Ajatuksista asiaan 4/2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brogan*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Munkin on pakko antaa jaksuhalit Rosalle.

Tämä ei fiilistäsi muuta millään lailla, mutta mulla on sellainen muistikuva, että itselleni noita päiviä mahtui ekaan kahteen vuoteen varmaan sata..Olen jättänyt täyden ruokalautasen ravintolan pöydälle koskemattomana, kun yritin piristää itseäni valmiilla lounaalla (ja tietysti lapsi heräsi juuri silloin, enkä saanut rauhoittumaan.) ja poistunut paikalta vaunut rymisten , apsi olkapäällä..kävellyt läpi keskustan serkun häihin kiinalaismekko päällä ripsivärit väsymysitkusta poskille valuen..lyyhistynyt syntiselle tupakalle parvekkeelle (en polta), silloin kun kurkkua on kuristanut niin, että ei meinaa muutenkaan saada henkeä, toivonut, että lapsen voisi laittaa joksikin aikaa lukolliseen kaappiin odottamaan, että mä jaksaisin olla riittävän aikuinen jne.. Väsymys tekee ihmisen sekopäiseksi.

Selviät varmasti. Hese on toisinaan hyvästä. :)

Voi Rous! Kylläpä Bubbe on aktiivinen! Meillä Nuki pysyy siellä mihin se laitetaan, karrikoidusti. Kauhea uhma, kaikki on EI, mutta muuten "hallittavissa". Onko olotila parantunut yhtään? Luultavasti ja toivottavasti! Hienoa, että otit omaa aikaa. Turha meidän on kurjaa olotilaa kauaa kärsiä, muksu miehelle ja hetkeksi huilaamaan. Sitten maailmakin voi näyttää taas valoisammalta. Nuki taitaa kyllä olla aika rauhallinen tapaus, ainakin sillä tuntuu olevan itsesuojeluvaistoa. Tulee heti näyttämään, jos löytää jotain outoa. On sillä juoni ilme, mutta tuleepahan kuitenkin. Haluaa,että me nähdään mitä se touhuaa. Ja niin, uskon, että Pupella on jokin vaihe menossa.

Se Nasonex saatiin yksityiseltä lastenlääkäriltä. Sitä annetaan heti, kun nuha tulee (me tosin ollaan annettu sitä vaihtelevalla menestyksellä, eli silloin tällöin..kun ollaan muistettu). Mutta siis mä uskon sen tehoon. Kun aloitettiin käyttämään sitä, on tulehdukset pysyneet pois. Se ei siis avaa nenää, kuten joku Otrivin vaan voitelee (älkää kysykö miten...). Se sisältää myös hiukan kortisonia, mutta pidän sitä kuitenkin pienempänä pahana kuin korvatulehduskierrettä, antibiottikuureja ja korvien putkitusta. Nuhia meillä on ollut, mutta ei enää korvatulehduksia. Yksi virusperäinen oli keväällä, mutta se lähti itsestään pois. Annettiin Nasonexia vaikka julkisenpuolen yleislääkäri käski nimenomaan antamaan Otrivinia...Yöksi tosin laitettiin O:takin, että Nuki sai nukuttua. Sellainen ihmelääke, ainakin mun mielestä. Ainakin kokeilemisen arvoinen. Jakaa näköjään lekureiden mielipiteitä, mutta niinhän ne kaikki lääkkeet...

Mites teidän vkl on mennyt? Me ollaan oltu pihapuuhissa. Aikas kuumaa vain. Niin ja meillä oli eilen rakenneultra. Ja kaikki oli edelleen hyvin. Hassussa asennnossa kaveri surffaili. Ja poika varmistui. Näin uljaat vehkeet nyt itsekin. Ei tarvinut paljon etsiä...;)

Leppoisaa ja aurinkoista lauantaita! Nauttikaa ja muistakaa ettei auringonpaisteesssa saa riidellä!

