Ajatuksista odotukseen 20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Haha, tyttönä pysynee Rosan vauva :) Kiva kun käynti oli hyvä.

Kertokeepa että minkälaiset ne nännikumit on? Onko ne niinku jotku tekonännit? Kumitissit. Kiva olla lonti. Mut siis tuleeko se siihen nännipihan päälle ja sit siinä on joku reikä? Muistaakseni oon joskus nähny jossain, mut en kyllä muista millaset ne oli. Se maitopumppu pitää kyllä hommata niin pääsee joskus johonkin. Oletusarvona siis että lapsemme suostuu imetykseen osallistumaan. Mies saa sitte hakea niitä EU-tukia kun sillä on lypsävä kotona.

Rosikselle hyvää mökkireissua! Ja jokos sanoin, että kiva kuulla Amildasta, että hengissä ollaan :)

Todella kiva saada sut Neilis tälle puolelle!! Älä painosta murehdi, turvotus tulee ja menee ja joillain se on ymmärtääkseni pahinta juuri alkuraskaudessa, joillain loppu. Mulle tuli turvotusta vasta ihan loppumetreillä. Klassinen kysymys: miltä nyt tuntuu, kun olet raskaana? Oletko jo kertonut kenellekään?

Jaa, tarpeellisia kapistuksia. No, mä puolestani olen pitänyt maidonkerääjästä. Siitä saa pumppaamatta maitoa talteen/pulloon. Varsinkin aluksi maitoa herui paljon ja sain kaikki hyödynnettyä. Rintakumia lainasin sairaalassa, kun ensin nännit oli arat. Sen jälkeen en ole kumeja tarvinnut. (Broganilla oli oikea käsitys rintakumista :) ).
Nää on näköjään siis täysin makuasioita. Mun sisko dumppasi pumpun ja mun mielestä se on melkein ehdoton.

Mä liityn Mi-iun joukkoon -vauvakuume on tosiaan päällä jo tälläkin suunnalla. Eilen tosin varasin ajan kierukan laittoon. Realistisesti ajatellen uusi vauva tai oikeastaan raskauden yritys on tervetullut vuoden päästä eli jos ei ihmeitä tapahdu, niin Nukin sisarusta voidaan aloittaa odottamaan ensi kesänä. Asiaan vaikuttaa kyllä sekin, millainen gangsteri Nukista tulee...

Brogan, laita vaan tiukat rajat "juoksuttamiselle". Heittäydy heikoksi naiseksi ja vetoa raskauteen ;) . Ei vaiskaan, mutta tosiaan laita itse rajat, ei niitä kukaan muu laita.

Aamupala kutsuu -tuhinaa tai rääyntää ei kuulu, joten täytyy mennä nauttimaan kaffeesta rauhassa. Rosamundalle mukavaa mökkeilyä!

Venyttelyasiaa:
Luin sitä raskaus-kirjaa, ja siinä suositeltiin venyttelemään kolmessa asennossa, mikä sitten helpottaisi synnyttämistä.
Eka oli kyykkiminen, eli lantion levyisessä haara-asennossa pitäisi mennä kyykkyyn niin että kantapäät pysyy maassa, ja kökkiä sit vaan siinä niin kauan kuin pystyy. Mulla tää venytti jostain syystä säären etuosaa, mutta teillä mahakkailla tilanne on varmaan eri!
Sit toinen oli räätälinasento, eli istu lattialla ja laita jalkapohjat eteen yhteen niin että jaloista muodostuu salmiakki, ja taivuta lattiaa kohti ja paina polvia alas.
Kolmas oli haaraistunnassa venyttely. Näiden avulla voi synnytyksessä muka aueta jopa 1,5 cm enemmän.
Oletteko törmänneet moisiin juttuihin muualla?
Sit jostain muualta luin että pakaralihaksia ja nivusia olisi myös hyvä venytellä.

Sit luin jotain maaliskuisten ketjuja, ja siellä vaikka kuinka moni oli käynyt jo neuvolassa. No toki meillä la ilmeistesti vasta ihan loppukuusta, mutta rupesin miettimään että pitäisikö munkin jo soittaa ja varata aika. Jotenkin ajattelin että soitan vasta sen sairaalakeikan jälkeen. Voisiko joku ystävällisesti muistella millä viikolla oli ekan kerran neuvolassa? Tai neuvolaan soittamalla tää tietty myös selviäisi, eikä tarvitsisi teitä vaivata…

Moikka. Täällä taas pikkasen kiirettä pitelee..

