Helmikuun äipät 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _/\__/\_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla eilen vauva möyri niin paljo et oon varma et se on kääntyny istuun tms... viikko sitte oli siis jo kääntynyt pää alaspäin, mut nyt olo on sellanen ku pää ois tossa kylkiluitten välissä.... välissä kävely oli 'ankkakävelyä' silloin siis ku vauva oli pää alaspäin (n. tunnin kävely oli tuskallista), nyt en tiedä miten kävely pitemmän päälle sujuu ku oon sairaana ja kuumeessa ja oleilen mahd. paljon sisällä enkä urheile...työt on ikävä hoitaa (sijaisen opetus) kun ääni meinaa lähtä jatkuvasti:(... no lasken jo innossaan työpäivien määrää...enään 10 päivää, joten pakko jaksaa!!!

Iltosin oon ommellu vauvalle parit lakanat, pussilakanat, tyynyliinat sekä kutonut pienoiselle tilkkutäkkiä ...kun oikein muuhun ei oo ollut virtaa... ja herkkuja tekee mieli koko ajan... valitettavasti karkkilakosta on enään muisto, tällä viikolla oon sortunut jo kahdesti:(...ja paino nousee sen mukaan...käääks..

Joopa joo, voi hyvin olla että jo 2 kk:n päästä vauvakin voisi syntyä...tulisi tuolloin 2 vkoa etuajassa...mutta sehän on kai hyvinkin mahdollista ja melko yleistäkin??!! Vähänkö alkaa oleen jännät ajat lähellä;)... no suunnilleen kaikki on valmiina ja olo on jo oikeinkin valmis äidiksi:)...

millasia fiiliksiä muilla on näin viikonlopun lähestyessä:)??????

Kiva että jotkut jaksaa olla ahkeria ja ihan oikeasti on jo valmistautuneet vauvan tuloon. Me ei olla ostettu vielä mitään, enkä ole edes ajatellut että mitä jos se vauva tulisikin etuajassa. Osittain olen 'tuudittautunut' ajatukseen että eikös se ensimmäinen tule yleensä aina myöhässä ja toiseksi arkirutiinit, työt ja muut menot vie ajan todella tehokkaasti. Tuntuu että nyt on paljon enemmän kiire ja menoja kuin ennen raskausaikaa. Viikot vilisee silmissä...

Soittelin tänään neuvolaan, meillä on perhevalmennus vasta tammikuussa. Aikas myöhään...

KOmmentoinpa minäkin tuohon valmennukseen, vaikka muuten taidanolla aika taustailija. Meillä oli tiistaina eka perhevalmennus joka koski synnytysta ja vielä on kaksi jäljellä, jotka sitten ovat vauvan hoitoa ja parisuhdetta. Kyllä nyt on pyörinyt synnytys mielessä, kun tähän asti sitä ei ole oikeen edes ajatellut. Itseä rupee välillä pelottamaan asia niin paljon, että aijon mennä Naistenklinikalle pelkopolille juttelemaan.

""kiva"" kuulla, että muutkin kärsii suonenvedoista. Mulla niitä on heti, jos unohdan kerrankin otta magnesiumia, mutta magnesiumilla ne pysyy kurissa.

Oletkos se sinä sama Wirkku, joka olet tulossa pääkaupunkiseutulaisten tapaamiseen? Jos olet, niin tervetuloa, kiva nähdä ihan livenä!

Tosi erikoista että nämä valmennukset on näin eri aikoihin, vaikka lasketuissa ajoissa ei juurikaan ole eroa. Eihän siellä katsota videoita itse tapahtumasta eihän? (Niin luonnollinen asia kun se olkoonkin, mutta en pysty muutenkaan katsomaan mitään veri ja/tai leikkausjuttuja.) Ja arvaan kyllä mistä näkisin unta seuraavat viikot.. :) Tieto lisää tuskaa...:)

Sportille, juu minähän se, tapaamiseen onkin enää pari viikkoa. Oikein kivaa nähdä lauma isoja masuja kimpassa :)

No meille näytettiin kaksi videota. Mulle ne oli liikaa ja toi esiin synnytyspelon. Ei niissä mitään ihmeellistä ollut, mutta en vaan näköjään kestä kattoa naisia jalat levällään ähisemässä tuskissaan. Mulla meni kaksi päivää miettien asiaa ""paniikissa"". Ei siis valmennus valmentanut minua,päin vastoin.

