Ajatuksista odotukseen 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilkku_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iso kiitos Katriinalle synnytys- ja sairaalassaolotarinoista. Tosi kivaa lukea.

Meni kyllä olo niin tyhjäksi ko kävin neuvolassa, ettei osaa kirjottaa nyt mitään. Kohdunsuulla ei yhtään mitään edistymistä kuukauteen, joten tuskimpa tästä mitään tulee ennen käynnistystä. Joten nyt tuijotetaan tuota ens viikon perjantaita.

Mullaki on istukka etuseinässä, mutten ole kyllä ajatellu hetkeäkään sektiota. Vaikka tästä vauvasta on tulossa iso. Eiköhän se silti mahu tulemaan.

Anttuli

Lapsi nukkuu tyytyväisenä vaunuissa ulkona joten yritän keretä kirjoittaa jotain.

Elikkäs. Kolmas viikko sairaalassa aloitettiin niin, että sain oksitosiini tippaa kuusi tuntia ja kovasti odoteltiin miehen kanssa, että jotain rupeaisi jo tapahtumaan. En saanut ainuttakaan supistusta.
Seuraava päivä mentiin saman kaavan mukaan ja olin taas vaipumassa epätoivoon kun meille tultiin kertomaan, että seuraavana päivänä kalvot puhkaistaan, että sen verran kypsymistä oli kuitenkin tapahtunut.
Keskiviikkona kahdentoista jälkeen kalvot sitten puhkaistiin. Ja siitä meni muutama tunti kun kätilö sitten halusi tehdä sisä tutkimuksen jonka jälkeen alkoi niin rajut supistukset, että säikähdin ja purskahdin itkuun. Ne siis alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta ilman ennakoivia kivuttomampia suppareita.
Kävin suihkussa ja viihdyinkin siellä monta tuntia. Mies suihkutteli selkää ja ala vatsaa ja kannusti parhaansa mukaan. Suihkusta siirryin ammeeseen mikä ei auttanukkaan niin paljoa kuin olin luullut. Sielläkin kyllä lilluin aikani jonka jälkeen jo rukoilin epiduraalia.
Epiduraalin laitto epäonnistui aluksi, mutta toisella yrittämällä lääkäri sai sen jotenkin laitettua ja se auttoikin hetken. Siinä vaiheessa kun minä hiljenin hetkeksi niin mies nukahti lattialle säkkituolinpäälle. En tiedä kuinka kauan tätä vaihetta kesti, mutta omasta mielestä turhan vähän aikaa kun jo jouduin pyytämään lisää lääkettä. Sisä tutkimus tehtiin vähän väliä ja lapsesta otettiin sydänkäyrää. Kun olin jo saanut kolmannen ja neljännen kerran lisää epiduraalia en kyennyt enään virtsaamaan niinpä mut katetroitiin kaksi kertaa seuraavan yön aikana. Enkä myöskään pystynyt enään nousemaan kehoituksista huolimatta ylös sängystä kun mua rupesi pyörryttämään kamalasti. Niimpä vietin suurimman osan ajasta sängyssä.
Kun oltiin jo seuraavan päivän aamussa rupesi voimat olemaan jo aika lopussa. Sain rukoilla vähän väliä lisää epiduraalia mitä ei kuitenkaan voitu antaa kuin tunnin välein ja sitä odotellessa toivoin jo, että taju lähtisi.
Kätilö kutsui lääkärin mua katsomaan joskus siinä seitsämän aikaan ja luojan kiitos hän sitten totesi saman minkä kätilökin oli todennäköisesti huomannut, mun synnytys oli pysähtynyt ja lapsen pää oli väärässä tarjonnassa. Ja teki päätöksen sektiosta saman tein.
Mun alapää ajeltiin ja mut katetroitiin vielä kolmannen kerran. Se oli kyllä niin epämukava toimen pide, että siinä vaiheessa mun itse hillintä romahti totaalisesti. Mä itkin niin alkukantaisen hysteerisesti, että taisi olla miehellä ja kätilöillä tekemistä, että ne sai mut rauhottumaan.
Sitten mua jo kärrättiin leikkaus saliin. Miehen piina tunnit tosin alkoi vasta sitten. Sille kun sanottiin, eetä puoli tuntia kestää. No, menikin sitten puolitoista tuntia. Eikä kukaan ollut käynyt siinä välissä kertomassa sille raukalle, että missä mennään.
Tämä tyttö kun ei sitten puutunut tarpeeksi joten joutuivat sitten kesken kaiken nukuttamaan mut.
Leikkaus meni sitten kuitenkin ihan hyvin ja mies sai tuskallisen odottamisen jälkeen tummatukkaisen pojan syliinsä ja sai viettää pojan kanssa kolme tuntia ihan miesten kesken ja kylvettää pojan. Minä taisin olla siinä vaiheessa vielä heräämössä tuskissani.
Heräsin tosiaan siihen kun mun keuhkoista kiskottiin hengitys letkua ulos ja muhun sattu aivan kamalasti.
En tiedä kuinka kauan olin siellä salissa kun mut vihdoin kärrättiin meidän omaan huoneeseen. Mulle nousee vieläkin kyyneleet silmään kun muistelen sitä hetkeä. Me halattiin miehen kanssa kauan ja itkettiin. Lähinnä helpotuksesta ja onnesta, että kaikki oli nyt hyvin. Se kaikki lähensi meitä aivan kamalasti ja mä rakastan häntä jos vain mahdollista enemmän kuin koskaan.
Ja vihdoin mun luokse tuotiin meidän oma pieni kulta. Eihän siinä voinut muuta taas kuin itkeä. Mä en harmikseni saanut lasta heti syliini joten kultainen kätilö tuli hätiin ja nosti pojan mun rinnoille ja auttoi lasta löytämään nännin. Eihän imettämisestä tullut silloin mitään, mutta tärkeintä oli olla vaan lähekkäin.

