Helmikuun äipät 15

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja _/\_/\_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei mullakaan Pia ole vielä kiinnittynyt, vaikka jo viikon yli lasketunajan, tuolla se mahassa hulmuaa puolelta toiselle, nousee, laskee jne.

Onnea Pikkukame ja Nessa (ei sit päästy samaan aikaan synnärille, ja sä pääset jo kohta ratsastelemaan, epistä :-))

NO eilen ees jotain tapahtui, iltapäivästä supisteli 20min välein, ilallla sit ne äityi oikein kummallisiksi, noin +-10min kun supistui tuntui kuin ruuvimeisseliä/puukkoa ois väännetty haaruksissa, josta kipu säteili alaselkään ja sisäreisiä, sellasia nopeahkoja ""viiltoja"" muutama/suppari. Tosi inhoa, kiemurtelin tuskasta sängyllä ja kävelin ympäriinsä, mies lähti jo lämmittämään autoa ja soitin synnärille kun sitä kesti noin tunnin. No täti käski kuumaan suihkuun ""pitkäksi aikaa"" ja pyys tulemaan jos ei lopu, se sano et kipu (viiltely) ois sitä et kohdunkaula lyhenee. NO suihkuttelin itteäni ammeenraunalla istuen puoleenyöhön (varmaan tunnin) ja sit se loppukii siihen ja menin nukkumaan.

Oisko kellään uudelleensynnyttäjällä kokemusta tollasesta, enteileeköhän tää jotain tällepäivälle/illalle? Tääl ku on näin kylmäkin niin pelottaa aina illalla/yöllä et auto ei lähe käyntiin.

Mut kuitenkin toi eilinen antoi toivetta et jos sittenkin kohta alkas tapahtua....

Tsemppiä kaikille!!

No kätilö sanoikin, että toisilla vauva laskeutuu/kiinnittyy vasta itse synnytyksessä. Että eipä noilla asioilla mitään kiirettä sinänsä ole..

Milloin teillä on muuten ollut viimeinen lääkärikäynti? Mulla oli jo viikolla 35. Silloin lääkäri totesi, että kaikki kunnossa. Eikä sen koommin tarvitse enää hänen luokseen tulla ja toivotteli onnea synnytykseen.. Muillakin näin? Että on ihan kiva mennä sinne painoarvioon. Jos se samalla vois katsoa mikä tilanne alakerrassa on, kun itsellä ei ole mitään käsitystä. Tietäis onko siellä tapahtunut mitään edistystä synnytystä ajatellen.

Täällä ollaan mahan kanssa myös vielä kotona vaikka suotavaa olisi jo päästä lähtökuoppiin!

Olo on aika tukala, hankalaa liikkua ja selkä on aikas loppu. Kenkiä ei saa jalkaan eikä sukkia ilman vartin ähellystä. Mies hymyilee vienosti vieressä ja vähän väliä huomauttaa että ""sul on kyl aika iso massu=)"". No kyllä se välillä itteäki naurattaa kun vahingos näkee profiilin peilissä...

Ei taida olla täälläkään vielä vauva kiinnittynyt mutta eipä se esikoinenkaan ollut vaikka synnytys käynnistyikin viikoilla 40+1. Nyt ei oo kyllä mitää merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, yhtenä päivänä oli muutama kipeämpi suppari mutta ne menivät nopsaan ohi, höh...

Minulla on sitten takaraja asetettu 18.2. otetaan nyytti tavalla tai toisella ulos jossei siihen mennessä ole itse sieltä tullut, lääkäri ei mielellään käynnistäisi vatsan arpien takia mutta katsotaan nyt jos silloin sitten onkin eri lääkäri joka haluaa käynnistää eikä leikata. Mutta ennenkaikkea toivon ettei tarttis sinne asti ootella vaan lähtö tulisi mahdollisimman pian!!

Onnea vielä kaikille nyyttinsä kotiin jo hakeneille=)! Una taitaa olla kanssa pakettiensa haussa kun ei oo viikkoon kuulunut mitään?!

Mukavaa pakkaspäivää kaikille, ja supistusten täyteistä viikkoa kaikille mahastaan jo eroon haluaville=)

Mulla kun on aamupäivästä kone auki, niin johan oon hätäinen.. Osa perheestä lähtee töihin ja kouluun, niin meikäkin nousee 7 maissa, vaikka ei lähtöä olekaan.

