Ajatuksista ja odotuksesta vauva-arkeen =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Vanilla-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

-Vanilla-

Vieras
Odottajien puolelta "Ajatuksista odotukseen"-ketju jatkuu nyt sitten täällä kauan odotetulla vauvanhoito puolella. Mutta myös kaikille muille vauvan saaneille kovasti tervetuloa jakamaan ajatuksia sekä antamaan vinkkejä vauva-arjesta !

-Vanilla-, esikoinen, LA 12.2.07 - poika 2.2.07 (3400 g ja 50 cm)
Pinja, esikoinen, LA 10.4.07 - poika 26.4.07 (4400 g ja 51 cm)
Katriina, esikoinen, LA 21.4.07 - poika 27.4.07 (2860 g ja 48 cm)
Anttuli, esikoinen, LA 4.5.07 - tyttö 10.5.07
sari-77, esikoinen, LA 15.5.07
Daisy, esikoinen, LA 21.6.07
Vilkku, esikoinen, LA 28.7.07
Sella, esikoinen, LA 21.9.07
Jellybean, esikoinen LA 15.10.07

Piti kirjoittaa paljon muutakin, mutta poika ilmoitti olevansa hereillä.. Jatkan siis myöhemmin =)

Poika nukkuu.. on nukkunut jo hyvän aikaa. Meillä nämä aamut on lähteneet rullaamaan hienosti. Me noustaan (n. 8-10 välisenä aikana), vaihdetaan vaippa, hetken aikaa leikitään/seurustellaan, sitten syödään, hetki vielä leikitään ja sitten vien pojan omaan sänkyynsä, jonne nukahtaa lähes heti rätti kainalossa. Aamuisin jaksaa olla hereillä 1-2 tuntiin. Kun hän herää unilta, me lähdetään aamupesulle (naama, kädet, peppu), vaihdetaan vaippa ja päivävaatteet, leikitään ja/tai syödään (riippuu unien pituudesta) ja sitten taas leikitään. Ja kun uniaika iskee taas, niin sitten lähdetään ulos vaunuttelemaan. Meillä tosin nuo päikkäreille menot on välillä työn ja tuskan takana. Poika kun ei malttaisi millään nukkua. Ja välillä huudetaan väsymystä kuin olisi isompikin hätä.. Muuten tosiaan meillä ei oikeastaan huudetakkaan. Poika on kyllä todella kiltti ja helppohoitoinen. Ja pääasiassa tyytyväinen oloonsa. Toki huonojakin päiviä on, aivan kuin meillä isoillakin.

Itse huomaan olevani jo pirteämpi ja tämä vauvan kanssa puuhailu tuntuu mukavalta, alussa olin kovin väsynyt. Olen aina ollut huono nukkumaan enkä saa päivisin nukuttua. Nyt kun poika on taas nukkunut hieman pidempiä unia, niin itekkii ehtii lepäämään. Kyllä meillä vielä silti heräillään 1-2 kertaa yössä syämään, mutta onneksi poika nukahtaa masun ollessa täysi heti uudestaan. Yleensä rinnalle, välillä hetken ähistyään omaan sänkyynsä. Viereen emme ole opettaneet poikaa nukkumaan. Eikä hän ole sitä osannut kaivatakkaan. Samassa huoneessa hän kyllä nukkuu, tilan ahtauden vuoksi. Mites muilla ? Nukkuuko vauva omassa huoneessa/sängyssä ?

Päivärutiinit ovat myös mukavasti helpottaneet yhdessäoloa. Nopeasti nuo pienet ihmiset näyttävät oppivan tiettyyn rytmiin.. Meillä on poika alkanut pidentämään hereillä oloaan päivisin, joten siinä mielessä rutiinit hieman muuttuvat koko ajan, mutta puolin toisin opettelemalla menee hienosti.

Mites teillä muilla on lähtenyt vauvan kanssa sujumaan ? Onko tullut jo tiettyjä rutiineja ?

Poitsu alkaapi taas heräilemään.. joten aamutoimille.

Kiitos Vanilla ketjun avauksesta.

Kirjottelinkin jo aiemmin vähän meidän päivärutiineista, mutta kertaus ei kai koskaan ole pahaksi.

Yleensä poika heräilee samoihin aikoihin, kun iskä lähtee töihin (7-8 välillä), mutta vähän ruokaa saatuaan nukahtaa vielä hetkiseksi. Joskus nukahdan hänen kanssaan, mutta jos en niin koitan suoriutua omista aamutoimista tässä vaiheessa. Yleensä kerkiän kahbin keittää ja hampaat pestä ja sitten poikaa viedäänkin aamupesulle, vaatteen vaihtoon jne. jonka jälkeen saa ruokaa, syö varmaan tunnin..., ja nukahtaa yleensä rinnalle tai väsähtää, jolloin nukahtaa heti vaunuihin.

Sitten hän nukkuu vaunuissa, jona aikana minä suoritan omat aamutoimet ja syön itse ja sitten lähdetään vaunuilemaan. Lenkin kestosta riippuen nukkuu vielä kotona tai herää heti ja sitten syödään taas. Sitten seuraa päivän eka leikkihetki - välissä saatetaan syödä - ja leikitään taas, kunnes poika simahtaa, yleensä nukkuu vaunuissa.

