Ajatuksista odotukseen 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rosis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ore, sut tuntien sä lähdet pian sitä karhua metsästämään. Ja saat sen myös kiinni. Mutta jos nyt koittaisit ihan noita perinteisiä keinoja vielä. Toisaalta kai se vauva sitten pukkaa ulos kun on siihen valmis. Mutta jos on tyyppiä kaikki-mulle-heti-nyt, niin noi päivät la:n jälkeen tuntuu vuosilta.

Angsterille halauksia. Jänskättää sun puolesta. Pidän peukkuja neuvolaan; tulehan ilmottelemaan sitten pian kuulumiset.

Mä olin täällä äitini luona yötä ja sain ihanan tekstarin aamulla mieheltä "Huomenta rakkaat, miten mun tytöt voi?", eikä se tarkottanut mutsini koiraa. Kirjotinkin eilen mailissa, mutta laitan tännekin. Eli mun äiti joutu sairaalaan viikoksi ja saa 2kk sairauslomaa jonka ajan joudun hoitamaan sen koiraa. Muuten ok, mutta meillä on kotona kissa ja ne ei tule toimeen ellen ole paikalla, joten aikamoista ramppaamista tästä kesästä tulee. Äitini isovarpaan luu (se möntti josta varvas lähtee) muokattiin uudestaan ruuveilla kii ja nilkka operoidaan tänään, eli ei saa ainakaan kuuteen viikkoon kävellä. Onneksi ei käynyt pahemmin. Tulin niin myöhään sairaalasta tänne ulkoiluttaa koiraa etten jaksanut lähteä enää kotiin. Siirsin äidin sängyn sohvan paikalle jotta pääsee helpommin vessaan ja näkee telkkarin.

Vauvan liikkeet on alkaneet tuntua useammin ja selkeämmin, ihanaa. Muutenkin voin tosi hyvin, supistuksia ei enää ole ollut. Migreenissä toimi smurffin laki, eli heti kun sain reseptillä Miranaxia, joka kulkee koko ajan laukussa mukana, maigreeniä ei ole kertaakaan näkynyt.

Huh tuo äitisi jalka kuulostaa hurjalta...

Siis mitä, Miranaxia saa siis käyttää? Kuinka paljon saat ottaa kerralla? Ja mä kun olen kärvistellyt panadolin voimalla vaikka kaapissa olis Miranaxia riittävästi. Pöh.

Pilkun viilausta, juridista soopaa ja tosikkomeininkiä, SAA OHITTAA:

Amilda kirjotti kummiuden yhteydessä, että tekis testamentin jolla määrää tutun pariskunnan lastensa huoltajiksi jos itselle käy huonosti. Sellaista testamenttiä ei Suomessa ole olemassakaan, tai jos sellaisen kirjottaa sillä ei ole mitään juridista merkitystä. Homma menee niin, että voi sopia/pyytää jonkun ihmisen kanssa etukäteen että hän hakee huoltajuutta jos itse kuolee, ja vanhemman kuoltua tämä hakee oikeudelta huoltajuutta. Usein isovanhemmat hakevat lastenlastensa huoltajuutta, ja sitä lakia ollaan parhaillaan tekemässä helpommaksi.

Mutta: Yleensä tehdään niin, että jos sairastuu vakavasti (onnettomuus tai syöpä, ihan mikä vaan joka uhkaa henkeä), sosiaalitoimiston kautta voi hakea esim sisarukselleen tai ystävälleen oheishuoltajuutta, jonka saa parissa päivässä. Näin voi tehdä vaikka lapsen isä olisi elossa ja hyvinvoiva ja yhteishuoltajuus toimiva, mutta tarvitaan tietenkin biologisen isän suostumus ja allekirjoitus. Oheishuoltajuuden saa siis käräjäoikeudelta parissa päivässä, mutta se vaatii painavan syyn, sitä ei voi etukäteen "kaiken pahan varalle" tehdä.

Oletetaan että kummatkin vanhemmat olis kuolemassa, mutta ehtivät hakea (sairaalassa) oheishuoltajuutta jollekin läheiselleen. Sitten jos kummatkin vanhemmat kuolee, oheishuoltaja saa pitää lasta myös huoltajuusoikeudenkäynnin ajan ja saa helpommin huoltajuuden. Mutta siis jenkkityyliin täällä ei voi lapsiaan testamentata.

