<3 <3 <3 <3 ELOMASSUT 2008 <3 <3 <3 huhtikuussa

Heippa kaikille!!

Meillä Masa melkein konttaa :) . Viikonloppuna oppi myös sujuvasti nousemaan itse istumaan :) . Kyllä mamma oli taas ylpeä. No, eilen opittiin sitten nouseen polviseisontaan jotain vasten :) . Nyt alkaa tulla tälläin ryppäänä näitä uusia taitoja.

Mitä olette pistäneet vaaveillenne ulos päälle nyt kun mittari näyttää auringossa 20 ja yli ( ainakin täällä meillä ) ? Mä olen laittanu masalle oikeestaan vaan pitkähihasen bodyn, sukkikset ja siihen päälle tavallisen gollegepuvun, villasukat ja ohuen kevät pipon. Tuntuu välillä että sekin on liikaa. On aamulla kuitenkin aika viilee ( tänä aamuna meillä oli 11 kun esikkoa lähettiin viemään kouluun ), mutta sitten kun käytiin kamun kanssa kahvilla ja lähettiin esikkoa hakemaan oli todella kuuma.

No, mutta ei kai mulla muuta tähän väliin, täytyy alkaa henkisesti valmistautuun suomen leijonien peliin mikä alkaa kohta.. olen meinaan mm-kisa fani :)

salah ja jo yöunilla nukkuva mussukka masa
 
Hellou!

Neuvolalääkärissä käyty.
Paino 7885g, viimeks 7875g :(
Pituus 70,7cm, viimeks 68,5cm

Painoo ei tosiaan kuukaudessa oo tullu kun ton 10g, kuukauden päästä taas painontarkkailuun. Ja jos edelleenkään ei paino nouse, niin sit kilpirauhaskokeisiin.
Kyllä nyt harmittaa :(

Muuten lääkärintarkastuksessa kaikki ok. Istualtaan kaatumisrefleksit on viä vähän hakusessa, mutta parilla yrityksellä ne sieltä sit tuli. Niitten takia ei onneks tartte mitään tehdä. Lääkäri ja neuvolantäti sano, että kyllä se sit oppii istuun kun on sen aika.

Nyt pyykkiä laittaan, kun Ilona on nukkumassa.

Emeelia ja kirppu-Ilona
 
Viime kirjoittelun jälkeen Elmeri on oppinut konttaamaan, istumaan tukevasti, nousemaan polviseisontaan ja nyt kovasti yrittää nousta seisomaan tukea vasten :D Mahtavaa seurata vesselin innostusta, kun menee ympäri huushollia ja tutustuu huoneisiin uudesta vinkkelistä.

Tää on kyllä vaikuttanut öihinkin ja etenkin nukkumaan menemiseen... Siinä missä pikkumies meni ennen nukkumaan rauhallisesti ja nukahti itsekseen kymmenessä minuutissa, niin nykyään touhuaa puolisen tuntia ja menee ympäri sänkyä, että päädyt vaan kolisee... Tunti menee suunnilleen nukahtamispuuhissa kaikkine itkuineen, sylittelyineen ja lohduttamisineen... Öisin herää kerran syömään ja monta kertaa muuten vaan itkustelemaan hetkeksi kunnes saa taas unen päästä kiinni.

Sitten tässä on ollut viikon verran vaihetta, että iskä kelpaa muuten hoitamaan ja seuraksi, mutta mun perässä konttaillaan, äittää huudellaan ja maito kelpaa ainoastaan mun juottamana. Lueskelin tuossa, että saattaa olla kyse eroahdistuksesta (?) Pitää lukea kohta tekstit onko teillä muilla ollut samanlaista...

Puen vaunuihin pojalle potkarit, bodyn, sukat, tumput, kevyen pipon ja joko välikausihaalarin tai jos on oikein lämmin, niin pelkästään noiden lisäksi collegehupparin. Sit laitoin makuupussin pelkästään pohjalle ja oon pitänyt myös vaunun etusuojaläppää alhaalla, että pääsee ilma kiertämään vähän paremmin. Poju on ollut ihan sopivan lämmin sisään tullessaan, mutta ei hikinen.

Nyt kahville ja pullalle :p

kaneliomena ja Elmeri (kohta jo 9 kk)
 
Nukkumisesta.. Tämä ikä on monesti pikkuisille levottoman unen aikaa. Koko ajan oppivat uusia taitoja, hampaita tulee ja eroahdistuskin vaivaa. Vielä voi olla sairauksia päälle. Minä ainakin nukun nyt vauva kainalossa ( ja esikko toisessa ) ja tissitän paljon öisin. Onhan se väsytävää ,varsinkin nyt kun itekkin ollut sairaana ,mutta aikansa kutakin.

