*~ ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET~* vol 2.0

vaikuttaaks siihen sydänäänien kuulumiseen sit esim. kohdun asento ton vatsanympäryksen lisäks, tietääks joku?

mä tuun tänne aamul viel varmaan hermoilee, nyt suihkuun et kerkii sänkyyn kattoo greyn anatomiaa :heart:
 
Talvis parasta noissa on yleensä se synnytyksen loppuminen eli kun vaavi on onnellisesti sylissä ja äiti näyttää olevan ihan kunnossa kamalasta rääkistä huolimatta. Tänäänkin kaksoset synnyttänyt nainen käveli itse osastolle. Se oli helpottavaa nähdä, että tosiaankin se tuska on aika lyhyt aikaista.
 
Suukkis piti vielä sanoa et kaksinkertainen suoja siitä influenssarokotuksest, nojaa, sehän siis suojaa vauvaa n 6kk syntymän jälkeen eli niin kauan ku äiteen immuniteetti vaikuttaa lapsessa. eli en tiedä onko siitä mytylle ainaka suojaa, kun syntyy huhtikuussa. =) sittehän seuraavana talvena mytty saa oman rokotuksen tarvittaessa.
 
Synnytyksistä pitäis muistaa myös se, et ne on erittäin yksilöllisiä. Joillain on tosi koviakin kipuja ja voi mennä vaikka mitä pieleen, mutta joillain ei satu yhtään. Äit sanoo mulle aina, et ei kannata niitä uhkakuvia kuunnella, et hälläkään ei sattunu yhtään. Ja sekin nois synnytyksis on, et Suomes kummiski on tosi hyvällä mallilla osaaminen, ni tosi usein kaikki menee siltä osin hyvin, et vaavi voi sit hyvin ja pääsee pian kotiin.

Positiivista mielialaa vaan ku synnytystä miettii! Elämäs voi käydä mitä vaa, mut miks aatella niit kaikkii pahoja juttuja mitä mahollisesti voi käydä? Positiivinen asenne kummiskin on tosi iso voimavara ja siltä pohjalta kannattaa lähtee, että kaikki sujuu hyvin ja "minä jaksan ja osaan". Suurin kipu kuitenkin tulee siitä pelosta ja siitä, et ei osaa rentoutua. Kyllä se siit omalla painollaan se synnytys etenee=)
 
Hei kaikki!
Mä oon kyllä ollu tosi laiska nyt tän palstan suhteen, tuntuu että se aika minkä ennen vietti koneella, meneekin nyt sitten nukkuessa. Mulla on huono olo jokseenkin hävinnyt. Välillä nostaa päänsä kyllä, mutta pääasiassa on ihan hyvä olo, paitsi tuo väsy... Ja nyt on sitten alkanu se vessassa ravaaminen, niinkun kuvittelin että selviäisin ilman sitä

Soitin myös neuvolaan. Aika on 5.12. Se terkkari oli kyllä ihan outo, tai se oli oikeastaan sijainen... tässä on suurin piirtein hassuin kohta meidän puhelusta...
Mä: niin menkat alko ...
se: no sit sulla olis sellanen 7 viikkoa nyt.
Mä, mutku mulla oli ovis vasta.... niin on kyllä oikeasti jotain 5 -6
Se: No jos sulla sillon oli ovis niin eihän sulla ole kuin 2 viikkoa nyt...
Mä: ööh...



Sit se pirulainen katto munpapereista että ai sä ootkin alalla, no kyllä sä varmaan sit tiedät viikkos ite. Ja kun kysyin paljon varaan aikaa siihen eka käyntiin niin oli vaan että no normaalisti sellasen puolitoista tuntia, mutta sä varmaan tiedätkin jo nää kaikki niin ei tarvi niin paljoa... Ei vetele, mä haluan saman kohtelun kun kaikki muutkin odottajat!!! Ja mun mies ei tiedä mitä mä tiedän, mä haluan että sekin kuulee ja muutenkin.Äh, no sain kuitenkin varattua ajan ja toivotaan että se oikee terkkari sitten on vähän tasa-arvosempi...
 
meitä häiden siirtäjiä on sitten aika paljon... kuulun joukkoon...

meillä oli siviili vihkiminen tässä hetki sitten... ensi kesälle oli varattu kirkot ja papit ja kaikki hömpötykset... siunaustilaisuutta ja isoja juhlia varten... lykättiin vaavin takia...
 
suukkis mä oon samaa mieltä. Synnytys on varmaan mahtava kokemus! Se kipu on kuitenkin positiivista kipua ja sitä nyt ei kestä kuin sen lyhyen aikaa. Mä ainakin haluan kokea synnytyksen...toivottavasti saan kokea sen ja toivottavasti se menee hyvin. Mutta ei sinne masuun se vauva jää kuitenkaan. :)

kukkis oho... olipas outo täti. Ja ilman muuta vaadit saman kohtelun kun muutkin. Tapahtuuhan tää sulle ekaa kertaa!! Se on varmaan aika eri juttu lukea papereista kuin olla itse siinä odottavana äitinä. Luulis nyt terkankin sen tajuavan.

