***ELOMASSUT 2008***marraskuussa

neitiperho
Mulle on nyt iskeny pienoinen paniikki. Ensi viikolla ollaan lähdössä miehen kanssa laivalle viettämään pikkujouluja. Tänään sitten tosiaan varmistui että meidän neiti vierastaa. Mun äiti oli tän päivän meidän seurana ja tyttö huusi kuin hullu jos äitini kanssa vähänkin oli. Nyt reppana ihan väsyny kun mummi lähti. Miten ihmeessä mä voin mihinkään laivalle vaan lähteä kun tietää, että toinen parkuu täällä taukoamatta.....tiedä kumpi meistä vaan kohta itkee enemmän, lapsi vai äiti :) Harmittaa vaan jo etukäteen..... :(
 
Meillä esikko oli kova vierastaan vaaria melko kauan... :/ Vaari on tumma ja sillon me muut oltiin vaaleita... Poitsu nyt hymyilee kyllä kovasti vielä kaikille, mutta jännä nähdä miten käy vkl, ku mennään käymään kyläilemässä.
 
Meillä vierastetaan pahiten mammaa tällä hetkellä, myös muutamaa muuta henkilöä on vierastettu, kun taas toisia ei vierasta ollenkaan.

Kamalaa, katsoiko joku 45 min äsken? Siellä oli juttu päihdeäitien vauvoista. Ei voi ymmärtää miten joku voi aiheuttaa jotakin tollaista lapselleen. Mulla tuli ihan tippa linssiin kun katsoin sitä!
 
Ääh ja nyyh tein sen raskaan päätöksen tänään ja laitoin välittömästi sen alistetun tyttökissan piikille. Itse en kyennyt viemään vaan luottohenkilöni eli äitini toimitti sen puolen. Jospa meno rauhoittuisi täällä nyt sitten, paha on olo kyllä mulla ja itkuakin tulee... Mutta lohtua tuo ajatus siitä ettei se raukka enää joudu tappelemaan henkensä edestä neljää kollia vastaan. Aamen.
 
En oo kattonu tuota ohjelmaa mistä puhuitte mutta mä tunsin yhen tytön/naisen jonka oikea äiti oli ollut alkoholisti, tämä tyttö oli sijaiskodissa asunut jo kauan kun häneen tutustuin.

Hänellä oli astma sekä muita sairauksia, puuttui joitakin lihaksia jne... itse käveli ja aika normaalisti eli. Lyhyt ja tukeva oli mutta niiden yhteyttä tuohon taustaan en tiedä.

Hän kuoli joskus 2003 vuonna noin parikymppisenä. :'(
 
voisiko joku viisaampi neuvoa kun epäilin että tytöllä on tiheän imun kausi (en ole aikasemmin tämmöstä huomannut, yöt mennyt tosi hyvin heräilly n.2krt yössä) ja NYT sit heräilee kahden tunnin välein, eli onkohan tämä nyt sitä tiheän imun kautta vai onko mulla maito loppumassa vai mitähän tämä voisi olla??

t. huolestunut hosso
 
Hosso: Voi olla tiheänimun kautta tai sitten ei... Valitettavasti en osaa sanoa. Mutta meillä sen tiheän syömisen myötä yötä päivää ( reilun viikon ajan ), otettiin kehiin vellit, koska maito ei enää riittänyt ruoaksi. Tilanne rauhottui sitten sillä. Nyt taas on alkanu syömään öisin pari- kolme krt eli suurennan tänään annoksia. Käytössähän on jo kiinteät...

Tiitu ja R 3kk 1vko
 
Jos imetystä haluat jatkaa niin imetä vai niin tiheään kuin vauva tarvii eli varmaankin vauva vaan tilaa lisää maitoa. Tiheän imun kausia voi olla usein ,koska vauvan kasvu tapahtuu pyrahdyksissä. Meillä vauva on sellainen pikatisuttelija ja tuntuu ettei hän kerkeä välillä herutella maitoa riitävästi. Tällöin olen aina rintapumpulla useasti päivässä pumpannut vain siksi ,että maitoa heruisi paremmin. Jos tuossa vaiheessa ottaa vellit ja kiinteät kehiin niin silloin maidon tulo vähenee luonnollisesti. Hyvin herkkää aikaa on tämä 2-4(6)kk ,koska vauvat kasvaa paljon. Meillä vauva varmaan jo lähes 8 kg ja ikää 3½kk ja täysimetyksellä mennään. Maito riittää kyllä suuremmallekin vauvalle ravinnoksi ,kunhan sitä vaan saa riittävästi tulemaan. Olethan huolehtinut omasta syömisestä ja juomisesta. Varsinkin juominen tärkeää. Imetystuki ry sivuilla paljon hyviä vinkkejä.
 
