**Joulukuun Pikkutontut TOUKOKUUSSA**

Heippa hei!

Mulla alkaa yskiminen olla parempaan suuntaan menossa. Onneksi!

Mä laitoin tallennukseen tuon sydänääniä-ohjelman. Saas nähdä uskallanko kattoo!

Mulle tehtiin esikoisen synnytyksen yhteydessä episiotomia, kun vauva otettiin imukupilla. Eikä kyllä se leikkaus sattunut yhtään. En edes huomannut koko hommaa. Siellä on paikat niin puristuksissa ja pinkeenä, ettei se ilmeisesti satu ollenkaan. Vaikka puudutellaanhan sitä. Mulla ainakin laitettiin sellaista suihketta, joka puuduttaa. Molemmissa synnytyksissä on myös ommeltu tuota alapäätä. Eikä ole kyllä sattunut !!! Ja täytyyhän sitä itse sanoa, jos sattuu, ei kai ne kätilötkään ajatuksia lue! Mä ainakin sanoin heti, jos hiukan ommeltaessa vihlaisi ja sitten laitettiin pudutetta lisää.

Mulla on tänä viikonloppuna pullahtanut maha esille =) Kyllä selkeesti jo vauva-masulta näyttää, kun on kiree paita päällä. Mulla on molemmista alkanut näkymään tosi aikaisin. No, saahan sen vielä peitettyä tunikoilla tms. Pitänee käydä hakemassa jotkut äippähousut. Aikaisempia lapsia odottaessa olen ollut 8 kiloa painavampi, joten nyt ne on auttamattomasti liian isoja. Huuto.netistä ajattelin jotain pakettia vaikka katsella.

Tänään pitäis yrittää valvoa ja katsoa jännää peliä! Huh, oispa vallan mukavaa jos Suomi voittais!!!

Niisku 8+4
 
Ja vielä episiotomiasta Muiskulle
Harvoinhan sitä edes joudutaan tekemään muille kuin ensisynnyttäjille eli tuskin sulla on pelkoa siitä. Imukuppisynnytyksessä se on rutiinitoimenpide, mutta käsittääkseni se tehdään vain ihan pakon edessä nykyään. Joskus aiemminhan se tehtiin lähes jokaiselle ensisynnyttäjälle. Mutta ei nykyään. Ja itse olen kuitenkin sitä mieltä että parempi tehdä hallitusti eppari kuin että sitten repeää ihan holtittomasti ja se voi aiheuttaa sitten vaivoja loppuelämäksi.
 
Heippa kaikille!

Ajattelin tulla minäkin ilmoittelemaan itsestäni... on tuo kirjoittelu jäänyt nyt vähemmälle kun alkaa usko tämän raskauden suhteen olemaan koetuksella...

En tiedä muistaako kukaan oikein minun tapausta (verenvuotoa ja sain diagnoosiksi bakteerivaginoosin johin annetiin 7 pvän kuuri flagylia). Noh, kuurin käytettyä tulikin sitten viime su ja nyt to oikein holahtamalla verta kera hyytymien.. Molemmissa tyssähti sitten heti kuitenkin ja tässä nyt vain edetään odottamalla. Olen yhteyksissä ollut naistenpoliin, mutta eivät ota sisään ellei ole jatkuvaa runsasta vuotoa.

Ainoa lohtu on ollut tuo kotidoppleri, maanantaina kuvittelisin saaneeni äänet kuuluviin, sitten ei taas mitään, mutta eilen ihan muutaman kerran taisin vauhdikkaan sykkeen kuulla...

Vähän kurjalla mielellä täällä siis mennään, päivittäistä ovat kovat menkkakivut ja raskausoireet on vähentynyt..

25.5 pääsen sitten np-ultraan, joten sinne asti tässä nyt on vain kärvistellä..

Mutta taustailen varmaan aika paljon, ennekuin saan tähän tilanteeseen jotain selvyyttä.. toivottavasti kuitenkin niitä hyviä :)

-JudeD ja Hippu 10+0-
 
Olettekos te kaikki muut käyneet varhaisraskauden ultrassa?

