Helmikuun äipät 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja __/\__/\__
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huvittavaa sinänsä, mut mekin riideltiin viikonloppuna ihan älyttömästä syystä ja mä mökötin ja päätin jo ottaa eron ja muuttaa takas helsinkiin täältä landelta. Onneks mies tuli tunnin päästä pyyteleen anteeks käyttäytymistään (suuttu ja alko valittaa kun mä en suostu tulee yhtiökumppaniks hänen firmaansa joskus hamassa tulevaisuudessa, sanoin et mul o oma elämä ja omat suunnitelmat jne...)

Tänään neuvola ja kerroin tädille ""lorottelusta ylösnousussa ja liikkeessä"" No sainkin it lähtee äippäpolille tutkimuksiin ettei ois lapsivettä (sitä siis tulee pari tippaa). NO siellä olin maha sydänkäyrässä ekaks ja sit kätilö otti näytteen, ei ollut lapsivettä mut pyysi tarkkaileen tilannetta, sitä kuulemma voi lorutella vaikka ihan tippojakin ja kannattaa mennä tarkistaan tilanne. Sit katto kohdunkaulan tilanteen, sormelle auki ja kaulaa pari senttii, kuulemma hyvinkin normaali ensisynnyttäjäntilanne.

Sydänkäyrä oli kuulemma hyvä ja sanoi että mulla ois hyvä synnyttäjän vartalo :-) Heh, onkohan toi nyt sitten kohteliaisuus. Lapsi ois käsikopelolla pitkä ja hoikka, noin 3,5 kilonen. Tietty ei voi ennustaa millon syntyy, ja varotteli et joillakin toi sisätutkimus saattaa käynnistää..

Ainiin, lapsi ei ole vielä kiinnittynyt ja on kuulemma melko ylhäällä, voi kuulemma kiinnittyä ihan vasta synnytyssupistuksissakin ja sit on pienoinen riski et jos lapsivedet menis nyt ni napanuora vois liuskahtaa, mut en sit tajunnu kysyy et pitääks sit olla siis makuuasennossa jos lapsiveet menee vai miten.

No nyt on tunne et jospas nyt vaik piakkoin jotain tapahtus...

Mikähän tässä viikonlopussa oli vikana, kun tähän asti mä oon ollu yhtä onnea vaan ja ah niin kärsivällinen. Nyt ei sitte kestä mitään... (joo meillä taas tuli sanomista rahan käytöstä, kun pidetään budjettia, joka ei sitten aina pidä... ei ainakaan jouluna! Rahasta ei sinänsä ole tiukkaa, mutta miestä lähinnä ärsyttää, kun ei millintarkat suunnitelmat pysy aina kurssissa. Musta taas on luonnollista, että yllätyksiä tulee ja toisaalta kumpikaan meistä ei varsinaisesti tuhlaa tyhmyyksiin, joten so what? No yks asia johti toiseen...)
Ei voi olla lähestyvä synnytyskään, kun oon edelleenkin sitä mieltä, että menee yli! Ei mulla kauheen hankala olokaan ole, mitä nyt turvottaa, kun meni noi syömiset sille puolelle - siis oma vika. Nyt ei osaa tehdäkään mitään muuta kuin roikkua ihan addiktina täällä netissä.

Mulle ei ole neuvolassa sanottu mitään tuosta kiinnittymisestä, vai lääkärikö sen kertoo? En kyllä muista, että lääkäri olisi sanonut mitään viimeisellä tapaamisella (tarkoittanee ettei siinä vaiheessa ollut vielä kiinnittynyt..).

Tänään on ollut supistuksia huomattavasti useammin kuin yleensä päivällä. Kivuttomia ovat edelleen. Nyt vauvella on hikka (eilen oli hikka 4 otteeseen, mikä lienee ennätys).
Siitä tulikin mieleeni, tällainen urbaanilegenda joka tuli vastaan viikonloppuna, että vain tyttövauvat hikkailisivat. Voitteko vahvistaa tai kumota :)

Jaaha, jos lähtisi vähän ulkoilemaan.

