Helmikuun äipät 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _/\__/\_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tervehdys!

musta tuntuu, etten osaa enää seurustella täällä netissä tän eron myötä, kai siin on jotain sellastakin, et kun kaikilla on niin ihanat miehet, jne ja sit ite painii yhden ""pässinpään"" kanssa, joka ei edes vieläkään teidä, ollako vai eikö olla vai mitä on.

oon nyt menossa rv 28+1. supistuksia tulee päivittäin ja pari viikkoo sitten lääkärissä todettiin, et kohdun kaulukanavan pituus oli puolittunu ja kohdunsuu oli pehmee. tänään tarkistettiin tilanne, ja oli onneks pysyny ennallaan, et ei tarvii niin hirveesti huolehtia. mä kun en pahemmin pysty missään levossa oleen, kun toi esikoinen täyttää siis joulukuun 17 vuoden, eli sen perässä saa tosiaan painaa ihan kiitettävästi, varsinkin kun tossa joku aika sitten oppi käveleen, niin nyt ehtii kyllä sit ihan joka paikkaan=).

kohdun korkeus oli 27cm, elikkäs yläkäyrillä mennään, vatta on tosi suuren näkönen ja suurelta kyllä tuntuukin=). taysiin laitettiin lähete menemään, et saadaan painoarvioo tosta vaavista, et onko kauhean suuri vai muutenko vaan tuolla yläkäyrillä huidellaan ja sit pääsen samalla pelkopolille jutteleen tosta edellisestä synnytyksestä ja sit tästä uudesta, kun on tää tilanne sen verta sekava, kun ei oo ees vielä tietoa, et kuka sinne lähtee mun kanssa, kun tosta miehestä ei vielä ainakaan oo tullu selkoa. kai mä sit pahimmassa tapauksessa joudun sinne yksin, vaik ei kyllä yhtään houkuttelis. en mä niinkään muunlaista tukee koe siellä kaipaavani, mut juttuseuraa, sit ""komentajaa"" ponnistusvaiheessa, jos taas menee pitkäks ja sit ennen kaikkee se, et se syntymä on niin hieno ja ainutkertanen hetki, et haluais jakaa sen jonkun muun kanssa eikä olla yksin siinä tilanteessa. mieluiten tietenkin olis siinä hetkessä lapsen isän kanssa, mut saa nyt sit nähdä.

niin, ja muuten sellanen pieni ""ihme"" tässä ilmeni, et mulla oli toi sokerirasitus ihan puhdas, vaik viime raskaudessa oli raskausajan diabetes ja oletin ilman muuta, et on nytkin,mut eipä vaan ollu, ja siis mitään diettiä en oo todellakaan noudattanu.

tohon vaunu-gallupiin sen verran, et mulle on siis tulossa ne emmaljungan twin ceroxit.

Huomenia!

Kiva kuulla Tinz@, että jakselet hyvin. Mä ymmärrän hyvin ettei tunnu kovin kivalta jos toiset hehkuttaa suhdettaan ja itsellä tilanne on epäselvä. Toivon, että sun tilanne jotenkin selkiytyy, ja että miehesi tulee järkiinsä teidän perheen suhteen. Voimia sulle! En tiedä miten pärjäisin vastaavassa tilanteessa, kun varmasti meillä kaikilla on niitä vaikeita hetkiä miehestä huolimatta. Muista, että täällä on meitä jotka ajattelevat ja kannustavat sinua. Toivottavasti ketjumme pysyy kuitenkin avoimena kaikille tunteille, niin iloille kuin suruille, jotta kenenkään ei tarvitse tuntea pahaa mieltä siitä mitä asioita tänne purkaa. Toivottavasti Tinz@ jaksat olla mukana edelleen!

Mulla oli viime viikolla (27) sf 26, joten yläkäyrällä ja aika samoissa mitoissa kuin sinä Tinz@. Eivät ainakaan vielä ehdottaneet tarkempia tutkimuksia, joten parin viikon päästä neuvolassa katsotaan taas tilannetta.

Vitsi kun sataisi jo lunta! Tuo sumuinen sadekeli ei kyllä paljoa piristä... no mukavaa päivää teille kuitenkin!

Meillä on käytössä Teutonian Rocky yhdistelmävaunut - ovat toimineet rattaina viimeiset 1,5 vuotta ja nyt otetaan taas pehmeä kantokassi käyttöön.

