21. Ajatuksista odotukseen 0808

  • Viestiketjun aloittaja Rosis
  • Ensimmäinen viesti
Lumis
Jtp:llä mennään! Aioin tikuttaa, mutta en taida ehkä jaksaakaan, kun jtp on kerran toiminut. Huomenaamulla pistetään kello soimaan aikaisin vauvantekoseksin merkeissä ;)

Kirjoitin pitkän pätkän mietteitäni kirkosta, mutta pyyhin sitten pois. Viisaammat sanovat, ettei uskonnosta ja politiikasta auta käydä kiistelemään. Sanon nyt vain sen, että mielestäni mihin hyvänsä kirkkoon kuuluminen ja Jumalaan uskominen ovat kaksi täysin eri asiaa. Olen niinikään havahtunut tänä kesänä miettimään suhdettani kirkkoon ja harkitsen eroamista.
 
mi-iu
Brogan, mun mies sai synnytyksestä 10- pistettä... miinus siitä kun alussa nukku (ihan sallittavaa) mutta kun varta vasten huikkasin suihkusta et nyt se jyväpussi mikroon että mä tuun kohta sinne.. niin mies kyl nosti päätään ja vastas joo ja sit ku menin niin tää nukku eikä ollut tajunnut mitään... voi raukka.. :D kyl se siitä äkkiä sit tokeni ku herätin ja kysyin et NO MISSÄ SE PUSSI ON.. mieheltä meni hetki ennenku tajus mistä puhuin..
Ponnistusvaiheessa kovasti kannusti ja "karju" et anna mennä ja edistyy edistyy... jos olisin jaksanu niin olisin välillä käskeny sen pitää suunsa kiinni.. mutta hyvä että kannusti, kyl se autto..
ihana mies kyl oli, enkä kenenkää muun kanssa olis edes halunnu lähtä synnyttelemää.. ja ammeessa kun olin niin parhainta oli miehen käsi kun puristin sitä niinku kättä väännettäis (mut siis en tietty vääntäny, puristin vaan) se autto todella :)
Niin ja kyllä se itku tuli ku napero oli ulkona... en voinut tajuta et semmonen iso pikkunen "valas" oli mun mahasta tullut ja et se on meijän ikioma... (mä aina kuvittelin et vauvat on pieniä;) )

Täällä käytiin mun isän synttäreillä tänään ja neiti teki ukille kortin ;) piirsin sen kädenjäljen valkoselle paperille ja sen liimasin pahviin ja kirjotettiin hyvät synttärit ukille.. sit beiben nimi+vanhemmat... se oli kivaa :D

Tääl ei olla viel uskallettu harrastelemaan sänkyleikkejä, kun tuntuu että leikkauskohdan jossain tuol taaempana vähä kiristäis.. varmaan joku suoni tai joku millä kestää vähä kauemmin parantua.. mutta se taas ei varmaan vaikuttais koko hommailuun ellei sit just keksi jotain semmost et joku kohta painais siihen tai jotain... mut ehkä ens viikolla... vkloppuna tulee miehen kaveri yökylään niin ei ehkä sillon viitti kokeilla ;D mut hyvä huomio täs on se et halut on tosiaan palannu normaalille tasolle;) raskaana ollessa ku ei todella tehnyt mieli...

Ehkä on aika mennä jo nukkumaan... huomenna mennää neidin kans käymään mun äitin työpaikalla visiitillä.. :)

Mi-iu
 
baltsu*
Halitus Maijuliinille, kiva kun kävit kertomassa kuulumisia.

Lumpparille peukutukset ja tsempit jtp-taktiikkaan. Onnistuiko kellon soittoon herääminen?

Bro, mies saa arvosanan 8. Ei päässyt näyttämään taitojaan kun synnytys oli niin nopeasti ohi. Eipä jäänyt traumojakaan, vaikka muuten onkin aika herkkä tuollaisissa asioissa.

Nyt taitaa pikkumies heräillä... Leppoisaa perjantaita!
 
sade81
mailissa anoppivalitusta.

