¤¤ Allergiset kullannuput -vol.3 ¤¤

Kiitos teille vastauksista! Samaa olen itsekin miettinyt, että en oikein uskalla suuhun antaa. Onko kellään teillä tietoa, miten se altistus esim. Helsingin Iho- ja allergiasairaalassa nykyisin tehdään? Vuosia sitten siellä tuli kyllä ravattua ja öitäkin vietettyä... Eli annetaanko yhä ensi iholle vähän ja jos ei reagoi, niin sitten suuhun? Näin tehtiin silloin vuosia sitten...
 
Ahmutar: Meillä annettiin alkuun tavallista maitoa ja hapanmaitotuotteita rinnakkain. Ekana päivänä desi maitoa, toisena desi maitoa ja desi jogurttia ja siitä aina sitten nostettiin ylöspäin. Meillä oli pitkään käytössä vain maustamaton jogurtti, sokeroituna. Käytettiin Bulgarian jogurttia ja Valion tavallista maustamatonta. Sitten laajennettiin A+ jogurttiin, jossa oli lisänä maitohappobakteereita. Nyt on ollut käytössä paria erilaista Gefilus Kidius jogurttia, jotka nyt näyttäisivät sopivan (banaani ja vadelma) . Meillä eniten vaikeuksia on tuottanut vähäinen marjojen/hedelmien sopivuus ja sopimaton E330, jota on monessa jogurtissa. Noissa Kidiuksissa sitä sitruunahappoa ei ole.

Olen kokeillut myös Arlan juustoja ja ne sopii. Niissä ei ole niin lisäaineita, meillä syödään lähinnä Kermajuustoa. En ole ihan varma paljon juustosiivussa on kalsiumia, mutta ilmeisesti suhteessa aika paljon. Olisiko lääkäri sanonut, että siivu juustoa=maitolasi....?

Rahka on myös yksi aika hyvä juttu. Laittaa sekaan sokeria ja meillä esim. banaania. Meillä on nyt käytössä myös raejuusto, siinä tosin on joku lisäaine.
 
Ahmutar: Maissi-tattari- ja riisinäkkärit on olleet Chaber-merkkisiä ja gluteeniton +maidoton näkkäri löytyy Semperiltä sekä Wasalta. Olen löytänyt niitä Citymarketista, varmimmin Espoon Ison-Omenan CM:sta mutta ihan kaikissa muissa niitä ei ole ollut. Missäpäin Suomea asut? Chaberit saa muuten tilattu Allermiinasta myös. Vaikka olen muuten Prisma-ihmisiä, niin allergisen tuotteet saa kyllä melkein vain K-kaupoista, ihan on toisenlaiset valikoimat siellä lihoissa, jauhoissa ja jopa ne lisäaineettomat Bonnen sosetetrat löytyy Iso-Omenan CM:sta. Että pointsit K-ketjulle tässä asiassa.
 
Jep, jos pitkästä aikaa tännekin taas kirjoittelisi =) Syksy oli niin kiireinen kun jouduimma asumaan toisessa kaupungissa pari kuukautta miehen työn perässä ja siellä ei tietenkään ollut nettiä. Sitten myös olen ollut vaihteeksi raskaana ja sanut taas kerran keskenmenon ( kaksoset :'( ) ja nyt onkin sitten edessä tutkimuksia..

Mutta pojalla menee tosi hyvin nykyään. Moni varmaan lukikin aikaisemmin yhtä aloitustani siitä vehnästä ja edelleenkin se sopii hyvin. Sitten aloinkin sille linjalle että pojalle ollaan kokeiltu vain sellaisia ruokia mitä ei koskaan ennen ole kokeiltu ja nyt sopii banaani ja porkkanakin =) Perunahan ei syksyllä sopinut lainkaan ja meni vatsa ihan löysälle..

