Ajatuksista odotukseen 20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja mulla on ainun se jotain 50e maksava pumppu. Hyvin toimii ja käyttöä on ollut ja uskon, että jatkossa tulee olemaan vielä enemmän, kun omat menot lisääntyvät.

angsteri, meillä yöt mennyt nyt suht hyvin... tai no toissayönä en nukkunut varmaan tuntia pidempään kun neiti valitteli masuansa, mutta tänä yönä taas neiti heräs pari kertaa syömää ja aamusta alko sit se masun valittelu..

muuten neiti on kyllä kaikinpuolin tyytyväinen, tykkää kyllä sylissä olla ja välillä vikiseekin vaan että pääsee syliin... ja jos pientä vikinää ei ymmärretä niin jo alkaa kunnon karjuminen :) ihana! ja on muuten niin tyttömäinen ääni tolla likalla, eilenkin kiljas niin että kaverikin oli ihan ihmeissään :D

Millaset äänet teijän vauvoilla on?!

Mulla on nyt toista tai kolmatta päivää maha kipeenä :/ semmosena kipeenä et ku ruoat aina hotkii (niinku ei ehtis rauhassa syyä) ja sit tulee masu kipeeks.. inhottavaa!

Tänään lähdetään käymään vähän kylillä.. :)

mitä mitä, mitä murretta puhuin?! :D
en tajunnu :D

me käytiin tänään vajaa 3h satamassa kävelemässä, neiti nukkui koko sen ajan ja kotiintultaessa sitten heräs syömään... kaamee nälkä sillä jo oli.. mutta ihanaa oli olla kävelemäs, neiti tais viihtyä kans.. :)

mahdottoman painava tuo jo on, kun viikon ikäsenä paino jo vähä vajaa 4,5kg... et ruoka maistuu kyllä edelleen... näin helteillä tosin vähä vähemmän mutta ehkä vähä useammin kuin normaali viileänä päivänä...

semmosta..

onko kellään muulla jo synnyttäneellä ollu mitään vatsakipuja?! mä mietin et onko mulla stressivatsa (oon kova piilostressaamaan, niin ettei muut huomaa) vai onko vaan lihakset vähän tohjona vielä synnytyksestä...

Mi-iu

Huomenta! (Ilme ja olo kuin Karvisella maanantaiaamuna ennen kahvikupillista)

Taas toimistolla, etätöitä on jo nyt ikävä. Täällä siis ainoa ikkuna on sellainen matala kellari-ikkuna. Ja ulkona olisi kesä....

Taas vaihteeksi kaikki mitä olitte kirjoitelleet, haihtui päästä samantien. Joo-o, kalaöljykapselit pölyttyvät kaapissa, oliskohan syytä nappailla niitä...

Mutta siis, millos Angsteria aletaan sitten jännäilemään? ;D

Ja raudan syömistä olitte miettineet. Mä kysyin silloin aika alussa terkkarilta sitä, niin hän sanoi, että voin alkaa syömään vaikka heti sitä. Yleensä ei kuulemma ihan herkästi "pakoteta" sitä syömään, kun niin monella tulee ongelmia vatsan toimivuuden kanssa suuntaan tai toiseen. Mutta että mitään muuta estettä ei ole sitä syödä. Mä olen nappaillut sitä sillointällöin kun olen muistanut. Ihme kyllä mulla ei ollut ainakaan viimeeksi hemppa pudonnut, vaikka normaalisti se olisi mennyt jo aika alas.

Ush, yritän kestää hereillä. Että on ikävä isoa höyryävää kahvimukia. Aivotoiminnan kun saisi vielä käyntiin, niin olisi kyllä kiva.

Lumis, mitä tykkäsitte Junosta? Mä tykkäsin, monella tapaa.

Huh mikä weekend. Tein töitä kellon ympäri, mutta sainpa tehtyä koko viikon työt. Viime viikolla kun oli sitä kutinaa enkä muutenkaan saanut nukutuksi, niin jäi töitä tekemättä.

