Haaveena vauva 2025

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rimpsukka84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon perjantaina menossa yksityisesti ensimmäiselle lapsettomuuskäynnille, voin tulla kertomaan kokemuksia sen jälkeen ☺️ Meillä siis puoli vuotta takana (yk8 menossa) joten vielä melko luottavaisena olen mutta ajattelen että muutama satanen mielirauhasta (kaikki hyvin) tai vaihtoehtoisesti jo nyt saada tietää jos kaikki ei olekaan hyvin, on sen arvoista.

Tosi mielelläni kuulen kyllä kokemuksia käynnistä!☺️ Ajattelen ihan samalla tavalla että mielenrauhasta sitä mielellään maksaa. Paljon paljon turhempaankin sitä rahaa välillä laittaa 🙈 tsemppiä kovasti käynnille!❤️

• Rakkaus
Reactions: Keltainenkukka92
Hetken sivusta keskustelua seuranneena voisin kans liittyä kanssanne jännittämään ja kuumeilemaan. Yritetään miehen kanssa esikoista. Aloitettiin varsinainen yritys 11/24, sitä ennen muutamia kuukausia tjottailua. Ikä alkaa olla jo lähempänä neljääkymmentä ku kolmeakymmentä niin vähän jännittää vieläkö ehditään vauva syliin saamaan. En ole aikaisemmin lapsista haaveillut, mutta ajatus on hiipinyt pikkuhiljaa mieleen ja nyt tekisin mitä vaan jotta saisin pienen käärön syliini.

Onko kellään kokemusta/tietoa alhaisesta ferritiinistä? Vähän huolestuttaa kun kävin labroissa ja ferri oli 13. Aloitin heti rautakuurin ja lääkärille on varattu aika.

Tervetuloa mukaan 😊 Oli pakko kirjoittaa kun samaistuin täysin noihin lähtökohtiin. Meillä ei myöskään mitään varsinaista vauvahaavetta ollut pitkään aikaan, en ollut edes varma haluaisinko lasta tähän vinoutuneeseen maailmaan. Aika ei tuntunut nuorempana oikealta ja tuntui ettei oltu valmiita vanhemmiksi. Kunnes reilu 2v sitten kolmekymppisenä havahduin siihen että perheen kaipuu alkoi hiipiä jostakin. Silloin käytiin puolison kanssa keskustelu ja todettiin ikää alkaa olla sen verran, että nyt jos joskus lasta ”täytyisi” alkaa tosissaan harkita.

Toivon teidän polusta onnellista ja että saatte lapsen syliin ❤️

• Rakkaus
Reactions: Havu89
Havu 89, täällä kans yks jolla tosi samantyyppinen tilanne. Ja tänä vuonna mulla tulis mittariin toi 35 "rajapyykki".
Tuntuu melko hassulta että aiemmin mulla ei ole ollut yhtään vauvakuumetta tai käsitystä haluanko omia lapsia ollenkaan, kun nyt oma lapsi olisi unelmien täyttymys. 💗 Toivon että meitä kaikkia onnistaa tänä vuonna. 💗

Nyt on kp 14 ja ei oo vielä ovista (tikuttelen) mut mulla onkin pitkä kierto. Viimeksi ovis löytyi siinä kp 18.

Onko teillä muuten ikinä ennen ovista oireita? Mulla on nimittäin ennen ovista pieniä nippailuja vatsassa (ja ennen luulin siis että tämä on jo ovis mutta se tuleekin vasta myöhemmin) ja oviksen aikana ja sitten ennen menkkoja alkaakin (toisinaan aika rajut) pms oireet (ja sitten joskus oon ihan toiveikkaana että olisiko ne raskausoireita mutta so far ollut toiveajattelua tämä).😅

Vauva 2025

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä edellisen listan päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka tahansa voi päivittää listan. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivitetyn listan viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, muokkaa kierto- ja piinapäivät ajantasalle. Selaa viestit läpi edelliseen listaan saakka, jotta listalle tulee käyttäjien ilmoittamat päivitykset oikein. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle; muista ilmoittaa kun haluat siirtyä.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@Saaga86 ★ 06/21 ★ 2.
@Kellyz ★09/21 ★ 3. (1. yhteinen)
@hermoilija_ ★ 12/21 ★ 1. yhteinen
@Dinaas ★ 03/22 ★ 1. ★ kkm 07/23
@Mollama ★ 05/22 ★ 3. ★ 3x km -23
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@marik91 ★11/22 ★ 1. ★ kohtukuolema 11/24
@Kerttumaaria ★ 01/23 ★ 1.
@Min204 ★ 03/23 ★ 2.
@Henskii ★ 05/23 ★ 3.
@Masunen ★ 06/23 ★ 2.
@Miemei ★ 08/23 ★3. (1. yhteinen)
@pineapplee ★ 09/23 ★ 3. (1. yhteinen)
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Neljäshaaveena ★ 01/24 ★ 4. (1.yhteinen)
@jauhopeukalo ★ 02/24 ★ 2. (1. yhteinen)
@toivonkipina1 ★ 02/24 ★ 1.
@Mötti ★ 04/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@madddie ★ 04/24 ★ 3.
@Syystuuli38 ★ 04/24 ★ 4.
@Kultakataja ★ 04/24 ★ 1.
@Niisq ★ 05/24 ★ 2.
@Minnix ★ 05/24 ★ 3.
@KolmattaKehiin ★ 05/24 ★ 3.
@Keltainenkukka92 ★ 07/24 ★ 2.
@Heimi89 ★ 08/24 ★ 6. (1. yhteinen)
@Jennnuli ★ 10/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@Misoka ★ 10/24 ★ 2.
@Hopeanopea ★ 11/24 ★ 2.
@Lunni~ ★ 11/24 ★ 6.
@Havu89 ★ 11/24 ★ 1.
@Ainoaksi ★ 12/24 ★ 1.
@gaoxiaojie ★ 01/25 ★ 1.