Hei Missu, kuulostaa siltä, että pääset kohta toimintaan, kun on jo viikotkin noin pitkällä. Mulla itellä ei oo koskaan ollu ""varaslähtöjä"" vaan synnytys on käynnistynyt aina kerralla, joten en osaa sanoa muuta.

Mulla kans yhtä vauvaa arvioitiin päältä tunnustellen noin 3-kiloiseksi, kun mahan kokokin oli pieni. Kätilö tokas heti kun pääsin synnärille, että vähintään 4 kiloa. Punnittuaan vauvan kuului hoitohuoneesta: Jess! Tasan 4! Joten kyllä ne arviot voi tosiaan heittää. Ja eihän nyt kaikki vauvat muutenkaan ole samankokoisia!

Onnea Nessalle sekä pikkukamulle:)!!!!!!

Täällä vauva-arki sujuu ihan kivasti...viime yö oli kuitenki kaikkein hankalin, vauvan vatsaa taisi vääntää (liekö johtui mun kahvinjuonnista ja suklaansyönnistä). Vieraita kävi viikonloppuna ja siksi tuli syötyä sellaista mikä ei välttis oo vauvan vatsalle hyväksi. Poju on joka tapauksessa tosi reipas...eli kiemurteli ja vääntelehti 'tuskissaan' mutta ei ees itkenyt, valvoi ja valvotti kuitenkin.... no nyt taas nukkuu ja välissä oli jo hyvävointisena hereilläkin:)...

Mies ei oo vielä pitänyt isyyslomaa, ehkä ensi viikolla pitää jonkun päivän. Itse oon jaksellut tosi hyvin ja vauvan hoito on mitä ihaninta puuhaa:)...kun vaan pääsis vielä vaunutteleen...mutta reippaasti yli 20 pakkasta, joten vajaa 2 viikkosta ei viitsi ulos vielä viedä. Tänään ollaan miehen kanssa oltu 1,5 vuotta naimisissakin... toi käärö onkin mitä parhain 'lahja'...

Nyt oon omasta mielestä jo 'täysin parantunut' synnytyksestä...kipuja ei oo lainkaan ja seksiä tekis tajuttomasti mieli.... noh... reilut pari viikkoa on vielä odotettava noiden reilun 20 tikin takia.... mut halut ainaki mulla jyrrää eli imetys ei oo niitä vienyt:)... oma olo on myös suhteellisen hehkeä:)... kiloja on vielä 7 tiputtamatta, 7 on siis lähtenyt (4 laitoksella ja 3 nyt viikon aikana kotona, herkuttelusta huolimatta).... mutta lisäkiloista huolimatta olo on niiiiiin hyvä:)...

Mies on uskomattoman kiva ja osallistuu tosi hyvin vauvan hoitoon..muistaa myös päivittäin puhua 'nättejä' ja kertoa sekä näyttää kuinka tärkeitä me ollaan:).... mies laittaa myös innossaan sähköpostitse vauvasta kuvia sukulaisille, jotka ei heti pääse vauvaa katsomaan... ihanaa kun se on niin innossaan pojastaan:)

Nimi päätettiin pojulle jo ja paperit on matkalla maistraattiin...

Tässäpä tärkeimmät.... nyt vauvan viereen päikkäreille:)

Ensiksi onnea taas uusille äideille!

Täälläkin olla möllötellään vaan! Viime yönä muutama suppari sentään meille eksyi, mutta aika vaatimatonta oli, joten odotellaan vaan...

Neuvolassa kävin ja vauva on nyt kiinnittynyt ja laskeutunut (sf 34 -> 32), sitä itsekin epäilin, koska lauantaista lähtien tuolla alhaalla on ollut ""erilainen"" olo ja vatsakin näyttää olevan vähän alempana. Paino oli tippunut viime kerrasta puolen kiloa, terkkari oli mielissään, koska tuo painonpudotus johtuu vain ja ainoastaan suolan vähentämisestä, kun hän sitä viimeksi vaati. Verenpaine on edelleen hieman koholla, mutta normaaliarvoissa kuitenkin. Vähän veikkaili, että tuskin kovin paljoa ylitse la:n menee, mutta saas nyt sitten nähdä... :)