Jellybean, oot kertonut jo monesti, mutta kerro nyt vielä että millä rv:llä Irkku syntyi ja mitkä oli mitat? Onko teille muuten vielä kolmas lapsi tervetullut, vai riittääkö jo?

Angstis, Baltsu, Mi-iu; aiotteko alkaa yrittämään toista vauvaa? Mulla on ristiriitaset tunteet. Tiedän että voi kestää ikuisuus raskautua taas, mutta en tiedä olenko valmis tähän tilaan ihan nopeasti. Mulle tää raskaus ei ole ollut mitään seesteistä hymyilyä. Tuntuu että olen varikolla omasta elämästäni. Odotan lopputulosta enemmän kuin mitään, mutta raskausaikaa ei varmasti tule ikävä. Toisaalta jos onnistuisi raskautumaan pian, niin menis samaan syssyyn/tutulla valituksella ja olis nopeammin ohi. En tiedä siis. Luulen että mieli kirkastuu asian suhteen synnytyksen jälkeen.

Mua jänskättää. Klo 12 mulla on mun oman gynen aika! Ja siellä on se ihana ultra! Erityisesti kiinnostaa kohdunkaulan tilanne, outoa ettei mulle annettu mitään kontrolliaikaa neuvolasta, vaikka se on jo pehmennyt ja alkanut vähän lyhenemään. Ja ihanaa nähdä vauva! Kai näillä viikoilla on jo kiinnostavaa missä asennossa vauva on? Vaikkei mulla olekaan niistä tarjonnista mitään hajua.

Huomenna rv 30+0!

Hmmm. Mielenkiintosta pumppu-asiaa. Täällä siis useimmat pumppailevat ja siihen tarvitaan se vekotin. Pakko kai alkaa ajatella asiaa. Ne nännikumit/rintakumit ainakin hankin. Onko joitain muita must-juttuja, joista ei olla täällä puhuttu? Tai mitä olette kokeneet hyödyllisiksi tai tarpeettomiksi?

Huomenta *musta pilvi pään päällä* .. Otan oman aikani ja nollaan aivot tässä kohtaa. Ärsyttää, kun töissä mua ollaan vetämässä joka suuntaan ja pitäs tehdä sitä ja tätä ja tuota ja koko ajan joku seisoo selän takana, että sulla on tämmönen ja tämmönen homma, voitko tehdä .. Mua on vaan yks!! Ja mä oon töissä vaan 8h/päivä. Hemmetti. Ihan varmasti meen syömään ja syön oikein antaumuksella ;) Ei puhettakaan mistään kahvitunneista tälle päivää ja pelkkää juoksemista, joten nyt hengitän syvään.

Sori tilitys, mutta tympäsee.

Postiivisempiakin juttuja on. Niistä mailissa :)

-Brogis

ROAR! ;) Helpotti.. Tuo kakarakin yrittää murtautua kyljestä ulos. Hassua, kun koko maha heiluu kun se riehuu :) Mut ei oikeasti tunnu kivalta, kun se kiipii tuolla pitkin kylkiluita.

Niin,laitoin mailia.

Mietittiin miehen kans illalla nimiasiaa eikä päästy oikeen mihinkään lopputulokseen. Kumpikaan ei keksinyt yhtään sellasta, joka miellyttäs. Mä sit heräsin joskus kahden paikkeilla ja mulla oli kristallinkirkkaana yks kiva nimi mielessä. En vielä ehtinyt sitä miehelle ehdottaa kun se aamulla silmät ristissä laahusti, mutta kysyn mielipidettä iltapäivällä. Se kuitenkin tyrmää tän ehdotuksen, oon ihan varma, mutta saa sitä yrittää :)

Mistä noita rintapumppuja ja nännikumeja saa ostaa? Onko niiden kumien funktio suojata nänniä vai mitenkä? *pihalla näistä asioista* Mä en tiiä miten näistä tisseistä kukaan voi imeä, kun on niin kummallisen malliset. Koko nänni on ihan kivikova. Pahoittelen yksityiskohtaisuutta.