mie oon kans samoilla linjoilla Poni06:en kanssa. meillä on ilmeisesti myös tiheän imun kausi menossa, ollu jo lähemmäs pari viikkoa. ensin kans ite olin ihan että mitähä kun on aina ennen melkein suihkuamalla tullu maitoa ja yhtäkkiä syöttövälit meni 2-4 tunnista korkeintaan kahteen tuntiin JA entisen yhen tissin kerrallaan syönnin asemasta söikin molemmista peräkkäin. olin jo et mitä hittoa, alanko antaan velliä vai pitääkö tässä alkaa vielä korvikkeenki kanssa läträämään mut sit kävin just tuolla imetystuki ry:n sivuilla ja se mitä siellä luki tiheänimun kaudesta oli ku suoraan meidän päivistä joten aattelin nyt yrittää jaksaa. poika kuitenki kasvaa hyvin, itseasiassa eilen ku käytiin lääkärissä (neuvola oli jo viimeviikolla mut täti oli unohtanu varata lääkäriajan joten jouduttiin tekeen uusi reissu) pyysin saada punnita ja mitata pojan et paljonko on kasvanu viikossa noin niinku oman mielenrauhan vuoksi. painoa ei ollu tullu ku 100g MUTTA pituutta 1,5cm VIIKOSSA! joten ei kai ihme et poika on viihtyny tissillä jos tuommonen kasvupyrähdys on ollu. tissit on hellinä ja yöt on ollu tosi rikkonaisia mut en taho luovuttaa kun kuitenki maitoa tuntuu tulevan. kyllä ajattelin siinä 4 kk lähestyessä alkaa maistattaa kiinteitä mut jos vaan tuntuu et poika kasvaa siihen asti pelkällä tissimaidolla niin yritän jaksaa tätä tiheää imuttelua. mulla nyt on hyvä kun ei oo sen suuremmin muita velvollisuuksia, asutaan 55m2 kaksiossa joten siivoamista ei kovin suuresti ole ja esikoinen vasta perheessä joten ei tarvi olla energiaa muihin lapsiin. mies on töissä ruokakaupassa joten ei tarvi paljon käydä kaupassakaan joten jos ei muuta niin linnottaudun tuohon sohvalle imettämään vaikka kaiket päivät!

salamanteri&Bayden 3kk 10pvää :heart:
 
kiitoksia tosi paljon =) :heart:

meillä sama homma salamanteri että tähän saakka mullakin on tullut maitoa suihkuamalla ja sitä on saanut pumpattua pakkaseenkin ihan hyvät määrät. mutta nyt sitten on mennyt tämmöseksi ja pelkästää öisin. päivisin on neljänkin tunnin taukoja että tyttö ei syö.
käytiin neuvolassa sillon pari päivää sitten ja paino tytöllä kyllä nousee hyvin.
ja sit kun tytöllä on just ollu korvatulehdus ja flunssassa niin sillon ei edes ruoka maittanut.
 
Heippa pitkästä aikaa!
Olen käynyt välillä vilkaisemassa juttujanne, mutta ei ole ollut aikaa kirjoitella.
Eilen oltiin 4 kk neuvolassa ja tyttö kasvaa hyvin ja on sopusuhtainen. Pituus 63cm ja paino 6.540g.

Raskauskiloista olette puhuneet, mulla 12kg vähemmän kuin ennen raskautta. Raskausaikanakin tuli vain 5,3kg lisää.

