Haaveena vauva 2025

Mä oon miettinyt just tota, että onko mussa joku vika tms. Kun mun ferri on niin matala kun syön kuitenkin melko runsaasti hyvin rautapitoisia ruokia. Aion kysyä lääkäriltä saisinko lisälähetteitä labraan missä vois sitten poissulkea esim. Keliakian. En tosin ole viljoista mitään oireita ikinä saanut. Kuparikierukkaa mulla ei ole koskaan ollut.
Toi keliakia esim hyvä poissulkea. Meillä suvussa sitä mut multa ei löytynyt. Mulla tutkittiin ennen raskautta 2022 alkuvuodesta kaiken maailman näytteet ja tähystykset ja kapselitutkimukset kun mulla oli suolistoverenvuotoa. Se ja runsaahkot menkat kai syynä rauta-arvojen laskuun ainakin. Crohnin tauti epäiltiin mutta tähystyksistä ei selkeää syytä löytynyt niin dg jäi toiminnallinen vaiva/IBS. Onneksi ne oireet rauhoittuneet, en tie johtuiko raskaudesta vai muuten, mut ei toistaiseksi ole palannutkaan.

vierailija
Mä oon ihan omatoimisesti syönyt rautaa ja käynyt omakustanteisesti mittauttamassa. Lääkäri ensin suositti vähintään oliko 75, koska vaikee migreeni mulla. On nyt vuoden on-off raudansyönnillä pysynyt 110 paikkeilla. Varmaan pitäisi enemmän alkaa syödä kun nythän on menkatkin kun kierukka ei enää ole. Tokihan se lääkäri ois hyvä tässä, mutta neurologi ei osaa enempää auttaa ja kukaanhan tästä ei vastuuta ota. Enkä maksa hulluja summia yksityisestä kun rauta-arvot nousi mulla niin hyvin ja helpolla plus helppouden vuoksi omakustanteisesti käyn välillä mittaamassa.

Mä tilasin sen ouran ja ajattelin ostaa myös natural cyclesin sovelluksen. Saispahan vähän kartoitettua migreeneitä, että onko enemmänkin säännönmukaisuutta (esim.tietyt päivät ennen ovista). Samoin noita vatsakipuja oon miettinyt, laitan kirjaa sitten niistä jos pitää lääkärille mennä jossain vaiheessa. Menee varmaan tosi monta kiertoa, että tunnistaa lämmöt jne ja oviksen ennustus ois luotettava. Tokihan sitä toivoisi tulevansa tässä pian raskaaksi jos niin on meille tarkoitettu :).

-Tikkunekku

Moiks! Ihana palsta Onko täällä asiasta tietävää, joka osaisi sanoa estääkö Primolut-kuuri ovulaation/raskautumisen, jos sen aloittaa jo ennen oletettua ovulaatiota? Mulle lääkäri aikoinaan määräsi Primolutit loppukiertoon estämään tiputtelua ja tasaamaan kiertoa kiertopäivästä 15 alkaen, mutta myöhemmin olen ovistesteillä (en syönyt kuuria) havainnut ovulaation tulevan yleensä vasta n. kp 17-18. Jäänyt kaivelemaan, että menikö ns. hukkaan 1,5 vuotta yritystä, kun söin gynekologin ohjeen mukaan... Kerroin gynelle kierron olevan hieman epäsäännöllinen ja ennemmin pitkähkö yli 30 pv, mutta hänen mukaan ovis ei tule enää kp 15 jälkeen?
Omasta kokemuksesta voin sanoa että Primolut tai Terolut aloitettuna ennen ovulaatiota saattaa estää sen. Itse kerkisin elo-syyskuussa aloittaan terolut kuurin maanantaina kun sain ovistestiin tiistaina plussan.

Lapsettomuushoitoihin erikoistuneen gynen kanssa keskusteltuani hän sanoi että primolut on tarkoitettu lähinnä kierron tasaukseen ja terolut loppukierron tukemiseen. Tosin tieto näissä on lisääntynyt viime vuosien aikana huimasti.

