Ajatuksista odotukseen 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sella.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä yks äitiyslomalainen kirjottelee. Toinen päivä menossa ja neljäs vauvanvaatepyykkikoneellinen pyörimässä... Tätä menoa vauva saa luvan syntyä etuajassa, jotta mulla ei tule tekemisen puutetta sitten loppua kohden. Kaappeja meinaan vielä siivoilla ja tehdä tilaa vaatehuoneisiin. Fyysinen kunto on mulla ilmeisen hyvä, eilen tein vielä pienen juoksulenkinkin, kun oli niin ihana ilma. Miten te muut ootte jaksaneet liikkua tässä loppuraskaudessa?

Nyt vaan on niin, että pelkään muhun iskevän oksennustaudin. Aamulla oli vielä ihan loistava olo, mutta yhtäkkiä alkoi sellainen oksettava ja huimaava olo ja pari kertaa oon pöntön reunallakin käynyt, mutta mitään ei vielä ole tullut. Olo vaan huononee koko ajan ja nytkin kirjottelen sängyllä makuuasennossa. Mulla on viimeksi ollut oksennustauti yläasteella eli 15 vuotta sitten, mutta oireet on täsmälleen samat ja yllättävän hyvin muistaa, että miten se etenee. Mies lupasi tuoda mulle ruokiksella jotain limsaa, jos tämä tästä nyt oksennustaudiksi muuttuu. Mutta jotain positiivista, että jos tää sitä on, niin se on nyt eikä silloin kun vauvan pitäs syntyä. Eikä tästä vissiin mitään vaaraa vauvalle kuitenkaan voi olla?

Viimeinen työpäivä oli oikein mukava. Mä tarjosin täytekakun työporukalle ja he olivat mulle läksiäislahjaksi hommanneet ihanan kukka-asetelman, joka nyt on koristamassa meidän keittiötä. Mitenhän loppuporukka mahtaa sitten kohta suhtautua, kun eräs läheinen työkaverini ilmoittaa omasta raskaudestaan ja aikeistaan jäädä kesällä äitiyslomalle =). Mulle hän kertoi raskaudestaan muutama viikko sitten, kun olivat päässeet 12 viikon yli. Meillä ei juuri nuorehkossa työporukassa äitejä ole, mutta kun mä avasin pelin, niin johan alkoi ilmaantua...

Parin viikon päästä mullakin on sitten toi viimeinen lääkäri. Hassua, että sen jälkeen sitten vaan ootellaan, että pitää lähteä sairaalaan (tai tokihan siis neuvolassa käydään), ettei enää lääkärissä tutkailla, vaan oletetaan, että kaikki on ok. Jotenkin vaan hurjan aikaisessa vaiheessa toi viimeinen lääkäri, vaikka onhan se oltava, kun vauva on täysiaikainen jo siitä parin viikon päästä ja valmis syntymään.

Ens viikolla on vielä sitten viimeinen valmennustunti, joka käsittelee lastenhoitoa. Sinne mies saa luvan tulla mukaan ja mun mielestä ois voinut olla siinä imetysosiossakin, paljon tuli sellaista tietoa, jota mielestäni miehenkin tarvisi imetyksestä tietää. Kuten nyt vaikka korvikkeista (joita käskettiin olla antamatta lainkaan) ja äidinmaidon säilyttämisestä ja pakastamisesta.

Seksistä oli puhetta. Meillä homma on ihan kokonaan toisinpäin. Mä haluaisin vaikka päivittäin, mutta mies ei ole halunnut useimpiin kuukausiin juuri lainkaan ja mä olen saanut olla vonkaamassa. En tiedä missä mättää, mutta tää asia saa minut surulliseksi joka päivä. Sitten kun oikeesti jotain saan tapahtumaan, niin aika nopeita ja hankalia toimituksia noi ovat olleet, kun mun maha on vähän koko ajan jotenkin tiellä. Saan kyllä hellyyttä halailun ja pussailun merkeissä, mutta kaipaisin sitäkin, että mies haluaisi seksiäkin, vaikkei se olisikaan varsinaisesti yhdyntää. Olen koittanut tästä puhua, mutta yleensä se menee vaan riitelyksi, vaikka tarkoitukseni on hyvä enkä tahdo miehen mieltä pahoittaa.

Muuten, nyt kun muistan ni pakko kysyä, että millaisia hoitopöytiä teillä on? Kun meillä on vaan sellainen lipasto, jonka päälle haluaisin hankkia erillisen hoitotason, mutta mistä ihmeestä löydän sellaisen, joka sopisi just tohon meidän lipastoon?

Nyt jään ihmettelemään, että onko tämä sitä mahatautia vai ei.

Katriina 34 + 6

Vanillalle kaunis kiitos vinkeistä! Bodeja, rättejä ja lakanoita pitää vielä ainakin ostella. Rintapumpun voisi kanssa ehkä etukäteen hommata, opettavat kuulemma sitä sairaalassa käyttämään, jos tarvis. Niitäkin on vaan niin monenlaisia... Muita tilpehöörejä voikin miettiä sitten kun vauva on jo maailmassa.