Nyt sitten loppuu meillä Neocate korvattavuuskin kun poika täyttää helmikuun alussa kaksi vuotta. Ja täytyisi ensimmäistä kertaa kokeilla myös maito. Poika ei ole sitä saanut missään muodossa sen jälkeen kun huomattiin allergia. Joten todella jännittää miten käy. Riisimaito on ollut kovasti meillä käytössä ja poika siitä onneksi tykkää kovasti.

Refluksi sitten on taas pahentunut hieman ja nyt meillä onkin sitten edessä tähystys vihdoin ja viimein. Tällä hetkellä poika saa Nexiumia ja se on onneksi mennyt paremmin alas kuin Losec. Mutta silti välillä oireilee hikkailemalla ja kuolailemalla..

Onneksi nyt kuitenkin tuntuu että allergiat ovat selvästi helpottamassa. Toivottavasti se maito myöskin alkasi jo sopimaan ja saataisiin jogurtteja ja viilejä käyttöön.

Leinikki ja poikanen pian 2v :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja pohjolan neito:
Vaikka olen muuten Prisma-ihmisiä, niin allergisen tuotteet saa kyllä melkein vain K-kaupoista, ihan on toisenlaiset valikoimat siellä lihoissa, jauhoissa ja jopa ne lisäaineettomat Bonnen sosetetrat löytyy Iso-Omenan CM:sta. Että pointsit K-ketjulle tässä asiassa.
Samaa mieltä; meilläkin on tuossa lähikoossa aivan eri valikoima kuin vastaavassa ässässä.

 
Hei, onko kukaan tehnyt mitään ulkomaanreissua allergisen lapsukaisen kanssa? Meillä olisi tiedossa kesällä matka Lontooseen äitini pyöreitä vuosia juhlistamaan, mutta nuo ruokailuasiat mietityttävät, tottakai... Että onkohan tämä nyt turhaa haaveilua, että mekin pääsisimme koko perheen voimin reissuun? Meillähän on tuo ruokapuoli siten ihan ok kuosissa, että tytölle voisi ottaa valmiseväitä ja riisikakkuja, näkkäreitä jne. mukaan reissun ajaksi, mutta sitten on tuo maitokuvio. Onko kukaan nähnyt mitään riisijuomia 2dl:n purkeissa? Käsittääkseni Rice & Ricea ainakin on olemassa... :/ :/ *muoks* Laitoinkin tästä myös oman avauksen...
 
Niin ja sopivia nykyään: riisi, vehnä, hirvi, lammas(NZ), kesäkurpitsa, porkkana, aprikoosi, banaani, kurkku, kylm.puristettu rypsiöljy, sininen keiju, hedelmäaakkos karkit :LOL: vahingon kautta testattuja, riisijäätelö, viinimarjat ja ananas. Ja Neocate vielä vajaan kuukauden.

Ei sopivia: Kaura , ohra, kananmuna ja maito?, peruna, bataatti. Muita ei tiedetä varmaksi.


Muuta käytössä:
Probiootti Plus, Symbioflor1&2, VitKiv, Calsia Sitraatti, Bioteekin teho-D vitamiini ja Ribesin- omega 3-6-9 valmiste
 
Ieva. Meillä käytössä tuo Rice& Rice pikkupurkeissa aina kun ollaan reissussa. Sitä saa ainakin (tietenkin) Allermiinasta ja parissa City Marketissa olen myös sitä nähnyt.

Mutta me ollaan tehty vaan kotimaan reissuja joten en osaa muusta sanoa..
 
Kiitokset Ievalle ja pohjolan neidolle näkkärivinkeistä ja ostopaikoistakin! Me asutaan pk-seudulla. Yleensä asioin itse paljon Jumbossa ja Itiksessä. Jumbon Cittarista ja Prismasta löytyy aika hyvin erikoistuotteita. Kampin keskus on myös missä asioidaan.