Iltapäivällä iskä leikkii pojan kanssa jonkun aikaa, mutta enimmäkseen poika on illat rinnalla vähän väliä, kunnes minäkin menen nukkumaan. Aika vähän tuo meidänkin poika itkee, useimmiten silloin kun mahassa kiertää, mutta ollaan koitettu vatsahieronnalla sitä välttää. Joskus hän saa käsittämättömiä raivareita eikä me tiedetä miksi... Vaunuihin ja autoon hän nukahtaa helpommin kuin sänkyyn.

Yöt menee vaihtelevasti, poika syö yleensä 1 - 3 kertaa ja jos mahaa koskee hän pyörii ja önisee niin ettei vanhemmat saa nukuttua. Sängyssä nukahtaa vain rinnalle ja meidän vieressä nukkuu ainakin vielä. Aika vähän hän minusta nukkuu, jos verrataan siihen mitä keskimäärin. Tuttia ei suostu ottamaan ja pullosta ei olla vielä koitettu ruokaa antaa. Pakko kuitenkin totuttaa siihenkin, jotta pääsen itse joskus johonkin täältä.

Vähän jännittää noi ristiäiset 2 viikon päästä, kun ne on pojan känkkäränkkäaikaan päivästä..

Häätyy kyllä nostaa Vanillalle hattua jos jouvut olemaan suurimman osan ajasta vauvan kans yksin. Mie en ois pystyny olemaan kahestaan vauvan kans ainakaan alussa. Kaks päivää olin päivät kaksistaan ko mies oli töissä ja ekana päivänä itkettiin täällä vauvan kans kilpaa ko iskä tuli kottiin.

Meillä ei ole varsinaisesti mitään rutiineja vielä syntyny. Tosin pahalta näyttää, että vauva alkaa tottumaan siihen, että yhen aikaan on hyvä aika laittaa nukkumaan. Siis yöllä.. Toisaalta ko isä tykkää valvoa nii voi tytön jättää hälle ja mennä ite nukkuun jos väsyttää.

Säännöllisiä päikkäreitä ei vielä ole, nukkuu sillon ko väsyttää.

Nukkuu omassa sängyssä minun puoleisessa päässä meän sänkyä. Viereen ei tosiaan uskalla opettaa, jos siitä jää tapa. Olohuoneen sohvalla tosin joskus nukutaan yhessä, mutta häätyy toivoa, ettei se siirry makkariin.

Tuttia ei neito juurikaan syö. Aukaisee suunsa aina niin isolle ko yrittää antaa niin hiljalleen on alkanu jäämään koko yritys. Tuttipullosta kyllä syö maitoa, mulla kun ei sitä maitoa tule tarpeeksi. Ja hirveästi tuntuis neiti syövän. Tietenki ensin aina syötän rinnat, mutta on jokusen kerran käyny niin, että alkanu huutaan ko höyrypää tissi suussa ko ei oo maitoa tullu.

Käytiin viikonloppuna kunnon reissussa ko oli noita valmistujaisia ja ihan hyvin kyllä meni. Ei juurikaan poikennu kotonaolosta noin vauvan itkun ja kiukuttelun puolesta, vaikka sitä pelkäsin.

vaan neitonen heräs. häätyy alkaa seurustelemaan tuon pienen haisulin kanssa. :)

Anttuli

Viime yönä nukuttiin ennätyspitkään.. yhtäsoittoa 7,5 tuntia (napero meni kasilta nukkumaa, heräsi syömää puol neljä ja jatkoi unia) !!! Aivan luksusta =) Aamulla söi seiskan jälkeen ja jatkoi taas unia kymmeneen. Sit vasta poika heräsi tähän päivään. Mä nousin jo aamusyötön jälkeen, kun uni ei tullut.

Onpas täällä muuten hiljaista.. Mites Pinjan päivät mahtavat kulua ?

-Vanilla-

Meän neitonen on hiljalleen päättäny, että päivät nukutaan ja aamuyöstä sitte herätään virkeänä. Tänään oli ysiltä menoa niin eiköhän tyttö heränny puoli kuuen aikaan ihan tyytyväisenä, eikä puhettakaan, että ois enää nukkunu. Ja kun sitä ite ei vaan osaa mennä aikaisin nukkuun vaan menee aina sinne vähintään klo 23 (tosin tenava monesti valvoo tuolloin itekki nii ei pääsekään nukkuun) niin väsyttäähän se. Eli meillä näköjään joko valvotaan sinne yhteen sillon ko äiti on väsyny tai sitte nukutaan illalla ja herätään varhain ko äiti jaksais valvoa. Keneenhän on tullu? :)

Käytiin jo 1kk neuvolassa ja tytölle näyttäis tulevan painoa 50g päivässä. Pituutta oli vajaa 55cm, vaikka tuntuu, että pituutta on paljon enemmän ko nuo 56cm bodyt tuntuu jo aivan liian pieniltä. Onneksi neitosella ei ole ollu mitään sairauksia tai vastaavia.

Vaan ruokapöytänäolo kutsuu.

Mun oli pakko "opetella" ajoissa nukkumaan menoon. Aikaisemmin olin myös aikamoinen yökukkuja ja toivottoman aamu-uninen. Nyt meillä mennään nukkumaan klo 21-22 (yleensä, poikkeuksiakin toki on), että myös itse saisi edes hiukan nukuttua. Aamu-uninen olen kyllä vieläkin =) Ja sitten mua vaivaa myös tuo huono unen saanti, joten aivan alussa en oikein edes ehtinyt saamaan unenpäästä kiinni, kun poika jo heräsi syömään. Nyt isommaksi tultuaan napero tosiaan nukkuu jo pidempiä pätkiä. Onneksi. Mutta viime yönä herättiin taas 3 ja 4 tunnin välein syömään. Aamulla noustiin yheksältä.