Joku kyseli lääkärikäynneistä. Mä kävin viimeisessä lääkärissä kun oli 36+jotain. Mitään painoarviota ei tehty, joten kyllä tässä hieman mietityttää, että minkähän kokoinen vauva olisi tulossa. Varmojahan ne arviot ei ole, mutta silti. Ainoa arvio mulla on 27 viikolla annettu 990 grammaa, joten se nyt ei hirveästi suuntaa anna... =)

Ja tylsää alkaa kotona olemaan! Huomaan kanssa, että tää odottaminen ottaa hermoon ja sitten tulee purettua se paha olo mieheen, joka on kyllä ollut aivan superihana ja antanut mun kiukutella suuttumatta, normaalisti kyllä olisin saanut tosi ison riidan aikaan tällä menolla. Tekemistä olisi kyllä, mutta olo on sellainen, että ei oikein mikään kiinnosta eikä mitään jaksaisikaan, mutta pelkkä oleminenkin vaan on tylsää. Mihinkään ei voi mennä kun ei ole vaatteita jotka mahtuis päälle ja pukeminen muutenkin on niin vaikeaa... No eihän tätä loputtomiin kestä!

Ihana lukea kuulumisia, sekä vielä vauvattomilta että vauva-arkea jo viettäviltä, yritetään jaksaa tsempata toisiamme! Nyt menen pienille päikkäreille kun yöllä nukuin niin huonosti...

Hei,

Poika tuli! Vesseli syntyi ihan alkuaamusta laskettuna päivänä eli 2.2.2006 ja toimitus vei hieman yli 5 tuntia. Mitat ovat 51 cm ja 3.7kg - aika hyvin huomioiden äidin keskimääräistä pienemmän koon. No olihan se mahankin aivan valtava.

Synnytys lähti käyntiin lapsivesien tulvahduksella kesken unien. Mitään erityisiä merkkejä en ollut havainnut lähestyvästä synnytyksestä ja keskiviikko menikin poikkeuksellisen aktiivisesti eli kaupungilla ostoksilla. Illalla mietin, että ovatkohan paikat tuolla alhaalla hieman turvoksissa, mutta en kummemmin kopeloinut. Supistukset tuntuivat alaselässä jomotuksena ja en kyllä niitä supistuksiksi tunnistanut kuin vasta sitten synnytyssalissa. Kai niitä on tullut pitkin raskautta, mutta olin pitänyt niitä tavallisena väsyneen selän jomotuksina.

Nyt täällä kotona ihmetellään miehen kanssa, että kuinka tämmöistä pikkunyyttiä hoidetaan. Imetys on lähtenyt muuten hyvin käyntiin, mutta nännit ovat jo hieman rikki ja pojan huuletkin ovat rohtuneet, kun imuteho on niin hurja. Eiköhän tämä tästä :)

Kirjoittelen lisää kuulumisia, kun kerkiän. Onnittelut muillekkin vauvansa saaneille ja kärsivällisyyttä vielä odottaville - voi teillekkin tulla äkkilähtö synnyttämään ja silti kaikki sujua ihan mallikkaan turvallisesti.

Osallistujat:

Ria LA 31.1-1.2.06, Lapin lääni
* poika 26.1.2006 3625g 50cm
Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Missu LA 31.1.06 Porvoo
Tytsi LA 1.2.06, Pääkaupunkiseutu (Jorvi)
* tyttö 31.1.2006 3560g ja 51cm
Una LA 1.2.06 kaksoset :) Pääkaupunkiseutu (NKL)
-Tuikku- LA 2.2.06
hunajakana LA 2.2.06, Pääkaupunkiseutu (NKL)
* poika 2.2.2006 3700 g ja 51 cm
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Wirkku LA 2.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
Orvokki LA 4.2.06
aurinko LA 4.2.06, Oulun lääni
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Nessa LA 7.2.06, Itä-Uusimaa (Porvoo)
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Arde LA 9.2.06, Pori (SATKS)
Katariina LA 10.2. Pori (Satks)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Kirsikka LA 10.2.06 Helsinki (NKL)
* poika 24.1.2006 4076g 51 cm
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Pia LA 11.2.2006 (Hyvinkään sairaala)
Kaisa LA 11.2.06
Tuplamami LA 12.2.06 (kaksoset), Helsinki
* pojat (3150g ja 2875g)
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Minnie LA 14.2.06, Pirkanmaa (TAYS)
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
Tarah LA 19.2.06, Kööpenhamina
päkä LA 20.2.06 (OAS)
Katarina LA 20.2.06 (TYKS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Paukku LA 23.2.06, Helsinki (Kätilöopisto)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06
Amina LA 28.2.06 Helsinki (Kätilöopisto)

Vau, onnea! Näin näitä vesimiehiä rupes tupsahtelemaan!

