<3 Huhtikuiset 2011 <3

masuilija: mustakin on outoo, kun sanotaan ettei nui pienillä voi olla rytmiä, kyllä meillä on ihan selkeesti :D

ja ihanaa että hän vastasi hymyyn, suloista =) =)

meillä tyttö kyllä kuuntelee tosi tarkkaan kaikkea, ja sitä hymyä täälläkin ootellaan...

tuosta ääntelystä, meillä on sitä ähinää, tyytyväistä yninää, huokailuja ja tietty itkua. mutta jo silloin tytyn ollessa 3 viikkoinen häneltä tuli sellai ääniä, jotka ei ollut mitään noista, neuvolan tätikin kuuli ne ja sanoi että hänhän juttelee. siis ihan on muutamia kertoja tullut, eikä edes joka päivä...

koskas teillä on ristiäiset? meillä on 4.6. ei laiteta pöytiin mitään, vaan siihen "noutopöytään" =)
 
Meillä kans alko hymyt tuossa 4-viikkosena ja vähä sen jälkee alko juttelee ku sille juttelee. höötä lähinnä hokee mut selvästi vastaa siis juttuun ku pitää taukoo. Pääki on noussu jo kivasti ylös ku mahallaan pitää. pieniä aikoja tosin mut kuiteki. Neuvolassa joka kerta kehuttu ku on nii tomera ja virkee vauva. Kyllähän sitä neuvolassa ollaan nätisti ku äitiä voi piinata kotona :)

Nukkumaan mennään 22 illalla ja imetän makkarissa. Ehkä 23 aikaa yleensä nukahtaa.. Joskus joutuu monta kertaa koittaa pistää sänkyynsä ku välillä havahtuu siirtoon ja sit pitää uuestaa ottaa tissille.

Onko muilla vielä menkkoja näkyny? Mulla tais alkaa jo vaikka täysimetän.. Ois nyt voinu pysyä pois ees vähä pitempään.. Toisaalta hyvä et keho toimii vielä ku jos kakkosta joskus aletaa yrittää nii ois kierto tasanen. Ei kyl vielä oo suunnitelmissa ja sektion takiaki pitää ootella, mut tämän ekan yritys kesti sen kaks vuotta lähes nii toivottavasti ei niin kauaa pidä kakkosta ootella sen jälkee ku aletaa sit yrittää..

Väsyy käsi tähän yhdellä kädellä kirjottamiseen niin lopettelen :)

HF <3 Eveliina päivää vajaa 6vk :)
 
Hiikka meillä ristiäiset 5.6 :) yritin kanssa saada 4.6 mutta täällä ei voi kesällä pitää kirkossa lauantaisin ristiäisiä :/ Oon kanssa ajatellu jos niihin pöytiin ei mitään laittais, mutta silti hirveesti stressaan että pitäskö kuitenkin laittaa :D mutta taitaapa jäädä laittamatta.
 
Täälä on vaavilla kiva rytmi. Valvotaan pitkälle yöhö... 12-01 aikoihi väännetään kakkaa, sen jälkeen ku on jo kerran vaippa vaihdettu yöksi... Sit ähelletään ilmavaivoja tai muuten valvotaan, välillä tankataan maitoa. Nukkuun päästään joskus 2 maissa, eilen meni liki 4 asti. Toivottavasti ei tänä yönä, kuuden maissa ois herätys että joudutaan yhdeksäksi neuvolaan. Aamuisin sit nukutaan, ylös noustaan 12 ja 1 välillä. Äitillä meinaa mennä yöllä hermot...yrittää pitää vaavi hiljasena jotta ukko saa nukutuksi.
 