Meki ollaan katottu se Juno. Ihan ok oli, vaikka me ei ollakaan älykkäitä :D No juu. Viikonloppuna katottiin Rennyn viimeisin, eli Cleaner. Mä tykkäsin, koska mulla oli ennakko-odotus että se on ihan surkea. (Koska mies sano niin, mutta lanattiin se kun ei muutakaan keksitty). Ja sitten se olikin surkeaa parempi :) Mut jos oisin ajatellu ennakkoon, että on varmaan tosi hyvä niin sit oisin luultavasti pettynyt.

Minusta Juno oli huikea! Kivat musiikitkin oli leffassa. :)

Tukin muuten teidän mailit taas kuvilla, Angsterilla taitaa olla tosiaan laatikko tukossa.

Pumppuja yms saa tietenkin lastentarvikeliikkeistä, Stockalta tai kaiketi ihan vapaavalinnastakin löytyy rintakumiosastoa. Kumit auttaa jos vauvalla on imuotteen kanssa ongelmia tai rinnat aristavat kovasti. Jellybean, siinä Aventin pumpussa on sellainen pikkuinen "venttiili" ja jos se ei ole paikallaan pumppu käyttäytyy kuten kuvailit. Olisikohan sinulla se ollut jotenkin hassusti?

Eihän se toinen vauva tilauksesta niin vain tule... En halua kuitenkaan lapsia aivan putkeen, haluan nyt nauttia tästä ajasta ilman raskausajan pahoinvointia ja väsymystä. Varmaankin vuoden päästä voisi jättää ehkäisyn pois, mikä meillä tuskin riittää tärppiin, ja sitten ryhtyä aktiiviseen yritykseen kun vauvakuume kasvaa kovaksi. Ikää ja todettuja ongelmia kuitenkin on sen verran, ettei tässä vuosikausia auta peukaloita pyöritellä.

Angstis, meillä yöt menee aika samalla kaavalla. Vauva nukahtaa yöunille 20-22 ja sitten herää 2.30 ja 5.30 syömään. Tai ei edes herää kunnolla, tuhinasta ja ähinästä älyän syöttää ja taas jatketaan unia. Aamulla saattaa valvoa ja seurustella reilun tunnin ja sitten nukkuu vielä tunnin lisää. Päiväunia otetaan vaihtelevasti 1-3h kerrallaan, joiden välissä poika seurustelee parikin tuntia. Yksikseen lattialla/sitterissä viihtyy joitakin hetkiä, yleensä vaatii kuitenkin seuraa ja sitten syliä. Laulamisesta tykkää kovasti ja pelleilystä, silloin saamme parhaat hymyt.

Must-juttuja? No, imetystyyny ainakin. Turhis oli maidonkerääjä, en ole käyttänyt kertaakaan! Liivinsuojia ilman en pärjäisi, niitä pitää olla useita ja kertakäyttöisiä vielä varalla. Kestovaippailu tuntuu päivä päivältä paremmalle, nyt kertiksiä käytämme vain öisin -imevät kuitenkin aika tehokkaasti. Jätemäärä kuitenkin kauhistuttaa, joten harkitkaa ihmeessä kestoja -ei se niin mutkikasta ole loppupeleissä! Me olemme TODELLA epäkäytännöllisiä ihmisiä, eikä kukaan varmaankaan olettanut meistä tulevan edes osakestoilijoita...

Ohhoh, tulipa jaaritusta.

rv 30+5 meni vedet ja syntyi 31+0. Tosin äitiyskortissa jostain syystä lukee että 30+6. 1805 grammaa, 42 senttiä ja pään ympärys oli 29,5cm. Kyllä vielä kolmas ja neljäskin haluttaisiin. Varmaan joskus kolmen vuoden päästä ja nekin pienellä ikäerolla jos onnistuisi niin olisi kiva.

