Ajatuksista odotukseen 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anttuli.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hip,

Mulla oli hemppa pudonnut 106:een ja aloitin rautakuurin aamuin illoin. Neuvolassa ei ole ekaa kertaa lukuunottamatta mitattu mitään arvoja. Menin yksityislääkärille valittamaan edelleen jatkuvaa pahoinvointia ja siellä otettiin verenkuva, josta selvisi tuo alhainen lukema.

Jellybean, me ollaan 31- ja 36-vuotias avopari Lounais-suomesta (oma talo rakenteilla Turun lähistölle). Mökkeillään muuten siellä teillä päin ahkeraan. Vauvaa alettiin yrittämään 5/06 (tosin sitäkään ennen ei mitään kunnon ehkäisyä käytetty), syksyllä hakeuduin lääkäriin, koska en onnistunut ovistesteihin saamaan plussaa. Sain toisen ultrauksen yhteydessä munasolun irroituspiikin ja heti siitä sitten tärppäsi.

heips!

Mulla hb oli alimmillaan 109. Terkkari kehoitti vaan jatkamaan Multi-tabs pillereitten syömistä ja nyt kun olen muistanut säännöllisesti niitä napostella hb nousikin 133.

Jellybean, minä olen 31 ja mies on 39. Perheeseen kuuluu myös ihana koira vanhus. Avopari vielä toistaiseksi. Eteläsuomessa asutaan ja omaa taloa aloitetaan rakentamaan keväällä heti lumien sulettua.
Ehkäisy (keskeytetty yhdyntä) jätettiin pois kesällä 06 ja meidän molempien yllätykseksi tulin heti raskaaksi. Sinällään hieman nolo tilanne kun olin miehelle jo vuosia paasannut, ettei raskaaksi todennäköisesti tulla tuosta noin vaan ja kuinkas kävikään..

Huomenna taas neuvolaan.

Kiitokset kaikille! Nyt tuntee sitten paremmin teitä. Olettekin sitten miehen ohella ainoita, jotka toistaiseksi tietävät tästä. Sovittiin, että mennään ainakin tämän ensimmäisen neuvolakäynnin yli ja kerrotaan perheille sitten kun on varmistunut että siellä masussa todella joku on.

Olo ei ole ollenkaan sellainen, että olisi raskaana. Tähän pieneen iltayökötykseenkin on ehtinyt jo tottua! Ainoa omituinen asia oli se että entinen herkku, banaani, meinasi jäädä syömättä kun alkoi etomaan kesken kaiken. Rinnat on kyllä edelleen kipeät, mutta ei jotenkin voi vielä uskoa että sisällä on oikeasti joku. Siksi odotankin sitä ensimmäistä neuvolaa kuin hepo kesää, että tämä asia tulisi vähän todemmaksi kun joku ulkopuolinenkin sanoisi, että "kyllä sää nyt vaan raskaana olet"..

Tänään taas selvitty yhdestä neuvolasta. Ei sillä, että se olisi jotenkin vastenmielistä. Mulla on maailman paras terveydenhoitaja. Sillä on aina aikaa asiakkaille. Nytkin vierähti 40 min. Ja pääasiassa vaan juteltiin mukavia. Vaavilla ja äidillä oli kaikki hyvin. Verenpaine 110/80, hb 125, sf 31,syke 130 ja virtsa puhdas. Painoa oli tullut n. 140g/vk. Eli mun makean vähentäminen kannatti ja olin erittäin ylpeä itsestäni. Vauva oli kääntynyt pää alas päin. Tosin voi kuulemma kääntyillä vielä muihinkin asentoihin. Ummetus on nyt suurin riesa ja kävinkin hakemassa Levolakkia ensi hätään. Hormoonit heitteli eilen aika lailla. Olin aika ala maissa ja tuntu , että seinät kaatuu päälle ja muutenkin itsetunto oli pohja lukemissa ja meni itkeskellessä koko päivä. Onneksi mies osasi lohdutella mua ja olla olkapäänä kun sitä tarvitsin. Tänään olo on taas ihan "normaali". Onneksi tiesin mistä on kyse. Että näin täällä..

Heips..

..vihdoin ja viimein saimme pojan nukkumaan. Hetkeksi. Pätkä nukkuu noin 1-3 tunnin pätkiä ja sitten syödään. Ja poru tulee jos tissi ei ole HETI suussa kun silmät aukeaa =) Maitoa tulee reilusti ja poika on kova hotkimaan.. sitten hermostutaan kun ei ehditä nielemään saamaan tahtiin ja posket on pullollaan. Temperamentikas kaveri meillä. Mutta niin ihana. Aikas väsynyt tässä on ollut, mutta jostakin sitä energiaa vain kummasti aina löytyy.. Ja nyt kun on päässyt ilmojen puolesta hieman vaunuttelemaan, niin kyllä siinä kummasti piristyy. Ja pätkä nukkuu hyvin sikeästi eikä tiedä meidän vaunutteluista mitään.