Sportti, no nimenomaan, voin kuvitella että mulle kävisi just samalla tavalla.. Ja se tuskin on videoiden tarkoitus kuitenkaan.

Mua alkaa nykyisin välillä töissä oikein naurattaa kun näyttää että mun vatsalla on ihan oma elämä. Että se nykii ja tempoo eri ilmansuuntiin, ihan kuin se olisi irtaantunut ruumiista :)

Mä en ole käynyt vielä kertaakaan valmennuksessa, enkä edes pääse neuvolan järjestämään perhesessioon. Eli se jää väliin, toisaalta, opiskelujeni puolesta olen kyllä aika selvillä parisuhde-lapsuudenpsykologia yms asioissa (psykaa yliopistossa) että tuskinpa siellä mitään niin hirveen uutta mulle olisi ja mieskään ei nyt niin innostunut lähtemään kuuntelemaan. Luentoa pitää vielä oma neuvolatätini, joka mua ei kyllä tiedoillaan ole juuri vakuuttunut ja kaikenlisäksi tulaisuus on ruotsiksi, joten se siitä.

Oma valmennukseni taitaa siis jäädä naistenklinikan tutustumiskäyntiin. Olen kyllä lukenut paljon aiheesta synnytys ja haluankin lähteä kokemukseen avoimin mielin.

Muuten ihan hyvin mennyt, supistelee, mutta epämääräisesti, ainainen nuha vaivaa ja LIITOSKIVUT, siis järkkyä housujen laitto kun joutuu seisoon yhellä jalalla. Painokin nousi tossa viikossa kaksi kiloa yhtäkkiä ja tuntuu et mahanahka oikeesti kohta repeää :-)) Nyt kiloja tullut 8 ja kokoajan nälkä :-)

Kävin aamusta toisen kerran neuvolalääkärillä, ja täällä kaikki hyvin. Sf-mitta oli 26, ja kasvukäyrän ylärajalla mennään. Hiukan pelottaa josko vauvasta tulee hirmu suuri, kun varsinkin iskällä pituutta riittää. Mutta eivät pysty lopullisesta koosta mitään vielä sanomaan, täytyykin toivoa ettei synnytys mene ainakaan yliaikaiseksi. Jatkossa neuvolakäyntejä on 3 viikon välein ja tihenevät vielä loppua kohden. Hyvää huolta ovat pitäneet ainakin tähän saakka.

Jotenkin alkaa kaikki muuttumaan konkreettisemmaksi, kun masukin on kasvanut viime aikoina. Suppareita tulee jos pitkään pyörii esim. kaupungilla. Onneksi ei vauvatarvikkeita tarvitse kovin paljoa enää hommata (hoitopöytä ja pinnis). Kauhistuttaa vaan jouluostokset, en ole vielä aloittanut, ja siihen kuluu kyllä aikaa + energiaa. Ei mulla kovin paljoa pakollisia lahjoja ole, mutta kummi- ja sukulaislapsia on kuitenkin lähemmäs kymmenen.

Pirtsakkaa pakkasviikonloppua!

