6. Plussanneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesä/syys/talviyrittäjät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huh, kevätkukkasellehan on sattunu yhtä sun toista! Iso jaksamishali sinne, kyllä se siitä!!!

Mulla kans näkö heikentyny huomattavasti. Mies ollu ihan järkyttyny ku katon meiän 32-tuumaista telkkaria arviolta 1½-2 metrin päästä, mut ku ei nää muuten tekstejä!! Ja autolla ku ajaa, niin näkee tosi huonosti rajoitukset sun muut. Ei varmaan oikeesti sais tällä näöllä ajaa (mulla siis rillit, mut tehot ei riitä enää alkuunkaan) mut eipä tuo auta kun kestää.

Jaaha, nälkä tais yllättää joten mä lähdenki tästä aamiaiselle.

Täällä taas :)

Tinnu, mä en oikeen osaa sanoa, koska vaavi on kääntynyt, koska jo 4-d ultrassa viikolla 24 oli raivotarjonnassa, mutta mulla nuo potkut tuntuu myös oikean kyljen puolella. Maha on usein hauskasti toispuoleinen kun pojun pylly (mitä ilmeisemmin) tuntuu ja näkyy tuossa vasemmalla puolella ja jalat sohii oikeaa kylkeä. Vähän kyllä jäi epävarma olo tuosta terkan arvioista, koska hän paineli vatsaa aika pitkään ennen kuin päätyi arvioon siitä, että vaavi olisi edelleen raivotarjonnassa.

Jaksamisia myös täältä kevätkukkaselle. Välillä on itselläkin olllut sellanen olo, että kaikki asiat kaatuu päälle. Miehen yhdellä läheisellä on paljon ongelmia ja usein tuntuu, että niistä on tullut liiaksi meidänkin ongelmia. Varsinkin riidat aiheesta on herkässä. Olen toki sitä mieltä, että hädässä tulee auttaa, mutta nyt kun tätä auttamista on ollut enemmän ja vähemmän viimeset 5 vuotta välillä sitä väsyy ja olenkin yrittänyt jättäytyä ulkopuolelle, mutta aina se ei onnistu. Jotenkin tuntuu, että nyt raskaana, sitä stressaa monista asioista vielä herkemmin.
Mutta koitetaampa taas piristyä, tänään olisi viimeinen synnytysvalmennus ja sitten ei kai muuta kuin odoteta sitä h-hetkeä....hui

Eme

Eme 23.3.2006 KOS (25/30 esikoinen)
Athene 20.4.2006 (28/29, esikoinen)
Tinnu 11.5.2006 OYS (25/27 esikoinen)
Kevätkukkanen (24/27 esikoinen)) 18.5. Lohjan sairaala
Ava 29.5.2006 (27/28 esikoinen)
Nipsu 8.6.2006 (25/29, esikoinen)
Valo 12.6.2006(28/28 esikoinen)
Dreamer 13.6.2006 (25/30 itselle esikoinen, miehelle toinen)
ellinoora 29.6.2006 (28/28 esikoinen)
äityli78 13.7.2006 (27/26 kolmas)
Lellu n. 6.10.2006 (29/29 toinen)
Airi 17.10.2006 (27/29 esikoinen)

Synnyttäneet:
Dora 8.12.05 poika 3270 g/50 cm

ONNEA ONNEA AIRI!!!!!
Vihdoinkin plussa tuli... siis meille molemmille. Olin ilmeisesti jossain vaiheessa pudonnut tosta listalta, vaikka sinne itteni laitoin. Päivitin nyt jotakuinkin kohdilleen, la selviä sitten neuvolassa vasta maaliskuussa.
Missä päin suomea vaikutat Airi? Josko oltais samaan aikaan samalla laitoksella??? Itse meen kättärille....
Taas työn pariin, palataan!
t. Lellu