Pukeminen tuottaa täällä päänvaivaan. Meillä neiti on sellainen hikipeikko, että en millää hirveä niin vähän pukea, kun olisi sopiva. Välikausipuku jää ihan pitämättä ,kun se päällä hikoaa niin paljon. Onneksi se on esikoisen vanha. Meillä esikoinen oli sellainen vilukissa, että piti kesälläkin olla peittot päällä. On se hassua, kun tässäkin asiassa lapset niin erilaisia.

Nyt nostaan nukkuva tisuttelija rinnalta sänkyyn paapimaan.
-Poni ja rinsessa pian 9kk
 
Neuvolassa käyty ja lääkäri laittoin lähetteen silmälääkärille, kun pojan toinen silmä hieman karsastaa tai paremminkin se ilmeisesti karsastaa, kun lääkäri sekä terveydenhoitaja eivät kumpikaan osanneet varmasti sanoa ja kun tuo poitsu ei oikein suostunut yhteistyöhön lääkärin kanssa, niin ei pystynyt kunnolla sanomaan.
Me edelleen kasvetaan hitaasti mutta varmasti, painoa oli 8150gr ja pituutta tasan 70cm. Paino on tietysti laskusuunnassa, kun jätkä jo nousee ylös ja liikkuu paljon.
En meinannut saada poitsua pois lekurilta, kun se iski näppinsä yhteen leluun ja mä en meinannut saada sitä pois, lopulta sain ja huuto oli sen mukainen. Lääkäri vaan naureskeli, että on voimakastahtoinen poitsu.
Meillä illat on edelleen hankalia, jätkä ei millään meinaisi nukahtaa ja kerran yössä herätään syömään. Tuo syöminen pitäisi kyllä saada pois ennen kuin menen töihin, sillä silloin en minä ole öisin syöttämässä, joten olisi helpompaa pojille jos nukkuisivat vaan yön.
 
heips kaikki

Omalla lääkärillä käytiin tänään masan korvakontrollissa ja tulikin sitten aikamoinen reissu. Puhuin masan silmänräpytyskohtauksista, vilunväristyskohtauksista ja sitten siitä varpaitten kipristyksistä mitä oli silmäkohtauksen aikana. Oma lääkäri siis on tietääkseni erikoistunut lastenllääketieteeseen ja ollu töissä lastenklinikallakin. hän sano että aikalailla kuulostaa vahvasti epilepsiakohtauksilta :/ , olin ihan pihalla että hä, koska olin ihan varma että siellä sanotaan vaan ettei ole tosiaan mitään. Lekuri laitto lähetteen taysiin lasten neurologille ja sano että aika sinne tulee varmaankin aika nopeesti, koska ei ne kuulemma kauheen kauan näin pienen kanssa odottele. Sitten epäillään astmaa :/ , vielä ei saatu lääkkeitä kotiin, mutta jos yksikin flunssa missä hengenahdistusta tai jää pitkittynyt yskä niin sitten alotetaan kotona astmalääkkeet. Tänään oltiin vappuruokaostoksilla, niin ensin masa sai autossa yhtäkkiä pari kertaa tihee hengityskohtauksen, käytiin syöttämässä sosetta sille siinä kahvilassa, niin siellä alko hulluna yskimään ja oksensi perään, joten kyllä tää on nyt ihan sieltä ja syvältä..

No, ilosia uutisiakin sitten, masa oppi nyt ihan tosissaan konttaamaan tänään :) ja kauhee yritys nousta seisoon :)

nyt peliä katteleen

salah ja masa
 
ILOISTA VAPPUA!!!!

Salahille ja masalle edelleen voima ja jaksu halit :hug: ja onnittelut konttaamisesta :)

meillä ei mitään uutta, no yksi kulma hammas on just tulossa läpi ja neiti on sen mukaan ollu kiukkunen.. hampaita on nyt siis 4 + se mikä on just tulossa.

nyt on neiti kaksi kertaa irrottanu otteensa ja ottanu askeleen :eek: .. hurjaa vauhtia kyllä menee uuden oppiminen jos nyt jo alkaa treenaa kävelyä.. esikoinen oli yhtä aktiivinen liikkuja, mutta kävelemään lähti "vasta" 11kk vanhana.. jotenki tuntuu että tää neiti saattaa lähtee jopa aiemmin..mutta eihän sitä koskaan tiiä :)

Hirmusesti on päässä alkanu tapahtuu tytöllä.. vierastukset, äitin perässä menemiset ja sit muistaa missä tutti on, monta kertaa on alkanu itkee ja sit menee nopeesti turvakaukalon luokse ja nostelee rätit ym pois ja sieltähän e tutti löytyy :heart: , ja kauheesti komentaa ja matkii ilmeita ja liikkeitä ja ääniä, hurjaa kyllä miten nopeesti aika menee...

mutta nyt vapun viettoon!!!