Joo mäkin olen kuullut tuon, ennusteen mukaan odotan tyttöä... En kyllä usko ennenkuin näen, olen kuullut niin monesta varmasta ultratuloksesta, joka onkin ollut päinvastainen...

Todennäköisempi selitys oli tuolla jossain ketjussa se, että vauva harjoittelee hengittämistä ja nielee samalla lapsivettä, joka sitten aiheuttaa hikan. Voi olla näinkin.

Terve taas,

Äh nyt mä huolestuin noista ""lorahteluista"". Ei kai sitä voi jokaisesta lorahduksesta rientää äitiyspolille tarkistukseen? Mä olin siellä silloin rv 20, kun valkovuoto oli vetistä ja luulin sitä lapsivedeksi, no ei ollut. Nyt on sitten taas ollut pieniä lorahduksia ja ajattelisin, että on taas sitä samaa....Mut jos Missukin oli lähetetty polille ja siellä vielä sanottu, että pitää tulla aina tarkistuttamaan tilanne??? Äh alkaa ahdistaa. no onneksi huomenna on neuvola. Tuskin tässä yhdessä yössä mitään vakavaa voi tapahtua? Alan kai olla vähän hermona. Mitä teille muille on sanottu lorahduksista?

Vauva onneksi iloisesti potkii, mutta eipä ole tämäkään pikkuinen ainakaan minusta vielä laskeutunut. Saapa nähdä mitä terkka huomenna sanoo. Juu ja tä
mäkin vauva hikkaa joka päivä useamman kerran:)

Tällaisia tunnelmia tänään. Taisi Una jäädä sisään sairaalaan, kun ei ole mitään kuulunut. Jännittävää:)

Enpä jäänyt sisään vielä, vaikka kätilö mennessä varoittelikin, että tuskin enää kotio pääsen... Oli eri lääkäri kuin aikaisemmilla kolmella kerralla ja näköjään edustaa jotain ""odotellaan ikuisuus"" koulukuntaa. Ehdotteli siinä seuraavaa tarkastusta jonnekin viikon päähän, vaikka yleinen käsitys kai on, ettei kaksosia yliaikaisiksi päästettäisi. Nooh... Ärsyttävää kun tulee monenlaista kommenttia. Kätilö sanoi, että jos alkaa olla tukala olo, niin päivystyksen kautta pääsen sisään millon vaan. Ja olenkin vähän miettinyt, että ellei synnytys käynnisty luonnollisesti niin olen sitten leikkauksen kannalla. Varsinkin jos tilanne kohdunsuulla ei ole kehittynyt. Tänään aion ""pakottaa"" miehen seksiin, jotta saataisiin tämä show alkamaan. ;)

Joku kyseli tuota kiinnittymisasiaa (en muista ikinä nimimerkkiä). Mulla oli vauva vihdoin ja viimein viime viikon keskiviikkona kiinnittynyt, kun sanoinkin että on paineen tunnetta ollut tuolla aivan alhaalla, kävelykin tosi hankalaa nykyisin, ja aiemmin vauvan pää oli vielä heilunut tarkastuksissa. Meillä on sääntö täällä että jos lapsivesi menee, eikä vauva ole kiinnittynyt, niin makuuasennossa on synnyttämään mentävä just sen takia että napanuora voi liuskahtaa vauvan kaulan ympärille. Mutta esim. siskolleni Tampereella ei ollu sanottu tällaista asiaa, eli kannattaa ottaa selville omalta paikkakunnalta, miten on tapana siellä tuo asia.

Meillä kanssa vauvalla vähintään kerran päivässä hikka, yleensä ku menen nukkumaan. Joskus kaksi kertaa päivässä. Voi parkaa =(

En kyllä ole tunnistanut että mulla lapsivettä olis tullu. Valkovuotoa tosin aivan kauheasti tulee, ei voi harkitakaan olemista ilman pikkuhousunsuojaa. Tuntuu muutenkin että pidätyskykyä ei ole ollenkaan tuolla alapäässä. täytynee alkaa reenata niitäkin lihaksia sitten tulevaisuudessa!

