**Joulukuun Pikkutontut TOUKOKUUSSA**

Moikka!

Susimielelle voimia odotteluun!

ÄLLÖVAROITUS:
Onko teillä kenelläkään kokemusta superlimaisesta valkovuodosta raskausaikana? Meikäläisellä nimittäin tulee ihan reilusti kirkasta, limaista valkovuotoa (vähän niinkuin kananmunan valkuaista muistuttavaa) jossa on hyytymiäkin. Muistuttaa limatulppaa, mutta mitään veriviiruja tms. ei ole. Hiivaakaan ei pitäisi olla. Huolestuttaa vähän, että mistä tässä mahtaa olla kysymys? Ei näillä viikoilla vielä kummoista limatulppaakaan kai pitäisi olla.

Te, joille tuleva vauva ei ole esikoinen, aiotteko laittaa isomman päiväkotiin vai hoitaa kotona? Meillä esikoinen (joulukuussa 2 v 8 kk) on käynyt tähän asti yksityisellä pph:lla, mutta jää äitiysloman alkaessa kotihoitoon. Mietityttää vähän, että miten tuon ikiliikkujan kanssa jaksaa kotona, etenkin, jos on kovat pakkaset eikä vauvaa saa ensimmäisiin viikkoihin viedä uloskaan.

Näyttäis, että kesä tulee vihdoinkin. Mulla on tänään viimeinen tentti ja vielä viikko työharjoittelua jäljellä, sitten koittaa vapaus!

Mukariikka + muksu rv 12+1
 
Moikka!

Susimielelle voimia ja jaksamista odotteluun :hug:! Odottavan aika on pitkä, mutta toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin!!!

Hyviä ultrakuulumisia saaneille onnea :).

Tuntuu aina niin pahalta samaan hengenvetoon onnitella toisia, kun jollakin on ollut huonoja uutisia :ashamed:.

Esikoinen on ollut yli 2 vuotta päivähoidossa (toisen lapsen syntymän aikoihin 2½ vuotta), joten jatkaa osa-aikaisena (15 pv/kk) hoidossa myös vauvan syntymän jälkeen. Haluamme säilyttää hänen elämänsä mahdollisimman ennallaan. Kaverit ovat 3½-vuotiaalle todella tärkeitä ja sisarussuhde muodostuu varmasti ihan yhtä rakkaaksi ja lämpöiseksi, vaikkeivät vuorokauden jokaisena tuntina yhdessä olekaan. Tiedän että tämä aihe kiihottaa suuresti ihmisiä väittelyyn siitä mikä on oikein ja väärin, mutta itse olen sitä mieltä, että jokainen tuntee varmasti oman lapsensa ikään ja persoonaan liittyvät tarpeet parhaiten. Lasta ei siis ole todellakaan tarkoitus "hylätä" tai "sysätä pois jaloista" kuten vakoilemassani marraskuisissa suunnilleen asia ilmaistiin, vaan antaa hänelle todellakin mahdollisuus viettää edelleen aikaa ikäistensä kavereiden kanssa riippumatta siitä mikä vauvan unirytmi on tms. Rakastan lastani yli kaiken ja jos kokisin että hän kärsii hoidosta enemmän kuin siitä että jäisi vauvan ja minun kanssa kotiin, päättäisin varmasti toisin.

Enskuko kyseli riskiluvuista. Taitaa olla paikkakuntakohtaista, mikä on käytäntö. Meillähän kerrottiin lukemat T21-osalta ja kirjattiin myös neuvolakorttiin, T-18-lukemat näin itse näytöltä, koska kätilö näytti koko ajan mitä sinne koneelle syöttää. Aika monilla käsittääkseni on juuri niinkuin sinulla, että ilmoitetaan vain, ettei kohonnutta riskiä ole.

Omassa navassa ei muutoksia. Tänään ja eilen varsin siedettävä olo kylläkin :).
 
Heippa kaikille!

Susimielelleiso :hug: ja uskotaan yhdessä että kaikki menee hyvin. Niin kuin olen täällä kertonut, sai ystäväni samanlaisen " tuomion" np- ultrassa ja punktion jälkeen saivat viikossa tulokset ja olivat täysin puhtaat! Ja turvotusta oli paljon!

Itse täällä kanssa odotan perjantain tulevaa ultraa kovasti. Toivotaan että kaikki olisi hyvin!

Paino on pysynyt samana tähän asti, mutta tällä viikolla tuntuu että nousee vaan. Lauantaina kun söin aika paljon ja paino nousi niin ei ole suostunut laskemaan enää, plääh.. mutta kyllä sen tällä ruokahalulla kuuluukin nousta.. ei mitään epäterveellistä , vaan koko aika vaan tekee mieli jotain ja on nälkä!