vitsit kun olisin kuullu tosta angstiksen Nasonexista aikasemmin..
meillähän oli naperolla jatkuvasti korvatulehduksia puolivuotiaasta eteenpäin (ei kesällä kuitenkaan) ja nyt talvella tuli semmonen joka ei taas lähtenyt millään pois ja korvapolille lähete.. nyt parin viikon päästä sitten tulee putket korviin ehkäsemään tulehduksia.. oon tyytyväinen kyllä ratkaisuun että näin pian saa hoitoa, joka tod.näk. auttaa ettei tarvi kymmeniä kuureja syödä tai kattoa monta vuotta ja todeta liimakorvat ja kuulonaleneminen (niitäkin ihan lähisuvussa).
Ainoa mikä huolestuttaa hiukan on se naperon sydänvika.. vaikkei putkitus sinänsä leikkaus olekaan eikä välttämättä tarvi mitään etukäteisantibiootteja niin mielessä kummittelee mitäjos.. Ja kuinka rankkaa se tulee itelle olemaan kun napero nukutetaan. Pysyn kyllä rohkeana, mutta voi olla että koko homman jälkeen tulee sitten iso purkaus, joko samana iltana kun toinen nukkuu tai muutaman päivän päästä. ja tää purkaus kun saattaa tulla vaikka kaikki menis erityisen mallikkaasti.. no, se on sen ajan murhe.
sain vihdoin varattua verikokeeseen uuden ajan, mutta luulen että siellä on kaikki kunnossa.. eikai mulla menkat muuten olis ollu normaalit tässä välissä..

Sade, käyttääkö Nöpö enää missään vaippaa?

nyt tämä keskittyy ansaittuun siideriin.

Meillä Eeti oppi tulemaan matkasängystä pois keskiviikkona. Illat on todella hankalia. Osansa siihen tekee helle, kun makkarissa on vielä illallakin päälle +30, niin tytöt ei millään meinaa nukahtaa. Eilen meni parisen tuntia nukuttamiseen ja sitä edellisinä päivinä puolitoista tuntia. Meinasi jo iskeä epätoivo ja pinnahan multa katkesi. Tuli korotetulla äänellä muutamat v***usaa*anaper**leet. Onneksi eilinen oli ainoa päivä, kun piti yrittää yksin jaksaa sitä sirkusta. Paitsi ensi viikolla Pölkky ei sitten olekaan koko viikolla iltoja kotona. Toivottavasti ilmat viilenee ja toivottavasti Eeti alkaa pysyä sängyssä. Halaus Rosalle.

Halaus Rosalle ja Jellikselle! Melko aktiivisia teidän pienet kyllä on... Hatunnosto täältäkin! Kauhulla odotan tuota aikaa, jos täällä moiset taidot opitaan. Niin kauhea energiapakkaus tuo nykyään on... Varsinainen neiti Tättähäärä! Ottaa kyllä niin takaisin sen, mistä on jäänyt paitsi...

Meillä kanssa on ollut tuon nukkuumanmenon/nukutuksen kanssa hieman ongelmallista, mut ongelmaan on auttanut päikkäreiden pois jättö (aaargh... sekin oma aika!) Tällä viikolla on kuitenkin nuo nukutukset mennyt tosi helposti, kun Enni ei oo nukkunut kun yhtenä päivänä päikkärit. Ja sinä päivänä kun nukku, taisteltiinkin sit yli kymmeneen sen nukutuksen kanssa. (+ nukuttiin aamulla kymmeneen) Mä oon päättänyt, et jossei puoleen tuntiin nukahda päikyille, en taistele sen kanssa turhaan. Jos ei nukuta, niin ei nukuta. Sittenpähän valvoo. En jaksa taistella sekä päivällä että illalla tuntia tai kahta nukkumisen kanssa. Meneepähän illat sit helpommin ja mulla säästyy hermot. Tänäänkin meni koko päivä ilman unta, kun kokoajan oli toimintaa - herättiin 8.30, lähettiin kympiltä Suomenlinnaan (juna, ratikka, laivareissut meno-paluu) ja palattiin kotiin viideltä + käytiin vielä illalla saunassa, niin johan alkoi pikkuneitiä väsyttään. Enni nukahti 20.30 iltapuuron jälkeen melkein pottalle ;) Ei paljon nukutuksia tarvittu...