 
EM niinpä!! Ja kummiski se o iso voimavara jos osaa vaan aatella sen kivunki positiivisena juttuna, et jokainen ponnistus ja kivulias tuntemus on aina yksi askel lähemmäs maalia! :heart: Ja mie tosissaa haluisin kyl sen tuntea ja kokea!! Eli sen vuoks en sektioon haluais vaikka muutoin sektio ois mulle ok. TOSIN vähä arvelluttaa, et mitä mu umpparihaava tykkäis ku sit ois kaks arpee jo ja vaikuttaisko siihe toiseen siis... Ja muutenki mietityttää, et miten se arpi reagoi ku masu kasvaa. Mut kaiketi se on ihan täysin kuin ei oiskaan ku se kummiski leikattiin ko olin 9v B)
 


JEE! Lisää lunta!

(.) Dodo piti taas bileet yöllä. :D Kesken unien heräsin ja Dodo myöri ja potkiskeli vimmatusti... :LOL: Mä mietin vaan et kuinkakohan ihanaa se on mun mielestä kolmen kuukauden päästä.... kun Dodo on kolme kertaa isompi! :D

EM ja yöbilettäjä-Dodo 15+2 :heart:
 
morning :wave:

kiitos kun huomioitte mun selkäsärkynapinat :) jumppapallo kyllä tosiaan auttoi, täytyy sitä vaan yrittää päivittäin pikkkasen käytellä. kellahdin sillä kyllä kumoon, kun olin liian innokas :D
EM: mä kans iskiasta epäilen ja vähän hirvittää miten saan pidettyä sen aisoissa masun kasvaessa.

Talvikselle tsemppiä ekaan neuvolaan! mullakaan ei sillon sydänääniä kuunneltu ja unohdin ihan koko asian ku oli niin paljon mielenkiintosta kuunneltavaa ja se täti kyseli paljon.

Kukkis: kiva kuulla sinustakin! vähän hämärältä vaikutti sun neuvolatätis :/ toivotaan, et sillä oli ollu vaan pirun huono päivä sillon kun soitit.

Ihanaa kun on lunta maassa ja kaikki on niin nättiä :xmas: viikonloppuna jouluvalo-ostoksille ja sit niitä valoja saakin viritellä!
 
lunta tulvillaan on raikas talvi sää...
mukava kun on lunta vähän,vieläkun pysyis, olis vähän valosampaa :D

synnytys pelottaa ainakin minua aivan turkasesti... mitäs jokin menee pieleen...
tuumasin neuvolassa, että haluan joka ikisen tropin mitä voi vaan saada...
mies oli kyllä sitä mieltä että luomuna mennään ilman lääkitystä...
mutta pirkule, eihän sitä kipua tunne...
 
HanTa :LOL: mitäs sillä miehellä on siihen sanomista?!! Ei mitään!! Sinähän sen pusket ulos eikä se!!! Mä kans haluan kaikki tropit... siis jos tarvii. :D Eihän sitä tiiä jos tuleekin salamasynnytys eikä ehi ees aatella mitään lääkkeitä!!! Mut muuten kyllä epiduraalia oon ajatellu jos se on tarpeen. :)
 
Zoe-F
Talvi se tulla tupsahti ainakin hetkeksi, oli taas kiva sutia kesägummeilla.
Pitäis varmaan käydä etsimään niitä, mutta jotenkin oon siirtän ja siirtän, kun on toi katsastuskin ja kaikkea.
Neuvolassa käyty tänään:
22+6 ja paino 68.8 (7+3 neuvolassa 65.8)
Ei turvotusta
109/62 ja syke 81
Hemppa 119
Sf mitta 23.5
Lapsen syke ~140/min
Liikkeet ++

Zoe ja Öttiäinen 22+6 :heart:
 
Heipä hei :wave:

Talvis se tais olla menossa eka neuvolaan, joten onnea sinne :D :flower: !!
Ja Zoellakin neuvola kuulumiset normaali luokkaa, ei mitään häikkää :D

SSlle Onnea liikkeiden tuntemisesta sillee säännöllisesti :flower:

Ja kiitti kaikille masukehuista!..Onhan tuo ihana pallukka, mutta kyllä mä ton pallukan haluaisin jo ulos :heart:

viikon päästä viimenen lääkäri :eek: ...Saas nähä onko paikat alkanu kypsymään mihinkää suuntaan =) Vaikka ei mulla oo ollu mitään supisteluja ym...

vauvis neiti 34+4
 
Mitenköhän sillä Talviksella sujui siellä neuvolassa? :wave: joko ne kuunteli sydänääniä?