Kiinteiden aloituksesta Meillä Elisa alkoi syödä joka toinen tunti 140-170ml korviketta (rintamaito ei riitä, joten imetän pääosin vain yöllä, eli yöt mennään tissillä) ja silloin päätin aloittaa kiinteiden harjoittelun.
Aloitettiin porkkanalla ensin 1 tl kaksi kertaa päivässä ja seuraavana päivänä enemmän. Noin viikko mentiin sillä, seuraavaksi syötiin parsaa noin viikko ja nyt vasta perunaa noin viikko.
Perunalla ei välttämättä kannata aloittaa, kun on niin tärkkelyspitoinen, että saattaa aiheuttaa masuvaivoja. Siksi mekin aloitimme porkkanalla.
Vellit ovat kuulemma vain sellaisia, että venyttävät vatsalaukkua, mutta eivät pidä nälkää maitoa paremmin. Eli saattaa vain lisätä tarvittavan ruoan määrää.
Puurot saa aloittaa vasta 5kk:n jälkeen, sanoi neuvolan täti.
Kannattaisi kuulemma aloittaa just kasviksilla ja vasta niiden jälkeen hedelmäsoseita. Koska jos tottuu ensin makeaan, niin voi olla vaikeuksia saada syömään muuta.
Annan tytölle kaksi kertaa päivässä kiinteitä, niin paljon kuin syö. Ei vielä kovin isoja määriä mene, ehkä vajaa puolikas pienehköstä perunasta maidon kanssa sosutettuna.
Neuvolantäti antoi vinkin, että illalla voisi kokeilla puuroa (4kk iässä): Muksun pehmeä ensipuuro tai joku sellainen (jauhettu riisiä, kotimaista viljaa ei saa vielä antaa), jos nukkuisi pitempiä yöunia.

Meillä kun tyttö nukkuu välillä 5-7h putkeen, mutta suurimmaksi osaksi öisin 2-3h välein tissillä. Päivisinkin nukkuu enää 15min-1h unia pari, kole kertaa. On ihme Duracell, kun yöunillekin kauhean taistelun jälkeen vasta klo 23-24 ja herää klo 9. Neiti on selvästi väsynyt kun mennään 20.30 sänkyyn ja juodaan iltamaito. Saattaa nukahtaakin 15 minuutiksi ja sitten alkaa tappelu unta vastaan. Siinä sitten ihmetellään ja odotellaan koska neiti suviaitsee nukahtaa.
Onko teillä muilla samaa?
 
No voihan villa, ei ollut tarkoitus tummennettuna koko loppua laittaa :ashamed:
Ai niin, kävimme Elisan kanssa uimassakin :)
Tykkäsi kovasti. Käytiin ihan itsekseen, heti vauvauinnin loputtua uimahallissa, että vesi vielä sopivan lämmintä.

Mikkka + Elisa 4kk 5pv
 
neitiperho
Meillä neiti valitettavasti huus lähes sen koko ajan mitä mun äiti eilen oli kylässä. Rauhoittui tosiaan vasta sitten kun äiti lähti ja sitten neiti nukahtikin väsyneenä huutamisesta. Mun äiti tosiaan oli ensin ihan keskenään tytön kanssa, vaihtoi vaippaa yms. rääkyminen vaan paheni ajan kuluessa. Sitten päikkäreiden jälkeen tyttö istui mun sylissä ja ihmetteli mummiaan. Liian lähelle mummin tullessa alkoi alahuuli väpättämään ja itku tuli. Saa nyt tosiaan nähdä kuinka se laiva reissu vaan suju..eipä hirveämmin innosta enää mihinkään lähteä.

Imetyksestä
meillä ainakin tyttö syö myös nykyään tiheästi. Imettänyt olen aina tytön ollessa nälkäinen. Lisämaitoa aloin silti vaan antamaan, vaikka imetin joka kerta niin ennen nukkumaan menoa neiti vaan rääkyi nälkäänsä. Eipä siinä paljon sitten muu auttanut, voinut toista tyhjää tissiäkään antaa vaan lutkuttaa. Ei ainakaan masua täytä :D Mutta edelleen halua on imettää ja sitä myös sitkeästi jatkan, mutta ohella myös maistellaan muuta. Katsotaan kuinka pitkälle sillä päästään. Kyllä ainakin nauratti tänään kun maistettiin ensimmäisen kerran lusikallinen pottua, hehehhe...jos Iina osaisi, olisi varmaan mätkässy mua. =) Hirveä äiti.