Ja nyt mulla on kaksi ihanaa miestä mun elämässä joita mä rakastan yli kaiken.

Tulen myöhemmin kirjoittamaan lisää. Nyt mua kutsutaan syöttämään.

Kiitos Pinja, kun jaksoit tulla kertomaan kokemuksesi. Kyyneleet nousi silmiin.. Kovasti teitä Koeteltiin, mutta onneksi kaikki päättyi loppujen lopuksi hyvin.

Napero huutelee jo nälkäänsä.. täytynee siis kiireesti mennä.

Jatkan myöhemmin.

-Vanilla-

Voi vitsi mullakin tuli kyyneleet silmiin kun luin tuota Pinjan tarinaa. Ihanaa! Vielä kerran onnea ja ihanaa että pitkä ja tuskainen yö palkittiin noin ihanalla pikku pojalla :)

Kiitos Pinja tarinasta ja onneksi vihdoin kaikki on hyvin. Hyvä saada vähän perspektiiviä toisenlaisestakin raskaudesta ja synnytyksestä, itse pääsin tällä kertaa niin kovin kovin helpolla. Tämä kaikki on varmaan kasvattanut sua ihan hurjasti. Saanko muuten kysyä, vaikka onkin vielä kovin aikaista, onko sulle jäänyt mitään pelkoja tai kammoja mahdollisiin seuraaviin raskauksiin tai synnytyksiin?

Mun piti jo aikaa sitten vastata Anttulille, että mä en ainakaan koe saaneeni synnytysvalmennuksesta itselleni juuri mitään apua. Ehkä ainoa, mistä jotain hyötyä oli oli imetysasia. Muutoin olen aika lailla sitä mieltä, että synnytystä ei oikein voi ennakoida, se menee kuin menee ja toki on helppo sanoa, että niistä ohjeista on apua synnytykseen, mutta helpostipa ne siinä unohtuu tositilanteessa. Ainoastaan osasin hengittää niin, ettei kipu tuntunut niin älyttömän kamalalta.