Vauvis varmaan alkaa jo olemaan vähän levoton olo ja haluis nyytin syliin. :) Mulla on jo nyt sellanen fiilis ettei malttais oottaa ens kevääseen! :LOL:

(.) osaako joku sanoa kun mulla pistää tuonne alaselkään että mitä vois olla... kun jo toisen kerran kävelyllä käy niin että puolivälissä lenkkiä alkaa sattumaan hiukan. Mulla kyllä viime raskaudessa oli vähän iskiasoireita just näillä viikoilla... niin oliskohan se sitä? :/

EM ja Dodo 15+2 :heart:
 
terveisiä lääkäristä...

nyt on sitten nupille kunnon tropit, panacodia kipuun...
ja migreenin estoon joku verenpainelääkkeen puolikas... toivotaan vain ettei paineet putoa liian alas...

voittaja olo, ehkä tämä siis tästä helpottaa vielä...
 
Omanapaisesti lääkärineuvola kuulumisia kirjoittelen eiliseltä päivältä.
Elikkä Topi 2kk sai sitten neuvolassa Rota rokotteen ja mitään kummallista ei ainakaan vielä ole ilmaantunut. Vähän on ollut kiukkusempi ja pari kertaa huutanut oikein kunnolla (ei ole muuten kotona aikasemmin IKINÄ huutanut :eek: :D ) Sitten ne kuuluisat mitat: painoa oli tullut taas erinomaisesti 6505g (3650g ) ja pituutta 59,5cm (52cm ) ja pipo oli 40,3cm (34cm ) että tällänen jässikkä! Lääkäri tarkistli jätkää. Sydämmestä löytyi hienoinen sivuääni, mutta meille tehtiin sairaalassa olo aikana se ultraäänitutkimus sydämeen niin ei siihen sitten ottanut mitään muuta kantaa kuin että semmoinen siellä on :/ Silmien karsastusta ruvetan tutkimaan tarkemmin jos ei sitä itse lopeta seuraavaan nevolaan mennessä, ei siis ole kokoaikaa vinksallaan vaan aina välillä. Pikkuvarpaat meillä on kaatuneet eli silleen että jää muiden varpaiden alle ja nämäkin pitäisi korjaantua aikanaan kun pääsee jaloilleen. Muuten oli aivan terve ja jäntevä jätkä! No minä sitten :whistle: Tuo alapään tilanne on hyvin kuiva ja limakalvot ovat olemattoman ohuet, kyllä teki aivan kaueeta sen sisätutkimuksen jälkeen, hirvittävä polte :eek: :( muuten kaikki arvot oli hyvät Hb 140 verenpaneetkin 120/80 ja paino -12kg :D eli 5kiloa olis pudotettavaa. Pissa oli puhdas...

Pitkästä aikaa kävin teidänki kuulumisia lukemassa ja paljon oli uusia odottajia tullut, ONNEA kaikille tasapuolisesti ja erikseen!!

Tuosta synnytyksestä että mulla on siihen sanottava pari OIKEIN hyvää neuvoa
A: luota itseesi!sinun kroppa kyllä tietää mitä se tekee!!! Luontoäiti on aika fiksu veijari jos ette sitä ole jo huomanneet tässä raskauden aikana. Kuuntelette vaan niitä vihjeitä mitä se antaa niin hyvin menee (eli nukkukaa kun nukuttaa jne! )
B: älä usko satuihin! Aina kaikilla on joku joka tuntee jonkun jolle kävin jotain- jutut kannattaa suosiolla unohtaa ja jos joku niitä omaa tyhmyyttää rupee kertomaan niin minusta kannattaa sanoa että hei mä en halua kuulla noita juttuja, kiitos vaan!
C: ennen kaikkea älkää suunnitelko liikaa, itseasiassa mitä vähemmän sitä miettii sen parempi! Jos on kauhean tarkat suunnitelmat niin voi olla hankalaa muuttaa niitä tarpeen tullen ja siitä jää paha maku sitten jälkikäteen. Ajatelkaa että olette kuin tyhjä taulu mitä piirrätte pitkin synnytystä, jokaiselle tulee varmasti upea ja erilainen taulu!!! Lähtekää niin sanotusti avoimin mielin kohti elämänne yhtä upeintakokemusta.
Kivusta täytyy sanoa vielä sen verran että mä lupaan teille että se yksittäinen supistus ei ole mikään "järki lähtee"- kivulias, niin kuin moni muukin synnyttänyt on sanonut että se on sellaista hyvää kipua, sillä on tarkoitus! Ja rohkeesti vaan kivunlievitystä peliin kun sitä tarvitsee nim. merkillä 3 vuorokautta synnyttänyt ja kaiken dropin vastaan ottaneena :D Sitä paitsi teistä tehdään äitejä ja isiä, se nyt sattuu olemaan vähän kivulias toimenpide ja hyvä niin!

