<3 Huhtikuiset 2011 <3

minki ja netsuli onnittelut =)

täällä vauva nyt 2 viikkoa ja 3 päivää. imetys on lähteny erittäin hyvin käyntiin, lisämaitoa annan vaan iltatankkauksen aikaa ja yöllä pelkästään pullosta, nukutaankin sitten tosi hyvin. viime yönä kävi nukkumaan 23.15 ja heräsin ensimmäisen kerran vasta 4.30. kivakiva!

vauva kyllä sitten tankkaakin useammin kun on pelkästään imetyksellä päivät, mutta on kyllä hienoa, että oma maito riittää. saattaa parikin tuntia syödä/torkkua, ennen kuin sitten nukahtaa kunnolla muutamaksi tunniksi. rytmikin menee tosi kivasti, aamulla herätään joskus seiskan aikaan ja sit syö siihen asti kun lähdetään viemään keskimmäistä tarhalle puoli yhdeksän aikaan. nukkuu vaunuissa tosi hyvin. illalla taas nukkuu just silloin kun touhuillaan muiden lasten iltahommia, ja herää kun muut ovat sängyssä. sitten iltatankkaus ja unille. toivottavasti pysyiskin tällaisena, tuntuu jotenkin tosi helpolta =)

ainut issue imettämisessä on vielä se, et jos nukkuu vähääkään pidempään, ja herää toooosi nälkäisenä, niin ei ota tissiä (=rintakumi) suuhun, vaan hermoilee ja hätäilee, eikä imettäminen heti suju. annan sit pullosta pikkasen maitoa, ja sit rinnalle, niin sitten sujuu =)

itsekseen vauva viihtyy tosi hyvin. kuitenkin kun olen yksin lasten kanssa, tarvitsee noita kotihommiakin joskus tehdä ja vauva nukahtaakin sitteriin helposti. syötön / seurustelun jälkeen siirrän sitteriin / sohvalle ennen kuin on unessa, ja siihen sitten nukahtaa. tutin kanssa tai ilman. tutti on kyllä loistava keksintö, ainakin täällä sille kyllä on tarvetta, sillä vauvan suu käy koko ajan :D muutenkin hereillä ollessa vauva viihtyy itekseen, eilen kun kävin suihkussa ja vauva oli eteisessä sitterissä kylppärin oven edessä, vauva tuijotteli varmaan jonkun vartin eteisen lamppuja tyytyväisenä.

nukutaan yöt vauvan kanssa vierekkäin mun sängyssä, ja sinne kannan kun huomaan et alkaa väsyttämään. on siis vielä hereillä kun sänkyyn kannan ja sinne nukahtaa niin että minäkin menen samaan aikaan nukkumaan.

on juurikin se rauhallinen vauva mikä oli masussakin, kaikki vaipan vaihdot, pyllyn pesut, pukemiset tms. on ihan rauhakseen ja katselee ja kuuntelee. mahtavaa =)

jonkin verran on vatsavaivoja, ollaan otettu cuplaton käyttöön. kanniskella ei tarvitse, syli riittää jos vatsassa kiertää.

otettiin d-vitamiinitipat käyttöön, d-tipat. mennään yhdellä tipalla nyt, mutta en oo huomannnu ainakaan vielä eroa. siis että ne aiheuttais vatsavaivoja. katotaan mitä sit, kun nostaa annostusta.

ollaan vaavan kanssa molemmat lenssussa, toinen on kyllä niin reppana, kun nenu vaan rohisee. nenä-frida (vai mikä se on?) oli apteekista loppu, ja kuulemma myös tukkuliikkeestä. meillä on sittn niistäjä ja keittosuolaliuos käytössä. toivottavasti menis pian ohi!

sydänsydän tsemppiä arkeen vaavojen kanssa, varmaan riittää tekemistä ja hulinaa.

oon kyllä niin onnellinen pikkuisesta :heart: (ja muistakin lapsista tietenkin :heart: )

Hiikka ja tytteli 2 viikkoa 3 päivää
 
Pojan kuulossa ei ollut mitään vikaa :) <3
Hiikka kuulostaa tosi tutulta lapselta, meillä kanssa tosi rauhallinen ja viihtyy yksin. Ainut asia mistä itkua tulee on turvakaukaloon laitto kun vyöt joutuu olemaan niin kireellä ja käsiä pitää vääntää sinne vöiden alle, mutta muuten on hyvin rauhallinen poika jos vaan masu on täynnä :) Täällä kanssa oli parinä päivänä masu vaivoja ja samana päivänä piti vielä D-tipat alottaa, mutta onneks niistä ei mitään ainakaan vielä ole tullut, tosin otettiin suosiolla alusta asti D-tippojen kanssa gefiluksen maitohappobakteerit jotka tuntuu auttavan hyvin :) Viime yönä herra kyllä oli tosi nälkänen, söi yli tunnin rinnalla ja vielä 120ml korviketta :O Koira kovana vauvanhoito apuna. Onko täällä muita joilla on koira, onko mitään kikkoja nytten miten saisi karvat vauvanvaatteista sun muista tarvikkeista helposti pois, vihaan tätä karvanlähtö aikaa :/ nyt kävi kutsu sitteristä :D
 