★★★★★★★★★★★★★★★

7.1.2025 tiistai

Nimi ★ Kiertopäivä

@Lunni~ kp 21/28-32
@Kultakataja kp 20/25-32
@Ainoaksi kp 19/29
@Min204 kp 19/23-30
@jauhopeukalo kp 16/28-30
@Heimi89 kp 12/25-26
@Jennnuli kp 7/27-28
@gaoxiaojie kp 7/28-31
@Keltainenkukka92 kp 6/26
@Hopeanopea kp 3/28-30

★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DPO

@Lunni~ DPO 3
@Havu89 DPO 3
@jauhopeukalo DPO 0

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3

@Andune ★ 02/24 ★ 2.★ 05/24
@Aronia88 ★ 04/24 ★ 3. ★ 05/24
@rimpsukka84 ★ 03/23 ★ 3. ★ 06/24
@Noups ★ 08/23 ★ 2. ★ 06/24
@Samovaari ★ 12/22 ★ 4. ★ 06/24
@Cara-mel ★ 01/24 ★ 3. ★ 06/24
@Ninzuca ★ 01/22 ★ ? ★ km 03/22 ★ 07/24
@burkei ★ 07/23 ★ 1. ★ 08/24
@possu. ★ 06/24 ★ 2. ★ 08/24
@heltsuli ★ 08/22 ★ 1. ★ 09/24
@Liilja ★ 09/24 ★ 4. ★ 09/24
@RLiisukka ★ 08/22 ★ 1. ★ ku 2/23★ 09/24
@Päivänsäde84 ★ 05/23 ★ 6. ★ 10/24
@taikinatonttu ★ 07/24 ★ 2. ★ 10/24
@kolmattakertaa ★ 09/24 ★ 3. ★ 10/24
@ToiveikasToivoton ★ 04/23 ★ 2. ★ 11/24
@Frija ★ 05/23 ★ 1. ★ 11/24
@Oliivi3 ★ 12/24 ★ 5. ★ 12/24
@Tyyn3 ★ 05/23 ★ 1. yhteinen ★ 12/24

Viimeksi muokattu:
Ihana kun täältä löytyy samanhenkisiä ihmisiä ☺️ en ole ystäville vielä avautunut tästä vauvahaaveesta. Olen ollut aina se joka ei lapsista haaveile niin tuntuu jostain syystä vaikealta puhua asiasta. Tällä hetkellä tuntuu helpommalta pitää asia salassa.

@keltailija mulla on juuri sun kuvailemiasi oireita, että pienet nippailut alkaa jo pari pv ennen ovista ja voimistuu oviksen aikoihin. Nyt dpo3 tuntui semmonen voimakkaampi repäisykipu kun venyttelin.

@Havu89

Mulla ollut vuosia ongelmia ferritiinin kanssa, hb ollut aina ok mut ferritiini matala ja paljon oireita. Sain pitkällä rautakuurilla alkuvuodesta sen ekaa kertaa nousemaan arvoon 42, ja sit raskaus onnistuikin. Raskauden aikana laski ferritiini 10 ja hb 108 raudasta huolimatta niin sain rv 30 rautainfuusion, jolla nousi hb 130 ja ferritiini 111. Tosin synnytyksen suuren verenvuodon ja sen jäätävän jälkivuodon jäljiltä ei hajuakaan mitä arvot nyt. Synnytyksen jälkeen kun sain kohtutulehduksen parin pvän päästä oli hb 108. Syön rautaa nyt kokoajan että nousis taas.