Orion- Mä niin ymmärrän sua! Meillä on myös illan kukkuja ja aamun nukkuja mikä olis muuten ihan ok mut äippä nousee viimeistään kasilta eikä saa sit enää unta. Viime yö nukuttiin taas sohvalla ku isi alotti työt että se sais edes vähän nukuttua. Saa nähä kauan kestää meijän hermot =)

HF- Onko sulle sanottu kauan pitäis sektion jälkeen odotella? Meillä oli kanssa vaikeeta tulla raskaaks tän ekan kanssa. Tekis mieli alottaa seuraavan kokeileminen heti ettei tulis monen vuoden ikäeroa jos taas 3 vuotta menee yrittäessä...

Muuten meillä menee hyvin. Nappula on valpas ja tissikin maistuu paremmin ku pullo. Vielä yritetään välillä lisämaitoa antaa kun tuntuu ettei aina rinnalta tarpeekseen saa. Ei vaan pikku nääkkä haluais pulloa enää syödä.

Ai nii en tainu kertoa että käytiin viime viikolla neuvolassa ja nappula oli kasvanu n. 400g sairaalan lähtöpainoon lisää ja n. 3 cm pituutta YHDEKSÄSSÄ päivässä!!! Vähän epäilyttää toi pituuskasvu mutta paino on ainakin lisääntyny =)

Päivät tuntuu menevän siivillä, en saa mitään aikasiks. Ristiäiset edelleen järjestämättä.. Paikka puuttuu kun meille ei kotiin mahdu koko perhe. Kolme viikkoa olis vielä aikaa mut paniikki alkaa jo iskemään. Miten sitä onkin näin saamaton nykyään, huoh!

Netsuli ja Nappula 2 vkoa ja 2 päivää
 
meillä olisi tänään neuvola, saas nähdä paljonko herralle pituutta on kuukaudessa tullut ja painoa 3viikossa :) Meillä onneksi yöt pääsääntösesti nukutaan, illalla alottaa tankkauksen seittemän aikaan ja syö pullosta pitkin iltaa yheksän aikaan sitten poika pistetään sänkyyn ja herää puolenyön aikaan syömään seuraava syöttö kolmelta (viime yönä neljältä,ennätys :) ) ja viiden kuuden aikaan vielä yks syöttö ja sitten lopullinen herätys puoli kasi ja sitten aamupäivä seurustellaan ja sit syödään ja käydään nukkuu :) on tuo lapsi vaan niin helppo <3 ja oon niin helpottunut että yöt nukutaan pääsääntösesti, ite en osais valvoo yöllä :( eilen oli kitinä ilta, sänkyyn kun vein niin nukahti samontein. Nyt on ruvennut haluamaan syliin koko aika, mutta myös välillä yksin olokin kelpaa. Oon ajatellut käydä ostaa sellasia koliikkipulloja kun tuntuu että noista tavallisista se maito tulee niin kauheeta vauhtia : /
 
Typyn 1kk mitat 4980g ja 56cm. Hyvin kasvaa. :) Kait sitä pulskistuu ku makeaa maitoa (vai kermaa :D ) lipittää tämän tästä. Kyllä tuo tissimaito maistuu pieninä määrinä äitille ja isilleki. :p Jos maidonkerääjästä saatu saalis on turhan pieni pakastettavaksi, ni jompikumpi sit hörppää sen ni ei hukkaankaan mene. :D

Kunnon hymyä (vastauksena) vielä odotellaan. Jotain sen tapasta on ollu, mut ei ihan kunnollista ja varmaa.
 
Moikka pitkästä aikaa!

