Helmikuun äipät 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _/\_/\__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Wirkku, oletteko ottamassa Tapiolasta Starttia vai Lapsivakuutusta?

Meille tuli pulma, kun olimme ajatelleen Tapiolasta Starttia. Mutta kun en iän puolesta saa sitä ennen lapsen syntymää, vakuutuksen ottaminen menee ensi vuoden puolelle. Soittelin Tapiolaan ja ne ilmoittivat, että ko. vakuutus lopetetetaan vuoden vaihteessa.

No, seuraava vaihtoehto oli Tapiolan lapsivakuutus, mutta siihen taas sanottiin, että ehtona, on että kotivakuutus on Tapiolassa. Ja taas tuli pulma, kun kotivakuutus Pohjolassa ja siihen on taas sidottu oma sairauskuluvakuutukseni...

Tapiolasta yritetään saada se Lapsivakuutus. Yritetään sanalla tarkoitan sitä että mulla oli antibioottikuuri 05/05 ja nyt se joudutaan jotenkin eri tavalla hyväksymään se vakuutus, käsittelyssä kestää tyyliin 2 vkoa normaalisti, mutta lupasivat antaa päätöksen ennen ensi maanantaita. Jos ei sieltä saada niin mielenkiintoiseksi menee... 3kk aika menee umpeen :(

Ja asiaan.. Me arvottiin kauhean pitkään noiden kahden välillä, mutta tultiin sitten siihen tulokseen, että lapselle voi perustaa säästötilin tai avata rahastosijoituksen säästötarkoitukseen. Kun osittain ne ehdot siinä Omastartissa oli niin erilaiset kun Lapsivakuutuksessa, harmi sinänsä.

Kyllä, kieroja nämä vakuutushässäkät. Varsinkin kun takaraivossa jyskyttää että sitten jos jotain sattuu, niin löytyykö sieltä kuitenkin pykälä minkä perusteella vakuutus ei korvaakaan. Onneksi mä en ole skeptinen...;)

Wirkku, vinkkaisitko vielä mistä löytyy tuo pykälä, että Lapsivakuutuksen saisi myös itsenäisenä. Yritin etsiä sitä tuolta Tapiolan sivuilta. Olisin ikionnellinen, jos sellainen pykälä löytyisi ettei tarvisi pistää koko vakuutuskuviota uusiksi.

Noi vaunuosto-uutiset oli mielenkiintosia, itsen on vaan pakko odotella tuonne joulukuulle, mies saa tuntuvat veronpalautukset, joista sitten voi ostella tarvikkeita. Jos on 05 halvemmat mallit menneet, niin ei voi sitten mitään...

Vakuutuksista: Meillä on kaikki vakuutukset If:ssä ja olemme valmiit sieltä siirtämään kaikki pois, jos hinnat ovat sopivat. Kysyimme tarjousta sekä Lähivakuutuksesta että Turvasta, joissa molemmissa myös lapsivakuutukset ja Turvasta saatiin tosi hyvät hinnat ja palvelua. Suurin piirtein noi lapsivakuutusten korvaukset/ehdotkin oli samanlaisia. Joten me päädyimme tuohon. Noi on kyllä varmaankin niin makuasioita, esim. Tapiolasta olemme saaneet aikaisemmin niin huonoa palvelua, että sieltä emme edes halunneet kysyä tarjousta...

Sama täällä, rahat on loppu ja niin on kyllä tilakin :) Harkitsen kamojen roskiin heittämistä. Miten hemmetissä saan kaikki kamat tungettua meidän 50neliön tilaihmeeseen.

Joo, näinhän se menee että mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän arvostavaa hyvää palvelua. Turvassa on tosiaan se hyvä puoli että sieltä saa vakuutuksen vähän myöhemminkin. Ja ilmeisesti myös 0e omavastuulla? Tosin siellä oli jotain rajoituksia yksityissektorilla käytettävän hoidon suhteen?