äiti lpr ja Tipi 8.5kk
 
Millaisia ne teidän pojan kohtaukset ovat? Meillä nimittäin pojalla on sellaisia, että välillä kun tuon kädet tai lelun (aina ei tarvitse mitään) pojan näkökenttään, niin poika laittaa kädet hieman kasvojen eteen, avaa kämmenet auki ja ojentaa ranteet (näyttää ihan karatekalta) sekä silmät menee sikkuralle, tulee vilunväristys ja kädet vähän tärisevät sekä varpaatkin vetää kippuraan.

Kyselin tätä meidän neuvolasta ja hieman muualtakin ja meille sanottiin että on täysin vaaratonta ja liittyy jollain tavalla käden ja silmän yhteistyön kehittymättömyyteen eikä vaadi mitään jatkotutkimuksia. Kai joku kehitysvaihe. Niitä tulee päivittäin, joinain päivinä paljonkin ja varsinkin jos on väsynyt. Muuten poika leikkii reippaasti leluilla, ryömii hassusti puoliksi kontallaan, nousee tukea vasten seisomaan ja on kehitykseltään ihan normaali. Toivotaan että teille selviää mistä moinen johtuu, itsekin jään seurailemaan tilannetta.

Poika oli nyt 8kk neuvolassa 75cm ja 10kg, reipas ja nauravainen tapaus. Aloitti juuri pp-hoidossa kun jouduin lähtemään takaisin töihin. Vaan onneksi ei tarvitse olla pitkään hoidossa sillä jos kaikki menee hyvin niin uutena vuotena poksahtaa meillä muutaman raketin lisäksi äippä. täällä taisi olla muitakin jo seuraavaa odottavia, aika jännä olo! Mukavaa vappua kaikille.
 
neitiperho
Täytyy nyt tännekin tulla toivottamaan hyvät vaput kun ei ole taas hetkeen tullut kirjoiteltua.

Voimahali Salah!! Teillä vastoinkäymisiä tuntuu olevan, ikävä juttu :(

Täytyy itse vaan olla tyytyväinen. Vaikka neiti onkin hereillä ollessaan välillä yksi piru (hehehe) eli toisinsanoen TODELLA voimakastahtoinen, niin on se helppo. Meillä yöt nukutaan hienosti (20.30-7.30), syö hyvin kaiken mitä eteen laittaa, liikkuu hienosti. Neuvolassa käytiin maanantaina ja lääkärillä. Kaikki kunnossa. Lääkäri vain kehui kuinka lapsi antaa hienosti tutkia itseään, että kyllä kuulemma huomaan että hoitajaperheen lapsi. No se nyt lähinnä oli vitsi. Lääkäri kun alkoi kuuntelemaan sydäntä niin Iina nosti kädet ilmaan ja alkoi itsekin keskittyneenä kuuntelemaan :LOL: Oli se hauska näky.
Painoa oli 9640g (+400g) ja pituutta 73,5cm (+2,5cm). Hyvin siis kasvaa.

Meillä tosiaan jo vajaan kuukauden otettu tuetusti askeleita, osaa nousta istumaan, konttaa ja hampaita nyt tullut viitisen kappaletta. Neiti vaan ei vielä osaa oikein itse hallitusti mennä istumaan seisoma-asennosta joten sen sitten karjunnasta kuulee kun ei jaksa enää seistä....niin kuin nyt. Joten tämä äiti lähtee....

HYVÄÄ VAPPUA KAIKKI ÄIDIT JA IHANAISET LAPSET!!!!!! :heart:

Neitiperho ja Iina 8 ½kk
 
Ison iso voima:hug: Salahille!!!

Syksyinen haave, onnea uuden vuoden odotukseen! ;) :heart:

Moni puhunut noista levottomista öistä.
Meillä ei liikkumaan oppimiset tai mitkään muutkaan oo vaikuttanut mitenkään. Nukahtaa illalla itekseen sänkyynsä 1-10min. Ja öisin ei herää ollenkaa, viiden kuuden aikaan herää, jolloin haen viereen ja annan maidon, niin nukahtaa vielä hetkeks kainaloon.