Itselläni ovis voi tulla kp 15 jälkeen mutta limakalvo ei välttämättä ole enää paras mahdollinen alusta kiinnittyä. Tosin ennen lapsettomuushoitoja onhan niitä lapsia syntyny myös pco:n omaaville joilla kierto usein pitkähkö

• Tykkää
Reactions: Antzu
Miulla tuntui eilen vasemmalla puolen pientä nippailua, ovis ehkä siltä puolen. Vkloppuna ja maanantaina saatiin hyödynnettyä, eilen illalla molemmat nukahti ennen ku kerittiin miettiä enempää 😅 jää nähtäväksi riittikö tämä. Testiä en tee kun vasta parin vk päästä aikaisintaan

• Tykkää
Reactions: Jennnuli
Mä ehdin jo ilahtua että onko mulla jo kp8 ennen kuin tajusin että eeei voi pitää paikkaansa 😄 No joka tapauksessa viikko takana päin ja My calendar-sovelluksen mukaan jo mahdollisesti hedelmällnen päivä 💪🤞 Niin se aika vain menee vaikka mulla ainakin on sellainen epätoivoinen tunne että ikuisuus seuraavaan mahikseen aina kun menkat alkavat. Se ehkä siinä tavallaan ahdistaakin eniten. Vaikka olen onnekas ja kierto onkin lyhyt.

Kiitos listan päivityksestä, ei ole vaarallista että joskus heittää vähän ☺

• Haha
Reactions: jauhopeukalo
Mä oon ihan omatoimisesti syönyt rautaa ja käynyt omakustanteisesti mittauttamassa. Lääkäri ensin suositti vähintään oliko 75, koska vaikee migreeni mulla. On nyt vuoden on-off raudansyönnillä pysynyt 110 paikkeilla. Varmaan pitäisi enemmän alkaa syödä kun nythän on menkatkin kun kierukka ei enää ole. Tokihan se lääkäri ois hyvä tässä, mutta neurologi ei osaa enempää auttaa ja kukaanhan tästä ei vastuuta ota. Enkä maksa hulluja summia yksityisestä kun rauta-arvot nousi mulla niin hyvin ja helpolla plus helppouden vuoksi omakustanteisesti käyn välillä mittaamassa.

Mä tilasin sen ouran ja ajattelin ostaa myös natural cyclesin sovelluksen. Saispahan vähän kartoitettua migreeneitä, että onko enemmänkin säännönmukaisuutta (esim.tietyt päivät ennen ovista). Samoin noita vatsakipuja oon miettinyt, laitan kirjaa sitten niistä jos pitää lääkärille mennä jossain vaiheessa. Menee varmaan tosi monta kiertoa, että tunnistaa lämmöt jne ja oviksen ennustus ois luotettava. Tokihan sitä toivoisi tulevansa tässä pian raskaaksi jos niin on meille tarkoitettu .

-Tikkunekku
Tämä on ehkä hieman off-topic, mutta tuliko sullakin migreeniä matalilla ferriarvoilla? Koska mulla tuntui olevan ihan selvä yhteys siinä. En vain ole mistään löytäntyt tähän havaintoon vahvistusta, eikä työterveyslääkäri ollut ikinä tästä kuullutkaan. No ei sinänsä yhtään ihmetä, kun ferritiini tuntuu olevan niille joku kirosana.

Tänään pitäis sovelluksen mukaan olla ovis ja illasta onkin tuntunut pientä jomotusta.

vierailija
Täällä vähän kaksijakoiset tunnelmat. Tavallaan tekisi mieli alkaa yrittää heti nyt jälkivuodon loputtua. Sairaalassa sanoivat että hyvä yhdet menkat odottaa, enemmänkin henkisen puolen kannalta, fyysisesti ei kai olisi estettä. Hormoneista huomaa että mieli ainakin tekisi kovin, oisko ovis lähellä. Toisaalta mietin olisiko kuitenkin hyvä odottaa yksi kierto ja antaa ns tilanteen tasaantua. Oli se kaavinta kuitenkin aikamoinen toimenpide, jotenkin mietityttää voiko kohtu kuitenkaan olla vielä valmis, ja mitä jos sen takia sitten menisikin uudestaan kesken, voikohan niin käydä. Kellään kokemuksia tai ajatuksia aiheesta? /kolmattakehiin