Kiitos aurinko, minähän siitä kiinnityksestä kyselin. Paineen tunne on kyllä lisääntynyt ja kävely hankaloitunut. No, pitää seurata tilannetta.

Allekirjoittanut on muuten syntynyt napanuora kaulan ympärillä.. Ja ihan normaali tapaus itsestäni kehittyi (saattaa olla puolueellinen mielipide :)) Uskoisin, että nykyäänkin vastaavat tilanteet pystytään hoitamaan paremmin hyvin, onhan lääketiede kehittynyt 30 vuodessa.

Helmikuun äipät 14

Osallistujat:

Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
Missu LA 31.1.06 Porvoo
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 4.2.06, Oulun lääni
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Pia LA 9.2.3006
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
* Poika 24.1. 4076 g 51 cm
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Tänään kotiuduttiin vihdoin Naistenklinikalta. Suloinen poikavauva syntyi tiistaiaamuna 24.1. klo 8.24. Pituutta oli 51 cm ja painoa 4076g. Tuntui hassulta kun puhuivat ennenaikaisesta vauvasta; nelikiloinen ennenaikainen ;-)
Jahka tässä päästään asettautumaan, tulen kertomaan lisää koitoksestamme. En vielä ehtinyt katsoa mitä täällä viikon aikana teille muille tapahtunut, mutta palataan ja toivottavasti pääsette pian muutkin tositoimiin.

WAU! Onnittelut Kirsikalle ja koko perheelle! Ihanaa!
Tulehan kertomaan lisää kuulumisia sitten kun ehdit.

Hmm.. Ketjun ""poikaputki"" siis jatkuu :):)

Päästäispä me muutkin jo tositoimiin :)

Hikkaus: tyttäreni oli erittäin kova hikkaamaan masussa. Aloitti hikkailun säännöllisesti klo 22 tienoilla, jolloin olin päässyt mukavasti nukkumaan. Koko masu tutisi vinhastiAinakin tässä tapauksessa ""ennustus"" osui kohdalle : )

Kiinnittyminen ja napanuora: samaisen hikka-tyttäreni kohdalla kiinnittyminen tapahtui todella myöhään ja terveydenhoitaja oli huolissaan juuri tuosta mahdollisesta lapsiveden menosta. Jouduin valkovuodon takia sitten käymään Kättärin äitipolilla, kun terveydenhoitaja epäili lapsivedeksi. Mitään toimintaohjetta en muistaakseni saanut, mutta pötköttäminen on ihan looginen ratkaisu estämään napanuoran luiskahdus.

Nyt terminaattori-tyttäreni pomppasi jälleen sängystä ja pitää taas mennä kärräämään se takaisin.

Onnea onnea Kirsikalle ja koko perheelle! Olivat nuo vauvauutiset päivittyneet minun ja tyttöseni ""sänkyyn ja pois sängystä"" operaation aikana.

Illan aikana oli jo parisen kipeämpää supparia suht säännöllisin 15 - 20 välein, mutta ovat ilmeisesti loppuneet tältä erää.

Onnea Kirsikalle! =)

Olen saanut sen kuvan, että hikkaaminen on ihan normaalia, mutta en sitten tiedä hikkaako tyttövauvat enemmän... Aika usein myös täällä hikkaillaan. Mutta mielenkiintoinen teoria... :)

Neuvolassa kävin eilen ja suola kiellettiin... Turvotusta tullut yhtäkkiä, paino noussut paljon ja myös verenpaineen alapaine noussut sen verran, että terkkari suositteli ottamaan asian nyt todesta, ettei mitään pahempaa tule. Ei mitään paniikkia ole, mutta tuntuu että toi mun terkkari on aika tarkka asioissa, parempi olla liian varma kuin epävarma. Viikonloppuna tuli kyllä syötyä aika paljon suolaa ja sehän siellä heti näkyi...

