8. plussanneet kesä(ym)yrittäjät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Dora*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä kaikki ennallaan!
No jotain edistystä on tapahtunut, mutta sekin gradun kohdalla. Tänään lähetin sen esitarkastukseen, tyytyväinen en siihen ole, mutta luultavasti ei tulevina viikkoina ole hirveästi aikaa siihen uhrata, joten laitoin sen sitten menemään.

Tänään oli vika neuvola ja aivan uusi terkka, joka oli jotenkin ihan hysteerinen kaikesta. Vauva kun ei ole vieläkään kiinnittynyt, joten terkka soitti kättärillekin, jossa häntä rauhoittelivat ettei se ole mitenkään tavatonta. No terkka laittoi minut kuitenkin huomiseksi ultraan terveyskeskukseen, että vielä kerran tarkistettaisiin se tarjonta ?? No terkka sai sitten minutkin hiukan huolestumaan, mutta onneksi mun kaveri, joka on kätilö, kävi tänään kylässä ja hänen mukaan ei ole mitään epäselvyyttä siitä etteikö vaavi olisi raivotarjonnassa, mutta täytyy käydä nyt sitten huomenna vielä siellä ultrassa.

En tiedä olisiko siinä edistystä, että tänään on tullut kivuttomia suppareita koko päivän aika tiheään tahtiin, mutta kuitenkin enää se viikko ja sitten varmaan jo käynnistelevät!!! Maanantaina olisi yliaikakontrolli ellei sitä ennen tapahdu mitään.

Mulla on muuten viime öinä ollut sama juttu eli uni ei meinaa tulla heräämisen jälkeen. Olen kyllä aina ollut ihan superherkkäuninen, mutta toisaalta sitten taas nukahtanut todella nopeasti. Nyt sitten tulee kukuttua.

Taidan mennä syömään jotain herkkuja kun sai tuon gradunkin käsistä pois...ainakin muutamaksi viikoksi, täytyyhän siihen tehdä sitten vielä niitä korjauksia, mutta ei ajatella sitä vielä!

Eme ja iiiiiiiso masu

hyvät oltavat emen pikkuisella kun ei halua ollenkaan pois..:) luin eilen anna wahlgrenin lapsikirjasta että hänellä oli yksi lapsi ollut 6 vkoa yliaikaa, tuntuu aika kummalta, ei kai ne enää niin kauan anna odottaa, eihän...? huhhuh, ihan kuin ei muuten sais tarpeeksi odottaa.

hauska juttu noista monivitamiineista että multitabs 2+ tableteissa on SEKÄ rautaa ETTÄ kalsiumia, mites siitä sitten imeytyy kun on häiritsevä aine samassa tabletissa??? no, eipähän ole ihme ettei mulla oo rauta-arvot kohonneet kun oon niin väärin niitä ottanut.

viime yönä nukuin pitkästä aikaa koko yön putkeen, mutta nyt väsyttää kahta kauheammin. ihana kuitenkin ettei tarvinnut valvoa yöllä. ja kohtahan se on viikonloppukin..

hyviä vointeja kaikille ja kiitokset vaan myötäelämisestä, olen itsekin ihan varma että kaikki on ok, mutta näköjään sitä ei voi liian varovainen olla ikinä.

Hiphei, siirryttiin taas uuteen viikkoon! Enää 6 viikkoa laskettuun aikaan, hui!!!:)

Mulla on rautatabletteina Spartocine ja siinä lukee et pitäs ottaa aterian yhteydessä, muttei kuitenkaan niin että samalla aterialla olis kahvia, teetä tai maitotuotteita. Ilmeisesti eivät ole ihan yhtä hyvin siedettyjä ku nuo Obsidanit että sitä sais/kannattais ottaa tyhjään mahaan. Tänä aamun ratkaisin asian niin, että eka söin semmosen ""pikkuaamiaisen"" eli vaan yhden palan leipää ja mehua ja sen rautatabletin ja sit pari tuntia myöhemmin ns. oikean aamiaisen kaakaoineen päivineen. Eilen illalla kyl otin tyhjään mahaan, mut ku olin syöny pari reilu tuntia aiemmin ja mahassa tuntu olevan vielä tavaraa niin ajattelin et kai se mene...Ei oo ainakaan vielä tullu mitään ongelmia. Noita Spartocineja voi siis ottaa 1-3 tabl päivässä, ja mä nyt aluks otan 2 krt päivässä.

