Helmikuun äipät 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _/\__/\_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

_/\__/\_

Vieras
Osallistujat
Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
Missu LA 31.1.06 Porvoo
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kättäri)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 5.2.06
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Pia LA 9.2.3006
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Nyt on käyty lääkärillä ja siellä kohdunpohjan korkeudeksi tuli 26 cm. Tämä lääkäri laskeskeli käyrien mukaista oletettua syntymäpainoa ja sanoi sen olevan kaikkien tähänastisten mittausten perusteella 3700g, ei siis mikään valtava niinkuin edellisellä ultrakerralla äitipolin lääkärin mielestä. Mielenkiintoista miten paljon voi laskelmat yms. heittää lääkärien vaihtuessa!

Sykkeet oli 150 ja niin ovat olleet kokoajan, kumpikohan tulee, jotkut kai ""arvailee"" sykkeenkin perusteella sukupuolta. Esikoisen sykkeet oli kokoajan 142-150 ja poika tuli, olisiko nyt siis myös poika vaiko kenties tyttö? No minulle sillä ei ole suurta merkitystä, mies kyllä sanoi että ""isin tyttö olis kiva""! Niin ja esikoinen sanoi koko nelivuotiaan suurella tunteella että poika tietenkin, mä en tykkää tytöistä=)!

Lääkäri komensi lepoon mutta nelivuotiaan touhukkaan ja kahden koiran kanssa on lepo välillä aika hankala toteuttaa, on kai kuitenkin pakko yrittää ettei vaan joudu osastolle lepäilemään. Kohdunsuu oli pehmennyt mutta kiinni kuitenkin supisteluista huolimatta.

No eipä muuta tällä erää, jatkan valtaisan mahani kanssa makoilua ja toivotan kaikille helmimammoille, ja tietty muillekkin, oikein lokoisaa odotusta=)

Mulle lääkäri(t) ei ole laskeskelleet synytmäpäinoa tai edes puhuneet siitä, ois ollut kiva tietää. Ensi kerralla pitää kysyä!

Syke oli kyllä tosi vahva ja nopea (160 pintaan kai). Ja mielimusiikkia korvilleni!

Unohdin sanoa viimeks, et samoin kun Rialla mullakin on vauva jo laskeutunut ja raivotarjonnassa, pikkune ois jo tulossa oikeessa asennossa :-) Toivottavasti pysyy noin eikä enää muuta asentoa, lääkäri sano et se vois kyl periaattees vaihtaa asentoa eli ei oo sit kai viel kiinnittynyt? No, pysys nyt viel. Joo, pissillä pitää käydä noin tunnin välein myös yöllä, ja sillo aina supistuu kun pissittää ja heti jälkeen, pitää aina kippurassa rämpiä yöllä pimeessä vessaan. Urheilla en enää voi, mut hepalla käyn kyllä kävelemässä selästä käsin, tuo juoksutus/talutus on nääs mulle rankempaa kun selästä kävelyttäminen, milloin ei ees juuri huomaa olevansa raskaana :-) Mun heppa jo varmaan ihmettelee mikä mul on kun hoitaessakin hidastetut liikkeet, on kyl ollu tosi kiva, tulee aina portille vastaan ja on tosi rauhallinen vaikka ennen ihmesählä.

Ainakin 100 viestiä on jäänyt tässä hätäkässä väliin, mutta pistän omalta osaltanikin kuulumisia.

Neuvolalääkärissä olin parisen viikkoa sitten ja masun mittä jäi sinne alimmalle käyrälle. Vaavi makoilee tyytyväisenä vaakataossa eli potkutusta tuntuu useimmiten yhtäaikaa sekä oikeasta että vasemmasta kyljestä. Masuun on siis kertynyt enemmän leveyttä kuin korkeutta. Muutenkaan en ole kyllä pahemmin kiloja kerryttänyt ja nyt yritänkin syödä sanan mukaisesti kahden edestä.

Seuraava neuvola onkin sitten ensi viikolla. Raskaus on sujunut oikein hyvin, tosin viime aikoina olen herännyt vaavin aamuyön jumppailuun ja ollut enemmän tai vähemmän hereillä klo 03 - 05. Kumman hyvin olen tästäkin huolimatta jaksanut.

Voikaahan paksusti!