Sf-mitta oli kasvanut viikossa reilusti ollen nyt 34. Sanoi, että pää on kyllä aika alhaalla, mutta vielä vähän heiluu, joten ei ole kiinnittynyt. Sanoi siitä tietäen synnytyksen lähestyvän, kun olo alkaa olemaan jo aika toivoton, ruokahalu katoaa, mielialat vaihtelee ja valkovuoto lisääntyy. Hmm, no missäs se synnytys sitten viipyy... :)

Tänään keli näyttää siltä, että vois päästä happihyppelylle, täällä tuli vettä sunnuntaina kuin saavista ja kaikki tiet oli ihan jäällä, joten en viitsinyt lähteä kikkailemaan... Nyt sataa vähän lunta ja hiekotettukin on, joten jos uskaltaisi.

Onnittelut alkuunsa Kirsikalle!!!!

Nyt se on sitten syntynyt, meidän ihana ja niin odotettu poika!!!!! Vähänkö oon onnessani!!! Poika synty 26.1 klo.21:33 ja painoi 3625g, pituutta 50 cm. Synty rv 39+2.

Lähtö tuli ku viimeksi kirjoittelin lapsiveden lorahteluista (26 .1). Neuvolasta passittivat synnärille. Synnärillä tilanne tutkittiin, olin kuitenki alkutekijöissä, eli kohdunkaulaa oli jäljellä vielä 2cm ja auki vaa sormelle tai kahdelle. No jäätiin odotteleen suppareita. Mun mielestä 'niin kivuliaat supparit' eivät kuitenkaan saaneet mitään muutosta aikaan 9 tunnissa. Tuon jälkeen sain murun oksitosiiniä (tms.) suuhun ja johan alko tapahtuun, vajaa 5 min ja alko supisteleen huomattavasti kipeemmin n. 2-5 min välein...tunnin kuluttua vietiin synnytyssaliin ja laitettiin epiduraali..... no noin 3 tuntia suppareiden alkamisesta olin auki sen vaadittavan 10 cm...tuskallisin vaihe mulle koko synnytyksessä oli avautuminen 7=>10cm, sillä vauva 'tunki' koko ajan alaspäin ja teki mieli ponnistaa. Tässä vaiheessa miehestä oli tosi suuri apu:)..... ponnistusvaihe kesti 23min ja koko synnytys jälkeisineen n. 3h30min...eli aika hyvä:)...

Ponnistusvaihe meni multa hyvin (joskin kaikki ylimääräinen tuli peräruiskeesta huolimatta ulos...hauskaa, mutta siinä vaiheessa ei oikeesti kiinnostanu). Mies tsemppas kovasti. Joo...väliliha leikattiin ja sain myös I ja II asteen repeämät pieniin häpyhuuliin..siis yhteensä n. 20 tikkiä piti laittaa (ei tuntunut leikkaus / repeäminen missään ja myös kiinnikursiminen meni kivuttomasti). istumiskielto 1 vko seksikielto kuukausi. Eli tosiaanki positiivinen kokemus koko synnytys ja lähtisin vaik heti uusiksi koska 'palkka' on niin uskomattoman ihana:)..ja oli muuten tosi kiva kuulla ponnistaessa että nyt näkyy tukka (eli oltiini tosiaanki jo niin lähellä 'ensitapaamista')...ja se hetki ku vauva laskettiin masun päälle...:)

Sen verran vielä että te joilla ei oo niitä pukamia ni olkaa onnellisia...ne kasvo ponnistusvaiheessa melkoisiksi ja sen jälkeen 2-hätä pelotti...eli suurin kipu synnytyksen jäleen oli kyllä pukamista eikä repeämisistä.

4 yötä meni sairaalassa eilen kotiuduttiin:) ja mies oli 3 yötä mun kanssa perhehuoneessa (ekaks yöks ei saatu perhehuonetta). Mies on ihan älyttömän myyty tuosta kääröstä...vaihto melkein koko laitoksella oloajan vaipat ja paijas pienokaista, nukku vauva vieressä jne.... Enpä ois uskonut että se on niin onnessan tuosta, kuulemma maailman ylpein iskä:)

Hööö...tässä tällä erää... pakko mennä kattoon tuota nyyttiä... mikään ei vedä vertoja tällä ololle...aivan uskomattoman onnellinen olo ja välistä pienokaisen katselu saa väkisinki vedet silmiin:)...