Jee... siistiä olla tää päivä kotosalla..joskin hommia tehden. Nyt en oikee tiedä mitä tekisin, mulla on nimittäin ääni lähtenyt kokonaan...voin vaan kuiskata:(...eli sijaisen opetus sairaana vaatii veronsa:(...hö...ens viikolla pitäisi sitten vetää opiskelijoille harjoitustyöt (10 harkkaa, yhden kesto n. 2 tuntia), saapa nähdä pystynkö siihen (eli palautuuko ääni). Saikkua en enään kaipaile kun muutenkin työpäiviä enää 9, mutta ikävää jos ens viikolla puhuminen ei onnistu, siis opiskelijoiden kannalta...sillä heidän pitää varata uudet ajat harkkoihin jne... Mies 'käski' mun mennä terkkarille hakeen saikkua ens vko:ks tai ees alkuviikoks, mutta tuskin ne perjantaina kirjoittaisivat saikkua maanantaista lähtien.... ja kun terveyskeskukseen on 3,5 km matka niin sen kävely ees taas tuskin auttaa äänen palautumisessa. No enpä tiiä mitä pitäs tehdä, mies on ollut sairas jo 9 päivää, joten tuskin tää mullakaan kovin äkkiä ohi menee...hmmmm...

... tuli niistä unista mieleen, että näin tosi 'ikävää' ja yksityiskohtaista seksiunta viime yönä...örks:(...örks:(... siinä entinen työkaverini (n.55 vuotias) maksoi mulle seksistä 70 euroa..siis 'annoin karseelle vanhalle' ukolle 70 eurosta...hyi H..... ja varsinki ku kaikki yksityiskohdat muistissa...siis yäk
*****vauvaunia tilaukseen*****

Noh...viikonloppu tulossa...jippiii ja vauva möyrii ku viimestä päivää:)... ostettiin muuten joku päivä sellanen sähkönen rintapumppu valmiiks...ja eiköhän se ollut miehen mielestä hauskaa... koitti sitä itselleen (penska ku on) ja puhuu aamulypsyistä ja heruttamiseta (on lukenut imetysoppaita).. että sitten ennen töihin lähtöä lypsää aina mut...niinpä niin... kaveri joka sai vauvan kuukaus sitten soitti muutama päivä sitten ja suositteli tuon ostoa..kuulemma tissit ollu alusta asti aika kippenä ja 'lypsy' auttaa....

Jaahas..töiden pariin...kirjotelkaahan ahkerasti niin saan työpäivän kuluun nopeemmin....

Hui, mulla ei onneksi ole ihan noin villeiksi unet muuttuneet, mutta outoja ovat ;-). Yhtäkään vauvaunta en ole vielä nähnyt, joten ne olisivat tännekin tervetulleet!

Piti noita vauvan liikkeitä vielä kommentoida. Mullakin on parina viime viikkona liikkeet näkyneet selkeästi myös ulospäin. Se on extrahauskaa! Juttelen pikkuiselle ja se myllertää niin että vatsa hytkyy ja pomppii.

Heippa, on siitä taas jo vähän aikaa ku kirjoittelin, mut oon yrittäny käydä teidän juttuja lukemassa kyllä.
Meillä oli eilen ensimmäinen perhevalmennus ja yhteensä niitä on kolme eli seuraavat kaksi on ens ja sitä seuraavalla vkolla. Enpä tiedä, eilen ei tullut oikeestaan mitään uutta, mutta ens vkolla valmennus käsittelee pelkästään synnytystä ja katotaan yksi synnytysvideo. Toivottiin mahdollisimman totuuden mukaista videota, ei mitään kauhupätkää eikä päinvastaistakaan.

Joo, noi vauvan liikkeet on tosi hurjia ja mun mielestä tosi siistiä ett näkyy ulospäin, niin mieskin pääsee enemmän mukaan seuraamaan tuota super-energistä pikkuvekkulia.

Hirmu nopeesti menee viikot, joten ajattelin ett pitäis kai joulukuussa laittaa jo noi vauvan kamppeet valmiiksi ja kotiutumiskassi vauvalle sekä itselle. Sitte kuitenkin tulee joulu ja kaikki pyhät ja hups sitten ollaankin jo tammikuussa ja periaatteessa pikkuinen voi syntyä tupsahtaa milloin vaan.

Auts, nyt ei voi kirjoittaa enempää, mulla toi selkä vaivannut jo useamman viikon ja taas tekee istuminen tuskaa..
Voikaa hyvin ja mukavaa viikonloppua!