huomasinkin että olit joskus aikaisemmin ollut listalla, mutta tippunut sitten kyydistä, mutta kiva että pääsit kyytiin takaisin. Mulle plussa oli vähän yllätys kun olin niin valmistautunut pitkään odotukseen ja hoitoihin. Ei sinänsä parempi näin. Onko sulla ollut jotain oireita? Itse olen vasta 4+4 laskujen mukaan ja lähes oireeton. Mahaa nippailee ja parina iltana on väsyttänyt. maha vähän reistailee, mutta muuten elämäni voimissa. Alkoi jopa vähän pelottaan kun tuolla lokakuun äitien ketjussa kaikilla muilla on ties mitä oireita ja mulla ei mitään. Ja sitten kun jollekin oli lääkäri sanonut, että hyvä kun on oireita, se on merkki siitä että siellä on joku joka käyttää äidin energiaa. Entisestään kasvoi paniikki tuulimunasta tai keskenmenosta yleensä. Toisaalta juttelin siskoni ja äitini kanssa ja he molemmat ovat olleet aika oireettomia. siskonikin huomasi jälkimmäisen raskautensa vasta viikolla 12. kun mietti miksi oli niin väsynyt koko ajan. Rinnatkin kuulemma alkoi kipeytyy joskus melko myöhään. joten se voi olla ihan geeniperimässä toi syy mun oireettomuuteen. Toisaalta raskaus on vielä aika alussa ja jostain luin että pahoinvointi alkaa yleensä vasta 6+ viikolla. No meitä on joka junaan. Ehkä ei pidä huolestua.

Jostain nettilähteestä luin vai olikohan se lehti..no jok.tap. kannattaa kysellä omalta äidiltään millainen on ollut oma syntymä. Lähteen mukaan menis niin että jos on syntynyt viikon ennen laskettua aikaa niin oma lapsikin tekee mahdollisesti samoin. Onko kukaan huomannut pitäiskö paikkaansa? kuulostaa aika hullulta.

Sitten jos ja kun joskus selviän synnytyssairaalaan niin minä vaikutan täällä päijät-hämeessa ja lahden sairaala olis meidän lapsosen osite ensimmäiset pari päivää. Onko muita lahden suunnalta?

Airi 4+4

Älä Airi turhaan huolehdi oireettomuudesta, vaan nauti siitä! Tämä nyt ei perustu mihinkään lääketieteelliseen tosiasiaan, mutta olen näillä palstoilla huomannut, että keskenmenoja tulee sekä oireellisille, että oireettomille, se oireettomuus ei kerro mistään muusta kuin siitä, että sinulla on hyvä tuuri! Jos omaa alkua mietin, niin ei niitä kummempia oireita tuossa vaiheessa vielä ollut (mulla oli painontunne alavatsalla jo alta viikko hedelmöityksestä, mutta ei taida olla kovin yleistä ja varmaan osa niistä oireista on kuviteltujakin, ainakin voisin itsestäni kuvitella). Ja todellinen pahoinvointi alkoi tosiaan laskutavasta riippuen 6+4 tai 6+0. Ja esim. rinnat on mulla kipeytyneet vasta hiljattain, alussa ei ollut mitään.

Tiedän ja muistan, että alussa on stressaavaa, mutta yleensähän kaikki menee hyvin, nauti plussasta täysin rinnoin, on niin ihanaa kun se teillekin sitten tuli ja vielä ilman, että olisi tarvinnut hoitoihin lähteä!!

Älä Airi turhaan huolehdi oireettomuuttasi, itsellä ainakin varsinaiset 'oireet' alkoivat vasta n. pari viikkoa plussauksen jälkeen lukuunottamatta repäisykipuja ja nippailuja, jotka alkoivat jo ennen plussausta. Pahoinvointi alkoi minulla varsinaisesti muistaakseni joskus viikolla 8 vasta ja kaikillehan sitä ei tule ollenkaan. Kaikki on niin yksilöllistä.

Tuosta äidin ja tyttären samanlaisuudesta raskauden suhteen ei kyllä meidön perheessä ainakaan ole todisteita ;). Siskoni sai n. kuukausi sitten ensimmäisen lapsensa viikko lasketun ajan jälkeen, kun taas äitini on synnyttänyt kaksi lasta toisen viikon ja toisen kolme viikkoa ennen laskettua aikaa ja minä taas olen syntynyt laskettuna päivänä... En tiedä, voihan se äidin raskaus tietysti antaa jotain viitteitä esim raskausoireista (?) mutta taas meillä minun ja siskoni raskaudet ovat olleet aika erilaiset oireiden puolesta. No, joskus tuo varmasti voi pitää paikkansa.

Täällä on taas uusi vaiva tullut kehiin eli selkäkipu. Ilkeästi vihloo ristiselkää kävellessä ja kumarrellessa. Pitäisi varmaan alkaa liikkumaan enemmän, jos suinkin ehdin niin menen tässä lähipäivinä uimaan, sehän on hyvää liikuntaa koko keholle. Muuten olo on ollut aika hyvä.