Ostin vaunut aikoinaan Stockan Hulluilta päiviltä ja tyytyväinen olen ollut. Pehmeä kantokassi toimi meillä hyvin, kun sen kantaminen vauvoineen hissittömässä kerrostalossa sujui kätevimmin. Ilmatäytteiset renkaat ovat toimineet hyvin vaihtelevissa olosuhteissa. Kannattaa miettiä mitenkä vaunut/rattaat toimivat loskassa ja sohjossa. Renkaisen ilmanpainetta on syytä tarkailla ja vaunujen renkaat käydään aina välillä täyttämässä huoltoasemalla.

Ainoa asia jonka olisin noihin vaunuihin halunnut on kääntyvä työntöaisa. Keväällä lumien sulettua kävelyteiden hiekka pöllyää välilä suoraan silmiin ja silloin olisi mukava saada pienokaisen suuntaa vaihdettua lennossa. Nyt suunnan vaihtaminen onnistuu irrottamalla istuin osa. Tämä ei vie kuin minuutin, mutta keskellä katua ei moista tule tehtyä.

Ostimme ensimmäisenä syksynä renkaiden pinnoihin heijastimet ja nyt pitää vielä hankkia seisomalauta esikoiselle. Kannattaa tarkistaa, että tällaisen lisävarusteen saa tarvittaessa. Sisaristuinta ei näihin keskieurooppalaisiin malleihin ei ole tarjolla. Emmaljunga taitaa olla ainoa merkki, johon sisaristuimen saa.

Ja sitten kannattaa testata mahtuvatko vaunut autoon. Me emme testanneet ja kun meidän vaunut ovat ns. vauvavarusteilla, niin etu- tai takarenkaat pitää irrottaa. Ja auto ei ole ihan niitä pienimpiä. Renkaiden helppo irrottaminen on myös syytä testata.

Muista tarvikkeista olemme suosineet ensi alkuun tuota äitiyspakkausta sänkynä. Ostin aikoinaan ""verhot"" laatikon ympärille. Myöhemmin siirtyy Ikean pinnasänkyyn köllimään. Myös hoitopöytä on Ikeasta ja sitä edullisinta mallia. Hyvin ovat toimineet.

Meillä on noi Emmaljungan Ceroxit vm.2005 yhdistelmävaunut pehmeällä kopalla eli pitäis olla useamman vuoden käyttömahdollisuus, hintaan kuului hyttysverkko, sadesuoja ja rengassuojat, on kääntyvä työntöaisa, renkaita ei tarvitse täytellä ja menee pieneen tilaan.

Äitiyspakkaus tuli eilen ja aiomme tehdä laatikosta vauvalle ensisängyn, täytyy vaan jostain keksiä ratkaisu että saa jonkun kivan verhoilun laatikolle, kun en omista ompelukonetta. Vaatteet oli musta ihan ok, ainoa vaan ett aika isoja suurin osa tosiaan. Täytyy käydä ostamassa muutama pienempi kietaisupaita, potkari jne.

Auts, taas pitää mennä, kun ei toi selkä anna yhtään armoa, on niin pirun kipee heti kun istuu vähänkin pidempään.

Lunta odotellen ja hyviä vointeja teille!

Minnien kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että ketju olkoon avoinna kaikille tunteille. Mielestäni on aina kiva lukea uusia viestejä ja kuulumisia. Meitä on monia kirjoittelijoita, niin sehän on selvä että myös eri elämäntilanteissa olevia. tinz@lle ja muillekin siis viestejä tulemaan vaan :)
(Tai sitten mä olen ainoa jonka työmotivaatio on aivan hukassa kun tunnun pyörivän täällä aikas paljon :))

Viime päivien harmistuksina on olleet alaselkä- ja nivuskivut. Ilmeisesti pitäisi hidastaa tahtia, tai ei ainakaan kävellä koiran kanssa turbovauhdilla tunnin lenkkejä. Vaan ei malta, kun tahtoo jotain liikuntaa kuitenkin...

Mä alan olla entistä vakuuttunempi että mä en varmaan mihinkään perhevalmennukseen edes ehdi; meillä alkaa se vasta tammikuussa??? Ja laskettu aikahan oli heti helmikuun alussa. Joten jos vauva päättää ilmaantua esim pari viikkoa etuajassa, niin hellurei...