Harmittaa kun ei ole mitään kunnon todistetta että masussa jotain olisi. Mahtaako eka neuvolalääkäri koittaa katsoa onko siellä jotain vai joudunko odottelemaan np ultraan asti?
Pahoinvointi on selkeästi rauhoittunut tällä viikolla mutta erinäiset vatsakivut lisääntyneet. Ei siis mitään pitkäaikaisia vaan ihan hetkellisiä.
Mieltä vaan kalvaa kova huoli että onko siellä joku ja onko sillä kaikki ok. Siis mitään syytähän ei ole olettaa ettei kaikki olisi kuten pitääkin mutta kun ei ole kuullut eikä nähnyt niin huolestuttaa.
Eilen suutuspäissäni miehelle tokaisin että voihan se olla vaikka kuollut. No sain sitten miehen vähän itkemään typerillä sanoillani. : /

Saako sellaisen dopplerin ihan jostain kaupasta vai pelkästään verkkokaupasta?


Ensku rv 11+2 ( oma arvio 10+4 )
 
Episitomiasta omat kokemukseni: tehtiin ekassa eli imukuppisynnytyksessä. Paikat oli jo muutenkin niin kireät ja tiukat ettei se paljon tuntunut, sitä kipua kun synnytykseen mahtuu! - vuosin kuitenkin lähemmäs litran epparihaavasta eli sen seurauksena en pysynyt moneen päivään pystyssä. ja arpi vihloi seuraavassa raskaudessa kiitettävästi ja yhdyntäkipujakin riitti. Mutta nythän tuosta ei enää ole kuin muistot :) Parempi kai se oli tehdä kuin esim. hätäsektio, vaikka ilman muuta toipuminen oli nopeempaa ilman ylimäärästä leikkelyä! Pääasia että poika voi hyvin. Tokassa synnytyksessä ei tehty eparia ja ponnistusvaihe oli yli 40min,mutta lapsi seurauksena teholla 3 päivää.... No, nythän mulla ois sitten heinäkuussa pelkopolille aika - haluaisin synnyttää alakautta, mutta, mutta.. lapset ei oikein laskeudu ja tulevat virheasennossa ja lasta en halua riskeerata. Itse selviän kyllä, aika parantaa! Katotaan mihin päädytään...
 
Ja synnytyksen jälkeisestä sairaalassa olo ajasta itselläkin ihan hyviä kokemuksia sikäli että on saanut levätä, mutta siinä vaiheessa kun vierihoidon jaksaa ja joutuu olemaan monen hengen huoneessa, niinmukavempi lähteä kotiin niin ei tarvi heräillä kuin oman vauvan tahtiin :) Kokemus viimeksikin sellainen että oma vauvakin rauhoittui kotona - tunnisti varmaan tutun ympäristön ja alkoi nukkua paremmin, mutta kannattaa siitä synnytyksestä ihan rauhassa toipua jos sille tuntuu!
 
Täällähän käydään synnytyskeskusteluja. Kun meidän kaks lasta syntyi, imukuppia käytettiin, kun en jaksanut enää ponnistaa kunnolla, mutta ei kyllä leikattu välilihaa. Kai se on tilannekohtaista.
 
Heippa taas!

Täällä on alkanut olla sellaista menkkamaista kipua, liekö sit olla jotain kohdun kasvukipuja? Näin ekaa kun odottaa niin hankala arvioida tuntemuksia.
Mulla ei siis ole ollut juuri mitään vatsatuntemuksia koko raskauden aikana, nyt vasta.

Susimieli ja Pieni 9+5
 
Episotomia Tehtiin esikon kanssa, ei se missään tuntunu eikä tikkienlaittokaan tuntunu. Vajaa viikko meni paranemisessa ja pari päivää oli mukavampi istua "uimarenkaan" päällä. Kuopuksen kanssa ei tullu edes naarmuja. Tossa repeämisessä on vähän sellanen juttu et sillon kun repee nätisti kudosten mukaan niin paraneminen on nopeampaa ja ompelu helpompaa, mut sit on tietysti riski et tulee niitä aivan hirveitä repeämiä.