Jään innolla odotteleen kuka seuraavaks poksahtaa:)

P.S painoo tuli raskausaikana 14 kg, josta synnärille jäi vasta 4 kg... no kerkeehän sitä...nyt lähden ihasteleen meidän aikaansaannosta!!!

Pakko kommentoida tuota hilkkajuttua. Mun vauva hikkasi masussa ollessaan monta kertaa päivässä... Poika vauva tuli pari viikkoa sitten:) eli ihan urbaani legendaa koko juttu et vain tytöt hikkaa tai hikkaa enemmän...

Onnea Kirsikalle!! Pikkuhiljaa alkaa täällä ketjussa tapahtua!

Illalla otin urakan ja pesin vaunut (kankaat saa irrotettua), kun tuoksahtivat aika lailla varastolle. Sänky haetaan varastosta sit ensi viikonloppuna. Illalla täällä ketjussa ollut perhehuonekeskustelu sai meidät muistelemaan edellisiä synnytyksiä miehen kanssa. Molemmilla kerroilla saatiin perhehuone ja toivotaan sitä nytkin. Oli muuten aika kipakkaa tekstiä, mutta oon samaa mieltä että siellä joko ollaan tai sitte ei. Mies voi vierailla osastolla muuten, jos on muita ""bisneksiä"" hoidettavana sillä aikaa.

Arde, mulla kans näkyy aika lailla välittömästi jos syön suolaista (ja söinhän mä viikonloppuna). Tiedän että osittain väsymys ja ärtyisyys johtui myös siitä. Eilen sitten pistelin hedelmiä enemmälti ja olo on aika lailla kevyempi. Aamulla ei väsyttänyt ollenkaan niin paljon ja vaihteeksi heräsin yölläkin, eli uni on kevyempää kun on kevyempi olo.

Napanuorasta: mulla on ainakin kahdessa synnytyksessä ollut napanuora vauvan kaulan ympärillä löysästi, se ei ole aiheuttanut mitään vaaraa, vaan on hetkeksi pitänyt lopettaa ponnistaminen ja kätilö on kiepauttanut napanuoran pään yli. Synnärille menevään lomakkeeseen panin toiveisiinkin, että hoidetaan synnytys tilanteen mukaan. Ei sitä oikein voi etukäteen suunnitella.

Ja Unalle edelleen tsemppiä, olet aika mestari, kun oot jaksanut kaksosia noin kauan kantaa!!

Helmikuun äipät 14

Osallistujat:

Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
* poika 26.1.2006
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
Missu LA 31.1.06 Porvoo
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 4.2.06, Oulun lääni
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Pia LA 9.2.3006
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
* Poika 24.1. 4076 g 51 cm
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Onnea Ria ja perhe! Kiitos ihanasta viestistä!

Huomenta,

Suuret onnittelut Kirsikalle ja Rialle! Aivan mahtava, että kaikki on mennyt hyvin. Rian synnytys kuulosti mukavan lyhyeltä, kun usein kuulee niitä 17h kertomuksia:) Voin vain kuviella miten ihanaa on katsella omaa pikkuista, ihan kyyneleet nousee silmiin pelkästä ajatuksestakin, niisk! On tää niin ihmeellistä. Tahtoo kans jo oman nyytin.

Nukuin taas 10 h. Tää on ihan mahdotonta, mutta kai mä sit vaan tein niin paljon töitä syksyllä, että nyt on aika ladata akkuja tulevaa varten. Toisaalta pitää nyt nauttia, kun tää on kuulemma kohta ohi ja alkaa ne yö valvomiset. Alan valmistautua tässä viikottaiseen neuvolaan. Toivottavasti kaikki on edelleen kunnossa, aina vähän jännittää kun mullakin ne paineet on ollu koholla jo pidempään.

Mukavaa tiistaita mammoille ja lisää poksahduksia toivotellen! -N