Kävi oikein huvittamaan tuo mun synnytyskertomukseni.. Ei se nyt ihan noin kamala tilanne ollut miltä sain sen kuulostamaan =) Tottakai se teki kipeää, mutta tuskin kukaan sitä ihan kivuttomaksi tapahtumaksi kuvitteleekaan. Nopeasti se aika meillä siellä salissa meni ja kaikki sujui ongelmitta. Kätilö oli ihana ja neuvoi selkeästi mitä pitää tehdä.. ja minä tyttö tottelin, vaikka pää olikii ilokaasusta enemmän tai vähemmän sekaisin =) Papereissani lukikin, että "reipas ensisynnyttäjä äiti". Voisin mennä uudelleenkin, en tosin nyt ihan heti perään, mutta sopivan ajan kuluttua.

Olo alkaa olemaan aika normaali. Nyt pystyy jo istumaan ihan ilman kipuja =) Ja haavat ovat parantuneet hyvin. Ja kohtu oli sairaalasta lähtiessäni supistunut normaalisti. Eipä mulle tuota masuakaan oikeastaan jäänyt.. vatsalihakset tosin ovat aivan kateissa (jos niitä koskaan on edes ollutkaan?). Mutta kaiken kaikkiaan kokemuksena tämä raskaus synnytyksineen oli kyllä aikas ihanteellinen. Mieliala tosin on heitellyt kyllä laidasta laitaan. Vaikka kaikki on hyvin ja olo on onnellisempi kuin koskaan, niin silti saattaa itku päästä ihan ilman syytä. Ja välillä tuntuu, että tykkääköhän vauva musta ollenkaan.. Ne tuntemukset ovat onneksi hyvin nopeasti kadonneet, mutta kyllä nämä hormonit kaikkeen näyttävät vaikuttavan. Vaikka sen jo etukäteen tiesi, niin enpä olisi uskonut, että näin kovin..

Katriina.. me vain lähdimme sairaalaan, kun itsestä siltä tuntui. Emme soittaneet etukäteen. Meille silloin synnärin tutustumiskäynnillä sanottiin, että sinne saa vain tulla kun siltä tuntuu. Etukäteen ei tarvitse soittaa. Siellä on kätilöitä ja henkilökuntaa kyllä 24 h, jotka ottavat vastaan.

Nyt käy nukuttamaan niin kovasti, että tämä lähtee pesulle ja nukkumaan.. ja odottamaan seuraavaa herätystä =)

Kovasti jaksamista masujenne kanssa !! Tätä vauva-arkea kyllä kannattaa odottaa =)

-Vanilla & kikkara (15 pvää) -

Piti tänne tulla purkamaan v***tusta. Sovittiin miehen kanssa, että kerrotaan perheille ja sukulaisille joskus ensimmäisen neuvolan jälkeen. Nyt sitten tänä viikonloppuna kun kysyin, että onko kenellekään kertonut niin sanoi vanhemmilleen kertoneensa viime viikonloppuna! Sitten kun kysyin, että miksi ei minulle sanonut että on kertonut niin ei kuulemma ollut sopivaa tilaisuutta! Että minua korpeaa, ihan todella todella paljon. En tiedä onko edes aihetta, mutta tälle tunteelle nyt en kyllä voi mitään. Jotenkin tuntuu, että minut on jätetty jostain nyt ulkopuolelle. Vaikka olisihan tämä varmaan pitänyt arvata, kun se on todella huono pitämään mitään omana tietonaan. Vaikka kuin jostain asiasta sanon, että yhdellekään ei tästä kerrota niin jotenkin se kuitenkin onnistuu sen salaisuuden livauttamaan. AAAARRRGGH!

Vanilla, esikoinen, LA 12.2.07 - poika 2.2.07 (3400 g ja 50 cm)
Pinja, esikoinen, LA 10.4.07
Katriina, esikoinen, LA 21.4.07
Anttuli, esikoinen, LA 4.5.07
sari-77, esikoinen, LA 15.5.07
Daisy, esikoinen, LA 21.6.07
Vilkku, esikoinen, LA 28.7.07
Sella, esikoinen, LA 24.9.07
Jellybean, esikoinen LA 15.10.07

Mä laitoin itteni tonne väliin kun näytti olevan niin siististi aikajärjestyksessä tuo lista.