Olipa mielenkiintosia venyttelyjuttuja Neilis :) Täytyy ihan oikeesti alkaa venytellä. Vaikka ihan yleisen hyvinvoinnin kannalta. Soittele ihmeessä jo neuvolaan, vaikka ei kai mikään kiire olisikaan. Voit samalla kertoa epäliyksistäsi, että olisit jo pidemmällä. Mähän itse soitin pikkasen yli-innokkaana kun viikkoja oli 4+0 (oi kun tuli yhtäkkiä maaliskuun hanget ja kirkas kevätsää mieleen...) Sain ajan viikolle 8+0.

Onpa ollut hiljainen päivä. Mäkin olen keskittynyt töihin ihan urakalla.

Neilis, mä kävin neuvolassa ensimmäisen kerran viikolla 9+6. Joskus viikolla 5 varailin sen ajan. Meidän kaupungissa suositellaan käymään 8-11 viikolla.
Ja juu, olen lukenut samoja venyttelyohjeita. Ihan hyviä venytyksiä varmaan. Mulla vaan tuo alaselkä on nykyisin niin älylöysä, että se tulee tuosta kykkimisestä kipeäksi.

Hmm, pitäisi varmaan excelöidä nuo tarpeelliset ja tarpeettomat jutut. Kävin selailemassa yhtä nettikauppaa, missä on kaikkea kivaa myynnissä, niin tuli kyllä sellainen pieni paniikki päälle, että apua, meillä ei ole MITÄÄN vauvaa varten...

Äsh, keskeytys...

Mulla on ensimmäinen neuvola ollut 8+1 viikolla.

Täällä on ihan sairaan kuuma, eikä takapihan oveakaan voi pitää auki kun joku kamikaze-orava meinaa tulla sisälle. Varmaan se sama kurre, joka loikki olkkarin matolla tässä taannoin. Ihan oikeasti, piti äsken vetäistä ovi sen nenän edestä kiinni kun oli jo kynnyksellä tulossa. Sitten loikkasi ovilasin karmiin kiinni ja siinä roikkui. Ihan ihme orava kun ei pelkää ollenkaan.

Enää ei siedä istua muuten kuin selkä piikkisuorana, kun vauva tunkee muuten ikävästi kylkiluiden alle.

Mä olen päättänyt, että jos tämä syntyy keskosena niin mä tartten viikonloppuloman. Jonnekin missä on terassi ja yökerho. Terassilla olen ollut viimeksi toissakesänä ja baarin tapaisessa puolitoistavuotta sitten. Sanoin jo miehelle, että jos sellainen kauheus tapahtuu toisen kerran niin tulen olemaan todella rikki ja tarvitsen pienen irtioton. Oli onneksi samaa mieltä.

Kiitokset taas pikaisista vastauksista. Pitää nyt miettiä koska soitan. Mutta sillä asenteella meinaan elää että nyt olen viikolla 6 enkä pätkääkään pidemmällä.

Niin ja Sade kyseli vähän tarinaa että miten mä tänne onnistuin pölähtämään… Tiivistetysti:

Klomit ei tehonneet yhtään edes tupla-annoksella, sit kokeiltiin piikkejä. No ne tehosi vähän liikaakin ja tuli yli 10 munasolua, joten lääkäri totesi että mun munasarjat on vaikeasti hallittavat. Aloitin sokeritautilääkkeinä käytetyt metforemit, joiden parannustehoa pco:hon ei kunnolla pystytä selittämään, mutta käytännössä toimivat monilla. Lääkäri sanoi, että niiden kanssa pitää olla kärsivällinen, eli ne voi alkaa tehota vasta useiden kuukausien päästä. Näiden lisäksi käytin klomeja vastaavia tamofenejä tupla-annoksena, ja tämä yhdistelmähoito tehosi mulla käsittämättömän nopeasti, ja heti ekassa kierrossa munin ekan kerran munasolun =) Ja tokassa kierrossa napsahti.

