Helmikuun Helmet 2014 *joulukuussa*

miss_piggy
katrinainen:Hain apteekista tollasta Ceridal-öljyä mitä suosittelivat neuvolassa laittamaan jos on kuivat limakalvot, ja lisäks oon tuota canesten-voidetta laittanut ku sitä vielä jäi jäljelle. Toivotaan että auttais :)

Uskaltaakohan sitä tuolla Epi-no laitteellakaan alkaa treenailemaan sitte ollenkaan jos on vähän paikat pehmenny tai tuo tulehdus ei mee pois...

30+6
 
  • Tykkää
Reactions: katrinainen
Minä sain viimeks neuvolasta ilmaisnäytteenä vagisan-voidetta, kun valitin, että aina välillä tulee sellanen tunne, että niinku ois pissatulehus.. Kirvelyä ym. mutta menee aina ohi kuitenkin. Epäili, että uimisesta ja kuivumisesta johtuu tuo ärtsyily. Pari kertaa oonki käyttäny, kun on alkanu taas kirvelemään ja avun oon siitä saanu :) Kannattaa siis varmaa testailla sitäki !
 
Missy canesten voi muute sitten pahentaa oireita ja aiheuttaa kauheaa kirvelyä. Mulla helpotti kun lopetin canestenin jota turhaan käytin lähes kolme viikkoa. Toivottavasti sulla auttaisi voiteet pian. kannattaa myös hakea tuhdimpaa voidetta jos ceridan ei auta. Se on aika kevyttä kamaa eikä auttanut mulla.
 
Missy kannattaa kokeilla maitohappobakteeri kuuria, voi johtua siitä että tavalliset limakalvobakteerit (normiflooraa) ei ole ihan tasapainossa. Kortisonia jota joku ehdotteli kokeilisin hyvin harkiten, se ohentaa limakalvoja/ihoa. Canesten vain ärsyttää limakalvoja jos ei hiiva tulehdusta näytteidenkään perusteella ole.

Täällä mun huimaukselle ja pahoinvoinnille löyty jo hieno sanakin Supiini oireyhtymä, tod näk kestää loppuraskauden, tietyillä asennoilla voi oloa helpottaa. Juttelin työnantajan kanssa että kokeilen maanantaina töihinmenoa mutta vain puhelimessa oloa, ei tarvise suoranaista potilastyötä tehdä. Ois 11 työpäivää enään :)

Rumpali 30+4
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Mulla tosiaan on nyt käytössä tuo Vagi-C ja sen pitäis tasapainottaa omaa bakteerikantaa. Eli nuo on noita emätinkapseleita. Maitohappotabletit suun kautta mulla on ollut käytössä monta kuukautta. On mulla kyllä Bepanheniakin olemassa, sitähän voi laittaa kuiville limakalvoille myös.
 
Mulla on koko päivän ollut aika vahvojakin menkkakipuja. Olin jo iltapäivällä soittamassa synnärillekin, mutta nyt onneksi laantuivat. Olipahan hurja kokemus. Ja pahinta se oma epätietoisuus kun ei tiedä pitäisikö ottaa jonnekin yhteyttä vai ei.

Mutta eikös täällä muillakin ole ollut tämänmoista? Vauva onnekis potkii oikein kunnolla. Ajattelinkin että olisiko se ärsyttänyt kun on selkeästi perätilassa ja potkii alaspäin.

Huomenna poksuu 29+6
 
Mulla on ollut noita kivuliaita supistuksia. Ovat kyllä nyt muutamana viime viikkona helpottanut, mutta ajoittain on vieläkin menkkajuilintoja. Mulla nuo eivät olleet kuitenkaan kypsyttäneet paikkoja, mutta tuohan on ihan henk.kohtaista, mitkä supistelu aiheuttavat jotain. Mutta kyllä neuvolassa ja lääkärissä olivat sitä mieltä, ettei tollaiset kivuliaat yltyvät supistukset kuulu vielä 25-30 viikoille, jolloin mulla niitä oli. Eikä toki ton jälkeenkään kuulu vielä synnytyksen käynnistyä. Mulla testattiin virtsakokeesta eri tulehdukset pois, jotka voivat aiheuttaa supistelua. Ja sitten sain ohjeeksi ottaa rauhallisemmin jos kivuliaita supistuksia alkaa tulla ja yhteyttä uudestaan neuvolaan jos tommoset yltyvät supistelut vaan jatkuvat/lisääntyvät. Ei ole siis tarvinnut ottaa yhteyttä, kun ovat nyt vähän helpottaneet. Se jäi mulle vähän epäselväksi, että missä tilanteessa pitää ottaa yhteys synnytyssairaalaan, mutta iltaisin ja viikonloppuisinhan ei neuvolaan saakaan yhteyttä joten silloinhan on ainakin soitettava sairaalaan jos on akuutti tilanne ja epäilee synnytyksen käynnistyvän. Sieltä saa kyllä ohjeet, miten toimia. Mutta mielumpi soittaa ja kysyy kun arvuuttelee yksinään.
 