Täällä neiti kasvanut myös kovasti, 4 viikossa pituutta tullut lisää 5cm ja painoa 1,4kg. Onneksi maitoa tulee hyvin ja pelkästäään siis rintamaidolla on menty koko ajan. Rytmit on vielä hakusessa. Yleensä neiti nukkuu alkuyöstä ja päivällä pidemmät pätkät ja muuten lyhyempiä. Ja usein pisin valvellaolojakso osuu aamuyöhön. Eilenkin tyttö simahti päivällä syliin vaikka kuinka yritin, et olis hetken ollut valveilla. Vatsavaivat edelleen vaivaa jonkin verran ja haittaa myös nukkumista. Haastavinta on nyt olleet illat, tyttö on väsynyt, mutta ei saa unta. Päivällä vaunuihin nukahtaa hyvin, mut illalla sänkyyn nukuttaminen on aivan mahdotonta. Illalla 2-3h menee tyttöä tyynytellessä, jumppapallo ja kantoliina on parhaimmat apukeinot. Lisää hyviä vinkkejä? Tutti on myös käytössä, unirätti on eilen otettu ja tänään aattelin kokeilla kapalointia.
Muuten oikeestaan kaikki on ok, mut nuo illat voisi olla kyllä rauhallisempia. Täällä odotellaan vielä ekaa hymyä.

Tässäpä tiivistettynä meidän kuulumiset.
Ihanaa vauva-arkea mammat:flower:
 
Netsuli, vuosi kuulemma pitäs pitää väliä. En kyllä aiemmin haluaiskaa toista et sinällää ei väliä :)

Meillä on ilta ja aamuvirkku vauva, 23 yleensä siis nukahtaa ja kolmen aikaa/jälkee syö tunnin ajan ja nukkuu 6-8 asti ja sitte pitää nousta ylös. Mä nukkusin kyl vielä siitä eteepäi mut Eveliina haluu nousta ylös. Sitte varmaa 11 on yleensä semmone et nukahtaa uuestaa, eile nukku 3,5h vaunuissa ku mun äite käytti sitä eka lenkillä et sain nukuttua ja sit parvekkeella. Mä en oo sitä parvekkeella saanu nukutettua ku ehkä 10min tms.. Täytyy kattoo jos tänää onnistuis kans vaunuissa nukkumine :)
 
Täällä taas yö nukuttiin hyvin :) öhinät ja möhinät vähteny jo nyt kun käytiin eilen ostaa tollanen ainun tuttipullo joka heruttaa hitaasti sitä maitoo, että pojuli joutuu ihan tekemään työtäkin sen eteen, täytyypä tänään käydä ostaa niitä lisää :) ja pullosta ei pääse ilmaa masuun. Ja eilinen ilta oli niin ihana, poika nukkua tuhis omassa sängyssään ja mies lähti koiran kanssa lenkille, ite katoin telkkua ja söin suklaata, voi sitä ihanaa rauhaa ja hiljaisuutta <3 Eilen käytiin pappia tapaamassa ja nyt tarviis enää ristiäisiin ostaa tarjottavat, kakku ja voileipäkakku on tilattu ja kukat samoten. Taidanpa lähtee aamupalalle, kun kohta taas saa lähtee kaupunkiin !
 
Täällä on myös yksi iltakukkujan äiti :wave: Pahimmat masuvaiva itkut alkaa yleensä tuossa klo 20-21 ja poika itkeskelee välillä torkkuen ja rauhoittuen sen 2-3 tuntia joten ei sentään onneksi täyttä huutoa monta tuntia. En ikinä ymmärrä miten koliikkivauvan vanhemmat jaksavat illasta toiseen. Päivisinkin mahaa huutelee, mutta selkeästi iltaisin enemmän. Yöunta sitten nukutaan melko tarkalleen 5 tuntia yössä. Siinä välissä syödään kerran ja nukahtaa joko heti tai valvoo 1-2 tuntia siinä välissä ähisten tai vähän itkien. Välillä toki torkahtaa syliin. Aamulla vaihdellen klo 7-9 nukahtaa ensimmäisille päiväunille ja nukkuu vaihdellen 30 min.-2 tuntia, koskaan ei tiedä. Isot lapset herää klo 7-8 joten omasta nukkumisesta ei tule oikein enää mitään kun pojan kanssa täällä alakerrassa olohuoneessa majaillaan. Välillä päivisin koitan nukkua mutta jännitän koko ajan milloin poika herää kun uniajan pituus vaihtelee niin paljon. Helpottaa kuitenkin ajatella, että kun ikää tulee kuukausi tai pari lisää ni alkaa varmasti jotain parempaa rytmiä löytyä.