Hyvä Tytsi, että huomautit noista sairaalakamppeista. Viimeks tuli hiukan kiire, kun neiti syntyi 3 viikkoa etuajassa ja siinä sitten yön hämärässä kovien supistusten keskellä keräsin kassia kokoon ja vakuuttelin miehelle, että ""ei tässä vielä mitään kiirettä ole"". Sairaalaan 20-30 min (riippuen vuorokaudenajasta) matka ja neiti syntyi sairaalaantulon jälkeen n. tunnin kuluttua.
Pitäiskin jo ruveta kassia pakkaamaan, kun seuraavaks voi olla vielä kiireellisempi vauva... :)

Onpas ihana aurinkoinen ilma ulkona, mutta pitänee tyytyä katselemaan vaan ikkunasta, sillä tuuli tekee pakkasesta sen verran purevaa. :(

Tervehdys pitkästä aikaa!

Ajatelin tässä perjantai-illan iloksi laittaa vähän kuulumisia. Vointi on edelleen hyvä, mitä nyt noita pikku huolen aiheita eli niitä harjoitussuppareita ja selän väsymistä pitkinä työpäivinä. Hemoglobiinikin on noussut jo 117. Pidin viikon syysloman ja käytiin miehen kanssa etelän lämmössä keräämässä voimia tulevan talven ja kevään varalle. Oli ihana reissu ja auringossa ja biitsillä lekottelu teki tosi hyvää:) Lentomatkatkin sujui ongelmitta, vaikka niitä vähän jännitinkin. Äitiyspakkauksesta tuli kelalta päätös tällä viikolla ja nyt sitten vaan odotellaan, että koska paketin voi noutaa postista. Vauvan vakuutus otettiin Pohjolasta, missä kaikki muutkin meidän perheen vakuutukset ovat. Olihan tuo ennen syntymää otettava vakuutus aika arvokas, mutta toisaalta ajateltiin, että sen voi sitten muutaman vuoden päästä vaikka lopettaa jos näyttää siltä, että mitään isompaa vaivaa ei ole näkyvissä. Vaunut päätettiin tilata Saksasta ja tilaus on jo tehtykin. Vähän jänskättää, että mitä sieltä tulee...Säästö oli kuitenkin niin iso verrattuna Suomesta ostettuihin, että päädyttiin tähän ratkaisuun. Harttanin Sakter-X vaunuja siis odotellaan saapuvaksi. Nyt kun vakuutus ja vaunuasiat on hoidossa pitäisi seuraavaksi miettiä vauvan sänkyä ja hoitopöytää. Voi tätä rahan menoa! Oletteko ajatelleet alkaa nukuttaa vauvaa heti pinnasängyssä, vai onko teillä joku ""pienempi"" sänky alkuun? Sitä äitiyspakkauksen laatikkoahan voi aluksi käyttää, mutta musta tuntuu jotenkin ankeelta laittaa pikkuinen pahvilaatikkoon...Toisaalta ei kyllä aiota ostaa kahta sänkyäkään.
Niin sitten vielä yksi asia mitä tässä mietiskelen. Meikäläisellä ei ainakaan enää mene ulkotakit kiinni. Onko joku löytänyt jostain hyvän odotusaikaan sopivan talvitakin, että ei ihan palellu, kun noita pakkasia lupaillaan?

Tässäpä tämän hetken tunnelmia! Hyviä vointeja ja jaksamista.

Me laitetaan vauva heti alussa pinnasänkyyn nukkuun...en haluu laittaa pahvilaatikkoon. Joo takkiongelma...itse yritän selviytyä kahdella vanhalla villakangastakilla...toinen menee vielä kii ja toisesta pitäs oikeestaan siirtää nappia välittömästi. Taidankin tehdä sen nyt saman tien. ...ei näytä lainkaan hassummalta, sillä takki on muuten oikeen kokoinen ei mikään säkki ja nappejakin voi siirtä sen mitä tarvii...vaikka sitten vielä uusiksi loppuvaiheessa.