Onko teillä muilla ollut vaivana rintojen kutinaa? Itsellä se alkoi tuossa n. viikko sitten ja on välillä aika kiusallista. Rinnat ilmeisesti kutiavat kun ne kasvavat ja iho venyy. Olen yrittänyt rasvailla ahkerasti josko se auttaisi.

Tänään metsästin täältä Helsingistä mammahousuja huonoin tuloksin. Kaikissa housuissa oli minun makuuni liian kapeat lahkeet ja tunsin itseni aikamoiseksi pullukaksi niitä sovitellessani... Miksei kukaan voi tehdä leveälahkeisia äitiyshousuja?! No, pakko kohta on ostaa jotkut, vaikka sitten kapealahkeiset, kun alkaa tuo kuminauhojen kanssa pelaaminen jo vähän kyllästyttää (kuminauha housujen napinlävessä antaa mukavasti lisätilaa mahalle...)

Eipä muuta kun hyvät voinnit kaikille ja kirjoitellaan taas!

Valo 22+3

Valo: kävitkö kokeilemassa Bebesillä Elly B-farkkuja? Mulla oli just toi sama ongelma, eli kaikissa tuntui olevan liian kapeat (ja lyhyet) lahkeet, mutta nuo olivat heti tosi ihanan tuntuiset. Olihan ne aika kalliit, 80 e jos en väärin muista, mutta ei tää aika niin lyhyt ole, että ei kannattaisi satsata omaan mukavuuteensa. Sitten noita voi olla kiva käyttää myös synnytyksen jälkeen, jos ei kuitenkaan ole ihan entisissä mitoissa... Kaverini ainakin käytti. Enkä tiedä muutenkaan, onko mitään estettä käyttää, kun laittaa vaan jonkun leveämmän vyön siihen resorin kohtaan.

Niin ja mulla ja äidilläni on kyllä ollut tosi erilaiset raskaudet (äidillä alun jälkeen tosi hyvä olo, mulla koko ajan kaikkea kremppaa...), toivottavasti loppuraskaus ei nyt sitten yllättäen olisi samanlainen, nimittäin mut on käynnistetty yliaikaisena ;)

Valo: mullaki oli tuota rintojen kutinaa jossain vaiheessa jopa niin, että raavin itseni verille. Ainut mikä mulla auttoi oli bepanthen. Nykyään rasvaan koko kehon aina suihkun jälkeen tavallisella ihovoiteella, mut jos tuntuu että kutittaa niin vähän bepanthenia niin johan helpottaa.

Airi: mä olen kans ollu oireeton koko raskauden ajan ja hyvin on menny. Rinnat kipeyty (ja silloinki vaan vähän) joskus rv8+, pahoinvointia ei oo ollu missään vaiheessa ellei oteta pari öklötyskohtausta eikä mulla oikeestaan ollu pahaa väsymystäkään.

Toivon kyl ettei mun raskaus veny yhtä pitkäksi ku äidilläni, mä oon nimittäin synty melkeen 3 viikkoo yliaikasena! Pikkuveli tuli 1 v 4 kk myöhemmin 2 viikkoa etuajassa. Mulla laskettu aika niin passelisti et tiiä vaik tästä tulee vappuvauva tai sit tästä voi tulla äitienpäivävauva.:)

Heippa!

Kiva taas lukea juttujanne ja paljon olikin tullut monenlaista.

Mun maha näyttää iltaisin varsinkin ihan valtavalta...en tiedä sitten ehkä vaan tuntuu, ihmettelen vaan että miten iso se on sitten kesällä. Mutta joo ens viikolla on rakenneultra tiedossa ihanaa päästä sinne, mua kyllä jännittää nyt enemmän kuin koskaan. Että toivottavasti kaikki on hyvin.

Potkut tuntuu kyllä tosi selvästi ja näkyy.

Valo mullakin rinnat kutiaa ja mahakin välillä.

Hei onko teillä ollut hiivatulehdusta? Mulla on hirveen runsas valkovuoto nyt, ei kyllä mitään kutinaa juuri ole ollut, mutta valkovuoto on runsaampaa ja klönttimäistä, muistan että raskaana ollessa on välillä runsasta vuoto, mutta että näin runsasta...vähän epäilyttää. Alamahaa nippailee aikalailla myös. No pitää seurata tilannetta.

Jakselkaahan! T: äityli rv 18+1

iltaa. kiva kuulla että muitakin oireettomia. Tuli kieltämättä vähän paniikki, kun joku vielä sanoi että edellinen täysin oireeton raskaus oli mennyt kesken. No täytyy pysyä rauhallisena ja ottaa vastaan se mitä tulee. toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin ja musta tulee äisi syksyllä! Vähänkö ihanaa! Mä nään melkein jo unia siitä että imetän jotain pientä mustatukkaista vauvelia. Aivan ihanaa!