Mulla rintakumit jäi kaappiin lojumaan, mut toisaalta kun ei imetyskään onnistunut niin mitäpä niillä sitten ois tehnytkään. Ei tosin mikään kallis sijoitus kun muistaakseni vaan pari euroa, niin ostin varulta. Halpisliivinsuojat oli todella huonoja ostoksia, kun ei niitä voinut käyttää. Ne tarttuu tiukasti kiinni nänneihin ja on tuskaa repiä irti. Kalliimmat ei tartu. Esim. Natusan ja Ainu on näitä kalliimpia ja halvoilla tarkoitan vaikkapa Dailya. Siteistä muistui mieleen sellainen juttu, että Always oli karsea kun se reikäpäällyskangas tarttui tikkeihin kiinni. Ne siteet joissa oli sileä päällinen, olivat siis huomattavasti miellyttävämpiä käyttää jälkivuotoon. Rinnanlämmittimet (!) oli turha ostos. Mulle niitä kovasti suositeltiin, kun kuulemma rinnat on herkät tulehtumaan. Mut ei mulla ainakaan tulehtuneet kertaakaan vaikka melko huolettomasti olin. Maidonkerääjä oli must alussa, mutta sitten älysin painaa toista nänniä pumppaamisen aikana niin heruminen lakkasi niin jäi sekin kerääjä tarpeettomaksi.

Mut sitten niitä mitä ilman en olisi selvinnyt: mikrosterilaattori, kantoliina, rektaaliputket (oikeasti vissiinkin naisten katetreja) niillä pystyi helpottamaan vauvan oloa jos kakka ei meinannut irrota tai jos oli kovasti ilmavaivoja

Lisää vinkkejä tämän ketjun vauvaantuneilta haluaisin minäkin, että mitä mahdollisesti vielä kannattaisi hankkia.

Moikka tänne kaikille!
Varovasti ajattelin kokeilla miltä tuntuu kirjoittaa tänne puolelle, jonne tasan puolitoista vuotta on yritetty, ja vielä kauemmin haaveiltu...

Oikein kauhistuin kun luin teidän listaa ja iskeytyi tajuntaan kuinka pitkällä te jo ootte ja kaikki melkein samassa vaiheessa! No, toivotaan että saan napattua mahdollisimman monta haaveilijaa mukaani että löytyis sitten samassa vaiheessa oleviakin. Mutta toisaalta te osaatte jo vastata kaikkeen valmiiksi, kun ootte tollaisia konkareita ;)

Sitten selvennyksenä vielä, jos joku on ollut loukkaantunut kun en ole täällä juurikaan käynyt kommentoimassa mitään. Syy nro 1. Ennen lomia mulla oli tosi kiireistä töissä, harvoin jäi työpäivä kahdeksaan tuntiin. Syy nro 2. En ollut kovinkaan vauvakuumeinen, jotenkin pakotin itsestäni sen tunteen pois, ja yritin löytää elämään muuta ajateltavaa. Syy nro 3. Silloin ihan aluksi kun te kaikki tutut muutitte tänne, tuntui pahalta lukea siitä mikä itselle oli niin saavuttamatonta. Mutta tämä meni äkkiä ohi ja syyt 1 ja 2 on kaikista isoimmat.