Miiuskalle jaksuja nukutukseen. Näin konkarina (Ennin n. 20 nukutuksen jälkeen) voin sanoa, että tuommoinen pikku nukutus on lapselle ihan pikku juttu. Kunhan et vaan ota esilääkitystä ennen nukutusta (se sekoittaa pikkuisen pään). Kun neiti palailee heräämöstä, se on ihan täysin oma itsensä, etkä enää pysy sen perässä.. ;)

Pitäisiköhän meilläkin kokeilla jättää päiväunet pois..? Hmm.. Tytöt ovat saattaneet nukkua 2-3 tuntiakin päiväunia ilman, että yöunet ovat kärsineet. Nyt vaan on menneet ihan pipariksi kaikki unet. Pitääpä kokeilla tänään. Tänään on kyllä hulinapäivä tiedossa muutenkin, kun tyttöjen täti tulee käymään. Että saattavat juosta itsensä piippuun ja nukahtaa (toivottavasti) hyvin pelkästään sen takia.

kuulostaapa jo ajatuksena hurjalta että päikkärit jäisivät pois! Nöpö nukkui tänään vaan vajaan tunnin kun naapuri rupesi trimmerillä surruttamaan vieressä ja nukahtikin yöunille jo seiskalta..saa nähdä moneenko aamulla nukkuu. Mutta ehdottomasti tarvitsee vielä päikkärit, nukahtaa vaunuihin aina viiden minsan sisällä ja iltaisinkin puolessa tunnissa. Täytyy nauttia kun taitaa olla katoava olotila...

Angstikselle onnittelut pojasta ja hyvistä ultrakuulumisista! mulla on nyt jotenkin levollinen olo vauvakuumeilussa, siis ei ole sellaista pakonomaista tarvetta saada vauvaa just nyt, vaikka sekin olisi ihanaa. Ollaan oltu ulkona ihan hirveästi ja saatu paljon pihahommiakin aikaiseksi. mutta voisi olla vähän viileämpääkin.

koulussa pitäisi vielä jaksaa loppurutistus ennen opinnäytetyötä, onneksi mies auttaa ja ihan mielenkiintoinen aihekin.

Missäs Bro olet?

Kylläpä on kiva olla töissä, kun pilviä on ilmestynyt taivaalle :). Kerrankin voi iloita näin päin!

Sade, kiitos onnitteluista! Kyllä se nyt tuntuu konkreettisemmalta, kun sukupuoli varmistui. Meneekin elokuun loppuun, ennenkuin näen Napun seuraavan kerran. Menisipä aika nopeasti ja tulisi syyskuu. Onneksi on sentään neuvola ensi viikolla :).

Mä tosiaan luulin, että olin kertonut tuosta Nasonexista!! Harmittaa kovasti, jos en ole -etenkin nyt Pikku-Miiun puolesta! Tyhmä minä! Miiu, kaikki menee kuitenkin varmasti hyvin!! Putkethan on ihan yleisiä ja kyllä ne varmasti osaa huomioida sydänvian.

Hyvä Enni! Ihana kuulla, kuinka virkeä vilpertti neidistä on tullut kaiken kokemansa jälkeen!!

Jaksuja myös Jellylle!

Ps. Bro on kuitenkin leikannut salaa Hemmo-Pojun tukan, eikä uskalla tulla tänne sitä tunnustamaan -siitä johtuu Loganin hiljaiselo!!

Hei!! Täällähän minä. Olemme olleet jälleen hieman reissussa, joten siitä johtuu hiljaiselo. Ja Hemmo-Pojun hiuskarvat tukkivat näppäimistön tietysti.. :P

Uhhuh, helle, flunssa, menkat ja maha täynnä ja turvonnut. Oikein viehättävä olo. Menen jääkaappiin.