Mies sanoi eilen että haisen kummalliselle ja itelläki tuntuu joku outo haju nokkaan. Ihan samallai oon käyny suihkussa ku ennenki ja rasvannu samalla rasvalla, vaatteetki pesen samalla aineella mut jotain on muuttunu...Onko kukaan muu havainnu samaa? Voiko hormonit muuttaa ihmisen ominaishajua niin paljon että sen tälleen huomaa?=)

Jahas, pitänee ruveta paklaamaan itseään kun lähen kaverin kanssa kaupungille hengaileen. Saas nähdä kuin sitä taas jaksaa. Mieski nauro eilen et ihan ku kävelisin jotenki takakenossa ja matki menemään...kieltämättä sitä varmaan on jo aika huvittavan näkönen ku tuolla taaplaa menemään!=)

tinnulle: minä haisen omasta mielestäni välillä ihan äidinmaidolle..:) vaikka näkyvästi ei heru kuin öisin, niin tuoksu kulkee kyllä vahvemmin, vaikka vaatteet ym. olis ihan puhtaat.

Jospa se Emen vauva nyt malttaisi syntyä, kun on gradukin poissa käsistä :)

Monella tuntuu olleen uniongelmia, minulla myös aiemmin. Eli kun heräsin aamuyöllä vessaan, niin uni ei millään enää tullut. Saatoin valvoa 1-2 tuntia ja kylläpä aamulla olisi nukuttanut, kun oli töihin lähtö. Nyt loppu raskaudesta uni tuntuu taas olevan sikeämpää, eikä valvomisista tulee tietysti niin stressattua, kun voi tarvittaessa ottaa päiväunetkin.

Hih, en tiedä haisenko minäkin sitten joltakin, sillä mies sanoi mulle ehkä noin viikko sitten: ""Minä en ole uskaltanut sanoa sinulle tätä aiemmin, mutta minusta täällä meidän makuuhuoneessa haisee jo vauva!"" Oiskohan haissut minun maitoinen yöpaidan rintamus sen nenään?! :D

Tänä aamuna muuten bogasin vessareissulla jotain, joka saattoi hyvinkin olla sitä limatulppaa. Aika iso, kirkas sitkeä limaklöntti (anteeksi yksityiskohdat, mutta olette tainneet jo tottua! :) ). Mitään veriviiruja siinä ei kyllä näkynyt, mutta luin aiheesta, että monella limatulppa on irronnut pikkuhiljaa vähitellen. Ja että synnytyksen alkuun on voinut mennä neljäkin viikkoa ensimmäisestä havainnosta. Joten ehkä tuo sitä oli ja jospa se meidän vauva vapuksi ulos jo tulisi... :)

Terveisiä neuvolasta!

Kaikki oli ok, paino noussut taas pari kiloa ,(nyt tullut yhteensä n. 8 kiloa ekasta neuvolakäynnistä, mutta lasken sitä tulleen kymmenisen kiloa yht. koska heti plussauksen jälkeen tuli pari kiloa lisää). Terkka tunnusteli ekan kerran vauvan asentoa ja raivotarjonnassahan se siellä oli. Sanoi että ei varmaan enää käänny ainakaan perätilaan kun tilaa alkaa olemaan kohta niin vähän. Ihan mukava oli kuulla, että miten päin se vauva siellä on kun ei sitä itse oikein mitenkään voi tietää. Nyt sitten tiedän, miksi oikeiden kylkiluiden alapuolella tuntuu eniten kipeitäkin potkuja; vauvan jalat osuu juuri siihen kohtaan kun se niitä siellä oikaisee :).

Viime päivinä on supistellut aika paljon, kivuttomia suppareita lähinnä mutta välillä myös lievää kipua havaittavissa. Terkka käski seuraamaan tilannetta ja soittamaan lääkäriajan jos supistukset napakoituvat ja niitä tulee tiheämmin. Sanoi kyllä, että näillä viikoilla monilla supistelee paljon kun vauva alkaa olemaan jo sen verran iso ja kohdussa ei ole paljon tilaa. Että saattaa olla ihan normaaliakin.

Nyt nukuttaa taas vietävästi, viime yönä heräsin viiden aikaan ja valvoin siinä sitten jonkun aikaa kun en saanut heti unen päästä kiinni... Pitäisi vielä tänään saada yksi kirjoitustehtävä valmiiksi, ei millään jaksaisi... Pakko kuitenkin skarpata.