Vauva 2025

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä edellisen listan päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka tahansa voi päivittää listan. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivitetyn listan viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, muokkaa kierto- ja piinapäivät ajantasalle. Selaa viestit läpi edelliseen listaan saakka, jotta listalle tulee käyttäjien ilmoittamat päivitykset oikein. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle; muista ilmoittaa kun haluat siirtyä.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@Saaga86 ★ 06/21 ★ 2.
@Kellyz ★09/21 ★ 3. (1. yhteinen)
@hermoilija_ ★ 12/21 ★ 1. yhteinen
@Dinaas ★ 03/22 ★ 1. ★ kkm 07/23
@Mollama ★ 05/22 ★ 3. ★ 3x km -23
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@marik91 ★11/22 ★ 1. ★ kohtukuolema 11/24
@Kerttumaaria ★ 01/23 ★ 1.
@Min204 ★ 03/23 ★ 2.
@Henskii ★ 05/23 ★ 3.
@Masunen ★ 06/23 ★ 2.
@Miemei ★ 08/23 ★3. (1. yhteinen)
@pineapplee ★ 09/23 ★ 3. (1. yhteinen)
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Neljäshaaveena ★ 01/24 ★ 4. (1.yhteinen)
@jauhopeukalo ★ 02/24 ★ 2. (1. yhteinen)
@toivonkipina1 ★ 02/24 ★ 1.
@Mötti ★ 04/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@madddie ★ 04/24 ★ 3.
@Syystuuli38 ★ 04/24 ★ 4.
@Kultakataja ★ 04/24 ★ 1.
@Niisq ★ 05/24 ★ 2.
@Minnix ★ 05/24 ★ 3.
@KolmattaKehiin ★ 05/24 ★ 3.
@Keltainenkukka92 ★ 07/24 ★ 2.
@Heimi89 ★ 08/24 ★ 6. (1. yhteinen)
@Jennnuli ★ 10/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@Misoka ★ 10/24 ★ 2.
@Hopeanopea ★ 11/24 ★ 2.
@Lunni~ ★ 11/24 ★ 6.
@Havu89 ★ 11/24 ★ 1.
@Ainoaksi ★ 12/24 ★ 1.
@gaoxiaojie ★ 01/25 ★ 1.

★★★★★★★★★★★★★★★

8.1.2025 torstai

Nimi ★ Kiertopäivä

@Lunni~ kp 23/28-32
@Kultakataja kp 22/25-32
@Ainoaksi kp 21/29
@Min204 kp 21/23-30
@jauhopeukalo kp 18/28-30
@Heimi89 kp 14/25-26
@Jennnuli kp 9/27-28
@gaoxiaojie kp 9/28-31
@Keltainenkukka92 kp 8/26
@Hopeanopea kp 5/28-30

★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DPO

@Lunni~ DPO 5
@Havu89 DPO 5
@jauhopeukalo DPO 2

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3

@Andune ★ 02/24 ★ 2.★ 05/24
@Aronia88 ★ 04/24 ★ 3. ★ 05/24
@rimpsukka84 ★ 03/23 ★ 3. ★ 06/24
@Noups ★ 08/23 ★ 2. ★ 06/24
@Samovaari ★ 12/22 ★ 4. ★ 06/24
@Cara-mel ★ 01/24 ★ 3. ★ 06/24
@Ninzuca ★ 01/22 ★ ? ★ km 03/22 ★ 07/24
@burkei ★ 07/23 ★ 1. ★ 08/24
@possu. ★ 06/24 ★ 2. ★ 08/24
@heltsuli ★ 08/22 ★ 1. ★ 09/24
@Liilja ★ 09/24 ★ 4. ★ 09/24
@RLiisukka ★ 08/22 ★ 1. ★ ku 2/23★ 09/24
@Päivänsäde84 ★ 05/23 ★ 6. ★ 10/24
@taikinatonttu ★ 07/24 ★ 2. ★ 10/24
@kolmattakertaa ★ 09/24 ★ 3. ★ 10/24
@ToiveikasToivoton ★ 04/23 ★ 2. ★ 11/24
@Frija ★ 05/23 ★ 1. ★ 11/24
@Oliivi3 ★ 12/24 ★ 5. ★ 12/24
@Tyyn3 ★ 05/23 ★ 1. yhteinen ★ 12/24

Täällä vähän kaksijakoiset tunnelmat. Tavallaan tekisi mieli alkaa yrittää heti nyt jälkivuodon loputtua. Sairaalassa sanoivat että hyvä yhdet menkat odottaa, enemmänkin henkisen puolen kannalta, fyysisesti ei kai olisi estettä. Hormoneista huomaa että mieli ainakin tekisi kovin, oisko ovis lähellä. Toisaalta mietin olisiko kuitenkin hyvä odottaa yksi kierto ja antaa ns tilanteen tasaantua. Oli se kaavinta kuitenkin aikamoinen toimenpide, jotenkin mietityttää voiko kohtu kuitenkaan olla vielä valmis, ja mitä jos sen takia sitten menisikin uudestaan kesken, voikohan niin käydä. Kellään kokemuksia tai ajatuksia aiheesta? /kolmattakehiin
Suosittelisin odottamaan yhden kierron. Itselleni suunniteltiin 3. ICSI:ä varhaisen keskenmenon jälkeen. Km-vuodon jälkeen tulleiden menkkojen jälkeen aloitin lääkkeet mutta se hoito jouduttiin keskeyttämään. En muista mitä siinä tuli mutta olisiko ollut jotain vuoto-ongelmaa.