Viikonloppuna pitäisi mennä katselemaan vaunuja sun muita systeemejä. Täältä olen saanut hyviä vinkkejä, kiitos niistä. Mites muuten toi pinnasankypolitiikka, riittäisköhän nostettava/laskettava pohja, vai olisiko hyvä jos reunaa saisi liikuteltua samalla tavalla?

Tänään oli toinen neuvolalääkäri ja olo on kovin helpottunut, kun kaikki oli kunnossa. En edes ollut huomannut jännittäväni käyntiä, mutta neuvolasta tullessa olin aivan poikki, vaikka kello oli vasta puoli kymmenen aamulla. Ihanaa kuulla vauvan sydänäänet.

Sf-mitta oli 25 cm eli ollaan juuri keskiarvossa.

Nyt on ollut pari päivää sellainen olo, että vauva on laskeutumassa pää alaspäin. Liikkuminen on tullut vaikeammaksi, mutta onneksi eilen vielä onnistui jumpan vetäminen.

Tervehdys=)

Tänään oli ultra taas vaihteeksi, sokerien tarkastusta yms. Pitkäsokeri oli ihan hyvä ja paastoarvo pikkusen koholla=(! Ruokavalio jatkuu..

Vaavi oli poikittain, tosi kiva kätilön mittailla, eikä tietenkään pysyny paikallaan hetkeäkään. No viimein kuitenkin mitat saatiin ja paivoarvioksi 1530g, keskikäyrää kasvaa kokoajan!

Ensi viikolla lääkäri, supisteluja runsaasti kokoajan ja liitoskivut estävät liikkumisen lähes kokonaan=(. Tosi hankalaa alkaa olemaan kaikki tekeminen ja kyllä se lääkäri kaiken oikeastaan kielsikin, lepoa vaan. Saas nähdä saako olla kotona loppuun asti vai joutuuko osastolle lomalle, toivottavsti ei!!

Painoa on tullut 300g koko odotusaikana ja se sentään piristää mun mieltä, kun oli tota lähtöpainoa sen verran runsaasti!

Mutta lumien odotusta kaikille =) ja oikein paljon onnea ja iloa odotukseen!

Huomenta vaan... mullakin menossa jo 30+2...:)... aika menee kyl nopsaan. Tänään olin taas muuton takia uudes neuvolas...jo yhteensä 5 eri neuvolatätiä ollut (3 pitempiaikasta, 2 sijaista), onneks tää menee sihen 'iloisempaan kastiin' eli ihan mukavalta vaikutti... sykkeitä mitates tokas etää 'pojan sykkeiltä kuullostaa'... niin mäkin oon aatellut, 132 oli siis syke. Vauva on onneks edelleen pää alaspäin eikä ollut kääntynyt istumaan kuten vähän pelkäsin:)... sf mitta on pysynyt samoissa n. 26 eli ei ainakaan enään olla yläkäyrillä, enemminkin hieman normaalikäyrän alapuolella... ***toivoo alle 4 kg vauvaa**** eikä samanmoista jättiläistä ku itse olin (4,2kg)..... ja suloisesti masu oli täysin toispuoleinen kun sykkeitä mittailtiin ja napakin pikkuhiljaa alkaa pompata pystyyn...

Tästä lähin on sit neuvola 2 viikon välein... no tuleepahan seurattua kaikkia arvoja entistä tarkemmin...hb oli taas laskenu, nyt 106 ja pitää vaihtaa spartocinestä obsidaniin...ja D-vitamiinia suositeltiin... painon nousu ok alle 500g/vko ja yhteensä siis +10,7kg.... flunssaan ei osannut juuri neuvoja antaa, jos vielä kolmattaviikkoa alkaa kestään ni sit pitää mennä käymään lääkäris....

Lumi maasta on sulanut mikä vetää mieltä vähän matalaksi...toisaalta töitä enään viikko;) mikä kyllä kummasti piristää... ....jee ja viikonloppukin lähestyy ja samoin 'karkkipäivä'.... tällänen herkkusuu kun olen niin suurimpiin iloihin kuuluu tuo karkinsyönti.... mites muille ruoka ja herkut maittaa?? Mä aattelen puolet ajasta ruokaa...

pian joulukuu;), mies toi mulle eilen kalenterinkin valmiiksi, ku mä oon niiiiin 'jouluihmisiä' ku vaan voi olla....siis joulu on vuoden paras juhla.. jouluruoat ja tunnelma...ei siis lahjat eikä 'joulun idea'.... mut kummiski...

potkuja:)!!!!!!