Mäkin Jellybean ajattelin tuota ekaa neuvolaa sellaisena virstanpylväänä, että sitten saa varmistuksen tälle asialle, mutta eipä se niin menekään. Jos sydänääniä yritetään kuunnella, eikä ne kuulu, niin se ei ole merkki mistään. Ja muuta varmistustahan neuvolasta ei sitten saakaan. Kyllä turhautti kun sen kuulin. Ekassa ultrassa siis vasta saa varmistuksen, että siellä joku todella on. Kraah.

Mulla on nyt sitten keskiviikko-aamuna eka neuvola. Sen piti olla viime torstaina mutta siirtyi neuvolantädin koulutuksen takia. Toisaalta ihan hyvä, koska viikkokin on pitkä aika jos niitä sydänääniä yritetään kuunnella.

Liikunta on jääny aivan liian vähälle. En vaan jaksa tehdä mitään. Laiskottaa aivan vietävästi koko ajan. Jos harrastaisi liikuntaa niin jaksaisi kaikkea paljon paremmin. Ja jatkossakin kun masu kasvaa. Kyllä mä nyt yritän ottaa itteäni niskasta kiinni.

Mut eipä tässä ihmeempiä. Palaillaan taas.

No Jelly taas otti vähän pulttia tyhjästä. Pöly on laskeutunut ja valtakunnassa jälleen kaikki hyvin. Mut kyllä vielä hiukan ärsyttää.. Kun jotain sovitaan, niin miksi siitä ei voi pitää kiinni.. Ja vielä jätetään kertomatta minulle.. grrr.. grrr..

Minulla on eka neuvola 8.3. ja tosiaan kyllä elättelin toivoa, että siellä tulisi se varmistus. Kai se on sitten uskon varassa vielä. Mies on päässyt jo järkytysaalloista yli ja nyt odottaa tulevaa innoissaan.

Illan jäniskevennys vielä: toissailtana juteltiin miehen kanssa tulevasta synnytyksestä (niinkuin me vielä siitä hirveästi tiedettäisiin..) ja mainitsin, että mies voi leikata sitten napanuoran. Vähän aikaa se oli hiljaa otsa rypyssä ja sitten: "mä oon aina miettiny, että kun se vauva siitä napanuorasta irroitetaan, niin mihin se loppu napanuora pistetään? .. kai se sit laitetaan takaisin sinne sisälle." Joku on vissiin lintsannut muutaman bilsan tunnin liikaa!

Huomenet,

Mulla oli viime viikko äärimmäisen rankka töiden puolesta ja tämä viikko ei varmaan ole yhtään sen helpompi. Tuli tehtyä 11 tunnin päiviä muutama. Mua alkaa ihan oikeasti pelottaa, että miten jaksan. Kollega on lomilla pari viikkoa ja sitä pitäis tuurata ja en oikein osaa, en ole koskaan osannut, jakaa töitäni muille kollegoille, vaikkei heillä olisikaan niin kiire kuin mulla. Ensi viikolla tilanne vielä korostuu entisestään, kun toinenkin kollega on lomilla. Kyllä noi työkaverit ja pomot varmaankin ymmärtäisivät, jos osaisin pyytää helpotusta, mutta kun olen ihan liian tunnollinen ja kunnianhimoinen. Asiakkailta ymmärrystä on kuitenkaan turha pyytää. Mä en paljon yleensä edes stressaa asioita kuten toisilla on tapana, joten senkään puolesta en oikein osaa rajoittaa.

Töitten takia liikunta on kyllä ollut ihan olematonta. Pinjan tavoin mä olen alkanut kärsiä pahenevasta ummetuksesta eikä asiaa varmaankaan auta viikonloppuna nautitut pika- ja ravintolaruoat. Olimme miehen kanssa reissussa entisessä kotikaupungissa. Ajateltiin, että alkaa olla viimeiset hetket, kun oikeesti ikinä tai tosi pitkään aikaan päästään kahdestaan yhtään mihinkään. Oli kyllä muuten tosi ihana ja rentouttava viikonloppu, mutta tosiaan tää vatsa ei voi nyt jälkikäteen hirmu hyvin. Liikkumaan ois pakko päästä, ihan kävelylle vaan, mutta edes kävelylle.

Mulla on myös alkanut ajoittain olla sellaisia menkkamaisia alaselän kipuiluja. Kuuluukohan tämä asiaan? Ihan kuin kuukautiset ois alkamassa (siis samanlaista kivulta, kuin aikana ennen varsinaisia endokipuja). Lisäksi mulla on viime viikolla parilla vessakäynnillä tullut pyyhkiessä ihan pienen pieni tippa, tuskin edes silmin havaittava, mutta kuitenkin, punertavaa nestettä. Supistuksia, kivuttomia sellaisia, on myös aika ajoin, ei edes joka päivä, mutta joinain päivinä sitten enemmänkin.