ON: Miulla kipeyty rinnat heti oviksen jälkeen. Ei niin kipeät kun ennen menkkoja mutta koskea ei pysty. Kävin eilen vesijumpassa ja salilla treenaamassa pitemmän tauon jälkeen ja tuntui aika kivalle kun jaksoi tehdä niinkin hyvin. Onneksi tässä on kiirettä seuraavat kaksi viikkoa. Luulisi ajan menevän nopeasti.

• Tykkää
Reactions: marik91
vierailija
Tämä on ehkä hieman off-topic, mutta tuliko sullakin migreeniä matalilla ferriarvoilla? Koska mulla tuntui olevan ihan selvä yhteys siinä. En vain ole mistään löytäntyt tähän havaintoon vahvistusta, eikä työterveyslääkäri ollut ikinä tästä kuullutkaan. No ei sinänsä yhtään ihmetä, kun ferritiini tuntuu olevan niille joku kirosana.

Tänään pitäis sovelluksen mukaan olla ovis ja illasta onkin tuntunut pientä jomotusta.
En osaa suoraa yhteyttä sanoa, koska hoidan migreeniä mm.akupunktiolla ja tässä ollut paljon eri lääkekokeiluja. Osittain tämän takia ei oo voinut miettiikkään toista lasta aiemmin... Mutta sen osaan suoraan sanoa että olo ei oo niin nuutunut kun oon saanut nostettua, myös iho on terveemmän värinen mun mielestä. Oon jopa miettinyt nostaisko vieläkin korkeammalle, koska rauta imeytyy mulla niin hyvin suun kautta ja ei kai siitä haittaa ois… Rautaryhmästä fb oon lukenut, että osalla voi olla oireita näillä mun nykyisilläkin arvoilla! On inhottavaa kun lääkärit ei ota mitään kantaa tähän… Mietin mitäs sit jos raskaaksi tulen, meneekö kuten viimeksi että tuijotetaan vaan hemoglobiinia. No, itsellä laski ferritiini tosi paljon ja menetin sektiossa paljon verta. Sit lapsella rauta-arvot kiikun kaakun… Uskaltaako sitä sit raskaana omin päin syödä rautaa, ettei kävis samoin kun neuvolahan ei tuota käske syödä kuitenkaan kuin pieniä pätkiä hb:n takia.

- Tikkunekku

Hei pitkästä aikaa. Onnittelut plussanneille ja voimia ja tsemppiä isosti menetyksen kohdanneille.

Oon pitänyt täältä vähän taukoa, koska mielenterveys alko reistailla niin paljo, että lähes kaikki ahisti😅 pikkuhiljaa tuntuu, että paluu normaaliin on lähellä. Tosin oon ollu 2 viikkoa flunssassa. Positiivista on se, et kaikesta huolimatta menkat tuli ajallaan.

Mieli on vähän seilaillu yrityksen jatkamisen kannalla ja lopettamisen välillä. Oon aina halunnu lapsia, mutta koska mielenterveys meni niin huonoon jamaan, nii aloin miettiin, että haluanko ees lapsia. 😅 Mutta koen edelleen olevani niin lapsirakas, että olishan se niin ihanaa, jos oman lapsen sais.

Hei pitkästä aikaa. Onnittelut plussanneille ja voimia ja tsemppiä isosti menetyksen kohdanneille.

Oon pitänyt täältä vähän taukoa, koska mielenterveys alko reistailla niin paljo, että lähes kaikki ahisti😅 pikkuhiljaa tuntuu, että paluu normaaliin on lähellä. Tosin oon ollu 2 viikkoa flunssassa. Positiivista on se, et kaikesta huolimatta menkat tuli ajallaan.