Vitsi kun on kivaa. Täällä teidän kanssa saa hyvin kuvan siitä miten raskaus etenee ja mitä mahdollisesti tulossa, kun sit taas tuolla lokakuun äideissä on sellaisia kirjoitus kavereita joilla tilanne on hyvon samanlainen kuin itsellä.

Ihanaa kun olette olemassa!!! Olipas tahmeeta ;-)

tämä elli joutui sitten rautakuurille, hB oli 118 vaikka olo on ollut mitä mainioin! painoa ei onneksi ollutkaan tullut kuin alle 2kg lisää viimekertaiseen eli kokonaispainonnousu on vielä alle 5kg... hyvä tekniikka on näköjään unohtaa kotivaaka ja punnita vaan neuvolassa. säästyy turhalta hermoilulta. mitattiin kohdunpohjan korkeuskin ekan kerran, oli 18,5 ja hipoi käyrän ylärajaa. onko tää nyt se sf-mitta? eli maha kasvaa...

airille vaan kovasti tsemppiä, olin itsekin alussa aikamoinen hermokimppu (ja välillä vieläkin), mutta kyllä se oikeasti vähän helpottaa kun aikaa kuluu. ja mulle on ainakin tärkeä keskustella ja vertailla kokemuksia, jotkuthan pitävät asiat mieluummin ominaan. minä saan lohtua mitä enemmän tiedän.

eilen käytiin hakemassa vaunut! vanhat briot, olikohan vm. -99 ja ilman mitään hienouksia. mutta siistit, toimivat ja ennenkaikkea ilmaiset! parasta on että ovat mielestäni aika kapeat ja kevyet, tosin auton takakonttiin mahtuu vain pyörät irrottamalla, joka kyllä on nopea toimitus. ja eipähän sitä oikeasti helsingissä tarvitse koko ajan autolla olla menossa... siitä johtuen varmaan näin unta että synnytin vauvan, lähdin samana iltana ulkomaille työmatkalle ja perillä tuli mieleen että muistinkohan sanoa miehelle että vauvaa pitää ruokkia... ihan hullua.

jotenkin muutenkin alkaa orientoitua tähän äitiyteen ihan eri tavalla, alkaa konkretisoitua tietysti kaikkien hankintojen kautta jne. ihan kivaa!!!

pakko oli vielä kommentoida tuota housukeskustelua, uskomatonta että olette valo ja muut pärjänneet tähän asti kuminauhasysteemeillä, mulla olleet joustovyötärö äitiyshousut käytössä jo varmaan kuukauden...:) ei kerta kaikkiaan pystynyt enää liikkumaan tavallisten housujen kanssa. on se vaan niin erilaista..

ja äityli: mullakin valkovuoto lisääntynyt viime viikkoina, mutta ei musta viittaa hiivaan. ei ole ollut hiivaa aikoihin, mutta muistaakseni kutina ja haju on sietämätöntä. luomuvinkki muuten hiivan hoitoon (toimii esim. ulkomailla jos ei ole lääkkeitä matkassa, kokeiltu on monesti), sivele vähän luonnonjugurttia emättimeen ja laita pikuhousunsuoja... oireet häviää parissa-kolmessa päivässä..:) kuulostaaa ällöltä, mutta maitohappobakteerit auttaa oikeasti!

nyt alan töihin vaihteeksi! viikonloppuja!

Ellinoora: aika jännä että ovat laittaneet sut rautakuurille, itellä oli hb 122 viikolla 17 eikä sanonu mitään muuta ku hyvä hemppa. Tosin omasta mielestä lähtötilanteeseen aika huono ku edellisen kerran verta luovutettaessa on ollu 144, mut eipä se mun terkka mitään siihen kommentoinu. Saas nähdä mitataanko se parin viikon päästä uudestaan nimittäin mulla on ollu huimausta ja verta tullu nenästä jo muutamana aamuna. Neuvolasta kyl saatiin sellanen lappu et rautakuurille pannaan vasta kun hemppa alle 100 keskiraskaudessa, mut mulle se kyl tuntuu aika alhaiselta...