Viimeksi muokattu:
Hellou! Oon tätä ryhmää jo hetken seurannut! Päätettiin että aloitetaan yrittämään lokakuussa, mutta kierukan poiston kanssa oli ongelmia. Kävin 3 kertaan poistoa yrittämässä ja nyt tänään oli kolmas kerta ja onnistui! Pieni onnen kyynel tuli kun lääkäri sai sen vihdoin pois, kun oon tästä niin paljon taistellu! Eli nyt tammikuussa pääsee oikeasti aloittamaan yrityksen! Mitäköhän tänne pitää itsestään kirjottaa… Oon 22v ja ensimmäistä lasta aletaan yrittää. Kierrosta ei ole vielä mitään hajua koska viimeksi 2018 on ollu ”säännölliset kunnon menkat”
Ps. En oo ikinä kirjottanu tälläseen nii katotaan miten onnistuu☺️

@Havu89

Mulla ollut vuosia ongelmia ferritiinin kanssa, hb ollut aina ok mut ferritiini matala ja paljon oireita. Sain pitkällä rautakuurilla alkuvuodesta sen ekaa kertaa nousemaan arvoon 42, ja sit raskaus onnistuikin. Raskauden aikana laski ferritiini 10 ja hb 108 raudasta huolimatta niin sain rv 30 rautainfuusion, jolla nousi hb 130 ja ferritiini 111. Tosin synnytyksen suuren verenvuodon ja sen jäätävän jälkivuodon jäljiltä ei hajuakaan mitä arvot nyt. Synnytyksen jälkeen kun sain kohtutulehduksen parin pvän päästä oli hb 108. Syön rautaa nyt kokoajan että nousis taas.

Ihana että raskautuminen onnistui sulla kun varastorauta saatiin nousemaan ❤️
En ole aikaisemmin ferriä mittauttanut niin en tiedä mitä se on ollut kaikki nämä vuodet, mutta oireita on kyllä nyt ollut mm. Hiusten oheneminen, levottomat jalat, hengästyn helposti yms. Jännä nähdä auttaako oireisiin kun saa rauta arvot nousemaan. Vähän jännittää jos näillä arvoilla tulen raskaaksi kun kerroit että sulla laski ferri voimmakkaasti raskauden aikana. Mun arvoilla ei ole varaa laskea yhtään 😆🙈

Oon perjantaina menossa yksityisesti ensimmäiselle lapsettomuuskäynnille, voin tulla kertomaan kokemuksia sen jälkeen ☺ Meillä siis puoli vuotta takana (yk8 menossa) joten vielä melko luottavaisena olen mutta ajattelen että muutama satanen mielirauhasta (kaikki hyvin) tai vaihtoehtoisesti jo nyt saada tietää jos kaikki ei olekaan hyvin, on sen arvoista.

Moi! Täälläkin kuullaan mielellään kokemuksia, mitä käynnillä tapahtui/ tehtiin. Ja mennäänkö sinne pariskuntana yhdessä vai onko erilliset käynnit?

En tiedä miten vastata monelle samassa, niin tähän vielä kommenttia tuohon gaoxiaojien aiempaan kommenttiin. Jos raskaustestillä päiväys on joulukuussa 2024, niin itse ajattelen, että se on niin lähellä sitä päiväystä, eikä se osaa kalenteria, että jos nyt tarvis testata, niin käyttäisin sen vaan alta pois. Eikö se kontrolliviiva oo sitä varten, että ilmoittaa jos testi ei toimi?

Tuosta kuukupin käytöstä yhdynnän jälkeen oon myös kuullu englanninkielisissä TTC videoissa, ja olin itsekin kiinnostunut, mutta mulla siinä huolettais, että tulis vaikka emätintulehdus tai hiivatulehdus, kun ns. "ylimääräset" ei pääse valumaan ulos. Oon myös kattonu näitä amerikkalaisten lääkäreiden videoita (nykyään youtubessa näkyy siinä videon alla merkintä, jos oikean ammattilaisen video) niin siinä just eilen se asiaan erikoistunut lääkäri sanoi, ettei tuota kuukupin käyttöä ole tutkittu mitenkään, eikä sitä suosittele, raskautumiseen riittää ihan normaali sisälle laukeaminen. Siittiöt tulevat niin vauhdilla ulos, ja ovat "kiinnostuneita" munasolusta, että heti seksin jälkeen voi vaikka nousta vessaan pissalle, eikä tarvi mitään erityisiä asentoja, tai makoilla sängyllä sen pidempään jos ei ole fiilistä. Itse oon toki jääny sängylle makoileen vähäksi aikaa ja antanu miehen mennä eka pesulle. 🤭 Jos joku on kiinnostunut ja pystyy englanniksi kuunteleen, niin Natalie Crawford, MD youtubessa, sillä tosi paljon aiheeseen liittyvää videoita.

Ihana että raskautuminen onnistui sulla kun varastorauta saatiin nousemaan
En ole aikaisemmin ferriä mittauttanut niin en tiedä mitä se on ollut kaikki nämä vuodet, mutta oireita on kyllä nyt ollut mm. Hiusten oheneminen, levottomat jalat, hengästyn helposti yms. Jännä nähdä auttaako oireisiin kun saa rauta arvot nousemaan. Vähän jännittää jos näillä arvoilla tulen raskaaksi kun kerroit että sulla laski ferri voimmakkaasti raskauden aikana. Mun arvoilla ei ole varaa laskea yhtään

