Yritän muistaa mitä kaikkea minun pitikään kommentoida
Uusille tervetuloa ja ongelmien kanssa taisteleville voimia!
Joku kertoi ettei jaksa istua syöttämässä niin pitkään että lapsi olisi kylläinen: Minä syötän suurimmaksi osaksi makuultaan, navat vastakkain ja olen huomannut että tässä asennossa rinnatkin tyhjenevät paremmin, eikä rasita paikkoja kun tukee itsensä ja vauvan tyynyillä. Voi olla ihan rentona ja usein nukahdankin imettäessä. Istuallaan tuntuu että vauva lopettaa imemisen aikaisemminja rinnat jäävät täydemmiksi.
Kantoliina on täälläkin hommattu kun pieni on kova kitisemään enkä oikein pysty edes kotitöitä tekemään ilman että pieni säestää niitä sitteristä yms. Käytettynä hommasin ja mukana tuli kuvalliset ohjeet ja netistäkinolen yrittänyt ymmärtää ohjeita
Mutta kuitenkin tuntuu että lapsi on
väärässä asennossa liinassa???? Käytössä ilmeisesti "kietaisuristi II -kehto" mutta tuntuu että vauva on liian V-asennossa?? ja pystyasentoon sidonnassa tuntui että jalkaterät jää väärään asentoon? ARGH! Joku vois tulla neuvomaan kädestä pitäen ettei ressukalla mene paikat vialle... Nukahtaa kyllä heti tuohon kehto sidontaan mutta nukkuu suht lyhyen aikaa siinä. Ja
kuuma tulee niin pienelle kuin äidillekin
Neiti on
kova kitisemään mutta onneksi ei huuda suoraa huutoa....
Mahavaivoja jonkin verran. Usein alkaa äheltämään, vispaamaan käsiä ja vääntelehtimään ennenkuin kakka tulee eli kauhea touhotus kakan takia. (Saattaa tehdä tätä myös rinnalla) Sitten rentoutuu ja helpottaa kun saa turautettua kakan ilmojen kera pihalle. Mikään hytkytys tai jumppa ei ole auttanut tuohon kakka hommaan.
Jokin verran on auttanut RELA-tipat ja se (ehkä) että imetän samasta rinnasta useamman kerran peräkkäin (tulisi sitä parempaa takamaitoa...) Tästä luin jostain imetyssivustolta. Olen kyllä huomannut että jos olen antanut vuorotellen rintoja eli sitä "vetisempää" maitoa, sen takia että rinnat ovat olleet niin täynnä, niin kakka on muuttunut vihreäksi ja enemmän äkistelee sitä.
Ulkona nukkuu tosi hyvin... liiankin kun kerkeää rinnat täyttyä ihan pinkeiksi. sisällä nukkuu noin tunnin unia ulkona jopa 3!!! Yöllä pisin pätkä on tainnut olla 2 tuntia.
Enemmän on alkanut neiti olla hereillä ja katselee ympärilleen. Hymyjäkin on tullut ja eilen illalla yritti jutella isälle
Isä piti sylissä ja suhisteli ilmeisesti ihmeellisiä ääniä niin selvästi yritti "sanoa" jotain guun tapaista :heart:
Niin joo, ja
tutti ei kelpaa edelleenkään olisi hyvä kun neidillä on kovat imemis halut ja äiti joutuu toimimaan tuttina välillä. Se huonopuoli siinä että vauva vain imee rintaa vaikka maha on täynnä ja sitten pulautellaan ja turhaudutaan tissiin kun se ei "sammu" ja huutohan siitä tulee... :/
Pulauttelusta meilläkin pulautellaan juuri sen takia että maha on liian täynnä ja olisikohan se mahaportti vielä kehittymätön kun asiaa auttaa paljon kun syötön jälkeen pitää pystyasennossa pitkään. Jos laittaa röyhtäisyn jälkeen tasaiselle niin kohta valuu pitkin poskia ja pari kertaa tullut maito nenästäkin!!! Eli syötön jälkeen sylissä, sitterissä tai tyynyillä tuettuna pystympään auttaa.
Siirtäminen ... joku tuskaili sitä että kun nukahtaa rinnalle ja yrittää siirtää omaan sänkyyn niin herää.. Meillä vauvan alla pieni viltti syötön aikana jolla sitten nostan omaan sänkyyn. Lämpö pysyy viltissä ja viltti tuntuu tutulta niin ei herää siirtoon.
Neidillä on sitten kielessä s
ammasta Puolukkaa ja sitruunaa olen puristanut lusikalle ja syöttänyt. On kuulkaas ollu näkemisen arvoiset ilmeet
Samoja aineita olen hieronut myös rinnanpäihin koska kuulemma sammas voi olla myös rinnoissa. Ja kun nännit olivat välillä todella hellät ja kipeät vaikkei minkäänlaisia haavoja näkynytkään. Syöttöjen pitkittyessä alkoi nännissä tuntua toooosi ilkeälle kun meni niin helläksi. Sitruuna auttoi ja
nyt ei rinnat ole enää kipeät. Seuraava neuvola onkin meillä lääkärineuvola ja siellä kuulemma katsovat kielen ja antavat reseptin lääkkeeseen jota hierotaan kieleen jos on tarvis.
ja juu,
maidon pumppaamisesta. Kun imetin vanhempia lapsia saatoin pumpata jopa pullollisen maitoa pakkaseen, nyt en saa pumpulla tulemaan kuin vaivaiset 20ml??? Että näin ne asiat muuttuu vaikka vehkeet on samat
Jahas, olikohan tässä kaikki????
Pomm ja neiti tasan 5vk