P.S. olen menossa Kätilöopiston Haikaranpesään

Meillä tänään menossa rv 27+5 ja olin aamulla sokerirasituskokeessa. Hyvät arvot tuntui olevan, onneksi! Mutta oli se litku sitten pahaa, huh!

Eilen lääkäri-nla ja paikat oli hiukan pehmenny ja lyhentynyt se kohdunkaula? en oikein noita termejä muista ikinä. Kuitenkin nyt olen sairaslomalla ja supistellut on aivan pienestä kävelystäkin. Meillä olis vielä ensi viikolla muutto edessä. Täytyy itse ottaa niin rennosti kuin mahollista. Sf-mitta oli nlassa 25 cm, ja hemoglobiini sen kun laskee, oli nyt 113, syönkin lisärautaa ja otan anopin opastamaa raudankohottajaa tänään ekan kerran. Paino ei ollut noussut, vaan oli parisataa grammaa vähemmän ku viimeksi, mutta se olikin aamulla se nla, kun en ollut syönyt mitään. nälkä on kuitenkin koko ajan ja olen kyllä muuten syönyt hyvin.

Joku mainitse että pystyy vielä ratsastamaan *huoh*, ajattelee haikeana. Ensi vuonna heti ku mahollista niin menen kyllä ratsastamaan! Ikävä on rakasta harrastusta.

Paljonkos se lapslisä onkaan?? Tuli vaan mieleen ku sain lappusen äitiyspäivärahasta, mut tuosta ei oo tietoo... ikävästi ne 2003 tulot ei oo noussu 20%:ia, no reilut 1600€/kk tulee 2003 tulojen perusteella...ihan ok, kun vielä työnanataja maksaa norm. palkan 3 kk ajan...

Ihanaaaa...viikonloppu edessä ja sit enään 14 työpäivää:).... jee...eilen sorruin leipoon munkkeja...niitä vois syödä kymmenittäin /pvä... ja tuon syömisen rajoittaminen viikonloppusin on muutenki niin vaikeeta (viimeksi siis oli tullut 700g/vko..vaiks karkki/pullalakos oon ollutkin...on se niin värin)...kai se jossain vaihees pienenee tuo painon nousu??

No mies on sitten flunssassa (joka tarttu työkaverilta), eli saapas nähdä saanko tässä vielä flunssankin:(...ja kun ens viikolla saikkua en missään tapaukses voi käydä kysyyn kun on sijaisen opettamista tiedossa...

Kai se on työt aloitettava tällekin päivää...ei huvita yhtään:(...

aurinkoista päivää!!!!!

Heippa!

Eilen oli ihan pakko kiivetä ponin selkään ja vähän köpsytellä ympäri kenttää. Olipa mukavaa ja samalla hirveän haikeaa.. hetkellisesti kaipasin ""vanhaa"" elämää kun sai ratsastaa vapaasti.

Huomasin että nyt maha alkaa jo haitata koukisteluja. Hevosen jalkoja pestessä piti oikein miettiä miten jalat ja mahan oikein asettaisi että pystyisi vielä hengittämäänkin samanaikaisesti..huh huh..

Paino on lisääntynyt niin että hiphei.. (en kehtaa edes kertoa..) neuvolassa totesivat että voi olla myös hormonaalista kun en edes mässäile. Toisaalta harmittaa, toisaalta tiedän että kyllä ne lähtee sitten pois. Tuttavani lohdutteli myös että hänellä joka raskaudessa tullut n30kg (x4) ja aina on niistä päässyt eroon!

Neuvolassa kävin ke ja kaikki tuntui olevan ok! Meillä valmennuksia on ollut jo 2 kertaa ja pariskuntia on yhteensä 7. Suurimmalla osalla la tammi-helmikuussa.
Että silleen täälläpäin!

Ps: onko joululahjat jo ostettu?..ajattelin laiskuuksissani keskittää ostokset postimyynnin puolelle.. Suuntaan tarmoni kodin sisustuksen ehostamiseen, jouluaskarteluun ja leipomiseen! Hemmamamma pukkaa taas päälle!

Olen huomannut saman, että esim ilta-askareissa vatsa on jotenkin tiellä. Ehkä meidän lavuaari on vaan liian alhaalla tai jotain.