miss_piggy
Mulla ei oo kivuliaita suppareita ollut mutta koska on ollu tuota tulehdusta ja pehmenny kohdunsuu, niin sanottiin että soittaa vaan heti sitte synnärille jos alkaa tulemaan supistuksia kipujen kanssa tai erikoista vuotoa.
 
Hei. Pitkästä aikaa jopa itse kirjoitan vaikka lukemassa käyn melkein päivittäin :)
Täällä on raskaus sujunut kyllä yllättävän oireettomasti, mutta väsymys meinaa painaa mieltä. Lääkärineuvolassa kävin viime viikolla ja kaikki oli ok :) Nyt siis viikkoja 28+5.
Mulla maha kasvaa ihan älytöntä vauhtia ja mietinkin, että kuinkahan iso se on sitten h-hetken lähestyessä... en halua edes vielä ajatella :LOL: Hankintoja ei olla juurikaan tehty, koska ajattelin malttaa odotella josko löytys joulualennuksista jotain edullista ja hyviä vaunuja ja tarvikkeita.
Toivotaan, että tämä raskaus etenis yhtä sujuvasti kuin tähänkin asti. Kivuliaita suppareita ei ole ollut, mutta varmaan sitten kivuttomia välillä kun maha menee kovalle jos kovin rasittuu. Ainoa vaiva minulla on se, että öisin ramppaan vessassa sen 3-4krt :/ Ei ole oikein kivaa kun nukkuu sitten kovin pätkinäisiä unia. Mutta no se kuuluu asiaan :) Kyllähän kenkien pukeminen ja sukkien laitto tuottaa jo hankaluuksia :D Mutta no onneksi tuo miekkonen voi sitten avittaa kun ite ei pysty :D
Ulkoiltua tulee päivittäin koiran kanssa pieniä lenkkejä, joka on ihan hyvä juttu. Kun tuota ylipainoakin on kertynyt niin tärkeää saada jotain liikuntaa.
Mukavaa joulunodotusta kaikille :)
 
Kiva lukea välillä niidenkin kuulumisia jotka tänne harvemmin kirjoittelee. :)

Hain tänään postista äitiyspakkauksen, joka tulikin yllättävän nopeasti. Päätöksestä ei mennyt kuin viikko ja pakkaus oli jo perillä. Täytyykin ryhtyä tutkimaan paketin sisältöä...

Mulla harkkasupistukset on tulleet kuvioihin. Eivät ole kipeitä, mutta vähän inhan tuntuista kyllä kun maha vetää ihan kivikovaksi ja kiristää. Levossa hellittävät nopeasti. Mielenkiinnolla odotan mitä tulevista jouluostoksista tulee, tarvii käydä sitten sellaisia lyhkäisiä täsmäostoksia tekemässä useammassa otteessa jos muuten ei tahdo jaksaa.
Närästys on edelleen lähes jokaöinen vaiva, varsinkin jos illalla syö vähänkin liian raskaasti.
Kenkien, sukkien ja housujen pukeminen alkaa ihan tosissaan olla oma taiteenlajinsa, hirveän ähinän ja puhinan kera onnistuu kun löytää sopivan asennon. :D

Koirien kanssa yritän lenkkeillä omaan rauhalliseen tahtiin niin usein kun vaan suinkin jaksan. Onneksi asutaan vähän syrjemmässä ja tontilta pääsee suoraan metsään jossa saa rauhassa juoksuttaa koiria irrallaan. Eivät raukat joudu mun vaappuvan ja hitaaksi käyneen lyllertämisen tahtiin liikkumaan. :D