Saana, mäkin kärvistelin panadolilla, joka ei auttanut yhtään. Pääsin neuvolan lääkäriin, ja sattumoisin pääsin ylilääkärille (joka oli edellispäivänä Iltiksessäkin). Hän sanoi että ehdottomasti Miranaxia nassuun heti migreenin ekoista oireista. Pakkausselosteessa lukee ettei suositella raskaana oleville, koska ei ole tutkittu. Mutta mun lääkäri sanoi että ehdottomasti sitä nyt, että tekee paljon huonompaa vauvalle kärvistellä kivuissa. Hän sanoi ettei ole ikinä mitään negatiivista Miranaxista käytännössä huomannut. Että Miranaxia voi syödä aivan normaalisti rv 32 asti. Se oli niin vakuuttava, että mä uskoin. Olen vain pari kertaa joutunut ottamaan, mutta tosiaan kun otan heti orastavaan särkyyn niin se ei ikinä pääsee käynnistämään kunnon jomoksi.

Ok, hyvä tietää. Sanoiko mitään siitä, kuinka paljon voi kerralla ottaa? Mulla ei ole enää hajuakaan mitä siinä pakkaslapussa sanotaan, kun olen yleensä ottanut heti sen 1½-2.
Heh, mun on turha tuolta neuvolalääkäriltä mitään alkaa kyselemään. Silloin kun mainitsin käynnillä siitelpölyallergiasta, niin oli sitä mieltä, että suun kautta otettavia ei saa käyttää, kun niistä ei ole kokemusta. Joo-o, aika harvasta lääkkeestä varmaan on _riittävästi_ kokemusta. ;)

No joo, riittäköön purkaukseksi. Yh, pitäisi keksiä jotain syötävää.

No tietenkään mulla just nyt ei ole mukana sitä Miranaxia, vaikka just sanoin että aina on. Toivottavasti särky ei ala kun huomasin sen puuttuvan...

Mutta siis ihan normaalisti saa käyttää rv 32 asti. Katon kotona mitä pakkauksessa luki, mäkään en muista nyt. Mua epäilytti se kun selosteessa luki ettei saa käyttää raskaana niin tarkastin vielä gyneltä ja se sano että pakko niissä on lukea noin JOS ei ole tarpeeks tutkittu, eli niin pakko lukea noin.

Heh, puskassa väijymisestä olis kyllä saanu vähän jännitystä tähän päivään, mutta myöhästyin karhumetsältä. Kaveri oli listitty aamulla n. klo 9 keskustan tuntumassa. Eli se siitä. Ja aurinkokin meni saakeli pilveen heti kun sain siivottua. Eli se myös siitä, auringonotosta nimittäin, tarpeeks lämmintä olis kyllä muuten. Mutta jospa se sieltä tulis vielä esiin.

Ehkä mun on nyt sitten pakko alkaa tekeen koulutukseen liittyviä etätehtäviä. Olis kyllä ehkä hyväkin, koska palautuspäivä on 26.5. ja sikäli mikäli yhtäkkiä joutuis lähtä synnärille, niin tekemättähän ne auttamatta jäis. Mutta kun on sellanen aihe, mistä en oikein ymmärrä mitään, niin motivaatio on aika alhaalla.

Rosis, sun mies on kyllä nyt oivaltanut erittäin hyvin, että miten tuleva äitee saadaan heti aamusta hyvälle päälle:) Pieni aamukiukkukin laantuis heti samantien, jos tuollasen viestin sais:) Ja sun äidin operaatiot kuullostaa tosiaan aika hurjilta! Toivottavasti toipuminen lähtee hyvin käyntiin ja kaikki menee hyvin! Ja toivotaan, ettei sun migreeni ala juuri tänään:)

Olinhan minä muka varautunut, että viikon ainaki menee yli, mutta kyllä nyt alkaa jo vähän ärsyttää tämä oottelu. Ja nostaa verenpainetta melkosesti, kun oma äiti soittaa joka päivä, että jaa vieläkö sää oot kotona!?! Eilen jo sanoin sille (enkä kovin kauniisti), että onko sun pakko soittaa joka päivä... No kyllähän niitäki jännittää siellä kotona, mutta mulla alkaa jo mennä hermot tuohon vouhottamiseen. Kai me nyt sitte ilmotetaan kun jotain joskus tapahtuu.