Kiitokset NallePuh82:lle maitotuotevinkeistä! Tuo oli myös hyvä vinkki käyttää sokeria aluksi, jos maut tökkivät. Ei nimittäin ihan "outoja" makuja tuo meidän poika siellä lääkäriasemalla syönyt mielellään... Aprikoosisosetta hän "vihapäissään" kippasi itse lisää viiliannokseen, kun äiti laittoi ensin liian pienen määrän :D

Ieva: voisikohan tuota Rice & Ricen saatavuutta Lontoossa kysyä tuotteen Suomen maahantuojan kautta? (Tehdäänkö tuotetta ulkomailla...?) Heillä on varmasti kansainvälisiä yhteyksiä saman yrityksen kollegoihin muissa maissa. Kannattaa ehkä myös samalla varmistaa mikä Rice & Ricen tarkka ainesosa sisältö siellä Englannissa. Toisinaan eri markkinoille tehdään hieman eri tuotetta sisällöltään erityiskorvikkeissakin esimerkiksi. Vai onko tarkoitus viedä purkit täältä Suomesta reissuun mukaan?

Eri kauppaketjuista. K-ketjun kaupoilla on kuulemma liikekohtaista budjettia, jolla voivat ottaa huomioon paikallisten markkinoiden vaatimuksia. Näin k-kaupoissa ottavat hyvin huomioon myös allergisten lasten vanhempien toiveita ja pyyntöjä tuotteiden hankinnan suhteen. S-ketjun kaupat ovat taas hyvin keskitytetysti ketjuohjattuja eikä yksittäinen liike oikein voi niin ottaa huomioon yksittäisten asiakkaiden toiveita.

Meillä on kokeilussa ohra ensimmäistä päivää. Iho on jo täysin parantunut maitoaltistuksen ekasta päivästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ahmutar:
Pahoittelut Leinikille raskausasioissa :( Toivotaan että tutkimuksissa asiat selviävät..
Täältä myös. :hug: Kurjia juttuja nuo. :( Meillä itsellä meni varsin kauan, ennen kuin raskauduin. Kesäkuussa tein plussatestin ja syksyllä olisi ollut tutkimukset edessä. :/ Raskausaika menikin sitten panikoidessa lapsen terveyden vuoksi.
 
Pahoittelut ja tsempit Leinikille keskenmenon johdosta! :hug:
Ja tietysti pidetään peukkuja maidon kokeilun tiimoilta.
Tuo hikka-asia alkoi minuakin taas mietityttää, kun meilläkin se on lisääntynyt viime aikoina. Viime viikollahan neiti puklaili jonkun verran, mutta en saanut kiinni mistä johtui. En aina muista, että tuo yltiöpäinen hikottelukin voi olla oire... :headwall: Tosin neidille kyllä tulee helposti hikka kun häntä kovasti naurattaa. :D

Olen samaa mieltä, K-kaupoissa on paremmat valikoimat näitä allergisen perheen raaka-aineita. Mutta näköjään siis ihan ymmärrettävistä syistä, jotka Ahmutar mainitsi. Kiitokset kuitenkin K-kaupoille!

Ulkomaan reissuja ei olla mekään tehty. Etelän matka oli varattuna, mutta aika mahdotonta on lähteä "näillä eväillä" kun ei kukkakaalisosettakaan enää ole. Oolannin pakasteperunamuusia on aika vaikea pakata mukaan... Ehkä ensi vuonna sitten. :/

Hienoa Ahmutar teidän maitoaltistuksen suhteen! Toivottavasti ohran kanssa menee yhtä hyvin. :)

Meillä ollaan aloitettu Symbioflorin kokeilu, ihan pienellä annostuksella lähdettiin liikkeelle. Toivotaan, että sopii. En usko, että oireet tulee kylläkään ihan heti alussa kun sen verran pieni annos on vielä...
 