Maijuliini, toivottavasti tilanne selkiintyisi ja tietysti mielummin haikaran suuntaan!

nakkisarvista tuli ihan ylinameja, laitoin osan jauhoista täysjyväjauhoina niin olivat vähän terveellisempiäkin, tässä ohje http://www.maku.fi/reseptit/resepti/Nakkisarvet/1324.html

Angstis, vaikuttaako se äitiyspakkauksen lämpöpussi riittävän lämpimältä? siis riittääkö sinne alle sisävaatteet vai jotain enemmän?

Mä odotan tosi paljon muskaria, meillä taitaa olla suositus että 3kk ikäisen kanssa saa mennä niin sinne sitten heti. musiikki on muutenkin mulle niin tärkeää ja rakastan lastenlauluja ja -leikkejä joten alkukeväästä yritetään kyllä mennä. Tuo onkin ainoa harrastus jota olen miettinyt, vauvauintiin ehkä, mutta ei kai vauvalla nyt niin paljoa tarvi kaikkea olla.

Nyt lähti sitten vika kolmannes täällä käyntiin, jännää. ja painoa tulee kai n.5kg vielä lisää jotain kokonaispaino mulla olisi sitten +14kg.

Niin ja saatiin eilen nyt sitten edistystä hoitotason suhteen, eli pesutorni purettiin vierekkäin ja nyt pitää enää laittaa se taso siihen ja muutama hylly tms hankkia vaipoille ja tarvikkeille ja sitten se pehmuste meillä jo onkin.

ihanaa kun tulee vkoloppu! mitäs suunnitelmia teillä on? me siis mennään sinne häihin huomenna ja sunnuntai vaan ollaan.

niin ja Brogikselle vielä isot tsemppihalit vitutuksen kestoon!
rv28+0
 
sade81
Lumis, täysin samaa mieltä tuosta että kuuluuko kirkkoon ja uskooko Jumalaan ovat nykyään niin kaksi eri asiaa. muutamat tuttuni ovat eronneet kirkosta ja liittyneet esim. helluntaiseurakuntaan, eli kun mediassa aina puhutaan paljon siitä niin paljon eroaa kirkosta niin ei ikinä mietitä sitä että saattavatkin liittyä johonkin toiseen kirkkoon.

no voihan höh..täällä alkoi taas satamaan :( toivotaan että loppuu pian niin että pääsen sinne lastenvaateliiken aleen.
 
Jellybean kirjautumatta
Meillä eilen oli pitkästä aikaa sutinaa makkarin puolella. Kyllähän se vähän miettimistä ja nauramista oli alkuun kun maha alkaa olla jo tiellä, mut tyytyväisiä oltiin kyllä lopputulokseen molemmat. ;)

Lumikselle peukkuja! Ja Maijuliinille myös!

Mulla on myös kummionglema, kun en tiedä ketä pyytää. Kaverit on kaikki levinneet jo ympäri suomea, eikä niistä osaa valita niitä just läheisimpiä. Irkulle on mun puolelta sisko ja sen avokki, sekä miehen puolelta kaksi sen hyvää ystävää. Varmaan taas tehdään silleen että mä päätän kaksi ja mies kaksi. Toista siskoa varmaankin pyydän kummiksi, mut toivottavasti se ei suutu jos en pyydä sen poikakaveria vaan jonkun kaverini.

Jellybean 33+1
 
Rosis
Ihana kuulla Maijuliinista! Toivottavasti kierto on kunnossa ja pääsette pian yrittämään taas. Pidä meidät ajan tasalla!

Lumis, aamen. Olen ihan samaa mieltä. En täällä viitsi pohtia noita syitäni kirkosta eroamisella, vaan höpötän lähinnä seurauksista. Summa sumarum, ei kirkko ole ihan tämän päivän tasalla vaan raahaa jälkijunassa ja muuttuu/myötäilee (esim. tasa-arvoa) vain pakon edessä (tai siis erolukujen kasvaessa). Meillä on tässä ihan vieressä MLL:n perhekahvila, vai mikä onkaan, mutta siellä on kivan näköstä toimintaa vauvaperheillekin, muskaria ja muuta. Yksi päivä sieltä tuli ihana tuoksu, paikka oli täynnä perheitä ja ovessa lappu "Lettuannos 50 senttiä". Mies ehdotteli jo että eikö voitais mennä syömään lettuja kun meillä on tuo maha kuitenkin.