Toivottavasti Katriinaan ei ole iskenyt Noro virus!

Mulla taisi alkaa tällä viikolla loppuraskaus, kun 27. viikko pyörähti käyntiin. Tai sitten ei... en muista miten nuo nyt menikään, mutta vastaan tuohon liikkumisasiaan kuitenkin! Mä en voisi kuvitellakaan juoksevani!!! Eikä ole pelkästään fyysisestä kunnosta kiinni, vaan vatsa täällä jo aivan liian iso siihen puuhaan, tuntuu epämielyttävältä. Todennäköisesti tällä elopainolla juostessa myös syke pomppaisi heti yli 150, mitä pidetään turvallisena rajana sikiön hapensaannille. Lisäksi luin jostain, ettei loppuraskaudesta pitäisi harrastaa tärähdyksiä sisältäviä juttuja (riskinä istukan irtoaminen), en tiedä sitten lasketaanko juoksu siihen? Liikunta on aika minimissä joka tapauksessa, kun kävelykin on välillä vaivalloista, ottaa nivusiin ja jos pitkään kävelee, niin alkaa supistelemaan tai oksettamaan. Uiminenkaan ei tunnu hyvältä (kiristää alavatsaa). Kotijumppaan ja venyttelen pari kertaa sentään viikkoon, että selkä ja hartiat kestäisi tämän päätetyön. Mutta mutta... ehtiihän sitä sitten synnytyksen jälkeenkin, odotan oikein, että pääsen tekemään vaunulenkkejä pikkuisen kanssa!

Seksistä (hekuman huipusta) mulle tulee myös suppareita, joka on kaiketi aika normaalia, mutta sekään ei jotenkaan lisää innostusta, kun supistukset on jotenkin epämielyttäviä ja vähän pelottaviakin mun mielestä.

Meille ei tule hoitopöytää laisinkaan, ainoastaan sellainen hoitoalusta (Ikeasta) pesukoneen päälle kylppäriin.

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Kertokaapas fiksummat mulle, että miten raskauskuukaudet lasketaan? Siis kun nykyään aina uhutaan vaan viikoista, niin koskas ne kuukaudet vaihtuu ja millä kuulla mä nyt olen, kun sitä ihmiset yleensä kuitenkin kysyy?

Epätietoinen Sella 13+2

Heips taas pitkästä aikaa! Mulla on ongelmana se etten pääse rauhassa koneelle vaan koko ajan on joku selän takana ni siks kirjottelen näin harvoin.

Katriinako kyseli liikunnasta ja hoitotasoista? Mä en pysty edes ajattelemaankaan, että lähtisin juoksemaan. Kävelykin on jo melkoista vaappumista ja rupeaa aika nopsaan sattumaan alapäähän. Mutta olen edelleen uimisen vankkumaton kannattaja ja käynkin edelleen pari kolme kertaa viikossa uimassa.
Hoitopöytää ei meilläkään ole eikä tule. Pelkällä muovisella alustalla yritän pärjätä ja tämä vain siksi ettei meillä yksin kertaisesti ole tilaa.

Vanillan vauva arki kuulostaa kyllä hyvältä. Täällä jo malttamattomana odotellaan lähtöä ja mies sanoi jännittävänsä nykyään joka kerta kun soitan, että joko nyt synnytys on alkanut. Mutta nyt on vielä kolme viikkoa aikaa... toisaalta se kuulostaa pelottavan vähältä. Vähän on myös ruvennut pelottamaan tuleva koitos.

Nyt pitää taas palata takaisin tuonne pieneen mökkiimme:)

-Pinja- 36+6

Tässä tullee oikeasti hulluksi noitten vaunujen kanssa. Ei oikeasti mitään hajua, millaiset ostettaisiin. Pää ihan pyörällä ko on niin paljon valinnanvaraa. Eikä tuota aikaakaan ole enää ko se vajaa 7 viikkoa.. Just tultiin useamman kaupan kiertelymatkalta eikä olla yhtään sen viisaampia ko ennen kierrosta, pikemminkin päinvastoin.

Mekään emme hommaa hoitopöytää. Kyllä sillä hoitotasolla pärjää, jos edes sellaista saadaan aikaiseksi ostaa. Tilaa ei meilläkään ole niin paljoa, että pöytä ostettais ja mitä oon kuullu noilta vauvautuneilta kavereilta niin ei oo kyllä mikään välttämättömyys.

Liikunnan harrastaminen on mullaki aika hiljasta. Maha painaa ja liitoskivut vaivaa. Viikonloppuna ilmesty myös karmea turvotus. Alkaa tämä paino ilmeisesti käymään toisen polven päälle, että jossain välissä häätyy alkaa kunnon dieetille (sitte puolen vuen päästä..)

Noista raskauskuukausista. Eikös se ole niin, että yks raskauskuukausi on tasan 4 viikkoa, milloin raskaus kestää raskauskuukausina tasan 10 kuukautta, vaikka normaaleina kuukausina se on 6 päivää yli 9kk? Tuota oon itekki miettiny, että kumpaakohan kuukausilaskutapaa ne ihmiset kyselee..