Hmmjoo, mua ei tänään näköjään huvita tehdä töitä...:) Mieluummin pyörisin Vauva-sivustoilla.. Tuleeko kenellekään vauvalehtiä? Onko Kaksplus vai Vauva-lehti kivampi? Vai pitääkö tilata molemmat :)

Onpas täällä käyty kovasti keskustelua vakuutus ja vaunu -asioista.... Me ollaan vaunut hankittu n. kuukausi sitten ja päätettiin ettei oteta vakuutusta ennen vauvan syntymää. Kaikki aiemmat vakuutukset meillä on if:ssä (josta vauvavakuutusta ei saa) ja katellaan myöhemmin millasen vakuutuksen sieltä saa (alkanee kun vauva 2kk). Syynä siihen ettei vakuutusta aateltu ottaa oli kova hinta (335 ekana vuonna) sekä se, että täällä pikkukaupungissa tk:n päivystykseen saa varattua ajan (ei siis jonotusta) ja yksityiselle on ihan tuhannen vaikee saada aikoja... no lääkkeet jne. joudutaan kai sit maksaa ite mut... saas nähdä joudutaanko vielä katuun päätöstä??!!

Tänään oli neuvolan 'rutiinimittaus' käynti...edelleen mun mielestä neuvolatoiminta täällä on ihan pers... ei paljo vointia /mielialaa tms. kyselty vaan sama järkkä asioiden hoidossa ku ennenki...pissa, paino, verenpaine, hb, sydänäänet.... ja kotiin:(...hölmöä... enpä viitsi kovin paljoa vaivojani vaikertaa kun ne eivät kerta kiinnosta... no sitten jos oikein 'pahoja' ongelmia tulee niin meen päivystykseen tms... selkävaivoja valittelin kun sydänäänet oli kuunneltu ja yritin vaikertaa ylös tuolista... mutta selkävaivat on kuulemma täysin normaaleja... mulla ne tuskin ainakaan helpottaa kun tuo 4h työmatka (pirun talvirajoitukset ja liukkaat kelit) pitää ens kuun ajan ajaa joka päivä..no mutta n. 28 työpäivää ja sit lomat ja ä-loma:)...joten kyllä tästä selvitään..

No mut rutiinimittaukset meni hyvin... hb noussut 109=>118, verenpaine alhainen 116/60... painoa tullut nyt yht. 8,5kg (tasan rv 26) viime viikkoina 420g/vko ja on kuulemma ok.. sf-mitta oli 26cm..elikkäs yläkäyrillä mennään ja siltä se masu tosiaan näyttääkin;)...vauvan syke on aina ollut väliltä 134-150...nyt siis n. 134... neuvolalääkäri on reilun 2 vko:n päästä ja täällä on vaan yks synnytysvalmennuskäynti joskus joulukuun aikoihin...

joo, periaattessa siis ihan hyvillä fiiliksillä ollaan... uimassa ja kävelyllä on tullut käytyä ahkerasti...ja vointi on ollut suht ok... kiinnostais tietää millasia sf-mittoja muilla on mittailtu?? Ja mikä muilla on vointi??

Nyt parin päivän päästä alkaa siis se raskauden viimeinen kolmannes...jänskättää sujuuko kaikki yhtä hyvin ku tähänki asti...

hyviä vointeja:)!!!!

NESSA! Aloin kiinnostumaan, kun ilmaisit että teillä on hevosia, mitenkä voitais kirjoitella vaikkasta sähköpostia?! Minäkin innokas hevosihminen, tosin nyt on ratsastus jäänyt aivan turvallisuussyistä =(

Me otimme vauvalle vakuutuksen Pohjolasta, jossa kaikki muutkin vakuutuksemme ovat. Kallis mutta hyödyllinen sitä tarvitseville.

Vaunut tilasimme Hobby Hallista, oli tosi edulliset yhdistelmävaunut. Myyn sitten pois jos ei ensi lapsella miellytä pitää enää, mutta mielestäni nätit ovat ja käytännölliset. Vielä täytyisi ostaa turvakaukalo ja hoitopöytä, mistä lie sen löytäisin. Siis nää on tällasia suurempia ostoksia jälellä vielä. Tila loppuu kyllä kesken meidänkin kaksiossa, joten laitamme asuntohakemukset menemään kolmion saannin toivossa. Kyllä se niin on että pikkuinen tuo tullessaan tavaraa mielettömästi! Nytkin on koko päivän vauva potkinnut, aloitti jo aamulla kuudelta kun aloin valmistelemaan töihin lähtöä.

Heippa Aurinko!