Meillä aletaan nyt suunnitella ristiäisiä. Suunniteltiin, että ne olis viikko ennen juhannusta, koska juhannuksena ei haluta pitää ja juhannuksen jälkeen onkin sitten jo vauva yli kahden kuukauden vanha ja ristiäiset meidän seurakunnassa ainakin suositellaan pidettäväksi ennen kuin lapsi täyttää kaksi kuukautta. Vanilla muuten, tehän ette ole naimisissa? Saiko poikanne isän sukunimen ja jos sai niin miten se isyydentunnustamisasia hoitui, kun sehän pitää tehdä ennen kastetta siinä tapauksessa?

Jaahas, nyt mua sitten kutsutaan syöttämään, tätä tää on =) Palaillaan.

Kiitokset Pinjalle, kun jaoit koskettavan tarinasi kanssamme! Mullekin tuli ihan kyyneleet silmiin kesken työpäivän! Aika rankalta kokemukselta kuulostaa, mutta toivottavasti aika (ja ihana pieni poikavauva) kultaavat muistot!

Minä ainakin kyselin kokemuksia synnytysvalmennuksesta, kun meillä se alkaa vasta 39. viikolla eli voihan olla jo niinkin, että lapsi on jo maailmassa silloin. En nyt siitä kanna huolta, kyllä ne sairaalassa sitten toivottavasti neuvovat ja paljon selvii jo itse lukemallakin.

Toinen kyssäri teille pidemmällä oleville. Millaisia kokemuksia teillä on synnytystapa-arvioista eli viimeisestä lääkäristä? Mitä siellä tehtiin?

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Daisy (35. rvk)

Kiitos Pinja synnytyskertomuksestasi. Tippa linssissä täälläkin sitä luettiin. Miten sitä onkin niin herkkä just synnytystarinoille, on ne sitten millaisia tahansa. Ihanaa kuitenkin, että kaikki on teillä nyt hyvin.

Kuinka te olette muuten toipuneet synnytyksestä Pinja ja Katriina? Onko olo kovin erilainen entiseen verrattuna (ennen raskautta)? Entä Pinjan leikkaushaava, onko se lähtenyt parantumaan hyvin?

Meillä pitää kiirettä täällä. Ensi viikolla muutto Helsinkiin ja nyt teen loppuja kouluhommia ja pakkailen. Huh huh. Hommaa piisaa. Helsingistä yritän vielä saada ajan rakenneultraan. Toivottavasti onnistuu. Rv 22 lähtee käyntiin kun pääsen Helsinkiin, eli toivotaan että niillä olisi mulle aikaa. Hieman pelottaa. Täytynee jo heti ensi maanantaina soitella sinne, vaikken sillon vielä kirjoilla olekaan.

Hyviä vointeja kaikille! On se niin hullua että kolme(?) vauvaa on jo ketjusta maailmassa. Tovottavasti Anttulikin on päässyt jo tositoimiin. Vuosi sitten vaan haaveiltiin kaikki kovasti. Itse en edes oikeasti uskonut olevani nyt tässä tilassa :D

Sella 21+0

Täälläkin silmät sumeena kyyneleistä! Kiitokset Pinjalle synnytyskertomuksesta! Kyllä se ihminen ja etenkin nainen kestää aikalailla kaikkea!!! Hurjaa.

Äitienpäivä lähenee.. Sain ekan ruusun anopilta ja apelta jotka lähtivät reissuun. Kiittivät ensimmäisestä lapsenlapsestaan jo nyt! =)

Täällä masu sen kuin kasvaa.. Vaikka ihan keskikäyrällä mennään niin tuntuu kuin olis jo niiin iso! Ei vaan tajuu et tää pötsi tästä vielä vaan kasvaa.

Nyt nauttimaan viikonlopusta! Niin, oiskohan Anttuli päässyt tositoimiin kun ei tänään oo mitään sieltö pohjoosesta kuulunut.... peukutuksia....

Vilkku 28+6

Anttulilla taitaa olla koettelemus jo takana =) Oiskohan nyt ketjun ensimmäinen tyttö syntynyt maailmaan ? Mahdollisesti pian saamme tietää..