Korviketta kun juo niin melko tarkalleen kolmen tunnin välein syö. Tutti on täällä se tissin korvike valitettavasti. Se vaan niin helposti putoaa aina suusta pois :kieh: Nyt kun olen kaksi lasta imettänyt ja yhden kanssa pullolla pelaillut alusta lähtien ni täytyy sanoa, että imettäminen on kyllä paljon helpompaa. Ainakin minun kohdallani näin. Tai sitten hämää se kun isommat eivät olleet näin maha vaivaisia. Oli vaan helppo työntää aina tissi suuhun ja siihen vauva rauhoittui. Korviketta ei voi olla vähän väliä tarjoamassa vaikka poika varmasti söisikin. Liika syöminen vaan lisäisi varmasti masukipuja.

Olikohan täällä ketään muuta jolla imetys ei syystä tai toisesta onnistunut ja pelkällä korvikkeella eteenpäin mennään? Mietin vaan, että miten uni- ja syömisrytmit muilla tässä tilanteessa menee?

Huomenna on se lääkärineuvola. Jokainen vauva kasvaa omaan tahtiinsa, mutta kiva kuulla miten kenelläkin on tullut noin kuukaudessa lisää painoa ja pituutta. Täällä sen ensimmäisen reilun viikon painonnousu takkusi, mutta nyt kyllä kivasti painoa tullut ihan käsituntumallakin.

Täällä kovasti odotellaan ensimmäistä hymyä ja seurustelua. Jotain alkeita kyllä jo näkyy =)

Syyslaulu ja ukkeli

Ja minulle voisi lisätä tuonne etusivulle, että KOLMAS lapsi . Miten ihmeessä tuon sinisen tai punaisen värin saa...
 
syyslaulu näin nopsaan kerron että meillä on nyt viikko menty korvikkeella pelkästään vaikka maitoa riittäisi mutta nuo peräpukamat vaivaa niin kovin että en pysty istumaan niin kauvaa hyvässä imetysasennossa kun poika sitä vaatisi ja taidetaanpa korvikkeella jatkaakkin tästä eteen päin niin helppoa ja ei oo masuvaivoja sen takia ja nukkuu paremmin tai sitten jos hommais kunnon rintapumpun ja pulloon aina omaa maitoo, ei tuo imetys vaan ole mun juttu. Kyllä meille vaan toi pullo on paras ratkasu !
 
Käytiin lääkärinneuvolassa. Kaikki kehityksessä hyvin. Kahdessa viikossa pituutta tullut +2cm ja painoa +4oog eli mitat nyt 56cm ja 4980g. Rota-rokotteen antaminen meni päin prinkkalaa eli neiti yrjös kaaressa kaiken ulos :headwall: Toivottavasti nyt joku hippu olis jäänyt tehoamaan. Oli kyllä perusteellisen näköinen tyhjentyminen. Vauva ilmoitti heti eka suullisella, että tää mitä mulle syötetään on pahaa. Pientä oikein puistatti. Kysyin terkalta maistuuko rokote miltää. Ei kuulema, mutta vauva oli eri mieltä.
Viime yö oli neidillä ihan oppikirjasta. Nukkumaan laitettiin 8.30. Eka kerran heräs syömään 1.40 ja toisen kerran 4.30. Seisemältä sitten noustiin aamupuuhiin. Kyllä oli virkeä äitikin aamulla =)
 
Hellou!

käytiin tänään neuvolassa (ikää 1 kk 1 pv), mitat 4395 g, 53,5 cm ja py 37 cm (lisää tullut syntymästä siis 500 g, 5 cm ja py 1,5 cm).

neiti väläytti tänään ensimmäise hymynsä <3 neuvolan tätille myös =) on myös kova höpöttelemään, ihanaa!!!