Mieli on vähän seilaillu yrityksen jatkamisen kannalla ja lopettamisen välillä. Oon aina halunnu lapsia, mutta koska mielenterveys meni niin huonoon jamaan, nii aloin miettiin, että haluanko ees lapsia. 😅 Mutta koen edelleen olevani niin lapsirakas, että olishan se niin ihanaa, jos oman lapsen sais.
Itselläni todettiin aikuis-iän kynnyksellä kaksisuuntainen mielialahäiriö joka oireili enimmäkseen alavireen puolelle. Miulla ei ollut raskautta estäviä lääkityksiä tai oikeastaan hyvin vähän ylipäätään. Raskaus ja koko vauva-aika itseasiassa tasoitti oloa huomattavasti ja lapsen ollessa 4-5v pystyin lopettamaan lääkityksen sekä säännölliset terapiakäynnit. Kaikki ei toki samaan pysty, ymmärrän sen mutta itselläni onneksi onnistui ja olen itseeni ja elämänhallintaani tällä hetkellä enemmän kuin tyytyväinen.

ON: rinnat kipeyty illalla todenteolla ja pelkkä peseytyminen tuntui inhottavalle. Eilen myös alaselän/lantion alueella oli hetkellisiä vihlaisuja, niistä en tiedä mitä olivat

Vauva 2025

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä edellisen listan päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka tahansa voi päivittää listan. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivitetyn listan viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, muokkaa kierto- ja piinapäivät ajantasalle. Selaa viestit läpi edelliseen listaan saakka, jotta listalle tulee käyttäjien ilmoittamat päivitykset oikein. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle; muista ilmoittaa kun haluat siirtyä.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@Saaga86 ★ 06/21 ★ 2.
@Kellyz ★09/21 ★ 3. (1. yhteinen)
@hermoilija_ ★ 12/21 ★ 1. yhteinen
@Dinaas ★ 03/22 ★ 1. ★ kkm 07/23
@Mollama ★ 05/22 ★ 3. ★ 3x km -23
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@marik91 ★11/22 ★ 1. ★ kohtukuolema 11/24
@Kerttumaaria ★ 01/23 ★ 1.
@Min204 ★ 03/23 ★ 2.
@Henskii ★ 05/23 ★ 3.
@Masunen ★ 06/23 ★ 2.
@Miemei ★ 08/23 ★3. (1. yhteinen)
@pineapplee ★ 09/23 ★ 3. (1. yhteinen)
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Neljäshaaveena ★ 01/24 ★ 4. (1.yhteinen)
@jauhopeukalo ★ 02/24 ★ 2. (1. yhteinen)
@toivonkipina1 ★ 02/24 ★ 1.
@Mötti ★ 04/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@madddie ★ 04/24 ★ 3.
@Syystuuli38 ★ 04/24 ★ 4.
@Kultakataja ★ 04/24 ★ 1.
@Niisq ★ 05/24 ★ 2.
@Minnix ★ 05/24 ★ 3.
@KolmattaKehiin ★ 05/24 ★ 3.
@Keltainenkukka92 ★ 07/24 ★ 2.
@Heimi89 ★ 08/24 ★ 6. (1. yhteinen)
@Jennnuli ★ 10/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@Misoka ★ 10/24 ★ 2.
@Hopeanopea ★ 11/24 ★ 2.
@Lunni~ ★ 11/24 ★ 6.
@Havu89 ★ 11/24 ★ 1.
@Ainoaksi ★ 12/24 ★ 1.
@gaoxiaojie ★ 01/25 ★ 1.

★★★★★★★★★★★★★★★

10.1.2025 perjantai

Nimi ★ Kiertopäivä

@Lunni~ kp 24/28-32
@Kultakataja kp 23/25-32
@Ainoaksi kp 22/29
@Min204 kp 22/23-30
@jauhopeukalo kp 19/28-30
@Heimi89 kp 15/25-26
@Jennnuli kp 10/27-28
@gaoxiaojie kp 10/28-31
@Keltainenkukka92 kp 9/26
@Hopeanopea kp 6/28-30