Ihan ensin :hug: Leinikille. Itsellä ei ole (onneksi) kokemusta noista keskenmenoista ja toivottavasti niiden syy selviää, jos vaikka jostain apu löytyy.. meillekään ei vauva ole helpolla tullut, 3.5 v. on aika pitkä aika vauvakuumeilla. Mutta onneksi on nyt tämä yksi ja ehkä joskus sitten vielä toinenkin..

Ulkomaan reissuista: oltiin viime keväänä Köpiksessä pitkä viikonloppu ja ajankohta oli silloin mitä mainioin. Poika joi maitoa ja söi pieniä määriä kiinteitä. Kaikki ruuat otettiin mukaan ja kun noita sopivia purkkiruokia oli sen verran (aprikoosi, persikka, päärynä, silloin vielä maissi&peruna, kukkakaali) että hyvin pärjäsi. Kannattaa yrittää saada semmonen maijoituspaikka, jossa on keittolevy ja jääkaappi. Helpottaa huomattavasti. Periltähän saa esim. lihaa ja kasviksia, joita voi sitten sillä keitellä. Meillä lämmittäminen sujui kyllä hotellissa ihan hyvin respassa, senkin voi tarkistaa. Yhden päivän ruuathan säilyy kyllä pakasteenakin mutta jos on tarkoitus olla pitkään, kylmäsäilytys on hyvä olla. Ja ne hotellien minijääkaapit on harvoin edes kovin kylmiä.. vettä keittelin matkalla matkavedenkeittimellä, joka oli hyvä investointi. Ja jos lihan kanssa tulee ongelmia, voi sitä pari päivää olla ilmankin.
*kävin kurkkamassa Ieva teidän ruokalistaa* ja sen verran hyvältä näyttää että valmisruoilla&aamuiltapuurolla varmaan pärjäätte. Kunhan vaan raahaat sen riisimaidon jotenkin.. säilyisköhän avattu purkki miten termarissa?
 
Leinikille jaksamisia, meillä on myös ollut kaksi keskenmenoa joista toinen oli kaksosraskaus ja meni myöhään kesken.
Semmosta piti kysellä että mitä mhb-valmistetta kannattaa vauvalle ostaa? Onko Probiootti baby hyvä?
Meillä ei tosiaan tuo hirvi käynyt, en tiedä voisiko johtua siitä että hirvet käyvät kaurapelloilla syömässä. Seuraavaksi kokeillaan nz-lammasta, tossa lähikaupassa näytti olevan Pirkan nz-lampaan jauhelihaa pakasteena, sinne sain myös tilattua Natumin riisimaitoa, helpompaa hakea lähempää. Itekin olen huomannut että s-ryhmän kaupoissa on surkeat valikoimat allergiatuotteita, muuten käydään s-marketissa ja prismassa mutta allergiatuotteet ostetaan citymarketista ja tosta lähempää k-marketista. Saakohan Hollen hirssipuuroa k-ryhmän kaupoista? Täällä en ole nähnyt.
 
Kiitos kaikille pahoitteluista. Tämmöistä tämä elämä näköjän vaan on :'( Tuntuu vaan vähän surkeelta että esikoinen potee allergioita ja refluksia ja sitten me miehen kanssa vielä podetaan sen lisäksi näitä keskenmenoja. Ei ole käynyt tasan onnen lahjat. Tuntuu aina että kaikkien muiden lapset voi aina hyvin ja perhe kasvaa niin että tuhina kuuluu.
Huomasin että täälläkin aika monella on ollut aika vaiketa saada raskaus käyntiin. :hug:
Joillakin vain ilmeisesti on huono tuuri lapsi asioissa :(

NallePuh. Meillä on ollut Probiootti Baby käytössä jonkun aikaa ja se on kyllä hyvä. Nyt vaihdoin sen Probiootti Plussaan kun se on itsellänikin käytössä ja poika on jo sen verran iso. Mutta suosittelen kyllä sitä Probiootti Babyä :)
 