Meillä oli maanantaina neuvola ja neuvolantäti kehui poikaa reippaaksi, valppaaksi ja tyytyväiseksi vauvaksi. Samalla annettiin myös se rotarix-rokotteen toinen osa. Ei ole kummastakaan rokotteesta tullut minkäänlaisia sivuoireita. Kuukauden päästä annetaan taas piikki.. Painon ja pituuden suhteen mennään yläkäyrillä. Poika painaa 8,550 kg ja on 65 cm pitkä. Ei tarvii käydä kuntosalilla, kun kanniskelee poikaa =)

Napero on alkanut punkemaan itseään istumaan, makuullaankin ollessaan. Sylissä istuessa hän nostaa itsensä ihan istuma-asentoon eikä viihdy ollenkaan "vauva-asennossa" hieman makuulla. Lattialla, sängyssä tai vaunuissa pötkötellessään hän nostaa jalkoja ja päätään ylös ja yrittää saada itseään pystyyn =) Hassu vauva. Ainakii vatsalihakset saavat treeniä =) Joustavalla alustalla kääntää jo itseään (käsi tosin jää vielä hiukan jemekseen masun alle), mutta ei lattialla. Lattialla makaa vain selällään ja katselee lelujaan ja tunkee niitä suuhunsa. Kaikki mikä käteen tarttuu menee suuhun. Osaa ottaa hienosti jo tavaroita omaan käteen.

Koskakohan Daisy saadaan tänne puolelle ? Oikein jo jännittää =)

Anteeksi taas tämä omanapaisuuteni, mutta tänne on niin helppo tulla lörpöttämään pojan kasvusta ja kehityksestä, kun mulla ei oikein ole ketään kenen kanssa puhua vauvoista. Kenellään ystävälläni ei ole lapsia. Eikä lähiaikoina taida olla kenelleen tulossakaan. Ja on niin ihana lukea teidän muiden vauva-arjen sujumisesta. Samanlaisia kokemuksia kun näyttää olevan niin teillä kuin meilläkin..

Aurinkoista päivän jatkoa !

Meillä meni viime yö taas vaihteeksi pitkäksi. Neitonen laitto alkuillasta nukkuun ja nukku ko tukki. Oltiin vaan sovittu, että on tytön kylpyilta ko on ollu niin kuumia päiviä, että toinen ihan hikinen. Siinä sitte työllä ja tuskalla saatiin pieni herreille ja nukkumaanhan sitä ei sit enää saatukkaan. Puoli kolmelta nukahettiin viimein hirveän huuon ja kitinän jälkeen.

Yhellä heräämisellä nukuttiin sitte yheksään, jonka jälkeen alko taas kitinä ja huuto. Oli sen verran kuuma tuo makuuhuone, että varmaan huusi sitä. Varsinki ko hetken päästä neito nukahti viileämmässä olkkarissa.

Täällä on kieltämättä helppo puhua vauvasta. Mulla on yks kaveri, jolla on 4 päivää vanhempi vauva ko mulla, joten aika hyvin pystyy puhumaan vauvoista myös muualla. toisella kaverilla on jo puolivuotinen tenava. Mutta silti täällä on mukava käyää höpöttämässä omaa napaa. :)

Aamupalalle.

anttuli

Alkuperäinen kirjoittaja Anttuli.:
Neitonen laitto alkuillasta nukkuun ja nukku ko tukki. Oltiin vaan sovittu, että on tytön kylpyilta ko on ollu niin kuumia päiviä, että toinen ihan hikinen. Siinä sitte työllä ja tuskalla saatiin pieni herreille ja nukkumaanhan sitä ei sit enää saatukkaan.

Kenen kanssa te olitte siitä kylpyillasta sopineet?

Mukavasti tuntuu kaikilla menevän.

Meilläkin jo arki rupeaa luistamaan. Heräilee öisin 1-2 kertaa syömään ja ollaan yksi yö menty jopa niin, että syötin pojan illalla 22.30 ja seuraavan kerran söi 06.30 aamulla. Tosin heräsi kerran yöllä, mutta nukahti nopeasti uudestaan. Muutenkin on pidentänyt syönti välejä reippaasti. Illalla tahti sitten kiihtyy muutamaan tuntiin.

Muutenkin on mielestäni kovin helppo lapsi. Kyllähän meilläkin välillä saadaan hirveitä raivareita, mutta tuntuu olevan perus tyytyväinen ja rauhallinen poika.

Nyt olen jo uskaltautunut enemmän liikkuakkin pojan kanssa. Tuossa yksi päivä tehtiin koko päivän retki suomenlinnaan. Ja matka meni oikein hyvin. Yhden itku kohtauksen sai junassa, mutta luulen sen johtuneen tukalasta kuumuudesta. Sitä saa itsevarmuutta koko ajan lisää kun uskaltaavaan lähteä reissuun. Ajattelin ilmoittaa pojan vauva uintiinkin. Vähän aikaa sitten se ajatus hirvitti mua, mutta ei enään. Tiedän selviäväni siitäkin.

Näin meillä :) Täytyy taas rientää!

