Helle on tosiaan vienyt koneen ääreltä. Ulkona ollaan aamusta iltaan; ihanaa! Nytkin mun pitäis tehdä nopeasti vain salaattia sisällä ja mies laittaa grilliä päälle.
Miuskan lääkärireissu kiinnostaa, missä ketjussa Miuskasen kirjoituksia voi lukea? Eikö hän kirjoitellut jossain muuallakin?
Rakenneultra keskiviikkona. Tuskin maltan odottaa. Ihanaa nähdä hänet taas, ja saada tietää kumpi siellä on! Sitten viikonloppuna lähdetään viikoksi matkoille. Sitäkin on odotettu, mutta hieman ärsyttää tämä ajankohta, koska saatiin Puppen yöt kuriin ja ihana "unikoulutus" toi todellisen helpotuksen.
Piti sitä hehkuttaakin, mutta olen ne paperit jonnekin tunkenut, enkä netistäkään tähän hätään ehdi etsiä. Eli mies löysi Duodecimin julkaisun eri unikouluista (eikä kyseeessä siis tietenkään mitkään 50-luvun huudatusmallit, vaan nämä uudet, hellemmät, versiot). Se oli Helsingin yliopiston lastenpsykiatrian laitoksen kirjoitus, nimi oli joku Hoivaten höyhensaarille tms. Siinä vertailtiin eri unikouluja, ja me innostuttiin kokeilemaan "positiivisten rutiinien menetelmää". Siinä oli paljon faktaa kaikista aspekteista, mutta pääpojo oli se, että (koska tunnetusti) lapset rakastaa rutiineja, niin joka ilta otetaan rauhallisesti 20-30 minuutin nukahtamista edistävä unirituaali, jossa joka kerta toistuu samassa järjestyksessä 4-7 osainen unirituaali. TV:n katsomista ei suositella osaksi, mutta esim. yöpuvun laitto, hampaiden pesu, lukeminen, laulu, halailu jne. Mitä itse haluaakin, mutta kaikki tehdään rauhassa ja johdonmukaisesti aina samassa järjestyksessä. Unirituaalin on kestettävä vähintään 20 minuuttia, en muista miksi. Mutta meillä toimi!!! Mä olen niin onnellinen. Kahtena ekana iltana oli vaikea pysyä tiukkana ja rauhallisena. Unirituaalien jälkeen vein omaan sänkyyn, silitin ja sanoin hyvät yöt, menin pois huoneesta ja laitoin oven kiinni. Ekana iltana Puppe kukkui 2,5 tuntia, toisena 50 minuuttia ja kolmantena meni heti nukkumaan, ihan uskomatonta. Meillä oli siis ongelmana ettei osannut rauhoittua omaan sänkyyn, kun oli pakko laittaa matkasänky pois koska pääsi sieltä kiipeämään pois. Eilisestä unirituaalista unohdin kissalle hyvää yötä sanomisen, ja Puppe muistutti heti että se pitää tehdä. Eli näkyy että lapset pitää rutiineista, vaikka tiesin sen niin itse piti kokea. En tätä kyllä vauvalle tekisi, mutta taaperolle suosittelen.
Mä olen jo tosi iso, rv 20+3.