitin kerran synnytysvastaanottoon, ku neuvolasta ei enää vastattu sinä päivänä ja kerroin että olin vähän huolissaan ku en ollu pariin päivään liikkeitä tuntenu kunnolla, ni siellä vaan se kätilö sano, että nyt rauhotut, etkä ressaa tollasta. Kyllä sun kroppas kertoo jos joku on huonosti. Oli kyl mukava se, kenen kaa puhuin eikä siinä mitään, mut tuli vaan sellanen olo, että enks mä saakkaan soittaa jos mua joku huolettaa : /
 
Onkohan Kela kuinka tarkka siitä että paperit on siellä ajallaan, siis kaks kuukautta ennen äippälomaa? Mä sain vasta loppuviikosta ne lähetettyä palkkoihin, kun en saanu työsopimusta aiemmin. Eilen ei ainakaan Kelan verkkopalvelussa näkynyt et olis paperit menny sinne..

Mulla ei oo paino noussu pariin viikkoon, mutta tuskin siitä kannattaa huolestua? Sf-mitta oli viikko sit neuvolas keskikäyrällä.

Mulla on nyt vaivojen suhteen ollu vähän helpompaa, kun töissä on ollu kevyempää. Väsymys tietty vaivaa koko ajan.

Tänään mennään katsoo käytettyjä vaunuja. Toivottavasti on hyvät :)
 
miss_piggy
Täällä käyty neuvolakääkärissä ja sf-mitta oli 26, muutenki kaikki ok.
Syömisistä, itse en juurikaan paljon mieti että mitä saa syödä ja mitä ei, eli maalaisjärjellä tuossakin asiassa kannattaa mennä. Ainoat mitä en oo syöny on graavilohi ja vuohenjuusto. Muutoin lähes kaikkia olen syönyt.
Mulla ei närästystä onneks oo ollu, mutta jos sitä on niin kannattaa koittaa syödä esim. kuorittuja manteleita, viinirypäleitä, näkkileipää ja piimää, jogurttia jne...

tää kaksplussa on muuten tänään ihan outo, ei antanu mun kirjautua ennen kuin vaihdoin salasanan, ja nyt ei näy edes se hymiö-valikko tän laatikon päällä..

27+3
 
miss_piggy
Niin joo, kelasta vielä, olen jättänyt äitiyspäiväraha-hakemuksen kelalle jo 14.10, mutta mitään päätöstä ei vieläkään oo tullu, kelan sivuille kun kirjautuu, niin siellä ei lue mitään tän hakemuksen käsittelystä eikä mistään muustakaan, vaikka olen tarvittavat lomakkeet toimittanut.. Työtön siis olen nyt mutta toimitin Y17-lomakkeet kahdesta viimeisestä työpaikasta. Perjantaiksi otinkin sitten kelan sivuilta soittoaikaa, että soittavat takasin ja voin tuota asiaa vähän selvitellä..
 
Kelan paprut tarvii olla Kelassa 2 kk ennen laskettua aikaa. :)
Mä laitan hakemuksen menemään tällä viikolla, kunhan ehdin ottaa asiakseni ja siksi aikaa istahtaa koneen ääreen.

Lisään muheli84:n listalle. :)

(.) Kohta neuvolaan. Mua vähän jännittää, onko sf-mitta pompsahtanut lähemmäs yläkäyrää, koska maha on kasvanut melkoista kyytiä ihan muutaman päivän aikana. Kohtahan tuo onneksi selviää. Painokin on varmasti noussut yli 500 g/vko. :D
 
Tää taitaa jo olla varmaan viides kerta kun kirjotan tätä tähän ku ipad aina viskaa pois.

No kumminkin näin että olette puhuneet sokerirasitus testistä. Mulla oli eilen se. Hyi kun meinasin kuolla. No neuvolasta tuli myöhemmin viesti, " patologinen diabettes, soitatko neuvolaan mahd pian. " no soitin ja sain ajan huomiseksi. Toivottavasti ei mitään sen pahempaa, toiv sais ruokavaliolla ja liikunnalla kuriin sokerit! :)

Pelottavaa.
 
Tänään oli viimein se lääkäri ja alakerrassa kaikki hyvin toistaiseksi :) Kaula ei ole lyhentynyt ja paikat puolipehmeät, eli normaalia toissynnyttäjälle. Nyt kun kotona selasin tätä vihkoa niin näköjään on lääkäri merkannut tuohon "muuta huomioitavaa" kohtaan että ulompi suu auki 1 sormelle, mutta sekin taitaa toissynnyttäjälle olla normaalia. Sain kuitenkin lähetteen vielä toiseen virtsakokeeseen, jossa suljetaan pois jotkut virukset.
Painoa nyt tullut ~5kg ja sf oli 24cm.
Kyllä saa raskausajan olla huolissaan, onko vauva hengissä ja kun se vauva viimein syntyy, niin siitähän ne huolet vaan lisääntyy, toisenlaisina vain. Sellainen se vanhemman osa kai vaan on :)
Angelica- ei siitä tarvitse huolestua, jos painoa ei aivan tasaisesti viikoittain nouse. Tärkeämpää on se, että pidemmällä juoksulla sitä painoa kuitenkin tulee ja sf-mitta ei jämähdä kuukausiksi paikoilleen. Näin ainakin mulle viimeraskaudessa hoitaja sanoi. Yhtenä kuuna painoa oli tullut 25 grammaa ja seuraavana taas 4 kg, eikä siinä ollut silloin mitään aihetta huoleen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Angelica-
(.) Neuvolassa käyty, kaikki on ok niin vauvalla kuin meikäläisellä. Sf-mitta tosin oli tipahtanut keskikäyrältä hieman sen alle, mutta syynä taisi olla enemmänkin se, että mittaaja oli eri kuin oma th ja kokemattomampikin vielä. Pissa puhdas, hb 130, painoa tullut reilu 700 g per viikko ( :whistle: ) lisää. Verenpaineet taas sitä samaa mitä aina tuolla neuvolassa mitattuna. Vauvan syke 135 ja liikkuvainen kaveri.