Tosiaan, on ollut ihana lukea Katriinan ja Pinjan synnytyskertomuksia. Niin kovasti molemmat eroavat omastani. Itse pääsin kyllä todella helpolla, sen myönnän. Mutta pakko on sanoa, että edelleenkään en muista kaikkea tapahtunutta. En olisi koskaan osannut kertoa noin yksityiskohtaisesti omasta kokemuksestani, koska yksinkertaisesti en vain muista. Olin suurimman osan niin "ilokaasuissa" etten ehtinyt kovin paljoa miettimään mitä tapahtuu.. Tein vain kuten käskettiin =) Tosin nyt pystyn käsittelemään tapahtumaa aivan eritavalla kuin heti synnytettyäni. Jotain palasia on nyt vasta jälkeenpäin loksahtanut paikoilleen.

Niin ja nyt on sitten ihan ensimmäinen äitienpäivä, meille kaikille. Sain rakkailta miehiltäni itsetehdyn kortin ja aamiaisen vuoteeseen (jonka tosin olen tässä aamun aikana syönyt hieman osissa, syötettyäni ja leikittyäni pojan kanssa ensin =)) Paras äitienpäivälahja oli se, että sain nukkua pitkään..

Nyt miehet ovat vaunuttelemassa.. tämä pienempi versio, kun ei oikein enää sisällä viihdy nukkumassa. Mä sain jäädä vain oleilemaan ja nauttimaan olostani. Onhan nyt minun lepopäivä =)

Aurinkoista äitienpäivää kaikille !!

-Vanilla-

Onnea äitienpäivänä kaikille jo äidiksi tulleille ja vähän jo meille kohta äidiksi tuleville!!! Ihanaa!!! Aurinko paistaa ja elämä hymyilee!

Mitesköhän se Anttuli?....

Ruusuja kaikille, Vilkku 29+1

Onnea äitienpäivänä kaikille jo äidiksi tulleille ja vähän jo meille kohta äidiksi tuleville!!! Ihanaa!!! Aurinko paistaa ja elämä hymyilee!

Mitesköhän se Anttuli?....

Ruusuja kaikille, Vilkku 29+1

Onkos sulla Vilkku ollut jo se istukan paikan tarkistus ultra? Mulla oli eilen ja onneks oli istukka noussut kohdunsuun edestä ylemmäs! Eli edessä on mutta tarpeeks ylhäällä jotta synnytys alateitse mahdollistuu ainakin sen puolesta. Vauveli siellä köllötteli vielä perätilassa mutta hyvin on kuulema aikaa vielä kääntyä...

Karvakuono 29+3

Karvakuono ja muut,
tänään olin tarkistusultrassa tuon istukan takia. Ja ihanaa, mullakin se oli jo noussut niin että reuna oli 2,5 cm kohdun suulta ylöspäin mutta edessä. Ja nousee kuulemma vielä kohdun kasvaessa. Eli normaali synnytys näillä näkymin mahdollinen. Hassua miten mulla taas potkut ja nyrkin iskut kuitenkin tuntuu ihan joka puolella vaikka yleensä edessä oleva istukka vaimentaa niitä.. Meilläkin vauva oli nyt perätilassa mutta pari viikkoa sitten neuvolassa raivotarjonnassa. Ja tunnenkin miten se tuolla vielä mahtuu pyörimään. Painoarvio oli vajaa 1300g. Eli keskikokoinen vaaveli.
Kysyin muuten tuota ihmettelemääni asiaa: että miten keisarileikkaus voidaan tehdä jos istukka on alhaalla edessä eli samassa kohtaa mistä keisarileikkaus tehdään? Vastaus on että joko leikataan istukan läpi tai leikataan ensin vähän ja yritetään kädellä siirtää istukkaa sivummalle. Ensin mainittu on kuulemma vaan aika veristä hommaa....Mutta noikin on ihan rutiinihommia. Mutta toivotaan että kaikki normaalisynnytyksen haluavat saavat sen ja että kaikki menee hyvin.