Äityli: mulla oli pari kertaa hiiva alkuraskaudessa, mut ei oo kyl ollu enää aikoihin. Ekalla lääkärikäynnillä silloin mainitsin asiasta lääkärille niin käski ostamaan Canesten-voidetta ja sivelemään sitä aina kun tuntuu että hiiva on iskemässä päälle (ainaki ne joilla on ollu aiemmin hiivaa kyl tunnistaa oireet ennen ku ne iskee kunnolla päälle) ja eipä oo sen jälkeen tullu hiivaa, tosin nyt ei oo kyl aikoihin edes yrittäny iskeä päällekään.

Mites te pidemmällä olevat, miltä tuntuu vauvan hikka? Mä nimittäin epäilen et tää meiän vaaveli on alkanu hikottelemaan.:) Se tuntuu semmoselta rytmiseltä, noin sekunnin välein tapahtuvalta, miten sen nyt sanois...no nikottelulta kai. Ei siis tunnu varsinaisesti miltään liikkeeltä, mut jos oikeen kohdan löytää niin tuntee sen pikku""säpsähdyksen"" säännöllisesti muutaman minuutin ajan. Varmaan huonosti selitetty mut voiskohan tää olla sitä?

Tinnu: kyllä se taitaa olla vauvan hikottelua. Ainakin itsellä tuntuu aivan samalta.
Jännä toi rauta juttu, mulla kun laski hb 120 terkka käski aloittaa raudan joka toinen päivä ja seuraavan kerran kun hb oli laskenu edelleen ja oli 110 käski ottaa joka päivä. Nyt hb onkin sitten tasasesti noussut ja oli viimeksi 129. Terkka käski kuitenkin jatkaa edelleen raudan syömistä.
Kai noissakin jutuissa on tulkinnan varaa.

Eilen oli viimenen valmennus ja tällä kertaa olin jotenkin aika pettynyt koko juttuun. Aiheena oli aika lapsen syntymän jälkeen sairaalassa. No oikeastaan puhuttiin vaan imettämisestä ja katsottii sellanen 80-luvulta peräisin oleva imetysvideo. En yhtään aliarvioi imettämisen merkitystä, mutta ton valmennuksen jälkeen tuli sellanen olo että jos imetys ei ota sujuakseen maailmaa kaatuu päälle ja sitä on todella huono äiti. No voi olla, että tunteet on normaalia herkemmässä ja ylireagoin kätilön puheisiin, hyvin mahdollista :)

Kyllä tuo synnytys alkaa mielessä pyöriä kun tuolla maaliskuisissa ensimmäiset on jo saaneet lapsen maailmaan, hui!

Mukavaa viikonloppua!
Eme

Hö, vähän ku tuli paha mieli ku laitoin Madam Mammalle mailia: vastaus oli että vauva on poika ja syntyy 21.5 eikä hän enempää lapsia näe mulle. Ei siinä muuten mitään, mut tää on kolmas ihminen joka sanoo ettei näe mulla enempää kuin yhden lapsen! Eka kerran kuulin yhdestä lapsesta äidiltäni, joka oli käynyt selvännäkijällä ja oli näyttäny mun kuvaa sille: uraorientoitunut ihminen, 1 lapsi oli tulos. Itse kävin astrologilla jokunen vuosi sitten ja tulos: uraorientoitunut ihminen, korkeintaan yksi lapsi. Ja nyt madam mamma: 1 lapsi. Mä en ala!!!!

Enhän mä nyt sokeesti tommosiin usko, mut kieltämättä sitä vähän jo ihmettelee et mikä tän kaiken takana oikein on. Oon kyllä aina ollu kunnianhimoinen ihminen etc ja pärjänny kaikessa hyvin, mut kyllä mä perheestäkin olen haaveillu. Nyt kyllä kaduttaa että esim miehelle sanoin eilen et tää saa jäädä ensimmäiseks ja viimeiseks lapseks jonka teen (eilen oli pää kipee, lonkkia kolotti, selkää kolotti, vauva potki kipeesti ja oli ähky ). Toisaalta sit oon kyl ihan oikeestiki välillä ajatellu et ei tää raskaana olo ainakaa mitään herkkua ole, ettei kyl ole niin väliä vaikkei toista kertaa raskaaksi tuliskaan, mut toisaalta en kyl ikinä osais kuvitella itseäni vain yhden lapsen äidiksi! Välillä tulee kauhukuvia silmiin et entä jos mulla meneeki kaikki päin honkia synnytyksessä enkä sen takia tule koskaan toista lasta saamaan tai menee halu tehdä toista lasta! Eräs ex-poikaystävä sanoi kerran mulle ettei osaa kuvitella mua äidiks, en ole kuulemma yhtään äidillinen ja kieltämättä äitiniki on joskus sanonu et mitäköhän mun äitiydestä tulee....voi vitalis! Tiedän et voin joskus olla ""kova"" mut herrajestas sentään, oma lapsi on kuitenki oma lapsi...:(