Me lähdetään nyt neuvolaan ja palkkapäivän kunniaksi mennään ostamaan imetysliivit. Sekin on niin hassua. Aina ennen rintsikoiden osto on ollut huvia ja kivaa, kun ei nuo mitään tukea ole tarvinneet, vaan lähinnä vain näön vuoksi ostelin romanttisia tai seksikkäitä "kehyksiä" rinnoille. Nyt sitten meijereille funktionaaliset karsinat. Laastarin värisiä en varmasti ota.

Lumis, onnistuiko aamuseksi? Jellybeanille aplodit makkaritoiminnasta! Sade, kiitos nakkisarvireseptistä! Brogikselle piti sanomani jotain tärkeää enkä millään muista mitä...

Perjantai!!!
 
Rosis
Vielä: Kiva kun kerrotte miten miehenne suoriutui synnytyksestä. Statistejahan nuo siellä ovat, mutta eivät he sille mitään voi ettei heillä ole kipuja ja että nainen vain synnyttää. Varmaan kamalaa kun oma rakas on kamalissa tuskissa. Lisää kokemuksia!
 
Lumis
No aamuseksi onnistuu aina... Jos mies saisi valita, ei mihinkään muuhun vuorokaudenaikaan sekstailtaisikaan. Mä olen se, joka makaa kuola poskella ja kysyy, että saako vielä nukkua... :D

Onko täällä muuten käsityöihmisiä? Ajattelin kutoa jotain kummallekin kummilapselle jouluksi, ottaisin mielelläni ohjeita vastaan. Jotain jänniä lapasia ja tossuja/pipoa ajattelin.
 
sade81
Lumis, voisit tulla opettamaan muakin kutomaan...

Löysin sieltä lastenvaatealesta 15eurolla haalarin 50-56cm, oli ihan hirveästi kaikkea ihanaa mutta ilman miestä en nyt viitsitnyt seota ja kun melkein kaikissa pitäisi tietää kumpi tulee niin sekin vähän rajoittaa. Tuo haalari siis tuntuu ainakin lämpimältä, on NameIt:n..enkä nyt tiedä miten toppaista vauva tarvitsisikaan ja kun vertailin siellä muita niin saman paksuisia tuntuivat kaikki olevan. Mutta siis tuo oli joka tapauksessa nyt tosi edullinen ja sillä pärjää ekat kuukaudet.

On kyllä vaarallista kun on tuollainen vauvakauppa ihan naapurissa ;)

Rosis, mua ärsyttää ihan sama juttu. Siis kun nykyään rinnat niin isot että tarvitsevat jo tukeakin ja tuntuu että ei löydy mitään kivoja liivejä, ainakaan imetyssellaisia..tai löytyy varmaan jostain erikoisliikkeestä jos on valmis maksamaan kunnolla. Mähän ostin jo silloin aikoja sitten nämä Triumphin perusvalkoiset, mutta käytän näitä päivittäin, tukevat tosi hyvin ja kupissa oli sen verran tyhjää että on nyt raskauden edetessä hyvin täyttynyt ja vieläkin mahtuu vähän pyöristymään.
 
sade81
niin ja se Reiman haalari josta saisi sen makuupussin niin olisi ollut 30e, eli kaikki vauvapuvut olivat -50%..mutta päädyin tuohon halvempaan kun käyttöikä kuitenkin vielä niin lyhyt
 
sade81
siis ei oo todellista! tutkin tuota haalaria tarkemmin ja siitäkin saa makuupussin =) jalkavetoketjut saa avattua ja ne jalka-aukoissa on napit noilla voi siis pitää kiinni ja kun vauva isompi niin ne voi avata ja laittaa töppöset jalkaan.
 
Saana...
Terveisiä neuvolasta, kaikki ok. Painoa tullut nyt 7kg. Inhottaa kun ei pääse lenkille.
Siis meidän kaupungissa on perhevalmennusta! Siis synnytysvalmennuksen lisäksi. 2 kertaa olisi joskus lokakuussa. Toivottavasti ehdin käymään ne ;) Synnytysvalmennukseen pääsee täällä vasta viikolta 34 eteenpäin.

