HELMIKUUN HELMET 2013 *syyskuu*

HELLUREI!!

Vihdoin pääsen taas tänne kirjoittelemaan! Muutto on hoidettu ja nyt vasta toimii netti, hirvittävää olla 3 pvää ilman nettiä ja tv:tä :D

Eli rakenneultrassa oltiin eilen ja oikea tuntemus oli, TYTTÖ olisi tulossa :heart:
Voi kuinka onnelinen olenkaan! Nimi on jo tiedossa ;) Kaikki oli todella hyvin ja hän on hyvin kasvanut ja painoa oli jo 466g :heart: VOI ETTÄ! Nyt vaan ostamaan ihania tyttöjen vaatteita, niitä kyllä jo on ;D

Oihh.. Oon niin onnellinen! :heart:

Nyt syömään ja vielä järjestelemään kun on nyt ihana kotikin. Niin ja luomikin on poistettu häiritsemästä! :D

Bettis ja Rakas 21+5 :heart:

Onnea ultrakuulumisista ja saaduista lupauksista!!!!!

Tää tuli vaan nopeesti poksumaan - PUOLIVÄLI!
Mehut ihan poissa, serkun 4v kaksoset kyllä tohotti koko päivän.
Kävin myös jättämässä liikkeen roskikseen noin puolet tukastakin. Kylläpä helpottaa.

Kirjottelen huomenna enemmän, kun oon vapaalla. Enää reilu viikko ultraan. Jee!

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 20+0

• Tykkää
Reactions: Keisha
Tulin tänne päivittämään pikaisesti kuulumisia..

Säikähdin eilen pahanpäiväisesti, kävin päivällä vessassa ja pyyhkiessä paperiin verituhrua. Soitin neuvolaan ja passittivat samantien sairaalaan päivystykseen. No selvittiin säikähdyksellä. Vuoto johtui kohdunsuun limakalvoista, mutta kaikki oli muuten hyvin. Vauva voi mainiosti, lapsivesinäyte oli negatiivinen ja kondunsuu kiinni ja istukka 3cm kondunsuulta. Rakenteet myös kaikki vastaa viikkoja. Huomenna sit rakenneultra mutta nyt menen sinne hyvillä mielin ilman hirveitä pelkoja onko vauvalla rakenteellisia vikoja. Lääkäri sanoi eilen että tässä tilanteessa tieto varmasti poisti tuskaa. Oli niin mukava gynekologi. Laittoi mut 2viikoksi sairaslomalle lepäileen.

Vakuutuksesta ollaan vielä kahden vaiheilla otetaanko vai ei. On niin ristiriitainen olo siitä maksaako vaiko eikö. Lapselle kyllä otetaan heti kun mahdollista mutta tässä vaiheessa en ole varma. Kaikesta ne repii rahat ihmisiltä ja se tässä ärsyttää.

Vatsan toiminnasta mulla on tosiaan niin että välillä on taukoa nro. 2 kohdalla useampi päivä ja sit ku toimii niin saakin käydä useampaan otteeseen pöntöllä.

Liikkeistä ne on tuntuneet jo useamman viikon, mutta ulospäin ei muut niitä ole tunteneet kuin minä. Odotan innolla että mieskin pääsee tuntemaan liikkeet.

Huomenna ois pitkään odotettu rakenneultra. Epäilys että masussa köllii vilkas tyttö selviää huomenna. Eilisen ultran perusteella melkein uskallan jo veikata tyttöä, mutta pitänee nyt kuitenkin varmistaa asia huomenna. Mies edelleen sitä mieltä että poika tulee :LOL: raukka jos tyttö tulee niin isä tulee olemaan kiedottu pikkurillin ympärille alta aikayksikön.

Unohdinko jotain...no ens kertaan sitten. Tuun huomenna sit päivittään mitä ultrassa selvisi.

Annalinnea ja murunen rv21+0 poks poks

J+
vatsa ja ulostaminen ei siis ollut huoleni vaan tämä kirvely virtsateissä (tai missälie) siellä alakerrassa. Ehkä kitjotin hieman huonosti..
Tnään on helpompaa, juon juon ja juon ja siitä huolimatta pissa tummaa. Mikälie toi eilinen pissaralli oli. Tuli reippaasti virtsaa joka kerralla vaikken ollut edes juonot sellaisia määriä.

Soitin neuvolaan, huomenna pissakokeet sinne. Pääsärkyäkin ollut koko illan, mahtaisko olla jo nestehukka :D

ila
Ahistaaaaaa!

Tänään ollut jo kolme (vai neljä?) kivutonta harjoitussupistusta levossa ja muuten vain istuskellessa vihloo vatsaa tuosta kohdun päältä. Pari päivää on mahassa tuntunut jotenkin hirveästi painetta. A H D I S T A A ! Soitan huomenna neuvolaan th:lle ja kysyn mitä mieltä se on. Ensimmäinen raskaus kyseessä enkä tiedä kuuluuko tämä asiaan vai tapahtuuko tuolla vaan jotain tosi mysteeristä...