Juu mulla kans hiukset lähti, hengästyminen, korkea leposyke, jatkuva väsymys, nivelsäryt, aivosumua, vaikka mitä tuolloin ennen raskautta kun arvot oli jotain 15. Raskaanahan rauta-arvot aina laskee varsinkin tietyssä vaiheessa raskautta, ja sainkin sen infuusion kun oli niin voimakkaat oireet ja vauva kuitenkin rakentaa äidistä omat rautavarastonsa viimeisen kymmenen raskausviikon aikana. Ja se ei oo itsestään selvyys et sitä infuusiota saa, mulle eka lääkäri sano et ei näillä arvoilla, toinen lääkäri suostui koska olin niin väsynyt ja perustelin juurikin vauvan raudantarpeella ja sillä, että mulla laski ne raudan syömisestä huolimatta ja synnytys ja imetyskin vaikuttavat näihin. Mä sain ohjeeks ennen infuusiota neuvolasta syödä 4 pussia Sideralia päivässä, se ei käy vatsan päälle ja imeytyy hyvin mut kallista lystiä kun 20 pss maksaa noin 27e. Yhdessä pussissa 30mg rautaa. Nyt syön sitä 1-2 päivässä ja tablettia lisäks, koska tiedän olostani et sen verenmenetyksen ym jälkeen ovat arvot matalalla. Pyydän jotain kontrollilabroja ku meen jälkitarkastukseen.

Tänään käytiin tilaamassa kukkalaite, sydämen muotoinen seppele, ja uurna. Lauantaina hautajaiset ja tänään puhuttiin papin kanssa hautajaisten kulusta ja valittiin musiikit ym. Ihan epätodelliselta tuntuu suunnitella vauvan hautajaisia kun luuli suunnittelevansa ristiäisiä 💔

Lyhyt on: tamponit ja verigreipit ostettu kaupasta seuraavan kierron alkuun . Vielä ei menkkoja eli hyvän mittainen luteaali tulossa .

Kauempana asuva ystävä soitti. On viimein raskaana, monen vuoden yrittämisen, aloitettujen ja tuloksettomana lopetettujen lapsettomuushoitojen jälkeen. Ihania uutisia ja muistutus siitä, että kaikki on mahdollista

Mäkin sain kuulla just et mun ystävä joka yrittänyt tuloksetta vuosia vauvaa, ja varsinaisen yrittämisen jo lopettanutkin tässä kun yli 10v kulunut, on raskaana 🩷

• Rakkaus
Reactions: Hopeanopea
Mulla on joskus ollut erittäin haalea viiva edellisenä päivänä js sit puff todella vahva ovisplussa 24h myöhemmin

Mulla meni just näin kun alkuvuodesta raskauduin niin oviksen tikuttelu, edellisenä päivänä puhdas nega ja seuraavana aamuna tasavahvat viivat, seksiä harrastettiin sen päivän iltapäivällä sekä seuraavana päivänä ja 3 pvää ennen ovisplussaa. Hyvä kun on tarkat merkinnät yhä Flo-sovelluksessa tallessa 😅 oviksesta vajaan viikon päästä iski flunssainen olo, päänsärky ja rintojen arkuus, 13 päivää ovisplussasta plussasin.

Voin kertoa oman kokemukseni lapsettomuustutkimuksista tähän, noin niinkuin vertailun vuoksi. Me mentiin aikoinaan ennen esikoista yksityiselle lapsettomustutkimuksiin, kun oltiin yritetty 1,5 vuotta. Paikkana siis Felicitas Helsingissä. Se alkoi hoitajan puhelinkartoituksella, miehelle siemennestetutkimukset ja yhteinen ensikäynti klinikalla. Sitten mulle aika laajat verikokeet (maksoi yli 600e), miehelle pelkkä d-vitamiinikoe, sitten ravattiin parin viikon välein klinikalla metsästämässä munarakkuloiden kehitystä ja ovulaatiota ultralla, testattiin munanjohtimien aukiolo, letrozol-lääkekuuri... Pari kuukautta meillä meni kaikkineen ja siis käyntejä ja puhelinaikoja oli viikottain, että sikäli nopeaa mutta turhauttavaa mennä Helsinkiin ja maksaa se 250e käynnistä, kun vaan tsekattiin jotain ja kaikki oli aina kunnossa. Mutta piti se tietenkin hoitaa, ei sille lopputulokselle hintalappua voi laittaa. Yhteensä meillä meni n. 2000e, eli päästiin aika halvalla kun sitten tärppäsikin muistaakseni tokasta ovulaatiosta.
Oon sitä mieltä, että ehdottomasti kannatti, kun sai selvyyden tilanteeseen eikä tarvinut itse miettiä että mitäs seuraavaksi. Mulla verikokeet kertoi sellaista tarinaa, että stressitasot oli korkealla (ja olikin. Irtisanoutuminen paskasta työpaikasta, uusi työ, muutto, häät...) ja lääkärikin määräsi ennenkaikkea lepoa ja rentoutumista minulle. Ja kas kummaa, heti suurimmat "projektit" pois saatuani raskaus tosiaan sitten alkoikin. Eli uskon vahvasti, että stressi vaikutti minun kohdallani kaikkeen. Vaikka luulin että ihan hyvinhän mä jakselen kaiken keskellä, mutta ilmeisesti kroppa oli toista mieltä sisäisesti. Miehellä siemenneste priimaa ja mulla kaikki muuten hyvin tosiaan.