Lumis, mä RRRRakastin pienenä sellaisia kissalapasia. Raidallinen varsi, kissan naama kirjottuna ja sitten ihanat korvat sormenpäiden kohdalla. Siis ihan sellaiset kolmiot, mitkä oli neulottu kaksinkertaiseksi.

Sitä mietin tuossa haalari-pussiasiassa. Kun siis katselin sitä eisbärchenin pussia. Jonka siis saisi turvaistuimeen laitettua. Mutta sittenhän lasta ei voi ottaa pakkasella ilman istuinta autosta pois ilman, että avaa ne kaukalon turvavyöt sen pussin sisältä. Hmm. Tulipa taas sekavasti ilmaistua. Ymmärsiköhän kukaan mun ongelmaani. Vai onko tässä edes ongelmaa?
 
Jellybean kirjautumatta
Samaista pussia oon itsekin katsellut. Meillä tosi harvoin otettiin kaukalosta lasta mukaan, joten siinä ne näe ongelmaa meidän kohdalla. Jos sellainen tilanne tulisi, niin jos pikkuisen avaisi vetoketjua että oma käsi mahtuu siitä ja sit avaisi vyöt pussin sisältä? Luulen että ne vyön aukot on kuitenkin niin suuret että mahtuu hyvin vetämään läpi jos pikkuisen avittaa. Ymmärsitköhän puolestaan mun selityksestä mitään?

Mulla on niiiiiin pinna tiukalla. Syönti meni ihan pipariksi ja pari kertaa jo tiuskaisin kun löi ruuat lusikasta.. Kyllähän tuon ikäinen jo kumminkin EI:n alkaa ymmärtää, mut itestä tuntuu jostain syystä pahalta kun joutuu komentamaan ja pikkuisella huuli väpättää.
 
sade81
Saana, onnittelut taas hyvin sujuneesta neuvolakäynnistä :) mä kävin aamulla vaa'lla taas kun uusi viikko alkoi ja painoa nyt tullut vähän vajaa 9kg. Kävin tänään siis pienellä pyörälenkillä niin pyöräily alkaa jo vähän hankalaa kun pitäisi olla niin suorassa että masu ei litisty.ja Saana, jos ei kävely onnistu niin pystytkö tiskaamaan tms? nehän kuluttaa myös energiaa jos siis sen vuoksi murehdit kun ei voi juuri enää kävellä.

Saana, joo oon miettinyt ihan samaa tuossa kaukalolämpöpussissa. Eli on varmaan superkätevä jos autoilee paljon ja menee sen turvakaukalon kanssa esim kauppaan, mutta entä jos haluaisi mennä kauppaan ilman kaukaloa ja laittaa vauvan niihin ostoskärryjen kaukaloon?? tuon takia mekin päätettiin että ellei jollain tutulla ole jolta saisi lainaan niin kyllä se haalari on ehkä sittenkin kätevämpi. ja saahan niissäkin sen etuosan avattua niin ei tule autossa liian kuuma.

ai niin, sitä piti kysyä noista synnytysvalmennuksista..opetellaanko enää nykyään sitä hengitystä ym vai näyttääkö se vaan miten kuuluisi ja se on siinä? siis kun leffoissa ja äitini muisteli että silloin olisi ollut se että istutaan lattialla ja mies tukee ja opetellaan hengitystä (vai kuuluiko tuo siihen aikakauteen kun kaikki synnyttivät samassa asennossa?) me mennään vasta parin viikon päästä siihen synnytysvideovalmennukseen.
 
Jellybean kirjautumatta
Saanalle onnittelut hyvin menneestä neuvolakäynnistä.

Mulle neuvolan terkka sanoi ettei synnytysvalmennuksessa opeteta hengitystekniikkaa, vaan kätilön pitäisi neuvoa se sit synnytyksessä. Ei kyllä mua kukaan neuvonut. Mut jostain luin, että pitää hengittää nenän kautta sisään ja suun kautta ulos ettei ala hyperventiloimaan. Kun se kipu sai mut hyperventiloimaan ja meni käden ja jalat tunnottomiksi ja päässä kilisi, mut nyt sit tiedän miten pitää hengittää. Ainakin teoriassa.
 
angsteri
Broukani, synnytys meni myös mieheltä hyvin ;). Se istui mun pyynnöstä mun takana, n.3m:n päässä, kun en halunnut sitä siihen lähelle, saatika sitten silittelemään tai mitään. Mä vain halusin, että se on läsnä. Välillä toi vettä. Tää oli siis mun toive. Sitten itse vauvan hoidosta sairaalassa hän saa 10!! Hän vaihtoi kaikki vaipat ja mä vain imetin, kun hän Nukkelin siihen vierelle toi.