Kiva huomata että täältä löytyi muitakin hevosihmisiä! Raskaudesta johtuen olen myynyt 2 hevosta ja pidin jäljellä ainoastaan minun 4 v prinsessani, jota en ikinä tule myymäänkään.
Ratsastaminen on tosiaan jäänyt minultakin koska tämä nuori tamma on sen verran virkeä tapaus etten selkään ole enää kiivennyt. Tamma on koulutuksessa (tällä hetkellä sairaslomalla kotona) muualla, joten se tulee olemaan pois kotoa ""sopivasti"" kun itse olen kyvytön ratsastamaan.
Meidän tallissa on muutama yksityinen, joten hevoshommissa päivittäin olen ja hoitelen omaa tammaani kun se vielä kotona on. Mitenköhän mahtaisi tuo sähköposti juttu onnistua?

Pahoittelut muille että keskustelu näin vinksahti tuonne hevosien puolelle..

Sataako muuallakin LUNTA !!!!!

Moikka!

Mullakin oli teininä oma hevonen, jonka traagisesti menetin kun se oli pakko myydä. Sen jälkeen en halunnut enää harrastaa ratsastusta, mutta nyt aikuisen aolen aina sillon tällön käynyt irtotunneilla. Joskus haluisin vielä vuokrata jotain kivaa hevosta ja aloittaa harrastuksen uudelleen. Sitäpaitsi rakastan tallin tuoksuja! Mutta muuhun asiaan.
Tännä oli toinen neuvolalääkäri ja rupes vähän huolestuttaa kun mun sf-mitta on 19,5 tosi vähän kasvanu viimisestä ja viikkoja nyt 24+1. Lääkäri sanoi et jos ei tunnu jonain päivänä liikkeitä tai tulee taas suppareita niin pitää mennä tarkistuttamaan.. Yritän nyt olla alkamatta huolehtimaan tästä, mutta mietityttää vaan että eikö vauva mahd. kasva ja miksi. Rv 21 oli rakenneultra ja sillon sanottiin että vauva oli ihan normaalin kokoinen. No, ehkä tää mahan kasvau on tosiaan niin yksilöllistä.

Pitkästä aikaa... :)

Me otettiin vakuutus Pohjolasta, eli siellä kaikki muutkin vakuutukset. Kallis oli, mutta ei ole energiaa lähteä muuttamaan nyt kaikkia jonnekin toisaalle.

Vaunut ostettiin jo parisen kuukautta sitten, Brion Twinette kuomurattaat, selkänojat menee alas ja vauvoille ostettiin pehmeät kantokopat. Näin säästytään kaksien ostolta ja otettiin samantien noi mitkä menee sitten pidempään.

Mulla alkoikin sairasloma jo viime viikosta. Suppareita tuli töissä tiuhaan ja naistenklinikalla käydessä tuli samantien käsky mennä kotiiin lepäämään. Kaikki oli onneksi vielä alhaalla hyvin, mutta riskit ois olleet kai liian suuret. Kummatkin vauvat voi hyvin. :)

Mulla on nyt painoa tullut 13 kg, tänään alkaa viikko 27. Sf mitta on 28 cm. Hemoglobiini on noussut mukavasti 122:n, pissa ok, paineet ok. Mutta rasittunut on olo. Olen todella tyytyväinen, että saan olla kotona. Välillä kun tuntuu et täälläkin väsyy niin naurettavan pienistä jutuista... Harmittaa kun liikunta on nyt jäänyt niin vähälle, mutta parempi ottaa kai varman päälle, kuitenkin kaksosten kanssa nämä viikot 26-30 on just ne pahimmat riskiviikot. Ehtii sitä sitten myöhemmin elämässä taas juoksennella ym.

Tyhmä kysymys loppuun: haettiinko sillä äitiysraha ym hakemuksella samalla myös lapsilisiä? Vai pitääkö niistä täyttää joku eri kaavake vielä...?

Toinen tyhmä kysymys: onko teidän alapää käynyt araksi? Itsellä tuntuu jopa aika kipeältä vessassa käydessä.

Hyviä vointeja kaikille!

Joo...otahan Una rennosti, jos sut on sairaslomalle passitettu...ehdottomasti ei mitään juoksentelua, raskaiden 'taakkojen' kantamisia tms. jotka voi olla haitaksi vauvoille. Todellakin myöhemmin kerkeet sitten liikkumaan, nyt vauvojen etu tärkeintä:).... hienoa että vauvat voivat hyvin!!!

Mä en tiedä noista lapsilisäjutuista...joten myös minä mielelläni lueskelen jos jollain niistä on tietoa.

