Helmikuun äipät 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _/\_/\__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

_/\_/\__

Vieras
Hei!

Taas mentiin 100 viestin yli, joten aloitin seuraavan ketjun.

Osallistujat
Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
Missu LA 31.1.06 Porvoo
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kättäri)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 5.2.06
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Pia LA 9.2.3006
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Hei taas kaikille pitkästä aikaa!

Kela-kuvioista. Itse tulkitsin Kelan oppaasta samoin kuin joku (nimi unohtui) edellisessä listassa mainitsikin, että jos äitiysrahakausi alkaa 2006, sen laskennassa huomioidaan 2004 tulot tai se viim. 6 kk. Ei siis pitäisi olla paikkakuntakohtainen vaan koko maata koskeva.

Laitoin just alkuviikosta paperit menemään ja nyt vaan sitten odotellaan äitiyspakkausta, että pääsisi hiukan hypistelemään pikkuruisia vaatteita. Kuvien perusteella ainakin nykyisen pakkauksen sisältö ja värimaailma miellyttää minua kovasti. Näyttäisi toppapuvun kokokin olevan pienempi kuin aikaisemmin.

Muutoin hiukan ""tylsää"". Taas ollaan sairaslomalla. Johan sitä viikon ehdin olla jo töissäkin. Ite niin mielellään olisin töissä, mutta ei auta. Saikun syynä edelleen supistukset. Nyt oli myös kohdunkaulalle tullut muutoksia; lyhentynyt 2 cm:iin ja pehmennyt. Onko teillä muilla tapahtunut muutoksia? Viime yönä näin painajaista, että vauva alkoi syntyä...

Hei!

Tervetuloa vaan mukaan uudet jäsenet. Tämähän ei ole mikään suljettu ryhmä tosiaankaan.

Turvaistuimista sen verran että löysin netistä myös Maxi-Cosilta sellaisen pohjallisen turvakaukalon vauvoille vaikka täällä Oulussa jälleenmyyjä sanoi pari viikkoa sitten, ettei sellaista ole Maxi Cosilta saatavissa. Eli jos joku on sellaisesta kiinnostunut niin netistä voi sellaisen tilata. Tosin tilausajat ovat aika pitkät.

Tämä nyt on sitten tällainen aika turhanpäivänen asia, mutta oletteko miettineet myös omia vaatteitanne (siis muutakin kuin imetysliivejä) joita aiotte pitää synnytyksen jälkeen? Mietin vaan että saattaa mieli olla maassa, jos joutuu vaan rähjääntyneessä teepaidassa ja verkkareissa olemaan kaiket päivät. Itse olen miettinyt jotain siistimpää miellyttävää kotiasua, joka olisis myös helppo pestä tarpeen tullen. Huomasin vaan, että nämäkin on varmasti ostettava ennen kuin joutuu synnytyslaitokselle, sillä eihän sen jälkeen varmaan heti kauppaan kerkeä. ;)

Sama ongelma on tietysti hiusten suhteen, joiden leikkaus pitäisi kestää ensimmäiset 3-4 kk hyvänä.

Asusta. Vielä en ole ehtinyt sitä ajatella, mutta ekan kanssa silloin 14 v. sitten hankin mukavan ja nätin oloasun, jota pidin ekoina viikkoina. Piristi mieltä, kun oli jotain uutta ja onneksi olin sitten hommannut tarpeeksi väljää ja joustavaa, kun leikkauksen jälkeen maha oli aika arka. Varmaan hommaan jotain kivaa nyttekin.

Mä oon hommannu itselle pari mammavaatetta ku meen 'ihmisten ilmoille', muuten pidän aika rentoja kotivaatteita.
Me hommattiin jo syyskuun puolella toi turvakaukalo ja se on kanssa Gracon toi kliksautettava malli eli yksi osa on kokoajan autossa kiinni ja sitte pelkkää kaukaloa kannellaan.
Ootteko huomannu semmoista ku mä tänä aamuna totesin ett rinnoista ihan valuu jotain kirkasta nestettä?? Mä en käytä mitään yöpukua enkä rintsikoita yöllä vaan ihan alkkareissa nukun, niin aamulla ihmettelin ku lakanassa ihan märkä isohko piste ja ollut jo useampana aamuna. Ei kai mun vielä tarvii alkaa käyttämään mitään imetysliivejä jne.??

Meille tuli äitiyspakkaus viime viikolla ja olihan ne tosi kivoja vaatteita ja väriskaala miellytti ainakin minua.