Kävin muuten muissa asioissa työterveydessä viime viikolla, niin lääkäri oikeesti ihmetteli, että voiko mulla tosiaan olla laskettuaika jo 21.4., kun olen niin kovin pieni. Ja varmisti vielä, että vauva varmasti on oikean kokoinen ultran mukaan. Totesi sitten siihen, että ei mulla painoa ole sitten varmasti tullut kyllä minnekään muualle kuin mahaan ja että mulla täytyy olla hyvänmallinen lantio. Niin ja Ventolinesta (siis avaava astmalääkkeeni) lääkäri sanoi, että sitä pitäisi pyrkiä välttämään loppuraskaudesta, koska sillä on supistuksia estävä vaikutus. Tuon tiesinkin, mutta hassua ettei neuvolassa tai polin lääkärissä ole asiaa aiemmin otettu puheeksi. Mitä lääkettä sulla Daisy oli astmaan?

Vaavin huone on remontoitu. Nyt pitäs sitten hankkia vaan kalusteet sisään. Jotain meillä on jo, mutta esim. pinnasänky puuttuu. Aiotteko te muuten laittaa pinnasängyn omaan makuuhuoneeseenne alkuun? Meillä on ajatuksena laittaa sänky heti vauvan omaan huoneeseen (ei se meidän makkariin edes mahtuisi...).

Kelan paperit tuli perjantaina. Pakkaus ois sitten odotettavissa parin viikon sisään. Voikun saatais vaatekaappi siihen mennessä, niin pääsis sitten heti pesemään ja laittamaan vaatteita paikoilleen.

Tosiaan Jellybeanille ja Sellalle tsemppiä noihin neuvoloihin. Mut tosiaan varautukaa siihen, ettei sydänääniä välttämättä vielä kuulu, tai edes koiteta kuunnella. Meidän neuvolassa on käytäntö, ettei sydänääniä kuunnella ennen viikkoa 14, jotta vältyttäisiin pelästymisiltä tms. kun äänet ei vielä välttämättä kuulu. Mähän olin saanut jo kahdesti todisteet vauvan olemassaolosta ennen ensimmäistä neuvolaakin, kun kävin ultrassa endon takia. Tietysti te voitte mennä alkuraskauden ultraan, mutta "terveet" joutuvat siitä kyllä valitettavasti maksamaan (jotain hyötyä sairauksistakin...).

Mut nyt töihin, saas nähdä kerkeekö tänne tällä viikolla enää uudemmin.

Maanantaihuomenet!

Koottiin viikonloppuna meidän uudet vaunut, vautsi vau kyllä on hienot menopelit. Muut tavarat vietiin vielä varastoon odottamaan. Pinnasänky tulee makkariin, mikäli vaan suinkin mahtuu. Meillä on muutto tässä vielä edessä tilapäisesti, kun saatiin oma kämppä myytyä.

Mulla on astmaan Beclomet & Buventol yhdistelmä. Mahtaakohan tuon Buventolin käyttökin olla ei suositeltavaa loppuraskaudesta? Ei ole kukaan ainakaan vielä puhunut mitään. Ei neuvolassa kyllä olla edes kysytty mitä lääkkeitä käytän.

Jellybean, mua taas välillä harmittaa kun mies ei ole kertonut kaikille kavereilleen vieläkään, että hänestä tulee iskä. Tietysti sukulaisille ja sellaisille kavereille kenen kanssa ollaan enemmän yhdessä tekemisissä, muttei muille. Hih, hauska tuo napanuora juttu!

-Daisy

Daisy: Ventoline on siis astmalääke, jota käytetään tarkoituksellisestikin ennen aikaisten supistusten ehkäisemiseen. Uskoisin että toi Buventol ei aiheuta samaa, mutta en tiedä. Mulla oli joskus toi sama yhdistelmä, mutta siitä ei ollut mun astmaan mitään apua.

Mulla oli kans tuo sama harmituksen aihe ko Daisylla, että mies ei sanonu sitte millään yhtään kellekkään, että meille on tulossa vauva. Ite kyllä kerroin, ja sitte ko oli yhteisiä tuttuja, mutta enemmän miehen puolelta, nii kyllä sapetti ko toinen ei vaan saanu sanottua.