Keskiviikkona rinnasta tuli jotain vaaleaa, olin ihan yllättynyt :). Sittemmin ei ole näkynytkään (no en ole kyllä kauhean usein tarkastanutkaan :)).

Musta olisi ihan tosi kivaa leipoa mutta ei ole pakastinta, eikä viitsi koko pullasatsia syödä kerralla. (Lue: siis viitsisi ja pystyisi mutta ei ehkä kovin järkevä veto).

Meinaan nyt sitten koota sellaisen isyyspakkauksen minäkin, mistä palstalla on ollut puhetta. Vähän ilahduketta iskälle!

Hei!

Tuosta isyyspakkauksesta puheenollen, tajusin eilen, että ensivuonnahan meillä sitten hyvin todennäköisesti on oikea isäinpäivä. Olin aivan järkyttynyt tästä tiedosta. :)

Jotenkin ei oikein vielä kuitenkaan osaa ajatella omaa miestään ns. jonkun lapsen isänä viettämässä isäinpäivää! Kun kerroin tästä miehelleni hän sanoi, että onhan meillä vielä äitienpäiväkin ennen sitä, mutta tämä tuntui jo jotenkin todella järkyttävältä asialta. Täytyy kai vaan totutella asiaan, tosin luulen että se on helmpompaa kun on käärö, jota täytyy hoitaa 24 t/vrk.

Jännää kuulla kaikkien neuvolatuloksia, ensiviikolla meilläkin neuvola edessä taas pitkästä aikaa. Saa nähdä kuinka on lihonnut. Maha ainakin tuntuu kasvavan niin vaudilla, että ihan kipeää tekee.

Ai niin järjestimme eilen ystävälleni, joka jo jäi äitiyslomalle BabyShowerin ihan yllätyksenä. Onko teille uhkailtu järjestää tällainen juhla?

Hyviä viikonloppuja kaikille!

No eikö olekin aika ""järkyttävää"", enää 3+ kk ja ja pallerot on katselemassa maailmaa omin silmin. Siinä muuten toinen asia minkä olen sisäistänyt teoriatasolla, mutta epäilen en TAJUA mitä tulossa on. Synnytystä en ole ajatellut ollenkaan, hienoja defenssejä mulla... Perse edellä puuhun ja sillee, että sittenhän sen näkee. Ei huolta huomisesta ja niin edelleen...

BabyShower, hauska idea. Eipä ole kukaan uhkaillut joten epäilen ettei tuollaisia bileitä ole tiedossa.

Mä en oo vielä joululahjoja ostellu, aattelin ostaa sit kun oon lomalla...ihanaa, jotain 'kivaa' tiedossa...siis jotain muutakin kun vauva-juttuja:)... osan lahjoista koitan tehdä itse... onkos ideoita mitä voisi miehelle ommella / kutoa...kun se on kuitenkin niin että jos lahja ei miellytä, polonen joutuu kuiteski sitä käyttään (kun ei halua kertoa ettei lahjasta tykkää)...kai kaulahuivin vois kutoo... no jaa pitää miettiä...

Meilläkään ei ollut pakastinta n. 8 kuukauteen ja silloin kieltämättä leipominen oli aika harvinaista, puol piirakkaa (jonka teko 'hyötyyn' nähden oli siis 'onneton') ja puolet ruoastakin meni roskiin......

Siis mä oon ainakin tosi naurettava ton painon suhteen ...kuinkahan monta kertaa täälläkin oon selitellyt että joo...en siihen enään jaksa niin kiinnittää huomiota ja vauva on tärkein.... hmmmm.... just eilen sain itkukohtauksen tuosta painon noususta (yht 10kg), kun oon vaan niin typerä et käyn monta kertaa puntarilla päivässä...sairasta joo:(...lähinnä pakkomielle:(... en omasta mielestä mässäile (siis syön vähemmän ku ennen raskautta, jolloin urheilin tosi paljon)....äh...hitsi ku joskus on niin pinnallinen olo....eli taas linjalle:vauva tärkein ja kyllä se paino sit siitä imettämällä/urheilemalla tippuu.... pläääähhhh...