Mä en ole nähnyt noita Hollen puuroja tavallisissa kaupoissa lainkaan. Olisi kyllä hyvä jos niitä löytyisi marketin hyllyltäkin, ettei aina tarvis lähteä varta vasten luontaistuotekauppaan. Vaikka Jumbossa se on kyllä onneksi "matkan varrella" .
Jumbon cittarista löytyy kyllä aika paljon kaikkea, mutta ei sielläkään Hollen puuroja ole. :/

 
Matkustamisesta: Me olemme miehen kanssa olleet sen verran addiktoituneita matkustamiseen, että esikoisen syntymän jälkeen on tehty noin 10 reissua mm. Thaimaahan, Venezuelaan, Italiaan, Puolaan, Kanarialle, Portugaliin jne., ja aina on selvitty hienosti allergisten lapsukaistemme kanssa. Tässäpä pari vinkkiä meidän kokemuksistamme:)

Ekaksi maidot: parasta olisi, jos hotellissa/asunnossa on keittomahdollisuus ja tiskimahdollisuus. Jos ei ole, niin lyhyestä matkasta selviää matkavedenkeittimen avulla, joka muuten maksoi Anttilassa vain n. 16 euroa. Eli sillä saa tiskivettä lämmitettyä ja maitovettä keitettyä. Itse vien aina tiskiharjan ja Fairya pienen pullon mukanani ja paikan päältä ostan tiskivadin. Meillä on nyt kuopuksella ollut myös mikrosterilaattori, joka on hyödyllinen, jos hotellissa on mikro. Pikkutermari on myös hyvä olla mukana, siinä meillä aina keitettyä vettä, jolla saadaan hätätilassa maitovesi lämpimäksi ja johon tehdään myös Hollen puurot - onnistuu mainiosti jopa lentokoneessa:) Ja maitojauhepurkkeja varuiksi vähintään yksi ylimääräinen mukaan, jos vaikka yksi kaatuu tai siihen menee jotakin sopimatonta yms. mitä tahansa mitä voi käydä.

Sitten vaan kaikki sopivat piltit mukaan kotoa. Puurojauheet samoin, eli esim. HOllen puurot, Dr. Kousan tai Muksun riisipuurojauhe, isommalle lapselle Elovenan tai Provenan pikapuuropussit jne. Riisi- tai maissipastat, jos on keittomahdollisuus, esim. Kallon riisimurot tai Urtekramin luontaisesti gluteenittomat corn flakesit, riisijauhoa kastikkeen suurustamiseen jne. jne. Meillä on aina ollut reilusti ruokia mukana ja tulomatkalla on sitten ollut tilaa tuliaisille, kun ruuat on syöty. Jääkaappi on mielestäni välttämättömyys ja mieluusti pakastelokerokin. Itse olen pakastanut kotoa mukaan mm. seuraavia: sininen Keiju säilyy pakastettuna mainiosti kylmänä ja yleensä täysin jäisenäkin perille, Vatajan leikkeet ja nakit, itse tehdyt ruokapurkit säilyvät näin 2-3 päivää ja pakataan tietty ruumaan, jolloin saa kuljettaa ja myös säilyvät jäisinä. Leipää olen vienyt mukana, esim. jos Kaura käy, Ehon Kaura 100 (ei ole puhdasta) on mainio leipä, samoin Allermiinasta tilatut erikoisleivät (esim. tölkkileipä säilyy tosi pitkään) jne. Samoin keksit (Allermiinastahan löytyy monenlaisia kaikettomia keksejäkin), maissinaksut, riisipallot (Rice&Rice Ruohonjuuresta tms.), Niiskuneiti-pastillit ja muut eväät, joilla lasten pinnaa pidennetään lennolla ja matkoilla ja etenkin ravintolassa:) Paikan päällä olen tsekannut kaikki erikoistuotehyllyt ja joskus löytänyt kotiin viemistäkin. Ja esim. Italiassa lähes kaikki kinkut ja leikkeet olivat glukoosittomia eli täyttä tavaraa ja hedelmäsoseissa ei ollut mitään tärkkelyksiä vaan 100 prosenttista hedelmää. Ne olivat iloisia ylläreitä. Sen sijaan Portugalissa en löytänyt edes maidotonta leipää juuri mistään. Eli tarjonta vaihtelee eri maissa hurjasti. Englannissa on tosi hyvät maidottomat (dairy free) valikoimat, mutta en osaa näistä ihan kaikettomista sanoa mitään kun en niitä ole koskaan etsinyt. Saksassa on tosi hyvät valikoimat gluteenittomia yms. ruokia, mutta ne ovat erikoiskaupoissa myytävänä.