Raskaus on edennyt tosi hyvin, mutta kaksi viikkoa kestäneen flunssan jälkeen menin eilettäin lääkäriin ja poskiontelotulehdukseen joudun nyt syömään antibiootteja ja pää on koko ajan niin kamalan kipeä!! Toivottavasti lääkkeet auttaa pian. Aikovat punkteerata jos ei mene ohitse kuurilla. Kuka muu on kärsinyt kovasta flunssasta? Miten saan tämän päänsäryn poies?

Minulla tekis mieli leikata lyhkänen tukka, mutta en tiiä uskallanko =) Asuntoa myös, isompaa siis ku meillä nyt on niin mennään su katsomaan, huh! Kaikenlaista tässä onkin vielä, muutosta edessä.

Moi,

Pistän vähän kuulumisia pitkästä aikaa. Tänne kuuluu ihan hyvää. Syksyn myötä ehkä väsymys on hieman lisääntynyt, mutta olen urheasti puskenut pitkää päivää töissä ja iltaisin olenkin sitten ollut ihan poikki. No ensi viikolla pidän viikon syysloman, eiköhän sitten taas jaksa jouluun asti. Tuntuu, että viikot menee tosi vauhdikkasti. Masu on jo tosi iso ja välillä vaikea kuma´rtua sitomaan kengännauhoja tai nostamaan lattialle tippunutta paperia. Mitenköhän isoksi tässä vielä tulee:) Jätin myös kelan paprut maanantaina. Kauankohan menee, että saa äitiyspakkauksen? Täällä pääkaupunkiseudulla voi varmaan mennä pitkäänkin.
Vauva liikkuu päivässä noi kolme kertaa, aamulla, puolenpäivän aikaan ja illalla. Mulla on ""oireena"" myös yölliset supistukset. Tällöin maha kovettuu ihan kivikovaksi ja saatan herätäkin siihen. Siinä se sitten menee asentoa vaihtamalla ohi. Viime yönä taisin herätä kolmekin kertaa. Neuvolan terkkarin mukaan nämä ovat niitä normaaleja harjoitussupistuksia ja mitään syytä ei ole huolestua, mutta minä tietysti olen huolissani...Jälleen kysyn onko teillä harjoitussuppareita ja millaisia ohjeita olette saaneet? Toivottavasti ei olis syytä huoleen. No neuvolalääkäri on onneksi ensi viikolla.
Huomenna lähdetään tutustumaan turvakaukaloihin. Tuo jalustalle asetettava kuulostaa hyvälle vaihtoehdolle. Se on varmaan kallis?
Hyvää viikonloppua ja vointeja!

Moikka,
olen huomannut ihan saman että tällä viikolla olen ollut jotenkin poikkeuksellisen väsynyt. Töissä ja kotona väsyttää tyyliin koko ajan. Ei kivaa. Olen syönyt yhden rautatabletin päivässä, voiskohan ottaa toisen josko siitä olisi apua?!? Paljonko syötte?

Mua kanssa kiinnostaisi tuon jalustalla olevan turvakaukalon hinta?

Edelleenkään en ole mielestäni tuntenut supistuksia. Masukin bileet alkaa yleensä poikkeuksetta siinä vaiheessa kun mennään nukkumaan. Olen huomaavinani että vauvan asennosta riippuen tuntuu paremmin tai huonommin. Joskus olen ääneenkin selostanut että nyt jätät äipän sisuskalut rauhaan :)

Hei!

Ensin turvakaukaloista. Se Gracon turvakaukalo alustalla maksaa Lastentarvikkeessa 169 e. Ulkomailta tilattavissa oleva Maxi Cosi turvakaukalo nimeltään CabrioFix maksaa noin 149 e ja siihen tulee sitten ostaa easybase 99e tai isofix 139 e pohja. Toi isofix tulee kiinni oikein auton runkoon joten sen pitäisi olla todella turvallinen vähän samaan tyyliin kuin ne Britaxin uudet isofix tuolit. Tosin turvakaukalothan tulee aina selkä menosuuntaan asennettuina.

Sitten supistuksista sen verran, että mulla on ollut supistuksia aika pitkään jo, mutta koska ne eivät satu erityisesti en ole ollut niistä huolissani. Neuvolasta lähettiin lääkäriinkin asian vuoksi, mutta kaikki oli kohdallaan eikä supistukset olleet vaikuttaneet kohtuun mitenkään. Eli kaipa ne harjoituksia vaan on tulevan varalle. Iltaisin tosiaan mullakin vatsa kovenee aina. Ikinä ei oo tainnut tulla päiväsaikaan.