JudeD :hug: On sullakin rankkaa kun joudut epätietosuudessa elämään.

(.) Huomenna mun pitää kuopuksen kanssa raahautua kouluun, tunnin istutaan bussissa, sellasessa pitkänmatkan bussissa. katotaan miten käy. No ainakin saan selville et kannattaako mun mennä syksyks kouluun ja kuopus päiväkotiinvai jatketaanko kotonaoloa.
Mullakin tuntuu välillä oikessa pakarassa sellasta pientä iskiassärkyä, mut yritän olla huomioimatta sitä liikaa. Tänään on lonkkia jomottanut, taitaa olla tää matalapaine joka pistää paikkoja särkemään.

Huomenna on enää viiko nt-ultraan ja pikkasen jännitää.

Fantaihana 10+4
 
Hui! Tänään aamulla innostuttiin lemmekkäisiin touhuihin ja myöhemmin päivällä tuli kaksi nuppineulanpään kokoista verilimatippaa pyyhkiessä..(anteeksi ällö mielikuva...)
Voin kertoa, että tuli aika kova peläytys...Mut ilmeisesti limakalvoilla joku haavauma vaan, koska mitään muuta ei ole tullut...Ja toivottavasi ei tulekkaan... : /
 
Epparista mulla ei ollut puutunut paikat kunnolla kun leikattiin. Sillon pääs synnytyksen ainut kirosana. Se ikävä kyllä sattui. Tikkaaminen ei enää tuntunut missään, onneksi :)

Susimieli kuulostaa kohdun kasvukivuilta. Neuvolassa juuri terkan kanssa niistä puhuin, kun nyt ei hirveästi ole moisia minulla ollut. Enemmän kuulemma ekassa raskaudessa kun paikkoja ei ole vielä äärillen venytelty ;)

JudeD Jaksamista sinulle. Mulle nlantäti sanoi ettei polilla voida olla vastaanottamatta jos sinne menet ja vaadit tarkastusta. Soita huomenna ja vaikka väännä vähän itkua jos heltiäisivät tarkistamaan tilanteen. Epätietoisuus on niin kurjaa :(

Ensku aika moni on käynyt varhaisultrassa, mutta minä sinnittelen np ultraan asti. Eihän sulla enää kauaa siihen pitäisi olla :)

Kahlan en usko, että on syytä huoleen, jos vain kaksi tippaa tullut. Pysäyttää varmasti kun moiset huomaa.

Fantaihana saako udella mitä opiskelet? Täällä painetaan tradenomin tutkintoa. Tenttiin pitäs lukea, mutta jotenkin ihmeessä roikun täällä :D
 
Mango86 Saa udella, mäkin oon meinannu udella mitä sä opisekelet, mut nyt selvis sekin. Mä opiskelen terveydenhoitajaks aikuisopiskeluna, mulla on siis lähihoitajan tutkinto vuodelta -96? Koulussa ollaan ma ja ti ja loppuviikko tehdään töitä ellei ota opintovapaata ja aikuiskoulutustukea. Jos meen sykysllä kouluun niin olisin ensin "kesä"lomalla ja sen jälkeen alkais sopivasti äitiysloma.
Onko sulla paljon koulua jäljellä?
 
Moikka moi :wave: En nyt rupea kommentoimaan mihinkään,ku meillä on ollu niin kauan netti pois,enkä oo päässy lukemaan mistä ootta täällä jutellu.....

Meillä oli eka neuvola viimeviikolla. Sain aivan mielettömän kasan kaikkia lappuja ja esitteitä ja ykt dvd:kin. Tuli aivan sellanen olo,että ekaako tässä nyt ootetaan :D Kaikki perus jutut otettiin ja mitattiin ja laskettu aika olis neuvolaan mukaan 13.12 . Ja sitten se kauan odotettu osuus... =) sydänäänet kuuluivat <3 170 oli lukema. Ekaan ultraan pääsen vasta 7.6.
Massu on kasvanut taas valtavasti ja kamalaa vihlontaa häpyluun kohdalla :( Inhottavaa... Myös liikkeet tuntuu jo. Uskokaa tai älkää :D Pieniä hipaisuja näin iltaisin ja joskus päivisinkin kun housut puristaa oikeasta kohtaa. Oon kaikista tuntenut aika aikasin. Nytkin juniori täällä massussa kutitteloo ja on mukana täs kirjottelus :) Nii ja tietty Suomen peliä jännäämäs :D

m0308 & pikkukolmonen 9+4 <3
 
Huomenia kaikille!