Heippa,

Meilläkin poika syö öisin kerran tai kaksi ja samoin meillä oli samanlainen yö kerran, kun nukuttiin koko yö putkeen.

Sen sijaan hyvin nukuttujen öiden vastapainoksi meillä on nyt sitten ihan hurjat ilmavaivat iltapäivästä iltaan saakka. Poika huutaa ja itkee kipujaan monta tuntia, jos häntä ei viihdytä ihan koko ajan. Huuto alkaa heti, kun hänet laskee hetkeksi pois sylistä ja rauhoittuu, kun hyppyytetään olalla, jolloin ilma tuntuu liikkuvan paremmin. Nyt aloitettiin Cuplaton-tipat, jos ne vähän helpottaisi pojan oloa ja meidän hermoja ei kiristäisi niin kovin. Aamupäivät sujuu kyllä hyvin, ja poika viihtyy joskus yksinkin sängyssään tai sitterissä.

Myös minä olen joutunut opettelemaan aikaisin nukkumaan menon. Poika rauhottuu yöksi mahakipuineen, mutta vain minun viereeni syötyään ja herää heti, jos nousen ylös sängystä. Tuttia hän ei vieläkään suostu syömään. Tuttipulloa ei vielä ole kunnolla kokeiltu, kun ei ole ollut tarpeen. Pitää kuitenkin hiljalleen aloittaa, jos meinaa joskus päästä itse johonkin ja antaa poika hetkeksi hoitoon.

Meillä on nyt sitten ristiäiset ens viikonloppuna. Kunhan nyt vielä saatais se koko nimi päätettyä. Ja sitten pääsis järjestelemään niitä häitä oikein todenteolla.

Vauvauinti käyny meilläki mielessä, mutta ko menee tämä oma synnytyksestä toipuminen niin pitkälle, ettei tiä, millon sitä pääsis alottaan.

Nimi on tytöllä jo valmiina, mutta ristiäisiä saa oottaa heinäkuuhun.

Tuossa mietittiin, että voisikohan tytöllä olla maitoallergia ko tuntuu piereskelevän hirveästi. Mullahan oli pienenä, mutta johonki se on jääny tässä matkan varrella. Toisaalta ko en juurikaan maitoa juo niin voi olla kaukaa haettu.

Tutti ei kelpaa täälläkään, mutta pullosta kyllä juo.

Meidänkii poika piereskelee kovasti. Mutta eipä hän ole vatsanväänteiden vuoksi juurikaan itkeskellyt. Me ollaan tultu siihen tulokseen, että hyvä vain kun ilma liikkuu =) Ja myös se vaikuttaa mitä äiti on syönyt..

Mä olen välillä ihan mökkihöperö, kun en oikein pääse ilman vauvaa liikkumaan. En ainakaan kovin pitkäksi aikaa. Meidän tenava kun ei tosiaan juo pullosta. Nokkamukista jonkinverran, mutta en ole vielä uskaltanut luottaa siihen, että jos olen poissa niin suostuu siittä "kokonaisen aterian" syömään..

Ja muutenkii oon kaiket päivät yksin pojan kanssa. Poikkeuksiakin toki on, mutta harvoin. Mulla on lähes kaikki kaverit töissä (ne muutamat ketkä enää pitävät yhteyttä) ja vauvan molemmat isovanhemmat asuu muualla (toiset tunnin ajomatkan päässä ja toiset vähintään neljän tunnin..). Yksinäisyys on tämän mammaloman ainoa "varjopuoli".

Cuplaton tippoja meilläkin käytetään, mutta ei ikävä kyllä meillä ainakaan vie kokonaan ilmavaivoja. Poika herää aamuisin koviin vatsa kipuihin ja huutaa tunnin pari. Meillä tosin noihin ilmavaivoihin on todennälöisesti vaikuttanut myös se, että olen joutunut syömään kaksi antibiootti kuuria. ensin sektio haavan takia ja nyt onnistuin saamaan rinta tulehduksen. Toivottavasti kohta taas helpottaa kun kuuri loppuu.
Pitäkää siis rouvat tissit lämpiminä ja yrittäkää imettää ne tyhjiksi että vältytte moiselta riesalta. Ei nimittäin ollut kovin mukavaa. Ensin tuli rinnat niin kipeiksi, että en kärsinyt imettää ollenkaan vaan jouduin lypsämään maidon ja sen jälkeen nousi kova kuume. Ei ole hääviä sairastella kun on vielä pieni lapsi hoidettavana. Nyt on onneksi jo tulehdus takana ja ne antibiootit syöty.

Minä taidan olla niitä harvoja onnekkaita täällä kellä on mahdollisuus jättää lapsi hoitoon hetkeksi. Anoppi kun asuu samassa piha piirissä ja hoitaa poikaa enemmän kuin mielellään. Ja mun vanhemmat asuu 50 km säteellä ja löytyy vielä siskoa ja kummitätiä jolle voi pojan antaa. Olenkin jo käynyt muutaman kerran shoppailemassa ja viime viikolla uskaltauduin uimaan. Ja välillä olen käynyt ihan ruoka kaupassa itsekseni anopin katsoessa lasta sen aikaa. Suosittelen siis kaikille oman mielen terveytenne takia ottamaan omaa aikaa jos mahdollista. Vaikka sitten kävisitte vaan kaupassa tai kävelemässä tai ihan mitä vaan. Ja pidempäänkin kykenee olemaan kun lypsää maitoa pulloon. meillä pullo ruokinta pelasti mut jo kerran. Juuri tollon kun olin korkeassa kuumeessa ja jouduin lypsämään maitoa niin mies hoiti koko viikonlopun yö syötöt, että mä sain edes sillon levätä ja toipua rauhassa. Niin, että jos ei muita hoitajia löydy läheltä niin oma mies ja lasten isä on sitä varten että hoitaa homman.