Mainitsin, että mies o vähä masentunut....niin eikai se oo täs tapaukses ihme??!! Mies siis vaihto työpaikkaa ja nyt uudessa työpaikassa alkaa ne yt-neuvottelut eli työpaikka on epävarma (tästä ei ollut tietoo ku työpaikkaa vaihtoi)....vauva tulossa ja kun se 'laitettiin alulle' tilanne oli töiden ja muun suhteen niin varmaa. Kai sekin huolestuttaa, kun vielä muutama kk sitten sano 'huolehtivansa musta ja vauvasta' ja että me ollaan tärkeimmät... ja nyt voi olla et potkut mahdolliset ja taas muutto toiselle paikkakunnalle ja uuden työpaikan haku... eli kaipa epävarmuuden kuuluukin masentaa??!!....

Äh, kun täällä netis on niiiin paljo mielenkiintosempaa roikkua ku vääntää jotai typerää raporttia...

kirjotelkaa ahkerasti niin voin taas keksiä parempaa tekemistä ku työt.....

Hevosen jalkojen pesusta sama ongelma, mä istun pallilla et voin sen tehdä. Kavioita en ole voinut puhdistaa pariin viikkoon, käy selkään, hepo ei oikeen osaa ""auttaa"".

Meillä ei oole vielä ollut kertaakaan mitään valmennuksia. Ajattelin mennä sittenkin NKL synnyttämään, kun toisaalta on ihan sama matka sinne ja Porvooseen ja onpahan ""hyvissä käsissä"" jos jotain sattuu. Niin NKLssa on joka tiistai valmennuksia/tutustumisia, eli saako sinne vain mennä kunhan soittaa ja ilmoittaa? Onko kellään kokemusta mitä siellä tapahtuu? Kestääkin 2h aina.

Eilen tutkailin äitiyspakkausta. Aika isoja vaatteita, onneks mulla on omasta takaa kavereilta saatuja pienempiäkin vaatteita. Mä aattelin et lapsi nukkuu ekana siinä pahvilaatikossa, kuulemma luo turvallisuutta et on pienes ""kopassa"". Anoppi varmaan riemastuu ajatuksesta, kun kokoajan hössöttää tavaroita ;-) Voipi olla että peräti suuttuu... Mutta kyllä sen sängyn ehtii ostaa.

Vielä 6 viikkoo töitä. Mitenköhän sit viimiset työviikot ajelen ison mahani kanssa tuon 40min työmatkan.

Sama vika täällä, työt ei juuri nyt jaksa kiinnostaa ei sitten yhtään...

Ria, Ei siitä painosta kannata murehtia, mun mielestä ainakaan 10kg ei edes ole paljon. Itsellä on tullut varmaan saman verran, ja lisää tullee, mutta ehtiihän sitä seuraavat vuodet sitten taas laihduttaa (aivan kuten vuodet ennen tätä, onko sitä koskaan täysin tyytyväinen siihen painoon mitä vaaka näyttää?). Joten no stress, sen sijaan lenkille raittiiseen ilmaan, sitten voi hyvällä omalla tunnolla vetää pullaa napaan, koska on sen 'ansainnut' :)

Epävarmuus on aina yhtä miellyttävä tunne, eikä ne yt:t mieltä piristä koskaan. Itse olen samaisesta syystä joutunut (yt:t on alkaneet ja minä määräaikaisella sopparilla, ja molemmissa tapauksissa oli tarkoitus vakinaistaa) jo kahdesta työpaikasta lähtemään. Näistä oppineena nykyisin suhtaudun asiaan niin että tulee jos on tullakseen, sitä on turha etukäteen murehtia. (Mikä on helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin jos on eka yt-prosessi mihin joutuu).

Tuosta työmatkasta.... mulla siis 1h45h/suunta 3-4 krt viikossa. Viimeiset 3 vkoa pidän viime vuoden kesälomia, vaikkakin neuvolalääkeri viimeksi sanoikin että kun en jaksa matkustaa sairaslomallekin voi pitkän työmatkan perusteella päästä... en olisi ihan varma vaik sullakin Missu kävis niin että loppuaika pitkän ajomatkan takia saikkua (mä siis ainakin olisin saanut loppuajalle saikkua, mut vapaaehtosesti pidän lomaa)... matkat nimittäin ainakin mulla koko ajan kipeyttää selkää ja jalkoja enemmän ja enemmän... lisäksi jos alkaa suppareita tuleen ja vielä liukkaat kelit.... niin matkustaminen voi olla hiukka 'pelottavaa'...