Onnea hunajakanalle!!
Kiva kun Ria ja Kirsikka jaksatte kirjoitella kuulumisia, vaikka arkenne onkin jo vauvan täyteistä!
Itse viettelen tässä laskettua päivää... eilen oli mekkamaisia kipuja ja supisteluja iltapäivä kolmesta johonkin yhteen yöllä asti, ei mitään kovin voimakkaita eikä säännöllistä, mutta yllättävän pitkkään sitä jatkui ja ehdin jo toivoa lähtöä, mutta ei. Tänään sitten taas ei ole ollut oikeen mitään.
Mulla oli vika lääkäri tasan rv 36 ja olis kyllä kiva kans tietää mikä on tilanne alhaalla tällähetkellä sekä vauvan painoarvio. Kiinnittymisestäkään ei ole mitään tietoa, sillä mulla ei neuvolan täti ole puhunut asiasta mitään. Täytyypä kysäistä ylihuomenna. (Tosin toivon, että ei tarttis mennä :o) )

Heissan pitkästä aikaa.
Olen lueskellut teidän kirjoituksia, mut en ole jaksanut itse naputella mitään, koska mitään uutta ei ole tapahtunut.

Onnea vauvelinsa saaneille :)
Kiva lukea synnytyskokemuksia ja kertokaahan vielä, miten se lähtö tapahtui, että voi ""bongailla"" lähestyviä merkkejä.

Tässä taas huomataan, kuinka odottavan aika on pitkä...nyt 39+5, eikä mitään merkkejä lähestyvästä synnyttyksestä! Oli tässä muutama yö taaksepäin parin tunnin ajan jotain supistusten poikasta, mut ne meni ohi.
Yöt on jo aika vaikeita nukkumiseen ja kyljen kääntäminen on tosi vaikeata tällä massalla..kyllä sitä vaan kummasti alkaa toivomaan, että tulis jo!!!

Päivät kun kotona olla möllöttää, aika alkaa käydä pitkäks! En uskalla enää lähtee autollakaan ajeleen, kerran tuli kunnon supparit ja potkut ajaessa, se hieman säikäytti ja siihen loppu ajelut. Joten jumissa kotosalla :(

Minulla on ollut loppuraskaudesta 1 krt/vko kontrollikäynti äitipolilla korkean verenpaineen takia ja siellä tekevät joka kerta painoarvion vauvalle, viimeks oli n. 3,5 kg tuloillaan! Kyselin, josko he käynnistäsivät jos ei ala tulla, mutta lääkäri sanoi, ettei käynnistetä ilman hyvää syytä vasta, kun 2 vko on yli!!! eli voin varautuu vielä kantamaan tätä masua vielä sen kaks viikkoo!!! plääh...

Paljon onnea Hunajakanalle! Olitteko osastolla 51A, 51B vai 52? Kysyn siksi, että oltiin 2-4.2. valohoidossa pojan kanssa osastolla 51 A. Ajattelin vaan, että satuttiinkohan tietämättämme törmäämään.

Joku kyseli kirjoittamisesta tällä puolella kunnes loppukuun vauvatkin syntyneet. Minun puolestani sopii ainakin mainiosti. Joka tapauksessa seuraan teidän muiden edistymistä, joten helpompi kun voi yhdessä ketjussa vierailla. Eihän tässä näköjään riitä, että sai omansa kunnialla ulos, vaan sitä täytyy myötäelää myös teidän muidenkin synnytykset...

Viime yönä oli meilläkin hiukan levotonta. Vatsanväänteitä tälläkin, mutta myös varmaan nälkää kitisti. Olen yrittänyt pääosin imettää, mutta kyllä näköjään täytyy välillä tankata NANilla, kun tunnin imettämisen jälkeen poitsu vaan nukahtaa eikä ime enää. Mutta tuntuu, että nälkä jää kuitenkin, kun kitinä alkaa heti, kun siirtää sen sänkyyn.