Vaan lähempä surffaileen ja tutkiin noita vaunuja, että menisin entistä enemmän sekaisin.

Anttuli rv 33+

Mulla on taas huomenna neuvola. Nyt on lääkärikin mukana. Mietin vaan, että kun mun mielestä se terkka viime kerralla sanoi, että "ensi kerralla selviääkin että onko siellä yksi vai useampi ja ettei ole kohdunulkoinen".. Eli tarkoittaako se mahdollisesti ultraa, vai kuinka ne tutkii? Olo on ihan aasimainen, kun en tiiä.. Ja viime kerralla olin koko neuvolasta ja raskaudesta niin täpinöissä, että varmaan puolet tätin sanomisista meni ohi korvien, enkä muistanut esittää mitään nerokkaita tarkentavia kysymyksiäkään seuraavasta kerrasta. Huomenna on rv 9+6, että mahtaako ne edes ultrata. Jos ei, niin ihan turhaan hätistelen miestä ajamaan puolen Suomen halki sitä neuvolaa varten. Äh..

Pyykkiä taas pesemässä... meillä alkaa kohta koti olla niin kliinissä kunnossa, että pitää ilmottautua esittelemään kotia johonkin sisustuslehteen =). Tänään oli vuorossa toisen makuuhuoneen vaatehuone ja nyt loppupäivän ajattelin ottaa ihan rennosti, ehkä vähän käsitöitä ja pientä ulkoilua. Ilmakin on taas aivan ihana, vaikkakin vähän kylmä, mutta kyllä se aurinko lämmittää.

Mekin ollaan nyt sitten varmaan päätymässä siihen pelkkään vaahtomuoviseen hoitoalustaan. Saahan sen tason hommattua sitten myöhemmin, jos siltä alkaa tuntua. Melkein kaikki muu meillä alkaakin olla jo hommattuna sitten tulokkaalle.

Niin, en minäkään mitään siis kovin hurjia juoksulenkkejä tee, mutta kevyttä hölkkää kyllä koitan aina välillä lenkkien lomassa harrastaa. Maha on tiellä oikeastaan vaan siinä vaiheessa, kun kenkiä koittaa laittaa jalkaan, muuten pärjäilen edelleen ihan kun en raskaana oliskaan. Ja tosiaan syke ei mun hölkässä varmaan nouse sinne yli 150:n, vaikka nyt tuntuu että hengästyy pienemmästäkin tekemisestä paljon helpommin kun ennen.

Mulla on muuten tyhmä kysymys... kun äitiyspakkauksessa oli kuusi kappaletta "kangasvaippoja" niin mihin tarkoitukseen ne oikeasti on? Varmaan mun tulevana äitinä pitäs tietää, mutta kun en tajua niin en.. Tänään meillä on lastenhoitotunti ja samalla viimeinen valmennus, joten sitten me ollaan vissiin valmiita tulevaan koitokseen...?

Muakin häiritsee toi raskauskuukausien laskeminen, ja just se, että neuvolassa lasketaan kymmenen kuukautta, mutta normaalielämässä ajatellaan yhdeksän. Mut hölmöltä tuntuisi tosiaan sanoa, että olen 10:llä kuukaudella raskaana... Joten olen käyttänyt vastauksena raskausviikkoja.

Jellybeanille, kyllä ne varmaankin sitten siellä ultraavat, koska noilla viikoilla ei mun käsittääkseni muuten voi mitenkään saada selvyyttä noihin kysymyksiin. Mähän kävin ultrassa viikolla 7 ja sitten viikolla 10 näiden kaikkien endohommeleiden takia ja siellä se pikkuinen sydän sykki, jo siis viikon 7 ultrassa, joten eiköhän sullakin. Missä päin muuten vaikutat? Kun meillä täällä ainakin kunnan puolesta tulee np-ultra, meillä se oli viikolla 15 (?) (nolottaa kuinka nopeasti nää raskauden asiat unohtuukaan)

Juu, kone on pyörinyt, niin mä lähdenkin kauppaan tästä sitten. Pitää viimeistellä isyyspakkaus, isukki saa sen sitten kun mä oon sairaalassa =)

Kainuun pienimmässä kunnassahan minä.. Täällä on erikseen vielä np- ja rakenneultrat, jotka on valinnaisia ja maksullisia. Aion kyllä niissä käydä sitten kun aika tulee. Järjellä ajatellen pakkohan neuvolassakin on joku ultra olla, kun jos ei olisi eikä päättäisi ottaa noita valinnaisia ja maksullisia, niin ei oisi ultria ollenkaan. Kiitoksia kovasti valistuksesta Katriina! Minä täällä pidän pölyvillakoirakenneliä, kun ei jotenkin ole intoa siivota. Ja tänään tietenkin vielä vähemmän, kun mietin vaan sitä iltapäivän neuvolaa.