Ja onnea meille suomalaisille,vaikka mua ei voi vähempää kiinnostaa toi jääkiekko,oonkohan ainut...|O

Kahlan se on ihan normaalia tuollainen verestävä limavuoto sellaisen jälkeen..:)
mulla ekan lemmenleikin jälkeen kun olin raskautunut,niin töissä aamulla tuli hulahdus oikein niin että housujen läpi tuli,se oli kauheeta.

eppari tytön imukuppi synytyksessä se tehtiin,halusin koittaa imukupupilla ottamista ennen eikkuriin lähtä kun tyttö oli jo juuttunut kanavaan kiinni ja sydän äänet oli laskeneet jo hurjasti.
Pojan lääkkettomässä synnytyksessä ei tehty mitään,en antanut itseeni koskea paljoakaan..:D
Toivon kolmannesta samanlaista..:)

m0308 onko siul istukat ollut missä kohtaan? oot varmasti kanssa hoikka? minä odotan kovasti että millloin liikkeet alkaa tuntumaan,pojasta tunsin rv 14 alkaen kun istukka oli takaseinämässä. Sulla varmaan aika alhaalla kutittelee kun sehän on vielä häpykummun takana se vauvaa..:)

On: Vatsassa ollut menkkamaista kipua eilen illalla ja yöllä,olen huomannut että masu ottaa tälläsiä spurtteja tuon kasvamisen kanssa,ei siis tunnu jomotukset koko aikaa vaan välillä vaan..:)
Vessassa juoksu on niin rasittavaa,toivottavasti loppuisi,ainakin öiksi..kun unet katkee ja sit on aamusin niin kipee pää.

toivoittavasti tämä viikko menisi hyvin nopeasti ja päästäisiin ensi viikolle,silloin saisi tiettää on masussa minkäkokoinen asukas,ja voisi rentoutua tän odotuksen kansssa.

EevaN ja Pieni 11+3
 
JudeD:lle paljon voimia :hug: .

Epparista: Vannoin ja vakuutin, etten ikinä antaisi sitä itselleni tehdä, mutta kun synnytystuskat olivat huipussaan ja lääkäri kysyi saisiko leikata muutaman sentin, en edes harkinnut estäväni. Enkä kyllä tuntenut mitään kipua.

ON: Pysyttelen pari päivää taustalla. Ilo koko odotuksesta meni neuvolasta saamieni veriseulavastauksien myötä :'( . Ne ovat raaka-arvoja eivätkä tietenkään tulkittavissa mitenkään ennenkuin saadaan np-tulos ja tiedot on muutettu MoM:eiksi, mutta arvot poikkesivat niin suuresti kaikkien tuttujen ja netistä löytämäni kaavion arvoista, että olen alkanut varautua pahimpaan. Mikään ei sitä shokkia lievitä keskiviikkona siltikään, jos riskiluku on ihan toivoton, mutta juuri nyt ei vaan jaksa miettiä näitä juttuja.
 
Pistepirkko millasia lukuja sulla sitten oli? Huomasin sun aloittaman ketjun ja jäin miettimään että mitkä luvut sait ja mitkä on edes ne viitearvot? Jaksamisia! Oot varmasti lukenut tuota sikiöseulonnoista kiinni jääneiden-ketjua. 1:5 luvuillakin on tullut terveen paperit, joten älä vielä masennu ihan täysin :hug:. Mulla on nyt ke verikokeet ja sit viikon päästä ultra ja kyllä muakin on alkanut mietityttämään että mitä jos jotain löytyykin. Punktioon oon tällä hetkellä ajatellut kyllä mennä jos seula hälyttää.

m0308 mä kans aloin miettimään että tunnetko todella liikkeet häpyluun takaa? Mulla on vaihtelevasta tuntunut potkuja viimeiset pari vuotta, olin sitten raskaana tai en :LOL:. Joku päivä mulla tuntui kans ns. kuplintaa, mutta en todellakaan usko että pieni (n. 4cm kaveri) voi liikkua niin että ne tuntuisi..