Esikkoon minulla täällä kotona ( 3v ja 4kk), olen yksityinen pph ja kovasti täällä tulevaisuutta pohdin, perheille pitäisi jo kertoa. Odotan kuitenkin perjantain ultran. Voipi olla että joudun jättämään nämä työt ja hyppäämään vielä uuteen työhön syys- lokakuuksi kun rahallisesti en voi vajaalla ryhmällä toimia pph: na vaikka kuinka haluaisin. Sitten vielä syksyllä alkaa jumppakoulutus, kun olen luvannut aloittaa jumpan ohjaanana lapsiryhmässä... joten touhua ja toimintaa riittää syksylle! Mutta siis esikko on kotona kanssani kun vauva syntyy. Srk- kerhoon pääsee sitten alkuvuodesta 2 kertaa viikossa ja yhdessä käydään perhekerhossa ym.

Omaa napaa vielä sen verran että vointi hyvä, eilen laitoin jalkaani äippäfarkut ja kyllä ne housut korostaa sen verran jo pientä vatsakumpua että kohta rupeaa jo jäämään kiinni..=)

Hipu+ salamatkustaja 10+6 (huomenna jo tasan 11 !! )
 
Meilläkin lapsi ehkä jatkaisi parina päivänä viikossa pph:lla käymistä, ellei kyseinen pph lopettaisi töitä samaan aikaan kun lapsi jää kotihoitoon. Ihan uuteen hoitopaikkaan en halua esikoista vielä viedä, etenkään niin ison mullistuksen kuin pikkusisaruksen syntymän kynnyksellä. Täytyy seurata minkälaisia kaupungin kerhoja tässä lähettyvillä olisi tarjolla. Olen samaa mieltä kuin Pistepirkko siitä, että jokaisen perheen tilanne on erilainen ja kukin ratkaisee asian juuri oman lapsena eduksi. :)
 
Käytiin tänään ultrassa ja siellä kölli pieni joka vastasi viikkoja 10+5 (nyt on menkoista laskettuna 11+2) <3 Mulla oli ultra nyt jo, koska kierto oli vähän epäsäännöllinen niin ettei vaan menee liian myöhään niskaturvotuksen mittauksen suhteen. Kahden viikon kuluttua uudelleen ultraan, jossa niskaturvotus mitataan. Ei mua haittaa lainkaan vaikka pääsenkin yhteen extra ultraan :)

La:ta ei vaihdettu vielä näillä näkymin.

Onnellinen jenzka 11+2 (10+5)
 
Esikoisen hoito on täälläkin mietityttänyt. Poitsu on vauvan syntymän aikaan 2v7kk. Nyt ollut joulukuusta saakka hoidossa ryhmiksessä, ja se on kaikinpuolin ollut kiva paikka. Ehkä jatkamme muutaman pvän viikossa, mut oon miettinyt myöskin että poika jäisi hoidosta pois. Mies on ilmeisesti hoidossa jatkamisen kannalla, ja lähipiirissä moni tuon ikäinen esikoinen on juurikin parina päivänä viikossa hoidossa kun äiti on pikkusisaruksen kanssa kotona. Näillä muutamalla perheellä tämä järjestely on toiminut ja tuntunut hyvältä.

Tuntuu ihmeelliseltä että mahassa on jo n. 8cm vauvan alku :) siis kun jalat laskee mukaan, päästä peppuun oli reilu 6cm. Nyt taitaa kasvu ollakkin hurjaa, ja maha varmaan tulee esille enemmän koko ajan! Housut alkaa kiristää kieltämättä.. :)

jenzka, kiva kun pääset ylimääräiseen ultraan :) Ei varmaan haittaa yhtään!

Ihanaa päivää kaikille ja erityisesti huonompia uutisia saaneille! :hug:

miida & pikkupikku 12+3
 
Ai niin, listan päivittäjälle :
Mulle vois laittaa LA:ksi 11.12 koska se on alunperinkin ollut mulla neuvolakortissa
En oikein itekään tiedä miten sen silloin alkujaan laskin kun sain yhden päivän liikaa. Eihän se nyt oo kuin 1 päivä, mut ois kiva et se ois tossa listassakin sama kuin neukkukortissa.
 
Susimieli paljon voimia odotteluun! Toivotaan, että teidänkin vauvalla on kaikki hyvin :)

Meillä myös huomenna np-ultra ja nyt on ruvennut jännittämään tosi paljon... Mehän ei siis käyty alkuraskauden ultrassa, eikä neuvolassa ole kuunneltu sydänääniä.. Onkohan siellä edes ketään?!