Mulla maha huitelee tuolla yläkäyrillä, näytti olevan neuvolassa huolissaan siitä, vaikka sokereissa ei oo ongelmia eikä painokaan niin hirveästi ole noussu. Se nyt vaan on iso. :)

Vauvan sänky tullee meän makkariin siitäki syystä, että asutaan kaksiossa eikä toiselle ole omaa huonetta.

Vieläkään ei ole muuta hommattu ko vaatteita. Tosin joitain tavaroita saahaan sukulaisilta. Taitaa tärkeimmistä olla vaunut ja autokaukalo hommaamatta.

Mulla ei onneksi ole tuota ummetusta ollu, mutta tuo närästys alkaa olemaan jo aikalailla jokapäivästä (kun se on ollu joka toinen päivä..).

Vaan sapuskan hakuun.

Taas on käyty neuvolassa. Nyt sain sitten noottia siitä, kun ei paino ollutkaan noussut. Et syönkö varmasti tarpeeksi. SYÖN! Liikaakin. On se nyt kumma, kun jostain pitää päästä valittamaan, jos ei mitään valitettavaa oikeasti löydy! Painonnousu oli nyt siis 65 g / viikko. Hb oli tipahtanut 122:een ja sain käskyn alkaa kiskoa rautaa, mutta epäröin sen kanssa vieläkin, kun tosiaan pelkään niitä ulostusongelmia, kun se ei ole helppoa muutenkaan. Eikä toi 122 vielä ole minusta edes mikään kovin huono, toisillahan se on ihan normaali lukema. Pissa oli ok, samoin verenpaine. SF-mitta oli 27 cm. Mulla on sellainen oma sievä suoralinjainen käyrä siinä normaalin rajoissa, vähän keskiarvon alapuolella. Vauvan syke oli 138 - 139, asennosta ei neuvolassa osattu vielä varmasti sanoa.

Meillä alkaa nyt sitten nää valmennukset ja sairaalaan tutustumiset ensi viikolla. Imetysosio on tarkoitettu pelkästään äideille, mutta muihin mies tulee mukaan. Kolme valmennuskertaa ja sitten se sairaalassa käynti.

Lääkärikäynnistä oli tulleet palautteet neuvolaan. Kaikki hyvin, hoikka ja hyväkuntoinen äiti, vauva liikkuu hyvin, lapsivettä normaali määrä jne.

Kysyin siitä Ventolinestä, niin täti sanoi, että ei kuulosta liialta (eli supistuksia estävältä) määrältä, jos pari - kolme kertaa viikossa joudun avaavan lääkkeen ottamaan. Jäi vähän sellainen fiilis, että tietääköhän nää mistä ne puhuu... mutta sillä mennään, kyllä se vauva sitten jollain keinoin saadaan ulos tulemaan, kun aika koittaa.

Nyt töiden pariin ja sitten syömään ettei paino vallan putoamaan pääse.

Heips. Nostelempa meitä vähän ylös päin.
Tänne ei kuulu mitään uutta. Eilen kävin hesan keskustassa vähän shoppailemassa ja olihan se pitkästä aikaa mukavaa. Ja miten ihanaa olikaan nähdä ihmisiä. Siis mähän asun täällä korpikuusen kannon alla missä EI todellakaan nää päivällä ketään ellei ota autoa alleen. Meinasin jopa innostua liikaa kun rupesi viiden tunnin kävely session päätteeksi supistelemaan siinä määrin, että pelkäsin jo, että en pääse kotiin lainkaan ja oli pakko lopettaa homma siltä kerralta siihen. Ottihan se voimille, mutta miten paljon se piristikään mieltä.

Me sijoitetaan lapsen sänky samaan tilaan missä itsekkin nukumme ja vain sen takia kun kohta joudumme muuttamaan n.25-30 neliön mökkiin rakennus vaiheen ajaksi. Jos talo olisi jo valmis lapsi saisi nukkua omassa huoneessa. Onhan se itselle hankalampaa ravata yöllä syöttämässä eri huoneessa, mutta myöhemmin ei tarvitse taistella totuttamisessa omaan huoneeseen niin kuin me nyt sitten joudutaan tekemään.

Nyt taidan lähteä uimaan.
Jaksamista Katriinalle. Kohta se sunkin äippä loma alkaa.

Kun tuo mies ei osaa pitää suutaan kiinni niin minunkin on sitten alettava kertoilemaan perheelle ja sukulaisille, ettei sitten myöhemmin tule kinaa että miks niille ei kerrottu kun miehen vanhemmille kerrottiin.. Isälle/työnantajalle pommin pudottaminen meni juuri niin kuin pelkäsinkin. "Miks ette voineet odottaa? Oliko ihan pakko? Miehelläkin koulu vielä kesken? Eihän teillä ole edes taloa vielä?".. Huooh..