Mun naapuri synnytti just kuun vaihteessa, mutta kun oli 10 päivää yli LA:n, niin sai hyvältä ystävältään vihasen viestin, että "ette sitten viitsineet edes ilmottaa tuliko tyttö vai poika, mutta onnea nyt kuitenkin". Naapuri suuttu viestistä niin paljon että ehkä just siitä syystä supistukset alkoi samana päivänä ja synnytys lähti käyntiin. Mutta he ei ole edelleenkään väleissä, niin paljon otti naapuria päähän. Ymmärrän hyvin, aika itsekeskeistä ihmiseltä jolla on itselläänkin lapsia.

Toivotaan Ore että miehes saa pitää varpajaiset lauantaina!

Nyt moro, lähden yliopistolle ja viemään äitille salmiakkia. Ja töitäkin pitäs tehdä. Huono puoli tässä että tekee kotona töitä on se, että kukaan ei kysele ja katsele teenkö mä niitä. No, yöt on sitä varten.

No voi höh, jos sellaista testamenttia ei voi tehdä... :( Mitenkähän se sit oikein on mennyt, kun yksi tuttava oli juurikin kysynyt kaveriltani, että jos heille sattuisi jotain, voisiko hän huoltaa heidän poikaansa. Ja siis kaverini oli siihen suostunut ja se oli mun mielestä kirjattu testamenttiin. Mun mielestä siis se mun kaveri on itse käynyt sen allekirjoittamassa, että se on lainvoimainen. Eikö sillä silti ole mitään laillista merkitystä...? hmmm!

Nyt on painuttava vauhdilla taas töiden pariin... Oli vaan pakko tulla kysyyn!

Vastaan nopsaan, kengät jo jalassa...

Eli voihan testamenttiinsa mitä vaan kirjottaa, mutta lasten huollon kannalta sillä ei ole mitään juridista pitävyyttä (moni esim jenkkityyliin riitapäissään kirjaa testamenttin ettei omat lapset peri penniäkään, mutta se ei päde koska laki sanoo että lapsille kuuluu 50%, halus vanhempi sitä tai ei).

Uus laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta tuli voimaan 1985, ja siinä on nää uudet jutut. Ehkä me saadaan telkkarin kautta luuloja jenkkityylistä, mutta täällä ei tosiaan voi testamentata lapsiaan. Niillä testamenteillä ei ole edes pientä vaikutusta oikeudessa, jos sellainen tilanne tulee. Mutta voi siis sopia ja pyytää etukäteen tiettyjä ihmisiä hakemaan oikeudelta huoltajuutta, jos kummatkin kuolee. Useimmiten toinen vanhemmista kuitenkin jää henkiin jolloin käytetään tätä oheishuoltajuutta. Usein jos lapsen äiti kuolee huoltajuus jää isälle mutta sen lisäksi esim äidin äiti tai sisko tai ystävä voi hakea isän suostumuksella oheishuoltajuutta. Jos äiti oli yksinhuoltaja, oheishuoltaja voi hakea kokonaisvaltaista lapsen huoltajuutta käräjäoikeudelta, joka on pitempi prosessi. Mutta käytännössä saa pitää lasta jo heti.

Nyt mä juoksen. Pus

Ellei joku usko niin soitto sossun lastenvalvojalle tai lastensuojelun sosiaaliviranomaiselle:)

huh, ootte ihan selvästi ottaneet takasin eilisen pimennon kun juttua on tullut niin paljon että mun pieni pää ei taas millään muista mitä kaikkea piti kommentoida.

noista lääkkeistä sen verran, että tapasin neuvolassa yhden raskaana olevan (oli jo 6. lapsi tulossa) ja hänellä oli reumaa ja vaikka mitä ja sanoi että oli saanut naistenklinikalta jonkun reseptin särkyyn. Kun meni hakemaan apteekista niin apteekkityyppi oli kauhistunut että tuo lääke aiheuttaa käytännössä 99% suu-huulihalkioita (onko tuo niiden virallinen nimi, en muista) niin tämä nainen päätti sitten mielummin kärvistellä kivuissa. Sanoi vaan että on aika kauheaa kun ei voi kehenkään luottaa.