Onpa hassu kaveri Jellybeanilla siellä :) Oravat on kivoja. Tosin ei sillon jos änkeävät sisälle ja varsinkin kun siellä on pieni lapsi :/ Mut naurattaa tuo, että loikkas lasiin kiinni, se taitaa olla ihastunut ;)

Neilis, vaikka oisitkin viikolla 6 niin ihan hyvin musta voit soitella jo. Vaikka ajan sais pitkän ajan päähän niin onpahan enemmän valinnanvaraa niissä ajoissa kun ei vielä ole ihan kirjat täynnä.

ihanaa kun neilikka on täällä :)

mä taas pelkään tommosia yli-innokkaita oravia mikä oli jellybeania ahdistellut... varmaan johtuu siitä ku kerran näin painajaisunen ylivilkkaasta oravasta joka yritti aina purra mua ja sit mun piti pelastaa siskon lapset siltä samalla...

mun pitäis imuroida mut tää yks sylikissa ei anna, vaunuista huutaa vaan syliin.. mahaa vääntäis ja nukuttais pientä :/
sylissä on vaan nyt tyytyväinen...

Mi-iu ja tytsä 2vk+2pv

ainiin ja mä kävin ekan kerran neuvolas vklla 9, olis varannu vklle 8 mut mä olin sillon pienellä reissulla pohjosessa (ah,se vuorokauden oksentaminen sillon niin ettei varmaan jäänyt vanhemmilleni ja tädille epäselväks :D )
joskus vklla 6 soittelin sinne ja sain ajan ja hieman neuvolatäti kyseli vointia jne.

Kiitos Neilis kertomuksestasi -aina ne kiinnostaa! Mä soitin viikolla 6 neuvolaan ja sain ajan viikolle 8 eli et mun mielestä ole liian aikaisessa, vaikka soittaisitkin nyt. Muuten, tunsitko, kun ovuloit, kun munasolu irtosi? Jotkuthan tuntevat, Rosiskin muistaakseni.

Mikä on Lumpparin tilanne? Ja Erican, jos luet tän?

Lupaan siivota mailini tänään.

Oravat on ihania! ..mutta vain välimatkan päästä.. Se oli muistaakseni viime viikolla kun olin lattialla pukemassa Irkkua ulos lähtöä varten ja yhtäkkiä säikähdin kun se orava juoksi viereen. Tänä aamuna se oli jo tulossa sisälle kun sain oven vetäistyä kiinni ja se hyppäsi lasin karmiin kiinni. Oikein säpsähdin ja Irkku huomasi sen ja hätääntyi. Vaikken siis edes huutanut tai mitään. Toinen rontti mikä tulee avonaisesta ovesta sisälle, on naapurin kissa. On jo monesti ollut nukkumassa keittiön tuoleilla. Ei niissä mitään, mutta kun säikähdän ihan sikana kun ei osaa ollenkaan odottaa mitään elukoita juoksemassa asunnossa ja yhtäkkiä olkkarissa tai keittiössä on joku orava tai naapurin katti.

Syötin Irkulle lounaalla peruna-punakampelasosetta, eikä se tykännyt siitä vaan oksensi sen mun päälle. Siitä saakka on kiukunnut ja kiehnännyt sylissä. Vissiin se oksentaminen on niin kamalaa, kun päivä menee aina pipariksi jos sattuu oksentamaan. Eli täälläkin kanniskellaan sylikissaa, tuollaista palttiarallaa yhdeksän kilon möykkyä.

Jellybean 28+5

Kovasti onnea Neilikalle plussasta!:)Mä soittelin neuvolaan viikolla 6 ja eka käynti oli viikolla 8.Meidän kaupungin nettisivuilla lukeee että neuvolaan olisi hyvä ottaa yhteyttä viikolla 7-9.Mutta kyllä sä voit munkin mielestä jo soittaa.Mäkin soitin siks ajoissa et sain sovittua työni kun täältä ei aina pääse lähtee.

Onpas Jellybeanin kotona kesy orava.Meidän entisellä asuinalueella juoksenteli paljon oravia ja välillä meinasin pyörällä ajaa päälle kun ne van tuli metsästä pyörän eteen..Mutta ei kyllä kauhean kivaa ois saada oravaa sisälle…

Meidän tuttavapiirissä on nyt vauvabuumi,7 vauvaa tulossa maailmaan tässä tämän vuoden ja ensi vuoden alun aikana:)

Mulle ei ole tullut mi-iun ja ballerinan vauvojen kuvia..