Kahlan mulla tullut edellisissä raskauksissa myös vähän puuhastelujen jälkeen verta. Tässäkin raskaudessa tainnut kerran tulla vähän rusehtavaa seuraavana päivänä.

JudeD toivottavasti vuodot loppuu. Useinhan niiden syy jää epäselväksi, mutta toivotaan että on harmitonta.

Episiotomia tehtiin esikoisen imukuppi synnytyksessä. Joka kijoitti ettei ollut tehty imukupin yhteydessä, mutta se on kyllä todella harvinaista. Yleensä se on kyllä rutiinitoimenpide imukupin yhteydessä. Mulla tuntui vähän kun leikattiin, tai oikeastaan kun lääkäri leikkasi vähän lisää niin se tuntui. Tokasta ei sitten leikelty eikä muutenkaan tullut kuin 2 nirhaumaa (ei tikkejä).

Iltaisin on alkanut turvotus hellittää jonkin verran. Ihanaa kun masu alkaa nyt oikeasti kasvamaan eikä ole vain turvonnut olo =). Huono olokin on paremmin jo hallittavissa, täsmäruokailu on paras ase. Keskiviikkona olisi sokerirasitus edessä, veikkaan että paastoarvo menee rajoille/vähän yli (5,3 on raja jolla saa rd-diagnoosin)

Poppeliini ja kolmas muru 11+0 (**POKS, POKS**) Vielä kun tämän viikon pysyy kaveri mukana niin sitten km-riski on pienentynyt :saint:
 
Pistepirkko :hug: mitään kokemusta mulla ei noista riskiluvuista ole, koska meillä otetaan ultran kanssa samaan aikaan verikokeet ja tulokset tulee siten vasta jälkikäteen. Jaksamista tuskallisiin päiviin, voin vain kuvitella miten ikävä olo sinulla nyt on.:hug:

Fantaihana Nyt kevään jälkeen on n. 160 op kasassa eli syksylle jää istuttavaa n 20 op plus oppari ja työharjottelu yht. 30 op. Tavoite olis saada kaikki kurssit käytyä ennen vaavin syntymää. Se pitäs onnistua jos raskaus sujuu ongelmitta. Poikasen odotuksessa olin vielä LAn jälkeen tenttejä tekemäss :D Mihin vaiheeseen sä ehdit saada opiskelut ennen vaavia?

EevaN Mua ei järisti kiinnosta :D Ihan kiva, mut ei hetkauta mun maailmaa mitenkään :p

m0308 Oho, sullahan ajoissa tuntuu liikkeet. Voi, se on niin ihanaa kun tuntee pikkusen sätkyttelyn :)

Mikä ikäisiä lapsia teillä on jo? Meillä on poika 1v ja 2kk, eli isoveljeksi tulee kun on 1v ja 9kk, jos oikein laskin :D Oon jo vähän miettinyin sisarusrattaiden tms. hankintaa. Ei vielä ajankohtaista, mutta väkisinkin ajatukset välillä pääsee harhailemaan :)

Ainiin, tänään 8+0, jee!
 