Eikös ne äitiyspakkauksen liinat vai mitkälie toimi tuollaisina puklurätteinä? Ainakin niin mie sen järkeilin.. Samaan syssyyn häätyy ihmetellä sitä pakkauksen kestovaipan sisäosaa ko mulla siinä ei ole ko ne toiset tarrat, eli ko on tuollaiset tarrat, että toinen puoli menee kiinni siihen toiseen puoleen niin koko vaipassa ei ole ko se toinen puolisko niistä tarroista, joten sitä vaippaa ei saa kiinni.. Selitinhän mahollisimman vaikeasti? Mietin, että onkohan siinä valmistusvirhe ja jos on niin jaksaako sitä lähettää takas..

Meilläki on tännään viimenen perhevalmennus. :) Taijetaan olla Katriinan kans vaan hieman eri paikkakunnilla, ettei törmätä. :)

tännekki vois tulla siivoaan ja pakkaamaan tavaroita. ei ole kauaa muuttoon ja mitään en ole saanut pakattua. Nytkin olen lähössä käyttämään vapaapäiväni kyläilemiseen. Vaan kyllähän tässä kerkeää.

Peukut Jellylle neuvolaan. :)

Anttuli

Oon sellainen ihminen, joka jännittää kaikkea uutta, sekä hyvää että pahaa. Ja jännitän mahallani. On siis maha nyt ihan kuralla. Viime viikolla varattiin Turkinmatka, kun jotenkin tuntuu että nyt alkaa olla viimeiset hetket reissata kahdestaan. Ja syksyllä olisin jo niin tukevassa kunnossa, että tokko nauttisin siitä helteestä. Joten ensi kuussa tämä tyttö pakkaa laukun ja lähtee grillaamaan mahanahan ruskeaksi.

Kyllä mustakin tuntuu, että niitä rättejä äitiyspakkauksessa käytetään mm. puklurätteinä ja uniriepuina. Niin ainakin minun nuoremmilla sisaruksilla oli aikoinaan.

Harsoja voi myös käyttää kestovaippoina! Housu vaipat siihen päälle sitten vaan. Tai ruskovilla housut jos on.Mutta luulen, että äitiyspakkauksen harsot on alun perin tarkoitettu pukluräteiksi.

Tällä oli taas tänään neuvola ja nyt on NIIIIN KAMALA TURVOTUS päällä, että vaaka näytti niin omia lukemiaan etten kehtaa edes kertoa. Täti kehoitti juomaan 3l vettä päivässä, että saadaan mun munuaiset toimimaan, mutta se tuntuu kyllä ylivoimasen vaikealta suoritukselta. Ja sit joutuu juosta vessassa koko ajan. Yritin käydä kenkä ostoksillakin, mutta eihän siitä mitään tullut kun mitkään kengät ei mene jalkaan! Täytyy siis talssia kumisaappailla synnytykseen asti ja katsella tilannetta uudestaan sitten.

Nauttikaahan auringosta!

-Pinja- rv 37+0

Heipat,

Tsemppiä Jellylle neuvolaan, tulehan kertomaan kuulumiset!

Onkos teillä muilla ilmestynyt raskausarpia? Mulle niitä ei ole vielä muodostunut, mutta sellainen kunnollinen viiva mahassa on. Ennen oli navasta alaspäin, mutta tänä aamulla rasvatessa huomasin sen ylettyvän pitkälle navan yläpuolella. Niin ja navastakin on pian muisto vain, pulpahtaa varmaan ihan lähipäivinä ulos kuopastaan.

Tänään päästäänkin sitten kurkkaamaan masuasukkia, kun on 4d-ultra. Kiva kiva. Saas vaan nähdä millaiset on näkymät, kun istukka tosiaan on edessa ja musta tuntuu, että vauva on vielä enimmäkseen kasvot selkärankaan päin ja pää ylöspäin.

Mullakin on ollut turvotusta parina päivänä, pitää siis ottaa mallia Pinjan saamista neuvoista ja lisätä juomista! Olenkin ollut aika huono juomaan vettä varsinkin nyt raskausaikana, kun maistan vedessä outoja sivumakuja. Luulin, että johtuu täkäläisestä huonosta vedestä, mutta pullovedet maistuvat lähes yhtä pahalta.

Mistä auringosta??? Täällä on ihan pilvistä, epäreilua!

No niin, ensimmäinen ultra ohi ja kaikki hyvin! Sikiö on oikeassa paikassa ja pieni sydän sykki villisti. LA muuttui pari päivää aikaisemmaksi, kun ollaankin jo rv 10+4. Hymyiltiin miehen kanssa leveästi, kun saatiin viimein nähdä toukka. Eikä matkustamisellekaan ole mitään esteitä, huh.

Raskausarpia ei ole vielä näkynyt. Rasvailen ihoa melko tiheään, että jos se vaikka jotenkin auttaisi. Ja alussahan minä vielä olenkin, ettei mahasta oikein voi vielä puhuakaan.