Ria, kuinka pitkään yleensä imetät yhdellä kerralla? Imetätkö molemmat rinnat?

joo, mullakin oli viimenen lääkärissä käynti viikolla 36 ja siellä arvioivat vauvan painoksi 2800g, olis tosiaan kiva tietää millanen jytky sieltä on tulossa =)

Eilen alkoi kun oltiin miehen vanhemmilla kylässä niin kamala selkäkipu siellä, eli alkoi siinä enne kahdeksaa ja tuntui vielä kymmenen jälkeen kun sänkyyn kömmittiin, tosi kipeä kyllä on ja välillä tuntuu että lähtee tuo vasemman puolimmainen jalka alta, kun kävelee, tietty painaa jonnekkin hermoon tuo vauveli. Huomen aamulla nla ja uskosin että siellä kaikki hyvin. Mittailin verenpainetta eilen kylässä ja oli tosi hyvät lukemat, en muista tarkalleen mitkä ja tuntuuhan tuo vauvakin liikkuvan, varsinkin illalla seitsemästä yhteentoista jystää koko ajan, päivällä on aika hiljaista.

Toivottavasti tulis lähtö tällä viikolla sairaalaan. Kävinkin eilen taas yli puolen tunnin lenkillä ja harrastettiin sitä yhtä s:sääki kaksi kertaa että asiaa on ainakin autettu =) Mieskin innossaan, kun nyt sanon että on hommailun aika, ei ole kauheasti tullu harrastettua seksiä raskausaikana, niin saapahan nyt ainakin kunnolla sekstata ja oikein luvan kanssa.

Sain lisäksi eilen mieheni isäpuolen siskon tekemät lakanan, peitteen ja tyynyn(siis littanan) tuohon meidän kehtoon, joka on aivan ihana. Siniset rusetit vaihdetaan sitten tarvittaessa punaisiin =) Laitoin vielä pyykkiin ne kuitenkin.

Onko muilla kehtoa käytettävissä vauvalla?nukutatteko siis pinnasängyssä heti, vaiko nukkuuko vauvanne mielellään vaunujen kopassa.

Näin meni viikko lasketunajan yli. Tänään oli viimeinen neuvola, uskomatonta, mutta sf-mitta on taas noussut viime perjantaista (38cm) muut ok, paitsi meikäläisen paino vaan jatkaa nousuaan tasaseen 1,6kg/vko. Nyt kiloja tullut yhteensä 15kg, kauheeta, toivottavasti on suurinosa nestettä, oon kyllä herkutellutkin iltaisin. Nyt vaan pelkään et vauvasta tulee superjätti tätä vauhtia.

Lääkäreistä, mulla oli viimeinen (se synnytystapa-ultra) rv36, sit kävin ylimääräsellä rv39+6, niitten ""vuotojen"" takia, jotka ei ollutkaan lapsivettä, ja siellä selvis myös et oisin sormelle auki+kohdunkaulaa 2cm, mut kohdunsuu vielä ""takana"". No nyt on siis taas viikko mennyt, et oiskohan mitään edistystä tapahtunut.

Perjantaina on yliaikakontrolli, jossa kuulemma katsotaan missä mennään vai mennäänkö missään ja lääkäri kuulemma jopa kopeloi siihen malliin et se saattas käynnistää synnytyksen, koska neuvolaterkan mukaan monella alkaa synnytys samaisena iltana, mut jos ei ala niin sit parin päivän päästä takas ja ne laittaa hormoonia sisältävää geeliä kohdun suulle, joka myös saattaa antaa sen alkusysäyksen (tais olla samaa hormonia mitä spermassakin on).

NO nyt oon taas karvan verran viisaampi tilanteesta ja tyydyn taas odottelemaan kiltisti kotona mitä tuleman pitää. Muuten olo aika normaali, jotenkin jo tottuu tähän isoon ja kömpelöön ja koskevaan ja turvonneeseen olemukseen, kaikki kaverit näyttää niin kauniilta ja laihoilta ympärillä. Ihan mielenkiintoista aikakautta oman vartalomme kautta elämme tyttäret, nauttikaamme tästä ohimenevästä vaiheesta ja tulevasta synnytyksestä.