Tänään tuli muuten töissä ekaa kertaa kolme kertaa sellaista hieman kivuliaampaa supparia tonne alaselkään. Kauhee kun säikähdin! Muutenkin on koko selkää tänään särkenyt. Oon kyl ollu parina päivänä ilman tukiliiviä. Oiskohan se syynä? No, täytyy ottaa rauhallisemmin. Viel ens viikko on aivan pakko olla töissä. Uus keittäjä pitää viel palkata ja haastatteluja vielä jäljellä.

Taitaa Anttulilla olla jo pieni nyytti sylissä.... Oliskohan se nyt se eka tyttö?=)

Mitäs muut?
Vilkku 29+3

Erittäin pikasesti täältä kun tiedän, miten innoissaan ootatte uutisia. :)

Eli meille sitte synty torstaina 10.5 iso tyttö. :) Synnytys oli nopea, mutta rankka ja sairaalassa vietettiin 6 päivää. Eilen päästiin kotia ja nyt ollaanki sitten ihan pihalla kaikesta. Kirjoittelen lisää kunhan saan jostain lisää energiaa. Tällä hetkellä olo on niin rikkipoikkiväsyny, ettei haluttais tehä muuta ko itkeä.

Anttuli ja prinsessa 6pv

WAU!!!! ONNEA ANTTULILLE JA KOKO PERHEELLE1 Saatiin kuin saatiin se eka prinsessakin ketjuun. Jaksamista sinne pohjoseen! Odotellaan lisä kertomisia kun vaan jaksat tulla kertomaan!
Halit, Vilkku

ONNEA OIKEIN KOVASTI ANTTULI, KOKO TEIDÄN PERHEELLE !! Sieltä se ketjun ensimmäinen tyttö sitten tuli =) Tule kertomaan tarinasi kunhan jaksat ! Ja itkeä saa jos itkettää, niin minäkii tein =) Yritä vain nukkua aina kun on mahdollisuus..

"Pienoiset kädet, suu ihan suppu,
syntynyt uusi on ruusunnuppu.
Se ihmeeltä suurelta silmissä näyttää,
sydämen kokonaan onnesta täyttää."

-Vanilla-

Nyt kun neitoselle tuli hoitaja niin kerkeän varmaan rustata itsekin pienen synnytyskertomuksen, typistettynä versiona tietenkin. :D

eli viime viikon keskiviikkona kävin neuvolassa ja siellä tekivät sisätutkimuksen, jossa totesivat, ettei mikään ole sisällä muuttunu kuukauden takaiseen. Olin ihan varma, että käynnistykseen mennee.
Päivällä ja iltasella sitte supparit alko olla muutaki ko niitä kivuttomia, mutta mitenkään kivuliaiksi niitä ei voinu kyllä sanoa. Vähän sellasta menkkajomotusta. Huvikseni sitte kuuen maissa laskeskelin sitä väliä, millä tulivat ja oli sellasta 8min, mutta runsaan puolen tunnin päästä aika kasvo ja aattelin, että siihen ny hyyty. Vaan hiljakseltaan niitä tuli koko illan.
Puoli kakstoista mentiin nukkuun ja yhen maissa oli pakko jo nousta ylös ko nukkumisesta ei tullu mittään. supparit oli voimistunu, muttei ne silti mitenkään yltiökipeiltä tuntunu. Siinä pari tuntia kärvistelin, istuin pöntöllä (kun se helpotti, vaikkei mitään tullukkaan) ja lopulta lähin suihkuun (kahesti).
Puoli neljän aikaan oli pakko herättää mies, että lähetään nyt ees käymään näytillä kun nuo supparit tuntuu jo ilkeiltä. Olin kyllä varautunu, että käännyttäis takas.
Neljältä päästiin sairaalalle ja siellä se vastaanottanu hoitaja tutki ja tuumasi, että oon jo 9cm auki.. Joten kaikki puudutteet mukaan lukien ilokaasu, jäi saamatta.
Se viimenen sentti oli sitten tosi tukala. Kolmisen tuntia siinä jouvuin ootteleen, että se aukenis se viimenenki sentti. Suppareista alko lähteen teho, tai kyllä ne kipeään kävi, mutta sain oksitosiinitipan kätteen.
Puoli kasilta sain viimein luvan alka ponnistaan (epäilen, että kun kätilöillä oli vuoronvaihto niin minä siinä jouvuin ootteleen sitä lupaa hieman kauemmin). Suppareista ei ollu enää yhtään mitään apua ja ko olin vuorokauen valvonu tuohon mennessä niin olin ihan poikki jo yrityksen alussa.
Sen enempää tuosta ite synnytyksestä mainittematta, niin ponnistusvaihe kesti 41min ja tuloksena terve tyttö ja mulle kolmannen asteen repeämä, joka paikattiin nukutuksessa.
Sairaalassa vietettiin 6 päivää ja vielä ei oikein osaa iloita pienestä. Istuminen on tuskaa, mutta pakko sitä on silti istua. Ja eiköhän sitä tässä ko ajatukseen tottuu niin opi iloittemaan tuosta ihanasta pikku kiljukaulasta. :)