JOka tapauksessa paikallisista ruokakaupoista olen sitten ostanut esim. riisiä ja bataattia jne. - näitä perusjuttuja löytyy kyllä. Isoin ongelma meillä on ollut liha, kun aluksi kävivät esikoiselle vain riistat - lopulta eräällä reissulla hyväksyin sen, että pariin viimeiseen päivään viikon reissulla hän ei saanut lihaa lainkaan (en uskaltanut antaa itse viemiäni pakastettuja ruokia koko viikkoa, koska jääkaapit pakastelokero ei ollut kovin tehokas). Ja heti kotona reilusti lihaa eteen - en ole siis ottanut stressiä parin päivän niukemman ruokavalion takia, voihan tällainen lihaton kausi tulla monesta muustakin syystä, esim. sairastelusta, allergiaoireilusta, nirsoilusta tms.

Eli minä kannustan aina matkaan:) Varattiin itse tällä kertaa Kanarialle helmikuun alkuun:) Ja sinne en ota enää mitään esikoiselle paitsi riisi- ja kauramaitoa 2 desin purkeissa. Mutta kuopukselle täytyy viedä aivan kaikki ja lihat ovat tälläkin kertaa ongelma - mutta eiköhän se jotenkin taas suttaannu... Epipen meillä muuten on aina mukana, samoin koneeseen pitää Epipeniä varten olla lääkärin todistus tai vastaava (meiltä ei sitä kyllä ole varsinaisesti vaadittu koskaan) ja muistakin lääkkeistä olisi hyvä olla reseptit. Meillä on aina myös Atarax ja ventoline koneessa sisällä mukana. Olen keittänyt kotoa vedet pulloihin valmiiksi ja vaatinut turvatarkastuksessa, että jos en saa niitä viedä, niin heidän on toimitettava minulle Neocaten ohjeen mukaista keitettyä vettä pulloihin. Viimeksi sain viedä termarissa keitettyä kuumaa vettäkin, jolla sain nopeasti pullojen vedet lämpimiksi ja josta tein myös Hollen hirssipuuronkin koneessa. Lentoemot antavat myös tarvittaessa kuumaa (tee)vettä esim. tuota puuroa varten.

No, jokohan maltan lopettaa tältä erää:)
 
Me oltiin Tallinnassa 9kk ikäisen lapsen kanssa, kiniteitä oli silloin käytössä varmaan viisi..
Tosiaan jäi tilaa tuliaisille, kun ruokakassi tyhjeni :D Kiinteitä oli muistaakseni riisi(puurojauhe kotoa mukaan), päärynä, persikka, banaani ja vielä jotain mitä en nyt muista. Banaani ja päärynää sai sieltä, samoin piltin ja hipp:n jotain soseita, ruoka maittoikin paremmin kun arvioitiin ja piti varastoa täydentää. Mutta pääosin meillä 9kk eli maidolla, joten lähteminen oli hyvin helppoa.
Nyt toukokuussa olemme kai menossa uudelleen, jos syömisjutut on edelleen näin hankalia (ei uskalla jättää hoitoon erinäisten syiden (ruoka) takia) niin varmasti mukaan on otettava. Toisaalta onneksi matkaa ei tarvitse vielä varata, niin voi odotella vielä hiukan!
 