Kaikille ihanaa odotusta ja voimia toivottelee...
Koiruus ja Topi 2kk
 
Koiruus hyvä et topi on kasvanu ja kaikki suhteellisen ok, eiköhän nuo pikku jututkin itsestään häviä! :heart: Ja juu, mie oon samaa mieltä synnytyksestä vaikken oo sitä viel kokenukaan.. Iha turha sitä on suunnitella ja panikoida kauheesti, omalla painollaan se menee sit kummiski =)

Tänää sit sattu kamala juttu! Mie kaaduin! |O :eek: :ashamed: :'( Meinas tulla aikamoinen paniikki ja huoli mytyn vuoks.. Eli oli nii liukasta ja vaikka yritin mennä töihin kävellen tosi varovasti ni kaaduin sillai sivuttain vasemmalle lonkalle :( Mut olettasin, et mytty ol siel kunnossa ja turvassa molskimassa. Ku sit nousin ja kankku toki oli kipee mut ei muuta. Eli olo ei muuttunu mitenkää huonoks eikä koskenu jälkeenpäin. Mut voi vitsi mie säikähin!! :( Ny sit ko olin töis ni mies onneks toi mulle rahhaa ja ostin sielt apteekist liukuesteet kenkiin (saa henkilökunta-alennuksenki =)) ja hyvin piti ainaki ku pois kävelin. Sit ne kyl oli hiekottanu tiet! Eivät näköjää tajua, et useimmat menee töihinki paljo aikasemmin! (mä menin vast puol yheksän maissa tuolla) ja vanhat ihmisethä kans usein aikasi jo käyvät kävelyllä. Typerää touhua ku eivät voi olla hiekottamassa jo seiskan aikaan! :headwall:

Ja ny sitä sit varmaa jatkossa panikoidaan jos ei mitään liikkeitä tunne.. Ku muutenki oon tuntenu vaa muutaman liikkeen päivässä.. Et toivottavasti ny tulis äkkii jonkulaine muksautus!

suutahtanut SS ja mytty 19+6
 
kyllä sokerini olen ylläällä pitänyt... ajankassa oppinut että migreenin kanssa ei ole leikkimistä...
nyt tuntuu helpottavalta kun tietää että on jotain jonka kanssa pärjää... muutaman tunnin yritän tässä vielä kärvistellä...saa sitten nuo vahvat lääkkeet yöksi päälle... niin pitäis nukkuakin koko yön.

voi suukkosuu sinun kanssa...
uskon kyllä että säikähdys oli suuri... ilmoita heti kun pikkuinen on muksauttanut sinua... tiedämme mekin hänen olevan kunnossa...
onneksi tossuihin on keksitty liukkarit...
meidän pitäis käydä laittaa piikit tuon autontassuihin :D uskaltaa sitten liukastella autolla ensi viikolla taas töihin.
 
SuukkoSuulle onneksi ei käynyt kuinkaan. Joo aika outoa ettei teitä hiekoiteta ajoissa. Minäkin lähden kuitenkin töihin jo kuuden maissa, tosin minä menen autolla. Mutta kyllä varmasti moni menee kävellenkin tuohon aikaan....
 
Kiitos HanTa ja TA! :heart: Ny pitäs vaa muksautuksia tuntea et vois olla rauhallisin mielin taas... No, eiköhän ne sieltä tulis. Kai ny luulis, et verenvuoto ois alkanu jo jos jotain ois pielessä? Mie muute eilen yöl näin unta et tuli verta ja vähä panikoin ku oon raskaana.. Mut onneks se ol vaa uni =)
 

Yhteistyössä