Me ostettiin turvakaukalo tuolta Lastentarvikkeesta ja ei ollut mun mielestä mitenkään kallis, se oli juuri tuo malli Graco Autobaby + Base, käykääpä tsekkaamassa www.lastentarvike.fi, on aurinkolipat ja sivusuojat jne.
Mulla on mennyt nyt puoltoista vkoa ku jätin paperit Kelaan ja siellä ne sanoi ett pakkauksen saa parin vkon kuluttua, tämä siis pääkaupunkiseudulla.
Mullakin oli tällä vkolla neuvolalääkäri ja se teki tosiaan ton gyne-tutkimuksen ja totesi kohdunkaulan olevan kiinni ja oikean pituinen. Suppareita en ole mielestäni tuntenut, mutta tää beibi on kyllä niin kova liikkumaan ja potkimaan ett huh huh, mä olen myös alkanut puhumaan sille ett vois välillä vähän rauhoittua ja oon taputellut silloin mahaa.:)

Minullakin oli viime viikonloppuna supistuksia. Siis että maha menee kovaksi ja tulee sellainen paineen tunne. Niitä tuli ihan pitkin päivää eivätkä ne liittyneet mihinkään tiettyyn tilanteeseen. Kävimme keskiviikkona neuvolassa ja terkkari sanoi, että jos niitä vielä tulee ja jos ne ovat säännöllisiä, niin sitten pitää suht' nopeasti päästä lääkäriin tarkistuttamaan kohdunkaulan tilanne. Muutoin meillä on neuvolalääkäri vasta kahden viikon kuluttua.

Meilläkin on huomenna aikomus lähteä vaunukauppoihin varmaan tuonne Kehä III:lle. Turvakaukalon saamme kavereilta, mutta yhdistelmärattaat olisi tarkoitus hankkia (anoppi lupasi maksaa). Kunhan vain tietäisi, minkälaiset. Kavereilla on Teutonia Mistral -rattaat ja ne vaikuttivat kyllä hyviltä. Jossain lukemassani vaunuvertailussa myös Briot olivat Teutonian lisäksi pärjänneet hyvin. Pitänee aloittaa testaaminen siitä, miten mahtuvat autoon...

Supistuksista. Mulla oli kolmisen viikkoa sitten flunssan aikana suunnilleen puoltoista vuorokautta kivuliaita supistuksia. Tosi inhan tuntusia juuri siinä kohdunkaulalla. Neuvolaan en saanu yhteyttä (muutenkin mulla aina neuvolassa ollu eri terkka, kerran lääkäri eikä ilm. akuuttiaikoja lääkärille saa!)joten menin terveyskeskuskseen, jossa yleislääkäri tarkisti tilanteen. Ei ollut mitään tapahtunut vaikka sattu selkeästi. Lääkäri sanoi että niitä voi tulla, joitaki supistelee herkästi koko raskausajan. Ja että niihin auttaa lepo, minkä sitte huomasinkin. Tuon jälkeen on ollut vielä pari kertaa samanlaisia, etenkin tulee jos olen rasittunut ja väsynyt. En ole kyllä kehdannut saikkuja vielä noiden takii hakea, jos ei mitään muuta ole, on jotenkin niin hankalaa.

Mulla on ollut pariin otteeseen suppareita kun olen kanniskellut kaupungilla painavaa reppua pidempään. Ja salitreenin jälkeen. Levolla on mennyt ohi eikä normaalissa tilassa ole suppareita ollut. En edes itse ymmärtänyt mitä se on, kun vatsaa vaan kiristi ja pakotti, kunnes siskoni ymmärtäväisesti huomautti että nuo on ""niitä"". Hassua kun tuntee välillä itsensä niin tyhmäksi, kun ei ekakertalaisena ymmärrä mitä kaikki tuntemukset on.

Tuon kivan oloasun hankkiminen on hyvä idea, enpä olisi itse tullut ajatelleeksi! Ei tarvitse sitten synnytyksen jälkeenkään koko aikaa vanhoissa verkkareissa pyöriä ;-).

Hauskaa viikonloppua!