Toden totta, tuntuu että viikot menee ihan hirveän nopsaan! Reilu kuukausi on vielä töitä, mutta siinäkin on vapaapäiviä välissä. Tuntuu, että pitäisi alkaa vähitellen ottamaan selvää siitä ""mystisestä"" synnytystapahtumasta, vaikka olen itse asiassa yrittänyt olla miettimättä koko asiaa...

Heips taas pitkästä aikaa. En nyt ihan kaikkia viestejä jaksanut lukea läpi, on sen verran pitkä aika jäänyt lukematta tässä välissä...

Mulla oli just tarkastus toissapäivänä, onneksi kohdunsuu vielä kiinni huolimatta säännöllisistä (kivuttomista) supistuksista. Ja sitä oli jäljellä vielä 4 cm. Pikkuiset on arvioitu nyt 1400 ja 1600 grammaisiksi. Lääkäri totesi vaan, että kun nyt vielä pari viikkoa jaksaisivat pysytellä masussa. Toivon sitä todella! Sf mitta on nyt 35 cm ja supistukset salpaakin hengen aika hyvin, kohtu taitaa painaa niin paljon jo palleaan ja keuhkoihin.

Hemoglobiini ja virtsa olleet viime aikoina ok, kuten myös verenpaine. Käsissä on kyllä varsinkin aamuisin järkysti turvotusta, joka tekee niveliin myös aika kipeää...

Sellaista, menen tästä vähän taas lepuuttamaan. Yritän kyllä ulkoilla vähän joka päivä, mutta aina ei jaksa ja tekee mieli vain lueskella. Turha kai siitä liikaa paineita on ottaakaan. :) Nyt kun vielä voi itse päättää näistä lepäilyistä ja lueskeluista.

Hyviä oloja kaikille! :)

Varmasti tukalaa Unalla, kun kaksi masussa. Itselläkin tuntuu jo aika täydeltä toi maha vaikka vaan yksi ja senkin pitäisi vielä reilusti kasvaa. Näin unta et vauva syntyi viikolla 37. Saas nyt nähdä onko musta enneunien näkijäks, sit näin unta et se lapsi synty Puolassa, vaikken siellä ole koskaan käynyt. Eli näköjään aivot työstää jo kovasti tuota synnytystä, vaikken sitä juuri ajattelekaan.

Paino nousee ja selkään särkee, ainakin jos töissä joutuu istuun paljon, mm kokoukset on tosi vaikeita, ei meinaa jaksaa istua.

Tänään on tylsää, mies pikkujouluissa....ja etenkin kun meillä kesällä oli se pettämiskuvio miehen osalta työkaverin kanssa ja nyt ne on molemmat siellä. En jaksa päätäni asialla hirveesti vatkata, oon siirtynyt hälläväliä-ajatuksiin asiasta. Eiköhän kiinni jää jos jotain tapahtuu ja musta on naurettavaa alkaa leikkimään salapoliisia tässä mahoineni, se nyt siitä puuttuis, mun ois vaikee naamioitua ja mennä baariin vakoilemaan :-) Mä ootan jo ensi kevättä ja että aion näyttää NIIN hyvältä niin nopeasti synnytyksen jälkeen. Niin ehkä mieskin vois alkaa vilkuilla mua muitten asemasta, ja jos ei niin eiköhän joku varmasti ala.

Hei!

On noi pikkujoulut kyllä sellainen perinne, että ei oikein tiedä onko se kellekkään hyväksi!. ;) No meillä oli työpaikalla pikkujoulut eilen ja olipa kerrankin mukava laittautua oikein viimeisen päälle. Mieskin sanoi, kun olin lähdössä juhliin, että uskaltaako tuollaista näkyä sinne edes päästää, hih. :)
Muistutin, että tällaisella jättivatsalla kyllä uskaltaa!
No mukavat juhlat oli kiitos mukavan työpaikan ja työkavereiden. Ihana oli päästä vähän irroittelemaan ja sitten kuitenkin saada nukkua pitkät yöunet ja herätä aamulla virkeänä.

Ja sitten taas allekirjoittaneen turhamaisiin kysymyksiin.

Onko muut ""laittautujat"" huomanneet lipsumista jokapäiväisestä meikkauksesta ym. näin raskauden aikana?