Onks muille tullu kilo /päivä painoo?? Taas eilen itkukohtaus miehelle ku paino oli päiväs noussu kilon... vaikka en ees kiloa laittanut suuhuni (tai korkeintaan vettä tuli juotua paljon), liekö jotain nestetasapainoongelmia kun kerta sairaana olen:(

Täällä ihana pakkasilma ja lumi maassa...saispä vielä miehen houkuteltua jossai vaiheessa päiväkävelylle....se on nimittäin aina sairaana olleesaan niiiiiiin kipeeeee...paljon kipeempi ja väsyneempi ku mä.

Mä täs yritän miettiä jo vähä valmiiksi joululahjoja... jos teillä jotain hyviä joululahjavinkkejä niin kertokaahan...itse oon älyttömän 'ideaton'....

Hauskaa viikonloppua:)!!!!!

Moikka kaikki=)!

Maa on valkoinen, ei nyt varsinaisesti lunta mutta kuurassa kuitenkin, ihanaa!! Ei ole esikoisen vaatteet aina ulkoa tullessa kuraset ja märät.

Tosta sänky/laatikko jutusta sen verran että meilä esikoinen nukkui aluksi siinä äitiyspakkauslaatikossa joka oli pinnasängyssä (ensin korituolissa meidän sängyn vieressä) ja siellä nukkui hyvin, tuntui niin suurelta se itse pinnasänky vielä sille miniihmiselle=)! Eikä tuo suostunut pelkässä pinniksessä nukkumaankaan aluksi, huusi vaan, taisi olla liian avara...

Laatikko oli ""koristeltu"" sellaisella nätillä kankaalla, vähän röyhelöä yms. niin ei juuri pahvilaatikolta näyttänyt. Nyt ajattelin tälle seuraavalle kokeilla täkeillä pienemmäksi vuorattua pinnasänkyä heti aluksi koska en ottanut edes sitä äitiyspakkausta tällä kertaa.

Vointi on suht hyvä, ensi viikolla äitipolin seuranta käynti (sokerit) ensin hoitajan ultrassa ja seuraavalla viikolla lääkärin ultra, saa juosta siellä oikein ahkeraan vaikka sokerit on pysynyt kurissa ja paino on noussut koko raskausaikan 1,5kg ja rv 28+3!

Joululahjoja en ole edes ajatellut muutakuin esikoiselle, taitaa tänä vuonna jäädä muut lahjat väliin kokonaan. Tai jos sukulaislapsille jotain pientä..

Vauvan vaatteita pitäisi ruvata pesemään ja laittamaan kaappiin valmiiksi ja sänky pitäis hakee säilöstä. On ollut noita supistuksia niin hurjasti ja kohdunsuulla jo muutoksia että pitää varautua koska vaan lähtemään sairaalaan joko vuodelepoon tai (peloista pahin) jo synnyttämään. Olishan se kiva jos kaikki olis sitten valmiina kun tulee nyytin kanssa kotiin=)!

Oma sairaalakassi täytyy pakata ja pienelle kaukaloon jo kotiutumisvaatteet ettei miehen tarvi tuskastella niitä etsiessään.

Mutta oikein mukavaa lumen odotusta ja joulun valmisteluja kaikille, voikaa hyvin=)

Mitä sä teet työksesi? Jos sä saat 1600 e /kk, niin sun kuukasitulojenhan pitää silloin olla lähempänä 3500/kk.
Aika hurjat tulot!
En ole katkera, mutta kuitenkin... =)

Ei mun kuukausitulot oo lähelläkään 3500€/kk..(vaan vuonna 2003 ku olin just valmistunut, tulot oli reippaasti vajaa 2500€/kk. Nyt valitettavasti tulot ei ollut noussu 20% (koska osa palkastani tulee stipendinä, joka ei 'kasvata' ä-rahaa), joten 2003 mukaan sain ä-raha päätöksen) ...eli tosta minkä mainitsin (1600€/kk) menee vielä verot:(!!!! Ei käteen jää ku reilu 1200€/kk...joka toki on kuitenkin ihan ok:)
Yliopistolla oon töissä..