Menimme sitten ja ostimme vaunut, vaikka tarkoitus oli käydä vasta ensimmäistä kertaa katselemassa valikoimaa. Olin kuullut, että AT-lastenturvassa saa parasta palvelua ja toisaalta olin myös kuullut, että lauantaisin ei mistään saa palvelua, kun kaikki ovat liikkeellä silloin. No, päätimme pelata varman päälle ja menimme heti kymmenen jälkeen suoraan AT-lastenturvaan ja tarkoitus oli sen jälkeen käydä muissa Petikon lastentarvikeliikkeissä. Muut liikkeet jäivät käymättä, kun myynnissä oli erä edullisia Teutonian yhdistelmärattaita ja ystävällinen myyjä varmaan tunnin meille esitteli kaikkia ominaisuuksia ja eri mallien eroja. Niinpä maksoimme käsirahan Teutonia Delta -vaunuista. Meillä on kotona sen verran vähän tilaa, että onneksi voimme noutaa vaunut vasta tammikuun loppupuolella ja maksaa silloin loput. Tulipahan tuokin asia hoidettua ajoissa. En voi kuin suositella At-lastenturvaa (muistahan ei ole kokemusta).

Joku kyseli että kauanko menee että saa äitiyspakkauksen? Mulla ei mennyt täällä Phjois-Suomessa kuin viikko niin se o tuli, siis papereiden viemisestä =) Eli nopsaa touhua on. Mulla on kanssa hiukan ollut supistuksia nyt kamalan flunssan aikana kun koko ajan täytyy ponnistella ja niistää..poskiontelontulehdukseenkin on nyt lääkekuuri menossa. Eikö teillä muilla ole ollut flunsaa tai oletteko muutenkaan syöneet lääkekuuria mihinkään vaivaan.

Sanokaapa mistä löytyisi hyviä hoitopöytiä?

Heippa,

olen seurannut teidän keskusteluja ja on ollut todella ihanaa lukea kuinka samanlaisia ajuksia ja kysymyksiä täällä on ollut, mitä itsekin on pohtinut. Siitä iso kiitos koko teidän ketjulaisille :)

Olisin kysynyt, että mitä maksoitte Deltoista ja miksi päädyitte niihin? Kävin itsekin petikossa la, mutta AT lastenturvaan en vielä ehtinyt, toivottavasti ensi viikolla, joten olisin todella kiinnostunut kuulemaan päätöksentekoon vaikuttaneista seikoista.

Oikein hyvää vointia teille kaikille :)

terve!
En ole kirjoitetellut pitkään aikaan, mutta seurannut kyllä keskustelua. Itse laitoin pari viikkoa sitten kelan paperit menemään, mutta en ole vielä saanut mitään ilmoitusta. Tosin haen äippärahaa viimisen 6 kk tulen perusteella, että siitä ei kuulukkaan mitään, mutta toivottavasti käsittelevät äitiyspakkausasian kuitenkin heti!

Suppareista: olen tuntenut niitä jo muutamien viikkojen ajan, mutta eivät ole olleet kivuliaita, joten olen olettanut niiden kuuluvan asiaan.

Oletteko miettineet vakuutuksen ottamista? Sehän on jo tosi ajankohtainen jos haluaa, että on voimassa syntymästä asti.

Oikeen hyvää odotusta kaikille!

Väänsin eilen vakuutusasiasta taulukkoa ja tultiin siihen tulokseen että vakuutus otetaan Tapiolasta. Lähdenkin tästä soittelemaan, kun asia pitäisi saada hoidettua tämän viikon aikana :) Miten niin aina viime tingassa...

Vaunuasiaa: Ostimme Teutonia Delta -vaunut pehmeällä kantokopalla ja kennopyörillä hintaan 499 e. Väri tummansininen/vaalea. Kauppaan kuului lisäksi jalkapeite ja sadesuoja. Mitään lisävarusteita emme ottaneet.

Kavereilla on Teutonia Mistral -vaunut, joten olimme vähän jo tutustuneet kyseiseen merkkiin ja vaunut vaikuttivat laadukkailta. Kavereillakaan ei reilun puolen vuoden käyttökokemuksen jälkeen ole ollut juuri moitittavaa. Kaupassa myyjä esitteli meille myös Oran ja Happy Babyn vaunuja, mutta minulle jäi käsitys, että ne ovat painavampia eivätkä mene niin pieneen tilaan kasattuina. Deltat painavat muistaakseni n. 17 kg ja jompi kumpi noista muista peräti 22 kg.

En nyt osaa verrata Deltaa muihin merkkeihin ja malleihin, mutta hyviä puolia Deltassa on työntöaisan korkeudensäätö, työntösuunnan vaihto (ei tosin heittoaisaa, vaan pikalukitussysteemillä), kaikki kangasosat ovat pestäviä, kuomussa on kurkistusluukku ja tuuletusaukko ja alakori on tilavahko ja suojattu kankaalla. Delta-malli on Mistralia vähän korkeampi, mikä on selän kannalta meille parempi. Korkeus vaikuttaa myös siihen, minkä verran alakoriin mahtuu tavaraa ja kuinka pieneksi vaunut kasattaessa menevät.