Sade, mä luulen, että se lämpöpussi on ihan tarpeeksi lämmin. Etenkin jos vain tehdään siirtoja autosta sisätiloihin. En ole vielä sen paremmin tutkinut. Sun löytö alesta kuulostaa erinomaiselta!! Siitä hengitystekniikasta. Mulla kätilö sanoi vain, että hengitä nenän kautta ja mä vaan koitin hengittää mahdollisimman rauhallisesti. Synnytys meni sen suhteen hyvin ja itse ponnistusaikakin oli vain (?) 28min, kun yleensä se on ensisynnyttäjällä n.50min, jos oikein muistan.

Vituttaa, kun mies lähti mökille. Kai se turhaa on, kun ei hän ole käynyt siellä koko kesänä ja hän palaa kotiin jo huomenna. Jotenkin nyt on vaan väsynyt olo... Mä vain olen tämän ja huomisen päivän. Sunnuntaina koitetaan tehdä jotain mukavaa.

Maijuliinille voimakkaita plussia ja ensin tietenkin menkkoja! Oli kiva kuulla sinusta!
Samoin meidän Lumpparille voimia ( ;) ) seksittelyyn!!
 
Rosis
Angsteri, miten on ilta mennyt? Onko vielä ärsytys, vai parempi mieli? Samma här: Mäkään en kestä mitään silittelyä jos olen kipupäissäni tuskissa ja sitten vielä synntys, kun täytyy tosissaan keskittyä. Mä haluan miehen ehdottomasti pääni viereen tai taakse, ei tartte mennä kurkkimaan alemmas. Hän on mun tukena siellä ja ehtii nähdä vauvan pään myöhemminkin kuin juuri silloin sitä ulos pusken.

Sade, mäkin olen vain suurin piirtein Täydellisissä naisissa nähnyt kun harjoitellaan yhdessä hengitystä. Valmennuksessa kertoi että on monia tapoja, mutta ei sitten yksityiskohtaisemmin selittänyt miten (vain että ne jotka ovat opetelleet joogahengityksen, heille siitä on apua ja että kukin tyylillään, että kätilö neuvoo sitten).

Lumis, hienoa että aamuseksi sujuu! Oi niitä aikoja...

Neuvolassa kaikki hyvin, verenpaine tosi hyvä, hemoglobiini 130, painoa tullut melkein 13 kiloa. Sf-mitta yläkäyrällä edelleen, mutta tosi tasainen käyrä. Outoa: Meidän neuvola suljetaan (en tajunnut täysin syytä; hometta, suojelukohde, pakko sulkea?). Neuvola muuttaa ja uusi avataan lokakuun alussa. Sain seuraavan ajan vasta 3.10. Viikko ennen la:ta. Soittavat, jos eivät ole saaneet avattua uutta neuvolaa siihen mennessä. Aika hurjaa. Viimeksi kertoi että tulee synnytyksen jälkeen kotikäynnille, mutta nyt sanoi että se on muuton takia mahdotonta. Mutta pääsen synntystapa-arvioon ultraan! Kun normaalistihan se on neuvolalääkärin tekemä. Eli nyt pääsen vielä ultraan näkemään vauvan. Ja mikä tärkeintä, tekevät kokoarvion ultralla. Se on tosin vasta 23.9. Ja just näillä viikoilla neuvolakäynnit tihenisi. Mutta byrokratian takia ei voi käydä muissakaan neuvoloissa.

 
angsteri
GUUUU MORROOOOON!

Hehkutan heti, että meillä meni yö ihanasti ja Nukkeli nukkuu vieläkin. Heti on eri fiilis!