Heip,
oltiin tiputtu tokalle sivulle...Nosto
Kauhee väsy eikä järki toimi joten enpä paljoo kirjottele.
Väsymys meni jo jossain vaihees ohi mut tullut nyt uudelleen kuvioihin. Johtunee tuosta alentuneesta hemoglobiinista ja verenpaineesta. Tajuutteko et mul ollu verenpaine joskus n. 160/90 ja nyt raskauden myötä mennään alemmas koko ajan. Tällä viikolla ollaan jo n.105/55!! Viime yönäkin heräsin siihen kun koko huone meni ympäri silmissä.. Jäisin niin mieluusti saikulle huilimaan (vaik just äskenhän olin pari viikkoo poissa flunssan ja häämatkan takia) MUTTA kun tiedän mitä se aiheuttaisi työpaikalla niin en voi ees kuvitella sellaista. Loppuun asti on vaan sinniteltävä. Eli nyt vaan nukun ja käyn töissä...=/

Ja siis, tuumasta toimeen....Hyvää yötä!
Vilkku ja futari rv.21+4

Huomenet!

4D -ultra takana ja meille tulossa pikkuprinsessa :) Tai no joo, jätetään ehkä tuo "pikku" edestä pois, koska syntymäpainoennuste oli huimat 4,5 kg! Reisiluun mitta huiteli yli kolme viikkoa aikaansa edellä eli taitaa tulla pitkäsäärinen neiti! Näkyvyys oli hyvä istukasta huolimatta ja saatiin muutama kasvokuva vauvasta ja dvd mukaan. Tutkittiin napavirtaukset ja istukan kunto + vauvan rakenteet ja kaikki näytti olevan kunnossa, mikä mun mielestä oli tutkimuksen paras anti. Ihanaa oli myös se, että miehelle odotus tuli paljon todellisemmaksi (hänen ensimmäinen kunnon ultra) eli on nyt viime ajat ollut ihan tohkeissaan tyttärestään, mikä on tosi sööttiä. Vauvalla on ihan mun nenä ja suu ja isänsä silmät. Hyvä juttu oli myös tietää, että on kookas vauva tulossa, kun lääkärin mukaan siihen voi vielä tässä vaiheessa vaikuttaa eli nopeat hiilarit (sokeri ja vaaleat jauhot) pois.

Samat on täälläkin kuviot kun Vilkulla eli töitä ja unta. Onneksi mies ihan kiitettävästi pitää huolta huushollista ja tekee ruuat. Mulla ei nouse hemoglobiini raudallakaan ja lisäksi menen taas ensi viikolla kilpirauhaskokeisiin, kun toinen arvo on ollut jo pitkään alle rajojen. Molemmat siis aiheuttaa väsymystä + tämä raskaus jo itsessään. Ihanaa kun on jo niin valoisaa, se vähän piristää. Tänne on luvattu vkl:ksi aurinkoa ja 13 astetta!

Onneksi Pinjan ei tarvitse kauaa talsia niillä kumppareilla, vauva taitaakin jo olla täysiaikainen eli jänniä aikoja luvassa...!

-Daisy + rinsessa (rv 27)

Heippa,

Alan jo tottua kotona olemiseen ja etenkin kun kevätaurinko lämmittää, niin tekee mieli vaan ulkoilla koko ajan ja nauttia. Nyt kun vielä on aikaa..

Meidän viimeinen perhevalmennustilaisuus oli ihan kamala. Mä inhoon kaikkee sellasta, jossa pitää tehdä jotain kaikkien edessä ja nyt meidän piti sitten leikkiä nukeilla. Jotenkin mä en osannut eläytyä tilanteeseen ja muutenkin tää neuvolan täti, joka veti tän tilaisuuden oli vielä pahempi lässyttäjä kuin tämä äitiysneuvolan täti. Ei jäännyt kovin hyvä maku siitä ja kun sain kuulla, että sama nainen on sitten neuvolassa tätinä, kun vauvaa käytetään siellä, niin melko pahalla mielellä sieltä lähdettiin.

Meidän vaavi on ollut jo pitkään yhdessä ja samassa asennossa (niin luulisin?), pää alhaalla, selkä mun vasenta kylkeä päin, mutta nyt sitten hän onkin päättänyt kääntyä vastakkaiselle puolelle ja potkii mua tosi rivakasti kylkiin ja nostelee pyllyllä mun mahaa nyt toiselta puolelta. Alkaa olla jo melko levotonkin, joten josko hän pian haluaisi jo pois mahasta? Kuhan nyt pari - kolme viikkoa vielä viihtyisi.

Daisyko kyseli raskausarvista? Mulle ei ole tullut yhtään ja neuvolassakin epäilivät, ettei ehkä tulisi, kun en ole sen kummemmin lihonut eikä ole turvotuksiakaan. Mut saas nähdä, vauvahan kasvaa vielä jonkun verran. Reisissä mulla on vanhoja raskausarpia ja vaikka ne melkeistään vaatteilla on piilotettavissa ja melko haalistuneitakin, niin enpä haluaisi vatsaan ja kylkiin moisia.