Kiitos @Kattikas ,kiva kuulla vähän kokemuksia! Katsotaan nyt mihin päädymme mutta mulla ajatuksena nyt että mulle ultratutkimus ja verikokeet ja
miehelle spermatutkimus ja jos kaikki hyvin katsotaan vielä muutaman kierron aikana ja jos taas ei ole hyvin toimitaan sen mukaan. Toki lääkärin ehdotuksia (ja lompakkoa) kuunnellen.

Oma kierto, 6/26(24 viimeksi...) ja jo vähän arkuutta ja sellainen fiilis että tekis mieli alkaa metsästää ovista mutta ei kai nyt näin aikaisin voi olla 🫣 Muuten mä unohtaisin ovistestit ja harrastaisimme seksiä läpi kierron joka toinen päivä mutta mun lutaali yleensä just ja just tarpeeksi pitkä niin en malta olla testaamatta.

Moiks! Ihana palsta :) Onko täällä asiasta tietävää, joka osaisi sanoa estääkö Primolut-kuuri ovulaation/raskautumisen, jos sen aloittaa jo ennen oletettua ovulaatiota? Mulle lääkäri aikoinaan määräsi Primolutit loppukiertoon estämään tiputtelua ja tasaamaan kiertoa kiertopäivästä 15 alkaen, mutta myöhemmin olen ovistesteillä (en syönyt kuuria) havainnut ovulaation tulevan yleensä vasta n. kp 17-18. Jäänyt kaivelemaan, että menikö ns. hukkaan 1,5 vuotta yritystä, kun söin gynekologin ohjeen mukaan... Kerroin gynelle kierron olevan hieman epäsäännöllinen ja ennemmin pitkähkö yli 30 pv, mutta hänen mukaan ovis ei tule enää kp 15 jälkeen? :D

Moiks! Ihana palsta :) Onko täällä asiasta tietävää, joka osaisi sanoa estääkö Primolut-kuuri ovulaation/raskautumisen, jos sen aloittaa jo ennen oletettua ovulaatiota? Mulle lääkäri aikoinaan määräsi Primolutit loppukiertoon estämään tiputtelua ja tasaamaan kiertoa kiertopäivästä 15 alkaen, mutta myöhemmin olen ovistesteillä (en syönyt kuuria) havainnut ovulaation tulevan yleensä vasta n. kp 17-18. Jäänyt kaivelemaan, että menikö ns. hukkaan 1,5 vuotta yritystä, kun söin gynekologin ohjeen mukaan... Kerroin gynelle kierron olevan hieman epäsäännöllinen ja ennemmin pitkähkö yli 30 pv, mutta hänen mukaan ovis ei tule enää kp 15 jälkeen? :D

Tuohon primolut kuuriin en osaa vastata, mutta millä perusteella gynekologi sanoi, että ovis ei tule enää kp 15 jälkeen? Keskiarvoihin ja kalenteriin?
Sehän on ihan yksilöllistä, että mihin aikaan ovuloi, kuten tuossa olet ovulaation saanut tikutettua kp 17-18. Jos on vielä sama gyne, niin vaihtaisin toiseen, koska ei ihminen vastaanotolla tarvi mitään yleistä keskiarvoa, vaan juuri häntä itseään koskevaa, oikeaa, omaan dataan perustuvaa tietoa.

• Tykkää
Reactions: Antzu ja marik91
@marik91 Lämmin osanotto pienen menetyksestä💔

@Havu89 Me aloitettiin kanssa yritys kun olin 35 ja siirrtyttiin hieman vajaan vuoden yrityksen jälkeen lapsettomuustutkimuksiin. Mitään selkeää syytä ei löytynyt, mutta saatiin viimein pieni IVF:n avulla. Kyllä ne tutkimukset tosiaan mielenrauhaa toi ja tosiaan lapsen, joten en voi kuin suostella. Toki kuten jo mainittiin, halpaa ei hoidot ole julkisellakaan puolella. Meillä meni kanssa yhteensä 1500 €. Nyt on vielä polimaksut ja lääkkeiden ALV:tkin nousseet. Vähän hirvittää paljonko menee seuraavan yritykseen.

Täällä on ovis nyt varmaan kohta käsillä ja alkaa kohta piinapäivät. Nyt on kokemusta sentään raskauden jälkeisistä kierroista useamman kierron verran niin tiedän jo, että kovemmat keltarauhasoireet ei merkitse mitään. Ärsyttää vaan kun oviksen jälkeen on ollut aika kovaakin kipua, joka sitten helpottaa muutaman päivän ennen kuukautisia. Ei vaan voi yrityksen takia käyttää buranaa, joka siihen parhaiten auttaisi.