päätä kannattelee tosi hyvin, myös mahalla ollessaan aikas pitkään =)

meillä menee kaikki tosi hyvin, edelleenkään ei vatsavaivat oo vaivana vaikka d-vitamiiniakin menee jo 5 tippaa. välillä hieman kipristää masua, mutta jos on unessa niin ei ees herää siihe, vähän vain äheltää ja sit menee ohi.

neuvolan tätin kanssa tultiin siihen lopputulokseen, et multa se maito mikä on tullakseen ni tulee aikamoisella paineella, ja vauva sen sit ahmottaa, siks aina se pulautus sen 10 min syötön jälkeen :D ja tosiaan, eilen vauva oli syönyt vaan hetken ja irrotti otteen, ni maito oikeen suihkus tissistä :D rintamaidolla mennään aika pitkälle, eka ja toka syöttö ainakin. sit iltapäivällä saattaa olla lisämaidon tarve ja illalla tankkaa ihan reilustikin lisää pullosta. yöllä annan pelkästään pullosta.

tosi hyvä rytmi alkaa olee vauvalla. eilen meni sänkyyn vähä vaille kasi illalla oltuaan hereillä noin viidestä saakka. lopulta nukahti puol ysi niin et makoiltiin vierekkäin ja hän haki "itekseen" unen. ekan kerran heräs syömään 2.30 ja nukahti heti, aamulla hereille seiskalta. kasilta oli jo taas unilla ja nukkui kun mentiin neuvolaan ysiks. päivällä valvoo / nukkuu parin tunnin jaksoissa. pari tuntii hereillä, pari kolme tuntii unta =)

kakka tulee kerran päivässä / kahdessa ja sitten sitä tuleekin, eilen ekaa kertaa meni vaatteetkin sotkuun kun tuli reilumpi satsi kerralla....

jänskättää jo ristiäiset, saa alkaa kutsuu vauvaa omalla nimellään :) vielä ei viitsi ainakaan kotona lasten kuullen, en halua et he sen paljastavat sukulaisille :D

mun iän voi vaihtaa etusivulle, eilen tuli 28 täyteen
 
Jee, parina yönä ollaan päästy jo puol 1 nukkuun! =) Viime yönä nukku johonki puol 7 asti, kerran söi puol 4 aikaan puolinukuksissa. Tuli vaan sit liika pitkä väli vaipanvaihdossa, ku herättyään teki kunnon kurat ja ylihän ne tuli. Ne ku siivottiin ja vielä syötiin ni päästiin taas 8 maissa vielä nukkumaan, välillä ähellystä ja syöntiä ja kunnolla ylös noustiin tos 12 jälkeen vasta. :)

Kakkaa on edelleenki joka vaipassa, paitsi eilen illalla oli yks poikkeus. Nyt tekee taas...pääsen taas kohta vaipanvaihtoon. :D

Eilen sain ekan ihan varman hymyn! Kun jotai lepertelin siinä ja näytin kieltä. :D

Nimiäisiä ei viime viikonloppuna pidettykään vaikka oli aikomus, pidetään nyt lauantaina sitte.
 
Täällä on taas hyvin nukuttu yö :) 15 yli yheksän poika nukahti sänkyynsä ja ja eka syöttö oli kahelta, seuraava neljältä ja sitten puoli seittemältä ja vielä nukuttiin kaheksaan asti :) Pelkäsin kyllä että tulee valvomis yö kun herra nukkui melkeen koko eilisen päivän, taitaa nuo uudet pullot vaikuttaa siihen että tulee pitempiä unia :) meillä vaihetaan yöllä ainakin yhden syötön yhteydessä vaippa ! ja täällä kanssa kunnon sinappilinko toi pojuli, kakkaa tulee ja paljon :D ei tosin joka vaippaan mutta sillon kun tulee niin ne on isoja satseja ja tulee päivässä muutamia kertoja ! Täällä kanssa odotellaan ristiäisiä että saa poikaa kutsua nimellä :) Taidan lähtee poikaa herättelee syömään että pääsen hiuksien värjyyseen :D hyvää päivää kaikille mammoille.
 