Niin ja Daisylle onnittelut tyttötulokkaasta! Meillä jännätään sitten loppuun saakka, että kumpi sieltä mahtaa tulla. Edelleen mulla on sama fiilis kuin mikä oli heti plussatessa. Uskomusten mukaan todennäköisyydet on aika 50/50. Mut mä en edes haluaisi tietää etukäteen. Vanhemmat toivat eilen ulkomaantuliaisina melko poikamaisia vaatteita (sopivat tytöllekin, mutta mielestäni enemmän pojalle), ja toivat sitten jotain muutakin vauvalle. Ne oli meidän ensimmäiset lahjat vauvalle, kaikki muu ollaan tähän mennessä hankittu itse.

Jaaha, jospa lähtis (taas) laittamaan pyykkiä kuivumaan. Pitää varmaan alkaa yrittää pitää sosiaalista elämää vähän paremmin yllä... melko yksinäistä tämä on, ennen kun oli töissä ja oli kotiin tullessa kovin uupunut, niin ei ehtinyt edes huomata, ettei kavereita oo tavannut pitkään aikaan.

Katriina 35 + 5

Nosto!

Pyykin peseminen taitaa olla meidän äitiyslomalaisten suurinta hupia nykyään. Ja siivoaminen ylipäänsä.

Huomenna olisi ne häät nyt sitten ja vaate puoli on kait ihan hanskassa, mutta mitä ihmettä sitä laittaa jalkaansa. Sanoinkin sukulaisille, että älkää ihmetelkö jos tulen kirkkoon kumpparit jalassa.

Raskaus arvista: Niiltä olen välttynyt kokonaan vaikka painoa on tullut jo reilut 18kg ja turvotus on kova. En tiedä mikä siinä on että toiset niitä saa ja toiset ei??

Nyt palaan siivoamaan ja illalla täytyy yrittää vongata vähän seksiä josko vaikka rupeis tapahtumaan jotain mahassa...

-Pinja- rv 37+3

Pinjalla alkaa olemaan "eräpäivä" jo todella lähellä. Elätte aikas jännää aikaa =) Vauva saattaa syntyä koska vain.. (Meillä poika syntyi hiukan etuajassa, rv 38+3) Jänskättää jo ihan täälläkii..

Älä turhaan pelkää synnytystä. Se etenee omalla painollaan ja ammattinsa osaavat ihmiset ovat ympärillä ja kertovat kyllä mitä pitää tehdä. Ja koitoksen jälkeen on mitä parhain palkinto kainalossa ja itsellä epätodellinen olo koko tapahtumasta. Tuntuu ainakii itsestä, että ekat 2-3 vkoa eli aivan sumussa =) Ehkä hiukan vieläkii. Ainakii muisti on mennyt =)

Meillä poika nukkuu yöt vaihtelevasti. Aika väsynyt tässä on itse ollut, mutta joka aamu suloinen hampaaton hymy saa kummasti jaksamaan. Poika on kova syömään ja kasvaa aivan mieletöntä vauhtia. Ens vkolla on neuvola ja ihan jo jännittää kuinka paljon on tullut painoa ja pituutta.. Posket pojalla ovat ainakii valtavat =) Niistä hän on saanut kuulla. Minusta ne ovat ihanat terveen vauvan posket =)

Sitterissä on myös mukava istua pieniä hetkiä ja katsella leluja jotka sitterin heiluessa liikkuvat. Katse seuraa jo kovasti ja kädet koskettelevat varovasti heiluvia leluja. Jämtevä hän on ollut syntymästään saakka ja päätään hän on kannatellut n. 3-4 vkoisesta kunnolla. Asiaa pojalla on paljon ja hän jo jonkin verran äänteleekii. Kunnon jokeltelemista odotellessa..

Anteeksi tämä oma napaisuuteni =( En jaksanut lukea tekstejänne kuin hiukan sieltä täältä. Keskittymiskyky ei tällä hetkellä ole ihan parhaimmillaan.

Niin ja meillä sideharsoja käytetään puklurätteinä. Ja niitä saakii pestä tiuhaan tahtiin =) (vaikka meillä niitä paljon onkin)

Poika heräilee uniltaan, kutsu käy äänistä päätellen pian.. tällä kertaa hän on ihan omassa sängyssään, vaikka näillä ilmoilla ulkona paremmin nukkuukii.

-Vanilla-

Neillä tuo perhevalmennus oli onneksi ihan kiva. Ei mitään leikkejä tai vastaavia vaan siellä oli ihminen kertomassa ja havainnollistamassa asioita. Ihan hyvä mieli jäi, mutta onneksi niitä ei ole tuon enempää. Meinasi olla kuitenki aika puuduttavaa.

Mulle on pari raskausarpea tullu ja lisäksi nuo vanhat reisissä olleet kuten Katriinalla. Noitten raskausrapien muodostushan riippuu aikalailla ihotyypistä, että jollain on sen verran joustavampi iho niin se ei repeydy ja toisilla taas ei niin joustava. Ja rasvat ei niihin auta, joten sinällään turhaa rasvata arpien pelossa. Toki se itse hierontaliike saa verenkiertoa paremmaksi, mutta mitään kalliita ihemvoiteita ei kannata hommata.