Viimeksi muokattu:
Pistepirkko millasia lukuja sulla sitten oli? Huomasin sun aloittaman ketjun ja jäin miettimään että mitkä luvut sait ja mitkä on edes ne viitearvot? Jaksamisia! Oot varmasti lukenut tuota sikiöseulonnoista kiinni jääneiden-ketjua. 1:5 luvuillakin on tullut terveen paperit, joten älä vielä masennu ihan täysin :hug:. Mulla on nyt ke verikokeet ja sit viikon päästä ultra ja kyllä muakin on alkanut mietityttämään että mitä jos jotain löytyykin. Punktioon oon tällä hetkellä ajatellut kyllä mennä jos seula hälyttää.
Oon lukenut kiinnijääneiden ketjua, Verneriä ja liudan englanninkielisiä sivustoja ja vaikka siellä paljon on positiivistakin, niin S-Hcg-B-V 22 on eittämättä kyllä onnettoman pieni lukema. Se S-Papp-A oli 530. Sekin on aika alhainen.
Punktioon menen ehdottomasti, jos aihetta on. Pahinta siinäkin on se parin viikon piinallinen odotus ja se, että puolet raskaudesta on mennyt suremiseen ja huolehtimiseen :'( .
Kiitos kuitenkin lohdun sanoista :heart: !

Liikkeistä vielä, mäkin mietin viikonloppuna, että joko liikkeet tuntuu, kun tuntui kuplintaa, mutta vau:n raskauslaskuri palautti mut maan pinnalle - liikkeet tuntuu sen mukaan 30.6. jälkeen.

Mango: Kiitos sinullekin lohdutuksesta :heart: !
 
Mä laattailen tääl töissä.. pakko oli pomolle kertoa vaikka vasta viikolla 10 pompitaan. Sanoin, että saan sitten näin jaettua niin ilot kun surut, ei tarvitse joka ultraa selitellä.
Miten tää pahoinvointi vasta nyt alko.. Voi hyvää päivää.

Pistepirkko :hug:
 
APUA katselin tuon sydänääniä, kun siitä on niin paljon puhuttu ja vaikka tuo kätkytkuolema oli ihan hirveä, enkä pysty edes kuvittelemaan vanhempien tuskaa, niin valitettavasti mulla se pahin kauhu tuli siitä synnytyksestä!
Siis kun mulle tuli joku ihan kauhea paniikki synnytystä kohtaan kolmannen -hyvin menneen- synnytyksen jälkeen!!
Kahdessa ekassa oli komplikaatioita ja minua kuskattiin leikkuriin, olin vuodepotilaana jne. kolmannen kohdalla kaikki meni aivan mielettömän hyvin ja synnytys oli "helppo" ja suht nopea, mutta sen jälkeen pelkään synnytystä ihan mielettömästi!!
Pelkään sitä kipua, ponnistusvaihetta, koko ajatus synnytyksestä on ihan älytön "peikko" mun mielessäni :(

Koskaan ennen en ole synnytystä pelännyt, mutta nyt pelkään ja kunnolla. Eihän sitä kehtaa ees mistään pelkopolista puhua, kun kolme lasta oon aiemmin synnyttänyt... Silti toiveissa olis, jostain syystä, lääkkeetön kivunlievitys ja mahdollisimman luonnollinen synnytys ja kuitenkin se, mitä pelkään, on nimenomaan se kipu! Mahdoton yhtälö?
Miten synnytykseen voi valmistautua? voiko siihen valmistautua? Oon törmännyt sellaseen levyyn kun "synnytä rentoutuneena" ja oon harkinnut sen hankkimista, onko jollain kokemusta, et onko se ihan huuhaata, vai voisiko siitä olla ihan oikeaa, todellista apua?

Mango kyseli lasten iästä, meillä lapset on 8, 6 ja 1v

Oli se vaan mahtavaa eilen kun suomi pitkästä aikaa kultaa voitti!! IHANAA, LEIJONAT, IHANAA!! Aamulla vain olin aivan kuoleman väsynyt |O tuntuu, että KOKO ajan pitäisi nukkua!! Eilinenkin päivä meni ihan zombiena, kun väsytti niin hirmuisesti!
Ja tulihan se oksennuskin sitten eilen :( mä niin toivoin, et oisin selvinnyt ilman, mutta turha toivo :( :( voimia siis kaikille pahoinvoiville!! Tää on ihan hirveää. Helppo töissäkin salailla, jos sielläkin alkaa laatta lentää.