★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DPO

@Lunni~ DPO 6
@Havu89 DPO 6
@jauhopeukalo DPO 3

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3

@Andune ★ 02/24 ★ 2.★ 05/24
@Aronia88 ★ 04/24 ★ 3. ★ 05/24
@rimpsukka84 ★ 03/23 ★ 3. ★ 06/24
@Noups ★ 08/23 ★ 2. ★ 06/24
@Samovaari ★ 12/22 ★ 4. ★ 06/24
@Cara-mel ★ 01/24 ★ 3. ★ 06/24
@Ninzuca ★ 01/22 ★ ? ★ km 03/22 ★ 07/24
@burkei ★ 07/23 ★ 1. ★ 08/24
@possu. ★ 06/24 ★ 2. ★ 08/24
@heltsuli ★ 08/22 ★ 1. ★ 09/24
@Liilja ★ 09/24 ★ 4. ★ 09/24
@RLiisukka ★ 08/22 ★ 1. ★ ku 2/23★ 09/24
@Päivänsäde84 ★ 05/23 ★ 6. ★ 10/24
@taikinatonttu ★ 07/24 ★ 2. ★ 10/24
@kolmattakertaa ★ 09/24 ★ 3. ★ 10/24
@ToiveikasToivoton ★ 04/23 ★ 2. ★ 11/24
@Frija ★ 05/23 ★ 1. ★ 11/24
@Oliivi3 ★ 12/24 ★ 5. ★ 12/24
@Tyyn3 ★ 05/23 ★ 1. yhteinen ★ 12/24

Uskalsin vihdoin tehdä raskaustestin tänään ja negahan se oli. Mies oli siinä vieressä myös. Mua alkoi kyllä heti itkettää, pettymystä enimmäkseen mutta oli siinä häivähdys helpotustakin. Mieskin sanoi, että vähän ristiriitaiset fiilikset. Tosi absurdia, mutta kai se negatiivisen raskaustestin näkeminen on aina vähän tympeää... Nythän ois siis dpo13-15 arvioni mukaan, mutta varmuuttahan ei ole. Flo ennustaa menkkoja alkaviksi viikon päästä, 38pvän kierron mukaan. Odotellaan nyt sitten tätiä kylään. Teen ehkä vielä ensi viikolla yhden testin, jos jää vaivaamaan.

Vastaan kans tähän, et mulla alkoi jokunen vuosi sitten migreeni, sain siihen Miranax-lääkityksen. Raskauden alettua mua varoteltiin, et luultavasti migreenikohtaukset pahenevat, et sit ei voi Miranaxia käyttää vaan muuta sitten. Mut mulla väheni, tosi harvoin oli, ne päänsäryt raskauden ajaksi, jolloin myös olin saanut rauta-arvoni nousemaan. Keski/loppuraskaudessa kun arvot laski alkoi migreenitkin mut lievempinä ja loppuivat infuusion jälkeen.

vierailija
Migreenistä puheenollen, tietääkö kukaan monta päivää ennen ovista ois hyvä välttää tulehduskipulääkettä? Mistään ei oikein löydy tietoa, että onko kyse parista päivästä vai tyyliin viikosta. Onko kukaan kysynyt asiaa lääkäriltä? Viimeksi kärsin kolme päivää pelkillä panadoleilla ja kohtauslääkkeillä, tulehduskipulääke ois pitänyt ottaa. Hirvee stressi keholle. Nyt sit otin toissapäivänä tulehduskipulääkkeen. Ovis pitäis olla flown mukaan ens viikolla olikohan nyt ke, mutta oisko jo aiemmin sit tulossa. Ihan järkyttävä turvotus ja vatsakipuja…. Et oisko sitä sit loppuviikon ja ens viikon ilman tulehduskipulääkettä vaikka tarve ois 🙄.

-Tikkunekku

Käytiin lapsettomuuslääkärin ensikäynnillä. Rakenteet, elintavat yms kaikki hyvin mutta follikkelimäärä oli tosi pieni (2+2 kun keskimäärin pitäisi olla 8+8) tässä iässä. Verikokeet otettu, varmistetaan tuo tulos mittaamalla amh-hormoonia, myös kilpirauhasta analysoidaan. Soittoaika parin viikon päästä kun labrat valmiit.

Fiilikset: Ihan ok, paljon tärkeitä asioita kunnossa ja lääkäri mainitsi pariin otteeseen että luomuraskaus sen verran todennäköinen että ellei labrois poikkeavaa kannattaa yrittää vielä toiset 6kk. Toisaalta kun tuo matala follikkelimäärä todennäköisesti viittaa siihen että aikainen menopaussi edessä ja munasarjat "laiskat" niin eihän se nyt mitenkään mahtavalta tunnu🙄 ja jos menee hoitoihin niin pieni follikkelimäärä vaikuttaa paljon ennusteeseen niin tavallaan enemmän paineita saada luomuplussa. Lutaaliakin seurataan nyt parin kierron verran koska tuo viime kierron 11 päivää on vähän turhaan lyhyt.