Onnittelut Daisylle tyttölupauksesta! :)

Mutta häätyypi jatkaa hommia.

Anttuli ja kaveri tasan 6 viikkoa h-hetkeen (tai niinhän sitä luulis..)

Mukavaa alkavaa viikkoa,

Jokos Pinjalla on meille uutisia =)?

Mulle ei kuulu kyllä mitään ihmeitä, mutta nostelen tätä pinoa vähän ylemmäs. Ei merkkiäkään synnytyksen alkamisesta vielä (jos sitten parin - kolmen viikon päästä...) Ylihuomenna ois lääkäri, jolloin kai todetaan et onkos vielä alkanut kroppa valmistautua synnytykseen? Ja vissiin arvioidaan vähän vauvan kokoa?

Hei Vilkku, voitkos laittaa taas sen linkin, josta tilasit sen sun hääpuvun? Mä kovasti suunnittelen häitä syksyksi ja jos vaikka hommais sitten puvun valmiiksi motivoimaan... Sehän oli niin, et se piti maksaa Visalla ennakkoon eikö? Mut tää on tosi suunnitteluasteella vielä, nyt kun on aikaan niin kaikenmoiset ajatukset pyörii päässä.

Naapuritkin on vihdoin ja viimein huomanneet, että meille tulee vauva. Johtunee keväisempiin vaihtuneista asusteista. Ovat kovasti laskettua-aikaa kyselleet ja hämmästelleet hekin, että joko niin pian.

Keväästä puheenollen, niin eipä voisi säät juuri paremmin äitiyslomalaista suosia. Taidankin lähteä tästä vähän ulkoilemaan ja palauttamaan Josefssonin surkeita tuotteita takaisin postiin.

Katriina 36 + 2

Moi kaikki!

Jännät paikat Pinjalla. Lisää Ajatus-vauvoja ketjuun vaan!

En ehdi kirjoitella paljoa, mutta halusin tulla kysymään, koska teidän raskaus oli selkeästi huomattavissa? Kun mulla on nyt 14+3 eikä kyllä tietämätön voi millään huomata. Tavalliset vaatteet menee päälle, eikä mikään sen kummemmin kiristä. Tuli vaan jo huoli mieleen, että kasvaako se lapsi siellä ollenkaan? Noitten kaikenmaailman kirjojen mukaan tää on kait ihan normaalia, mutta olin vaan saanu ihan eri kuvan. Että viikolla 14 ei masua enää paljon peitellä.. Huoh. Ja vielä kun siskolla oli ihan selkeä masu jo tähän aikaan.. Tosin se piti kyllä raskaushousuja ja tiukkoja paitoja ja esitteli masuaan, joka osin oli kyllä aina ollut siinä..

Mutta näin. Olis kiva jos ehtisitte kertomaan teidän kokemuksia..

Sellalle pikaisesti; Mulla varmaan vasta joskus viikolla 25 tai jopa sen jälkeenkin huomasivat myös ne, jotka eivät asiasta aiemmin mitään tienneet. En mä isokokoinen ole nytkään ja edelleen ihmettelevät, että joko laskettu aika voi olla alle kuukauden päästä.

Heissan!

Täällä edelleen yhtenä kappaleena. Ei edelleenkään mitään tuntemuksia siihen suuntaan, että pitäisi lähteä synnyttämään. Vauva oli koko viime viikon tosi rauhallinen, mutta nyt on pistänyt ranttaliksi ja maha heiluu välillä kipeästi puolelta toiselle. Yrittää puskea itseään vatsanahan läpi. Ainakin tuntuu siltä.

Sellalle. Mulla maha näkyi jo hyvin varhain tai en ainakaan mahtunut omiin housuihin kun oli niin kova turvotus ja koko raskauden ajan olen ollut ainakin muiden mielestä kovin iso. Tosin olen aika lyhyt 160cm, että se voi olla myös sitä, että näytän vaan isolta. Mutta älä stressaa. Jokainen on oman kokoisensa ja vauva kasvaa siellä mahassa aivan varmasti.

Aivan mahtava ilma. Taidan lähteä ennen neuvolaa vähäksi aikaa ulos lukemaan kirjaa. Siivosin eilen meidän terassin ja siinä onkin mukavaa lökötellä ja nautiskella olostaan.