Minki ja Netsuli Paljon onnea tyttärien syntymästä :flower:
Valvomisesta ja nukkumisesta Meillä vauva nukahtaaa yöunille puoli yhdeksän ja puoli kymmenen välillä. Yön aikana tankkaa kahden, kolmen tunnin välein, aamuyöstä voi syädä tunninkin välein. Mut tiuha syöminen ei haittaa, kun ne on sellaisia 10 min syökäsyjä. Toissayönä nukkui pisimmän pätkänsä, viisi tuntia. Olin ihan ihmeissään. Yöllä noin kolmen-neljän aikaan on yleensä valvomispätkä, mutta syliinkään ei yleensä tarvii ottaa. Ähisee ja syö käsiään sen ajan ja ite torkuskelen. Aamulla noustaan seitsemän-kehdeksan aikaan aamupesuille. Aamupäivällä nukkuu useimmiten kolmen tunnin päikkärit. Valvoo vain lyhyitä aikoja: puolta tuntia, tuntia, puoltatoista. iltapäivisin ja iltaisin torkkuu lyhyitä pätkiä ja valvoo lyhyesti välillä. Kantoliinassa tykkää kyllä nukkua iltapäivisinkin pitkään. Vaunuissa ei viihdy. En tiiä onko syynä se, etten osaa pukea sinne sopivasti vai eikö muuten vain tykkää. Harmittaa kun en voi tehdä haaveilemiani pitkiä vaunulenkkejä.
Pulauttelusta Nyt on muutaman päivänä tullut kerran päivässä superyrjöt. Vauvalla menee ilme kummaksi ja sitten lentää ihan karmeet määrät paksua puklua joka haiseekin voimakkaamme kuin pikku pulautukset. Mistähän lie johtuu. Muuten tulee vain sellaisia pikkupikku pukluja.
Neitokainen on tänään 1kk =) Merkkipäivä siis. Nopeasti on eka kuukausi hurahtanut.
 
Eka kunnon hymy!
Tähän asti poikanen on nauranut leveästi aina vain n. 2min nukahtamisestaan, mutta tänään nauroi mulle ihan päin naamaa ihan hereillä kun lirkuttelin ja irvistelin :heart:
Neuvolatäti merkkas viimeks jo sosiaalisen hymyn, mutta nyt tuo oli kyllä kunnon hekotus.

Pojalle maistuu tuo tissi niin hyvin että samanmoinen pulla siitä tulee kuin broidistaankin. Sama paino puoli vuotiaana ja 1,5-vuotiaana, mikäli vauhtia piisaa yhtä paljon. Neuvolan täditkin muisti jo ennestään että mun tisseistä tulee kermaa. Painoa on taas kertynyt niin että joudun vaihtamaan isompiin vaippakuoriin ja 62-koon housuihin kun 56 on vyötäröltä liian kireitä... :D

Iltatankkausta harrastetaan meilläkin. Ihan hyvä niin jaksaa yöllä nukkua. Illalla jos poika rääkäisee kun oon suihkusta tulossa, alkaa hillitön heruminen niin että lattia on aivan maidossa vaikka yritän välttyä ympärisuihkimiselta. Tällä kertaa ei luojan kiitos valu toisesta niin paljoa kun imettää toisesta. Esikoisen kanssa saattoi maidonkerääjä tulvia ylikin. Hankaloitti kauheasti missään julkisesti imettämistä. Piti sulloa vähintäänkin harso paidan sisään välttyäkseen ikävän näköisiltä länteiltä. Tällä kertaa riittää jopa tavalliset liivinsuojat. Viimeks piti pitää aina sellaisia supersuihkutissisten kestosuojia mitä tilasin jostakin nettikaupasta.

Noh, nyt äkkiä imuroimaan ja suihkuun jos pikkuherra sallii nukkua hetken...
 
Hei naiset,

Meille syntyi pieni poika 5.5. aamuyöllä. Strategiset mitat 3520 g ja 49 cm.

Synnytys meni suunnitellulla käynnistyksellä ja huhtikuun helmeä emme siis saaneetkaan. Jatkan kirjoittelua kuitenkin tässä joukossa, tämän kanssa kun on odotettukin. :)

Pääsimme kotiin äitienpäivänä ja nyt on opeteltu vauva-arkea. Mulla on ollut kehon kanssa toipumista ja siksi en ole tännekään aiemmin päivittänyt mitään. Kaikki "extra-aika" on vain nukuttu ja ihmetelty oloa sekä eloa. Synnytys oli tosi pitkä ja rankka, mutta mitään dramaattista siinä ei tapahtunut. Eppari tehtiin, mutta ei onneksi isoa. Traumoja ei tullut, mutta ihan äkkiä en aio olla salissa uudelleen. Mutta toivottavasti joskus vielä. :)

Pikku poikanen on NIIIIN suloinen ja siloinen nappisilmä. Voisin tuijotella häntä loputtomiin. Luen tään palstan viestit (jotka siis lukematta nyt) jossain välissä ja kirjoittelen lisää sitten.