Toivotaan tosiaan, että Emen vauva jo raaskisi syntyä nyt kun gradukin on saatu pois käsistä! Kaikille muillekkin oikein mukavaa viikonloppua ja hyviä vointeja! Ja toivotaan että aurinko paistaa lähipäivinä.

Hui, Athenella on varmaan kohta jännät paikat eessä! Mä veikkaan että sulla on nyytti alta kahden viikon sylissä: eikö se yleensä 1-10 vrk päästä limatulpan jälkeen synny?

Käytiin tänään ostaan turvakaukalo, eipä sopinu meidän auton turvavöihin mikään muu ku Britaxin rock-a-tot ja seki vaan etupenkille. Oishan noita näköjään saanu aika halvalla huuto.netistä mut no...ompa nyt ostettu. Oli kuitenki tarjouksessa niin et siihen tuli se aurinkosuoja ja pienennin mukaan.

Tänään ollu kyllä aika itkupäivä, itse asiassa oon itkeny taas parin viikon sisällä tosi helposti. Miehen ei tarvi sanoo ku yks sana vähän väärällä äänensävyllä niin itkeä pillitän ku pikkulapsi...vähän noloa kyllä tämmönen itkuilu, mut noh...tätäpä tämä raskausaika teettää!:)

Mutta oikein ihanaa viikonloppu kaikille!:)

Moikka kaikille!

Kiva lukea juttujanne...Täällä jaksellaan oikein hyvin. Ja yöt nukun sikeästi kuin tukki, en käy yöllä pissalla ollenkaan, juonkohan tapeeksi? No kyllä päivällä käyn tiheämmin vessassa, mutta en yöllä ole enää käynyt vähään aikaan...mutta hyvä tuo. Lapsetkin olleet terveitä ja nukkuneet omassa sängyssään ihan mukavasti...joten kiva että olen saanut hyviä yöunia tässä kerättyä.

Hmm, ihmeellstä tuo haju juttu, itselläni ei ole vastaavaa ollut, aika hauskaa ja minulta kun koskaan ei ole etukäteen maitoa tullutkaan. Eikä sitä maitoa ole herunnut hirveesti synnytyksen jälkeenkään. Kovan työn kanssa aina imettänyt osittain 4kk. Nyt taas toivon että voisin täysin imettää ja homma sujuisi, mutta en aio ottaa stressiä niinkuin ekalla kerralla. Mulla tuo kuppikokaan ei juuri ole kasvanut vanhat liivit menee edelleen, osa liiveistä vähän kiristää. Mutta maha kyllä kasvaa senkin edestä=).

Närästystä on, mutta se taitaa olla ainut vaivani tällä hetkellä, selkä tuntuu olevan hyvässä kunnossa eikä supistele ainakaan niin että kiinnittäisin huomiota siihen. Muistan kun kuopuksesta oli vika lääkärikäynti siinä 37 viikon paikkeilla ja lääkäri kysyi että onko jo kovasti supistellut, kun kohdunsuu pehmeä ja 3 cm auki... No olin ihan puulla päähän löyty kun en ollut kyllä huomannut mitään=).

Parin viikon päästä olisi lääkärineuvola tiedossa, joten sitä tässä odotellaan. Toukokuun alussa minulla on se extra ultra jossa istukan paikka tarkistetaan.

Kaikkea hyvää teille! ja jännitän kovasti jo Emeä ja athenea...Onnea tulevaan=).

Pikaisesti tulin kertomaan, että ei sitten menty torstaina ultraan, vaan meille syntyi klo 12 (30.3) aivan syötävän suloinen pikkupoika, 3690g ja 51cm.

Supistukset alkoi puolen yön jälkeen ja vähän ennen seitsemää oltiin haikaranpesässä, ja olin silloin jo 6 cm auki ja synnytys eteni siitä omalla painollaan ja klo 12 syntyi meidän poika jakkaralta ponnistaen, kivun lievityksenä isukin kädet :) kaikki meni ihan erilailla kuin kuvittelin, mutta todella hyvin. Voin myöhemmin kertoa tarkemmin.

Eilen päästiin kotiin, mutta ukkelilla on edelleen imuote hiukan hakusessa, ei malta ottaa kunnon otetta rinnasta, neuvoja otetaan vastaan Dora ja Äityli!