En enää löytänyt kuka kyseli tiputtelusta ennen kuukautisia, niin mulla on joskus ollut sitä. Varsinaista kiinnittymisvuotoa ei ollut edellisessä raskaudessa eikä sitä ennen olleissa kemiallisissa. Toisilla taas on ollut kiinnittymisvuotoa, joten ota niistä selvää. Voi merkitä raskautta tai ei. 😅 Niin kuin monet keltarauhasen aiheuttamat oireet.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: marik91
Ihana että raskautuminen onnistui sulla kun varastorauta saatiin nousemaan
En ole aikaisemmin ferriä mittauttanut niin en tiedä mitä se on ollut kaikki nämä vuodet, mutta oireita on kyllä nyt ollut mm. Hiusten oheneminen, levottomat jalat, hengästyn helposti yms. Jännä nähdä auttaako oireisiin kun saa rauta arvot nousemaan. Vähän jännittää jos näillä arvoilla tulen raskaaksi kun kerroit että sulla laski ferri voimmakkaasti raskauden aikana. Mun arvoilla ei ole varaa laskea yhtään

Ferritiinistä sen verran, että mulla oli helmikuusssa 2023 ennen raskauden alkua ferritiini 18 (tarkistin juuri äsken puhdista tulokset, että näin oli). Raskaus alkoi kesäkuussa ja sitä ennen olin syönyt rautaa. Mutta käytännössä parissa kuukaudessa rauta-arvoille ei nyt ihmeitä tapahdu ja silti raskaus alkoi. Kerron tämän lähinnä siksi, että matalien rauta-arvojen takia ei kannata toivoa menettää :) ! Toki ne kannattaa yrittää nostaa vähintään 50+ tasolle, mutta huonoillakin rauta-arvoilla voi raskaus alkaa :) .

Myöskin rauta-arvojen laskeminen raskauden aikana on yksilöllistä. Loppuraskaudessa, noin kuukausi ennen synnytystä, ferritiini oli 27. Olin napsinyt silloin tällöin rautaa, en mitenkään merkittävästi syönyt. Alkuraskaudessa mitattiin mielestäni myös arvo (en tosin löydä tätä tulosta mistään..) ja oli silloin 29. Eli pari pykälää vain pudonnut :) . Eli ferritiini ei välttämättä kaikilla romahda raskauden myötä.

Ja sitten synnytyksessä menetin paljon verta. Kotiuduin hemoglobiinilla 83 (voin sanoa, että olin aika kalpea kuvajainen peilissä :D ). Ferritiini tarkastettiin vähän vajaa vuosi synnytyksestä, aika tarkkaan vuosi sitten ja oli 32.

Itsellä matalan ferritiinin oli varmasti aiheuttanut aikoinaan kuparikierrukka. Kierrukan kanssa kuukautiset olivat aivan todella runsaat. Olisin toivonut, että joku olisi sanonut, että runsaat kuukautiset ei tarkoita vain ikävää vaivaa kuukausittain vaan voi romahduttaa ferritiinit todella tehokkaasti.. Tämänkin tähän kirjoittelen, kun täällä taustalla kuitenkin pyörii haaveilijoita. Ja toisaalta taas, jos kuparikierrukka on matalan ferritiinin taustalla, raudan syöminen voi parhaimmillaan nostaa ferritiiniä ihan suht tehokkaasti (ei ole vaikka jotain imeytymiseen liittyvää haastetta takana).

Jos tässä kierrossa ei raskaus ala, käyn varmaan itsekkin mittauttamassa ferritiinit :) . En haluaisi myöskään rautaa ihan sokkona syödä: jos arvot olisivat parantuneet niin voisi syödä pienemmällä annostuksella. Toisaalta jos olisivat huonot niin voisi Sideralia tms. syödä boostaamaan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: marik91
Vauva 2025

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä edellisen listan päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka tahansa voi päivittää listan. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivitetyn listan viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, muokkaa kierto- ja piinapäivät ajantasalle. Selaa viestit läpi edelliseen listaan saakka, jotta listalle tulee käyttäjien ilmoittamat päivitykset oikein. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle; muista ilmoittaa kun haluat siirtyä.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@Saaga86 ★ 06/21 ★ 2.
@Kellyz ★09/21 ★ 3. (1. yhteinen)
@hermoilija_ ★ 12/21 ★ 1. yhteinen
@Dinaas ★ 03/22 ★ 1. ★ kkm 07/23
@Mollama ★ 05/22 ★ 3. ★ 3x km -23
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@marik91 ★11/22 ★ 1. ★ kohtukuolema 11/24
@Kerttumaaria ★ 01/23 ★ 1.
@Min204 ★ 03/23 ★ 2.
@Henskii ★ 05/23 ★ 3.
@Masunen ★ 06/23 ★ 2.
@Miemei ★ 08/23 ★3. (1. yhteinen)
@pineapplee ★ 09/23 ★ 3. (1. yhteinen)
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Neljäshaaveena ★ 01/24 ★ 4. (1.yhteinen)
@jauhopeukalo ★ 02/24 ★ 2. (1. yhteinen)
@toivonkipina1 ★ 02/24 ★ 1.
@Mötti ★ 04/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@madddie ★ 04/24 ★ 3.
@Syystuuli38 ★ 04/24 ★ 4.
@Kultakataja ★ 04/24 ★ 1.
@Niisq ★ 05/24 ★ 2.
@Minnix ★ 05/24 ★ 3.
@KolmattaKehiin ★ 05/24 ★ 3.
@Keltainenkukka92 ★ 07/24 ★ 2.
@Heimi89 ★ 08/24 ★ 6. (1. yhteinen)
@Jennnuli ★ 10/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@Misoka ★ 10/24 ★ 2.
@Hopeanopea ★ 11/24 ★ 2.
@Lunni~ ★ 11/24 ★ 6.
@Havu89 ★ 11/24 ★ 1.
@Ainoaksi ★ 12/24 ★ 1.
@gaoxiaojie ★ 01/25 ★ 1.