Ei mulla muuta tällä kertaa. Pakko purkautua. Enkä tunne mitään liikkeitä vieläkään. Argh. Kävikö jo selväksi, että ahdistaa? :D

ila 19+2

Lapsivakuutuksista piti vielä kommentoida, että sen voi hakea vaikka ennen rakenneultraa ja sitten perua, jos siltä tuntuu. Maksuaikaa sille ennakkomaksulle oli kuukausi ja Tapiolassa meillä ennakkomaksu oli 66€. Vuosimaksu tulee vasta lapsen synnyttyä, jolloin voi halutessaan vielä irtisanoa vakuutuksen ja ottaa uuden syntyneelle lapselle mikäli siltä tuntuu. Mä kyllä kanssa vähän kauhistelen noita maksuja, kun 3 lapsella yhtä aikaa vakuutukset, mutta eipähän sitten tarvitse murehtia mahdollisia maito- yms. allergioita.

Onko muuten monta mammaa menossa Odotus & Vauva-messuille viikonloppuna? Itse aattelin käydä kääntymässä.

Maarit ja Hattivatti 20+4

Ila Missä asennossa sä olet ne harkkasupistuksen huomannu? Mulla ainakin jos makaa selällään niin tulee heti, jos niistä ei välitä eikä vaihda asentoa niin tulee ja tulee vaan ja sitten alkaa vatsaan sattumaan muutenkin ja hyvin tukala olo tulee. Jos taas vaihdan asentoa välittömästi kun se eka harkka on tullut niin ei mitään ongelmaa. :) Mutta soita ja kysy, saat mielen rauhan :)

J+ Mun on aina raskaana ollessa pissa eriväristä (tummempaa) kuin muuten, vaikka tunnin välein saa käydäkkin.

Vatsan toiminta Toimii ihan normaalisti. Pari kertaa päivässä ainakin saa käydä kakkosella.

Odotus & Vauvamessut Varmaan menisinkin jos ne olisi lähempänä. Ja jos olis aiemmin ollu hereillä, et olis saanu lapsille vahtia, mies kun on koko vkl:n töissä.

(.) Vatsaan ei kuulu uutta. Vauvanen liikkuu hyvin, joten eipä sen kummempia stressin aiheitakaan tarvii enää ottaa. Jotenkin hullua ajatella, et ultrat, ne virstan pylväät oli jo, et seuraava etappi olis synnytys!:O Ellei sitten tehdä synnytystapaarvioo, mutta en kyllä usko, et sitä on. Sunnuntaina vois kattella kelan paperit eteenpäin ja alkaa odottelemaan äitiyspakkausta :)

Äiti maa & Alli 21+6

Heippa kaikki mammat!

En oo nyt kerenny viikkoon kirjotella ja pitipä pitkään lueskella, että sai kaiken teijän kirjottaman luettua;) Nyt kun vielä muistais, mitä kaikkee piti kommentoida...

Heidukka ja Pink89 voimia teille!!:hug:

Paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista ja sukupuolilupauksista:heart:

Joku uusikin oli vielä ilmottautunu mukaan, tervetuloo vaan!

Vakuutuksia meillä on vaan autoilla ja omaisuudella, meillä itellämme vaan joku pankin vakuutus muistaakseni vakavan sairauden ja kuoleman varalle. Lapselle ei oteta nyt ainakaan ennen syntymää mitään vakuutusta. Ite myö ollaan kuitenki oltu lapsina ihan perusterveitä, niin jospa sit meijän pikkunenki pärjää pelkällä tapaturmavakuutuksella, pitää kattoo millon sen sit ottaa.

Liikkeitä en oo oikein tuntenu itekään kädellä mahan päältä, kun yhen kerran. Yleensä se myllerrys loppuu, kun laitan käden mahalle, niin eipä se oo sit mieskään niitä tuntenu, eikä oo kyllä yrittäny tunnustellakaan. Eikä hän sen kummemmin oo puhunukaan mahalle, kuuleehan se lapsi hänen ääntään kuitenki kun mulle puhuu. En oo kyllä itekään mahalle puhunu enkä varsinaisesti laulanu, mut autolla ajellessa tulee usein lauleskeltua. Yleensä mulla tuntuu liikkeet parhaiten istualtaan ja alkaa varsinki, ku syön jotain. Nyt hän on kyllä liikuskellu tuolla kokoajan, mitä oon istunu tässä koneella lukemassa teijän juttuja ja kirjottanu tätä omaani, koittaa ehkä saaha minut lenkille vapaapäivän kunniaks, että pääsee nukkumaan;)

"Kummit" on meillä ollu tiiossa jo pitkään ja toista kysyttiin jo etukäteen, kun vasta suunniteltiin lapsen hankkimista. Me kun ei kirkkoon kuuluta, niin eipä siinä "kummeillakaan" mitään sen kummempia velvollisuuksia oo.

Hammashoitajalla kävin viime marras- tai joulukuussa, en nyt ihan tarkkaan muista. Poisti sillon hammaskiven ja totes kaiken olevan kunnossa, niin eipä tarvii nyy käyä, kun joskus n. vuon päästä taas seuraavan kerran.

Ultrat kuuluu täälläkin kyllä ihan perushoidon piiriin (np ja rakenne) eli ovat ilmaiset, lisäksi kun kävin "lisä"ultrassa sillon niitten välissä tuolla pienemmällä paikkakunnalla, niin en tarvinnu maksaa ite siitäkään mittää. Sanoivat, että jos jostain syystä tarvii lääkärin tekemän ultratutkimuksen, niin siitä pitää sit maksaa ite.