Ajattelin myös hommata pinnasängyn ja nukuttaa vauvan siinä alusta saakka. Sitähän voi muokata pienemmäksi ja ""pesämäiseksi"" vaikka huovilla, jos tuntuu muuten kauhean suurelta. Päädyin loppujen lopuksi olla ottamatta äitiyspakkausta, lähinnä sen vuoksi, että se haalari on tänä talvena liian suuri, ja ensi talvena voi tarvita jo kävelyn kestävän haalarin. Otan mielummin rahana kuin riskin, että vaatteet jää käyttämättä.

Talvitakista: hommasin jo syksyllä tosi suuren villakangastakin, kun epäilin, että talvella niitä ei enää löydy. Olen isokokoinen joten normaalia suurempaa takkia on vaikea löytää. Se on vielä kauhean iso, mutta toivottavasti tulee viimeisinä kuukausina talvipakkasilla käyttöä. Nyt menee onneksi vielä vanhakin takki.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Huomenta,
koska olen laiska enkä jaksa kaivella vanhoja ketjuja (tästä on taatusti ollut puhetta), laitettaisko galluppia:
- Mitkä vaunut olette ostaneet?
- Miksi päädyille juuri ko malliin?
- Paljonko maksoi yms?
Kiinnostaa myös tietää mitä tuli kaupan ""kylkiäisenä"" eli saako tinkimällä mukaan hyttysverkkoa, sadesuojaa yms. Ja lisäksi vielä onko vaunussa heijastimia?

Kiitos jo etukäteen!

Hei!

Me päädyttiin Bugaboo Cameleon vaunuihin, kun ne olivat kaikista pienimpään tilaan menevät ja kevyimmät ""oikeat"" vaunut eli ei matkavaunut. Me ei haluttu ostaa uutta isompaa autoa ja juuri sen takia nuo vaunut tuntuivat hyvältä vaihtoehdolta. Samoin niiden ominaisuus, että niihin voi laittaa turvakaukalon kun käy pikaisesti kaupungilla asioilla tuntui järkevältä, sillä näin säästyttiin kopan kuljetuksesta joka kauppareissulla. Tilattiin ne netistä eivätkä vielä ole tulleet, mutta luulenpa, että joudumme niihin itse asentamaan nuo heijastimet. Muuten vaunut ovat kyllä tosi kätevät. Hinta oli kallis melkein 800 e ja siihen sisältyi nuo hyttys-, että sadesuoja.

Heippa pitkästä aikaa,

Nyt on vaunut hommattu. Päädyttiin Emmaljunga Cerox kuomurattaisiin hintaa 590 egeä hoitolaukun ja jalkapeitteen kanssa (hyttysverkko & sadesuoja kuuluivat hintaan eli tavallaan saatiin jalkapeite kaupanpäälle). Kaverilta saadaan lainaan pehmeä kantokassi vauvalle, jolloin muuntuu ""yhdistelmävaunuksi"". Nämä vaunut olivat meidän tarpeisiin järkevin vaihtoehto: menee pieneen tilaan, kääntyvä työntöaisa, kevyet työntää myös metsäteillä ym ym.

Ei kannata ottaa hirveää stressiä painon päivittäisestä vaihtelusta. Mulla on ainakin toisinaan hurjasti turvotusta ja toisinaan taas ummetusta, niin että paino saattaa olla monta päivää kilon, puolitoista korkeampi ja taas tippua alas.

""Virallisesti"" seuraan painoa ainoastaan sellaisilta päiviltä, kun aamulla en näytä turvonneelta ja edellisenä päivänä on vatsa toiminut.

Meillä vasta harkitaan vaunujen ostoa. Kuulisin todella mielelläni mielipiteitä/kokemuksia Stokken XPlory -vaunusta, joka meillä on tällä hetkellä listaykkösenä. Houkuttaa kovasti, mutta samalla mietityttää, onko kuitenkaan käytössä niin kätevä miltä näyttää. ERITTÄIN kiitollinen siis olisin kommenteista.