nippiäinen: Onpa parantunu sulla hyvin :). Mulla oli jo toistakin tulehduksen alkua, mutta aloin joka vessareissun jälkeen käyttämään bepanthenia haavaan. Reilu kuukausi tuohon parenemiseen sitten lopen meni .. Luulen kyllä, et kaikki johtu siitä, ettei mulla nämä "sulavat tikit" sitten sulaneetkaan vaan kaikki seitsemän puskivat pois.

Meillä on kans neitillä ihan selvä rytmi. 1-2 kertaa herää yöllä syömään ja nukahtaa samantien uudestaan. Päivällä nukkuu yhdet n 4h päikkärit ulkona + kahet tunnin mittaset sisällä. Pikkutorkkuja ottaa joskus sylissä. Jos pitemmät unet ulkona jää väliin, on illalla "kauheat" iltaitkut (n. 20min putkeen eikä mikään auta).

1kk neuvolassa syntymäpainoon tullu lisää +300g (sairaalasta lähtöön +500g) ja pituutta 4cm.
Tyttö on tosi sosiaalinen ja utelias :). Tykkää olla sitterissä ja maassa. Mahallaan kannattelee reippaasti päätä pitkiäki aikoja. Kovasti nauraa ja juttelee ja kiljahtelee, mikä äitiä ilostuttaa:heart:

Laiskuutta meilläkin ilmassa. Mitään ei saa aikaseksi ja aamutkin venyy minulla kahteentoista :p.
HappyFeet minäkin täysimetän ja menkat alkoi reilu 5vk synnytyksestä.. Luulin ja toivoin, että oisin saanu niistä vielä olla erossa. Näköjään eivät ainakaan tälläkertaa kuitenkaan ole niin kipeät kuin ennen raskautta, jolloin söin kuurina vahvaa kipulääkettä menkkojen aikaan. Nyt en oo tarvinnu ollenkaan enkä sitä samaa edes imettäessä saisi vetää.

Iskä tuolla huutelee "missä vauvan ö-ä?" Tarkoittaa kuulemma tuttia :LOL:

Onko muut suunnitelleet vauvauintiin lähtemistä? Mua kiinnostais.. Onko se 3kk raja millon voi alottaa?

Valjakka ja R-L kohta 6vk
 
Hei! Liittyisin mukaan!

Elikkäs Pirpana, poika syntyi 27.4. , 3680g, 51,2cm, py 34,5cm ja toinen lapsi.

Lueskelin tuolla odotus puolella välillä ahkerastikkin mutten koskaan saanut kirjoitettua (aina oli mukamas kiire esikoisen kanssa, mutta nyt kahden lapsen äitinä yhden kanssa oleminen on aika leppoisaa :) )

Pohjois-pohjanmaalla asustellaan ja esikois tyttö on nyt puolen toista vuoden ikäinen. Mies on viikot reissuhommissa, joten saan elää "yksinhuoltaja" elämään. ei tarvitse valitella tekemisen puutetta :)

Mutta tämä tälläkertaa, vauveli tuolla huutelee. Hän on oikea seuramies <3
 
Täältä lähdetään vauvauintiin!! 3kk ja 5 kiloa niin saa aloittaa... Täällä uusi ryhmä vaan alkaa vasta elokuun puolessa välissä, jolloin meillä ikää jo 4½kk, mutta onneksi voi vielä silloinkin aloittaa!! :)
 
Täälläkin taas neuvolassa tänään käyty, tosin ollaan käyty joka viikko syntymästä lähtien kun tuota tytön painoa seuraillaan. Pituutta nyt kuukauden ikäisenä 57cm :O ja painoa 4,5kg. Alakäyrällä mennään kun tuota pituutta on tullut noin paljon. Taitaa tulla tytöstä koripalloilija...;)