Nyt suuria halauksia kaikille vauva-arkeen ja terkkuja meidänkin uudelta perheeltä! <3

Santtu ja katkarapupoika 8 päivää
 
Viiva Kiva että jumppapallovinkistä oli apua, itse siis tosiaan siihen todella kiintynyt! Yöllä syötön jälkeen hetkeksi hiljalleen pompottelen, sitten kävelen hetken ja jos inahduksia ei enää kuulu lasken vaavin takaisin nukkumaan. Toimii! :) Ja siis päivällä myös pompottelen kun neiti kitisee. Nyt tosin tyytyväiset hetket selvästi pidentyneet ja tykkää jo olla sitterissä yksinään vähän pidempiäkin aikoja!

Täällä otettiin käyttöön Gefiluksen D-tipat ja ainakaan vielä en ole huomannut, että olisivat aiheuttaneet ylimääräisiä vatsanväänteitä!

Meillä kävi neuvolatäti eilen kotikäynnillä ja paino oli noussut ihan hyvin, nyt 2,5 viikkoisena 3810g, syntymäpaino 3634g ja kotiutumispaino 3340g, laskua oli tulloin 8%. Sain vinkkejä imettämiseen ja uudet ohjeet korvikkeen määrään, jota siis on nostettava koska multa ei yksinkertaisesti tule juuri mitään. Ongelmahan on ollut että vaavi ei viihdy rinnalla ja rupeaa helposti raivoamaan muutaman imun jälkeen. No, eilen jaksoi imeä ainakin 10-15 min ja tuntui että imi tissit tyhjiksi. Oltiin otettu vaavilta paino ennen imetystä ja sitten otettiin imetyksen jälkeen, niin kovan työn tulos oli vaivaiset parikymmentä grammaa. Eli maitoa ei siis vain ole eikä tule. Tuon 20 ml olen vain pystynyt saamaan pumppaamallakin. Mutta nyt siis isommalla korvikemäärällä tyttö selvästi tyytyväisempi! Eihän tämä nyt ollut se mitä olisin halunnut, mutta ainakin tyttö siis on rauhallisempi ja tyytyväisempi, niin se auttaa myös äitiä jaksamaan! Lisäksi jaettiin isän kanssa selvemmin yöheräämiset, joten kummatkin saisivat enemmän lepoa. Äidillä ainakin siis nyt selvästi parempi fiilis!

Kamalan tuulinen päivä tänään, mutta ulos on silti yritettävä lähteä! Mitenkäs muilla oman painon kanssa? Mulla 9kg lähtenyt ihan itsestään, mutta tuntuu että loppujen kanssa saan kyllä tehdä töitäkin. Toiset mokomat siis karistettavana. No, synnytyksestä siis "vasta" 2,5 viikkoa, joten kai siitä voi vielä jotain lähteä vielä luonnollisestikin.

Maidontuoksuista vauva-arkea toivottelee lintunen
 
Heippa ja onnea kaikille!
Mä en oo tainnu 2+ puolelle kirjottaa (enkä hirveesti lukenukaan) sen jälkeen kun toi fb-ryhmä laitettiin pystyyn, siellä on tullut käytyä päivittäin.
Meille syntyi käynnistelyn (16.4. menin osastolle) jälkeen 18.4. rv 38+3 poika 2662g/45cm/pipo 32,cm, vauva vietti alkuun 5vrk valvontaosastolla sokeritipassa. Raskaus oli vaikea, jos joku muistaa mun taistelleen pahojen migreenieni kanssa. Rv 30 liitoskivut alkoi olemaan niin pahoja ettei edes 50m kävely onnistunut loppuaikoina ilman tuskaa.
Nyt olo alkaa paranemaan, kun synnytyksestä on reilu 3 viikkoa ja jaksaa ihan erilailla esikoisenkin kanssa touhuta.Meidän pojille tuli siis ikäeroa viikkoa vajaa vuosi, joten hulinaa riittää :D
 
Lisäänkö rocketin listaan?