Hei Vilkku, huomasin että meillä on sama la... eli 28.7... Onkos siellä maha jo kasvanut kuinka jos saa udella? Tehdäänkö teilläpäin rakenne ultraa? Meillä tehdään, siihen olis aikaa neljä viikkoa, ei malttais odottaa..

Karvakuono, esikoinen, LA 28.7

Heippa !

Kylläpäs tämä aika rientää.. tässä on tullut ihan viikkohulluksi, kun päivät pitkät ollaan kotona ja rutiinit on aikaslailla samat päivästä toiseen. Mutta on tämä vauva-arki ihanaa, vaikka välillä onkii todella väsynyt. Kolmeen päivään en ole ehtinyt/päässyt edes ulos. On niin kovasti pakkasta ettei vaavin kanssa voi lähteä vaunuttelemaan. Mies on päivät töissä ja lähes joka ilta harrastuksissaan ja mä pätkän kanssa tietysti kotona. Sit kun ois mun vuoro (ts.mahdollisuus lähteä ulos), niin pätkälle tuleekii juuri samaan aikaan armoton nälkä. Me emme ole vielä totuttaneet pulloon. Maitoa tulee hyvin, joten sen puolesta voisin varoiksi jääkaappiin pumpata, mutta jotenkii tuntuu itelle luonnollisemmalta antaa vielä pelkkää rintaa, nyt vielä hetken aikaa. Pakkohan sitä on jossakii vaiheessa "löysätä", siinä sit saa sit itekkii ihan rauhassa "hengähtää", kun pojan voi jättää huoletta isälleen. Toki mä olen jo pieniksi hetkiksi jättänytkii ja käynyt nopeasti kaupungilla tai lenkillä ja oikein hyvin meidän miehet on keskenäänkii pärjänneet. Enkä mä siittä oikeastaan ole alun alkaenkaan huolissaan. Mies on aivan haltioissaan omasta lapsestaan =) Mutta sitten kun nälkä iskee, niin siinä kohtaa mies ei pysty lastaan auttamaan..

Meillä on jo ristiäisetkii tiedossa, ne pidetään maaliskuun alussa. Ja nimi on ollutkii jo hetken aikaa päätettynä, ihan yhteistuumin. Viikkoa ennen ristiäisiä meillä sit onkii isyydentunnustaminen. Mies soitti ja varasi itse ajan, kun sillä oli hieman kiire, että saadaan "tunnustettua" ennen ristiäisiä (on kuulemma tuolla saralla hieman ruuhkaa ja ajat olivat kiven alla). Vauva kun saa isän sukunimen.

Vilkkukii on sit kohta "kunniallinen nainen" =) Jokos kovasti jännittää ? Tule sit heti kun ehdit kertomaan kuinka teidän hääjuhla sujui.. Onnea kovasti jo etukäteen ! Mä taidan teidän kunniaksi skoolata ihan pienellä tipalla kuoharia =)

Katriinalla ja Pinjallakii alkaa kohta pian jo äippäloma.. Nopeasti tämä aika menee. Yrittäkäähän naiset jaksaa sinne saakka. Ja saikkuahan saa helposti jos vähääkään tuntuu siltä ettei töissä enää jaksa..

Ja tervetuloa mun puolestani myös "uusille tulijoille" ketjuumme. On mukavaa, kun porukkaa tuleepi lisää.. Munkii kait pitäisi jo siirtyä tuonne vauvan hoito-palstalle, mutta täällä mä vain edelleen roikun.

Eipä mulla taas muuta. Täytyy mennä laittamaan pyykit kuivumaan, nyt vielä kun ehtii.. (poika on nukkunut jo hyvän aikaa, kohta on ruoka-aika)

-Vanilla & kikkara-

Heippa kaikille,
täällä viimesiä hää-häslinkejä vil tehään. Meinas käydä köpelösti mun juhlinnan kanssa kun flunssa ei millään meinannut talttua. Vielä' maanantaina olin lähes äänetön. Korvatulehduksenkin onnistuin saaman ja nyt toivotaan et antibiootit kerkee auttaa ennen häälomalle lähtöä.. Pää ollut niin räkää täynnä ettei oo oikeen ajantasalla siitä missä mennään mut kaipa nuo tärkeimmät asiat on hoidettu. Mutta pitäkääpä siis peukkuja!!! Ja SKOOOOOL! =)

Karvakuono, huomasin sun kirjoituksen tuosta masun kasvusta ja vastailinkin jo sinne!
Kiva kun jollain on sama LA! Seuraillaan toistemme tilannetta. Meillä rakenneultra ti 6.3. heti häämatkan jälkeen.