Onko muuten kellään muulla mielialat heilahdelleet rajusti näin viimeisellä kolmanneksella? Alku- ja keskiraskaus meni seesteisissä merkeissä, mutta nyt viimeisen viikon aikana meikäläisen pinna on lyhentynyt ihan järkyttävästi. Jos jokin asia ei heti onnistu, menee hermot samantien. Oikein tuntee miten adrenaliini pauhaa kropassa ja itse ei mahda sille hermostumiselle yhtään mitään. Kiukun määrä on ihan kamala, lopulta tekisi mieli vain itkeä ja huutaa. Joutuu ihan tosissaan hillitsemään itseään ettei ryhtyisi paiskomaan tavaroita.
Normaalisti en ole mikään kilahtelija saati tavaroita paiskova huutaja, mutta nyt tämä raskaus toi meikäläisestä ihan uuden piirteen esille. En tykkää yhtään!
(Just äsken meni hermo ihan yllättäin ja sen raivon voimalla tuli kuurattua vessa ja keittiö. :kieh: )

Hortensia ja Ensio 30+1
 
Viimeksi muokattu:
Kipeistä suppareista Meijän nla:ssa ainakin ohjasivat soittaa synnärille mikäli niitä tulee. Muutenkin jos oikeesti jotain huolta (synnytyksen alkuun tai vauvan vointiin liittyvää) soitan kyllä synnärille, niillä sitä täsmätietoa on kun ovat kätilöitä, jos yleistä, ei kiirreellistä soitan tietenkin neuvolan terkkarille.

On kyllä mukava kun vain lukijana pysyttelevätkin kirjoittelevat....

Hortensia mulla oli paljon mieliajan vaihteluja alkuraskaudessa, keskirakaus oli seesteistä ja ne on täällä tehnyt paluun.. Meillä 8kk ikäinen uroskoira joka ei edesauta mun tilannetta kun on uhma ja kokeiluikä päällä. Täällä revin hiuksia päästäni lähes joka lenkki. Tilannetta ei auta mun lyllertävä kävelyvauhti, koira ei ymmärrä et kokoajan vauhti hidastuu.. Mies kutsu mua alkuraskaudessa ilmestyskirjan demoniksi....

Pitääkö muut ku missy ja jaziemily raskausblogia?

Rumpali 30+6
 
miss_piggy
Mulla täytyy olla tosi kuivat limakalvot, tai ainakaan rasvailu ja öljyily ei tunnu auttavan.. Tänään aamulla tuli veskissä paperiin vähän punertavaa vuotoa ja tässä nyt mietin että johtuuko limiksistä vai mistä...On tää kyllä niin rasittavaa näiden vaivojen kanssa kun ei nyt tiedä edes tuon kohdunsuun tilannetta. Se seuraava neuvolalääkäri on vasta 17.12, mutta huomenna onneks on normaali neuvola, joten täytynee siellä kertoa tuosta että kun alkaa stressaamaan koko raskaus ja masentaa vähemmästäkin..

31+2
 
Meitä ainakin neuvottiin, että ottaa yhteyttä synnärille varsinkin niinä aikoina kun neuvola on kiinni, jos tulee verenvuotoa. Soittamallahan se selviää onko tarvis lähteä näytille vai voiko rauhassa seurata tilannetta kotona. :)

Toivotaan nyt, että kaikilla pysyisi vauvat mahassa kypsymässä vielä muutaman viikon, mielummin tietysti mahd. lähelle laskettua aikaa.

Itse lähden tästä kohtapuoliin jouluostoksille vaihteeksi. Nyt on taktiikkana valmiiksi mietityt lahjat ja se mistä kaupoista lahjat käy hakemassa. Josko vaikka saisi kaikki jo tänään hankittua, niin ei tarvitse montaa reissua käydä tungoksessa vaappumassa ja puuskuttamassa. :D
Jos voimia riittää, voisi vauvajuttujakin vähän ostella.
 
miss_piggy
Seurailen tässä nyt tilannetta kun ei sitä tullut kuin yhdellä pyyhkäisyllä ja semmonen pienen pieni verinen vana, ihan niinku jostain haavasta olis tullut. Mutta jos alkaa enempi tulemaan tai kipujen kanssa niin toki heti yhteys synnärille. Mua kun ei vaan supistelekaan yhtään niin ei viittis soitella. Kaveri kuitenki potkii nytkin mahassa kovin aktiivisesti.
 