Päivityksiä

Osallistujat:

Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
Missu LA 31.1.06 Porvoo
-Tuikku- LA 2.2.06
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
* poika 2.2. 4130 g
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
* tyttö
Orvokki LA 4.2.06
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
* tyttö 1.2.2006 2565g 49 cm
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Kaisa LA 11.2.06
* pojat (3150g ja 2875g)
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
päkä LA 20.2.06 (OAS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06

Joo nyt alkaa päivät olla pitkiä, varsinkin aamupäivät jostain syystä. Välillä tulee ärhenneltyä, eikähän se kuulu väistämättä tähän aikaan.

Seksiä tulee harrastettua aika tiuhaan, tekee ihan oikeasti mielikin, ettei siis pelkästä velvollisuudesta tarvi ""suorittaa"". Iltaisin on jo painontunnetta kovasti alapäässä ja supparit on vähän tiukempia kuin ennen. Näillä tuntemuksilla ei kuitenkaan ihan heti ole lähtö edessä.

Onnea taas uusille äideille!

Mullakin oli lääkärinla viikolla 36, kun kyselin painoarviota, sain vastauksen että arvio on 4 kg molemmin puolin, ihan niinkuin ennenkin. Samaa olen itse ajatellut, kun olen vertaillut entisiin neuvolakortteihin. Joskus mulla on loppuajasta oma painonnousu pysähtynyt, jopa laskenut, mutta nyt se vaan tasaseen hiissaa ylöspäin... Tällä hetkellä jotain 13,5 kiloa, ei terkan mielestä yhtään liikaa, itseä vaan hirvittää.

Moi Helmimammat!

Kotona ollaan, eilen kotiuduttiin! Meille putkahti poika 04.02.2006 klo 01.10, pituus 51cm ja paino 3640g.

Kuten perjantaina kirjoittelin, lapsivesi meni perjantaiaamuna klo 06.30. Supistuksia ei kuitenkaan alkanut kuulumaan, soittelin päivystykseen ja käskivät tulla käymään. Siellä otettiin vauvan sydänkäyrä, tehtiin alapäätutkimus (kohdunsuu auki 2 cm) ja testattiin, että kyse todella oli lapsivedestä. Kysyivät haluanko jäädä sairaalaan, mutta mieluummin tulin kotiin, kun ei kerran oireita ollut. Päivä meni ihan normaalisti, koiran kanssa käytiin lenkillä yms. Alavatsassa oli sellaista kuukautiskipu, mutta ei todellakaan kivuliasta tai sietämätöntä. Lähinnä inhaa.

Klo 18 mentiin takaisin päivystykseen, kätilö kyseli oloa ja minä siinä sitten että no eihän tässä mitään, että ole sietämätön olo ollenkaan. Olin automatkalla yrittänyt laskeskella, että ehkä ""jomotuksia"" (tai jotain tuli) (koska mielestäni tuntui vaan kuukautisjomotukselta!) noin 5 minuutin välein. Ehkä. En tässä(kään) vaiheessa tajunnut mistä oli kyse.. No, siinä otettiin sitten taas vauvan sydänkäyrää ja kätilö sanoi että katsotaan pääsettekö vielä kotiin yöksi. Meikäläisen ""kuukautiskivut"" siinä paheni, mutta kun käveli niin ihan ok. Lopuksi kätilö teki sisätutkimuksen, ja totesi että ""Eipä ihme jos nipistää, kohdunsuu on auki 7cm. Odottakaan hetki, hän soittaa, te lähdette synnytysosastolle."" Tässä vaiheessa kello oli noin 20.

Synnytysosastolla yritin alkuun vedellä ilokaasua (tein sen ilmeisesti väärin, koska aluksi en saanut siitä mitään irti). Sitten päätin pyytää epiduraalin (kohduun auki n 8 cm, en tiedä oliko ""turhaa""), sain sen klo 20.40. Seuraavat pari 3 tuntia meni ihanassa euforisessa tilassa, ei sattunut, alakropassa ihana lämmön tunne (paitsi että perse puutui :)). Kohdunsuu aukesi sinne 10cm. Epiduraalin vaikutus laantui ja klo 00 (supistukset tuntuivat vähenevän epiduraalin myötä), sain lisää tippaa (supistuksia lisäävää). Se oli sitten menoa, ilokaasua taas kehiin, siitä oli kyllä itselleni apua. Puolen yön aikaan keinuin kiikkustuolissa vedellen ilokaasua, sitten roikuin yläkroppa sängyssä, alakroppa lattialle (jalat vipatti). Mitä vaan mieleen tuli. Aqua-rakkuloita en ottanut, vaikka niitä tarjottiin (koska kuulemma kivuliaat laittaa..). Ilokaasu oli mun paras kaveri loppuajan! Ponnistusvaihe alkoi klo 00.35, ja 01.10 kirjattiin pojan syntymäajaksi.