Mi-iulle kommentoin, vaikka en tiedä minkätyyppinen sydänvika teidän tytöllä on. Mutta ainakin osasta synnynnäisiä sydänvikoja (esim. kammioväliseinäaukko) on kokonaan poistettu tuo endikardiitti ohjeistus (johon siis tuo ennen toimenpiteitä annettava antibiootti). Ei sitä varmaan ennenkään putikituksen yhteydessä olisi annattu, mutta voi olla ettei nykyään enää minkään muunkaan toimenpiteen yhteydessä, koska ohjeistukset ovat muuttuneet.

kiitos taustalle tiedosta!
voipi olla et syksyllä sitte kuulen nää uudistukset ihan sen lääkärinkin toimesta :)
pikkujuttujahan noi on, eikä nukutuskaan ole paha.. mutta mietin lähinnä sitä mitä tunteita se äitinä herättää kun ainoa lapsi nukutetaan jne.. sitä tunneskaalaa mikä osittain johtuu kaikista keskenmenoista ja siitä epävarmuudesta ja omasta henkisestä pahasta olosta...
äh, en tiedä tajusko kukaan, mutta nää mun tunteet heiluu taas laidasta laitaan ja tänään on huono ilta.. tosin sekin johtuu siitä että sain sen kirjeen tutkimuksiin, enkä tiedä millä verukkeella oon töistä pois.. ja miten siellä tutkimuksissa, saanko sanottua sanaakaan vai alkaako padot vuotamaan ja kaikkea.. onko kellään hyvää syytä olla töistä n. tuntia pois? hammaslääkäriä, peruslääkäriä, papakoetta, mitä tahansa?

angstis, ei se mitään.. voihan olla etten mäkään jokaista korvatulehdusta oo tänne kirjottanu kun naperolla ei niistä mitään huutoraivareita oo tullu ku yhdestä tulehduksesta jne.. kuitenkin pienten vinkkien ansiosta vein sen lääkäreihin (varmaan joka kuukausi) ja tulehdus oli.. toiset kun huutaa ja valvoo kaikki yöt jos on tulehdus.

nyt pitää lämmittää kuulemma saunaa..
mut jos on vinkkejä tohon poissaoloon niin pyörin täällä vielä illalla... aamulla kun pitäis jo tietää mihin syyhyn vetoa.. :/

joo.. taisin tehdä tästä liian suuren ongelman huonossa mielialassa.. (vai miten se sanotaan)..
heitän ehkä ilmaan gynekologin joten tuskin kyselee sit enää sen enempää.
no, katotaan mitä tulee.. :)

nyt unen pariin ja huomenna aikasin taas töihin.

hyvää yötä!

Hellekö meidät kaikki on vienyt?! Mä palailen tänään sorvin ääreen ja ajattelin ensin tulla lukemaan teidän kuulumiset.

Miiu, miten tutkimukset meni? Gyne (ja lääkäri yleensä) oli varmasti hyvä selitys.

Ja Bror-Eric Forrester ollut taas humputtelemasssa! Oliko mukava reissu? Huh, pelästyin jo Hemmon hiusten puolesta -antaa kauniin kasvaa ;)

Jokos Rosalla oli rakenneultra?

Baltsulla alkaa kohta lomat -sanoo kateellinen! Onkos teillä joitain kesälomasuunnitelmia? Entä muilla ääriryhmäläisillä? Mulla kesä menee pitkälti töissä. Kesäkuussa pidän enemmän lomaa. Suunnitelmissa vain Hangon reissu, ei muuta. Onneksi en tee kuitenkaan 5pv/vk...

No moi! Täällä on helteistä nautittu ja kärsitty. Illat meni tässä välillä jo paremmin ja nyt on taas pari iltaa nukahtaminen taas ollut yhtä showta. Toivottavasti Miiulla meni kaikki hyvin?

Eeti on ihana! Se opettelee kovasti puhumaan ja Irkku=kukku ja Eeti=Tiiti. Eli pienet Kukku ja Tiiti. Jees, meille tuli tyttösten kaveri kylään leikkimään, niin pitää ruveta kattomaan, ettei paikat hajoa.