Noi vuodot ja supistelut on kyl ärsyttäviä..kantsii vaan soittaa ja kysyä niin ei ainakaan turhaan stressaa asiasta!
Mulla seuraava neuvola vasta tammikuun puolessa välissä (rv38), tuntuu ihan hölmöltä et sehän on ihan siellä loppuvaiheessa. Mut tietty sanoivat että saa tulla käymään aikasemminkin ja aina saa soittaa! Muistan vaan kun ensisynnyttäjänä siellä piti joka viikko ravata, toisen kanssa näköjään ihan eri juttu..
 
Heippa kaikille :)

Täällä rv 28+4 , vointi hyvä; saikulla olen, lannerangan kipu, helpottanut oloa hurjasti kun ei tarvitse kyykistellä. Napa tuntuu laajenevan. Vauva on aloittanut kovan jumppaamisen. Vatsanahka ihan kohoaa ja hytkyy hänen tahdissaan. Vauva ei häiritse minua (lukenut että monia voi häiritä nämä liikeet)

(lukenut kaikkea) Minkaanlaista turvotusta ei ole ollut. Pissaaminenkaan ei ole enää ravausta. Nukkuakin voin, joskin aamusta vaikeampaa olla heräilemättä. Pään sisässä ruusuinen "kuva" ;kun hetki tulee, lähdetään sairaalakasseineen ajelemaan 200 km synnyttämään, with irtokarkkipussi :D

Äitiyspakkaus ja päätös rahasta ei ole tullut. Työkkärin kanssakin kummastuttaa, kela tupannut ennen laittamaan "mitä olet tehtyt viimeisen kahden viikon aikana kyselyitä, mutta niitä ei ole tullut. Vielä 8 työpäivää jäljellä kestettävänä, plus vapaita.

Valmistelut vauvaa varten vaiheessa, ostaa paketti harsoja, ja ommella imse vimseihin bambujoustofroteesta kuivaliinapintoja, 5 vaippaa 28. vaipasta valmiina. Kyllä, kaappini pursuavat vaippoja. Vaatteita ja petivaatteita olen esipessyt. Kaapit voisi järjestellä sitten kun ä-pakkaus saapuu tarvikkeineen.

Vauva potkaisi isäänsä korvaan yksi ilta. Tai siis "poika" potkaisi.
 
Noi vuodot ja supistelut on kyl ärsyttäviä..kantsii vaan soittaa ja kysyä niin ei ainakaan turhaan stressaa asiasta!
Mulla seuraava neuvola vasta tammikuun puolessa välissä (rv38), tuntuu ihan hölmöltä et sehän on ihan siellä loppuvaiheessa. Mut tietty sanoivat että saa tulla käymään aikasemminkin ja aina saa soittaa! Muistan vaan kun ensisynnyttäjänä siellä piti joka viikko ravata, toisen kanssa näköjään ihan eri juttu..
Totta tuo käyntien vähentäminen. mullekin terkka sanoi ettet varmaan tarvi neuvolalääkäriaikaa... olin kyllä useamman kerran kertonut liitoskivuistani. ilmeisesti se vartti ei ole riittävä aika kokonaiskuvan luomiseen. ei mennyt viikkoakaan neuvolakäynnistä kun olo oli kuin vanhalla mummolla, sain neuvolalääkäriajan seuraavalle päivälle, peruutusaika! Ja sain saikkua työstä kokonaista 15 päivää!! Epämiellyttäviä supistuksia ollut, onneksi harvakseltaan. ja nyt niitäkin harvemmin kun ei ole tarvinnut itseä rasitaa. |O
 
Äääh. Arkiaamu.
Jotenkin tuossa pitkän viikonlopun aikana pääsi varsin tehokkaasti töistä irti ja nyt sinne jo täytyykin taas mennä. :D
Onneksi enää kaksi täyttä työviikkoa jäljellä, nekin hurahtaa jouluvalmistelujen vuoksi hujauksessa ohi. Sitten jääkin enää 4 työpäivää jotka seisoo vaikka päällään (tai seisoisi jos ei niin kovin herkästi närästäisi :D).