Nyt menen syömään kun on vielä hiljasta :)
Eme ja poju

Iso onnittelurutistus Emelle ja koko perheelle!! Nopsaan on synnytys edennyt sitten, kun alkoi tapahtua :) Ja pian olette jo kotiinkiin päässeet. Tosi kiva olisi lukea enemmänkin synnytyksestäsi, kunhan ennätät ja jaksat kertoa.

Onnellisia ensimmäisiä kotipäiviä sinne vauvan kanssa!

Mahtavaa onnea Eme ja koko perhe!!!!=)

Kerro vaan kun jaksat synnytyksestä kertoa tarkemmin, mutta hyvällä malilla oli kohdunsuu kun sairaalaan menit.

Niin tuo imetys saattaa viedä aika paljon energiaa varsinkin se oppiminen. Esikoisen kanssa piti opetella tuota imuotetta, mutta kyllä se sitten oppi sen. Kuopus taas osasi heti imeä ja tiukasti...mulla vaan ei ihan kauheesti koskaan herunut sitä maitoa vaikka syötin vähän väliä. Esikoisen kanssa otin stressiä, mutta kuopuksen kanssa otin koko syöttö homman rennosti ja tein sen minkä pystyin, imetin aina osittain, yöllä tyyntyivät pelkkään tissiin, se helpotti.

Niin noista nänneistä, että voisko olla rintakumeista apua, mulla ei ole kokemusta niistä, mutta jos esim. on pienet nännit tai vähän sisäänpäin niin vois olla helpompi saada se ote. Mulla on kyllä ihan selkeet nännit=) mutta esikoisen oli silti vähän vaikeaa aluksi saada se oikea imuote ja kyllä oli nännit kipeenä, mutta sitten laitoin sen aina suuhun sillai reilusti puristamalla sitä nännin pihaa...hmm vaikea selittää, mutta sairaalassa opettivat sen ja aina kun sitkeesti laitoin suuhun vähän enemmän sitä nänniä puristamalla siitä nännipihasta se alkoi oppia ja nappasi sitten lopulta sen nännin kunnolla suuhun...joo ei tästä varmaan mitään apua ollut, kunhan yritin=). Mutta mulle aika hyvin sairaalassa silloin ohjasivat. Toivottavasti alkaa sujua.

No onnea teille nyt arkeen!!!

Isot onnittelut Emelle! Meikä täällä itkee seulanaan, voi että ihanaa saada toinen vauva tähän joukkoon!!! Seuraavana lienee vuorossa Athene ja sit onki mun vuoro. Katottiin tänään miehen kaa se elämä ennen syntymää dokkari (maanantaina kun nukahdin kesken kaiken) ja kyllä tuli itku silloinki. Ois niin ihana saada sellanen pieni rääpäle syliin. Huoh...nyt meikä lopettaa ennen ku luulette että olen täysin seonnu. Vielä kerran onnittelut tuoreelle äidille!!!!!

Athene 20.4.2006 (28/29, esikoinen)
Tinnu 11.5.2006 OYS (25/27 esikoinen)
Kevätkukkanen (24/27 esikoinen)) 18.5. Lohjan sairaala
Ava 29.5.2006 (27/28 esikoinen)
Nipsu 8.6.2006 (25/29, esikoinen)
Valo 12.6.2006(28/28 esikoinen)
Dreamer 13.6.2006 (25/30 itselle esikoinen, miehelle toinen)
ellinoora 29.6.2006 (28/28 esikoinen)
äityli78 12.7.2006 (27/26 kolmas)
Lellu n. 6.10.2006 (29/29 toinen)
Airi 17.10.2006 (27/29 esikoinen)

Synnyttäneet:
Dora 8.12.05 poika 3270 g/50 cm (rv 37+1 TYKS)
Eme 30.3.06 poika 3690 g/51 cm (rv 41+0 KOS)

Päivitin tuohon synnyttäneisiin Emen tiedot, toivottavasti tuli kaikki oikein? Hups, oma nimi tosiaan on nyt ensimmäisenä tuossa odottavien listassa... en vaan jaksa uskoa, että vauva tulee vielä moneen viikkoon, joten jospa Tinnu saadaankin lisätä seuraavana tuohon synnyttäneisiin... ;)

Ihanaa Eme! ONNEA! Mä olen vähän kateellinen sulle pienestä pojasta, kun tuo meidän ukkeli täyttää ensi viikolla neljä kuukautta ja tuntuu kasvaneen ihan älyttömästi. :)