Voi elämä. Mä kun luulin, että raskausaikana on riittävästi rajoitteita.
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;9878;10024;10040;10090;10136;10140

En mä noista tiennyt kuin pari. Pitää kai ihan oikeasti alkaa lukea vauvan ja lapsen hoitoon liittyviä juttuja. Kun en sitäkään tiennyt, että että tavallisia maitotuotteita voi antaa vasta suunnilleen vuoden ikäiselle. Mun äiti ja isovanhemat varmaan lentävät pyrstölleen kun kuulevat nuo listat... Kun ennen kaikki oli niin paljon helpompaa ;)

Ihania naapureita JB:llä :) Hihi, asuuko teillä JB kohta yksi kissa? :)

Niin Neilis, ihan kuin Brogis sanoi, varaile ajoissa niin saat mieleisesi ajan.
Miten miehesi suhtautui asiaan heti tuoreeltaan? ;)

Hui mä olisin varmaan ihan kauhuissani oravasta, kun kiljun jo pienestä ampparistakin :)

Onpas rajoituksia tossa listassa, Saana, en tiennyt itsekään että noin paljon löytyy mitä pitää välttää. Toivottavasti teilläkin on hiljaista töissä niin ehdit valmentautua :)

Oho, onpas minisunin kaveripiirissä vauvabuumi! Varmasti ihanaa, kun on moni kaveri samassa elämäntilanteessa. Mulla tuollainen seitsemän vauvan buumi lähipiirissä olisi oikea painajainen, mutta se johtuukin taas kun me ei itse olla siinä tilanteessa. Ois kyllä helpompi jos ois ihan "live"kavereitakin, jotka tietäis miltä lapsettomuus tuntuu. Mutta onneksi Plaza on keksitty :)

Jellybeanille erityisesti peukkuja että saat pitää vauveliinin masussa ihan loppuun saakka!! Käytkö sä jotenkin erityisestutkimuksessa tässä uudessa raskaudessa? Mutta ihana on ollut lukea että Irkusta on tullut iloinen ja kaikin puolin normaali tytöntyllerö, kun teillä oli aluksi niin rankkaa.

Toivottavasti Rosa selviää useammilta vaivoilta raskauden aikana! Kaikkea sitä voi yhdelle ihmiselle käydä!

Kesäterveiset kaikille mammoille :)

On mulla ultria kahden viikon välein, ettei mitään yllättävää pääsisi tapahtumaan. Irkku on onneksi kaikinpuolin "normaali" vauveli vaikka on kysta päässä, sivuääni sydämessä, afos-arvot liian korkealla ja kasvu lakannut. ;) Niiin ja toinen silmämuna on suurempi kuin toinen. Erittäin vähällä selvittiin kuitenkin, kun lapsi kehittyy normaalisti eikä noista edellä mainituista ole haittaa, kunhan vaan seurataan ettei niistä mitään ongelmia tulisikaan.

Minnille hyvää kesän jatkoa! Olen käynyt lukemassa blogiasi. Jospa pian saadaan sinutkin tälle puolen.

Angsteroosi, alan huomenna tikuttelemaan ovista.

Pitääpä kertoa tälläkin puolen, kun kävin tänään ratsastamassa ensimmäistä kertaa varmaan yhteentoista vuoteen. Tosi kivaa! Viikon päästä uudelleen!

Hienoa Lumppari!! Muakin vähän kutkuttaisi kivuta taas hevosen selkään. En ole ratsastanut varmaan yli 14 vuoteen. Onnea oviksen löytämiseen!! Muista luottaa myös kroppaasi -Nuki sai alkunsa silloin kun mua seksitytti eniten ja limoja oli eniten...nannaa...

JB, hui, kuulostaa hurjilta Irkun "vaivat", mutta hyvä, kun kaikki on mennyt niistä huolimatta hyvin ja kyllähän Irkkukin varmasti päivä päivältä vahvistuu! Onko hän minkä kokoinen verrattuna muihin saman ikäisiin?

Saana, ja ne ruokarajoitukset jatkuu vielä lapsen synnyttyä tai jos ei jatku, niin äidit saa kyllä kärsiä. Mä nautiskelin pussin lakuja viime viikolla ja seuraava päivä oli helvettiä, kun Nugi kärsi vatsanväänteistä. Myös niitä tulisia ruokia tulisi välttää ja joidenkin mukaan maitotuotteita, ym, ym...

pakko taas kännystä kommentoida..

Neilis,mä soitin neuvolaan heti kun tein testin joten soita ihmeessä.