Menin helvetti sentään googlamaan mikä on nelisormipoimu kun pojan lääkäripapereissa oli eikä kukaan lastenosastolla mitään siitä sanonut eikä neuvolatäti tiennyt. Olisin mielummin ollut tietämättä :(
Nyt on vielä viikonloppu, eikä ketään keltä kysyä mihin kaikkiin kromosomivikoihin se voi liittyä. Isälläänkin on, toisessa kädessä selkeä, toisessa melkein suora ja hän tuskin poikkeaa mitenkään, mutta perkele ku ärsyttää ettei ne lääkärit sano mitään, kirjottaa vaan. Downia tuolla tuskin on. Se nyt olis selvinnyt jo sairaalassa. Tosi jäntevä poika on kyllä, mutta mitä kaikkia kromosomivikoja edes on??? :(
 
Viimeksi muokattu:
Laitteletko lohis mutkin listaan? Vauva syntyi 1.5 rv 40+2. Pojan mitat 4695g, 56cm ja py 36cm.Neljäs lapsi ja sairaala NKL.Mun ikä 33v :D Kotiutumis paino oli 4430g ja 9vrk vanhana 4820g eli oikeen hyvin tissillä kasvaa :D
Viiva: kivat mitat oli sunkin vauvalla.Mä oon kauhuissani ajatellu minkä kokoinen tää olis ollu jossain viikolla 42 :O

NeliApina ja pallis 12vrk
 
Viimeksi muokattu:
santtu, rocket ja neliapina onnea vauvoista:flower:
Kotilohis ei tosiaan liikaa kannata alkaa metsästään tietoa, saat vaan enemmän huolta aikaan. kysyt neuvolasta kun arki koittaa. Itse kun työskentelen vaikeasti vammaisten kanssa niin helposti unohtaa että terveitäkin lapsia saadaan. tieto lisää tuskaa, kirjaimellisesti.
 
Kotilohis ei tosiaan liikaa kannata alkaa metsästään tietoa, saat vaan enemmän huolta aikaan. kysyt neuvolasta kun arki koittaa. Itse kun työskentelen vaikeasti vammaisten kanssa niin helposti unohtaa että terveitäkin lapsia saadaan. tieto lisää tuskaa, kirjaimellisesti.
Neuvolan täti ei tiennyt...siksi googlasin. Pitäis vaan jättää perjantai-sunnuntaigooglailut sikseen, et voi ainakin kysyä sitten joltakin. Vaikka siis tuskimpa tuossa sen kummempaa häiriötä lienee. Tähän asti ainakin on kehitys mennyt hurjaa vauhtia. Yritin ottaa kuvaa tuosta niin että on mahallaan kun punnertaa ylös, mutta ei se pysynyt kun tykkäs koko ajan kääntyä selälleen. Selältään menee kyljelleenkin jo ja kauan jaksaa pidellä päätään ylhäällä, joten ei tuota ainakaan veltoksi voi sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut kaikille vaavin saaneille! :flower:
Kotilohikäärme tuo googlailu ei aina ole kovin hyvästä. Kokemuksesta tiedän, että turhaa huolta siitä saa monesti. Kannattaa kysellä asiasta, vaikka oikein lääkäriltä jonkun käynnin yhteydessä.
NeliApina eipä ollut sunkaan pikkuinen niin kovin pieni. :whistle:
Meillä oli poitsu jo makrosomia vaavi, eikä sisko paljon tästä jäänyt. En tiedä mistä johtuu, koska sokrut aina ollut ok, eikä olla todellakaan mitään jättiläisiä miehen kanssa. Tosin olen itse ollut 5kg syntyessäni, liekö perinnöllistä? Mites teidän muiden lapsukaisten painot? Onko kaikki olleet suuria?
Meillä sujuu neitosen kanssa ihan hienosti. Edelleen puolen yön tienoilla nukkumaan kovan tankkauksen jälkeen. Unta riittää 4-5h pätkät, joiden välissä tietty syödään. Pitkät levolliset yöunet auttaa äitiä jaksamaan päivät hienosti. Toivottavasti tämä jatkuisi näin. =)
 
Kotilohikäärme tuo googlailu ei aina ole kovin hyvästä. Kokemuksesta tiedän, että turhaa huolta siitä saa monesti. Kannattaa kysellä asiasta, vaikka oikein lääkäriltä jonkun käynnin yhteydessä.
No en tiedä että tarviiko edes. Johan ton on lastenosastolla ja vuodeosastolla vähintäänkin viis lastenlääkäriä ja muutama opiskeleva nähnyt. Tuo neuvolan dementikkotäti tuskin asiaan mitään lisäarvoa tuo...
Jos tulee jotakin kehitysongelmaa niin saavat tehdä kromosomitestit. Joskus ne on tehty vakiona jos on tuommoinen räpylä, mutta ei enää. Ei hänellä ole mitään muita oireita tai muuta mikä liittyy noihin kromosomihäiriöihin, mitä nyt netistä löysin.

Korjaus: siis dementikkolääkäri...
 