Meillä mies ei kerkiä hoitamaan lasta niin, että pääsisin itse minnekkään kun hän on kaiket vapaa ajat rakennuksilla, mutta olen järjestänyt isälle ja pojalle laatuaikaa kerran pari viikossa. Kylpy hetki on nimittäin heidän ihan oma juttu. Saavat läträtä ammeessa niin paljon kuin haluavat enkä puutu siihen millään lailla. Kyllähän mies iltaisin kerkiää lapsen kanssa onneksi seurustella että pysyy suhde lujana ilman kylpyhetkiäkin, mutta musta on kiva kun heillä on jo nyt jokin yhteinen juttu.

Meillä on ristiäiset vasta kuun lopussa ja ei olla vieläkään keksitty nimeä. Taitaa mennä viime tippaan sekin..

Jaahas kutsu käy..

Myös meillä kylpyhetki on ihan isän ja pojan oma juttu. Ja töistä tullessaan isi jaksaa kyllä leikkiä ja "hyppyyttää" poikaa. Ja molemmat siittä kovasti nauttivat. Välillä ne illat vain jäävät kovin lyhyiksi, riippuen ihan siittä miten mies pääsee töistä lähtemään. Ja harrastukset myös syövät yhteisiä iltoja jonkin verran. Mutta kyllä isi lastaan rakastaa ja hänen kanssaan tykkää olla. Aina hän ei vain huomaa, että jostakin on välillä luovuttava lapsen vuoksi.

Kyllä mäkin olen muutaman kerran ihan itekseen käynyt uimassa ja kaupassa, mutta hirveällä kiireellä. Mä olen kyllä aina varmuuden vuoksi lypsänyt maitoa pulloon, mutta se ei ole kelvannut. Poika huutaa jo pelkästä pullon näkemisestä, ennenkuin pullo on edes huulilla. Ainoastaan mun ja miehen äiti on saanut kerran pojan juomaan pullosta, mutta niistäkin kerroista on jo reilusti yli 2 kk aikaa. Kumma tapaus, mutta näillä mennään =)

Ai niin, noista Katriinan häistä tuli mieleeni..Tuossa jokin aika sitten mies puoli huolimattomasti kysyi, että mitä jos mentäisiin ensi keväänä naimisiin..!! Saas nähdä kuinka käy =) Virallista kosintaa ei ole vielä kuulunut..

Ja asiasta viidenteen.. Oman lapsen kupliva nauru on ihanin ääni maailmassa ! Pojasta on tullut kova kikattelemaan =) Hän on kyllä pääasiassa niin kiltti.. Mies sanoo, että poika on tullut ihan äitiinsä. On pääasiassa aivan kuin enkeli, mutta sitten kun hermostuu, niin on oksat pois ja pala latvaa ! Välimallia ei ole =)

Tänään on ollut kiva päivä. Poika on ollut erittäin hyväntuulinen ja eräs hyvä ystäväni oli meidän kanssa pitkän aikaa ja oli niin ihanaa päästä juttelemaan aikuisen kanssa. Ja muustakin kuin vauvasta. Vaikka aika paljon vauvajutut ihan vahingossa lipsahtivatkin jutun lomaan =)

Kyllä se nimi sieltä tulee, uskokaa pois. Meillä tosin nimi oli jo valmiiksi mietittynä ja pojan ensi kerran nähtyämme asia vain varmistui. Oli aivan nimensä näköinen. Kyllä teidänkin vaavelit ihan varmasti saavat näköisensä ja oloisensa nimet =)

Myös minä oon kärsinyt heti sairaalasta kotiuduttuani rintatulehduksen, mutta sain sen kotihoidolla ja ahkeralla pumppauksella hoidettua ilman antibiootteja. Kuume nousi tosi äkkiä yli 39 ja samaan aikaan vauva huusi vieressä ja mies koitti hätäpäissään keitellä pulloja yms. että pääsin pumppaamaan ja että vauva sai ruokaa.

En tiiä mistä meidän pojan ilmavaivat vois johtua. Itse koitan syödä mahdollisimman vähän ilmaa aiheuttavia ruokia ja kahvinkin koitan juoda imetyksen jälkeen. Mut silti iltaisin on pojalla vatsa kipeenä, mutta näyttäis siltä, että se Cuplaton on vähän auttanut.

Meidän on lyötävä nimi lukkoon tänään viimeistään... onneksi ollaan melkein päätetty.

Oltiimpa me kaukana..

Tässä jännäillään taas, miten neitonen alkaa yöunille. Hällä ko on tapana nukkua päivä ja herätä sitte joskus klo 22 aikaan eikä millään unille enää. Nyt yritettiin herättää vähän ennen ysiä, että jos sitte nukahtais vähän aiemmin, mutta saa nähä. Neito tuossa nukkuu ja ähisee kun ei kertakaikkiaan pysy hereillä, mutta pakkohan tuota rytmiä on yritettävä muuttaa.