Imuotteesta: Minä käytin aluksi jatkuvasti rintakumia. Rinnat olivat niin pinkeät, etten oikein luottanut siihen, että poika sai varmasti kunnon otteen paljaasta nännistä (plus rintakumin kanssa näki vähän sitä, että miten maitoa tuli). Kun itsevarmuus kasvoi, jätettiin rintakumi pois - olisikohan siinä kuukauttakaan mennyt. Mua ainakin hämäsi kaikissa opuksissa mainittu ""hampurilaisote"", kuvittelin sen perusteella jotenkin, että vauvalla pitäisi olla sitä rinnanpäätä enemmän suussa, kuin mitä Sampolla oli. Pojan imuote oli kuitenkin ihan hyvä, vaikka muuta aluksi luulinkin. Tästä ei nyt varmaan ole mitään apua, kun aluksi (ainakin minulla) nännit olivat tosi kipeät, mutta nykyään erotan väärän imuotteen siitä, että nänniin sattuu (aluksi kyllä tosiaan sattui oli ote hyvä tai huono). Onko pojan huulet nännipihan vai pelkän nänninpään ympärillä? Pitäisi olla nännipihan (ei toki koko nännipiha vauvan suussa!). Vaikea auttaa näin imuotetta näkemättä!

Okei, kävin nyt fiksuna lukemassa uudelleen Emen kysymyksen, eikä tuo mun sepustus oikeastaan vastaa siihen ollenkaan... Olkoon nyt tuossa kuitenkin, jospa siitä jollekin olisi apua. Onko sulla Eme maito noussut hyvin? Jospa pikkuinen saa yhdellä huikalla niin paljon, että irroittaa siksi otteensa? Vai millä tavalla poika ei malta ottaa kunnon otetta?

Dora & Sampo *ketjun uutta vauvaa tervehtien*

PALJON ONNEA EME JA KOKO PERHE UUDEN TULOKKAAN SYNTYMÄN JOHDOSTA! :) Ihanaa oli lukea iloisia uutisia täältä heti aamutuimaan. Kiva kuulla että kaikki meni hyvin ja ootte jo päässeet kotiin.

Mielellään kuulisin sitten lisää synnytyksestä kun vaan Eme ehdit/jaksat kertoa. Olen itsekkin ilmoittautunut Haikaranpesään sitten kesäkuussa synnyttämään, ja olisi mukava kuulla enemmän myös paikasta, henkilökunnasta jne. Ja muutenkin kuulla synnytyksestä enemmän.

Minäkin olen nykyään aika tunteellinen, tippa tuli silmään sitä Prisman dokkaria katsoessakin ja muutenkin olen jotenkin ihan herkänä monista asioista. Viime viikolla olin katsomassa kohta 3 kk täyttävää siskontyttöä ja meinasin ruveta itkemään sielläkin kun tyttö oli vaan niin suloinen... :) Sitä se raskaus teettää, tunteet on kovin pinnassa. Ja keskittymiskyky on vähän mitä on, nytkin pitäisi opiskeluhommia olla tekemässä mutta mieluummin luen täällä teidän juttuja...

Onko muilla muuten ollut ongelmaa hengenahdistuksesta? Viime yönä en millään meinannut saada nukuttua, kun tuntui että keuhkot ei saa tarpeeksi ilmaa. Inhottava tunne, varmaan johtui siitä että illalla tuli telkkarin ääressä naposteltua aika lailla ja maha oli sitten aika täynnä kun menin nukkumaan. Jouduin melkein puoli-istuvassa asennossa nukumaan. Muutenkin hengästyn tosi helposti. Kai se ihan normaalia on, kun keuhkoilla ei ole enää niin paljon tilaa laajentua.

No, nyt hommiin. Hyvää viikonalkua ja vielä kerran onnea Emelle ja terkkuja pikkuiselle :)!

Valo 30+0

Onneksi olkoon emelle!
Myös minä kuulisin mielellään lisää synnytyksestä, sitten kun jaksat siitä kertoilla. Ja kiinnostaa myös kuulla kuinka nyt voit, siis lähinnä onko jotain kipuja tai muuta? Mua kun on viime aikoina alkanut jotenkin pelottaa synnytyksen jälkeinen aika, ja varsinkin se kuinka ""kipeä"" sitä sitten on, esim. onnistuuko vessassa käynnit, istuminen jne. Hieman paniikin poikasta alkaa olemaan jo ilmassa, vaikkakin viikkoja nyt menossa 30+4....