Kiitos kaikille vastauksista reissaamiseen liittyen! :) Ongelmana meillä taitaa olla se, ettei hotellissa ole jääkaappia. :/ Noh, meillä on kyllä muutamia noita valmisruokiakin, joita tyttö voi syödä ja niiden kuskaaminenhan ei ole ongelma. Mikäli vaan 1v.5kk -ikäiselle maittaa Hippin ja Bonan soseet... Ja toisaalta, meillähän on nyt torstaina vehnäaltistus, ja taidan olla hullu, mutta elättelen toiveita, että vilja-allergia olisi jo taaksejäänyttä... :snotty: Ja kaiketihan sitä voi ravintoloissa tilata esim. pelkkiä kasviksia, lihaa, riisiä jne. ilman sooseja tms. ja sitten tarvittaessa lantrata omalla riisimaidolla, jos on liian kuivaa. Ajattelin ottaa runsaasti mukaan (noita 2dl:n tetroja). Tuohon reissuun on sikäli vielä aikaa (lähtö vasta kesäkuussa), joten toivoisin, että siihen mennessä olisi myös jokin puuro kuvioissa. Tuon matkavedenkeittimen aion hankkia ja nuo tiskivehkeet, ja lisäksi ajattelin, että olisikohan hullua ottaa varalle mukaan myös trangia (voisi hätätapauksessa keitellä jotain ruokia, puurothan kyllä tulevat kiehuvalla vedellä tai hotellin mikrossa) ja vaikka yksi purkillinen Neocatea. Meillähän on tuo maitokuvio sikäli ongelmallinen tällaisia reissuja ajatellen, että maitona on riisijuoma, mikä ei siis ole jauheesta veteen sekoitettavaa vaan valmista juomaa. Neocaten tiedän sopivan, kun sitä tyttö joi kesällä.
 
Moikka,
Leinikille myös täältä :hug: ! Monenlaisia mutkia sitä matkalle tulee -toivottavasti teillä saadaan tutkimuksissa selville! Meillä myös odoteltiin tuota haikaraa jonkin verran -odottavan aika oli niin pitkä. Ja silloin kyllä tuntui että muut saivat perheenlisäystä pelkästä ajatuksen voimasta... Monenlaista juttua sitä tuli kokeiltua ennen raskautumista. :hug:

Meillä on täällä vatsa pienellä miehellä edelleen sekaisin vehnäaltistuksesta. Kainaloita myöten ollaan välillä oltu "tavarassa" kun vaippa ei ole kaikkea imenyt. No ehkä se tästä. Meillä oli tänään sitten tuo antioksidanttiklinikan lääkäri jonka kanssa keskusteltiin noista lisäravinteista. onko täällä kenellekkään tuttu valmiste Ultra care for kids? Meillä kun tuo vitkiv ja kalsium on aiheuttaneet päänvaivaa (kokeillaan sitä puhdasta kalsiumkarbonaattia ens viikolla) niin lääkärimme ehdotti tätä... On minulle hiukan outo tuote -ja sisältää myös a-vitamiinia...

Bioteekin baby on myös meillä ollut käytössä sen jälkeen kun symbioflor lopetettiin. Ollaan tykätty -se on helppo antaa kun liukenee veteen kätevästi.

Hollen hirssiä ollaan ostettu Sellon Life kaupasta ja meidän lähi k-supermarketissakin sitä on. Meillä on kanssa mukava kauppias -on tilannut monia allergisen tuotteita ja niitä kyllä kuluukin paljon! Kyselin joskus, niin s-kaupat tilaa niitä tuotteita mitä inexin listoilla on -k-kaupat saa tilata tietyn kiintiön muualtakin. Meidän kauppias tilaa paljon tuolta makrobiokselta.