Olipas taas omanapaista :( sori!

tatomira ja surppi 7+6
 
Tänään kävin sitten varhaisraskaudenultrassa. Kävin yksityisessä neuvolassa. Sydän löi jo. Yksi pienokainen olisi tulossa. Laskettu aika on 16.12. Viikkoja sanoi olevan 9+3. Neuvolatäti meinasi, että hyvin todennäköisesti laskettu aika ei kuitenkaan muutu, kun on vain pari päivää enemmän kuin kuukautisista laskettuna. Täsmää kuitenkin hyvin minun oman kierron pituuteen. Ensiviikolla on sitten eka neuvola kunnallisella puolella.

Minunkin pitäisi varmaan kertoa työpaikalla raskaudesta, koska tiettyjä asioita tulisi välttää töissä. Ajattelin kertoa Lomaviikon jälkeen eli parin viikon kuluttua.

Jokin aika oli puhetta noista synnytyksistä. Minulla ensimmäinen sektiolla. Ja toinen normisynnytyksellä. Minulle sektio oli hankala ja kivulias. Johtuu varmaan siitä, että se jouduttiin tekemään kiireellisenä. Odotin kuitenkin leikkaussaliin pääsyä seitsemän tuntia. Ja kun eivät suostuneet antamaan kipulääkkeitä niin olihan se pitkä odotus.
Meillä molemmat ovat syntyneet hyvissä ajoin. Ensimmäinen hieman yli 37 ja toinen hieman yli 36 viikoilla. Molemmat ovat olleet myös pieniä. Ensimmäinen reilu 2700 ja toinen reilu 2400.
Nyt mahan kasvu näyttää aika uhkaavalta. Edellisissä raskauksissa maha kun on näkynyt vasta tosi myöhään niin nyt näkyy jo selvästi.
 
Pistepirkko Raastavaa tuo odotus! Mutta voimia ja toivotaan parasta. Monestihan nuo seulonnat pelästyttävät TURHAAN!

Niisku Joo, mielummin se eppari kuin paha repeämä. Toki ajattelen kaikessa vauvan parasta ja se on ehdoton ykkösasia, mutta en tiedä mistä se pelko sitä pientä leikkausta kohtaan on tullut. Ehkä vaan se kun olen ajatellus sitä mielessäni miten se tapahtuu ja se että joku menee saksien kanssa tonne alapäähän niin on vaan niin järjetön ajatus. Todellisuudessa koko synnytys on ihan järjetön ajatus, musta sen vois kyllä jotenkin helpomminkin hoitaa, mut kun nyt kerran näin on luotu niin niinhän se sitten menee.
Mäkin esikosta sain ihan pienen nirhauman ja oli siinä ja siinä pitikö tikkiä laittaa, mut kätilö päätti et laitetaan nyt sitten kuitenkin. Laittoi sitä puudutesprayta, mutta se ei kyllä auttanut yhtään ja sen yhden ainokaisen tikin laitto sattui aika paljon. Ehkä valitan vähästä, olinhan juuri synnyttänyt, mutta se tikin laittokin on jäänyt epämiellyttävänä kokemuksena mieleen.
Ja tosiaan niinkuin Mango kertoi niin hälläkään ei ollut oikeen puudute vaikuttanut ja eppari sattui...voi että toivon vaan ettei sitä siis tehtäisi tälläkään kertaa mulle.

Aamu alkoi oksennuksella niinkuin nykyään on tapana :x Ja saikulla oon edelleen. Toisaalta haluisin kyllä jo toihin, mut ehkä parempi nyt vaan "sairastaa" rauhassa.
Mullakin maha on nyt viime päivinä tullut ihan selvästi näkyviin. Hurjaa!! Np-ultraan tasan kaksi viikkoa, voi kun aika menis äkkiä.

Muisku 10+1
 
Vieläkö mahtuu uusi odottaja mukaan? Olen seuraillut juttujanne taustalta jo jonkin aikaa, mutta sain vasta nyt aikaiseksi rekisteröityä ja kirjoittaa. Mä olen 24-vuotias ja asun perheineni Helsingissä. Esikon ja tämän jouluvauvan ikäeroksi tulee meillä 2 v 8 kk, mielestäni ihan sopivasti.