Älähän Athene hötkyile, kyllä sä varmaan kerkeet mua ennen!=)

Ollu hauska ottaa kavereilta vastaan veikkauksia siitä milloin vauva tulee, tässä niistä muutamia:
26.4 (parhaan ystäväni syntymäpäivä, hänellä laskettu aika syyskuun alussa ja minä olen syntynyt 30.8 niin ois hauska ku synnytettäisiin ristiin toistemme syntymäpäivinä)
5.5 äitini ja parin sukulaisen veikkaus, pari muuta suvussa syntynyttä just tuona päivänä
12.5 kaverin vauva syntyny tasan ½ vuotta aiemmin
14.5 oma veikkaus: äitienpäivänä ois kiva saada, mut kuitenki viimeistään 20.5 että kerkee häräksi=)

Hengenahdistus on aivan tuttua, ainoa mikä siihen tepsii on se että syö tarpeeksi vähän ja nojailee taaksepäin kun esim sohvalla istuu. Mä saan lisäks rytmihäiriöitä ajoittain kun vauva vatkaa peppuaan tossa ihan ylhäällä ja ärsyttää sydäntä, sekin kuulemma ihan tavallista kun lääkäriltä sitä viimeks kyselin. Tänään ollu taas vähän vaivalloinen päivä, siivosin aamupäivän ja sain aikaseksi kipeitä supistuksia!=O Mielellään odottaisin kuitenki tonne pääsiäisen toiselle puolen.

Kiva kuulla Nipsustakin! Onkohan Lellu enää ollenkaan kuvioissa kun ei ole aikoihin kuulunu mitään?

Nipsu - Synnytyksen jälkeinen ""kipeys"" on tietysti ihan yhtä henkilökohtainen juttu kuin synnytyskin, mutta ainakaan minun vauvallisessa tuttavapiirissä (11 alle vuosikasta, joista muuten vain yksi on tyttö) ei kukaan äideistä ole siitä valittanut (ja me kyllä keskustellaan tosi avoimesti ja valitetaan vapaasti), ei edes vähän pahemmin revenneet. Itse tarvitsin vain viisi pientä tikkiä, ja suurin ongelma olikin vessareissut. Melko reippaastihan se pissaaminen aluksi kirveli, mutta käsisuihkulla suihkuttelu helpottaa kummasti (pidätyskyky on sitten hetkellisesti mennyttä, älkää pelätkö, kyllä se palautuu - melkein ainakin ;)). Isompaa asiaa silmällä pitäen pyysin heti synnytysvuodeosastolle päästyäni ""laksatiivirakeita"" (oikeasta nimestä ei mitään tietoa, pieniä ruskeita pipanoita), ettei kauhean kovaa kakkaa tarvitsisi heti rueta änkeämään <- siinä vaiheessa tosi pelottava ajatus! Jos istuin vähänkin pidempään, niin alapää alkoi protestoida, mutta muuten ei sitten minulla ollutkaan ongelmia. Ai juu, alussa vauvan imeminen saattaa käynnistää aika kivuliaita supistuksia, ne olivat mulle vähän yllätys.

Emen synnytyskuulumisia minäkin täällä kyttään... Minäkö utelias? Miten niin?

Dora (ja tietty Sampo kans)

Huippua! Mahtavaa! Ihanaa ja onnea EME!!!!!

tippa tulee linssiin täälläkin, onneksi se päivä lähenee meillä kaikilla. ja tietenkin odotetaan tarkempia kertomuksia, kunhan aika on hyvä. eli toine pojannassikka porukkaan, ihan älyttömän hienoa...

mulla ollut kovasti kiireitä töissä ja lähdenkin nyt kotia huilaamaan... tänään saatiin aika naistenklinikalle ylimääräiseen ultraan ja perinnöllisyysneuvontaan sen miehen sydänvian seurauksena, tuleepahan sekin selvitettyä sitten pääsiäisen jälkeen. ihan hyvä mieli siitäkin. pääseepähän näkemään naperon vielä kerran ja varmaan ihan terveenä kuitenkin...

kaikkea hyvää kaikille ja jatketaan taas paremmalla ajalla!!!

kirjottelenpa kun ei työtkään maistu eikä tässä viimeisille päiville edes ole kauheasti hommaa.... pitäs työpöytää ""vähän"" siivoilla...

tällä viikolla on viimein ruvennut fyysisestikin tuntumaan että on korkea aika jäädä äippälomalle. Jotenkin väsyttää ja maha painaa ja vauva välillä myllertää alaosassa jotenkin että osuu sisäelimiin tms. eli vihlaisee välillä ikävästi. Nii ja selkäkin jumittuu. Menis nyt nää räntäkelit ja tulis kevät niin viittis lähteä vähän kävelemäänkin.