Mutta tuohon migreeniin kuulostaa kyllä ihan järkevältä kun sitä tuskin ihan joka päivä on ja jos se iskee niin siinähän jää syömiset ja ihan kaikki niin ei tee vauvalle hyvää.

pää on taas ihan tyhjä joten siirryn sivuun odottamaan josko sinne tulisi jotain järkevää ;)

huh, ootte ihan selvästi ottaneet takasin eilisen pimennon kun juttua on tullut niin paljon että mun pieni pää ei taas millään muista mitä kaikkea piti kommentoida.

noista lääkkeistä sen verran, että tapasin neuvolassa yhden raskaana olevan (oli jo 6. lapsi tulossa) ja hänellä oli reumaa ja vaikka mitä ja sanoi että oli saanut naistenklinikalta jonkun reseptin särkyyn. Kun meni hakemaan apteekista niin apteekkityyppi oli kauhistunut että tuo lääke aiheuttaa käytännössä 99% suu-huulihalkioita (onko tuo niiden virallinen nimi, en muista) niin tämä nainen päätti sitten mielummin kärvistellä kivuissa. Sanoi vaan että on aika kauheaa kun ei voi kehenkään luottaa.

Mutta tuohon migreeniin kuulostaa kyllä ihan järkevältä kun sitä tuskin ihan joka päivä on ja jos se iskee niin siinähän jää syömiset ja ihan kaikki niin ei tee vauvalle hyvää.

pää on taas ihan tyhjä joten siirryn sivuun odottamaan josko sinne tulisi jotain järkevää ;)

Moikkelis kaikille!

Viime päivät on olleet niin kiirettä, etten ole koneelle joutanut. Hirmuisesti oli tekstiäkin tullut. Kaikki kyllä luin, mutta kaikkea en kykene muistamaan. Toivottavasti Angsterin neuvolakäynti menee hyvin. Jos ehdit kirjoittelemaan et miten meni? Harmi kun lapsiaan ei voi testamentata. Haluaisin siskoni ottavat heidät jos minulle ja miehelle käy köpelösti. Olen myös älyttömän kiinnostunut Oren tilanteesta, varmaan kohta jo ottaa kupoliin kun kyselen et joko tuntuu miltään.. Sä oot kyllä niin liikunnallinen ihminen, ettei tämmöinen laiskanpulskea sohvaperuna voi muuta kuin kuunnella kateellisena vierestä. Ihan se mun oma syy on, kun pitäisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Saden tilaama leikkimatto on kyllä ihana! Vitsi kun olisin nähnyt sen ennenkuin tilasin meille tuollaisen Fisher Pricen tylsän maton.

Täällä tulee supistuksia silloin tällöin, mut en ole huolestunut kuitenkaan. Ensi viikolla on kuitenkin rakenneultra ja siellä lääkäri tutkii kohdunsuun ja -kaulan tilanteen. Pitää tästä kylille lähteä. Sain työt tehtyä ja Irkun nukkumaan niin pitää käyttää tämä hiljainen hetki hyödyksi. Huomenna tulee se uusi autokin, niin sitten ei varmaan miestä näe vähään aikaan.

Jellybean 19+1

Kiva kuulla Jellybeanistäkin!:) Ja ei mua yhtään haittaa, vaikka täällä jännitetään ja kysellään, mutta ne puhelinsoitot on jotenki asia erikseen ja kun tiedän, että äitille ei oikeesti oo mitään asiaa, se vaan hätäilee. Ja kylläpäs jb sinäkin oot jo pitkällä, 19+1!:) Kävin muuten eilen vähän surffailemassa jollain toisellakin puolella, oliskohan ollu jotain tyyliin "ajatuksista odotukseen ja lapsen hoitoon" tms. Ja olit laittanu sinne kuvan Irkusta, on kyllä suloinen punapää:)

Huomaatte varmaan, että mulla on oikeesti tylsää, kun melkein asun täällä palstalla, taas. Koitin tehä niitä tehtäviäkin, mutta ei mun aivokapasiteetti yksinkertasesti vaan riitä niihin. Palkanlaskentahommat menee, mutta kun vähänki liikahdetaan kirjanpidon puolelle, niin tunnen olevani ihan täys aasi. Voin kertoa, että ei tuu vitosta tästä etätehtävästä... Kakkonen olis jo aika kova juttu.