Airille tosi isot onnittelut plussasta! Sen verran olen talviyrittäjien ketjua seuraillut, että tiedän, että plussa antoi teillä odottaa itseään ihan jonkin aikaa. Joten on varmaan mahtava tunne, kun tärppäsi! :)

Tinnu, mikä tuo ennustaja Mamma jotakin oikein on? Mielenkiinto heräsi... minulle ennusti yksi tuttu käden viivoista, että saisin vain yhden lapsen ja että yksi pitkä parisuhdekin vain elämässäni olisi, joka kuitenkin katkeaa. Toiveissa kyllä olisi, että tämän saman ukon kanssa yhtä pidettäisiin, kunnes kuolema meidät erottaa :) Ja lapsiakin olisi toiveissa ehkä se kaksi. Mutta leikkimielellä noihin ennustuksiin suhtaudun, vaikka ne kamalan mielenkiintoisia ovatkin.

Hb:sta oli juttua. Minulla oli hb alhaisimmillaan 119 ja silloin jo sain neuvolasta rautatabletit mukaan. Nyt olikin sitten 132, mikä on terkkarin mukaan todella hyvä arvo näillä viikoilla. Torstaina kävin siis viimeksi neuvolassa. Minulla on maha ottanut nyt mahdottoman kasvuspurtin ehkä noin viimeisen viikon aikana :) Sf-mitta on yhäkin alakäyrällä, mutta ei ole syytä huolestua, koska kasvu on ollut tasaista. Painoa oli tullut nyt 700 g/viikko (!) ja kyselin terkkarilta, että onko tämä jo vähän liikaakin. Mutta hänen mukaansa se oli ainoastaan hyvä asia, sillä mullahan oli painonnousu pari kertaa ihan pysähdyksissä, joten tasoitti nyt tilannetta. Kokonaispainonnousu tähän mennessä on seitsemän kiloa.

Mistähän muusta täällä oli juttua... viikolla niin harvoin jaksan ja ennätän mitään itse tänne kirjoitella, niin sitten ei muista kaikkea kommentoida, mitä oli mielessä. Niin, ellinooran ultrakuulumisia oli tosi kiva lukea! Muistan, että itse olin myös yhtä hymyä ultran jälkeen...

No tuo madam mamma on semmonen email-osote (madam.mamma@luukku.com), mihin tulee lähettää oma ikä, laskettu aika ja mahdollisten olemassaolevien lasten syntymäajat niin se vastaa sit milloin tulet lapsen(t) saamaan. Täys höpöhöpö-juttu, mut piruuttaan sille eilen laitoin mailia ja se oli tänään vastannu. Mut oli vaan karu et miten niin moni ajattelee etten tee lapsia ollenkaan tai korkeintaan yhden....No en viiti vatvoa asiaa enempää, helpotti ku sai ukolle tirauttaa pienet itkut.;)

hihii, oli pakko lähettää itsekin tuonne madamelle viestiä. kaikkea sitä onkin...

no, en ottaisi niitä ennustuksia niin vakavasti, minulle afrikkalainen poppamies kertoi, etten saa ikinä lapsia, koska pidän niistä liikaa (!) ja ennustaja viime vuonna että saan lapsia vain jos OIKEIN PALJON sitä haluan... kai tässä pitäis olla ihan hermona, jos niihin oikeasti uskoisi. mutta ihan jännää minustakin on ennustuksia kuulla, olin ihan tyytyväinen siihen viime vuotiseen käyntiin, juteltiin lähinnä luonteestani ja elämäntyylistäni, tulevaisuudesta puhuttiin vain sen verran että ulkomailla tulen asumaan uudelleenkin ja ettei elämässäni tule olemaan suuria suruja tai vaikka sairauksia. huvittavinta oli, että ennustaja tiesi mm. ammattini ja perhetilanteeni, vaikkei tiennyt edes nimeäni. pakko kai niihin on vähän uskoa.

pakko kysyä yhtä asiaa teiltä, onko teillä miehen seksihalut vähentyneet raskauden aikaan? olen itse vähän hämmennyksissä, kun haluja olisi ihan ok, mutta miestä ei oikein yhtään kiinnosta. aina puhutaan siitä, että miehen pitää ymmärtää, jos naista ei nappaa, mutta toisin päin tilanteesta ei tunnu löytyvän mitään tietoa... tietysti meillä tilanteeseen vaikuttaa myös miehen vasta toipuva terveys, mutta toisaalta saatiin lapsikin aikaiseksi pari kuukautta leikkauksen jälkeen..:)

muuten huippuhyvä olo, olisi vaan tällainen olo koko loppuraskauden!