(.) Tämän viikkoo oon heränny poikkeuksetta joka yö n. klo 2 enkä oikein sit osaa nukkua enää sen jälkeen, ilmeisesti vauva herää ja herättää minutki aina sillon, kun jonkun verran tuntuu sit aina liikettäki, mut ilmeiseti hän kuitenki jatkaa sit vielä uniaan ja parina yönä on kyllä särkeny vähän lonkkia, ni seki on valvottanu. Eihän siinä muuten mitään, mut sit ku se väsy iskee töissä aina puolenpäivän maissa eikä mahollisuutta minkäänlaiselle levolle oo, niin se tuntuu aika epämukavalta:| Mut ei se mitään, onneks tänään vapaata ja ulkona näyttää nyt niin mahtavan kirkkaalle, että kohta pitää kyllä suunnata koiran kans lenkille ja sitte kauppaan. Siivousta ja korvapuustien leipomista ohjelmassa tänään. Veli perheineen ja 6kk kummipoika tulee ilmeisesti vierailemaan viikonloppuna, kivaa:D

minä vaan -84 + juniori 22+6

Huomenta!

Munkin piti eilen käydä täällä poksumassa, kun puoliväli saavutettiin, mutta jotenkin se sitten kaikessa hässäkässä unohtui. Meillä on autotallin siivousprojekti meneillään varuiksi, jos vaikka satutaankin omakotitalo ostamaan tässä vielä loppuvuoden aikana.

Tänään pitäisi suunnata suoraan töistä päin kotoseudulle länsirannikolle näyttämään tuleville isovanhemmille mahan kokoa, kun ultran jälkeen ei siihen sitten ole mahdollisuutta yli kuukauteen.

Voih, ultraan vieläkin melkein viikko aikaa! Tuskaista odottelua ja aina välillä iskee paniikki, että onko tuolla joku vielä. Liikkeitä kun ei kunnolla (?) tunnu vieläkään, tai sitten en osaa niitä vaan niiksi luokitella. Joten ila älä huoli =) On tämä ensimmäisen odottaminen vain mielenkiintoista!

Uutena oireena tullut nyt viimeisten muutaman päivän aikana valtava särky suoraan sanoen häpyluuhun. Järkyttävää ja pahenee aina öisin, ja panadolista ei ole kyllä ei sen minkäänlaista apua!! Muuten on aikas oireetonta tämä elo, niin kuin on ollut koko odotuksen ajan.

Hammaslääkäriin pitäisi mennä 2 vkon päästä, sain ajan kunnalliselle heti, kun soitin sinne. En ollut ajatellut mennä ennen kuin on pakko, mutta teidän muiden kannustamana rohkaistuin sinne suuntaamaan. Sain onneksi ajan eri lääkärille kuin yleensä, niin uskalltaudun ihan penkkiinkin asti! :p

Kait sitä on parempi suunnata taas takaisin työn touhuun..

Keisha ja Mymmeli 20+1

Heippa, pitkästä aikaa :wave:!

Viikko on mennyt kuin siivillä ja hirmusesti tullut tekstiä tänne. Yritän nyt jotain muistaa kommentoida :D.

Neiti-81 on ainakin elänyt melkosta tunteiden vuoristorataa. Mä luulen että kaikki tollaset kiukutukset ja harmitukset johtuu osittain ihan hormooneista. Välillä tuntuu että se parku voi tulla ihan mitättömästä asiasta. Ja väsymys entisestään pistää kiukuksi. Tsemppiä :hug:.

Vakuutuksista on keskusteltu. Luulen että otetaan sellanen kun aikasemminkin ollaan muksuista se otettu. Mennään kuitenkin lääkäriin aina ensiksi ihan terveyskeskukseen. Esikoisella oli tosiaan vakuutuksesta hyötyä kun maidonvahvikkeita annettiin ja ne oli ihan hirmu kalliita, jopa kelan vähemmysten jälkeen. Meillä on fenniassa kaikki vakuutukset ja sieltä myös tämä odotusajan vakuutus ois tarkotus hankkia.

Rakenneultran teki meille kätilö, mutta siis lääkäri tekee vielä toisen ultran parin vajaan parin viikon päästä. Meillä ultrat on aina yksityisellä ultraäänikeskuksella ja tarvittaessa ainoastaan on lääkäri ultraa tekemässä. Mulle tulee nyt ultran tekemään tyksin äitiyspolin lääkäri että oon varmaan hyvissä käsissä =).

Liikkeitä tuntuu jo jatkuvasti, etenkin kun istuu ja on rauhassa niin muksimista tulee heti. Mieskin on jo masun päätä tuntenut liikkeitä, ekan kerran jo pari viikkoa sitten. Istukka oli jo noussut eteen ja melko ylös niin paremmin tuntuu kaikki liikkeet, etenkin tuolla alhaalla.

Kummeja ollaan kanssa kovasti mietitty. Meille läheiset ystävät jotka kummeiks haluttais asuu vaan parin tunnin ajomatkan päästä meiltä. Se hiukan mietityttää. Ei kuitenkaan olla vielä ketään kysytty.

Turvakaukalo on esikoiselle aikoinaan hommattu britax baby safe plus (jos nyt oikeen muistan) ja se on ainakin tilava ja tukeva ja helppo käyttönen. Tiettty luksustahan ois jos ois sellanen telakallinen kaukalo. Nyt hankkisin käytettynä tohon kaukaloon sellasen kaukalopussinkin kun aattelin että on melko näppärä talvivauvan kanssa.

Masulle puhuminen ei luonnaa mulle. Muutenkin tässä taloudessa on ääntä jatkuvasti niin en oo mitenkään erikseen masulle puhunut.