Tästä tuli hirveä pitkä (ja varmasti sekava :)) tarina, toivottavasti saitte jotain käsitystä.

Vauva-arki on lähtenyt ihan mukavasti käyntiin, miehen isyysloma alkoi onneksi eilen, se auttanee arjen pyörittämistä. Imetyskin on lähtenyt käyntiin ihan mukavasti, mitä nyt nännit on niin kipeät, että välillä tekee mieli huutaa hoosiannaa kun kaveri ottaa napakat imasut :) Ja korviketta pitää antaa, oma maito ei ihan riitä. Tämä Boobsin imetyspaita, jossa on fleece-vuorattu edusta, on muuten aivan ihana! Suosittelen lämpimästi!

Päkä (jos oikein muistan) jossain aiemmassa viestissä korosti, ettei kannata tehdä suuria suunnitelmia synnytykseen. Se on kyllä totta, mullahan oli vaan se yksi suunnitelma: peräruiske. No ei sekään onnistunut, kun unohdin pyytää sitä ajoissa. Joten töräyttelin sitten mitä sattui.. :)

Lähden tästä syömään, kirjoitellaan kovasti ja ja supistuksia :) kaikille. Kiva lukea näitä kuulumisia! Laittelen lisää postia myöhemmin!

Hei onnea tosi paljon Wirkku! Nopeasti oot kotiutunut, mutta aika nopeeta oli toiminta muutenkin... Ajattelin jo tässä, että sua on suorastaan ikävä, kun et oo kirjotellu vähään aikaan.. Vielä kun kuulis Unasta jotain!

Ootko kokeillu Bebanthen voidetta? Auttaa aika hyvin, saa apteekista. Kyllähän ne nännit voi alussa joka tapauksessa aristua, kun se imetys on kuitenkin uus asia.

Onnea kaikille uusille nyyttinsä saaneille:).... nyt alkaa olla jo monta äitiä meidänkin ketjussa:)

Tänään tuli nukuttua ruhtinaallisesti puol 11 asti.... helppo vauva ainakin näin aluksi;).... tuossa se taas suloisena tuhisee. Meillä vauva ei nuku 'päikkäreitä' pinnasängyssä vaan ihan tossa meidän seurana sohvalla oman peittonsa ja soittolelunsa kanssa. Ajateltiin heti alkuunsa totuttaa vauva jonkin sortin meluun...eli aina radio / tv päällä...joskaan ei täysillä mutta silleen sopivasti ettei tarvitse myöhemminkään hyssytellä ja sipistä....

Kirsikka: yöllä imetän kaks kertaa, molemmilla kerroilla suunnilleen 20min ekasta tissistä (tän jälkee vaihdan vaipan, jos on kakkanen) ja toisesta menee sit ehkä sellaset 10 - 20 minuuttia...riippuen yöstä.... päivällä imetän n. 2- 4 tunnin välein vajaan puolen tunnin ajan.... en oo kauheen tarkasti päivisin seurannu imetänkö tasapuolisesti molemmista rinnoista....toinen on vauvalle selvä suosikki:)... onneks neuvolatäti tulee torstaina kotikäynnille niin saa hiukka tietää onko vauva kasvanu sopivasti ts. saako maitoa riittävästi... uskon kuitenkin että maitoa tulee tarpeeksi ku vauva vaikuttaa tyytyväiseltä. Korviketta ei oo annettu lainkaan kotiutumisen jälkeen.

Unasta ei oo tosiaan kuulunu aikoihin...varmaan on hakemassa nyyttejään kotiin:).... tsemppiä myös muille nyyttien hakumatkalle:)...