Neitiperho ja Iina reilu 3kk
 
Huomenta

Poika ensimmäisillä aamu-unilla =)
Meillä oli eilen 3kk neuvola, saatiin rokotukset ja otettiin rotan ensimmäinen annos. Rokotukset nosti vähän lämpöä illalla ja rotasta tuli aikamoiset ilmavaivat :/ ei nuo kyllä poikaa ole juuri haitanneet, paukuttelee vaan jatkuvasti..
Painoa oli tullut kilo viime käynnistä, oli nyt 6380 g ja pituutta vaan 2,5 cm oli 58,5 cm, pituus tippui sinne alemmalle käyrälle, mutta voi kuulemma vaihdella että välillä tulee enemmän painoa ja sitten taas pituutta. Muuten oli ihan reipas poika, vähän tuntui että ois alkanut vierastaa neuvolantätiä, haki siellä katseella äitiä ja iskää ja vähän meni huuli rullalle, tai sitten oli vaan väsynyt.

Ihanaa viikonloppu =) vaikka ei se juuri arjesta nykyisin eroakaan =)
 
tässä mietin että mahtoikohan tämä tiheä imuttelu nyt vihdoinkin palkita meidät molemmat:) eilen poika söi vieläki vähän normaalia tiheämmin vaikka maitomäärä tisseissä oli jo kasvanut selvästi, oli vähän känkkäränkkä ja puklas iltapäivällä oikeen semmoset limaset puklut. sitten alkuillasta tuli kauhee vihreä kakka joka pisti koko pyllyn ihan punaseksi ja sen jälkeen poika ei syöny ku vasta 4 tunnin päästä edellisestä syönnistä. yöllä herättiin 3 kertaa syömään joka on jo aika lähellä entistä rytmiä ja söi kerralla vain yhestä tissistä niinku aina ennenki. nyt jännityksellä ootetaan et miten tämä päivä ja ensyö menee...

salamanteri&Bayden 11pvää :heart:
 
Moi!

Taitaa olla suurin osa porukasta siellä fb:n puolella, kun pinot kutistuneet armottoman paljon. Itse en ole koko facebookiin jaksanut perehtyä, joten minä tuskin sinne puolelle perässä tulen.. Tässä kuitenkin meidän "pienen miehen" 3kk mitat.

Painoa 7.3kg (4080g)
Pituutta 63cm (52cm)

Piikki saatiin ja rotarokotteen 2. annos, mitään suurempia oireita ei tullut. Annoin kylläkin suosiolla supon silloin päivällä ja toisen vielä yöksi. Poju on kääntynyt muutamaan otteeseen masulleen jumppamatollaan ollessa. Mieluiten kuitenkin vain roikkuu lelukaaren leluissa kiinni ja yrittää tunkea niitä suuhunsa. Myös omien käsien tuijottelu on hurjan mielenkiintoista. Suht rauhalllinen kaveri meillä asustaa, ei itkeskele kuin aiheesta eli silloin kun on nälkä. :LOL:

Kiinteitä ollaan nyt toista viikkoa maisteltu. Hyvin on ne vaikuttaneet hirmuisen rikkoneisiin öihin! Nyt syödään öisin ehkä 2-3 kertaa kun ennen kiinteitä välit oli 1-2 tunnin väliltä. Kasvissoseita menee yksi annos (yks kolmasosa purkkia) ja hedelmäsosetta kaksi annosta päivässä. Maitoa tissistä sitten noin 2-3h välein päivisin lisänä. Masuvaivoja ei meillä kiinteiden aloittamisen myötä tullut. Vellejä ei olla annettu enkä aio antaakaan, odotellaan että saadaan aloitella sitten suoraan löysällä puurolla.

Poikanen on kova nukkumaan edelleen. Päivisin nukkuu 3-4 unet. Pari tuntia maksimissaan jaksaa seurustella yhteen kyytiin päivisin, illalla sitten virkeimmillään ennen yöunia saattaa valvoa kolmekin tuntia ennen nukahtamista. Hurjan rauhallinen tapaus siis, toisin kuin uhmakas 2-vee siskonsa joka kiristelee vähän väliä äidin hermoja! :kieh:

Jep mutta kohta heräilevät lapset päiväuniltaan, joten nopeasti pyykkihommiin. Ollaan lähdössä ensi viikoksi lomalle joten pakkaushommia riittää koko viikonlopulle.

Nauttikaahan ihanista talvikeleistä!