Vaan tämä nyt oli pelkästään tämä minun synnytyskertomus. Hoitajalla on kuulemma hieman ongelmia neitosen vaipanvaihon kanssa.. :D

Anttuli ja neitokainen 8pv

Kiitos Anttulille synnytyskertomuksesta! Sähän meinasit päästä vähällä kun monellehan juuri tuo avautumisvaihe on niin tuskallinen että tuntuu taivaalliselta kun saa ponnistaa. Nuo repeämät muakin eniten pelottaa kun niistä aina puhutaan. Osaatko sanoa miksei sua leikattu auki jos huomasivat ettei vauva meinaa mahtua? Vai tuliko vauva niin vauhdilla? Kävikö kätilö kanssasi synnytyskertomuksen läpi myöhemmin?
Oletteko te jotka olette jo synnyttäneet ja Daisy voidelleet tuota alapäätä ennen synnytystä jollain öljyllä? Jostain olen lukenut että sellainen voi vähentää repeämistä?

Äiti kysyi tänään jos synnytys alkaa jo hermostuttamaan. Oikeastaan vain yhtenä iltana tuli jonkinmoinen pieni paniikkikohtaus että mitenköhän MINÄ siitä selviän vaikka kaikki muutkin ovat selvinneet? Mutta jotenkin olen vielä luottavaisin mielin. varmaan kun loma alkaa niin on aikaakin ajatella asiaa enemmän.
Mitkäs on Daisyn tuntemukset? Juhannus lähenee..

Mitäs luulette kun mun piti ottaa kesälomaa kaksi viikkoa ennen äippäloman alkua mut nyt kun toi väsy aina vaan jatkuu ja harjoitus-suppareita tulee päivittäin sekä viime viikolla ne muutamat kivuliaammat että, mites helposti saisinkin sit parin viikon päästä mieluummin saikkua kuin että joutuisin sen kesäloman käyttää? Mites helposti te tai tuttunne ovat saaneet saikkua näin loppupuolella? Ja mistä syistä?
Ensi viikko vielä kovin kiirettä töissä, sitten helpottaa.. Vatsa on niin pinkee ja tuntuu isolta vaikka keskikäyrällä mennään.

Jaksamista Anttulille! Kyllä se rakkaus pikkuista kohtaan sieltä pikkuhiljaa heräilee, odotas vaan!