Tää väsymys on kyllä ihan kauhea. Ei ole mitään muistikuvaa että erityisesti valvoisin yöllä wc:n, vauvan tms. takia. Kylkeä pitää kyllä välillä kääntää. Kai rajoitettu nukkuma-asento yms. sit kuitenkin vaikuttaa unen laatuun niin että aamulla tuntuu kuin ei olis nukkunut ollenkaan. Jotenkin kuitenkin kun tulee töistä kotiin niin keksii kaikkea tekemistä eikä viitsi mennä päiväunille. Onneksi enää 2,5 päivää töitä.

Kauhea stressi remontin ja vauvahuoneen valmistumisesta mutten viitsi olla koko ajan miehelle valittamassa, hidastuu varmaan entisestään... halu olis vaan kova järjestelemään vauvan tavaroita ja tekemään viimeiset hankinnat (itkuhälytin+ pikkutarvikkeet). Olen keksinyt miljoona projektia itselleni äippälomaksi mutta saa nähdä mitä sitä sitten loppujenlopuksi jaksaa tehdä...

Huomenna olis neuvolakin ja varmaan paino noussut aika reippasti kun oon viimeisen neuvolan jälkeen syönyt paljon roskaruokaa ja herkkuja mutten niin hirveästi liikkunut. Onneksi ei oo paino-ongelmia niin ehkä se yks meganousu ei niin haittaa... koti vaa'alla en oo seurannu painonnnousua

Äippälomalla tietysti valmistan terveellisiä aterioita ja liikun reippaasti :-) no, joo yritystä ainakin ...

2 viikon päästä ois se viimeinen neuvolalääkärikin, ihan jännä tietää mitä siellä sitten näkyy eli onko lyhenemistä/avautumista tms. ja osaako lääkäri ""ennustaa"" kauanko menee vielä synnytykseen.

jos vaikka lähtis syömään...

niin joo ja onnittelut emelle vauvoineen! perässä tullaan...

Kiitoksia kaikille onnitteluista!

Katsotaan ehdinkö rustata synnytyskertomuksen ennenkuin pikku-ukkeli herää, mutta yritetään.

Mulla ei siis ollut mitään ennakoivia supistuksia, ei limatulppaa ja neuvolassa 29.3 ei vauva ollut vielä kiinnittynyt.
Samana iltana tuntui hiukan menkkakipuja, mutta mentiin miehen kanssa normaalisti nukkumaan. Puoli yhdeltä yöllä oli pakko nousta sängystä ja huomasin, että supistuksia tulee säännöllisesti 3-5min välein sen verran kivuliaina ettei nukkuminen enää onnistunut, joten nousin ylös ja siivoilin työhuonetta aina supistusten välissä :)
Kolmen aikaan soitin haikaranpesään ja sanoivat, että ole kotona niin kauan kuin vaan jaksat. Siinä vaiheessa herättelin jo miestäkin, joka unenpöppörässä sanoi tosi fiksusti, että koita nyt vielä vaan nukkua.
Kotona me oltiin lopulta kuuteen asti ja virallisesti oltiin hakaranpesässä klo 6.45. Päästiin heti synnytyssaliin, koska minä näytin siinä vaiheessa jo niin kipeeltä, että kätilö sanoi suoraan, että kyllä se tänään syntyy. Sisätutkimuksessa selvisikin, että olin jo 5-6cm auki ja vauva oli kiinnittynyt.

Synnytyksessä mukana oli kätilö ja kätilöopiskelija, molemmat oikeen mukavia ja tietenkin isä. Opiskelija oli mukana koko synnytyksen ajan ja kannusti todella ihanasti läpi synnytyksen. Päätin itse vielä olla ottamatta muuta lääkkeellistä kivunlievitystä, koska synnytys oli edennyt niin mukavasti. Olin suihkussa ja kun suihkun teho alkoi hiipua siirryin nojailemaan säkkituoliin ja mies hieroi selkää. Seuraavassa sisätutkimuksessa meni lapsivedet ja olin 8cm auki, tämä oli noin kymmenen aikaan. Viimeset kaksi tuntia olivat rankimmat, tuntu, että voimia ei ole, mutta kätilön ja miehen kannustuksella mentiin eteenpäin. Välillä kyllä kävi mielessä, että olen minä idiootti kun en ottanut kaikkea mahdollista kivunlievitystä.