Kelan-paperit saa laittaa eteenpäin viikolta 22+0. Mulla ens viikolla neuvola sit saan paprut eteenpäin. Ekaks meinasin ottaa pakkauksen, mutta kyllä nyt oon miettinyt että joskos kuitenkin ottaisin rahana...

Kädet puutuu mullakin helpommin kuin ennen. Öisin en oo niinkään huomannut, mutta päivisin välillä. Uskoisin olevan raskaudesta johtuva vaiva.

Vaunut tuli myös hankittu. Käytetyt brio kombit kovalla kopalla. Vielä ois esikoisenkin vaunut tallella, mutta niissä pehmeä koppa ja niihin ei tuota kissasuojusta saa. Ostin brioihin myös kuopukselle seisomalaudan.

(.)Supistelee aikalailla jos hiukankin tulee enemmän rehkitty. Oon yrittänyt ottaa melkosen iisisti viime viikkoina. Liikunta on jäänyt ihan kokonaan pois ja ihanasti tietty painoa heti tullut :headwall:. Ainakin varmaan kaheksan kiloa plussaa tähän mennessä ja lisää vielä tietty tulee, voi sentään.
Parissa viikossa masu on pullahtanut ihan hirmusesti esiin. Ite tykkään kun on selkee vauvamasu ja ihmisten ei tarvii arvuutella onko toi vaan lihonut :LOL:.
Syysflunssaa meinaa nyt pukata päälle :snotty:. Oon yrittänyt pukee lämpimästi päälle ja juoda kuumaa mehua, mutta eipä auta.

Selis ja wotwot 22+0

Voihan flunssa... Vieläkin se on kimpussa, mutta ei onneksi sentään täydellä teholla. Välillä tuntuu nenässä niin inhottavalta että lähtee silmätkin valumaan :( Onneksi kotoa löytyy valmiina jo nenäkannu, onpahan tullut aktiivisesti huuhdeltua. Siitä saan sentään avun edes tunnin ajaksi, ja toistaiseksi taitaa olla ainoa sallittu keino parasetamolin lisäksi. Nenäsuihkeista on niin ristiriitaisia tietoja että voiko vaiko ei, niin enpä viitsi lähteä niiden kanssa urheilemaan. Vaikka meidän nuppu onkin yllätysvauva, niin silti suunnattoman rakas meille molemmille jo nyt :heart:

Ah, KELAn paperit saa odottaa vielä hetken. Tiistaina vasta on neuvola, jonka yhteydessä saan sen paperilippusen mikä viedään KELAan todisteena raskaudesta (vaikka tämä maha ei kyllä jätä mitään enää arvailuiden varaan :LOL: )
Mitenhän nopeasti siihenkin saa päätöksen, ehkä juhannuksena? Ei tosiaankaan ole hyviä kokemuksia KELAsta tai niiden toiminnasta. Oma äitini oli sairaana ollessaan pari kuukautta ilman rahaa, kun oli kuulemma jonoa käsittelyissä... Katotaan, nyt kun on muutenkin hormonit vauhdissa niin saattavatpa saada vielä kiukkuisen asiakkaan jos eivät toimi kuten pitäisi :mad:

Ottaiskohan sitä sitten seuraavan erän keittosuolahuuhtelua ja vähän höyryhengittelyä. Jos tämä tukkoisuus taas vähän helpottaisi.

Flunssakysymys
Mistä ootte saaneet apua aivan kamalaan yskään? Yskänlääkkeitä kun tuskin on kauhean suositeltavaa ottaa, eikä nekään ole aina ihan sitä mitä luvataan. Hunajaa kokeilin viime yönä, muttei kyllä kauheesti vaikuttanut.

Huomenta

Ja argh mikä yö: niin flunssainen olo, etten saanut nukuttua vaan pyörin ja huokailin suuren osan yötä ja aamuneljältä olin jo niin väsynyt ja turhautunut, että sain kamalan itkukohtauksen ja mies heräsi ja hetken paijailtuaan muutti olohuoneen sohvalle loppuyöksi. Inhoan kipeänä olemista, etenkin kun normaalisti en joudun kestämään moista juuri koskaan! Onko totta, että raskaana ollessa vastustuskyky on heikompi ja sitä saa pöpöt helpommin?

Keisha: mulla on myös häpyluujomotusta iltaisin ja öisin, mutta onneksi aika vaimeaa, eli ei haittaa nukkumista. Sellaista vihlomista. Inhaa, mutta käsittääkseni kuuluu asiaan.

J+: virtsa on täällä myös normaalia tummempaa. Mitään kirvelyä ei kuitenkaan ole. Hyvä, että pääset neuvolaan käymään.

Kummeista: pitää nyt paljastaa tietämättömyytensä, mutta onko edelleen yleisenä tapana, että lapsen kummiksi pyydetään ensisijaisesti omaa siskoa, jos sellainen on? Oma äiti väitti näin. Itsellä ei olisi mitään sitä vastaan, paitsi se on harmillista, että sisko asuu ulkomailla ja käytännössä tulee näkemään lasta tosi harvoin. Sisko saa itsekin ekan lapsen jo tämän vuoden puolella, jos hän pyytää minua kummiksi, pyydän ehdottomasti häntä tietysti oman lapsen vastavuoroisesti, mutta jos ei, saatan harkita jotain hollilla olevaa ystävää. Ja toinen kysymys: miten tavallista on pyytää kummeiksi useampaa kuin kahta pariskuntaa? Itse olemme miehen kanssa kummit ystävien toiselle lapselle ja tällä lapsella on kummeina kaksi ystäväpariskuntaa ja lapsen äidin sisko. Tämä järjestely sopisi meillekin hyvin, koska siskon kanssa nähdään siis yleensä max. kerran vuodessa.