Piija: toivottavsti teidän symbioflor-kokeilu onnistuu!

Silencio: Oli hurjan kiva kun jaoit tuon matkustuskokemuksesi -meillä on ollut mietinnässä mutta ollaan arkailtu tosi paljon. Mies haluaisi kovasti kesäkuussa jonnekkin lähteä ja aiemmin kun ollaan kahdestaan paljon reissattu niin se reissukuume sen kun yltyy. Ehkä mekin uskaltaisimme... Toivottavasti Ieva teidän reissu onnistuu myös!! Ja hyvä että siihe on aikaa niin ehtii valmistautua!! =)

Ahmuttarelle myös peukut pystyyn ohran kanssa.

Jaahans, leipomaan leipää. Poika söi eilen ensimmäistä kertaa samaa ruokaa kuin me muut. Imetysdieetillä kun oon, niin tein vähämausteista kanakeittoa -pojalle normaalit omat ruuat. Poika työnsi oman lautasensa pois ja näytti lusikalla mun lautasta. No yllätykseksi hän söi koko lautasellisen kanakeittoa. En olis kyllä arvannut että noin käy -oli vissiin kova nälkä ja omat soseet alkoi kyllästyttään... Missä vaiheessa teillä muilla on karkeista soseista siirrytty täysin normi-koostumus ruokaan? Haastavaa kun nyt pitää opetella laittaan tavallista ruokaa noista aineksista -kun ei enää soseita...

Onko kellään vinkata hyvää allergiaperheen keittokirjaa? Mulla on omana tuo allergia ja keliakia-ruokakirja, mutta siinä on enemmän tätä leipomuspuolta. Mulla on vähän tämä ideointipuoli perusruuassa hukassa -tuntuu että aina syödään samaa.. (vaikka kyllähän sitä vaihtelua on...). Mutta esim. makaronilaatikko, onnistuuko se hirssi/maissi/riisi/tattarimakaronista? Kerran kokeilin ja tuli sellaista venyvää kittiä, että sitä ei pystynyt syömään...
 
Täällä on hyvä valikoima Hollen puuroja:
http://www.hyvinvoinnin.fi/hvttShop.pmd/

Kun tilaa paljon kerrallaan (oiskohan raja 75 euroa) tulee ilman postimaksuja ja tilaukset on tullu aina tosi nopeasti. Itse tilaan täältä usein myös vitamiineja, maitohappobakteereja yms. niin silloin saa helposti tuon 75 euroa täyteen.
 
Lyyti-mamma: Milloin teillä olikaan tuo vehnäaltistus? Toivottavasti pojan vatsa palautuu pikaisesti! Meillä on myös suunnitteluasteella tuo yhteisen, tai ainakin samannäköisen ruoan tekeminen koko perheelle. No, katsotaan tuo vehnäaltistus ja mietitään sitten... Olen kyllä suunnitellut juurikin noita jauhelihasooseja ja riisimakaroneja jne, mutta eipä ole kyllä tullut mieleen, että eiväthän nuo erityispastat tosiaan toimi välttämättä samalla tavalla kuin normaalipasta. Pohdintaa aiheuttaa myös lähestyvät 1-vuotissynttärit tarjoiluineen...

Meillä kävi kuin kävikin nyt sitten niin onnellisesti tuon päivähoitoasian suhteen, että saamme hoitajan tänne kotiin ensi elokuuhun saakka. :) Asia varmistui eilen. Hoitaja on sukulainen ja tytölle tuttu henkilö, joka on itsekin tästä aivan innoissaan. Ihanaa, että tämä järjestyi näin; putosi muutama huoli pois sydämeltä. Mieheni tekee sellaista työtä, että hänellä on myös arkivapaita, joten varsinaisia hoitopäiviä tulee n. 10/kk, joten siksikin saimme tämän näin järjestettyä.
 

Yhteistyössä