Miten aiotte pitää itsenne siedettävän näköisenä äitiysloman aikana?

Oletteko vaihtaneet täysin kampausta äitiysaikaa silmällä pitäen?

Hyviä vinkkejä kauneuden hoidosta 24 tunnin valvomisen jälkeen otetaan vastaan. ;)

Mukavaa viikonloppua kaikille.

Hei

Olen ehkä jopa tarkempi ulkonäön suhteen kuin ennen raskautta. Aikaisemmin saatoin tulla töihin ilman meikkiä jos olis kiire, mutta nyt naama näyttää aamuisin jotenkin niin harmaalta, että on mukava meikata.

Olin eilen Kallessa ja oli huvittaa huomata kuinka miesten katseet kääntyivät äkkiä pois, kun ne ehtivät kasvojen ja rintojen kautta vatsaan. Mun raskautta ei huomaa takaapäin, eikä oikeastaan muutenkaan kuin vatsasta.

Äitiyslomaan ajattelin varustautua ostamalla kivoja kotivaatteita ettei tule käytettyä vain vanhoja ja rumia. Olen kasvattanut hiuksia pidemmäksi, mutta olisin varmaan tehnyt niin muutenkin. Ajattelin käydä kampaajalla ja jalkahoidossa äitiysloman alussa. Haluan vähän hemmotella itseäni (tai voi olla että mies saa hemmotella=) ja palkita itseni työrupeamasta ja raskaudesta. Ja voi olla että siinä vaiheessa olo ei muuten ole kovin hehkeä, mutta onpahan hiukset hyvin ja söpöt varpaat.

Hei,

Minä olen miettinyt viitsinkö mennä firman pikkujouluihin ollenkaan. Edellisinä vuosina siellä on ollut varsin tylsää ja tänä vuonna pitäisi vielä seurata selvinpäin tyypillistä insinöörien kosteaa juhlintaa. No toisaalta nyt tuskin tarvitsee hätistellä liian innokkaita ihailijoita, kun on tämä valtaisa masu :) Kerrankin voisi laittaa pikkuruisen mekon ja todella seksikkäät korkokengät... Pitääpä vielä miettiä asiaa.

Raisa, minulla laittautuminen on lähinnä lisääntynyt. On niin tylsä pistää joka päivä lähes samat vaatteet päälle, en ole ostellut juurikaan isompia vaatteita, joten panostan sitten enemmän meikkiin ja kampaukseen. Viimeinkin iho on rauhoittunut ja on mukava leikkiä luomiväreillä, kun ei tarvitse keskittyä vain näppyjen peittelyyn. Hiuksetkin ovat kasvaneet ja tuhentuneet kohisten.

Ensi vuosi kuluneekin sitten verkkareissa, tukka ponnarilla ja meikkinä pelkkä ripsari. En jaksa nykyäänkään kummemmin laittautua viikonloppuisin, jos olen kotosalla. Olen ostanut parit siistit verkkarit, jotta en olisi ihan kauhean nukkavieru ilmestys äitiyslomalla.

Äitiyspakkaus jo tuli, edelleenkin odottelen Kelan päätöstä päivärahoista. Mikähän siinä voi kestää näin kauan...

Hauskaa viikonloppua kaikille!

Heti alkuun pakko hehkuttaa miten ihanaa kun maa on valkoinen ja lisää lunta sataa!!!!! Lisää pakkasta, lisää lunta!!!

Aiemmissa viesteissä oli puhetta laittautumisesta, joka onmielestäni pysynyt vakiona suhteessa aikaan ennen raskautta. Tuntuu että hiukset tuntuisi rasvoittuvat nykyään hitaammin kuin ennen, tämä tietysti on pelkästään hyvä asia. Kai tässä johonkin kompaktiin äippätukkaan päätyy seuraavan kampaajan yhteydessä (siis sellaiseen mikä ei vaadi ihan kuukausittaista leikkausta).

Kelalta tuli päätös äitiysrahasta, en saanut viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan koska ei ole noussut tarvittavaa 20%. No höh. No pääasia että osasin näköjään täyttää ne paperit oikein.. Äitiyspakkaus tullee 2-3 vkon kuluessa, sitä odotellessa.