No, kopsaan tähän mitä kirjoitin meidän puolelle:

Mulla on ihan järjetön teoria, voi kutsua myös täysin absurdiksi ajatukseksi. Mutta mulla tuli mieleen voisiko tää olla alkanut jo edellisessä kierrossa. Se oviksen tikutus mua lähinnä hämää. Kun sain niitä haamuja 6 päivää peräkkäin, kunnes vaan lopetin (eli en tiedä oisko ne jatkuneet…) ja nyt muistan, että vikat menkat oli TOSI niukat (olin ottanut irrotuspiikin ja syönyt luget). No tietty testasin ovistestin nyt raskaana ollessani, ja samanlaista haamua näyttää… Niin että tulipa todistettua tämä huhu että ovistesteillä voi nähdä raskauden… No pian tämä selviää. Senkun pohdin vaan… Ja sinällään mun olemattomat oireeni on vähän ”liian aikaisin”, eli ennen raskaustestiä pohdin että onpa mun kynnet hyvässä kunnossa, ja viime viikolla (ennen helteitä jo) mua janotti ihan kauheasti. Nää molemmat kuuluisi mun käsittääkseni vähän myöhempään vaiheeseen. Spekulointia!

Mutta tää lihominen mua myös huolettaa, jos olisinkin nyt n. viikolla 10 tämän kutosen sijaan, ei ehkä tarvitsisi niin ihmetellä. Ja pari viime viikkoa varsinkin oon syönyt tosi terveellisesti ja välttänyt herkkuja, jolloin yleensä pysyn aika hyvin kuosissa. No, pahoin pelkään että karu totuus on läski, eikä mikään kymmenen solun alkio, mutta hiukan tämä ihmetyttää... Huomaako sitten kun maha alkaa kasvamaan ihan selvästi että jes, tämä on vauva, eikä läskiä? Voi jee mun kysymys näyttää hassulta. No koitan malttaa vielä 11 päivää niin ultrassapa sitten nähdään missä mennnään!

Ihanaa saada sut Neilis tänne :)
Ja juu, toivottavasti saat aikaan samanlaisen plussavyöryn mitä meillä oli silloin aikaisemmin :)

Voisihan tuo pohdintasi olla hyvinkin totta, eihän sitä tiedä. Sulla on ilmeisesti varhaisultra nyt tulossa? Se kesto onneksi selviää siellä koon perusteella.

Ja älä tuosta lihomisesta huolehdi! Muistaakseni sussa ei ole ollut grammaakaan ylimääräistä... (Eihän suhun ehdi mikään tarttumaan kun viipotat ympäriinsä :) ) Aluksi maha voi turvota ja olo voi tuntua tosi läskistyneeltä. Mutta se ei siis ole läskiä, turvotusta vaan (ah niin todella ihana yhdistelmä ylimääräistä vettä ja ilmaa). Sen turvotuksen takia voi tuntua hyvinkin alussa, että pitäisi kaivella isompia vaatteita esiin kun normaalit ahdistavat. Ja muista, että tuo turvotus johtuu vauvasta, vaikka pikkuinen ei ole vielä kuin se onnettoman kokoinen solukasa.
Mutta siis, älä murehdi tuosta läskistä nyt. Ihan vielä et voi tietää tuleeko sulle vaikka hurjan kova pahoinvointi päälle. Se voi heittää painon hyvinkin alas. Ja toisekseen, imetykseen tarvitset jonkun verran ylimääräistä. Ettei pikkuinen syö sua ihan hengiltä ;)
Ihanaa saada sut tänne. Ja kysele ihmeessä niitä hassunkin näköisiä kysymyksiä. Niitähän me muutkin... ;)

Varmaan puolet porukasta ehti kirjoittaa tässä välissä, olin taas harvinaisen hidas :)

rosisko se kyseli vauvahaaveista tämän jälkeen?!
mä taidan olla hullu, mä haluaisin nyt heti toisen vauvan... mutta jotta hulluus ei saa kokonaan valtaa niin toivoisin muksuille 1 1/2 - 2v ikäeroa... :) mutta saas nähä kuinka sitä malttaa... ku aikaa täytyis kuitenki ehkä hieman antaa palautumisee että pystyis ilman ihmeempiä vaivoja kantamaa toisen suht loppuun asti..

neilikka, suuret onnittelut ja tervetuloa tälle puolelle <3

mulla on pikkuneiti sylissä et siinä syy jos löytyy kirjotusvirheitä ;)

mökiltä terkkuja!