Alapää: Hmmm... mulla nuot selkäkivut säteilevät hieman alavatsaan, alapäähän vihlaisuina ja jonkin verran myös jalkoihin... eli varsinkin sohvalta / autosta ylösnoustessa alapäähän vihloo ikävästi:(... ja olo on todellakin kömpelö. Olen yrittänyt joka päivä edelleen urheilla, mutta se kyllä ottaa varsinkin alavatsaan...siis mitään suppareita ei oo tullut mutta masu niinku painaa alaspäin, koko ajan pissattaa (mitään ei välttis kyllä tuu)... ja alapäässä tuntuu kans ikävälle... mutta lähinnä siis jotain vihlasun tyyppistä kipua...ei oikeestaan kosketusherkkyyttä...

Hoh hoijaa...täytyy jatkaa tätä tylsää työntekoa...

Wirkku: Soitin tonne Turvaan ja varmistin vielä sen yksityissektori-jutun. Eli korvataan kaikki lääkärikäynnit, lääkkeet ym. aivan kuten muissakin yhtiöissä, rajoituksena on isommat hoitotoimenpiteet yksityisellä. Esim. korvien putkitukset ja muut, maksimi korvaus on se 1000 euroa/toimenpide, mutta asia käsitellään aina tapauskohtaisesti. Jos tilanne on esim. se, että julkiselle puolelle on jonoa ja lapsen tilanne on kiireellinen, voidaan toimenpide tehdä yksityisellä ja se korvataan, vaikka ylittäisi sen 1000 euroa. Heillä on se rajoitus, jotta ei synny kuvaa, että voidaan varata kaikki toimenpiteet yksityiselle, että kaikki korvataan maksoi mitä maksoi.

Saa Turvasta myös 0 € omavastuun, meillä on se 42 euroa, toi omavastuuton vakuutus on huimasti kalliimpi.

Nyt vain pelottaa se, että voiko vakuutusyhtiö olla myöntämättä meille sitä syntymättömän lapsen vakuutusta, koska söin niskoihini tulehdukseen lääkekuurin, joka voi vaikuttaa sikiöön, vaikka lääkäri (asiantunteva sellainen) sekä neuvolahenkilökunta vakuutti, että lääkettä voi ottaa ihan rauhassa. Joten sitten on kai pakko ottaa syntyneelle lapselle se vakuutus... Ähhh...

Una: kyllä muistaakseni lapsilisää haettiin sillä samalla kaavakkeella...

Ja tuosta alapään arkuudesta, mulla sitä on ollut raskauden alusta asti, yhdyntä ei tule kyseeseen, sattuu niin pirusti... ""Iho"" on jokapuolella tuolla alapäässä arempi, normaalistikin olen aika kipuherkkä sieltä, mutta tää on jo aika paha tilanne... :)

Lapsilisän sai hakea sillä samalla Kelan lomakkeella kuin äitiyspakkauksen ja äitiys- ym. rahat.

Mullakin ollut alapää aina välillä tosi kipeä. Tuntuu kuitenkin enemmänkin siltä, että kaikki luut siellä sisällä on ""ihan muhjuna"".

Kiva kun olette kommentoineet tuota vakuutusasiaa. Auttaa tässä omassa pähkäilyssä kovasti, kun kuulee muiden ajatuksia ja perusteluita.

Hyvä juttu, Arde, vähän hassusti asia on ilmaistu siihen koontidokkariin (johon joku pisti aikanaan linkin, oliko se vakuutusneuvonnan sivuilla.) mutta siis parempi noin! Ja kun kuiteskin voi tulla ylläreitä, luki tuo ""erikoismaininta"" tai ei. (t.nimim. edelleen skeptinen kaikkien vakuutusten suhteen :)).

Mulle soitettiin eilen ja vahvistettiin, että saadaan vakuutus. Kuten aiempaan laitoin, söin 05/05 antibioottikuurin virtsatietulehdukseen ja ajattelin että no nyt ne pistää tyyliin jonkun rajoittavan pykälän siihen kun ne erikseen pyysivät jostain eri osastolta vahvistusta hyväksynnälle. Mutta ainakin täällä meni läpi, että toivottavasti sielläkin. Samaan tulokseen tulin että no sit ois otettu se parin päivän ikäiselle, minkäs sille sitten mahtaa jos ei raha kelpaa...

Katos, Una, pitkästä aikaa. Kiva kuulla :)

Joo, haetaan niitä samalla kaavakkeella munkin mielestä.

