Hei,
Täällähän käy keskustelu vilkkaana

Tässä meidän kuulumisiamme.
Viime viikolla oli taas neuvola. Vatsassa voitiin hyvin ja äidin hemoglobiini oli lähtenyt nousuun. Paino on jatkanut nousuaan tasaiseen tahtiin ja yhteensä on kertynyt noin 8 kiloa raskautta edeltävistä ajoista. En sitten malttanut olla punnitsematta itseäni kotona, kun neuvolassa on aina eri verran vaatetta päällä ja tuloksia on vaikea verrata kotivaa'alla aiemmin saatuihin lukemiin. Oikein hirvittää tämä painonnousu ja vatsan kasvupyrähdys. Onneksi neuvolatäti lohdutteli, että minulla on runsaasti lapsivettä ja kasvu hidastuu hieman loppua kohti.
Tällä viikolla oli neuvolan ensimmäinen synnytysvalmennus kerta. Käytiin läpi synnytyksen eri vaiheet, synnytysasennot ja kivunlievitys sekä puhuttiin imetyksestä. Eipä ollut oikeastaan mitään uutta asiaa - olen ehtinyt lukea samat jutut jo omatoimisesti kirjoista, lehdistä ja netistä. Ensi viikolla on asiaa vauvan hoidosta. Siitä kerrasta onkin varmaan enemmän hyötyä.
Raisa on miettinyt ihan yhtä turhamaisia asioita kuin minäkin

Olen ostanut parit uudet kotihousut, vaikka vanhatkin sopivat vielä ihan mukavasti päälle, ja uusia pitkähelmaisia t-paitoja. Ensi vuosi menee kuitenkin pitkälti kotinurkilla ja silloin on hyvä olla siistejä ja mukavia asuja, joilla kehtaa käydä asioilla kodin ulkopuolellakin. Hiukset ajattelin pitää pitkinä ja luopua suunnitelmista leikkauttaa otsatukka - nämä tasapitkät kutrit saa niin nopeasti ja siististi kiinni. Katsotaan, riittääkö ensi vuonna entiseen tapaan tarmoa ulkonäköasioille.
Laitoin viime viikolla Kelan paperit eteenpäin ja odotan innolla äitiyspakkausta. Samassa päivärahan ja äitiyspakkauksen hakulomakkeessa on paikka rastille, jolla haetaan lapsilisää.
Töissä ovat kolleegat kyselleet, kuinka pitkään aion olla kotona lasta hoitamassa. Aion olla koko ensi vuoden. Varsin moni (tuoreehkoja isiä) on kyllä ääneen epäillyt, että tulenkohan niin pian takaisin. Ihan mukavasti ovat suhtautuneet näihin vauvauutisiin, mutta hieman ärsyttää tuollainen minä-tiedän-paremmin asenne. Tottakai ymmärrän, että mieleni saattaa vuodessa muuttua kummasti, mutta tuntuu kuin he odottaisivat että sekoan tähän äitiyteen aivan totaalisesti ja lopullisesti hetkellä millä hyvänsä.
Lapsivakuutus on otettu Tapiolasta jo hyvän aikaa sitten ja viikonloppuna ostettiin AT Lastenturvasta vaunut. Merkki on Teutonia ja malli Mistral Sport. Ovat tämän vuoden mallia ja myyjän mukaan olivat tarjouksessakin. Malli valittiin vaunujen koon perusteella: pienet ja keveät eli helppo laittaa auton takakonttiin ja liikkua julkisissa. Vaikea arvioida mitkä ovat hyviä ominaisuuksia, kun ei ole mitään aikaisempaa kokemusta vaunuista.
Voikaa hyvin!