:heart: haaveilija ja pikku-ukko 3kk 2vkoa
 
Hiljaista on tosiaan, mutta en minäkään aio siitä huolimatta hävitä fb:n puolelle!

Meillä on yöt yhtä hulinointia nykyään, ei vissiin johdu nälästä vaan poju on muuten vaan levoton. Tosin joudun kyllä useasti antamaan tissiä kun se on ainoa keino rauhoittaa poju vaikka ei kunnolla söisikään.
Ensi viikolla varmaan aloitellaan peruna kun tulee se 4kk:kin täyteen. Toivottavasti se auttaisi sekä öihin että runsaaseen pulautteluun... (toiveajattelua)

Meillä on pojusta tullut nyt joku superimuttelija, ennen viihtyi rinnalla n.15-20min ja eilen ja tänään toimitus on kestänyt vain 6-7min (oli pakko kattoa ihan kellosta :) )

Täällä ei ole enää tänään ollut talvesta tietoakaan, vettä on satanut koko päivän ja kaikki lumi on sen myötä sulanut :kieh:
 
ajattelin pysyä molemmilla puolilla :) tai siinä määrin kun kerkiän kirjotteleen

Meillä jätkä on muuttunut todella vaativaksi, ei viihtyis muualla kun sylissä tai sitterissä. Ja ei edes harjoittele kääntymistä :/ , täällä tosi moni kääntynyt ja meidän esikkokin jo tässä iässä kieri lattioita pitkin, mutta ei kai aleksia kiinnosta kääntyä kun voi olla sylissäkin :/ . No, ei kai se lopun elämäänsä sylissä nökötä. Rankkaa vaan sillain kun mies töissä ja pitäis kaikkee kotonakin tehä.

Ja päiväunet kutistunut puolentunnin tirsoihin :/ . En oikein tiedä mitä sen kanssa tehä.

no yöunet meneekin tosi hienosti, vaikka nuhakin vaivannu muutaman päivän.

nyt sisko lähdössä, jatkan myöhemmin

salah ja aleksi 3 ja puoli kuukautta
 
Meillä vissiin tuo tiheä yö imuttelu teki tehtävänsä, kun ainakin viime yö meni hyvin... =)

salah meillä pikkuakka on ollu koko ajan vaativa siis että ei juuri viihdy muutakun sylissä tai sitten että joku on koko ajan höpöttämässä jotain, ja on ihan tosi tosi seurallinen.. =)

tänää olisi joulumarkkinat, tekisi mieli siellä käydä jos vain sais tuon ukon ylös ajoissa (teki eilen 16h työpäivän..) niin on aika väsynyt..

kääntyilystä meillä tyttö on nyt muutaman kerran kääntynyt mahalta selälleen.

ai niin, en muista kävinkö tänne kirjottelemassa neuvolareissusta, eli tytöllä oli painoa (3,5kk)
7030g (3,4kg)
63cm (50,5cm)

t. hosso
 
Casperkin on nyt sitten maistellut perunaa, tosin ei mun, vaan mieheni tahdosta. En ymmärrä mikä kauhea kiire sillä on, että pojalle pitäisi antaa jo yhtä sun toista. Olen sanonut ettei ole mikään kiire vielä kun poika hyvin on kasvannut maidollakin. Neuvolassa sanoivat että hyvin pärjäisi pelkällä äidinmaidolla puolivuotiaaksi asti (näköjään nämä suositukset vaihtuvat eri neuvoloissa).

Olin sitä mieltä että vielä voitaisiin kuukausi odottaa ennenkuin aletaan kiinteitä maistelemaan, mutta niinpä vain miehen piti tahtonsa saada läpi. Se oli ostanut jo jotain puolukkapuuroakin valmiiksi! Enhän mä voi sitä hetkeksikään kaksistaan jättää vauvan kanssa kun mun selän takana kuitenkin antaa sille jotain, mitä ei vielä suositella. Sitten joudun kuitenkin yksin pojan hoitamaan jos sattuisi itkemään masukipua tai tulisi jotain muita oireita :kieh:

Sanokaa etten hermostunu turhasta? Ärsyttää kun mies mun selän takana tekee tommosia temppuja. En tiedä onko se jotenkin mustasukkainen, kun ei tähän asti ole voinut osallistua tuohon pojan syöttämiseen ja sen takia sillä olisi hirveä kiire..
 

Yhteistyössä