Ferritiinistä sen verran, että mulla oli helmikuusssa 2023 ennen raskauden alkua ferritiini 18 (tarkistin juuri äsken puhdista tulokset, että näin oli). Raskaus alkoi kesäkuussa ja sitä ennen olin syönyt rautaa. Mutta käytännössä parissa kuukaudessa rauta-arvoille ei nyt ihmeitä tapahdu ja silti raskaus alkoi. Kerron tämän lähinnä siksi, että matalien rauta-arvojen takia ei kannata toivoa menettää

! Toki ne kannattaa yrittää nostaa vähintään 50+ tasolle, mutta huonoillakin rauta-arvoilla voi raskaus alkaa

.
Myöskin rauta-arvojen laskeminen raskauden aikana on yksilöllistä. Loppuraskaudessa, noin kuukausi ennen synnytystä, ferritiini oli 27. Olin napsinyt silloin tällöin rautaa, en mitenkään merkittävästi syönyt. Alkuraskaudessa mitattiin mielestäni myös arvo (en tosin löydä tätä tulosta mistään..) ja oli silloin 29. Eli pari pykälää vain pudonnut

. Eli ferritiini ei välttämättä kaikilla romahda raskauden myötä.
Ja sitten synnytyksessä menetin paljon verta. Kotiuduin hemoglobiinilla 83 (voin sanoa, että olin aika kalpea kuvajainen peilissä

). Ferritiini tarkastettiin vähän vajaa vuosi synnytyksestä, aika tarkkaan vuosi sitten ja oli 32.
Itsellä matalan ferritiinin oli varmasti aiheuttanut aikoinaan kuparikierrukka. Kierrukan kanssa kuukautiset olivat aivan todella runsaat. Olisin toivonut, että joku olisi sanonut, että runsaat kuukautiset ei tarkoita vain ikävää vaivaa kuukausittain vaan voi romahduttaa ferritiinit todella tehokkaasti.. Tämänkin tähän kirjoittelen, kun täällä taustalla kuitenkin pyörii haaveilijoita. Ja toisaalta taas, jos kuparikierrukka on matalan ferritiinin taustalla, raudan syöminen voi parhaimmillaan nostaa ferritiiniä ihan suht tehokkaasti (ei ole vaikka jotain imeytymiseen liittyvää haastetta takana).
Jos tässä kierrossa ei raskaus ala, käyn varmaan itsekkin mittauttamassa ferritiinit

. En haluaisi myöskään rautaa ihan sokkona syödä: jos arvot olisivat parantuneet niin voisi syödä pienemmällä annostuksella. Toisaalta jos olisivat huonot niin voisi Sideralia tms. syödä boostaamaan.