Helle on tosiaan vienyt koneen ääreltä. Ulkona ollaan aamusta iltaan; ihanaa! Nytkin mun pitäis tehdä nopeasti vain salaattia sisällä ja mies laittaa grilliä päälle.

Miuskan lääkärireissu kiinnostaa, missä ketjussa Miuskasen kirjoituksia voi lukea? Eikö hän kirjoitellut jossain muuallakin?

Rakenneultra keskiviikkona. Tuskin maltan odottaa. Ihanaa nähdä hänet taas, ja saada tietää kumpi siellä on! Sitten viikonloppuna lähdetään viikoksi matkoille. Sitäkin on odotettu, mutta hieman ärsyttää tämä ajankohta, koska saatiin Puppen yöt kuriin ja ihana "unikoulutus" toi todellisen helpotuksen.

Piti sitä hehkuttaakin, mutta olen ne paperit jonnekin tunkenut, enkä netistäkään tähän hätään ehdi etsiä. Eli mies löysi Duodecimin julkaisun eri unikouluista (eikä kyseeessä siis tietenkään mitkään 50-luvun huudatusmallit, vaan nämä uudet, hellemmät, versiot). Se oli Helsingin yliopiston lastenpsykiatrian laitoksen kirjoitus, nimi oli joku Hoivaten höyhensaarille tms. Siinä vertailtiin eri unikouluja, ja me innostuttiin kokeilemaan "positiivisten rutiinien menetelmää". Siinä oli paljon faktaa kaikista aspekteista, mutta pääpojo oli se, että (koska tunnetusti) lapset rakastaa rutiineja, niin joka ilta otetaan rauhallisesti 20-30 minuutin nukahtamista edistävä unirituaali, jossa joka kerta toistuu samassa järjestyksessä 4-7 osainen unirituaali. TV:n katsomista ei suositella osaksi, mutta esim. yöpuvun laitto, hampaiden pesu, lukeminen, laulu, halailu jne. Mitä itse haluaakin, mutta kaikki tehdään rauhassa ja johdonmukaisesti aina samassa järjestyksessä. Unirituaalin on kestettävä vähintään 20 minuuttia, en muista miksi. Mutta meillä toimi!!! Mä olen niin onnellinen. Kahtena ekana iltana oli vaikea pysyä tiukkana ja rauhallisena. Unirituaalien jälkeen vein omaan sänkyyn, silitin ja sanoin hyvät yöt, menin pois huoneesta ja laitoin oven kiinni. Ekana iltana Puppe kukkui 2,5 tuntia, toisena 50 minuuttia ja kolmantena meni heti nukkumaan, ihan uskomatonta. Meillä oli siis ongelmana ettei osannut rauhoittua omaan sänkyyn, kun oli pakko laittaa matkasänky pois koska pääsi sieltä kiipeämään pois. Eilisestä unirituaalista unohdin kissalle hyvää yötä sanomisen, ja Puppe muistutti heti että se pitää tehdä. Eli näkyy että lapset pitää rutiineista, vaikka tiesin sen niin itse piti kokea. En tätä kyllä vauvalle tekisi, mutta taaperolle suosittelen.

Mä olen jo tosi iso, rv 20+3.

mulla vasta ma lääkäri, mut kutsun sain siis ke..
saa nähdä mitä tuleman pitää :/
kirjottelen enempi tuolla haaveilijoissa km:n jälkeen haaveilevat..
välillä synkempää, välillä suht normaalia..
mutta kyllä kyrsii kyselyt, kun esikoinen täyttää pian 2v, että missä luuraa seuraava lapsi!
Mistähän v*tusta mä sen tiedän.. saako noin vastata :( tuskin!

ma-ti akselilla pitäis alkaa menkat, km:n jälkeen toiset menkat joten saa nähdä pysyykö kierto.. toivottavasti ei ihan ma alkais, että pystyis ilman niitä käydä siel lääkäris.. (raskaudesta taitaa olla turha edes puhua, joten se siitä).

nyt nauttimaan ulkoilmasta!

