Ajatuksista odotukseen 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anttuli.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka kaikille ja Vilkulle onnittelut häiden johdosta!

Ihan pikaisesti käyn vaan kertomassa kuulumisia, kun niin kovin harvoin käyn täällä nykysin.

Ensimmäinen neuvola oli viime viikolla ja siellä kiltti täti soi meille ylimääräisen ultran kun oli aikaa ja laite. Oli se kyllä liikuttava hetki nähdä sellanen möykky mun masussa. Hoitaja sanoi, että vilkkaalta kaverilta vaikuttaa. Sydän läpätti hienosti ja kaveri näytti voivan hyvin koko 2,5 sentin komeudellaan. Oli se kyllä niin ihana! Ja aivan mahtavaa, että saatiin jo varmuus, että raskaus on kunnossa. Toivottavasti pysyy myös.

Mä olen kyllä kanssa ajatellut käyttää kestovaippoja. Ne on niitä pieniä tekoja joilla pieni ihminen voi tämän maailman asioihin edes hieman vaikuttaa. Ja kun niitä löytää paljon halvalla käytettynäkin, niin kyllä rahaa säästyy. Ja vauvan pitäisi oppia kuivaksikin nopeammin, kun pissanen vaippa tuntuu oikeasti inhottavalta. Näin oon ymmärtänyt.

Ja vaikka synnytysasiat ei ole vielä ollenkaan ajankohtaisia, niin kyllä musta olis hienoa jos vois synnyttää ilman epiduraalia ja muita puudutteita. Se on vaan niin monesta jutusta kiinni. Ei kannata asettaa itelleen minkäänlaisia tavoitteita ja paineita sen suhteen.

Taas palaillaan.

Eilen käytiin sitten tutustumassa tulevaan synnytys sairaalaan, Tammisaareen. Koko paikasta jäi oikein positiivinen kuva. Mua henkilökohtaisesti viehättää siinä paikassa se, että ympäristö on hyvin kodin omainen. Synnyttäjiä on keskimäärin 2-3 vrk, joten heillä on aikaa keskittyä synnyttäjiin. Ei siis mitään liukuhihna toimintaa. Avautumis vaiheessa on mahdollisuus käyttää jos jonkin moisia apuvälineitä helpottamaan oloa ja jos haluaa myös akupunktiota tarjotaan ja kaikki puudutteet on tarvittaessä käytössä. Ponnistusvaiheessa äiti voi synnyttää juuri siinä asennossa ja paikassa kuin haluaa. Perhekeskeisyyttä ja imetystä tuetaan kaikin keinoin. Ilokseni he myös käyttävät kesto vaippoja vauvoille. Lasten osasto löytyy myös samasta rakennuksesta, että jos lapsella on jokin hätä/ongelma ei tarvitse lähteä helsinkiin asti apua hakemaan.
Mieskin tuntui olevan tyytyväinen paikkaan. Toivottavasti auttoi hänen "synnytys pelkoonsa". Näillä tiedoilla suosittelen muillekkin.

Voi kun Pinja kuulosti ihanalta tuo Tammisaari! Pääsisinpä itsekin. No, ei auta. Joudun synnytämään kiireisessä keskussairaalassa, jossa varmaan periaatteena on nopea ja kätilöille kivuton synnytys ja sitten pois silmistä, jotta seuraavat pääsee lauteille. Ihanaa.

Sella, Tammisaari on myös ulkomailla tunnettu ja arvostettu sairaala ja siellä käy Venäjältä ja Saksasta asti naisia synnyttämässa. Sinne voi siis kuka tahansa mennä vaikka asuisi miten kaukana. Meilläkin matka kestää noin 45 min. Mutta ihmisiä tulee paljon kauempaakin. Onhan se tietysti hankalaa ja ehkä hieman pelottavaakin matkustaa hirveissä poltoissa monta tuntia, mutta siis mahdollista.

Mä olen NIIN väsynyt. En saa öisin nukuttua kun pari tuntia kerrallaan ja kolmen viimeisen yön yhteensä nukutut tunnit on yhden käden sormilla laskettavissa. Onneksi tää toiseksi viimeinen kokonainen työviikko alkaa olla lopussa ja toivottavasti rentouttava viikonloppu tulossa. Yhdet 30-vuotissynttärit on tiedossa, varmaankin käväistään siellä, mutta illan rientoihin ei lähdetä. Ja onneksi pomoni ymmärsi, etten jaksa tehdä raskasta iltavuoroa enää, joten saan tulla poikkeuksellisesti aikaisemmin, kuin mitä listassa lukee.

Meillä on ens viikolla kanssa sitten sairaalaan tutustuminen. Se on kanssa keskussairaala ja varmaankin melko liukuhihnahommaa, mutta en näe oikein muutakaan ratkaisua, Helsinkiin kun on matkaa toista sataa kilometriä. Itse oon kyllä syntynyt Helsingissä ja sama ajomatka silloinkin oli ja hitaammat tiet, mutta mun äitin oli pakko synnyttää siellä siihen aikaan, kun siellä oli parempi hoito diabeetikkoäideille. Nyt varmaan 27 vuotta myöhemmin diabeetikot voi synnyttää turvallisesti jo täälläkin =)

Mutta mukavaa viikonloppua teille, odotan että pääsen kohta kotiin ja NUKKUMAAN. Tai ainakin yrittämään sitä.

NOSTO. Huhuu... missä kaikki ihmiset on??
Katriina: Taitaa olla aika yleistä tuo unen katkonaisuus loppu raskaudessa, ainakin mitä oon lukenut muiden netti keskusteluja. Että koitetaan kestää. Sulla olkaakin kohta äippäloma. Mulla alko jo lauantaina virallisesti.
Sainpahan riesakseni näin loppu metreillä vielä hirveän turvotuksen. Lauantaina alkoi eikä loppua näy. Sormet on niin nakit, että oli pakko ottaa kaikki sormukset pois ja kasvot on myös aika turvoksissa. Jalat on vielä suht ok. Saa nähdä mitä neuvolan täti tähän huomenna sanoo.

Keväistä alkuviikkoa. Nauttikaa auringosta.:)

Yhteistyössä