★★★★★★★★★★★★★★★

7.1.2025 tiistai

Nimi ★ Kiertopäivä

@Lunni~ kp 22/28-32
@Kultakataja kp 21/25-32
@Ainoaksi kp 20/29
@Min204 kp 20/23-30
@jauhopeukalo kp 17/28-30
@Heimi89 kp 13/25-26
@Jennnuli kp 8/27-28
@gaoxiaojie kp 8/28-31
@Keltainenkukka92 kp 7/26
@Hopeanopea kp 4/28-30

★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DPO

@Lunni~ DPO 4
@Havu89 DPO 4
@jauhopeukalo DPO 1

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3

@Andune ★ 02/24 ★ 2.★ 05/24
@Aronia88 ★ 04/24 ★ 3. ★ 05/24
@rimpsukka84 ★ 03/23 ★ 3. ★ 06/24
@Noups ★ 08/23 ★ 2. ★ 06/24
@Samovaari ★ 12/22 ★ 4. ★ 06/24
@Cara-mel ★ 01/24 ★ 3. ★ 06/24
@Ninzuca ★ 01/22 ★ ? ★ km 03/22 ★ 07/24
@burkei ★ 07/23 ★ 1. ★ 08/24
@possu. ★ 06/24 ★ 2. ★ 08/24
@heltsuli ★ 08/22 ★ 1. ★ 09/24
@Liilja ★ 09/24 ★ 4. ★ 09/24
@RLiisukka ★ 08/22 ★ 1. ★ ku 2/23★ 09/24
@Päivänsäde84 ★ 05/23 ★ 6. ★ 10/24
@taikinatonttu ★ 07/24 ★ 2. ★ 10/24
@kolmattakertaa ★ 09/24 ★ 3. ★ 10/24
@ToiveikasToivoton ★ 04/23 ★ 2. ★ 11/24
@Frija ★ 05/23 ★ 1. ★ 11/24
@Oliivi3 ★ 12/24 ★ 5. ★ 12/24
@Tyyn3 ★ 05/23 ★ 1. yhteinen ★ 12/24

Jatkan vielä ferriitinistä vähän, kun yksi asia siihen liittyvä asia ärsyttää: ainakin aikoinaan kun etsin tietoa niin about kaikki ohjeet sanoi, että "ei kannata rautaa syödä ominpäin vaan pitäisi käydä lääkärillä". Ihan oikeasti: kun lääkärille on nykyään ihan mahdoton päästä ja kun aivan todella monet naiset kärsivät matalasta ferritiinistä niin eikö voitaisi tarjota jotain yleistä ohjeistusta raudan syömisestä.. Ja en tällä tarkoita, että lääkäri ei varmasti joissain tilanteissa olisi paikallaan. Mutta todella moni (minä mukaan lukien) varmasti napsii itse rautaa, jos on arvot saanut mittautettua. Olisi paljon fiksumpi tarjota jotain yleismaallista ohjeistusta kuin sanoa, että lääkäriltä saat ohjeet, kun sinne lääkärille ei tahdo päästä..

Täällä menee todennäköisesti DPO 5. En siis ole ihan varma oliko ovulaatio KP15 vai KP16, mutta lasken nyt myöhemmän mukaan. Ei ole yhtään odottavainen olo tän kierron suhteen, eikä sitten myöskään piinaa yhtään kun ei ole mitään odotuksia. Alle viikon päästä alkaa oletettavasti menkat ja sitten enää kolme kiertoa siihen, että ehkäsyn jättämisestä ois vuosi.

@marik91 Lämmin osanotto pienen menetyksestä💔

@Havu89 Me aloitettiin kanssa yritys kun olin 35 ja siirrtyttiin hieman vajaan vuoden yrityksen jälkeen lapsettomuustutkimuksiin. Mitään selkeää syytä ei löytynyt, mutta saatiin viimein pieni IVF:n avulla. Kyllä ne tutkimukset tosiaan mielenrauhaa toi ja tosiaan lapsen, joten en voi kuin suostella. Toki kuten jo mainittiin, halpaa ei hoidot ole julkisellakaan puolella. Meillä meni kanssa yhteensä 1500 €. Nyt on vielä polimaksut ja lääkkeiden ALV:tkin nousseet. Vähän hirvittää paljonko menee seuraavan yritykseen.