Koita lepäillä ja ottaa iisisti. Samaa järkeilyä täällä joutuu itsekin harrastamaan että ehtii sitä vaiks juosta maratonin tai jumpata itsensä kuntoon sitten myöhemmin kun ei enää ole raskaana. Mulla tuo mopo helposti karkaa käsistä, siksi olen siirtynyt normijumpasta mammajumpparyhmään, että syke pysyy varmasti tarpeeksi alhaalla..

Alapää ei ole käynyt araksi, mutta mielestäni kohdun asento on muuttunut jotenkin, tai siis vaikea selittää mutta esim jotkut seksiasennot eivät enää tunnu läheskään niin miellytäviltä kun aiemmin. Nooh, mielikuvitushan siinä on vaan rajana :)

Kävin aamulla vaa'alla; puoli kiloa tullut vajaassa viikossa. Jä minä raukka vielä karkkilakossa! Siis mitämitä... t.muumimamma...

Minäkin olin eilen tosi tehokkaana ja pyysin tarjoukset kaikista tietämistäni yhtiöistä, jossa on tuo ennen syntymää otettava vakuutus. Sitten vaan tutkimaan ja vertailemaan kun saan paperit. Ainakin alustavasti saamieni tietojen perusteella on kyllä tosi paljon eroja hinnoissa ja ehdoissa. Osassa vakuutuksista on joitain paikkakuntakohtaisia erojakin. Huh!

Alapäässä vihlaisee silloin tällöin, on kai kasvukipua. Ja muutenkin on normaalia arempi.

Jos rahaa on yhtään jäljellä, niin vaunut voi käydä ostamassa. Mekin maksoimme nyt vain 10 prosentin käsirahan (=50 e) ja loput maksetaan sitten tammikuussa, kun noudamme vaunut liikkeestä kotiin. Meilläkin vajaan 50 neliön kaksio, joten oli todella kätevää, ettei niitä vielä tarvinut roudata kotiin.

Hei,

Täällähän käy keskustelu vilkkaana :) Tässä meidän kuulumisiamme.

Viime viikolla oli taas neuvola. Vatsassa voitiin hyvin ja äidin hemoglobiini oli lähtenyt nousuun. Paino on jatkanut nousuaan tasaiseen tahtiin ja yhteensä on kertynyt noin 8 kiloa raskautta edeltävistä ajoista. En sitten malttanut olla punnitsematta itseäni kotona, kun neuvolassa on aina eri verran vaatetta päällä ja tuloksia on vaikea verrata kotivaa'alla aiemmin saatuihin lukemiin. Oikein hirvittää tämä painonnousu ja vatsan kasvupyrähdys. Onneksi neuvolatäti lohdutteli, että minulla on runsaasti lapsivettä ja kasvu hidastuu hieman loppua kohti.

Tällä viikolla oli neuvolan ensimmäinen synnytysvalmennus kerta. Käytiin läpi synnytyksen eri vaiheet, synnytysasennot ja kivunlievitys sekä puhuttiin imetyksestä. Eipä ollut oikeastaan mitään uutta asiaa - olen ehtinyt lukea samat jutut jo omatoimisesti kirjoista, lehdistä ja netistä. Ensi viikolla on asiaa vauvan hoidosta. Siitä kerrasta onkin varmaan enemmän hyötyä.

Raisa on miettinyt ihan yhtä turhamaisia asioita kuin minäkin :) Olen ostanut parit uudet kotihousut, vaikka vanhatkin sopivat vielä ihan mukavasti päälle, ja uusia pitkähelmaisia t-paitoja. Ensi vuosi menee kuitenkin pitkälti kotinurkilla ja silloin on hyvä olla siistejä ja mukavia asuja, joilla kehtaa käydä asioilla kodin ulkopuolellakin. Hiukset ajattelin pitää pitkinä ja luopua suunnitelmista leikkauttaa otsatukka - nämä tasapitkät kutrit saa niin nopeasti ja siististi kiinni. Katsotaan, riittääkö ensi vuonna entiseen tapaan tarmoa ulkonäköasioille.

Laitoin viime viikolla Kelan paperit eteenpäin ja odotan innolla äitiyspakkausta. Samassa päivärahan ja äitiyspakkauksen hakulomakkeessa on paikka rastille, jolla haetaan lapsilisää.