Kävin epäsäännöllisen kierron vuoksi alkuraskauden ultrassa, jossa sikiön sanottiin vastaavan viikkoja 5 tai 6. Np-ultra mulla on 26.5. ja jännittää tosi paljon. Mulla on koko raskauden ajan ollut vähän sellainen epäuskoinen olo, että onko tuolla todella ketään... Millä viikoilla olette muuten saaneet sydänäänet kuulumaan kotidopplerilla? Saisin sellaisen kaverilta lainaan.

Synnytyksestä on puhuttu paljon. Mulle ei jouduttu tekemään epparia ja selvisin parilla nirhaumalla. Kiitän tästä Weledan synnytykseenvalmistautumisöljyä, jolla hieromalla väliliha pehmenee ja joustaa paremmin (saattais joku perus rypsiöljykin toimia), ahkeraa kyykkimistä, joka venyttää välilihaa, ja jakkaralta ponnistamista. Jakkara oli ponnistusvaiheessa ihan ehdoton! Mä myös pelkään epparin leikkaamista yli kaiken, ja voihan sitä episiotomiasta huolimatta revetä vielä lisää.

Mukavaa maanantaita kaikille!

Ai niin, listaan voi päivittää:

mukariikka - KOS - toinen

mukariikka ja muksu 9+3-10+3 (kai.)

edit. ja laskettu aika vois olla vaikka 16.12
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki :)
Täällä oltu mökillä monta päivää. Ihanaa kun sai ajatukset muualle tästä raskauden jännittämisestä ;) Miten voi ollakin näin jännää! Sitä vaan niiiiiiiiin toivoo että kaikki olisi hyvi tällä kertaa. taistelen koko ajan etten nyt hyppisi noissa ultrissa alvariinsa :ashamed: Olitko se sinä tarantella, jok aolit käynyt toisessa varhaisraskauden ultrassa? Oliko sulla joku syy, miksi menit toiseen? Sori utelu ja huonomuistisuus. Kiinnostaa vain kaikki jotka ovat ultrissa käyneet tulokasta kurkkimassa.

JudeD, hirmuisesti tsemppiä kurjaan oloon. Oireiliko sulla jotekin tuo bakteerivagionoosi.

Kaikki dopplerilaiset, miten usein te kuuntelette tonttunne sydänääniä? Itsekin kun mietein laitteen ostamista, mutta jos päädyn sen hankkimaan niin mun on varmaan pakko rajoittaa sen käyttö tyyliin aina vain sunnuntaisin ;) ettei lähde homma ihan lapasesta.

kuumamille ja Innullille muita kompaten ihan hirmuisesti tsemppiä ja voimaa:hug:

Pistepirkko, onko sulla vielä se np-ultra edessä. laskettiinko ultran ja seulan yhteistulos? Itse muistelen näin? Ymmärrän hyvin jos et jaksa vastailla. LÄhetän roppakaupalla onnea ja jaksuja.

Viena ja Pilke 9+0 POKS
 
Liikkeistä, kuten jo aikasemmin sanoin, oon tuntenu joka raskaudes aika aikasin. Ekas noin 18 viikolla, tokas 12 viikolla ja täs 9viikolla. Ja eihän ne ny mitää potkuja oo. Vaan pientä kutittelua tos häpyluun kohalla,sillon tällön. Ja neuvolatäti totes saman ku ei meinannu löytää sydänääniä ennenku näytin tarkan kohan missä kutitteloo ja sieltä kuului sitten sydän äänetkin.
Mulla on erittäin tuntoherkkä kohdun alue,johtuu osaks keisarinleikkaus haavasta. Alan kärsimään supistuksistakin jo ennen 20:ntä raskaus viikkoa.
Mahan koosta: oon aika laiha ja kärsin helposti turvotuksesta. Mulla raskaus on näkynyt joka kerta jo ennekuin oon tehny testiäkään. Esim: äitini on tienny joka raskaudesta,ennenku minä ite.
 

Yhteistyössä