Onnea rutkasti Wirkku! Mielenkiintoinen synnytystarina sinullakin. Hienoa, että kaikki meni hyvin ja olette saaneet suloisen nyytin kotiin.

Ria, olipa hyvä kuulla näitä sun imetysaikoja, kun olin jo huolissani, että imetyssessioni ovat liian lyhyitä. Välillä tosiaan kakkosrinta kelpaa vaan hetkeksi ennenkuin poika nukahtaa. Hmm...kunnes taas kohta herää...

Nyt täytyy mennä vähän nukkuun itekkin, kun tuo nyytti vihdoin simahti.

Onnea kaikille uusille nyyttinsä saaneille! Pääsispä jo itekkin hommiin. Taas on ollut kuukautiskipuja ja supistuksia, mutta ei mitään säännöllistä tai sietämätöntä.
Mites muuten te synnyttäneet, niin oliko teillä jotain musiikkia mukana ja oliko siitä mielestänne hyötyä? Sain Wirkku sellaisen käsityksen, että et loppujen lopuksi kauheasti kärsinyt kivuista, oliko näin?

Onnea vielä kaikille!

Päivityksiä

Osallistujat:

Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
* poika 29.1.2006 3960g 52,5cm
Missu LA 31.1.06 Porvoo
-Tuikku- LA 2.2.06
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
* poika 2.2. 4130 g
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
* tyttö
Orvokki LA 4.2.06
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Kaisa LA 11.2.06
* pojat (3150g ja 2875g)
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
päkä LA 20.2.06 (OAS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06

Onnea kaikille uusille äideille ja tietty heidän perheilleen!!!!

Itse tässä päivän tehnyt kotona hommia. Kirjoittelinkin edelliseen viestiin että selkäsärky alkoi eilen kahdeksan maissa ja on jatkunut tänään koko päivän aaltoillen. Nyt on hetki jolloin ei ole ollut mitään ikäviä tuntemuksia. Mies kun tuli töistä ennen neljää, syötiin siinä jne. niin alkoi supistelemaan aika kipeästi, tuli 10 minuutin välein ja kesti jonkun vajaa puolisen minuuttia. Kävin jälleen kakkoshädälläkin siinä. Aamulla kerran jo käynyt ja päivällä kahdesti siis. Suoli näkyy ainakin tyhjenevän. Tossa puoli seiskan aikaan tuli viimesin supistus, sen jälkee ollut rauhallista. Toivottavasti tämä nyt olis menoa pian sinne synnärille! Kivut on just sellasia tosi jomottavia ja ihan kunnon kuukautiskipuihin verrattavissa. No, katsellaan täytyneekö huomenna vielä kuitenkin mennä neuvolaan aamusta ja olisiko siellä lääkäri paikalla, josko katsois hiukan tilannetta.

Hyvää illan jatkoa kaikille!

Päivityksiä

Osallistujat:

Pikkukamu LA 31.1-1.2.06
* poika 29.1.2006 3960g 52,5cm
Missu LA 31.1.06 Porvoo
-Tuikku- LA 2.2.06
likka LA 2.2.06
kauris LA 2.2.06
* poika 4.2.2006 3640g 51cm
Jen LA 2.2.06
Nekku LA 3.2.06
* poika 2.2. 4130 g
riina LA 3.2.06
Äiti77 LA 4.2.06
* tyttö
Orvokki LA 4.2.06
Helmiäinen LA 5.2.06
Lillian LA 5.2.06
tuitsi LA 5.2.06
Sportti LA 6.2.06
Vilma LA 7.2.06
Odottaja LA 7.2.06
Helmimasu LA 8.2.06
natu-70 LA 8.2.06
Äitee30 LA 8.2.06 (KOKS)
Nasu LA 10.2.06
SuVi.R LA 10.2.06
Cathy LA 10.2.06 Oulu
Kaisa LA 11.2.06
* pojat (3150g ja 2875g)
Tinz@ LA 13.2.06
fanni LA 13.2.06
Kata LA 14.02.06
marde LA 14.2.06
Marie LA 15.2.06
Maku LA 16.2.06
Tuuli LA 17.2.06
Kesäheinä 17.2.06
päkä LA 20.2.06 (OAS)
1 LA 20.2.06 (NKL)
Raisa LA 22.2.06 (OYS)
Muumimamma LA 23.2.06
Mirkku LA 24.2.06