Täällä on ovis nyt varmaan kohta käsillä ja alkaa kohta piinapäivät. Nyt on kokemusta sentään raskauden jälkeisistä kierroista useamman kierron verran niin tiedän jo, että kovemmat keltarauhasoireet ei merkitse mitään. Ärsyttää vaan kun oviksen jälkeen on ollut aika kovaakin kipua, joka sitten helpottaa muutaman päivän ennen kuukautisia. Ei vaan voi yrityksen takia käyttää buranaa, joka siihen parhaiten auttaisi.

En enää löytänyt kuka kyseli tiputtelusta ennen kuukautisia, niin mulla on joskus ollut sitä. Varsinaista kiinnittymisvuotoa ei ollut edellisessä raskaudessa eikä sitä ennen olleissa kemiallisissa. Toisilla taas on ollut kiinnittymisvuotoa, joten ota niistä selvää. Voi merkitä raskautta tai ei. 😅 Niin kuin monet keltarauhasen aiheuttamat oireet.

Joo hurjilta kyllä kuulostaa summat mitä hoitoihin voi saada menemään 😣 en tiedä vielä miten pitkälle me ollaan valmiita menemään jos lasta ei ala kuulua. Aika näyttää. Mutta haluaisin ainakin nyt alkuun ultran ja verinäytteet niin tietää vähän missä mennään 😊 simppanäyte mieheltä myös.

Se ois nyt dpo 4 ja oireetonta on. Välillä hetkellinen juiliminen oikean muniksen kohdilla. Mutta sitä nyt on aina enemmän tai vähemmän oviksen jälkeen 😆 Kauheesti sitä joka kerta jaksaa toivoa että tärppi käy. Nyt oon onneksi osannut ottaa vähän rennommin asian suhteen.

Ferritiinistä sen verran, että mulla oli helmikuusssa 2023 ennen raskauden alkua ferritiini 18 (tarkistin juuri äsken puhdista tulokset, että näin oli). Raskaus alkoi kesäkuussa ja sitä ennen olin syönyt rautaa. Mutta käytännössä parissa kuukaudessa rauta-arvoille ei nyt ihmeitä tapahdu ja silti raskaus alkoi. Kerron tämän lähinnä siksi, että matalien rauta-arvojen takia ei kannata toivoa menettää :) ! Toki ne kannattaa yrittää nostaa vähintään 50+ tasolle, mutta huonoillakin rauta-arvoilla voi raskaus alkaa :) .

Myöskin rauta-arvojen laskeminen raskauden aikana on yksilöllistä. Loppuraskaudessa, noin kuukausi ennen synnytystä, ferritiini oli 27. Olin napsinyt silloin tällöin rautaa, en mitenkään merkittävästi syönyt. Alkuraskaudessa mitattiin mielestäni myös arvo (en tosin löydä tätä tulosta mistään..) ja oli silloin 29. Eli pari pykälää vain pudonnut :) . Eli ferritiini ei välttämättä kaikilla romahda raskauden myötä.

Ja sitten synnytyksessä menetin paljon verta. Kotiuduin hemoglobiinilla 83 (voin sanoa, että olin aika kalpea kuvajainen peilissä :D ). Ferritiini tarkastettiin vähän vajaa vuosi synnytyksestä, aika tarkkaan vuosi sitten ja oli 32.

Itsellä matalan ferritiinin oli varmasti aiheuttanut aikoinaan kuparikierrukka. Kierrukan kanssa kuukautiset olivat aivan todella runsaat. Olisin toivonut, että joku olisi sanonut, että runsaat kuukautiset ei tarkoita vain ikävää vaivaa kuukausittain vaan voi romahduttaa ferritiinit todella tehokkaasti.. Tämänkin tähän kirjoittelen, kun täällä taustalla kuitenkin pyörii haaveilijoita. Ja toisaalta taas, jos kuparikierrukka on matalan ferritiinin taustalla, raudan syöminen voi parhaimmillaan nostaa ferritiiniä ihan suht tehokkaasti (ei ole vaikka jotain imeytymiseen liittyvää haastetta takana).

Jos tässä kierrossa ei raskaus ala, käyn varmaan itsekkin mittauttamassa ferritiinit :) . En haluaisi myöskään rautaa ihan sokkona syödä: jos arvot olisivat parantuneet niin voisi syödä pienemmällä annostuksella. Toisaalta jos olisivat huonot niin voisi Sideralia tms. syödä boostaamaan.

Mä oon miettinyt just tota, että onko mussa joku vika tms. Kun mun ferri on niin matala kun syön kuitenkin melko runsaasti hyvin rautapitoisia ruokia. Aion kysyä lääkäriltä saisinko lisälähetteitä labraan missä vois sitten poissulkea esim. Keliakian. En tosin ole viljoista mitään oireita ikinä saanut. Kuparikierukkaa mulla ei ole koskaan ollut.

Yhteistyössä