Mut nyt arvon leidit, hyvää loppuviikkoa toivottaa tämä NEITI viimeistä kertaa. Seuraavan kerran kirjoittelenkin ROUVANA! Kääk, kummallista!
Vilkku rv.17+5

Oikein ihanaa hääjuhlaa sull Vilkku! Ja rentouttavaa häämatkaa! Meillä rakenne ultra on vasta 21.3, sinne on niiiiin pitkä aika... Nyt on iskeny jokatalvinen flunssa päälle, yök! Mutta muuten olen voinut koko alkuraskauden ajan erittäin hyvin. Pahoinvointia ei ollut oikeastaan ollenkaan, vähän alussa teki hammasharja aamusin tiukkaa, heh! Mielitekojakaan ei kauheesti oo ilmenny, alussa teki mieli kaikkea raikasta kuten hedelmiä, nyt jo maistuu taas kaikki vähemmän raikaskin... ;0) Painoa on tullut noin 2,5 kiloa että onneksi edes se merkkinä siitä että kohtu kasvaa kun tota masua ei tosiaan vielä oo nimeksikään. Hyviä vkonloppuja kaikille! Meillä on muutto edessä sunnuntaina ja koko vkonloppu menee pakkaillessa vielä viimesiä ja sunnuntaio nkin yhtä hälinää! No, energiaa onneks vielä riittää vaikka kyllä unikin tulee aikalailla tasan iltakymmeneltä joka ilta, heh.

Karvakuono 17+5

Ikimuistoista hääpäivää Vilkulle!!!

Mullekki tuo flunssa iski, mutta onneksi meni aikalailla viikossa ohi. Pari ekaa päivää oli kurkku karmean kipeä, mutta sitten helpotti sen osalta. Nenä on vieläki oikein vähän tukossa, mutta piän kyllä flunssaa voitettuna.

Kohta pitäs lähteä muutaman koulukaverin kans liikenteeseen. Ainoa huono puoli tässä on se, että mulle iski iskias ja tosi kipeästi. Ei ole ennen tätä päivää vaivannu, joten tietenki se nyt iski. Kävely yhtä tuskaa ja tekis mieli perua koko homma. Vaan jospa se tästä helpottais.

Hauskat viikonloput kaikille!

Ja Karvakuonolle tervetuloa. :)

Anttuli tasan 30

Aamu yötä! Uni ei tule, ei sitten millään. Pakko oli nousta ylös ja netti on mun paras kaveri nyt.

Onnea ROUVA Vilkku!
Toivottavasti häät oli ikimuistoiset.:)

Mä kävin eilen ostamassa kasan kestovaippoja. Parit ruskovilla housut ja sen sisälle harsovaippaa ja jotain muututakin rättiä mikä imee sen kaiken kosteuden. Sanoi myyjä, että vuodessa säästää 1000 euroa kun käyttää kestovaippoja. Nyt täytyy vain toivoa, että mun hermot kestää käyttää niitä ja olisivat maineensa veroisia.
Samalla reissulla kävin ystäväni kanssa jalka hoidossa. Oli kyllä ihanan rentouttava kokemus. Suosittelen. Nyt varsinkin kun ei itse ylety varpaan kynsiä leikkaamaan ja jos on jaloissa turvotusta loppu hieronta on kyllä taivaallista.

Meillä on nyt sitten KAIKKI ja vähän enemmänkin mitä lapsi vaan tarvitsee, että se nyytti enään puuttuu.
Mies rupeaa olemaan jo hieman hermostuneen ja stressaantuneen oloinen tulevasta synnytyksestä. Enkä mä oikein tiedä miten helpottaa sen tuntemuksia. Kun kaikki oireet tuntuu olevan vielä fyysisiä. Unettomuutta, väsymystä , vatsa oireilee ja yleistä huono tuulisuutta. Eikä kyse ole mistään flunssasta. Ollaan molemmat vältytty moisilta vitsauksilta koko talven. No, ehkä se perinteinen keskusteleminen asiasta auttaa.

Nyt taidan mennä aamu palalle ja lähteä aikaisin käymään uimassa.

-Pinja- rv 34+0

Onnea multakin avioliittoon ja tulehan kertomaan kunhan kuhertelulta ehdit, että miten häät meni ja miltä se rouvana olo tuntuu!

Täällä taas neuvola takana, kaikki oli ok. Painoa tullut koko raskauden aikana 6 kg, verenpaine 116/76, pissa puhdas ja pikkuisen sydänäänet 150 luokkaa. Kohdun korkeus huiteli hiukan käyrän yläpuolella, muttei tätsy sitä mitenkään kommentoinut. Sain Kelan paperit jo täytettäväksi ja nimet tuli ilmoitettua sairaalaan, vähän tuli vääntöä miehen kanssa, mutta saahan sen vielä muutettua ristiäisissä.