Meillä esikoinen on kotihoidossa ja pidetään sitten vauvan synnyttyäkin. Ikää on esikoisella silloin 2v2kk.

Silona 11+2
 
Nyt ehdin lukea mitä uutta on tullut,päivällä kävin vaan nopeasti kertomassa kuulumiset.

Onnea kaikille hyviä ultra kuulumisia saaneille ja :hug: kaikille ikäviä uutisia saaneille.

Me ei olla vielä päätetty jatkaako esikoinen päivähoidossa vauvan syntymän jälkeen. Jotenkin olen ajatellut, että esikoiselle (nyt 1v 9kk) olis kivampi,jos olis vaikka 2 päivänä viikossa hoidossa niin olis jotain erilaista puuhaa. Minäkin saisin nukkua ne päivät silloin kun vauvakin nukkuu. Esikoinen on aika energinen riiviö ja vähän hirvittää miten jaksan esikoisen ja vauvan kanssa. Esikoisella on se oma rytmi ja, jos vauva ei satu nukkumaan samaan aikaan ja öisin herätään syömään niin voi olla aika raskasta. Eiköhän siitä kuitenkin selvitä =)

jenzka 11+2
 
päivähoidosta meillä isommat jatkaa päiväkodissa aivan normaalisti, kuitenkin maks 7h päivää,koska se on ihan perheneuvolasta meitä näin neuvottu,koska ovat erityislapsia joten tietyt asiat arjessa pitää säilyä kun vauva tulee ja päivähoito on yksi niistä. Tyttö aloittaa syksyllä eskarin ja poika vasta vuoden päästä..en tunne huonoa omaa tuntoa tuollaisesta asiasta,kun tiedän mitä on olla pienten kanssa kotona ja omat lapseni ainakin tarvitsevat nämä sosiaaliset kontaktinsa,kun ovat jo päiväkodissa olleet 4 vuotta,olisi shokki heille yhtäkkiä lopeettaa hoidossa vain vauvan takia. Samoin voin omasta työkokemuksestani sanoa että jos lasta pitää silloin tälläöin epäsäännöllisesti hoidossa se ei vastaa lapsen tarpeita ja päivähoidossa lapsi ei pääse ryhmään mukaan mikä on todella todella tärkeää. Olen tämänkin vuoden aikana ollut tekemisissä perheiden kanssa joidenka lapset kärsivät jo kotona vauvan tulosta ja sitten on muuttunut päiväkoti elämäkin,niin on todella tuskaista katsoa lapsen pahoinvointia.
 
Heips!

Neljättä lasta odottelen ja nyt ensimmäisen kerran sain tänne rekisteröidyttyä. Vauvelin laskettu aika on 1.12. ja sairaalana TAYS.

Me käytiin nt-ultrassa viikko sitten, ultrassa laskettu aika siirtyi viisi päivää eteenpäin laskennallisesta. Ihan kiva näin päin, kivempi saada ne äippälomapäivät sinne loppuun kuin alkuun, kun ei vauva ole edes vielä syntynyt. Ja meillä on lapset kaikki menneet reilusti yli lasketun ajan. Riskiluvuksi saatiin 1:1800 ja se kuulostaa jotenkin, no, ei niin hyvältä. Kuopuksella tuo riskiluku oli 1:38000. Isommista ei moista edes saatu, siihen aikaan sai valita ottaako nt- vai rakenneultran ja mitään verikokeita ei otettu. Oli kyllä ihanaa nähdä pikkuinen ensimmäistä kertaa, sydänääniäkään kun ei oltu vielä kuunneltu.

Pahoinvointia on joillakin ollut... Kaikki empatia teille! Tämä on ensimmäinen raskaus minulle, kun sitä ei juurikaan ole ollut. Kaikista kolmesta olen joutunut tiputukseen useamman kerran ja kuopuksen kohdalla vannoin jo, ettei ikinä enää. Ei siinä kyllä juuri raskaudesta jaksa iloita. Nyt olen kuitenkin käynyt töissä koko ajan ja vaikka välillä oli illat vaikeita, on tämä kyllä ollut tuon pahoinvoinnin osalta niin helppoa! Nyt on kyllä sitten tullut toinen inhottava vaiva, joka kuuleman mukaan vain pahenee raskauden edetessä :(

Isompien päivähoidosta: Meillä kuopus täytti juuri vuoden ja isänsä on ollut hoitamassa kun minä menin töihin jo kun vauva oli 6kk. 4-vuotias on ollut koko ajan (paitsi viime kesänä ja nyt tulevana) päiväkodissa kahtena päivänä viikossa. On kyllä ollut kaikin puolin hyvä ratkaisu meille. Syksyllä molemmat menevät pariksi kuukaudeksi hoitoon, kun iskäkin lähtee töihin. Kun jään äippälomalle, kuopus jää kotiin ja isompi jatkaa samaa kaksi päivää viikossa päiväkotia. Esikoinen onkin jo koululainen.