Tuo Saden 99%:n huulihalkio-juttu on ihan hirvee! Olisin kyllä varmaan heti soittanu lääkärilleni tuon jälkeen, jos se olis määränny tuollasia lääkkeitä, huhhuh..

Mutta alan nyt heittään vaikka kärrynpyöriä (ihan varmaan joo) ja pysyn ainakin muutaman tunnin pois täältä...

Moikkelis täältäkin!

Rosis, laitoin sulle mailiakin, mutta kirjoitan nyt vielä tännekin eli todella kurjalta kuulosta äitisi tilanne, mutta onneksi ei kuitenkaan käynnyt sen pahemmin. Tosin ei toi leikattu varvaskaan kovin pieneltä kuulosta.... :(
Ja miehesi tosiaan osaa piristää aamua! Noita viestejä olisi kiva saada useamminkin ja mieluiten yllättäen, kun ei osaa odottaa sitä.

Tulin juuri neuvolasta ja kaikki oli hyvin. Täti sanoi, että jos olisi lapsivettä niin sen määrä lisääntyisi koko ajan, ei häviäisi (mulla ei ole enää tänään tullut mitään) ja tuoksu olisi makea, niinkuin JB sanoikin. Eli ei hätiämitiä täällä päässä. Paino oli laskenut 300g -auttoikohan eilinen idon halailu ;) ja kohdunpohja oli kasvanut viikossa sentillä, hui! Muita arvoja se ei nyt sitten ottanutkaan, kun kävin just viikko sitten. Ensi viikon perjantaina menen taas sinne.

Ja hei Ore, neuvolassa kehoitettiin koittamaan sitä vyöhyketerapiaa. Monilla hänen asiakkaillaan oli siitä hyviä kokemuksia. Useimmilla oli alkanut synnytys 12h hoidosta!! Mä menen sinne 10.6, jos ei ole mitään alkanut tapahtua.

Nukkeli 36+5

Sade, kaikki on paremmin kuin hyvin, kiitos huolenpidostasi! :) Mä vaan nyt seuraan teitä, kun en osaa oikein mitään vielä sanoa mihinkään. Kaikki on niin outoa, enkä oikein osaa ajatella olevani raskaana, kun ei ole mitään oireitakaan, yhtä hyvin vois ovis olla tulossa kuin olla nyt raskaana. Odottelen varhaisultraa, joka on noin puolentoista viikon päästä, ehkä sitten tämä asia konkretisoituu ja toivottavasti selkiytyy. Muistelenko oikein, että täällä oli joskus juttua, että alkuraskaudessa sydänäänet näkyvät ja vasta myöhemmin kuuluvat vai miten se oli? Eli mitä odottaa?

Orelle etenkin tsemppiä, että synnytys alkaisi! :))

Ihan oikein Anna muistit. Varhaisultrassa näkyy se sydämen syke, sitten neuvolassa se saattaa kuulua dopplerilla. Mulla näkyi silloin ultrassa (rv 7+3) hienosti, mutta pari viikkoa sen jälkeen (rv 9+6) neuvolassa ei vielä äänet kuuluneet. Että sitä ei pidä pelästyä, vaikka äänet eivät vielä kuuluisikaan.

Huaah, kaikki muut ovat jo lähteneet täältä, saanko mäkin lähteä jo?? Huopatossutehtaassa tarvii korvatulppia tähän toimistoon verrattuna... Työnteko ei huvittaisi nyt ei kyllä yhtään!

kiva kuulla Anna että kaikki hyvin. Kyllä se siitä vielä tulee todellisemmaksi =)

mä oon kyllä alkanut laiskistua. Silloin raskauden alussa kävin kiltisti joka päivä kävelyllä, tosin silloin olikin vielä "talvi" ja rakastan vähän kirpakkaa ilmaa. Nyt en jaksaisi millään lähteä. Siis haluaisin kyllä mutta en enää yksin viitsi. Täytyy kyllä nyt ottaa itseään niskasta kiinni ja mennä väkisin joka päivä, tulee parempi olo eikä tule turhaan ekstra kiloja.