Kuulostaa ihanalta ajalta tuo Vanillan vauva-arki. Tule kertomaan sitten, mitä siellä isyydentunnustamisessa kysellään. Meilläkin se on aikanaan edessä. Missä aiotte ristiäiset järjestää? Entäs muut, oletteko jo miettineet? Mä pitäisin ne mieluiten ihan kotona, mutta me ollaan varmaan silloinkin vielä kodittomia, että pitää kehitellä jotain muuta.

Aika hurjalta kuulostaa 1000 euron säästö vuodessa noissa kestovaipoissa, olikohan siinä laskettu niiden pesemisestä aiheutuneet kulut myöskin? Meneehän siinäkin vettä, sähköä ja pulveria aika lailla. Mutta aika huima säästö joka tapauksessa!

Eipä muuta tällä kertaa,

Daisy

Voi hyvän tähden tätä kiirettä. Meillä on töissä noin puolet poissa lomien ja sairauslomien takia ja mulla työtaakka sen kun kasvaa, vaikka tässä vaiheessa pitäs jo vähän ottaa rauhallisemmin. Mä olen ihan liian tunnollinen ja mun tuuraajakin aloittaa vasta ensi viikolla. Siinäkin tietty oma aikansa menee, kun hänet näihin töihin perehdyttää. Mut mä luotan siihen, että sitten kun mä en enää kerta kaikkiaan jaksa niin mun kroppa pitää huolen siitä, että ilmoittaa. Toistaseksi nää 10 - 11 tunnin hektiset päivät on sujuneet kohtalaisesti.

Meillä oli maanantaina perhevalmennuksen eka osa, synnytystä käsittelevä. Paikalla oli kuus äitiä ja kolme isää. Ei oikein jäänyt ko. tilaisuudesta mitään käteen, oisin voinut lukea samat jutut myös kirjoista, lehdistä tms. ja katsoa jonkun synnytysvideon. Ens viikolla on sitten synnytyssairaalaan tutustuminen, jospa siitä ois enemmän iloa sitten.

Äitiyspakkaus tuli myös maanantaina. Ja vaikka oon kuinka mainostanut, että tytön voi pukea myös siniseen, niin oishan noi Kelassa voinut vähän ajatella. Ei se Kelan nettisivujen mukaan ihan noin sininen ollut... Mut kyllä mä niitä vaatteita edelleen vauvalle puen, oli sitten tyttö tai poika.

Unettomuutta ilmassa täälläkin. Vatsaa painaa öisin niin pahasti, tai kait suolta, että heräilen ihan jatkuvasti ja viime yönä unta tuli varmaan pari tuntia kaikkineen. Kiva koittaa tässä nyt sitten vielä töissä olla skarppina. Kakkaaminen on yhtä tuskaa, aloitin sen rautakuurin nyt sitten viikosta 33, kun olin niin kovin väsynyt. Otan kumminkin vaan yhden tabletin päivässä ellei hb sitten edelleen vaan laske.

Mä en ole innostunut kestovaipoista. Mä en koskaan ole ollut mitenkään erityisen huolellinen kierrättäjä enkä usko, että musta on tohon kestovaippailuun, olkoonkin, että sillä säästää sekä rahaa että ympäristöä. Mut toki niitä pakkauksessa tulleita kestovaippoja kokeillaan (tai sitten ei).

Meillä on kanssa otettu toi nimiasia esiin. Molemmilla on musta aika samanlainen maku nimien suhteen. Yks kriteeri meillä on se, että ei oteta r-kirjainta nimiin. Lapsen sukunimessä (eli miehen nimessä) on r ja mieheni on pienen ikänsä r-vikaisena kärsinyt siitä, kun myös hänen molemmissa etunimissään on r-kirjain. Onneksi oppi sitten lapsena kuitenkin jossain vaiheessa r:n lausumaan. Mut luultavasti päästään melko helposti yhteisymmärrykseen lapsen nimistä (kolmea nimeä olen ajatellut)

Voisko tästä työelämästä sitten hypätä suoraan siihen, kun on vauva syntynyt? En millään malttaisi olla kotona kuukautta yksikseen. Tai eihän se tietenkään ole sanottua ettei vauva ottaisi varaslähtöä, mutta laskennallisesti. Millaista kivunlievitystä te muuten ootte ajatelleet synnytykseen? Mun haaveena ois olla ilman puudutteita.

Katriina 32 + 3

Yhteistyössä