Onkohan tästä ollut jo puhetta, mutta onko suurin osa jo kertonut raskaudesta töissä? Itse en ole, ajattelin jossain vaiheessa rakenneultran jälkeen. Olen myös salannut vatsan löysillä paidoilla, eikä kukaan ole tietääkseni tietoinen asiantilasta.

Ultra ensi viikolla vihdoin! Jee! Ja myös eka perhevalmennus.

Iloista perjantaita kaikille!

Tuuliannaliina ja Rakas 19+6

Tuulianaliina Höpönpöppöä, kummiksi saa pyytää ihan ketä vanhemmat itse haluaa. Kunhan on rippikoulun käynyt ja kirkkoon kuuluu. Pariskunnissa taisi olla niin, et riittä, et toinen kuuluis kirkkoon, iha varma en tästä ole. Äitisi taitaa vain haluta sun siskoa pyytävän. Meillä on esikoilla 1 pariskunta ja 2 erillistä ihmistä (voiko noin sanoa?) Kakkosella on 1 pariskunta 1 erillinen ja kuopuksella mun kumpikin sisko ja miehen sisko. Tällä neloselle on 1 pariskunta ja varmaan kai miehen veli, jota kyllä harkitsen vielä pidemmän aikaa, kun me perheenä ei tekemisissä hänen kanssaan olla, mies tekee joskus jotain auto juttuja sen kans ja that's it, et mikähän järki olisi kummiksi pyytää ees?

:)

• Tykkää
Reactions: Viivi76
Kummeista: tosiaan niin kuin Äiti maa sanoi, kummien ei tarvitse olla mitään sukua itselle tai lapselle. Meille kummeiksi on jo valikoitunut kaksi kaveripariskuntaa. Itse en halua sukulaisia kummeiksi, koska mielestäni he ovat jo muutenkin lapsen elämässä mukana, toiset taas haluavat ehdottomasti vain sukulaisiaan kummeiksi. Kukin taaplaa tyylillään =) Lisäksi me ollaan miehen kanssa kummeina ystäväpariskunnan lapselle ja ollaan varmaan 50x enemmän tekemisissä tämän lapsen kanssa kuin lapsen sylikummit ,jotka ovat lapselle sukua.. Sekin osana vaikuttaa mun päätökseeni (ja siis miehenkin). Ja kummien määristä: melkein järjestään lapsilla tuntuu nykyään olevan vähintään se 4 kummia, monella jopa 6 tai 7. Se 7 tuntuu jo kyllä aikas paljolta omasta mielestä..

Ihana aurinko paistelee, paljon mukavampi lähteä ajelemaan sivistykseen täältä maalta, kun ei tarvitse vesisateessa mennä =)

Joo, kyllä kummi voi olla tosiaan ihan kuka vaan!

Ite olen siis "kummina" nuoremmalle veljenpojalle. Oon käyny riparin aikanaan, mutta eronnu kirkosta jo muutama vuos sitten. Eli tottakai sillä lapsella on myös ne 2 kirkkoon kuuluvaa kummia, minäkin sain kumminki ihan sen kummitodistuksen ja sain pitää lasta sylissä ristijäisissä, mikä oli minun mielestä tosi kiva juttu! Se riippuu ilmeisesti hyvin pitkälti papista, miten suhtautuu sit kirkkoonkuulumattomiin "kummeihin", mut se, joka kastoi kummipoikani oli kyllä tosi mukava.

Me on jo tosiaan kysytty reilusti etukäteen yheltä mieheni parhaista kavereista, josko "kummiksi" haluaa ja sanoi sen olevan ihan kunnia-asia, hän on nyt kerenny tässä välillä jo toisenki kaverinsa lapsen kummiksi, mut eipä se mitään haittaa. Ja toiseks "kummiksi" on meinattu pyytää sit miehen veljeä, mut hältä ei oo vielä kysytty, pitääki varmaan hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä, kun seuraavan kerran nähdään.

minä vaan -84

rakenne ultra ois nyt takana, mutta vielä en voikaan huokaista helpotuksesta. Meille annettiin tyttölupaus kooltaan neiti kuitenkin oli pienempi kuin mitä viikot eli vastas 20+3 kun nyt mennään 21+1. ei kuulemma kannata huolestua koska selvisi että ollaan oltu veljen kanssa molemmat pienikokoisia vauvoja. Meidän neidin painoarvio jos tällä samalla kasvukäyrällä edetään olisi 2800g, itse olen ollut 100g painavampi ja veli 400g pienempi. Ei siis saisi huolestua, MUTTA miten voi olla huolestumatta ?!?!?!? Meillä seuranta ultra siis kolmen viikon päästä jossa nähdään mennäänkö sitten kasvun suhteen normaalisti

Huolestunut Annalinnea ja neiti lilliputti 21+1

• Tykkää
Reactions: Heidukka ja MrsR
Annalinnea jos ne sano että älä huoli, niin älä huoli. Geenien mukaan nuo menee aika paljon ja tekin olette veljen kanssa ok. Ja ero on vain 5 päivää. Ja seurantaultra vielä rauhottaa, malta vain huolihormonisi =)

Tuuliannaliina, mie taas olen ajatellu toisinpäin, että raskaus antaa mulle immuniteetin kaikelle! Muu perhe oli pari viikkoa kovassa flunssassa mutta minä en tällä kertaa. Ja sitrusallergiakin on kummasti kadonnut!