Viimeksi muokattu:
Hellou mammat!

iltatankkauksesta: tää mein neiti vetää ihan älyttömät määrät sapuskaa illalla. eilenkin imetin varmaan 1,5 tuntia, ja sit veti vielä lisämaitoo kolmessa erässä. ensin 80 ml, sit 40 ml, ja vielä kerran 40 ml. nukkumaan kävi n. 22.45 ja ekan kerran heräs kolmelta. joi VAAN 40 ml ja tipahti heti. sit heräs viideltä, veti 40 ml ja tipahti heti. loppuyö menikin sit aika huonosti, ku hänel on tota lenssua vielä, mut aamulla oli jo taas seiskalta hereillä. meillä tosin muutenkin heräillään siihen aikaan, joten ihan normia =)

sit imetin ja hää tipahti hetkeks, sen et kerkesin suihkussa käymään, ja sit olikin neiti jo taas hereillä. taas imetin ja siihen päälle veti vielä lisämaitoa vajaan desin, ja nyt näyttäis siltä et uni maistuu (klo 11) =) että kun nukkuu yöt hyvin, ni sitten aamusta jaksaa seurustella. ja kun syö vähän ni tankkaa sit aamullakin, mut ei niin paljoo kuin illalla :D

mua niin harmittaa, kun imetys nyt sujuis ilman rintakumejakin, vauva on rauhottunu rinnalla eikä vedä raivareita, mut sitä maitoo ei vaan tuu niin paljoa. 1,5 - 2 tunnin imettämisenkin jälkeen on tosi levoton, pää pyörii, aukoo suuta, vetää nyrkkejä suuhun, ja sit ku antaa pullosta, ni käy siihen kii ku ei ois ikinä sapuskaa saanut... mä en kuitenkaan pysty imettämään koko päivää, kun on kaikkee muutakin, et tuo n. pari tuntia saa riittää, ja jos siitä ei kylläiseksi tule, niin sitten annan kyllä lisämaitoa. pääasia et tyttö on tyytyväinen.

aion kyllä aina ensimmäiseksi antaa tissiä, en luovuta tässä vaiheessa! kyllä hän sieltä jotain saa kuitenki =)

rytmi on meillä kyllä tosi hyvä. siis että nukkuu yön (n. 22 - 07) yhellä (viime yönä kahdella) syötöllä ja nukahtaa heti syötön jälkeen. aamusta sitten valvotaankin enempi ja sama juttu illalla, päivällä nukkuu yhdet pidemmät unet, ennen iltavalvomista =) tällaisena kun pysyis niin ois tosi hyvä.

neiti on tosi seurallinen, ja tykkää katsella ja kuunnella. lamput on tosi kiinnostavia, ja äipän ääni tietenkin. siskoa ja veljeä kans tuijottaa, kun työntävät naamansa vauvan lähelle :heart:

niin ja onnea rocket vauvasta!


Hiikka ja tytteli 2 viikkoa 6 päivää
 
Jopas on taas yö takana. Pojalla oli tosi kovia vatsavaivoja ähis ja puhis minkä jaksoi sitten isi teki "pierujumppaa" herran kanssa ja tuli aivan kovaa kakkaa :O jota ei siis aikasemmin ole tullut ja sitten sen jälkeen melkeinpä vettä :( Oli niin avutonolo kun ei toista voinut oikeen auttaa, muuta kun sylissä pitämällä. onneks päästiin nukkuu kuitenkin puolenyön aikaan. Mitenkä ihmeesssä noi masuvaivat aina ajoittuu yölle :O ? en ymmärrä. aina nukkumaan mentäessä alkaa kova vaikerrus. Yösyömisestä: meillä herätään 2h välein nytten syömään, ja yöllä joudun antamaan suurimman osan korviketta kun ei itellä millään pysy silmät auki, mun mielestä pääasia että pojalla masu täynnä ja on tyytyväinen ! Hiikka miten ihmeessä teidän tytteli valvoo noin paljon :D meillä vaan nukutaan päivät ja yöllä sitten herra haluaisi seurustella. Ollaan kyllä yritetty kaikennäköisiä virikkeitä keksiä että herra olis päivällä enempi hereillä mutta ihan sama mitä tehdään niin kaveri vaan painaa silmät kiinni :D
 
masuilija kyllähän tuo aika paljon päivälläkin nukkuu, mutta niin, että kun aamulla herätään esim. seiskalta, niin eka mennään aamupesuille ja sitten imetän ainakin sen tunnin ja vauva on koko ajan hereillä. sit saattaa torkahtaa, mut ihan vaan hetkeks. sitten haluaakin lisää sapuskaa, sitten seurustellaan, ja sit vetää vähän lisää ja tänäänki nukahti tossa 11 aikaan ja nyt on jo hereillä niin että ollaan jo vaihdettu vaipat ja oon imettänyt :D ja jos samaa kaavaa menee ku aiemmin, ni on ainakin tunnin vielä hereillä (nyt makoo sitterissä ja kattelee ympärilleen) ja sitten tankkaa hieman ja sit menee unille. saattaa nukkua pari tuntia ja tai neljä tuntia (ne pidemmät unet ennen iltatankkausta on joko ne viimoset unet ennen yöunia tai sit tokavikat unet ennen yöunia).