Kävin tänään vaa'lla pitkästä aikaa ja nyt oli tullut 1kg lisää painoa. Lisäksi luin siitä Vau'kirjasta että tässä vaiheessa ruoan sulamiseen alkaa mennä tupla-aika, olen sen jo pari päivää huomannutkin kun enää ei ole nälkä tunnin välein :)

Anna, piti sitä kysyä (enhän ole vielä kysynyt?) että onko tämä teillä nyt ihan luomuvauva vai oliko teillä clomit? sori kun en ole muita palstoja juuri jaksanut seurata huonon oloni vuoksi, mutta ehdittekö siis mennä mihinkään selvitykssin vai tärppäsikö ennen?

Todella kiva kuulla et Angsterilla ja Nukilla on kaikki ok. Ja että Annallakin on kaikki kunnossa. Oren äitiysloma on mennyt odottamiseksi. Noh, niinkuin on moneen kertaan todettu niin koskaan ei ole ainutkaan lapsi sinne jäänyt. :) Ootko kokeillut sitä imurointia? Sen pitäisi olla ekstrasuperhyper supistuksia aiheuttavaa. Muistaakseni kyllä kokeilit sitäkin.. Kyllä sun pikkuisella taitaa olla nyt liian hyvät oltavat siellä kun ei raski tulla pois. Mun kaverilla meni hassusti, kun kovasti veikkailtiin ennen aikaista syntymää ja oli levossa ja kaikkea ja sitten kuitenkin joutui yliaikaiskäynnistykseen kun oli jo 16 päivää lasketusta ajasta.

Tänään oltiin Irkun kanssa miehen mummolassa melkein koko päivä ja olisin halunnut kovasti kertoa, mut jotenkin tuntuu että se on miehen tehtävä tai että sen ainakin pitäisi olla paikalla.

Onko Sadella jo pahoinvointi helpottanut?

Huhhuh huhkittu koko iltaa pihahommissa ja pizza vedetty sen ilon päälle ja saunassa sitten rentouduttu, nyt kutsuu sänky. Tosin jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin uni ei tule ja pyörittyä tulee vaan, mutta pääseehän lepäämään. :)

Sade, ihan luomuvauva meille tulee, ei ollut clomeja tässä kierrossa käytössä, tosin oviksen jälkeen käytin ja käytän edelleen lugeja siis luonnollista keltarauhashormonia, joka minulta itseltäni näemmä puuttuu, kun ekasta tällaisesta kokeilusta tärppäsi. Vähän jänskättääkin sit se ajankohta, kun lopetan lugejen käytön, että toimiiko oma kroppa sen jälkeen, mutta ilmeisesti keltarauhasta tarvitaan vain alkuraskaudessa muokkaamaan kohdun limakalvoa sikiön kasvulle sopivaksi. Joten kuvittelen, että kun sikiö on löytänyt sopivan kolon itselleen kohdussa, keltarauhasta ei enää tarvita. Lääkäri oli kirjoittanut reseptiin, jossa lukee, että voin lopettaa luget h 7. Ihan uusi ilmaisu minulle. Onko jollain tietoa, mitä tarkoittaa tuo h tuossa edessä? 7+0 vai 6+0, jos ajattelee, että seitsemäs raskausviikko? Jotkut näyttää jatkavat aina sinne rv 12, mutta suurin osa lopettaa, kun varhaisultrassa on todettu kaiken olevan kunnossa.

Sellaista, nyt nukkumaan! :)

Piti vielä ennen nukkumaanmenoa tulla tarkistamaan oren tilanne. :)

Hei, ei lapsi peri automaattisesti 50%. Jos minkäänlaista testamenttia ei ole tehty, lapset perivät vanhempansa kokonaan. Puoliso ei peri, mikäli on lapsia. Jos on tehty testamentti, jossa lapset on jätetty "perinnöttömiksi", lapset voivat vaatia lakiosaa. Ja lakiosa on 50% siitä, minkä olisivat ilman testamenttia saaneet.

Väsyttää... No pitäisikö ehkä nukkua? Ehkä Rosa se koira tottuu vielä siihen kissaan?

Yhteistyössä