Hauskaa kesää!

Miiu, saa noin vastata. Pikkis on vielä pieni, ettekä vielä edes välttämättä haluaisi toista lasta. Tietääkö sun läheisimmät ystävät keskenmenoista? Huolehdin, että sulla on joku jolle puhua ja joka osaa tukea (toiv.osaa...). Pidän peukkuja huomiselle. Toivottavasti selviää jokin syy ja sellainen syy, mihin saa helposti avun. Kysypäs tuosta hepariinista, mitä mä pistän...jos ne ei itse tajua tutkia sun veren hyytyvyyttä...

Rosalla vielä kolmen päivän odotus. Mua jännittää kumpi teille tulee! Nyt on jopa Bron maine vaakalaudalla ;). Brosta tuli mieleen, että unohtui toivottaa Hemmolle eilen hyvää Hemmon nimipäivää. Toivotan sitä näin päivän myöhässä!
Rous, hienosti saitte rauhoitettua Puppen! Rutiinit on pop, ei sille mitään voi.

Tänne ei kummempia. Nuki kehittyy ja uhmailee yhä useammin. Puhuu jo hyvin...jos ei ole tuntemattomia kovin lähellä. Tuu-tuu-tupakkarullan laulaa täysin. Aika persoona se on monine ilmeineen, mutta myös jäärä. Onneksi äiti ja isi on vielä jäärempiä.

Mukavaa sunnuntaipäivää!Ai niin: rv 22+2

Kiitti Rosa vinkistä! Meillä on kyllä iltarutiinit (iltapala, hampaiden, kasvojen ja käsien pesu, yöpuku, hipu, iltahali ja -suukko) jotka toistuu samassa järjestyksessä ja samanlaisina joka ilta, mutta noissa menee varmaan joku vartti vaan. Pitää tutkia tuota unikoulujuttua ja varmaan kehittää meidän rutiineja. Meillä kokeiltiin päiväunien pois jättämistä, eikä se ainakaan Eetillä vielä onnistu. Selvästi tarvitsee vielä unet. Eilen illalla hetken huoneessa kukuttiin. Mölyämistä kuului (kiljuntaa, naurua ym keskenään höpötystä) mutta kumpikin pysyi omassa sängyssään ja nukahtivat puolen tunnin sisällä.

Angstis... pari-kolme kaveria tietää joiden kans oon jutellu... mutta sitte löytyy näitäkin jotka tietää että olis saanu ruveta tulee jo puoltoistvuotta sitte mutta että haaveet on siirretty hevonkuuseen vaikka kuume on kova.. ja tää tämmönen jaksaa vääntää veistä haavassa ja vaikkei olla aikoihin nähty niin välillä tulee hehkutusviestejä kuinka on raskaana (n.viikko olis ollu la:ssa eroa) ja kuinka kaikki on ihanaa jne. enää en jaksa edes vastata. yritän säästää itteäni. kykenen sentään ajattelemaan että ne saa miljoonannen lapsen vaihteeks helpolla. mutta että keskustella siitä aiheesta, niin ei kiitos. siitä ei seuraa ku hehkutusta ja sitä en jaksa. No se siitä!

kaikki jotka mut tuntee niin on varmasti uskonu siihen että parin vuoden välein lapsia tulis jne ja sen takia varmaan toitottavatkin kokoajan.. meinasin kerran juhlissa vetästä pikkusiskoa turpiin (ainakin ajatuksissani) kun tenttas miksen juo alkoholia (EN vaan tykkää skumpasta!) jatko vaan että ootko raskaana jne.. no illalla tuli sitten tinttastua pari siideriä jonka varmaan luki jostain fbstä.. että sai kyllä veren kiehumaan.. tuskin mitään tajuaa! toivottavasti ei enää kysy tai hajoan.

täytyy kysyä siitä hepariinista.. kun vaan pysyisin jotenkin kasassa että pystyn mitään puhumaan.. huh!

viikonloppuja!

Yhteistyössä