Kummeista, ei kuuluta kirkkoon, eli ei tule kummituksiakaan. Omassa tuttavapiirissä tiedän yhden toimivan kummisuhteen. Eli että kummi ja lapsi tapaavat paljon, leikkivät ja tutustuvat. En tiedä, karkottavatko nykypäivän "vaatimukset" kummiuden suhteen sen kummin kokonaan elämästä.. Tuleeko liikaa paineita:whistle:

Turvakaukalo ostettiin sitten merkkiä brio primo. Sattui edullisesti vastaan, ollut puoli vuotta käytössä ennen tätä ja kuin uusi voisi sanoa.

On se muuten jännä, että NYT kun olisi valmis kertomaan raskaudesta kaikille vastaantuleville, niin ketään ei nää ees cittarissa :LOL:

Halibut+Oljo 18+5

Heippa!
Olin tänään äippäpolilla kun mulla on noita verenpaineita seurailtu kun on ollu neuvolassa aina korkeella, ja totesivat että se on vaan jännityksestä johtuva :)
samalla sitten lääkäri ultras ja antoi siinä sitten tyttölupauksen :heart:
niin on olo onnellinen. oli kaikki rakenteetkin normaalit :heart:
sanoi että voin perua rakenneultran halutessani kun tänään katto et kaikki oli ok. mutta kyllä aattelin mennä silti vielä ru.
tästä on hyvä aloittaa viikonlopun vietto!! ;) :heart:

*saikku* ja "justiina" 18+3

Nonni, nyt sitten löpinää hieman. :D

Vatsan toiminta on vähän jännä - se menee juurikin niin, että saattaa monta päivää mennä ilman kakkosasiaa ja sitten yhtenä päivänä saa tyhjentää oikein urakalla, 2-4krt. Kunhan tulee kakkonen niin hyvä on. :) Ruokahalukin on kyllä melkoinen, voisin syödä koko ajan ja melkolailla mitä vaan. Nyt oon kyl rajottanu ruokani kaalikääryleisiin ja puolukkamurskaan. Nam.

Keisha mulla kanss juilii toi häpyluu iltaisin aika paljon, erityisesti työpäivän jälkeen. Joutunen laittamaan kohta sen tukivyön näiden tukialkkareiden lisäksi, kun muutenkin iltapäivästä lähtien tuntuu, että pissattaa koko ajan, vaikkei pissatakaan. Ongelmaa ei ole, jos oon kotosalla ja saan istua/maata enemmän.

*saikku* mulla on kans jännityksestä johtuva korkea verenpaine - siksi mittaan kotosalla itse ja tarkistavat sitten vain neuvolassa, vieläkö jännittää vai ei. :D automaattinen hengityksen pidätys, kun mittari kiristyy käden ympärille. Koholla mulla on hieman paineet, muttei niin pahasti, mitä neuvolakäynnit antaa ymmärtää. :)

Kummit tulee ja on tiedossakin, vaikkei kirkkoon kuulutakaan. Ite oon aatellu, ettei mene ikinä hukkaan, jos lapsella on useampi aikuinen ympärillä, joihin turvata. Pitänee kysäistä kaavailluilta kummeilta kohtapuoliin, suostuvatko hommaansa. :)

Tarvikkeista ei olla vielä hankittu mitään, tasan viikon päästä tietää taas enemmän, kun on rakenneultrassa käyty. Sitten taitaa alkaa tähän huusholliin ankara lastentarvikeruljanssi. :) Listaa oon tehny melkolailla, mitä kaikkea tarvitsee ehdottomasti - tärkeimmät ekana ja sitten ne ei-niin tärkeät.

Annalinnea älä suotta huoli, jos kerran sanoivat, ettei ole tarpeen. Toiset vaan ovat pienempiä kuin toiset. :)

Onnitteluja tasapuolisesti kaikille, jotka ovat lupauksia ja hyviä ultrakuulumisia saaneet! Täällä vielä hulluja jännätään viikko. :D

Laitanpa tähän oman masukuvan, tältä päivältä

Serkkulikan mielestä masu oli hyvin pieni viikkoihin nähden ja muistutti häntä omasta mahastaan, kun esikoistaan odotti 7 vuotta sitten. Noh, itsestäni masu on iso, mutta se on kiva juttu. :heart:

Mukavaa perjantaiehtoota kaikille - tää menee nyt syömään kaalikääryleitä ja parin tunnin päästä miekkosen kanssa leffaan. Muutenkin jännä viikonloppu, kun miehen sisko tuo ekaa kertaa näytille vävykokelaan, jonka kanssa on nyt seurustellut/tapaillut puolisen vuotta... Iiks. :LOL:

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 20+1

Perjantai-iltaa kaikille!

