Helmikuun äipät 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja __/\__/\__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea kaikille jo nyyttinsä saaneille!

Tovi on vierähtänyt siitä, kun olen viimeksi tänne kirjoittanut. Neuvolassa olen ehtinyt käydä ainakin pariin otteeseen. Kaikki arvot ovat olleet kohdallaan, paitsi tänään alapaine oli koholla. Jouduin sitten istumaan siellä ylimääräiset puoli tuntia, jonka jälkeen verenpaine mitattiin vielä kerran. Oli se onneksi vähän laskenut, mutta silti 90:n kieppeillä (tavallisesti alle 80). Olemme kaiken lisäksi tänään lähdössä Etelä-Karjalaan ja viivymme siellä tiistaihin asti. Terkkari luetteli oireet, joiden ilmaantuessa pitää sitten olla yhteydessä paikalliseen äitiyspoliin.

Tällä viikolla tuo maha on oikeasti alkanut ahdistaa ja olo on entistä kömpelömpi. Toivottavasti ei menisi ainakaan paljoa yli lasketun, jos tämä loppuaika on tällaista.

Wirkulle kovasti onnea matkaan! Jäämme odottamaan kuulumisia!

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Hei Missu, ymmärrän kyllä noi tunteet... Mulla vaan on näitä jo niin monta ja kaikki yli, niin siksi kai osaan asennoitua. Kyllä ekan odotus oli tosi pitkä! Meni kaks viikkoo yli.. Viimeset on menneet ""vain"" 5 päivää yli, joten sitte kyllä iskee hermostus, jos ei vk41 mennessä tapahdu mitään..

Mutta siitä synnytyksen sunnittelemisesta tosiaan sanoin jo vähän tiukemmasti ja tarkoitin sen vain sille sukulaiselleni (joka tietää hyvin tarkkaan, mitä synnykseltään HALUAA), sen vuoksi, että mitä vaan voi tapahtua tai yhtä hyvin olla tapahtumatta. Mun suunnitelma, jos niin voi sanoa, oli olla ottamatta enää ikinä tippaa, kun sain siitä vähän huonoja kokemuksia ekassa synnytyksessä. Nelonen sitten pitkittyi aina vaan, enkä suostunut ottamaan tippaa. Kun sitten kerroin miten kipeäksi tulin eka kerralla, kätilökin osasi heti vastata, että mun synnytys on jo niin pitkällä etten varmaan edes huomaa eroa. ""Jos tulet kipeäksi, lopetetaan tippa."" Niin sitten annettiin tippa vauhdittamaan, enkä tosiaan huomannut mitään. Sen jälkeen en ole sitäkään vastustellut.

Neuvolassa oli kaikki ok, painoa tullut 560g/vk lisää, hemppa taas vaihteeksi laskenut, 120, sf 36, eli ei laskeutunut ainakaan. Sovittiin taas ensi viikolle aika ja terkka naureskelikin, että tapaillaan nyt viikottain ja sitte 41 varataan aika käynnistykseen, jos sinne asti tapaillaan.

Superonnittelut Tytsille. Mielenkiinnolla odotan sinunkin kokemuksiasi synnytyksestä ja vauvan kanssa. Wirkulla näyttää tosiaan olevan h-hetket käsillä. Oikein paljon onnea matkaan!

Meidän vauvelilla oli bilirubiiniarvo korkealla ja se joutui valohoitoon muutamaksi päivää. Sen takia viivyimme sairaalassakin tavallista pidempään. Ehdimme olla kotona peräti kaksi päivää. Sitten kontrollissa todettiin, että arvo oli lähtenyt uudelleen nousuun ja olimme sairaalassa jälleen valohoidossa kaksi päivää. Tänään pääsimme vihdoin kotiin. Kaikki on nyt ok, eli ei mitään suurta huolta. Tämä viikko on kuitenkin ollut melkoisen rikkonainen ja kaikki rutiinit ja vauvakuviot täällä kotona on kovasti hakusessa.

Imetys lähtenyt kohtuudella käyntiin, mutta lisäruokaa olen joutunut antamaan. Täytyykin seuraavaksi lähteä tutkimaan, millä saisi maidontuotantoa vilkastumaan. Kaikki neuvot tervetulleita! Noita Rian mainitsemia täytyykin heti kokeilla.

Synnytyksen suunnittelusta...Minäkin olin etukäteen miettinyt kovasti asiaa ja kirjannut toiveeni ja suunnitelmani nelisivuiselle word-dokkarille. Arvatkaa vaan menikö mikään niinkuin olin etukäteen ajatellut ;-). Eli ei varmaankaan kannata liikaa etukäteen suunnitella...