Ens yöstä tulee ensimmäinen kokonaan korvikeyö. Yleensä ei ole korviketta saanu ko just ennen nukkumaan menoa, että saa nähä, mitä syntyy. Mutta ko teki niin mieli ottaa pari siideriä (joo, oon tosi huono äiti ko on pakko ottaa siideriä vaikka yrittää imettää..) niin ei viitti syöttää rintaa ennen aamua.

Mie olen onneksi selvinny tähän mennessä ilman rintatulehusta. Toivottavasti ei sellasta tulekaan.

Ootan kyllä innolla sitä hetkeä ko neito alkaa nauramaan. Nytkin tuo hymyily on kyllä maailman ihaninta. Alkaa itteä aina naurattaan ko toinen näyttää niin söpöltä hymyillessään ja pari kertaa käyny niin, että ko alkaa ite nauraan niin toisen hymy vaan levenee. :)

Meillä kans kylpyhetki on miehen ja tytön oma juttu. Muutenki mies touhuaa vauvan kans oma-aloitteisesti päivittäin. On tainnu neito kietoa isin pikkusormensa ympärille kuten äitinsäkin. Mutta kyllä sitä omaa aikaa kaipaa ko mie kuitenki olen se, joka lapsen kans on suurimman osan ajasta. Ja ko on tottunu miehen kans kulkeen kahestaan niin sitä kaipaa hirveästi kaksinkeskistä aikaa. Tytön tuleva kummitäti on onneksi luvannu hoijella neitiä sillon tällön, mutta hän ei ole nyt kesän aikana täällä päin.

Nimi on tytöllä ollu jo pitkään, siitä asti ko täytettiin se sairaalalappu. Mie kyllä olin aikani sitä mieltä, ettei tyttö näytä yhtään nimeltään, mutta ko ei sitä parempaakaan löyvy. Ja on tuohon nimeen jo tottunu. Ristiäiset on heinäkuun alussa.

Myös meillä on häät suunnitteilla ensi kesäksi. :)

Onpas täällä hiljaista.. mutta niin oli odottajienkin puolella =) Daisy saattaa ilmestyä seuraamme hetkenä minä hyvänsä..

Mä olen Anttuli vielä huonompi äiti kuin sinä =) Olen ottanut muutaman siiderin silloin tällöin iltasella (1-3) ja imettänyt kuitenkii yöllä. Pullloa kun meidän miehelle on turha edes näyttää..

Mäkään en ole onneksi kärsinyt rintatulehduksesta. Olin pojan synnyttyä TODELLA varovainen ulkona liikkuessani, silloin kun oli vielä niin kovin kylmää. Mutta neuvolassa kertoivat, että toiset vain ovat kovin herkkiä rintansa tulehduttamaan. Toiset saaneet tulehduksen jopa jääkaapilla tai pakastimella käydessään. Aika sissejä olette naiset olleet hoitaessanne vauvanne korkeassa kuumeessa. Mutta kummasti sitä naiset kestävät vaikka mitä..

Jokos Pinja nimi on päätettynä ? Entä mites Katriinan vauveli, saiko omanlaisensa nimen ? Vinkkaa edes vähän..

Ja hieman omaanapaa (taas vaihteeksi).. Mä olen laihtunut runsaan 3 kg siittä kun aloin poikaa odottamaan. Kyllä tuo imettäminen näköjään aika rankkaa puuhaa on, vaikkei uskoisi. Edelleen siis täysimetyksellä mennään (poika 4,5 kk). Maissivellimaistelut nokkamukista jäivät ainoastaan 2 kertaan, kun kerran poika hyvin kasvaa äidinmaidolla. Olin vain vainoharhainen ja luulin, että poika ei saa tarpeeksi maitoa, kun heräili öisin niin usein. Mutta se olikin sitten vain ohimenevä vaihe ja jatkettiin normaaliin tapaan tissittelyä.. Jokin aikaa sitten pojalla oli taas tiheänimunkausi ja oli aivan jatkuvasti rinnalla. Nyt syöttövälit taas palautunut normaaliin, 3-7 tuntiin , riippuu onko yö vai päivä. Veikkaisin, että napero painaa tällä hetkellä sellaiset 9 kg. Olkapäät ja hartiat ovat olleet viime aikoina aika kipeät.

Ja sitten tärkeä uutinen.. Me ostettiin paritalon puolikas !!! Ja päästään muuttamaan vielä tässä kesällä ja nauttimaan auringosta ja omasta pikku pihastamme =) Aivan ihanaa.. ja poikakii saa ihan oman huoneen. En malta oottaa, että päästään täältä pikku kaksiostamme pois..

Mitäs muuten olette suunnitelleet juhannukseksi ? Me ollaan ihan vain tässä kotosalla.. kaikki kaverit ovat rymyämässä mökillä tai festareilla, joten me olemme ihan vain ominemme. Emme viitsi viedä vauvaa keskelle ryyppäjäisiä. Kukaan ystävistä kun ei tosiaan ole kanssamme tässä samassa elämänvaiheessa.

Mutta aurinkoista juhannusta kaikille !

-Vanilla-

-Vanilla-

Sattuipa silmääni tämä teidän ketju. Liittysin mielelläni "jengiin", jos sopii :)?
Meillä on tyttö 5kk (synt. 7.1.07) ja ajoittain rankkaakin vauva-arkea vietetään. Omat ystävät ovat lapsettomia sinkkuja, jotka ovat nyt aika lailla jääneet tämän oman arjen ulkopuolelle. Ei tosiaan ketään samassa tilanteessa olevaa. Olipa siis kiva lukea teidän meiningeistä ja huomata, että onhan sitä samantapaista eloa muuallakin!