Heippa, uusi viikko pyörähti täällä taas käyntiin, nyt siis 23 viikkoa kasassa!

Oli tullutkin paljon uutta juttua teiltä, kiva oli lukea. Itse olin perjantaina neuvolassa, kaikki oli hyvin ja painoa oli tullut lisää n. 2,5 kiloa kolmessa viikossa, huh huh! Vähän kyllä hirvitti mutta terkka ei ollu moksiskaan ja sanoi että tässä vaiheessa painoa yleensä alkaakin tulemaan enemmän ja sitäpaitsi alussa sitä ei niin paljon minulle tullut. Kokonaispainonnousu nyt n. 6 kiloa. Pitää nyt yrittää rajoittaa herkkujen syömistä ettei tulisi 'turhaa' painonnousua kovin paljon.

Muuten, onko sf-mitta se mitta minkä terkka mittaa häpyluusta kohdun korkeimpaan kohtaan?

Vauva on liikkunut ahkerasti, eilen illalla oikein säikähdin kun tuntui niin kova kopautus tuossa etupuolella. Varmaan se oli vauvan jalka joka siihen sitten sohahti :).

Nyt en enää muista kaikkea mitä piti kommentoida... ellinoora ainakin kyseli miehen seksihaluista. Meillä on seksielämä sujunut ihan hyvin tähän asti, alussa tosin oma pahoinvointi vähän rajoitti haluja. Mutta miehellä ei vielä ainakaan ole halut vähentyneet. Jostain olen lukenut ja kuullut, että miehet saattavat joskus pelätä satuttavansa vauvaa tai että monista saattaa tuntua oudolle kun touhussa on joku kolmas osapuoli eli vauva mukana... Ja varmasti miestä voi jotenkin muutenkin jännittää naisen muuttunut olemus ja uusi tilanne muutenkin. Varmaan kannattaa yrittää jutella ja miettiä, mistä haluttomuus voisi johtua.

Täällä on aikamoiset selkäkivut alkaneet vaivata. Viime yönä oli pakko laittaa selän alle tyyny tueksi, kun särky oli niin vietävää... Kipu säteili alavatsaankin ja aloin jo vähän huolestua, että mitä tämä oikein on. Onneksi se meni sitten lopulta ohi. Päivällä kipua on lähinnä kävellessä ja välillä on kyllä inhottavaa kun oikein vihlaisee tuolta ristiselästä. No, pääasia että vielä pääsee liikkumaan, toivotaan ettei kivut tästä nyt kauheasti ylly.

Oliko se Tinnu joka oli saanut ennustajalta vastauksen että vaan yksi lapsi olisi kaikkiaan tulossa... niin ja ellinoorakin oli kysellyt madamelta kohtaloaan. Itse en ole koskaan käynyt ennustajalla, enkä ehkä uskaltaisikaan kysyä mitään. Alkaisin varmaan liikaa ajatella että kohtalo on jotenkin sinetöity ja että en voi siihen itse niin paljon vaikuttaa. Onhan se tietysti ihan hauska sitten katsoa toteutuvatko ennustukset :). Luulen kyllä että kohtalo on aika lailla omissa käsissä ja että pitää vaan tehdä töitä että saa mitä haluaa elämässä.

No, nyt pitää taas aloitella viikon opiskelu-urakkaa. Hyvät voinnit kaikille!

Heippa! Listanne tuorein plussaaja iloitsee kovasti 6. viikon alkamisesta. Kun nyt nopeasti menisi tämä piinailu ohi ja saisi jotain todistetta asukin olemassa olosta. eka neuvola 2.3 ja silloin myös eka ultra yksityisellä. en malttais odottaa! Kun ei ole mitään muuta todistetta raskaudesta kuin tuo raskaustesti. Olis kiva oireilla vähän, että olis enemmän raskaana olevainen olo. tisuja vähän aristaa that's it!