Noin yhdeltätoista alkoi ponnistuttamaan, mutta sisätutkimuksessa selvisi, että poika oli tulossa pää hiukan huonossa asennossa, joten jouduin siirtymään sänkyyn kyljelle, jotta poika kääntyisi parempaan tarjontaan, ja niin onneksi kävi. 11.40 sain vihdoin luvan aloittaa ponnistamisen jakkaralta, niin kuin olin toivonut ja tasan klo 12 syntyi meidän poika. Istukka syntyi 8 min myöhemmin, jonka jälkeen päästiin sängylle makoilemaan ja tutustumaan. Tikkejä tuli välilihaan 3kpl ja ovat parantuneet jo ihan mukavasti.

Synnytys oli kaiken kaikkiaan todella positiivinen kokemus, kivut oli kamalia, mutta jotenkin sitä yllättyi omista voimista ja todellakin kun ukkeli oli syntynyt tuntui, että kaikki kivut hävisi kerralla. Verenpaine minulla laski aika paljon, joten ekan päivän olin siksi hiukan heikko.
Meillä kävi hyvä tuuri ja päästiin vielä haikaranpesän perhehuoneeseen. Haikaranpesästä ei ole kuin positiivista sanottavaa, jos jokin mietityttää apua kannattaa muistaa kysyä. Kätilöillä oli aina aikaa neuvoa ja itse varsinkin taistelin imetyksen kanssa ja pyysin useampaan otteeseen kätilöä tarkistamaan pojan imuotetta ja kaikkea mahdollista :) Tämä on ja oli varmasti suurimmaksi osaksi omaa epävarmuutta. Tänään ainakin selvisi, että kyllä poika saa ihan tarpeeksi ruokaa, vaikka äiti hätäileekin, sillä terkkari kävi tänään ja ukkeli oli jo ylittänyt syntymäpainon. Nousua sitten viime lauantain oli 280g :)
Välillä sitä vaan katselee ukkelia ja ihmettelee miten joku voi olla niin söpö, vaikka valvottaakin äitiä aikalailla. Meillä nukutaan päivät ja yöllä syödään tunnin välein.

Puolet asioista varmaan unohtu kirjoittaa, mutta kyselkää ihmeessä. Niin ja kannattaa todella yrittää helpottaa vatsan toimintaa synnytyksen jälkeen, sillä mulle se on edelleen hiukan hankalaa kaikista rakeista, ummetuslitkuista ja luumuista huolimatta! Vaikka muuten toipuminen on mennyt nopeasti, eikä vuotoakaan ole enää paljoa.

Eme

Mulla vähän samat fiilikset ku kevätkukkasellaki, väsyttää ja kolottaa joka paikkaa. Ilmakin tosi harmaa niin tahtoo tuo mielialakin olla samanlainen. Eilen pidin leipomispäivän ja touhusin muutenki kovasti kaikenlaista ja käytiin jopa illalla miehen kaa kävelyllä ja nyt sen tuntee...lonkkaa särkee ja sormet on ku niissä olis reuma, vissiin tuo turvotus panee särkemään noita niveliä? Auts...

Mä oon kans huomannu et yöt menee vähän niin ja näin ja joinakin päivinä on sit tosiaan aivan naatti kuten tänään. Mieski on huomannu et musta on tullu ärtyisämpi ku ennen mutta kummakos tuo kun joka kerta herää ku kylkeä pitää kääntää ja seki operaatio sattuu!:/ Huoh...tässä tilanteessa sitä toivoo että pienokainen älyäis tulla maailmaan sanotaanko vaikka viikolla 38, nimittäin jos tää menis viikolle 42 niin varmaan hermo menis totaalisesti...

Äh, parempi lopettaa tää valitusvirsi. Varmaan tosi mukavaa noilla peränpitäjilla kuunnella tätä valitusta!;) Mut pitää kyl sanoa esim Airille et nauti siitä ajasta kun sitä vatsa ei vielä liiaksi ole, tässä vaiheessa ei enää kauheesti tästä nauti kun hädintuskin pystyy kengännauhat sitomaan ja yöllä kylkeä kääntämään. Ja liiku!! Itsekin käyn joka päivä lenkin käveleen, mut toivon et oisin liikkunu alkuvaiheessa enempi silloin kun siihen todellakin kykeni.:)