Tänään meni 4h vaunuliikkeissä. Kiesus mitä hommaa, ziljoona vaihtoehtoa ja aika hukassa sitä tunsi olevansa. Ei tässä oikein muuta voi kuin valita sen mallin mikä nyt tuntuu omiin tarpeisiin parhaalta ja aika näyttää oliko valinta sitten oikea.. Tullaan todennäköisimmin päätymään Brion tai Emmaljungan vaunuihin.

Eikun takaisin karkkipussi ääreen. Herkut maistuu yhtä hyvin kuin ennen, painoa tullut lisää tasan kymppä kiloa.. :)

Voikaa paksusti!

Moicca!

Lunta tupruttaa edelleen, toivottavasti se pysyy viimein maassa! Olipa ihana lenkkeillä viikonloppuna, kun maisemat on valkoiset ja puhtaat, ja ilmakin tuntuu raikkaammalta. Nuo mustat ja sumuiset kelit viime viikkoina hiukan vähensi ulkoilua, mutta nyt taas uudella innolla.

Laittautumisesta: olen hyvin tarkka ulkonäöstä kun lähden muualle paitsi ulkoilemaan eikä raskausaika ei oo ainakaan vähentänyt sitä. Vauvan kanssa kotosalla ei tuu varman meikattua, mutta täytyy kuitenkin pitää tukka nätisti (aika helppo kun on pitkähkö) ja pitäisi ostaa muutamia kivoja kotivaatteita lisää. Voisi olla hyvä ajatus ottaa kestoväri ripsiin ja kulmiin jos ei ehdi meikkaamaan. Ja hiusten väri piristää aina. Täytyy kehitellä nopeita ja helppoja meikkikikkoja jatkossa. Tai voi olla että ne kehittyy sitten itsestään ;-). Ja vauvan kanssa ulkoilu tekee varmasti ulkonäölle hyvää.

Sanos muuta, mäkin nautin todella kävelystä kauniissa ilmassa ja maisemassa!

Mä taisin eilen tuntea ekan supistuksen illalla, ainakin masu oli ihan kova ja tuntui sellainen ""outo"" paineen tunne. Tosi moni täällä onkin raportoinut, mutta mulle tää on ihan uutta ja ihmeellistä.. Tosin ei kauhean miellyttävän tuntuista, joten en panisi pahakseni jos pysyisivät poissa :)

Mitäs muuta, yhdistelmävaunut on nyt päätetty ostaa ja mennään hakemaan torstaina. Nyt puuttuu enää pinnasänky (vasta lauantaina tajusin että nehän on aikas järeitä kooltaan), eiköhän siinä ne tärkeimmät alkuun?

Laitelkaa postia, työnteko kyllästyttää... :)

Taas pitkästä aikaa täällä kirjoittelemassa. Sairausloma jatkuu ja taitaa jatkua vuoden vaihteeseen, jolloin alkaa äitiysloma. Oma vointi pysynyt samana. Mieli maassa, supistuksia, selkäkipuja ja närästystä. Edellisellä viikolla oli neuvola ja lääkäri. Lääkäri määräsi lepoa supistusten takia ja terveydenhoitaja läksytti, kun paino ei ollut noussut. Sf-mitta oli 27, joten ei mielestäni huono. Ja bmi oli ennen raskautta 25 ja jotain. Painoa tullut alusta reilu kilo.

Viime viikolla oli kuitenkin ultra eteisistukan takia. Istukka oli edelleen alhaalla, muttei enää suoraan kohdunsuulla. Vaavi vain oli kääntynyt ympäri ja onkin nyt perätilassa. Ultrauksen teki tällä kertaa lääkäri ja sain tarkkoja mittoja vauvasta. Syöttelin niitä Tekayn käyrille ja alarajoilla liikuttiin. En nyt muista muuta kuin painoarvion, joka 1130 kg. Eli ilmeisesti aika vähän viikolle 28+4? Pitäisikö nyt kuitenkin huolestua vauvan kasvusta? Onko muilla painoarvioita kertoa?

Vaunugallupiin: olen ostanut Hartanin Topline vaunut pehmeällä kantokopalla. Hoitopöytä, kehto ja sitteri on myös hankittu. Samoin vaatetus ensimmäisille neljälle kuukaudelle. Mutta on sitä vielä paljon hankittavana. Yllättävää, miten paljon pieni lapsi loppujen lopuksi tarvitsee! Ja tuore äitikin. Kunpa muistasi kaiken. Olisi kiva nähdä jotain listoja, mitä te muut olette hankkineet, ihan vaikka tuttipulloista ja kuolaräteistä alkaen.