Kuitenkin hyvä fiilis että mentiin jo nyt kun tämä selvisi. Maksoi vajaa 500€ ja menetetty raha ei sureta niin se on kai hyvä mittari että kannatti käydä. Lääkäri mukava ja kokemuksena ei moitittavaa.

Migreenistä puheenollen, tietääkö kukaan monta päivää ennen ovista ois hyvä välttää tulehduskipulääkettä? Mistään ei oikein löydy tietoa, että onko kyse parista päivästä vai tyyliin viikosta. Onko kukaan kysynyt asiaa lääkäriltä? Viimeksi kärsin kolme päivää pelkillä panadoleilla ja kohtauslääkkeillä, tulehduskipulääke ois pitänyt ottaa. Hirvee stressi keholle. Nyt sit otin toissapäivänä tulehduskipulääkkeen. Ovis pitäis olla flown mukaan ens viikolla olikohan nyt ke, mutta oisko jo aiemmin sit tulossa. Ihan järkyttävä turvotus ja vatsakipuja…. Et oisko sitä sit loppuviikon ja ens viikon ilman tulehduskipulääkettä vaikka tarve ois .

-Tikkunekku
Yritin ottaa tosta ibuprofeiiniasiasta selvää itsekin, kun lääkäri määräsi ibuprofeiinigeeliä monta kertaa päivässä penikkatautiin (innostuin treenaamaan puolimaratonille vähän turhan kovaa). Lueskelin netistä noita tutkimuksia, joissa esim. 400-800mg lääkeannos 8 tunnin välein otettuna oli lykännyt ovulaatiota. Uskoisin että pieni määrä lääkettä ei vaikuta samalla tavalla varsinkin jos sitä ottaa vaan kerran tai pari. Se kuitenkin poistuu elimistöstä tosi nopsaan.

Noh, jos mulla tässä kuussa ovulaatio jotenkin häiriintyy ton lääkkeen takia niin sitten saa häiriintyä - pakko saada jalka kuntoon että pääsee taas ylös ja ulos tai tuun hulluksi.

• Tykkää
Käytiin lapsettomuuslääkärin ensikäynnillä. Rakenteet, elintavat yms kaikki hyvin mutta follikkelimäärä oli tosi pieni (2+2 kun keskimäärin pitäisi olla 8+8) tässä iässä. Verikokeet otettu, varmistetaan tuo tulos mittaamalla amh-hormoonia, myös kilpirauhasta analysoidaan. Soittoaika parin viikon päästä kun labrat valmiit.

Fiilikset: Ihan ok, paljon tärkeitä asioita kunnossa ja lääkäri mainitsi pariin otteeseen että luomuraskaus sen verran todennäköinen että ellei labrois poikkeavaa kannattaa yrittää vielä toiset 6kk. Toisaalta kun tuo matala follikkelimäärä todennäköisesti viittaa siihen että aikainen menopaussi edessä ja munasarjat "laiskat" niin eihän se nyt mitenkään mahtavalta tunnu ja jos menee hoitoihin niin pieni follikkelimäärä vaikuttaa paljon ennusteeseen niin tavallaan enemmän paineita saada luomuplussa. Lutaaliakin seurataan nyt parin kierron verran koska tuo viime kierron 11 päivää on vähän turhaan lyhyt.

Kuitenkin hyvä fiilis että mentiin jo nyt kun tämä selvisi. Maksoi vajaa 500€ ja menetetty raha ei sureta niin se on kai hyvä mittari että kannatti käydä. Lääkäri mukava ja kokemuksena ei moitittavaa.
Kuulostaapa mielenkiintoiselta teidän käynti! Kiva kuitenkin, että lääkäri sanoi luomu raskauden olevan todennäköinen :)

vierailija
Missä vaiheessa kuukautiskiertoa olisi paras hetki käydä gynellä tsekkaa onko omat paikat ok?
Jälleen menkat saapui ja 8kk yritystä takana. Haluaisin käydä jossain tutkimuksissa selvittelemässä, että kaikki on kunnossa.