Kovan univajeen kanssa kamppaillaan meillä tällä hetkellä. Tyttö on oppimassa ryömimään ja sitä sitten harjotellaankin yöt läpeensä... Heräilee tunnin - joskus puolenkin - välein. Kyllä alkaa vanhemmat olla valmista kauraa. No, täytyy ajatella, että tämäkin on vain vaihe muiden joukossa ja, että kyllä se tästä taas ajallansa..

Aletaan pikkuhiljaa kokeilemaan tassuttelua. Sitä suositellaan vasta puolestavuodesta ylöspäin, mutta tyttö on nyt 5,5kk ja ajattelin pitää ainakin yhden yösyötön toistaiseksi. Hän on yhä täysimetyksellä, mutta ajattelin aloitella kiinteät NYT, jos vaikka toinen öisin nälkäänsä heräilee. Olisiko teillä antaa hyviä vinkkejä nukkumisasioissa?

Esikoisen kanssa sitä tulee väkisinkin oltua aika hysteerinen! Huomaan usein miettiväni asioita ihan liikaa ja vetäväni johtopäätöksiä asioista, jotka eivät todellakaan ole kiveen kirjoitettuja! Vauvan jokaisen ongelman kanssa pitäisikin vaan odottaa viikko ja katsoa. Useimmiten pulma on siihen mennessä väistynyt ja tilalle tullut jotakin muuta :). Varsinkin, kun ei sattunut kohdalle sellainen yksinään loputtomiin viihtyvä, rauhallinen ja helppo vauva. Vaan kyllä ollaankin miehen kanssa mietitty, että keneenköhän sellainen lapsi olisi oikein tullut? Tokko sitä edes tunnistaisi omakseen!

Mymmeli

Huomenet kaikille pitkästä aikaa,

Meillä meni viime viikko vähän kiireisesti, niin en kerinnyt kirjottelemaan mitään. Poika kastettiin viikko sitten sunnuntaina ja on oikein nimensä näköinen poika. Kastejuhla meni oikein hienosti - poitsu nukkui koko seremonian läpi =).

Siitä rintatulehduksesta sen verran, että mulle se ei tullut siitä et oisin saanut kylmää, vaan yksinkertaisesti siksi, että rinnat oli NIIN täynnä enkä kertakaikkiaan tajunnut, että niitä ois pitänyt tyhjentää, vaan oottelin, että poika hoitaa homman. Mulla maitoa siis tulee reilusti ja toisinaan saan tyhjennellä niitä pumpaten, vaikka poikakin syö melkein koko ajan.

Vauvelin hymyily on kyllä aivan sydämen sulattava kokemus. Niin ja meidän poika kyllä naureskeleekin, välillä vaan mietiskellään miehen kanssa, että mitähän hauskaa tossakin nyt sitten oli... Hassuille äänille ja kasvoille poika hymyilee ja nauraa. On alkanut myös päästellä suustaan erilaisia ääniä ja päivä päivältä niitä tulee lisää ja muuttuvat monimuotoisemmaksi.

Meillä myös viime viikolla alettiin kannatella päätä ihan itse mahallaan köllötellessä. Samoin poika osaa suutuspäissään jo kääntyä mahaltaan kyljelleen ja sitä kautta selälleen. Ja kovasti ois tahtoa vaeltaa lattialla edestakaisin, mutta kun ei ne raajat vielä siihen kykene ja siitä poika sitten yleensä hermostuu, kun polkee vaan paikallaan =). On se vaan niin ihmeellistä seurata miten pieni ihminen kehittyy joka päivä. Toisinaan hän köllöttelee sängyssään tyytyväisenä pitkänkin aikaa ja naureskelee leluilleen. Unta tarvii mielestäni tosi vähän, valveillaolot on selkeesti lisääntyneet ja joskus tuntuu, että nukkuu vähemmän kuin itse unta tarvisin...

Hei, onnea Vanilla asunnon hankinnasta! Kohta teillä on tilaa vaikka enemmillekin lapsille... me miehen kanssa jo suunniteltiin tyttövauvaa pojalle jatkoksi, mutta siihen on nyt kuitenkin vielä aikaa. Vaikka mua pelottaakin taas jo endo ja sen mukanaan tuomat ongelmat, merkkejä on jo nähtävissä, vaikka menkkoja ei luojan kiitos oo vielä imetyksen ansiosta ollut. Imetystä aion täysillä jatkaa sinne puolen vuoden ikään, jos vaan maito pojalle riittää. Mites muilla menkkojen ja imetyksen kanssa?

Missäs päin Suomea te Vanilla olittekaan (ei muista yhtään)? Meilläkään ei kukaan tuttavista ole samassa tilanteessa kuin me ja on tosiaan mukava turista näistä asioista edes jonkun kanssa. Oon netin kautta tutustunut yhteen meidän paikkakunnan äitiinkin ja onneksi on ollut mukavaa seuraa, omista kavereista kun ei tähän vauvajuttuun ole enkä heitä viitsi koko ajan vauvajutuilla rasittaa...