Hei taas!

Minulla on työmatkalle lähtö edessä ja vähän mietityttää kaikki se matkustaminen, mutta eipä auta kuin lähteä. Saatte sitten kuulla miten lennot sujuivat. ;)

Sen lisäksi vielä muutto lähestyy uhkaavasti, joten tekemistä kyllä valitettavasti riittää ennen joulua vähän liiankin kanssa. Onneksi joululahjat on melkein kaikki jo hankittuna. Mites teillä muilla? Oletteko yhtään kerenneet valmistella joulua näin muiden kiireiden ohessa?

Hauskaa, kun laskettuun aikaan on enään n. 2 kuukautta. Välistä tuntuu että vauva puskee ittensä kyljestä ulos jo hetkenä minä hyvänsä...aivan älyttömiä potkuja ja tosi tohinaa se masussa ainakin pitää;)...nyt täynnä 31 rv:).....

Mull ei oo masu kasvanut juurikaan tässä viimesen kuun aikana, paino nousee kyllä kuten ennenkin, mut masun kasvua ei ainakaan ite huomaa lainkaan. Sen verran supistelee iltosin, että nukkuminen tai oikeestaa nukahtaminen on suht vaikeeta ja oikeeta asentoa joutuu etsimään....Ei voi kuitenkaan sanoa että raskaus tähän mennessä ois mitenkään vaikeeta ollut...alun väsymys oli ylivoimasesti pahinta...nyt olo on suhteellisen hyvä ja mieskin kehuu kuinka pirteä ja touhukas olen ollut....

Laittautumisesta: Mä en muutamaan vuoteen oo juurikaan meikannut (lukuunottamatta meikkivoidetta, puuteria ja kulmien laittoa)...johtuen siitä, että urheilimme miehen kans päivittäin ja mielestäni urheilu hikisenä + meikattuna ei oikeen sovi eikä näytä hyvältä... mies tykkää suloisesti punoittavista poskista .... muutoinkin mies tykkää 'luonnollisuudesta' eli sanoo mun näyttävän suloiselta ja söpöltä ilman meikkia ja jos oon meikannut sanoo että parempi ilman....siispä olen itsekin laiskistunut tuon meikkaamisen suhteen jo vuosia sitten... hiuksia kyllä laitan ja korviksia + nenäkorua käytän...ja niitä vaihtamalla saa ees vähän uutta ilmettä kasvoihin...ja hiukset aattelin värjäyttää /raidottaa synnytyksen jälkeen;)...lisäksi omaa mieltä aattelin piristää myös ompelemalla itselle hieman värikkäämpiä imetyspaitoja ja kotopaitoja synnytyksen jälkeiseks ajaksi....

Joululahjoja oon tehny ja vähän ostellut. Perjantaina, kun on eka päivä pois töistä aattelin leipoo torttuja ja laittaa vähän joulukamaa ja -valoja...nyt ainoastaan tuoksukynttilöitä ollaan polteltu....

Hauskaa päivänjatkoa!!!!

Neuvola kuulumisia, sf-28.5cm, hemoglobiini 119, painoa tullut nyt siis yhteensä 8kg, joista 5 kuukauden sisään. Sit ne otti verinäytteen toksoplasmoosia varten, kun pyysin, sitä sairastetaan paljon Keski-Euroopassa ja nyt kun siellä just kävin, niin hyvähän se on tsekata ja voihan sen saada täälläkin.

Vauva tuntuu juuttuneen tohon oikeeseen kylkeen, mun maha on ihan epäsymmetrinen ja hirvee pallo just tos oikeessa kyljessä ja sinne potkiskelee varsinkin iltaisin.

Kamoista puuttuu vielä sänky (aluks ehkä saa kelvata laatikko tai sit ehkä joku kori) ja turvakaukalo.

Laittautumisesta, joo, ehkä samaan malliin kun ennenkin, ehkä enempi meikkaan ja laitan hiuksia, ennen kun kiinnitin enempi huomion vaatteisiin nyt sitten niissä parissa samoissa äippähousuissa liikuskelen ja miehen virttyneissä villapuseroissa.