Mun pitäs jaksaa vielä puoltoista viikkoo jaksaa oottaa ä-pakkausta:)...

Hei taas,

Minulle ei kuulu mitään ihmeempiä, paitsi että tajusin työviikoja olevan jäljellä vain 6 ja olen kehittänyt oikein kunnollisen stressin töiden viimeistelystä.

Naistenklinikalle olisi tarkoitus soitaa tässä lähiaikoina ja sopia tutustumiskäynti. Neuvolassa sanoivat, että niitä järjestetään ihan päivittäin.

Tällä viikolla tuli Kelalta kirje, jossa ilmoitettiin päätöksestä myöntää äitiyspakkaus. Se tullee toivottavasti parin viikon sisällä postissa.

Päivärahapäätöstä ei ole vielä tehty. Kävin muuten Kelan sivulla tarkistamassa miten se 6kk:n tulojen perusteella tuen hakeminen menikään. Kelan sivuja onkin tässä viimeisten viikkojen sisällä päivitetty:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160701134915EH

""Työtulo voidaan 1.10.2005 alkaen arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Muutos koskee niitä vanhempia, joiden oikeus vanhempainpäivärahaan alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen. Muutos ei kuitenkaan koske vakituisessa työsuhteessa olevia eli hoitovapaalta vakituiseen työsuhteeseen palaavia.""

Tuota viimeistä lausetta ei ollut silloin reilu kolmisen viikkoa sitten, kun laiton hakemukseni eteenpäin. Olen vakituisessa työsuhteessa, mutta en ole ollut millään hoitovapaallakaan. Pitäisikö tuo nyt kumminkin tulkita siten, että muutos koskee vain niitä, joilla ei ole ollut säännöllisiä työtuloja viimeiseltä puolelta vuodelta tai viimeisimmältä vahvistetulta verovuodelta, mutta joilla olisi nyt vähintään 6kk työsuhde? Eikö sieltä Kelalta löydy ketään, joka osaisi muotoilla nämä ohjeet helposti ymmärrettävällä tavalla?

Luulenpa, että päätökseni viipyy juuri siksi, että hain päivärahaa 6kk:n enkä vuoden 2003 tulojen perusteella. Tuloni kun ovat parissa vuodessa nousseet, mutta eivät ihan 20%:ia...

Hellou kaikki, on ollut vähän tauolla tämä kirjoittaminen kun muutettiin ja koneelle ei ole vielä hyvää paikkaa siinä huoneessa missä piuhat viritettyinä... Tämä on siis aika tukalaa touhua. :)

Lyhyesti kuulumisia: kävin naikkarilla just tällä viikolla, kaikki ok, 1200 g ja 1400 g painoarviot, kohdunsuu pehmeä, mutta onneksi vielä kiinni. Toinen rv:ssä ja toinen poikittain. Seuraava kontrolli onkin jo 2 vkon päästä, näin meillä kaksosia odottavilla... Hyvä niin.

Ria, tosi harmi tilanne teillä. Yrittäkää kuitenkin muistaa keskittyä myös näihin elämän ihaniin juttuihin, kuten teidän vauvaan. Sitten kun hän syntyy, niin varmaan moni harmaa värisävy elämästä katoaa, vaikka huolia olisikin. Toivotaan ettei yt-neuvottelut koske sun miestä.

Ja painosta: Mulla on nyt tullut 15 kg! Jalkoja särkee ja olo on kuin minivalaalla. Joten älkää jostain 10 kg olko huolissanne. :)

Supistuksia tulee aikalailla ja väsymys painaa. Onneksi pikkuiset liikkuu reilusti, niin ei ainakaan ole tähän asti siitä tarvinnut huolta kantaa.

Hyvää viikonloppua!