Jos haluaa synnyttää ei-makuulla/istuen niin etenkin toi kyykkyvenytys hyvä. Mä siis toivon synnyttäväni kyykyssä tai kontillaan,ja oonkin jo kovasti treenannut kyykkyilyä =) saa sit nähdä miten oikeasti menee..

Mulla edelleen vähän kurkku hellämä ja mökkiloma sujunu siveellisesti ;)

Keho on kyllä jännä juttu,siis miten erilailla lääkkeet tepsii..mut ihanaa neilis et löytyi sopivc combo teille.

Rv23+4

Jelly, siis irkulla on kans sydämes sivuääni?!
Meidän neidillä on kans... eli pieni reikä sydämes mikä ei aiheuta toimenpiteitä, menee luultavasti itsestään kiinni... olikohan se sydänvika nimeltään vsd vai mikä nyt olikaan, onko teillä sama?!
Kyllä se alkuun pelästytti kun lääkäri kuunteli neitiä ja haki toisen lääkärin paikalle... siinä vaiheessa tiesin et jaahas, jotain siinä on mutta mitä.. ja kun kuuli et sivuääni sydämes niin tuli sitä sit miehen kans itkettyä ne muutamat tunnit ennen jatkotutkimusta... ei just siinä vaiheessa auttanu mitkään epäilykset että varmaan vaan ihan pieni reikä mistä ei haittaa jne... jatkotutkimuksien jälkeen vasta pelko helpotti että huh pieni vika vaikka kuulostaa niin hirveältä...

Mutta kohta nukkumaan...

Mi-iu

Todella hienoa saada Neilis tänne puolelle!! :)

Meillä on ollut täällä hienoja hetkiä: poju viihtyili eilen itsekseen vaunuissa HEREILLÄ 45min tuijotellen vaunujen seinää ja roikkuvaa lelua... Ohhoh! Ja tänä aamuna nukahti samoin itsekseen aamutirsoille. Ei tässä äiti tiedä miten päin olisi, kun ei tarvitse koko ajan sylitellä, niisks! ;)

Jellybean, kyllä olette Irkun kanssa käyneet melkoisen prässin läpi. Onneksi kaikki on nyt hyvin! Onko Irkku vielä erityisseurannassa?

Vierailijoita saa todella hieman rajoitella. Kun vain pystyisi ottamaan itsekin rennosti, mutta aina sitä haluaa jotain tarjotakin ja kodin haluasi pysyvän suht siistinä... Eli jos mammalomalla käy aika pitkäksi, suosittelen leipomaan pakastimen täyteen! Minulla on vielä muutama piirakanpala pakkasessa, mutta sitten voi olla että täytyy turvautua raakapakasteisiin.

Vielä on kesää jäljellä... =)

Irkulla oli syntyessään avoin ductus, mutta onneksi meni kiinni ilman lääkitystä tai leikkausta. Siis pieni reikä, jonka kuuluukin olla sikiöaikana auki mutta syntyessä pitäisi sulkeutua. Tämä sivuääni johtuu muistaakseni falskaavasta läpästä. Kuukauden välein on verikokeet ja noin kolmen kuukauden välein kehityskontrollit neurologilla ja fysioterapeutilla. Syntyessä oli pieni aivoverenvuoto, josta jäi jäänteeksi tuo kysta. Pitäisi kuitenkin olla niin pieni ja sellaisessa paikassa ettei ole haittaa. Viime mittauksella juhannuksen jälkiviikolla oli 72,7 senttiä ja 8840 grammaa. Pituutta ei ollut tullut kuin muutama milli puolentoista kuukauden aikana ja painoakin muutama kymmenen grammaa. Vähäsen huolettaa, mut onneksi seuraava kontrolli neurologilla on jo elokuussa niin siellä katsotaan tarkemmin. Nyt sitten kovasti toivotaan ettei tule toista keskosta, kun tämän ensimmäisen kanssa päästiin kaikesta huolimatta todella vähällä.

Käytiin eilen miehen mummolassa ja saatiin älyttömästi mansikoita. Pitäisiköhän tehdä ihan mansikkakakku. Mulla närästää nykyään melkein jatkuvasti. Pahimpana yöllä, kun pitää syödä Rennietä koko yö. Eikä nukuttuakaan saa kun herään melkein joka yö jo kolmelta ja valvon aamuun saakka. Vali vali vali...

jellybean 28+6

Yhteistyössä