eli siis nukkuu muutenkin kuin yhdet unet (mutta nukkuu yhdet pidemmät unet :D ), kirjoitin tohon aikasemmin vissiin epäselvästi (?) :D mutta ihan selkeesti nää päivät on hereilläoloa ja seurustelua ja yöt sit nukkumista =)

tällä on muuten kanssa vatsavaivoja, tossa ku äsken nukku sitterissä ni vähän vähiä ähis ja paukutteli, mut meillä nää vaivaa tosiaan vaan päivällä *koputtaapuuta!!!* ainakin vielä.

muoks: ja on varmaan siks nii paljon päivällä hereillä, kun vaan koitan sinnikkäästi imettää, enkä ihan heti oo antamassa lisämaitoo ni raukkahan on nälissään ;) :D
 
Viimeksi muokattu:
Meillä poika kyllä torkahtelee vähän väliä yks päivä oli putkeen 4h hereillä mutta siinäpä se, ehkä 15min hereillä olo jaksoja ja sitten taas nukutaan monta tuntia, tissilläkin nukkuessa syö mutta auta armias yöllä kun yrittää saada sen omaan sänkyyn rauhottuu niin ei tuu mitään vain ja ainoastaan äitin syli kelpaa ei edes isin :(
 
tää ei torkahda kyllä itekseen ku vaan yöllä, ja sit aamusyötön jälkeen hetkeks. tai sit saattaa nukahtaa syliin, mut siinäkin menee tosi kauan aikaa, ku taistelee vastaan ja sit onki taas simmut apposen auki ja valmiina seurusteleen :D

tää pitää usein "nukuttaa", eli nyttenkin laitoin hänet vaunuihin ja vähän heijasin, ei meinannut nukahtaa syliin ollenkaan, itki vaan. vaunuihin ku laitoin ja pikkasen heijasin ni nyt sit nukkuu (siis sisällä, en laittanut nyt partsille). tai sit pitää lähteä esim. vaunuileen pihalle, ni nukahtaa.

mut meillä meneekin se rytmi kivasti, et ku aamul herätään ja oon syöttänyt ni sit laitan vaunuihin ja viedään keskimmäinen tarhaan. ja sama juttu ku haen hänet tarhasta ni tää on just ollut hereillä ainakin sen tunnin ja syönyt, sit nukkuu taas vaunuissa.

keskimmäinen on vaan tän kuukauden tarhassa, joten pitää alkaa sit harrastaa aamulenkkejä vaavan kanssa, et pysyy rytmi :D
 
Mun on pitänyt tosi pitkään kirjotella tänne, mut yleensä luen palstaa imettäessä ja se yhdellä kädellä kirjoittaminen on niin ärsyttävää. Josko nyt onnistuis..? Veikkaanpa, et heti nyt kun alotan, kuuluu kutsu :)

Masujumppaa tehdään meilläkin. Vieläkin on masuvaivoja, mutta lähinnä ähinää ja piereskelyä, huutokonsertteja ei onneksi ole enää ollut. Tosin meillä on Cuplaton käytössä. Gefilus+D-tipoissa ollaan päästy kolmeen tippaan, enkä ole huomannut niiden aiheuttavan vaivoja. Lisäksi sen yhden painajaispäivän jälkeen olen ollut tarkempi syömisieni kanssa. Mitään en ole kokonaan pois jättänyt, mutta vältän syömästä (paljoa :)) suklaata, voimakkaita mausteita, sipulia ja paprikaa ja juomasta kahvia ja hiilihappojuomia. Niiden olen lukenut voivan aiheuttaa vatsavaivoja, niin en ole uskaltanut kokeilla onneani. Siis syön ja juon kyllä niitä, mutta kohtuullisia määriä. Yks ystävä sanoi, että heillä on kummallakin lapsella ollut vatsavaivoja kahden viikon ikäisenä, vaikka toiselle ei edes aloittanut D-vitamiinia juuri sen takia vielä silloin. Onkohan niin, että niitä sitten yleensä sen ikäisille tulee?