Aurinkoista viikkoa kaikille! Kohta tuolta haaveilijoiden puoleltakin saisi kyllä tulla lisää porukkaa!!! Puhalletaas oikeen urakalla plussa-tuulia sinne!!!!++++++++++++++++++++

Vilkku ja futari+nyrkkeilijä, 30+1

Kiitoksia Anttuli kertomuksestasi ! Nyt sun urakka on ohi ja voit keskittyä pikkuiseen. Ja jaksaa päivästä toiseen vain paremmin ja paremmin vauvan kanssa. Mulla itselläni alku oli aikamoista tunteiden vuoristorataa ja tuntui etten pysty nauttimaan vauvasta samalla tavalla kuin mies ja muut läheiset. Itkeskelin pienestäkin vastoinkäymisestä, väsymyksestä ja turhautumisesta. Mutta kyllä se äidinrakkaus on vaan kummallinen asia.. pikkuhiljaa se sieltä siinä vauvan kanssa puuhaillessa kasvaa. Ja nyt pikkuinen on niin kovin rakas pieni ihminen, että meinaa ihan sydän pakahtua. Hän osaa olla niin ihastuttavan vihastuttava =) Kyllä se siittä, usko pois. Olet vauvallesi paras äiti maailmassa ja hän sinua kovasti rakastaa.

Vilkku.. mä en voidellut alapäätäni ennen synnytystä mitenkään. En ole kyllä aikaisemmin kuullutkaan moisesta. Kyllähän tuo synnytys varmasti jokaista hiukan hirvittää, jollakin tasolla. Mutta sitten kun oikeasti huomaa synnytyksensä alkaneen, niin kummasti jännitys katoaa ja pystyy keskittymään vain siihen hetkeen. Näin ainakin mulla. Ja kyllä sä siittä selviät. Ollaanhan me muutkii selvitty =) Ja kyllä mä voisin jonkin ajan päästä ajatella toistakin lasta =)

Mä hain viimeiseksi työviikoksi saikkua, kun yksinkertaisesti olin niin väsynyt (ja olen seisomatyössä, jonka vuoksi hiukan supisteli). En saanut nukuttua kuin muutaman tunnin yössä. Hae ihmeessä saikkua (sitä saa hyvinkin pienestä vaivasta ja varsinkin loppuraskaudessa), koska aivan varmasti sitä saat. Vauva ja sun oma jaksaminen on nyt pääasia. Säästä lomat sitten sinne äippäloman loppuun =)

Myös mua kiinnostaa Daisyn vointi =) Sinä olet sitten seuraava. Ja taas pian saa alkaa jännämään =)

Aurinkoista kesää myös mun puolestani. Nyt on mentävä, kun pikkumies käy hermostumaan tuolla tv:n ääressä (kamala äiti!).

-Vanilla-

totta, että vvauveli tuntuu päivä päivältä ihanammalta ja ihanammalta. Nyt on hirveä huoli vaan siitä, että ko vauva aluksi huusi aika paljon ja nyt ei oo oikeastaan tehny eilisen ja tämän aamupäivän muuta ko syöny ja nukkunu, nii pelkään,että toinen on kipeä. Vaan tuossapa neitonen nyt kiltisti kattoa killittää ko äippä surffailee. :)

En minäkään voijellu alapäätäni mitenkään. Ei oikeastaan käyny ees mielessä, vaikka luin,että jotkut niin tekkee.

Vielä tuosta synnytyksestä, että eihän tuo vauva mitenkään vauhilla tullu ko se ponnistusvaihe kesti sen 40min. Jos oikein ymmärsin niin tuo minun repeäminen tapahtu niin aiikasten, ettei sitä keretty leikata, tai jotain. Kyllähän se kätilö kävi myöhemmin kysymässä, että jäikö mulle kysymyksiä, mutta ko se tuli niin yllättäen nii eihän mulla sillon ollu mitään mielen päällä. Että varsinaisesti ei synnytystä käyty läpi.