Joo, tuntuuhan se hyvältä että ainakin teoriassa voi hyvinkin onnistua. Ja tiedän ihmisiä jotka ovat raskautuneet 7-8kk yrittämisen jälkeen niin ehkä pian on meidän vuoro.🙏 Mutta nyt illan aikana tuntuu että negatiiviset asiat ovat kuitenkin vahvemmin mielessä, just tuo että aikaikkuna ajateltua pienempi (aikainen menopaussi todennäköinen, meillä ehkä haaveissa vielä kaksi lasta), jos ei onnistu luomuna niin ei ole sillä tavalla helppoja keinoja tukea yritystä vaikkapa lääkkeillä ja IVF ennuste myös huonohko).

Miehen spermannäyte piti siirtää kun tajusin että oli varannu ajan, joka on ~DPO1 ja ennen näytettä pitää olla kolme päivää laukeamtta 😄 Eli tässä menee jonkin verran aikaa että tulee mun ja hänen labratuloksia. Että mä vihaan tätä odottelua! Niin syvältä, huolen lisäksi paskinta tässä vauvahaavehommassa. Carpe diem ei ole mun juttuni sitten yhtään 😂

Missä vaiheessa kuukautiskiertoa olisi paras hetki käydä gynellä tsekkaa onko omat paikat ok?
Jälleen menkat saapui ja 8kk yritystä takana. Haluaisin käydä jossain tutkimuksissa selvittelemässä, että kaikki on kunnossa.
Mahd lähellä ovulaatiota? Kävi milloin tahansa niin tarkastavat että kaikki näyttää siltä miltä kuuluukin näyttää kierron ajankohdan nähden ☺

• Tykkää
Hetken pidin välissä taukoa täältä ettei mene ihan maaniseksi ajatukset, mutta nyt taas piinailen ja oli pakko tulla katsomaan miten muilla menee!

@marik91 niiin suuret pahoittelut myös täältä! 💔 aivan järkyttävän surun olette kohdanneet, mutta jotenkin lohduttavaa kuulla miten teistä on pidetty huolta hoitohenkilökunnan puolesta ja kirjoitit erittäin kauniista kokemuksestasi ❤

Itsellä nyt kp 22/29. Ovulaatiota päätin tästä kierrosta tikuttaa CBn lilalla, jotta saan varmuuden ensinnäkin ovulaation tapahtumisesta sekä siitä, että milloin se tapahtuu. Kp 17 tuli pysyvä hymynaama eli nyt dpo5.
Tänään illasta ollut menkkamaista pientä nippailua, toivon etten kuvittele vaan kyseessä voisi olla kiinnittymiskivut. 🤞🏼
Minut voi siis lisätä piinailijoihin!

• Tykkää
Reactions: Keltainenkukka92
Onpa tullut monta viestiä tähän ketjuun sen jälkeen kun itse viimeeksi kirjoittelin! Alkuvuoden työrupeama ja työreissaaminen vei ajatuksen hetkeksi muualle vauvahaaveista ja täytyy sanoa että teki ihan hyvää kun loppuvuosi oikein yrittämällä yritettiin ja tuntui että ei oikein mikään muu pyörinyt mielessä.. 😅 Aloin eilen tikuttamaan ovista. Flon mukaan ovisplussa pitäis tulla alkuviikosta, mutta saa nähdä miten käy tässä kierrossa.

Tuohon migreeni keskusteluun liittyen. Itse kävin lokakuussa uusimassa oman lääkityksen migreeniin ja kyselin samalla miten mahdollisesti raskautuminen voi vaikuttaa, paheneeko migreeni tms.. Osalla ilmeisesti migreeni helpottaa raskauden ajaksi ja osalla pahenee. Voi myös vaihdella raskauden eri vaiheissa ja myös lääkitys on erilainen raskauden eri kolmanneksilla nykyisten suositusten mukaan, jos nyt ihan oikein muistan.. 😊

vierailija
Okei eli vois olettaa, että ovulaatiolle ei ehkä oo haittaa jos yhden kipulääkkeen ottaa… Viimeks tosiaan kärsin kolme päivää ja semmonen stressi ei tee hyvää raskautumiselle! Mitä muuten tulee migreeniin niin alkua lukuunottamatta meni viimeks kivasti raskaus ja imetysaika sen suhteen.

Siis ihan sairaan ärsyttävää kun on taas jo nyt ovisoireita ja viimeksikin kesti viikon ne. Saispa jotenki selkeemmin selvyyttä, että mikä oire tarkoittais et ois muutaman päivän sisällä 😂

-Tikkunekku

• Tykkää
Reactions: Jennnuli

Yhteistyössä