Seuraava käynti on neuvolalääkäri kahden viikonkuluttua. :)


Jokkalle tervetuloa joukkoon, lisäilen sinut listalle. :)
 
Viimeksi muokattu:
Meille sit terkkari neuvo väärin nuo Kelan jutut..sanoi että pitää heti tän kuun alus lähettää, että ehtii. No onneks ei tarvi sitä enää stressata :) Nyt sit vaan odotellaan päätöstä ja äippäpakkausta :)

On tää raskaus vieläkin niin ihmeellistä. Vaikka pikkuinen liikkuu paljon ja masu kasvaa niin ei vieläkään meinaa uskoa että musta ihan oikeasti tulee äiti <3
 
Mulla meni tosi kauan tajuta että MINÄ olen ÄITI. Vaikka koko raskausajan tietenkin sitä toitotti itelleen niin poika oli varmaan puolvuotias ku aloin ymmärtää et tää on ihan oikeesti mun :D ja nyt yritän totutella ajatukseen että kohta niitä on KAKSI :D

Mulla olotila välillä ok, välillä sattuu selkään, lonkkaan, mahaan ja jokapaikkaan..hohhoh

Huomenna poksuu 28+0 :)
 
  • Tykkää
Reactions: Iitu1810
Hurjaa et eletään jo kahdeksatta raskauskuukautta!

Tänään oli sokerirasitus, maistu yhtä pahalta kun viimeeksi mut olo oli paljon parempi. Täällä on edelleen hyvä vointi, selkä paljo parempi kun viimeviikolla.

Makeanhimosta Täälä on ihan kamala tarve saada kokoajan jotain hyvää, makeaa. Äsken söin tv mix pussin, ihan tuosta vaan ja nyt on huono omatunto...

Huomenna eka lääkärinla, mies pääsee ekaa kertaa nla mukaan, ihanaa!

Liikkeistä Täällä yritetään työntyä ulos ylämahasta, ihan hullun tuntusta tuossa mihin rintakehä loppuu. Sattuu jo... miltäköhän tuntuu 2kk päästä?

Tavaroista Käytiin tänään lastentarvikeliikkees, esittelin miehelle mitä haluan, hyväksy lähes kaiken : ) Yhtä juttua mietin vielä muutaman yön yli. Sit onkin lähes kaikki kasassa, pikkutavaraa viel puuttuu.

Rumpali 27+2
 
Täällä oli myös tänään sokerirasitus ja kaikki oli ok :)

Äitiyspäivärahasta: Olen myös laittanut monta viikkoa sitten hakemuksen,kelasta soitettiin että odottavat tämän vuoden verotuksen valmistumista ja valmistuu kuulemma jouluviikolla jolloin päätöksiä pystyy vasta käymään läpi. En tiedä sitten milloin pitää olla laskettuaika että näin menee...mulla 21.2. Mutta eipä sillä kiire hyvin ehtii maksuun kun äippäloma alkaa vasta 17.1.14

Olo ollut jo hiukan tukala tämän mahan kanssa...aktiivinen poitsu potkii lähes taukoamatta ja tuntuu että pyrkii mahanahkasta läpi :D Ensiviikolla olis sitten jo viimeinen neuvola-lääkäri,kovasti jo ootan aikaa äitipolilta niin pääsisi kurkkaileen vauvaa ja saatais sille syntymäpäivä :heart:

bluebaby ja vauveli 25+4
 
mulla tuntuu potkuja milloin missäkin, vauva siis taitaa pyöriä vielä ihan ympyrää mahassa :D
Tuli noista tavaroista mieleen, että vaikka on jo ajatuksissa kaikki isompi valmiina, niin tarviihan sitä pikkusälää vielä ostaa. Vaippaa, liivinsuojia, hoitotuotteita, (tuttia, tuttipulloa?) yms. Ja vaunuihin voisin tehdä jonkun kivan kuomusuojan :) Onhan tässä vielä muutama kuukausi aikaa.. :)
 
Eka nla lääkäri takana. Kaikki kunnossa, lääkäri oli mukava suomalainen eläkeikää lähestyvä mutta kamalan höselö. Onneksi itellä ei ollu juurikaan mitään epäselvyyksiä joten hyvin pärjättiin.
Paino +331g/vk..
sf mitta 27 cm.
kohdunkaula 3cm ja kiinni.
syke 144, vauvalla hikka :)
sokerirasitus tulokset erinomaiset

Tuota painoa saa kyllä nyt pitää kurissa, nyt on naminsyönti loppu. Ainakin siks aika että pääsen töistä : ))

Mies sain inf.rokotteen samalla kans nla:sta, mä sain sen ite työpaikalta 2 vk sitten.

Rumpali 27+3
 

Yhteistyössä