Syyslaulu meillä mennään osittain korvikkeella ja osiitain rintamaidolla siten, että yöllä ne kaks vakkariherätystä n.1-3 aikaan ja toinen 5-6 aikaan (viime yönä eka tosin vasta puol viis, voi sitä onnea kun tuli itse nukuttua yhdestätoista sinne asti heräämättä!!:D) mennään korvikkeella pullosta (saatan antaa ensi itkuuun hetken tissiä) ja sitten päivällä yritän antaa korviketta n. 3 tunnin välein imetysapulaitteella, eli pullosta, josta menee pienent letkut rinnanpäihin. Eli käytännössä mennään täysin korvikkeella, mutta kyllähän sieltä aina jotain menee myös rinnastakin. Aamulla pitkien unien jälkeen voi mnenä tiheämminkin kuin 3 tunnin välein ja sitten taas illalla saattaa olla että tankataan myös useammin. Nuo lisäsyötöt menee yleensä pullosta kun en jaksa ruveta letkuja kokoajan virittämään. Välillä on tosi hölmö olo niiden letkujen kanssa ja miettii että onkohan tässä mitään järkeä, mut jotenkin mulle on tosi tärkeetä, että mä pystyn edes näin "imettämään". Ja kyllä siitä jotain apua on omaan maidontuotantoon ollut, sillä nyt kun on ollut muutama pidempi väli pelkällä pullolla, on mun rinnat yhtäkkiä pamahtu ihan täyteen ja koviks kun tennispallot. Ja siis mullahan on ongelma, ettei mulla tuu tarpeeks maitoa. Tämmöisellä meidän omalla "systeemillä" siis mennään päivä kerrallaan ja jo pikkuisen paremmilla mielin, vaikka tää vähän vaikea asia on mulle edelleen...

Meilläkin ollut vähän ilmavaivoja, oon antanu Cuplatonia ja Gefilus D-tipat käytössä. Välillä vääntelehtii niitä aika paljonkin ja eilen keskeytyi ruokailukin kun niin väänsi masussa. Nyt taas vähän parempi ja aika pitkiä tyytyväisiä seurusteluhetkiäkin jo löytyy. Ja jotain hymyntapaistakin on tässä nyt viikonlopusta lähtien yritetty. =)

Jaahas, pitää ruveta laittamaan pikkuista nukkumaan...
 
Heippa,

Meillä on ihana poikanen kyllä myös. Ei kai kukaan muuta esikoisestaan osaa sanoakaan? Mutta kuten jo sairaalassa huomasimme, meidän poikamme on varsin temperamenttinen ja omapäinen. Jos ruokaa ei tule sekunnissa ekasta ininästä, alkaa järjetön sumutorvi-huuto. Lapsi ei huuda mitä sattuu, vaan usein miten ruokaa vain. Lisäksi hän on melkoinen sylivauva. Haluaisi vain nukkua sylissä, mikään muu ei kelpaa tai tulee jälleen tuttu sumutorvi-huuto. Jos yritän siirtää poikaa sylistä hänen nukahdettuaan, menee omassa sängyssä n. 5-10 minuuttia ja alkaa taas huuto.

En oikein tiedä mitä tuolle unijutulle voisi tehdä. Yöt voi tottakai nukkua vieressämme, on helpompaa kaikille kun imetän. Mutta päivällä voisi ottaa päikkärit omassa pedissään, että olisin edes joskus vauvavapaa liikkumaan... :) Onko mitään vinkkejä millä tään saisi onnistumaan? Toisaalta, mietin että miksi kolme viikkoisen pikku tuhisijan pitäisi nukkua edes muualla kuin sylissä. Hänhän on vasta tullut tähän isoon, kylmään pelottavaan maailmaan?