Töissä ovat kolleegat kyselleet, kuinka pitkään aion olla kotona lasta hoitamassa. Aion olla koko ensi vuoden. Varsin moni (tuoreehkoja isiä) on kyllä ääneen epäillyt, että tulenkohan niin pian takaisin. Ihan mukavasti ovat suhtautuneet näihin vauvauutisiin, mutta hieman ärsyttää tuollainen minä-tiedän-paremmin asenne. Tottakai ymmärrän, että mieleni saattaa vuodessa muuttua kummasti, mutta tuntuu kuin he odottaisivat että sekoan tähän äitiyteen aivan totaalisesti ja lopullisesti hetkellä millä hyvänsä.

Lapsivakuutus on otettu Tapiolasta jo hyvän aikaa sitten ja viikonloppuna ostettiin AT Lastenturvasta vaunut. Merkki on Teutonia ja malli Mistral Sport. Ovat tämän vuoden mallia ja myyjän mukaan olivat tarjouksessakin. Malli valittiin vaunujen koon perusteella: pienet ja keveät eli helppo laittaa auton takakonttiin ja liikkua julkisissa. Vaikea arvioida mitkä ovat hyviä ominaisuuksia, kun ei ole mitään aikaisempaa kokemusta vaunuista.

Voikaa hyvin!

Kuulostaa erittäin hyvältä ratkaisulta, ja tällä tavalla herra Masterin ei tarvitsis tarjota mulle niitä vaunuja vaan ehtisin säästää jos sopivat löytyy..:) Ois kuitenkin kiva saada asia työn alle tai jopa pois päiväjärjestyksestä, kun valinnanvaraa tuntuu olevan kauheasti. Meillä pitäisi saada takakonttiin koira ja vaunut, siitä tullee jonkun sortin ykkösprio vaunujen kokoa ajatellen. Silti ei kyllä kiinnostaisi ajatus renkaiden irrottamisesta. Hmm... tämä alkaa kuulostaa (miehelle) hyvältä tekosyyltä ostaa isompi auto. Nykyinenkin on jo farkku..

Ylihuomenna kohti Reykjavikia, kai se matkakuume valtaa mielen viimeistään huomenna. Uimapuku pitäisi nyt etsiä jostain kaapista, mahdunkohan siihen edes enää...:( Ja jos negatiivinen vastaus, pitäisi huomisen aikana ostaa uusi... jepjep...:)

Sanokaa nyt että ylireagoin, (tein sen jo mutta kuiteskin..) mutta mä olen viime viikkoina vetänyt porkkanaa ihan hirveitä määriä. Ja siis nyt tutkailin jotain naposteluporkkanapussin tuoteselostetta vahingossa, niin nehän sisältää a-vitamiinia aika hyvin?!?! Esmes:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2268&lang=fi
Siis jos mättää namaan 500gr porkkanaa päivässä kuten allekirjoittanut on tehnyt siis useampana päivänä niin siitähän tulee ihan kunnon määrä?!?!

En ole aiemmin mistään syömisistäni ressanut, nyt tuli ekan kerran sellainen ahdistunut fiilis että hemmetti minkä tein..

Jep, tällä suunnalla taannuttu edellisestä kohtauksesta (kun joskus lukee niitä viestejä että raskaus vie aivotkin niin äskeinen viesti oli vähän sitä luokkaa...:)).
Väsyneenä on kykeneväinen kaikkeen, nyt nukkumaan ja keräämään vauhtia huomiseen.

Hei,

Wirkku, rauhoitu :)

Katso sieltä Finellin sivuilta sekä maksan että porkkanan A-vitamiinipitoisuudet. Huomaat, että maksassa on keskimäärin yli kymmenen kertaa enemmän enemmän A-vitamiinia. Lisäksi porkkanassa, ja muissa kasviksissa, on A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia ja maksassa on valmista A-vitamiinia. Beetakaroteeni muuttuu A-vitamiiniksi _tarpeen_ mukaan.

maksa: 18049.0 µg
porkkana: 1317.7 µg

Vähempikin määrä porkkanoita riittäisi, mutta tuskin tuosta puolikiloapäivässä-herkuttelustasi on ollut mitään haittaa. Minullekkin on muuten maistuneet porkkanat tavallista paremmin. Eiköhän porkkanoista olisi varoitettu maksan tapaan neuvolassa, jos niitä voisi syödä helposti liikaa :)

Lisää tietoa A-vitamiinista:

http://www.tohtori.fi/eviva/vita2.php3

Ravinto-arvoja:

http://www.fineli.fi/index.php?lang=fi