Onnittelut Vilkulle, että istukka on noussu kohdunsuulta ylemmäs. Vielä ko vauva kääntyis takas raivotarjontaan niin normaaliin synnytykseen vaan. :)

Jaha, hätä tuli

Anttuli

Hei vaan kaikille,

Mä tähän voitelugalluppiin kanssa vastaan, että en edes tiennyt, että sellaisesta vois jotain hyötyä ollakin. Luulen, että samoissa mennään kun raskausarpien kanssa, että tulee jos on tullakseen ja riippuu niin paljon ruumiinrakenteesta ja vauvan koostakin. Mä pääsin helpolla, kun ei tullut kun ihan pieniä repeämiä ja parilla tikillä selvittiin, nekin ovat parantuneet jo. Mutta eipä toi meidän vauveli mikään iso ollutkaan, joten siinä varmaan osasyy. Nythän hän onkin kasvanut ja voimistunut kovasti. Onko muuten mitään havaintoa paljonko vauvat syö kerralla niinkun määrällisesti? Mä oon joutunut välillä pumppaamaan maitoa, kun sitä tulee niin reippaasti. Oon sitten laittanut sitä pakkaseen, mikäli joskus tarvii isän syöttää tms., mutta enhän mä yhtään tiedä että millaisia annoksia se poika sitten syö?

Meidän pojalla on luultavasti nyt sitä kuuluisaa koliikkia, mutta onneksi aika lievässä muodossa. Iltaisin huudetaan ja ainoa, mikä saa huudon lakkaamaan on äidin rinta, jota sitten imetään, vaikkei olis nälkäkään.

Tuttia ei olla vielä pojalle annettu, mutta eiköhän kohta tarvitse antaa, kun äitin nännit joutuu niin koville iltaisin. Kauheeta vaan kattella, kun pojan vatsaa vääntää eikä osaa auttaa pientä raukkaa. Vatsahierontaohjeita saatiin neuvolasta, mutta pahimman vatsakivun aikaan poika ei anna vatsaan edes koskea. Ja viime päivinä kakkakin on ollut ajoittain aika vihreetä, mikä viittaa kanssa vatsavaivoihin.

Meidän hieno ajatus nukuttaa poikaa heti alusta saakka omassa huoneessa kaatui kyllä heti alkuunsa. Nyt poika ei nukahda kun meidän viereen sänkyyn ja jos häntä siitä johonkin illalla koittaa siirtää, niin herää kyllä heti. Päivisin toki nukkuu vaunuissa pitkiäkin jaksoja ja vaunulenkillä onkin kiva käydä, samoin kuin autoajelusta tykkää kovasti.

Jahas, jokos sitä heräillään... palailen paremmalla ajalla.

Ihana kuulla Vanillan ja Katriinan vauva-arjesta:) Mites Pinjan arki sujuu vauvelin kanssa? Kovasti voimia Anttulille, en osaa edes kuvitella miten väsynyt sitä voi olla jos valvoo tosi paljon... Toivottavasti tämä "hyvä" kausi jatkuisi piiiiitkään:)

Ihana kuulla kans miten Vilkun raskaus etenee, kiva että kaikki menee hyvin. Daisylle kanssa hyviä vointeja ison masun kanssa :)

Tuosta rasvailuista, en tietenkään itse tiedä mutta mulla on pari kaveria jotka on laittanut jotain öljyä alapäähän loppuvaiheesta, eikä revenneet. Mutta saattaa hyvinkin olla sattumasta ja muista asioista kiinni (niinkuin raskausarvetkin) -mutta eikai siinä mitään menetä, paitsi öljypurkin rahat. Taitaa olla vähän sama kun tää meikäläisen greippimehun litkiminen -ei siitä välttämättä paljon apua ole, mutta ei haittaakaan:)

Juu meillä ois tuolla haaveilupuolella kova into tulla tälle puolelle :) Meikäläisellä on nyt toinen yrityskierto menossa, kp 7 ja aika monella (Neilikka, Anna, Erica) on yritys päällä, ja Balleriinallakin varmaan ens kuusta asti. Eli luulis nyt pian että joku meistä pamahtais paksuks:) Puhallelkaa vaan plussatuulia sinnepäin...;)

Pientä kyssäriä teille:
Missä vaiheessa rupes oireet? (heti plussaamisen jälkeen vai jo ennen..?) Miten selvisitte pahoinvoinnin kanssa?
Ja sitten vielä, missä vaiheessa teillä rupes näkymään raskaus? (itse/muut näkivät)

Isot halitukset kaikille (myös tuleville) äipille!

Yhteistyössä