Heips,

pitkään aikaan ei ole tullut kirjoiteltua, mukavaa, että olen vielä roikkunut listoilla, kiitos siitä listan päivittäjälle :)

Ja kiva lueskella viestejä, melkein kaikilla on tuntunut raskaus sujuneen onneksi ihan mukavasti. Itselläni on ollut tosi vaikeaa, viimeksi viime viikolla jouduin ultraan kasvuhidastumaepäilyn vuoksi. Onneksi kaikki oli suht' mukavasti, alakäyrillä tosin mennään. Nyt rv 27+3 ja painoarvio 960 g, syntymäpaino olisi sitten 3 kg luokkaa. Mikä oli hiukan yllätys, sillä sokerit on koholla, ja kuukausi sitten uhkailtiin jo jättivauvalla. Ja, yksi läheinen sukulainen kuoli yllättäin kolme viikkoa sitten, joten mieli on ollut aika maassa. Onneksi on kuitenkin tämä odotus, niin surunkin keskellä on hiukan lohdullisempi olo. Äippäpakkauskin saatiin, se oli itse asiassa tosi hyvä!! Nyt kun vaan oppis pukemaan ne vaatteet jotenkuten oikeinpäin päälle... ;)

Ketjussa näkyy olevan monia pääkaupunkiseutulaisia. Sain viime viikolla neuvolasta synnytysvalmennusajan, ja olin hiukan pettynyt (tai oikeammin mies oli, se on jostain syystä odottanut kovalla innolla sitä...). Olin jotenkin kuvitellut, että se on joku pidempi kurssi tai että niitä valmennuksia olisi ainakin pari. Mutta, kuulemma vain yksi noin kahden tunnin valmennussessio. Näin siis Helsingissä. Onko muilla kokemuksia asiasta?

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Huamenta,
onpas orpoa kun pääsee seurailemaan keskusteluja vain töissä, kun kotikone lähti huoltoon viime viikolla..

Mulle ei ole kertaakaan lääkäri/terkkari puhunut vauvan painosta tms. Epistä :/ Synnytysvalmennuksestakaan ei ole mitään tietoa. Pitää vissiin kysellä perään, toistaalta onhan tässä vielä paljon aikaa. Toivottavasti siellä ei ainakaan katsottaisi mitään synnytysvideota, ajatus ei kauheasti innosta.. Mutta pari tuntia tuntuu kyllä aika lyhyeltä ajalta?

Heippa pitkästä aikaa. Ymmärränköhän nyt oikein tuota kelan määrittelyä, että en voi hakea yhden kk tulojen perusteella, kun työsuhteeni loppuu jo vuoden loppuun. Tähän mennessä olen kyllä ollut pari vuotta pätkissä töissä.. Onneksi papereita ei tarvii laitta vielä muutamaan viikkoon.
Joo, mulla nyt 26+6 (omien laskujen mukaan). Viimeksi lääkäri ihmetteli pientä mahaa ja nyt olikin parin viikon sisällä kasvanut 5cm!! Eli nyt 24,5, keskikäyrillä. Hb:tä ei multa ole mittailtu joka kerta kun on ollu niin hyvä, mutta nyt oli tippunu 115:sta. Mitään painoarviota ei vauvalle ole tehty eikä tulossa olekaan enää kuin yksi lääkärikäynti ihan lopussa. Ilmeisesti niitä ei rutiinilla tehdäkään.. Ainakaan joka puolella. Mitenkähän sitä määritellään ylipäänsä?
Kuusi viikkoa töitä vielä eikä kyllä nappais yhtään..
Hyvää viikonalkua kaikille!

Tuntuuko teistä muista, että lantio on alkanut levitä? Olimme viikonloppuna mieheni kanssa lomalla Berliinissä ja kävelimme tietysti paljon. Lauantai-iltana tuntui siltä, että kävelen kuin ankka. Painoa ei ole tullut kuin kuusi kiloa, mutta ilmeisesti nivelet ovat löystyneet sen verran, että lantio on leventynyt.

Hassun tuntuista, eniten mietityttää miten jumpan ohjaaminen onnistuu tästä eteenpäin. Ohjaan tosin vain kerran viikossa aika rauhallisen jumpan, mutta olin ajatellut jatkaa joululle asti.

Hei,

Marie, ymmärsin tuon Kela-asian niin kuin sinäkin eli voit hakea äitiyspäivärahaa 1kk tulojen perusteella, jos työsuhteesi olisi vakituinen tai jatkuisi vähintään 6kk äitiysloman alettua. Koska työsuhteesi päättyy ennen äitiyslomaa, voit hakea tukea joko vuoden 2003/2004 tulojen perusteella tai viimeisimmän 6kk perusteella, jos tulosi ovat nousseet 20%.