Vauvan rytmistä: Meillä poika nukkuu yöt ihan ok. Nukahtaa vaihdellen 21:30-23:30 ja herää yleensä 01-03 aikaan ekan kerran syömään ja toisen kerran 04-06. Tämä siis yleensä, poikkeuksiakin toki on. Siitä sitten jatkaa vielä klo 7-8:30 asti ennen aamupesuja. Olen tähän asti laittanut illalla aina omaan sänkyynsä nukkumaan, mutta ekan syötön jälkeen jäänyt meidän viereemme. En millään haluaisi opettaa vauvaa siihen nukkumaan, mutta kun on ollut niin väsynyt, niin ihan sama, kunhan itse saa nukkua :) Otan siis lapsen viereen rinnalle ja nukahdan itsekin. Sitten havahdun jossain vaiheessa keräilemään tissin liiviin. Viime yönä jouduin kuitenkin nousemaan vessassa käymään syötön yhteydessä ja ajattelin, että kun kerran olen ylhäällä kuitenkin, syötetäänpä istualleen ja laitan takaisin omaan sänkyyn. Vauva söi puoli tuntia ja sitten laitoin muutaman kerran puoliunessa tuttia suuhun, mutta sinne jäi ja nukkuin kolme tuntia. Ja voi kuinka hyvin minä nukuin, paljon paremmin kuin silloin kun toinen nukkuu kyljessä kiinni! Meillä poitsu nukkuu äitiyspakkauslaatikossa sängyn vieressä ja siitä on helppo roikotella kättä ja silitellä tarvittaessa. Saa nähdä tuleeko tästä tapa, jaksaako nousta syöttämään jatkossa ja meneeko näin hyvin. Päivisin vauva on tosi paljon hereillä. Eilen esim. ei nukkunut yksiäkään pitkiä päikkäreitä, yrityksen puutteesta ei kyllä ollut kiinni. Nukahtaa kyllä tissille ja syliin, mutta kun yritettiin siirtää, heräsi aina. Vaunuissa otti pikku tirsat, mutta sitten taas ylös. Tosi turhauttavaa. Meillä vaihtelee tämä tosi paljon, mutta yleisesti on vaikea saada pitkille unille, monta kertaa saa ottaa esim. vaunuista pois ennen kuin nukahtaa kunnolla, jos nukahtaa. Hereillä häntä on sinne turha laittaa, viihtyy kyllä hetken, mutta ei varmasti nukahda. Tässä yhtenä päivänä jouduin ottamaan migreenilääkkeen ja mies antoi seuraavan syötön korviketta. Poika nukahti ja nukkuikin sitten yli kolme tuntia. Seuraavana päivänä sain ottaa vaunuista takaisin tissille kolme kertaa ennen kuin suostui ottamaan edes pikkutirsat, niin mielessä kyllä kävi että onko tässä mitään järkeä. Tänään kuitenkin syönyt viimeksi (rinnasta) n. 4h sitten ja nukkunut kohta 3h vaunuissa... Ainiin, ottihan hän juuri ennen nukahtamista unihörpyt ja nukahti rinnalla n. kahdessa minuutissa. Mistä tuosta nyt tietää miten saa nukkumaan, vaihtelee. Yleisesti ottaen kuitenkin valvoo paljon päivällä ja nukkuu yöt. Hyvä kuitenkin näin päin.

Minkä kokoisia teidän piltit muuten on? Meillä on ollut neuvola viimeksi, kun ikää oli 3vkoa + 1pv ja silloin pituutta oli 55,2cm (syntymäpituus 53) ja painoa 4750g (syntyessä 3730 ja sairaalan lähtöpaino 3575g). Seuraava neuvola 25.5.

On muuten hassua, miten paljon on poitsu muuttunut. On jo niin vauva, ei enää rääpäle. Päätään kannattelee hyvin ja tarkkailee tosi paljon ympäristöään. "Juttelee" eli kurlailee ja göö-ääniä päästelee paljonkin, erityisesti aamuisin aamupesulla ja valkoiselle rätille on asiaa :D Ihan kuin mies olisi bongannut eilen jo vastavuoroisen hymynkin, jotain lirkutteli, vauva tarkkaili ja väläytti hymyn useammankin kerran. Mä en ole tuota onnistunut aikaansaamaan, pikkuisen häivähdyksen kylläkin. Mä vaan muistan joskus lukeneeni jonkun lääkärin sanoneen, että "hymyt" ennen kahden kuukauden ikää eivät ole oikeita hymyjä vaan jotain muita. Tietääkö joku onko tosiaan niin, että vastavuoroiset hymyt tulevat vasta silloin? Kotilohikäärmekin tosin taisi kertoa jo oikean hymyn bonganneensa. Kavereiden kanssa juteltiin ja heillä oli käsitys, että kuukauden iästä ylöspäin hymyilevät vastavuoroisesti, onhan silläkin merkitystä onko synnyttänyt viikolla 37 tai 42.

Nyt taitaa tulla sellaista romaania, että jatketaan joskus toiste :) Hyvää sunnuntaita muillekin mammoille ja illalla kannustetaan Suomi voittoon (eilen kun ei natsannut)! :)


-Anskuli ja Tyyppi 1kk+2pv.
 
Viiva: Mulla oli kaks ekaa 3660g ja kolmonen 3895g.Ja syntyneet 40+2,40+0 ja 40+1.Tämä möhkis syntyi kans (onneks) 40+2.Tiiä sit miten on tommoseks kasvanu :D Oisin viel jotenki ymmärtäny jos olis yli menny mut luojan kiitos ei menny!! Ite oon painanu 3,5kg ja rv41.
Anskuli: poika oli 9vrk vanhana 4820g ja sairaalan lähtöpaino 4430g.Aika kivasti kasvanu tissillä :D Noista hymyistä...meillä on jotain kk vanhana ainaki muut alkaneet vastaamaan hymyyn.