Imetys sujuu kohtuullisesti, mutta omat ongelmansa on. Vasemman tisun kanssa kaikki oikein mallikkaasti. Oikea temppuilee. Nänni on niin pieni, että poika saanut siitä otetta, jote käytettiin nää viikot rintakumia ja homma sujui. Sen puljaamisen kanssa halusin kuitenkin eroon ja tällä viikolla se sitten onnistui. Poika oppi syömään myös oikeaa tissiä ilman rintakumia. Mutta sitten tissi hajosi ja mitkään Lansonih rasvat eivät auta. Niin kipeetä tekee, että oli palattava taas takaisin rintakumiin. Harmittaa.

Aluksi maitoa tuli suihkuamalla, joten keräsin sitä talteen. Sain pakkaseen joitakin annoksia. Nyt maidontulo on tasoittunut ja extraa ei oikein tule. Pumppaamallakaan ei saa kuin 50 milliä kerrallaan maksimissaan. Toisaalta välillä poika on tissillä ja imee lähemmäs 2 tuntia ja silti huutaa ja hamuaa tissiä, mutta ei suostu enää syömään. Ikään kuin ois loppunut voimat imeä, mutta vielä ois nälkä. Tai sitten hän haluaa vaan imeä, olla lähellä mutta ei syödä... Mistä sen nyt sitten tietää? Tuttia on opeteltu, mutta se tuntuu kelpaavan pojalle vain autossa. Hassua. On sitten annettu pakkasesta noita mun extramaitoja pullosta ja se sujuu ihan ok. Yritetään pitää rajaa, että vaan 1 kerta päivässä pullosta ettei sekoita liikaa imetystä.

Nyt noi omat maidot meinaa loppua, ja luulen että joudutaan siirtymään korvikkeeseen. Onko teillä kokemuksia? Jos antaa korviketta pullosta jo kolme-neljä viikkoiselle kerran-pari päivässä, niin sotkeeko se imetystä? En haluaisi lopettaa imetystä kun maitoa kuitenkin tulee ainakin melkein kokonaan lapsen tarpeiksi ja se on tuolla liikkuessa niin helppoa. Ja öisin myös.

Muuten kaikki sujuu mainiosti enkä voi valittaa. Poika nukkuu yöllä aina yhden pidemmän 4 h pätkän ja muuten herää sit syömään 2 h välein. Ihan ok rytmi. Sängystä päästään tosin ylös yleensä vasta 10-11 välillä, mutta mitäs sen on väliä, missä me nuokutaan ja tissitellään aamut, sängyssä vai sohvalla? Poika ei yleensä jaksa "seurustella" ja olla hereillä kuin ehkä tunnin tai kaksi, kahdessa jaksossa päiväsaikaan. Niin ja toki sit aina jonkun tovin siinä syödessään, mutta siihenkin sit aina ennen pitkää nukahtaa... Mitä ootte mieltä, miten teillä kolme viikkoiset on jaksaneet seurustella ja olla hereillä?

Santtu ja Herra Huu 3 vko + 1 pvä
 
Ihanasti ajateltu Santtu!! "Toisaalta, mietin että miksi kolme viikkoisen pikku tuhisijan pitäisi nukkua edes muualla kuin sylissä. Hänhän on vasta tullut tähän isoon, kylmään pelottavaan maailmaan?"
Onhan se helpompaa ja äidin kannalta tarpeellistakin olla välillä "vauvavapaa", mutta on se syli se paikka, missä pienen vauvan pitää saada olla<3.
Kokeile kantoliinaa/-reppua? Meillä todettu hyväksi babybjörnin kantoreppu (ostin kirpparilta 8e :D), vaikka tyttö kyllä suostuu nukkumaan itsekseenkin.

Kuulostaa ihan samalta tuo hereilläolo/rytmi teillä mitä meillä reilu pari viikkoa sitten. Eikä se siitä paljon ole muuttunut, tissille ei enää nukaha päivisin niin usein ja hereilläolojaksot ovat pidentyneet jolloin on tullu ihan selkeät päiväunet vähintään 3 kertaa päivässä..
 

Yhteistyössä