Maha kyllä alkaa olla isosti tiellä. Kaikki housut kiristää ja puristaa. Kotona lyllerrän pyjamapöksyissä tai tuossa vallan väljässä one piecessä. Ei mikään hirveän sensuelli ja eroottinen näky tämä meikäläisen nykyolemus. :LOL:

Hortensia ja Ensio 30+3
 
Yks eroottinen ja sensuelli ilmottautuu... ! tai sitte ei :DD Tässä aamusella kahtelin peilistä, että voi luoja sitä ollaan jo aika isoja.. Kauhulla ootan ku nuo viikot tästä vielä vierii.. Outo tunne on, että tämä syntyy pikkusen jälkeen tammikuun puolivälin, en tiiä mistä semmonen päähänpinttymä on tullu ! :D Olo on ollu useamman päivän jo tosi hyvä ja kivuton. Uni on tullu muutaman yönä tosi hyvin, sitä on riittäny lähemmäs 10h/yö ja yöunia on häirinny max. yks pissimisreissu.. Jotenkin tuntuu, että tämä se vasta mahtaahi olla tyyntä myrskyn edellä :D
 
miss_piggy
Täällä on sitten jäppinen ilmeisesti perätilassa tämän päiväisen neuvolakäynnin perusteella :D Kuulemma istuu tuolla mahassa, ja se kova möykky minkä aina tunnen mahan oikealla puolella ylhäällä, on pää. Itse luulin sitä perseeksi :D:DToivotaan että kääntyy oikeaan asentoon... Hemppa oli laskenut, oli 117, joten rautalisä tulee kuvioihin. Sf-mitta oli 31, eli kasvanut viikossa 2cm, mutta on kuulemma normaalia perätila-tapauksessa. Eipä sitten mitään muuta mainittavaa. Paitsi paino vähän laskenut mikä oli yllätys...

Niin ja äitiyspolille soittelin tuosta kutinasta. Koska streptokokki-näyte oli nega samoin kuin pissanäyte, niin oli sitä mieltä että saattaa tuo kutina johtua tosiaan kuivista limakalvoista. Ja nyt odotellaan sitten viikko sitä neuvolalääkäri-aikaa. Seksi-kieltoa ei ole, sillä olen jo niin hyvillä viikoilla, että kyllä lääkäri olisi kieltänyt jos ei saisi touhuilla. Tosin eipä oo paljon haluja ollu ku alapää kutisee ku viimistä päivää :D

31+3
 
Jep jep, juurikin eroottiseksi ja sensuelliksi minäkin kuvailisin itseäni ja oloani :p

Mielialat ja niiden vaihtelut on ehkä vähän helpottaneet alkuraskaudesta, jolloin ärsytyskynnys oli kyllä parhaillaan/pahimmillaan ihan olematon. Olen kyllä huomannut myös sen, että aivan älyvapaat asiat saattavat naurattaa aivan tajuttomasti. Yksikin ilta nauroin aivan vedet silmissä useamman minuutin aivan todella huonoa miehen kommenttia tyhmälle tv-mainokselle. Siellä naurun keskelläkin tajuaa, että ei tää ole oikeasti yhtään näin hauskaa, mutta ei voi lopettaa. Ja toki kaverilta saatu kassillinen vauvanvaatteita aiheutti itkeskelyä ja halailin niitä vaatteita, kun ne oli niin pieniä ja lutuisia.

Olo on onneksi ollut melko hyvä. Pikkuinen jumppaa niin, että vatsa heiluu. Näinä muutamina jäljellä olevina työpäivinä se luo koomisia tilanteita. Tuossa juuri pidin ihan asiallista esitystä, jonka kuuntelijoita oli sekä samassa huoneessa että tietokoneiden päässä muualla. Etänä olevat ehkä hiukan ihmetteli, kun mua ja samassa tilassa olevia rupesi naurattamaan vatsan hyvin näkyvä hyppiminen kesken asian.

- Nael 30+1 (muistin kerrankin laittaa viikot)
 

Yhteistyössä