NeliApina ja pallis 2 viikkoa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
hymyt Meidän vauvalla tuli eka sosiaalinen hymy vajaa neliviikkoisena. Erottaa hyvin milloin on oikeeta hymyilyä ja milloin jotain muuta. Nyt kääntää päätä äänen suuntaan kun kuulee jotain kiinnostavaa. Sisarukset on tosi mielenkiintoisia ja "juttelee" ja hymyilee heille.
sisarusten mustasukkaisuus Miten teillä? Meillä eskarilainen on tosi mustis äidistä. Vauvasta kyllä tykkää ja hoitaa, mutta äitille ja isille kiukutellaan joka asiasta. Heittäytyy pieneksi ja tietämättömäksi. Ei halua olla iso ja taitava vaan yhtä avuton kuin vauva. Tosi rasittavaa. Esikoinen on ihan eri ymmärtäväinen. Tietää ettei auta kiukuta kun vauvan tarpeet menee edelle ja hän osaa odottaa omaa vuoroaan.
Nyt meille on rantautunut kauhee räkätauti. Esikko jäi kotiin räkimään ja potemaan lämpöilyä. Pelottaa vaan sairastuuko vauva. Hänellä on muutenkin ahtaan sieraimet niin kuinka saa hengitettyä räkäisenä. Joudun päivittäin laittaan keittosuolatippoja nenään jo nyt kun menee helposti tukkoon.
vaunu-unet Meillä pimu on vain yhdesti nukkunut vaunuissa pitemmät unet (2,5h), mutta silloinkin mun piti puolen tunnin välein liikutella vaunuja. Muuten nukkuu vaunuissa vain puolen tunnin pätkät ja ei rauhoitu uudelleen.
Ensi viikolla on neuvolalääkäri niin sitten tietää taas vauvan tuoreempia vauvan mittoja. 4vk iässä oli 54,2cm ja 4580g. toiset on olleet tuon ikäisenä jo yli viisi kiloisia joten tää on kyllä paljon sirppanampi pakkaus.
 
Meillä ei kelloon katsella :) minulta menis käämit jos alkaisin katsoa kellosta mihin aikaan pieni nukahtaa ja milloin herää. Neiti kun viettää aikaa rinnalla tooooosi pitkiä aikoja, nukahtaa kesken syönnin tai vaan luputtelee huvikseen. Sen verran olen katsonut kelloon että päivällä nukkuu syönnin jälkeen vähän reilun tunnin ja taas syömään. Rataslenkillä olen ollut tunnin pätkissä ja sen jälkeen on nukkunut sisällä vielä toisen tunnin.. VAU :)

Nyt on alkanut olla hereilläkin välillä, suurimmaksi osaksi kuitenkin syö piiiitkään, nukahtaa ja herää suoraan huutoon. Että evästä tänne ja HETI!!! :D

Minä syötän useimmiten makuultaan ja vauvan alla on viltti ja harso pukluja varten, sillä viltillä nostan sitten omaan sänkyyn eikä herää kuin harvoin nosteluun.

Vatsanväänteitä on päivittäin mutta helpottaa kun saa kakan tulemaan. Joka vaipassa on jonkin verran kakkaa että vaippoja kuluu ja paljon..... Välillä tuntuu ettei pienellä ole hyvä olla missään, ei sylissä, ei sitterissä, ei vaunuissa... pungertaa ja vääntelehtii ja kitisee. Parhaiten rauhottuu rinnalle. Mutta siinä se sitten onkin se kierre: masu kipeä, tissille rauhottuu, juo maitoa vaikkei nälkä olisikaan ja sitten pulautellaan ja saadaan hikka. Sen jälkeeen taan kitisyttää kun hikka vaivaa.

Hoh hoijaa... se on tällasta tämä...

Rela tippoja ja Devitol tippoja annetaan.

Ja taas mennään....... :D

Pomm ja neiti 2vk 6pv
 
Onpas hyvin nukuttu yö takana :) Herra oli illalla super nälkäinen ennen nukkumaan menoa, syötin pullosta viimosen iltasyötön ja söi 130ml :D Meillä ei onneks hikka poikaa häiritse, sehän tästä puuttuiskin kun poikaa hikotuttaa yhtenään. En tiedä että sattuuko poikaa nukkuessa mahaan vai miksi tollain örpöttää vähän väliä nukkuessa vai onko ne vaan uniääniä?! Nyt rupee itsekkin huomaamaan, että on se tainnut vähän kasvaa :) ens viikolla lastenneuvola, niin näkee paljon onkaan painoa ja pituutta tullut :) kai se olis lähettävä ulkoilemaan, uskaltaiskohan sitä ekaa kertaa ottaa koirankin mukaan :D
 

Yhteistyössä