Onnea kaikille ultralupauksista! Mulla vielä vajaa viikko kärvistelemistä :D

Tänään oli kyllä niin turha neuvolassa vierailu kun olla ja taitaa. Nimittäin Kuopio TARJOO ILMAISEN keskustelu-ajan suuhygienistille ensimmäistä lastaan odottaville ja heidän perheilleen (ei siis sisällä mitään tarkastusta, vaikka näin ensin luulin). Siellä se täti kyseli, että kuinka aion lapsen hampaita hoitaa ja uskallanko harjata pienen hampaita :LOL: Hei vauva ei ole edes syntyny ja siihenkin menee monta kuukautta :headwall: Että en oo oikein miettiny vielä sellaista, kunhan sais nyytin ensin syliin... Kyllä iha nauratti kun sieltä läksin, kaikenlaiseen sitä kaupunkikin rahansa "tuhlaa"...

Masuun ei mitään uutta, myllerrys on käynnissä. Kaupassa kävin tänään, en edes kannellu mitään painavaa, niin kyllä koskee mahaan... ei taida olla töihin menijäks enää :| Leivoin tossa puolukka manteli piirakan, yhteishyvässä oli ohje, tuoksuu hyvälle en tiiä vielä mille maistuu. Meinasin huomenna viedä anoppilaan kun mennään jo aamulla kuuden maissa sinne, hirvenmetsästys alkaa. Siinä isännälle syksyinen mielenrauha ja virkistys :D Minä jään anopin hoiviin koko päiväksi :saint:

Heidukka ja Mytty (19+2) lähtee ottamaan pizzaa vastaan kun näyttää ovelle tulevan :p

*POKS* 21+0, jippii!:D

Mutta vaivat vaan lisääntyy vaan ku viikkoja tulee enemmän...:O Ensin oli kamalat SI-kivut jotka nyt oon saanu kuriin jotenkuten, mut supistuksia on alkanu tulemaan rasituksessa ja myös vihlovia alavatsakipuja ja muutenki mahaan koskee. Mietin tässä kans Heidukan tapaan et onkohan musta töihin menijäksi... Keskiviikkona olis neuvola, taidan kyl jo maanantaina sinne soitella jos tää kipuilu ym. jatkuu... Noh, valitusvirsi tästä tuli, mut onneks on sentään viikonloppu! =)

Heippa kaikille piiiitkästä aikaa!
On palstailu jäänyt aika tyystin, kun ei ole juuri ollut aikaa istua koneella ja sen mitä olen istunut olen etsinyt vaunuja,hoitopöytää jne :whistle:

Oli kuitenkin PAKKO tulla kertomaan, että rakenneultrassa oli kaikki hyvin ja saimme tyttö lupauksen :heart: Oli ihan huimaa nähdä kyllä jo selkeästi jalat, kädet, sydän, aivot jne. Tekniikka on edistynyt aika huimasti tässä seitsämässä vuodessa! Saimme mukaamme ihanan 3D kuvan Tipistä...tosin täti joutui tekemään vähän töitä kuvan ja mittojenkin eteen, kun Tipi oli masussa poikittain, kyljellään ja kippurassa :D

[/URL][/IMG]

Olemme kanssa jo hankkinut vaunut...tilasin uudet firkonit, brion ilmakenno renkailla ja olen kyllä tyytyväinen...katotaan miten sitten ihan tositoimissa pelittää, mutta olkkarissa on ainakin hyvä ajella :p Kaivoin myös tänään esiin vaatehuoneesta jätesäkin missä on sukulaistytön pienet vaatteet (50-80cm) ja ai että ne oli NIIN ihania :heart: Olen säilyttänyt säkkiä melkeen kaksi vuotta ja VIHDOIN pääsin penkomaan sitä ihan tosi tarkoituksella =)

Maha mulla on mielestäni jo aika valtaisa, mutta en nyt mitään pientä mahaa odotellukkaan, kun esikoisestakin oli jo valtava! Tuntuu vaan, et maha kasvaa ihan silmissä välillä :LOL:

Liikkeitä olen tuntenu satunnaisesti rv14 asti ja ekan kerran kädellä mahan päältä rv18! Nyt tuntuu liikkeitä jo aika jatkuvasti, mutta kädellä en ole tuntenut vielä, kun kaksi kertaa. Tipi tuntuu viihtyvän sellaisessa sennossa, että potkut tuntuu tuolla alhaalla "syvällä" useimmiten!

Tiuhti ja Tipi Rv20+4

Ollaanpa täällä saatu paljon Tyttölupauksia:heart: Onnea kaikille rakenneultrassa jo käyneille :)
Saas nähdä saadaanko mekin jotain varmistusta sukupuoliin 20+ vkon rakenneultrassa.... :) Ois 8.10.

Tääl ei erikoista. Tosiaan tunteet heittelee miten sattuu, on muuten eka raskaus jossa oon jotenki näin herkkä :O varmaan noi tuplahormonit, veikkaisin.

T.Neiti +Mussuset 19+1

Huomenta!

Taas uusia ultria ja tyttö/poikalupauksia! Onnea kaikille! :heart: Annalinnea, älä suotta huolestu, kun on kerta kielletty! Meillä se painoarvio oli pari päivää viikkoa pienempi, mutta huomasin siinä ruudulla, että ei ne mitkään kokoon liittyvät viikkolukemat (pään ympärys, vartalon ympärys jne) olleet samoja, vaan heittelivät jokainen muutaman päivän sinnetänne.

Te kokeneemmat, oletteko synnyttäneet samankokoisia lapsia kuin mitä itse olitte? Onko sillä merkitystä? Meillä äiti tupakoi ja silti olimme siskon kanssa noin nelikiloisia, niin mietin, että minkähänlainen jättiläinen tuolta tulisi. Toisaalta sisko (joka oli siis vielä minuakin isompi) on saanut paljon pienempiä vauvoja.