Ainiin, turhaan pelkäsin miehen pikkujouluja, tuli melko aikaisin (no, puol 5) mut myös melko selvinpäin ja seuraavana päivänä oli tosi kultanen ja seksiäkin tuli harrastettua piiittkkään aikaan kunnolla :-)

Raisa, ainakin omassa tapauksessani vauve oli vauhdissa lentokoneessa. Tukisukkia suosittelen jos on taipumusta jaloilla turvota koneessa (siis jos on pidempi lento)..

En ole ehtinyt vielä valmistella joulua tai hankkia yhtään lahjaa, tosin olen muutenkin sellainen viime tipan ihminen
(mikä on tullut entistä konkreettisemmaksi kun lueskelen täältä mitä kaikkea muut ovat hankkineet yms :)). Kynttilöitä polttelen kovasti, se on kyllä ihanaa pimeinä iltoina. Ja muutenkin.

Ria & Missu, mulla on sama tunne melkein päivittäin, siis että joku yrittää tulla kyljestä ulos..

Huomenna olisi taas neuvola. Milloin niitä alkaa olla kahden viikon välein?

Olin eilen ensimmäisen kerran sairaslomalla. Tosin lähinnä kun olo oli flunssainen ja olin maanantaina ihan älyttömän väsynyt. Nyt on taas parempi olo ja ensi viikkokin on onneksi lyhyempi.

Tänään on neuvolassa ensimmäinen kahdesta synnytysvalmennuksesta. Saadaan varmaan nähdä joku kiva synnytysvideo = ).

Jaahas....lunta pyryttää...kiva että lunta tulee lisää, mutta täytyykö sen sataa viistoon??!! No, tämän päivän osalta ulkona ei vältis tartte muutaku enää piipahtaa. Tänään oon viettänyt toiseksi viimeistä työpäivää;)...koska asiat on suht hyvin pulkassa ja teen tänää töitä kotona oon ottanut vähä 'rennommin'...eli kävin ostaa torttu ja piparkakkuaineksia ja harkitsen joskos tänään tai huomenna jaksaisin leipoa... ei mikään helppo kauppareissu.... pinna kireellä ja kassit painoi:(.... mutta löysin sentään yhden joululahjan veljen pojalle (6kk), sellaset pehmopalikat (6kpl), joissa on kulkuset sisällä ja joka sivulla jokin kiva kuva.... aattelin et se ois sekä opettavainen että kiva 'joululelu'.... ja oli myös suht halpa... eilen aloittelin myös kutoon villapaitaa veljen pojalle...joten hänelle lahja onneks on mietittynä;)

Onkos muilla muuten ongelmana iskias -tyyppistä kipua???? Mulla ihan vasta tänään ollut tuo ongelmana, mutta kylläkin useaan otteeseen...älytöntä vihlontaa pakarassa, tuntuu ikävälle ja 'seisauttaa' välittömästi.....ihan vasta oon tullut myös suht kömpelöksi ja kääntyily yöllä on tuskallista (aikaansaa ikävästi suppareita)... ja tyyny jalkojen välissä oli ekaa kertaa viimeyönä helpottamassa nukkumista... just ku eilen pääsin kirjottelemasta kuin 'helppoa' raskausaika onkaan ollut.... nyt tuskastuttaa, kiukuttaa, hermostuttaa jne... kivaa:(....

Wirkku: mulla ainaskin nyt alkaa oleen neuvolakäyntejä 2 viikon välein....

Tuli muuten mieleen, että mä oon kyllä käyttänyt tukisukkia ihan automatkoillakin...sen verran pitkä istuminen kipeyttää jalkoja ja lisäks ongelmana mielettömät suonenvedot .... tukisukat on tuntunut hyville!!

Jee..viikonloppuna mennään käymään rovaniemellä, pari yötä hotellissa:) ja mies lupas et pääsen joulupukinpajaanki.... hauskaa:)....kovin paljoa kaupoissa kiertely ei kyllä enään innosta.... muutaman kaupan jälkeen oon huomannu väsyväni tosi pahasti...ja väsyneenä oon kärtynen:(... eli alkaa varmaan oleen viimeset mahdollisuudet tollasille 'leppoisille' viikonloppulomille...sillä uskonpa että lomailu ottaa paljon kovemmalle kuin vaan oleilu kotona sen verran iso ja ankkamainen olo on....

Taidanpa mennä virittämään muutamia joulukoristeita.... päivänjatkoja;)!!!!!!!!