Neilikka,ihan uskomatonta!onnea!siis kerro tarkemmin,käytitkö täs kierrossa mitään jne? Oon niin onnellinen sun puolesta!

Tosta lihomisesta,taidettiin olla samalla bmi:lla ja siis mulle tullut nyt n.6kg lisää. Alussa tosiaan on varmaan turvotusta ellei ole kovasti mässäillyt..ja sulle pitääkin tulla lisää että jaksat. Mähän söin alussa 3-4 lämmintä ruokaa päivässä kun oli heikko olo muuten.

Mites rosan gyne meni?
Rv23+3

Lämpimästi tervetuloa Neilikka tälle puolelle!

Mulla on ihmeesti toka odotus sujunut paljon vähemmin vaivoin kuin ensimmäinen. Tai sitten niitä ei ehdi miettimään nykyään.

Teretulemas Neilis! :) Ultraa odotellessa juu, olispas jännää jos oisitkin jo viikolla 10. Menis monta alkuraskauden stressiviikkoa ohi ihan huomaamatta.

Tuosta vauvamahasta ja sen erottamisesta turvotuksesta ja siitä ihtestänsä eli pläskistä.. Mulla sen tunsi aluksi kun oli selällään sängyllä ja vielä roikotti jalkoja reunan yli. Sillon tuntu alavattalla se kumpu. Tälleen istuessa mietin välillä vieläkin, että liekö tämä vauvamahaa vai vaan plösöä :) Mut jos sä ootkin jo 10. viikolla niin hyvinkin voi jo tuntua vauvamahaa.

Mun pitää kirjottaa noita teidän must-juttuja johonki ylös.. Hmm.

Miten tuntuu niinku ois flunssa tulollaan. Ei haittaa, sais olla kotona hetken.

Nopea omanapainen morotus! On niiiiiin kiva ja helpottunut olo gynekäynnin jälkeen!

Tytölle ei olleet kivekset edelleenkään kasvaneet ja gyne veikkasi että tyttönä pysynee. Mutta tärkeintä tietenkin oli että kaikki oli muuten kohdallaan. Raivotarjonnassa, kaikki mitat vastas viikkoja tai ylikin. Painoarvio 1855 grammaa jo, eli neljän viikon päästä ei alettais synnytystä estelemään. Huimaa. Kasvuvauhti kun on näillä viikoilla noin 200 grammaa. Kohdunkaula ei ollut lyhentynyt. Ollaan tosi onnellisia täällä. Nyt lähdetään mökille pariksi päiväksi kun miehellä vapaata. Mäkin aion ostaa pullon (tai jopa kaksi) ykkösolutta ja lämmitetään sauna ja uidaan; ihanaa. Lupaan olla heittelemättä elektroniikkaa mereen ja olla kiltti miehelle.

JB, mikä funktio on mikrosterilaattorilla? Liittynee tuttipulloihin...?

Mikrosterilaattori maksaa vain jotain 30 euroa ja sillä saa steriloitua tuttipullot, tutit ja rintapumpun osat. Säästi erityisesti alkuaikoina ihanasti aikaa kun ei tarvinnut vahdata kiehuvaa kattilaa liedellä.

Jäi juttu kesken kun natiainen kiekui vieressä.

Tosi hyviä ultrakuulumisia Rosalla, kun muutoksia ei ole tapahtunut. Ja hienosti on jo kokoa pikkutytöllä!

Mä oon sinnitellyt alkoholittomilla oluilla ja ne on pahoja! Ainakin Nikolai, Holsten ja Bavaria. Sellaisia paksun ja makean makuisia. Taidan itekin siirtyä ykköseen, jos vaikka olisi parempaa.

Yhteistyössä