Odottelen yhä päätöstä omasta hakemuksestani. Viikonloppuna tutkailin vanhoja veropapereita ja tuloni taivat olla kuitenkin nousseet yli 20% vuodesta 2003. Mikähän niillä oikein kestää päätöksenteossa? Luulisi tämän olevan ihan yhtä rutiinijuttu kuin äitiyspakkauksen myöntäminenkin...

Viikonloppuna käytiin taas ostoksilla ja hankittiin uusia kalusteita eli pinnasänky ja matala kaappi vauvan vaatteille ja tarvikkeille. Ostin myös kangasta petivaatteisiin ja patjasuojukseen, kun valmiiden tuotteiden värit ja kuosit olivat niin tavattoman imeliä ja/tai kirjavia. Myyjän kanssa yhdessä ihmeteltiin, miksei vauvan liinavaatteita voi tehdä neutraalin yksivärisinä - kyllähän sinne lastenhuoneeseen tulee kuitenkin riittävästi väriä ja iloisuutta leluista ja vaikkapa verhoista. Onneksi noita on helppo ommella, vaikka kalliimmaksihan ne itsetehtyinä tulevat.

Mitenköhän saan äitiysloman ensimmäiset viikot kulumaan, kun kaikki hankinnat ja muut valmistelu on kohta jo tehty... Olo on toistaiseksi sen verran hyvä, että töissä jaksaa olla vallan mainiosti. Ajatukset eivät vain oikein tahdo pysyä työasioissa. Hyviä vointeja teille muillekkin!

En tiiä lantion leventymisestä mutta ankkakävely kuulostaa kyllä tutulta! Just yks päivä kysyin mieheltä että näytänkö kävellessä yhtä hassulta miltä se kävely minusta tuntuu! Mies tietysti vastasi että kyllä sä vähän ankkaa muistutat, mutta söpöä sellaista...=)

Mul alkaa olee noiden supistusten kanssa olo aika tukala. Enää ei tarvi kun nousta ylös niin jo alkaa supistaa. Kohta ei voi ku maata ympäri vuorokauden... Ja siitä tulee sitten taas selkä kipeeks, höh, mikään ei kohta enää oo kivaa=(!

Mutta yritän löytää positiivisen mielen vielä loppuajaksi jotta masukin olisi mukavampi olla=)

Voikaahan hyvin helmimammat ja muutkin ja kirjoitelkaa kuulumisia, on edes jotain tekemistä kun lueskelee niitä...

Hei!

Kävin tänään aamulla neuvolassa ja minulle varattiin aika lääkärille vielä tälle viikolle.

Supistuksia on melkoisesti - tosin lyhyt kestoisia, mutta terveydenhoitajan mukaan tilannetta on seurattava. Itse en ole ollut tilanteesta huolissani. Painoa oli sentään tullut mukavasti lisää (tässä ollut pientä haastetta) ja verenpaine hyvällä tasolla.

Matkalla neuvolasta töihin ehdin vähän miettiä oloani ja tilannettani. Jotenkin sitä ei osaa pitää supistuksia tai väsymystä sellaisena syynä, että pitäisi jo ottaa rennommin. Itse tutkistelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että alan olla kohta valmista kauraa saikulle.

Töitä on aivan liikaa, ottamatta kantaa mitenkään tilaani. Pomoni ei ole vieläkään sisäistänyt uhkavaatimustani, ""vähemmän hommia tai en tee kohta mitään"" ja myös kyselyt siitä kenelle jäljelle jäävät tehtäväni siirtyvät on kaikunut kuuroille korville. Väsymys on jatkuvaa, eikä työtehokaan ole kyllä entisellään.

Töiden jälkeen olisi mukava puuhata lapseni kanssa, mutta usein ilta menee sohvalla lepäillessä.

Edellisissä viesteissä mietittiin, mitenkä saa aikansa äitiysloman alkaessa kulumaan - päiväunet on mainio tapa : ) Ja jos intoa riittää voi tehdä ruokaa pakastimeen ja leipoa. On sitten mitä syödä (muutakin kuin kaupan valmispöperöitä) ensimmäisten viikkojen aikana ja tarjottavaa vauvaa katsomaan tuleville vieraille.

Ottakaahan rennosti ja voikaa paksusti!