-Pina- rv 38+0

Helou,
kävin tänään ihan turhaan neuvolalääkärillä=( Mullahan on tuntunut painetta tuolla alapäässä jo pidemmän aikaa ja oletan sen johtuvan istukan painautumisesta kohdunsuuta vasten. Tunne on kuitenkin aina työpäivän päätteeksi aika inhottava, aivan kuin tampooni olisi puolivälissä tulossa ulos. Koska asia on vaivannut mua niin halusin käydä tarkastamassa että' paikat on kiinni ja kaikki ok koska työni on fyysisesti välillä aika rankkaa. Mutta enpä tullut paljoa viisaammaksi. Lääkäri ilmoitti ettei gynekologia ole tänään paikalla ja ettei hän itse ole niin pätevä vastaamaan kysymykseeni. Teki sitten sisätutkimuksen, ultrasi sisältä ja ulkoa ja totesi et hänen mielestään kohdunsuu on kiinni minkä hän kirjoittikin neuvola-korttiin sekä kohdunkaulan pituudeksi 3cm... Mut kylläpä jäi epävarma olo. Vauva voi ainakin hyvin - se nähtiin ja sen tunnen lähes koko ajan mutta tuo paineentunne vaivaa.. Ehkä menen yksityiselle...
Ja nyt lisäksi mietin jos mul on virtsarakontulehdus. Pissalla käyn entistä enemmän ja tänään tuntunut ihan kuin kirvelisi. Sitähän en sit muistanu mainita hosuhosu-lääkärille. Eli jos soitan työpaikan terkkarille luuletteko et voin vaan viedä virtsanäytteen ilman et käyn terkkarilla niin et saan vastauksen?

Katriina: www.ebay.com valitse sieltä clothing, shoes & accessories ja sieltä wedding dresses. Mun ompelija oli asapbay. Muita suositeltavia kanacca ja china-ekt. Mut ennen kuin tilaat niin tsekkaa feedback% ja miten paljon myyjä on mekkoja myynyt. Ihan 100% ei tarvi olla, tsekkaa feedback comments mut ei paljoo allekaan.
Ja suurin osa käyttää tuota turvallista Paypaliä maksun välittäjänä - suosittelen. Sinne vaan sit ilmoitat tietos ja esim. Visan nr. kun olet voittanut tuotteen (betting). Selkeästi siel mun mielest tulee ohjeita mitä pitää tehdä. Ja hääpukuun voi aina pyytää pikku muutoksia esim. suosittelen nyörejä selkään vetoketjun sijaan. Jos mitat ei mee just niin nyörit antaa paljon liikkumavaraa. Niinkuin mun kaasojen mekot. Toinen pystykin käyttämään sitä loppujen lopuksi sit vaan nyörien tähden sen jälkeen kun oli toppaukset poistettu rintakupeista. Kysy vaan jos mietit jotin!

Pinjalle ja Katriinalle tsemppiä tulevaan!!!!!!!!!! Aatelkaa, kohta koko elämänne muuttuu ja teistä tulee äitejä! =)

Vilkku ja futari rv. 22+3

Aurinkoiset huomenet!

Mullakin piti olla neuvolalääkäri eilen, mutta hän ei suvainnut ilmestyä paikalle, joten siirtyi taas reilulla parilla viikolla. Mä en ole edes tavannut koko lääkäriä ja viimeinen kolmannes menossa. Papereissa lukee, että lääkärillä käydään kolme kertaa raskauden aikana, ai jaa...

Mulla on välillä kanssa ollut paineentunnetta alapäässä, mutta luulen sen johtuvan vaan siitä, että värkit on turvonnut ja arat, mutten kyllä varmaksi tiedä, kun ei tosiaan ole kukaan asiantuntija sinne kurkkinut. Samoin valitin neuvolantätskylle kerran tota pissatautioloa, mutta hän totesi senkin kuuluvan taudin kuvaan ja oireet hävisivätkin sitten itsestään. Itse olen kyllä sitä mieltä, että olisi kaikki oireet hyvä varoiksi aina tarkistaa, mutta meillä päin silloin pitää turvautua yksityiseen. Mittautin hemoglobiininkin työterveydessä, kun meillä sekään ei kuulu neuvolan rutiineihin, outo juttu! Tai sitten pitäisi lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatimalla vaatia hoitoa, mutta mä olen ainakin niin nyhverö siinä, että hakeudun sitten mielummin yksityiselle hoitoon. Ultran tehnyt lääkärikin sanoi, ettei tämä pahoinvointi enää ole normaalia, että pitää vaatia neuvolan kautta päästä johonkin sappi tms. tutkimuksiin. Joka kerta olen kyllä valittanut siitä, mutten vissiin sitten tarpeeksi.

Saatiin kutsu häihin, jotka ovat reilu viikko ennen laskettua aikaa, saas nähdä miten käy... Pitänee ilmoittautua ainakin pienellä varauksella!

Juuri muuten kun ehdin mainostaa, ettei ole raskausarpia ilmestynyt, niin eiköhän niitä viiruja löytynyt vatsanahasta. No ei se niin vaarallista, ne ovat vaan jälkiä eletystä elämästä :)

Ostin meidän vauvelille jo hellehatunkin näiden säiden innoittamana :)

Mites Pinjan vatsa, vieläkö se on loppumetreillä kasvanut vai hidastuuko se kasvu jossain vaiheessa? Mulla vatsa kasvaa tällä hetkellä lähestulkoon silmissä... Jos tätä vauhtia kasvaa loppuun asti, niin huh huh!

Yhteistyössä