Myös Rousalle onnittelut neuvolakuulumisista! Outoa, ettet voi käydä neuvolassa, kun täällä täytyy vk:n 30 jälkeen käydä siellä kahden viikon välein ja muistaakseni vk:n 35 jälkeen kerran viikossa. Tosi outoa toi sun kertoma käytäntö!!! Se sun neuvola viikkoa ennen LA:ta on mun mielestä liian myöhään. Voi hyvin olla ettet edes pääse sinne (nyytti jo kainalossa). Mun mielestä on tosi hassua ettei sua enää tutkita kuin kerran (tosin ihanaa, että se on ultra!!!) Sinuna vaatisin vielä kuitenkin kotikäynnin sen ultran lisäksi. Sehän on kuntien velvollisuus järjestää toimivat neuvolapalvelut. Perhanan byrokratia!
 
sade81
Rosis, onpa tosiaan outoa ja harmillista! siis menee kyllä aika arveluttavan lähelle LAta, ja kun miettii muita joilla LA vähän aiemmin niin nehän jäävät sitten kokonaan ilman! no kai sitä silti pääset johonkin toiseen neuvolaan tms jos on oikeasti tarvetta??

täytyy toivoa että meillä tuo synnytystapa-arviointi tehdään myös ultralla vaikka terkka vaan tekeekin mutta kun on ultralaitteet käytössä niin olisi aika outoa jos vaan käsimitalla arvioisivat.

Ei yhtään jaksaisi lähteä sinne kaverin häihin, ulkona tosi kylmä ja nukuin tosi huonosti kun taas lonkkia särki :/ täytyy tänään kääntää patjasta se kovempi puoli jos tukisi paremmin (meillä siis sellainen sänky että on eri vaihtoehtoja).

Miehen kaveri soitti eilen ja sanoi että niillä on meille 2 laatikollista vauvanvaatteita =) nyt en malta odottaa että pääsisi niitä katsomaan. on se kiva olla aina jotain uutta ja itsehankittuakin mutta ihan mielettömän ihanaa että ei tarvi kaikkea itse ostaa.

ja ihanaa että Nukilla ollut hyvä yö =)!
rv28+1
 
Rosis
Ihanaa että Nukkelilla ja mamalla meni yö hyvin!

Mä en tajua yhtään tota meidän neuvolaa. Se siis ei ole mikään käytäntö, vaan käyntejä alkoi jo olemaan kahden viikon välein ja terkka sanoi että että nyt niitä kuuluisi olla kerran viikossa. Mutta sen talon sulkeminen tuli kaikille yllätyksenä ja joutuvat muuttamaan yhtäkkiä, joten eivät itsekään tiedä mistään mitään. Soitan sinne ensi viikolla, ne saa järjestää ne käynnit mulle muualle kun ei kerran pysty itse niitä hoitamaan. Nih.
 
angsteri
Hienoa Rousismus, good attitude!

Toivottavasti Sadella on mukavat häät tiedossa ja olo parempi!

Ostin tänään miehekkeelle villaneulee yllärinä. Saa sen sitten illalla, kun tulee ja joululahjaksi sen aikaisemmin puhumani villatakin. Loistava päivä ollut tänään! Toivottavasti isukkikin saa nähdä Nukin hyväntuulisena....
 
sade81
Ihanaa että Angstiksella päiväkin sujunut hyvin, jännää miten paljon hyvin nukuttu yö piristää =)

ja Rosikselle onnittelut oikeasta asenteesta, meet ja näytät niille kaapin paikan ja sen että raskaana olevaa naista ei kannata hermostuttaa ;)

Häät meni muuten hyvin mutta jouduttiin lähtemään suht aikaisin kun ruokana tarjottiin ainoastaan kalaa (jota en siis syö) joten söin sitten vaan ruisleipää ja sillä ei kauhean pitkälle pötki. ja kun ruoan jälkeen ei kahteen tuntiin ollut kakusta/kahvista vielä edes tietoa niin päätettiin lähteä sitten kotiin. Sinällään harmi kun oli tosi mukavat ja viihtyisät häät mutta nuo pari mokaa(?) verotti meidän osalta tunnelmaa.

Korkokengät eivät ole kyllä enää paras mahdollinen jalkine, vaikka nytkin suurin osa päiväst kuluikin istuessa niin (ja ehkä sen vuoksi) jalat on turvonneet vähän ja tosi hellinä. mutta nyt nukkumaan niin huomenna jaksaa taas nauttia vapaapäivästä miehen kanssa.
 

Yhteistyössä