Hurjaa auhtia täälläkin kehitys etenee:
Kuukauden sisällä opittu istumaan, istumasta masulleen, nousemaan polviseisontaan, seisomaan tukea vasten ja eilen aamulla käveli sohvapöydän päästä päähän. Ainiin ja välillä osaa laskeutua seisomasta pepulleen. :) Mutta yleensä seisomiset päättyy kopsahtamiseen, mitä seuraa hirrrrmuinen itku, mikä johtuu siitä kun neitiä harmittaa kaatuminen ja että joutuu uudestaa kapuamaan ylös :D
Hampaita ei oo kun ne kaks alhaalla, mitkä tuli vähän ennen 6kk ikää.

Meillä on 9kk neuvolalääkäri parin viikon päästä. Mielenkiinnolla ootan tytsyn uusia mittoja. :)

Ainiin vielä piti tohon vauvan pukemiseen kommata.
Mä oon lämpösinä päivinä (+18), pukenu bodyn, sukkikset, velour tmv. asun, puuvilla pipon ja kengät. Välikausi haalarin kanssa on ollu ihan hiki päässä. Varsinki kun on ollut hiekkiksella veikan kanssa touhuumassa.

Aurinkoista vappua kaikille, syökäähän paljon munkkeja!!! =)

HooÄs ja Aliisa 8½kk
 
SYKSYINEN HAAVE, meidän masan "kohtaukset" alussa olivat ihan vaan silmien sulkemista kiinni tiukasti, siis räpyttelyä, samalla poika katsoo kaukasuuteen.. No, sitten siihen tuli mukaan jokaisen tälläsen silmien räpyttely jutun jälkeen vilunväristykset. Masa tekee siis nämä niin että ensin n. 3 kertaa räpyttää silmiään, sen jälkeen vilunväsristykset ja toistaa tämän saman yleensä aika tarkasti sen kolme kertaa. Kerran on tullut, niin että olen selvästi huomannut, sellanen että ensin silmien räpytykset, sen jälkeen selkeä varpaiden kipristäminen ja saman aikasesti veti jalat ihan kivikovaksi suoraksi ja sen perään viluväristykset. Näitä tulee päivittäin, jalka juttua en ole huomannut kun sen kerran. Jostain syystä mulle tuli tänään ekaa kertaa sellanen olo, että hienoo kun päästään sinne taysiin ja että ne saa selvittää sen onko kaikki siellä päässä ihan kunnossa, koska sillon sikiö aikana löydettiin niitä kystia aivoista ja samat kystat olivat siellä vielä syntymän jälkeenkin kun siellä sairaalassa ultrasivat, olivat kylläkin ihan pienen pieniä, mutta silti. On ollu niin paljon kaikkee tässä, niin on ihan hyvä että saadaan tavallaan varmuus kaikkeen..

arvaatkaapa kuinka olen miettinyt että voiko tällä masan älyttömällä sairastelulla ja kaikella muulla olla lähtö siitä kun jouduin pääni takia niitä särkylääkkeitä syömään raskausaikana. vaikka sainkin luvan siihen kaiketi neljältä eri lääkäriltä, mutta silti.

sitten kysymys kaikille ketkä täällä vielä kerkiävät käydä :) . Pulautteleeko teidän vauvat? Meillä saattaa masa pulauttaa tunti tai pari ruokailusta. Tämäkin on ihan päivittäistä. Esikkokin kyllä pulautteli toooosi paljon ja teki sitä vielä muistaakseni vuoden ikäisenä, mutta en mä muista että siinä olis koskaan tunteja menny ruokailusta. Esikko pulautteli aina heti ruuan jälkeen.

Nyt lopetan tän valituksen, toivottavasti sait syksyinen haave jotain selvää mun sepustuksesta :ashamed:

salah ja masa

jaa niin, masa nousi tänään seisoon tukea vasten :)
 
Hei Salah! Olen 09/08 syntyneen pojan äiti ja seuraillut keskustelujanne alusta alkaen. Mielessäni on käynyt viime aikoina, että voisiko Masalla olla refluksitauti. Omalla pojallani on ja siksi tiedän, että useimmat Masankin oireet voisivat sopia siihen (pulauttelu - tuntienkin jälkeen, öiset heräilyt ja itkuisuus, infektioherkkyys, mahdollisesti myös nuo erikoisemmatkin oireet). Katsopa ihan mielenkiinnosta tuolta allergia ja terveys puolelta keskustelualoituksia vauvojen refluksista. Myös huhtikuun Vauva lehdessä oli hyvä artikkeli asiasta. Hyvää kevättä! t. taustalle jälleen siirtyvä carmencita
 

Yhteistyössä