Ellinoora: mulle on ihan tuttua tuo miehen haluttomuus. Alko joskus niillä viikoilla kun maha tuli esiin (ehkä joskus marras/joulukuussa?) ja sen jälkeen on rakasteltu 3 kertaa eli noin kerran kuukaudessa...En kyl ois ikinä voinu kuvitella et mies joka ennen tahtoi ainakin pari kertaa viikossa ei nyt halua ollenkaan ja mulla riittäis haluja vaikka muille jakaa, paitsi ehkä nyt on alkanu jo rauhottuun...Ollaan me siitä juteltu eikä mies oo oikein osannu eritellä miksi ei tee mieli muuten kuin että kaikki muuttuu, siis elämä muuten ja minä ja mun ruumis ja siihen on ollu kova sopeutua. En oo viittiny miestä painostaa enkä kiristää vaan oon ajatellu että no oikeutensa hälläkin, minä en tahtonu juurikaan ensimmäisen 12 viikon aikana ja melkein het loppu miehen halut niin kovin hiljaista on ollu häiden jälkeen...;) (Tää vaavihan lähti alulle hääyönä jos kukaan enää muistaa.) Mut me kyl halitellaan ja pusitaan paljon, mä aina hyökkään sen kimppuun ja sanon että nyt tarvii hellyystankkauksen ja se on riittäny tähän mennessä ihan hyvin.=)

tinnu: hyvä tietää ettei oo ihan ainoa.. mut eikö oo kummaa et joka paikassa tolkutetaan vaan naisen haluttomuutta ja miehen pitäisi ymmärtää! tajuan tottakai että muutoksia miehenkin elämään tulee ja on kai se outo ajatus että naisen sisällä on oma lapsi, mutta jotenkin tuli ihan epänormaali olo kun yritin etsiä tietoa ja aina tuli esille vaan se naisen haluttomuus...

ja sit kun itsellä on aika ok olo kropan suhteen, musta näyttää melkein selluliitin ym. silinneen raskauden aikana ja vaikka painoa on tullut niin silleen kuitenkin aika nätisti. ettei tuntuis jotenkin omasta kropastakaan olevan kiinni se into. en minäkään halua painostaa ja juttelemisen aloituskin aiheesta tuntuu vähän hankalalta, ettei vaan tulis syyllistävä olo.. mutta totta se on, eihän muu auta kuin puhuminen! onneks hali ja pusupuolta löytyy meilläkin, muuten kyllä tuntuis tosi pahalta.

Heh, minäkin laitoin sille Madam mammalle postia :) Mitähän se vastaa...

Meilläkin on seksielämä hiljentynyt raskautta edeltävästä ajasta melkoisesti. Etenkin mies säikähti tosi kovasti sitä rv 18 sattunutta vuototapausta, joka siis sattui heti seksin jälkeen. Hän sanoi sen jälkeen suoraan, että pelko on kova, että tapaus toistuu ja vauvalle aiheutuu jotain haittaa. Nythän tuo on mies taas ehkä viimeisen kuukauden aikana innostunut asiasta jälleen enemmän :) Mutta kerran viikossa-tahtia on meillä menty melkein koko raskausajan, kun ennen raskautta 2-3 kertaa viikossa... ja itselleni tämä tahti onkin tuntunut ihan riittävältä eli halut ei ole ihan ennallaan.

Jotain piti vielä kommentoida, mutta pää tuntuu olevan ihan seula... lähden siis kotia kohti.

Mä sain tosiaan miehen työkaverin vaimolta kaksplussan vuosikerrat vuodesta 99 lähtien, niissä on muutamassa numerossa ollu juttua miehen haluttomuudesta. Mä luulen et miehelle on kovin pala ollu just se isyys-puoli ja vasta toisena mun vartalo, vaikka on se sitäki kovasti ujostellu. Esimerkkinä tuohon isyys-juttuun niin mulla on yks kaveri joka on tehny lapsen ilman isää (siis aivan tietoisesti)...toisin sanoen hällä oli ""hoito"" jolle ei kertonut raskaudesta vaan muutti sit toiselle paikkakunnalle kun oli sen verran raskaana et sen olis voinu huomata. Mieheni on nyt vetäny siitä ns. herneen nokkaan, eikä voi ymmärtää miten tämä kaveri on voinut tehdä niin vaikkei ennen ollut moksiskaan koko jutusta. Jotenki mieheni ajattelee et karua riistää isältä lapsi (vaikkei mies lapsesta tiedäkään) ja toisin päin.

Valolle unohtu kommentoida et juu se mittaus on just se sf-mittaus.

Mut jos alkais ruuan laittoon.