Tuosta vastustuskyvystä. Eikös se ainakin mene niin, että äidin immuniteetin täytyy vähän höllätä, että sietää sisuksissaan vierasta geeniainesta (eli sitä lasta). Mutta miten paljon sitten vaikuttaa sairastamiseen.

Eilen tuli taas pikkusäikähdys, kun pyyhittäessä tuli vähän ruskeaa verta. Tämä oli jo kolmas kerta tässä raskauden aikana ja tällä kertaa ei tullut yhtään tuoretta verta, niin en ihan hirveästi panikoinut. Synnärillä sanottiinkin, että tod.näk. ei huolta, tule käymään jos tulee kipuja tai tulee enemmän verta. Mutta neuvolaan joka tapauksessa yhteyttä maanantaina. No, meillä on tiistaina neuvola-aika eikä yhtään ole vuotanut yön aikana, joten taidan odottaa siihen. Lisärauhotusta toi poika, joku mönki illalla pitkät ajat tuolla masussa. En tiedä, mitä hän teki, mutta tuntui jo melkein epämukavalta. Voin vain kuvitella, miten epämukavia hetkiä on tiedossa, kun tuosta vielä melkein 10-kertaistaa painonsa...

Meillä on sellainen telakallinen kaukalo, mutta en muista enää edes sen merkkiä. :LOL: Joku ihan tuttu merkki. Saatiin siis mun serkulta lainaan.

Me emme aio kummeja pyytää (kun ei kirkkoon kuuluta), mutta työnnän silti lusikkani soppaan. Eiköhän sen kummien valinta riipu vähän siitäkin, mitä haluaa kummilta? Eikös se kummien virallinen tehtävä ole huolehtia lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta. Ja sitten joskus aikoinaan ajateltiin, että kummit ovat ne ihmiset, jotka ottavat lapsesta vastuun, jos vanhemmat kuolevat. En ole varma, mutta epäilen, että minun omat kummit on valittu sillä perusteella, että he eivät voineet saada omia lapsia. Vähän kuin lohdutuksena (kauhealla tavalla kirjoitettu, mutta kyllä ymmärrätte, mitä tarkoitan.) Heillä on minun lisäkseni muistaakseni 7 kummilasta (aikuisiahan me tietenkin jo kaikki ollaan) ja he olivat TODELLA hyvät kummit. Itse en pyytäisi siskoa kummiksi, hänhän on joka tapauksessa lapsen ainoa täti. Pyytäisin varmaan jonkun serkkuni sillä perusteella, että se pitäisi ehkä meidät läheisenä.

Se, miten kirkkoon kuulumattomiin "kummeihin" suhtaudutaan, taitaa riippua kovasti seurakunnasta ja papista. Pk-seudullahan taidetaan nykyään kelpuuttaa se, että yksi kummeista kuuluu kirkkoon (kun kummeja on muuten vaikea löytää). Mun mies on parinkin lapsen "kummi", vaikka ei kirkkoon kuulukaan. Maaseutupappi oli minusta jo törkeä, miten hän jätti huomioimatta uskonnottoman kummin. Oli siis kuin tämä kirkkoon kuulumaton ei olisi ollut kummi ollenkaan. Vähän voisi lapsen vanhempien valintoja kunnioittaa.

Tuuliannaliina, minun ensimmäinen työkaverini huomasi raskauden jo heinäkuun lopussa. Pitäisi varmaan takki päällä töissä liikkua, jos haluaisi piilotella. Ja on muutenkin helpottanut elämää, kun voin ihan suoraan sanoa, että käyn päivän mittaan vessassa oksentamassa tai että olen sen takia poissa töistä. Mulla on aika paljon tollaisia 18-25 -vuotiaita pojankoltiaisia (osa on ihan koltiaisia!) työkavereina ja ne on melkein liikuttavia, kun huomaavat, että "taas sulla on maha kasvanut" jne.

*Saikku*, valkotakkiverenpainetta täälläkin. Omaa mittaria ei ole, mutta olen käynyt terveysasemalla itse mittaamassa, niin saan järkevämpiä tuloksia.

Heidukka, meillä oli ensimmäisessä perhevalmennuksessa toinen puoli ajasta suuhygienistin opastusta, miten hampaita harjataan (omia ja vauvan) ja miten pitäisi syödä, ettei tule happohyökkäyksiä liikaa... Hitusen turhuudeltahan se tuntui.

(.) Minä jo valvon öisin noiden käsieni kanssa, kun puutuvat ja koskevat. Löysin vaivalle uskottavan selityksenkin, eli rannekanavaoireyhtymä, jostain syystä raskaus voi aiheuttaa/pahentaa sitä. Ei ollut kovin rohkaisevia ne keskustelut, joita aiheesta löysin, vaikka vaiva voikin loppua hyvinkin synnytykseen. Päivisin koskee selkään, öisin käsiin ja välillä aina oksennetaan. :stick: Eilen totesin miehelle, että ei yhteen kroppaan kaikkia vaivoja voi tulla, joten jos tämä odotus on mulle vähän hankalaa, niin jospa sitten vauva voisi, kasvaisi ja syntyisi hyvin ja terveenä ilman ongelmia!

Pari pikku kommenttia kirjoitin ja silti tuli taas kauhea romaani! :snotty:

P-L 22+4

Yhteistyössä