Joku oli huolissaan imukupista. Sen käytöstä minulle jäi kuitenkin ihan positiivinen tunne. Kuppiosa oli hyvin pieni, eikä sen käyttö sattunut eikä aiheuttanut ainakaan minulle repeämiä. Vauvan päähän ei tullut pienen pientä pahkaa lukuunottamatta pahempia jälkiä ja pahkakin laski hyvin nopeasti.

En tiedä miten Ria, Tytsi ja Tuplamami asian kokivat, mutta minulle sellainen jännä asia synnytyksessä oli se, kuinka sisäänpäin käpertyneenä siinä tavallaan oli. Keskittyi täysin kivun hallintaan ja siihen mitä juuri siinä kohtaa oli menossa. Äänet ja ""komennot"" tuli kuin jostain etäältä ja sitä vaan noudatti sitä mitä kuuli. Jälkeenpäin ajattelin kuinka tärkeää on, että siinä ympärillä on ihmiset joihin voi täysin luottaa, koska ainakin minulla oma ajattelu oli melkoisen kateissa ja sitä tavallaan vaan heittäytyi kätilön ammattitaidon varaan.

Ria, minulla on ollut myös ongelmia välilihan leikkauskohdan turvotuksen kanssa. Kätilö eilen sairaalassa käski ruveta käyttämään pienempää sidettä. Se sanoi, että liian muhkea side voi hangata, hautoa ja painaa sitä kohtaa, ja se voi siitä ärtyä. Minulla siteen pienennys tehosi tosi nopeasti ja istuminen sujuu jo kohtuudella.

Tsemppiä loppumetreille, kukakohan seuraavana liikenteessä?

t. Kirsikka & Poikavauva

P.S. Jostain syystä edellisissä viesteissä nimikentässä näkyi vaan ""a"" ...?

Sain pienen tytön hätäsektiolla 38+4. Kova verenvuoto ja sitten ambulanssilla sairaalaan. Muistakaahan tulevat synnyttäjät jos joudutte tilaamaan lanssia, niin tarkkaan mainita raskausviikot ja että pitää nopeasti päästä sairaalaan synnyttämään!!!!! Meillä ei lanssikuskeilla ollut tajua tilanteen vaarallisuudesta, koska se ei ollut hoitotason yksikkö, vaan perustason kuljetusyksikkö. Onneksi kerkesimme sairaalaan ja vauva saatiin nopeasti ulos, sillä 10 min. jos olisi mennyt aikaa enemmän, niin vauva olisi voinut kuolla. Sydänäänet romahti onneksi juuri sairaalaan tultua eikä vielä kotona, josta oli sairaalaan matkaa noin 20-30min. Mulla oli siis istukka repeytynyt ja vuoto oli siis tosi runsasta!! Mahalaukkuun oli jo yönaikana (oli alamaha kipeä yöllä. mutta ei supistellut!) tihkunut kohdusta verta ja siellä oli kaksi nyrkinkokoista hyytymää ja pieniä hyytymiä. Itse sektio kesti vajaa minuutin ja vauva sai hätäverta.Itse olin myös tipoissa ja veritipassa, koska olin menettänyt verta aika paljon. Viikko oltiin sairaalassa ja vauva sai Hyvinkäällä hyvää hoitoa!!!! Nyt kaikki siis kunnossa ja käymme vielä kontrollikäynnillä. Tsemppiä kaikille helmikuun odottajille!!! Älkääkä säikähtäkö tätä, sillä onneksi aika harvinaista! Niin ja oikeasti muistakaa tuntea vauvan liikkeet JOKA PÄIVÄ ja älkää kantako ja rehkikö hirmuisesti loppuaikana (itse tein niin...repeytymisen syytä ei tiedetä)!!!! Onnea kaikille!!!

Oikeen isosti onnea Aiti77! Onneksi kaikki meni lopulta hyvin! Kyllä laittoi miettimään, kun itsekkin rehkin omalla raksalla ym. että voishan sitä vähän himmata!
Tuolla on muuten jo perustettu uusi keju nro. 15, meille helmikuun mammoille.

Heippa kaikki helmikuulaiset, meille on syntynyt pieni tyttö!!! Se syntyi 1.2. klo 18.48. Strategiset mitat kauniilla tytöllä on 2565 ja 49 cm. Tyttäremme syntyi siis kuusi päivää ennen laskettua aikaa.

Tänään olemme päässeet kotiin ja olo on mitä parhain (ja väsynein). Jahka pääsemme vauhtiin täällä kotosalla tulen kertomaan tarkemmin viime päivistä jos jotain kiinnostaa!

Kyllä elämä on ihanaa!!