Mitähän vielä oli ... mun hääpuku on valmis ja postittavat sen tällä viikolla mulle Kiinasta. Kiitos vaan Vilkku vinkistä!!! Niin ja Apilanmesi (vai Mymmeli?) tervetuloa joukkoon mukaan! Niin ja Daisya kuumeisesti odotellaan tälle puolelle joukon jatkoksi myös, nyt varmaan on jo vauva maailmassa?

Katriina + poika kahta päivää vaille 2 kk

Juhannus juhlittu ja palattu arkeen. Mieskin lähti töihin ja jäätiin neitosen kans kahestaan koko päiväksi. Kovasti näyttää tunkevan nyrkkiään suuhun nälän merkkinä, mutta ko huutoa ei vielä kuulu niin yritän kirjotella jotain.

Tervetuloa vaan joukkoon Apilanmesi/Mymmeli. Saatiin toinen tyttövauvaki tänne. :)

Onnittelut Vanillalle ihan omasta kodista! Pääsispä sitä itekki tästä kaksiosta omaan kotiin, vaan turha vielä muuta ko haaveilla.

Mulla ei ainakaan ole vielä menkkoja tullu, vaikka on tällaista puoleksi imetystä ja puoliksi korviketta. Ens viikolla on vasta jälkitarkastuski (vaikka tuskimpa ne menkat sitä tarkastusta oottaa..).

Nukkumisasioissakaan mulla ei ole mitään vihjettä. Tuo neitonen ko tuntuu nukkuvan vähän millon sattuu. Pitäs vissiin yrittää hiljalleen alkaa laittaan neitille säännöllisemmät nukkuma-ajat ko nykyään ei ole mitään johdonmukaisuutta.

Hymyillään täällä ja kovasti. Tyttö yrittää vissiin nauraakki, mutta se on sellasta ihan hassua kähinää ja ähinää. Kovasti kyllä juttelee menemään ja seurailee. Huonompi juttu se, että yleensä tämä juttelu ja seurustelu ajoittuu yöhön.. Pelkään vaan, että tämä neiti on sellanen, että seuraa pitää olla tai muuten huuetaan. Kun sitä vaan on pakko mennä heti hyssyttelemään jos toinen alkaa itkeen..

Pitäisköhän sitä itekki uskaltautua sitte tilaileen hääpuku nuolta ebaysta.. Ko mulle se häätyy kuitenki teettää ko en oo ihan normimuotonen. Vaan ei tässä onneksi ole mitään kiirettä. Vuosi aikaa aikalailla tasan. :)

Daisya kyllä ootellaan tänne. Tuliskohan sieltä kolmas tyttö? :)

Vaan nyt kuuluu jo sellanen maiskutus tuosta sohvalta, että ei ole kohta sormia neitillä jälellä.

Anttuli ja neitonen 1,5kk

Pikaisesti.. pyykit odottaa märkinä ripustamista =)

Tervetuloa myös mun puolesta Apilanmesi/Mymmeli ! On mukava saada "uusia" ja kuitenkin niin samanlaisia ajatuksia ketjuun..

Taitaa Daisylla olla jo vauva maailmassa.. kiinnostuneena odotan kertomuksia ja tuntemuksia synnytyksestä sekä sairaalassaolosta.

Täällä meillä pojalla on nykyään nyrkki ihan jatkuvasti suussa. Eikä sitä todellakaan imeskellä vaan sitä purraan.. taitaapi ikenet jo kutittaa. Kunpa ihan vielä ei tulisi hampaita =) Muutenkii kun hän on oppinut puremaan ja venuttelemaan nänniä.. ja hampaattomallakin suulla tuo tekee välillä kipeää =) Itelläni on tullut ekat hampaat runsaan 4 kk ikäisenä.

Mullakaan ei oikein mitään erikoisia neuvoja tuohon nukkumiseen ole. Meilläkin kun on taas viime aikoina nukuttu miten sattuu.. Samat iltarutiinit meillä on ollu ihan alusta saakka. Noin klo 19-20 on kylpyhetki (kylpy joka päivä), joka on miehen ja pojan välinen oma juttu. Kuivauksen suoritan minä. Loppu ilta meneekin seurustellessa ja tissitellessä, vuoron perään. Nukkumaan napero menee klo 19.30-21.30 välisenä aikana. Riippuu ihan siittä milloin hän on nukkunut viimeiset päikkärit. Nekin kun niin kovin nykyään vaihtelee. Ja öisin ei seurustella eikä vaihdeta vaippaa, ellei ole kakka vaipassa (iho ollut aina todella hyvässä kunnossa). Otan pojan sängystä syömään ja yleensä poika nukahtaa rinnalle. Heti syötön jälkeen siirrän omaan sänkyyn. Yösyöttöjä 1-2. Heti aamulla (n. klo5-7)ennen syöttöä, vaihdetaan vaippa. On öisin rauhaton ja sen vuoksi en aina itse kunnolla saa nukuttua. Mutta eiköhän tämäkin vaihe ole ohimenevää. Ja sitten tilalle tuleekin jo uusi vaihe (aivan kuten Mymmelikin totesi)..

Joop.. ei tästä ihan kovin pikainen tullutkaan =) Jatkan joku toinen päivä. Pyykit tosiaan odottaa ja nukkumaankin pitäisi mennä..

Ai niin, olen Katriina Satakunnasta.

Aurinkoisia kesäpäiviä äidit !!

-Vanilla-

Ps. En malta oottaa, että pääsemme muuttamaan omaan kotiin..