Yhteenvetona voisin sanoa, että eniten päätöksentekoon vaikuttivat se, että Teutonia oli jo ennestään vähän tuttu merkki ja se, että hinta oli suht' edullinen. Olimme kuvitelleet, että vaunut maksaisivat 600-800 e. At-lastenturvassa vaunut voi palauttaa, jos sattuisi jotain ikävää niin, ettei niitä tarvisikaan. Takuu on kaksi vuotta. Toivottavasti tästä selvityksestä oli jotain apua:)

Hei,

kiitos,että kerroit vaunun valintaan vaikuttaneista asioista. Vastauksesi oli erittäin informatiivinen ja meinaanpa heti mennä kokeilemaan samaisia vaunuja minäkin :)

Hyvä, jos sepustuksistani oli apua. Se jäi vielä sanomatta, että hinta oli tavallista edullisempi, koska kyseessä oli rajoitettu erä vaunuja. Olisiko ollut niin, että myyvät '05 mallit pois tulevien mallien alta. Lauantaina aamupäivällä varastossa oli vielä sen verran vaunuja, että väreissäkin oli valinnan varaa.

Ihan pakko hehkuttaa myös vaunuasioissa!!!

Kävimme eilen ostamassa vaunut!
Saimme sellaiset kuin halusimmekin eli Ora/Jovi Air, värinä tuhka. Sellaiset rennot ja tyylikkäät yhdistelmävaunut kuin suunnitelmissa olikin. Oran Spice oli mulla ykkösvaihtoehtona mutta kun nämä sai PALJON halvemmalla ja tekniikaltaan ovat kuitenkin aivan samanlaiset.

Halusimme vaunut, jotka on kevyet työntää ja menevät hiekkamaastossa ym (maalla kun asutaan..ja hevosia pihassa..)
Viilliintyminen iski ja ostimme myös turvakaukalon (cosy joku..) ja sadesuojan, hyttysverkon, hoitolaukun ja mummin toiveesta matkasängyn (siskon lapsille tällä hetkellä..)
Haluaako joku arvata mitä nämä maksoivat..?!?
520€ !!! Ollaan niin tosi tyytyväisiä ostoksiimme!

Tavarat säilöimme mummille vanhaan huoneeseeni, joten niitä on päästävä hypistelemään taas joku päivä..

Iloista päivää kaikille!!

Moi!

Ihan sama juttu, pitäisi soitella noita vakuutusyhtiöitä läpi. Hankala juttu, kun mielestäni vakuutusten vertailtavuus ei ole kovin helppoa. Lisäksi olisi hyödyllista vaihtaa kotivakuutus samaan paikkaan, itsellä se on IFillä, joka ei puolestaan tarjoa vakuutusta ennen syntymää. Mun mielestä Fennian vakuutus oli hyvän kuuloinen, mutta jokaisella vaikuttaa varmaan eri asiat.

Meillä on vauvalle vakuutus Fenniassa, koska siellä on meidän kaikki vakuutukset, niin koti, auto, koirat ja hevoset.

Ei edes jaksettu alkaa kilpailuttamaan muita koska ollaan oltu tyytyväisiä vakuutusyhtiöön ja kannattavaa on mielestäni pitää kaikki vakuutukset samassa paikassa.

Meillä oli kanssa IF:ssä koti- ja koiravakuutus, mutta nyt tuli sitten muutto. No helppoahan tuo on onneksi. Meillä Tapiolan valintaan vaikutti se, että vakuutusta voi jatkaa itsenäisenä vaikka kotivakuutus vaihtuisi sekä se, että Tapiola näytti korvaavan allergisten ihottumien voiteita yms., mitä taas ei juurikaan ollut muilla kuin Pohjantähdessä, ja sielläkin ehtona ""korvaa jos KELA korvaa"". Lisäksi tykkäsin henk. koht. siitä että vakuutusyhtiön voi vakuuttaa hakemaan KELA-osuuden ja että maksut voi niputtaa ja hakea kerran vuodessa, jolloin maksaa vain kerran omavastuuosuuden 47e.

Muuten jäin edelleen miettimään sitä että Pohjantähti ymmärtääkseni ainoana korvaa ravintovalmisteita, esim. jos maitoallergia (siis korvaa jos KELA korvaa) ja että vakuutus olisi jatkunut sairauskulujen osalta 65v ja tapaturmien osalta 75v asti.

On tää arpomista :)