Ihanan aurinkoisia päiviä kaikille!

Tsoink & Kirppu 13+5 (tai jotain sinne päin..)
 
Heipat!

Pikakirjoittelut täältä!

Eli päivittäjä, jos voisit tuon mun LA siirtää 11.12 --> 6.12! Kiitos.

Päivähoitokeskustelusta, niin meillä esikoinen aloittaa syksyllä esikoulussa, joten se jatkuu ihan normaalisti äitiylomalle jäämiseni jälkeen. Nuorempi, silloin 4,5v otetaan päiväkodista pois ja etsitään sitten kerho yms. toimintaa tilalle. Meillä on täällä kiven alla noi päivähoitopaikat, joten en viitsi sitä itselleni varata, kun tullaan varmasti muutenkin pärjäämään :) Voi kyllä olla, että jos annan jouluun asti olla pk:ssa ja sit vuodenvaihteessa vaasta jäävät pois tms.

Postissa tuli tänään lappu downin sydroomasta että kaikki on hyvin ja suurentunutta riskiä ei siihen ole :) meillekkään ei mitään siellä paikalla kerrottu, mutta lupasivat että kirje tulee perässä kun tulokset on valmiina.
Sain myös kutsun osallistua tutkimukseen jossa tutkitaan raskaudenaikaisen liikunnan ja ruokavalion vaikutuksia raskaudiabetekseen ja muihin raskauskomplikaatioihin. Mullahan on 2 edellisessä raskaudessa ollut toi RD ja toisaalta houkuttelisi osallistua, mutta toisaalta mietin että riittääkö mun aika? Pitäisi 3kk välein käydä tutkimushoitajan vastaanotolla ja sit ravitsemusterapeutilla. Ja sit pitäisi myös sitoutua asiaan ja ottaa aikaa sille liikkumiselle :)

Pitää harkita asiaa... onko kukaan muu saanut täällä kutsua?

-JudeD ja Hippu 13+0-
 
Päivähoito Esikko oli 3v9kk kuopuksen syntyessä ja siirty sillon päiväkodissa kolmeen päivään viikossa. Syksyllä molemmat menee "kokopäiväsinä" päiväkotiin kun en vielä tiedä miten koulupäivät tulee menemään. Mut luultavasti se on sillonkin kolme päivää viikossa pk:ssa ja sit ollaan kotona ne päivät kun mulla ei ole koulua. Kuopus on 1v8kk kun vauva syntyy ja saa viimeistään joulun jälkeen jäädä mun kanssa kotiin ja esikko saa taas tippua sille kolmelle päivälle viikossa. Helsingissä ei kauheesti löydy ruotsinkielisiä kerhoja, mut ruotsinkielisiä perhekaviloita on ihan kivasti olemassa niin käydään sitten niissä. Mä olen siis ruotsinkielinen ja päiväkoti on ruotsinkielinen. Meillä kotona kun puhutaan ruotsia, englantia ja mies puhuu pojille igboa niin ei haluta sotkea suomea soppaan mukaan. Esikko tosin alkaa nyt oppimaan suomea ihan lastenohjelmia kattomalla.

Raskausdiabetestutkimus Olin kuopuksen raskauden ajan mukana HUS:in Radiel tutkimuksessa, mikä jatkuu vielä ainakin tän vuoden. Ei mun tarvinnu käydä tapaamassa tutkimushoitajaa kun kaks kertaa raskauden aikana ja sit kaks kertaa synnytyksen jälkeen.

(.) Selvittin hengissä esikon päiväkotisynttäreistä, onneks oli kiva keli niin halukkaat pääs ulos riehumaan välillä. Esikko oli tosi tyytyväinen synntäreihinsä ja sehän oli pääasia. :heart:
Keskusteltiin miehen kanssa lapsivesipunktiosta ja mieskin oli sitä mieltä että kerta se tehdään niin isoilla viikoilla ja kun hänen mielestä ei sillon enää aborttia pidä tehdä niin ei turhaan mennä sinne. Mähän en olis aborttia tekemässä missään tapauksessa, miehelle tosin olis aika kova pala jos vauvalla olis esim. Downin syndrooma. Mut jos niin käy niin kohdataan se asia sitten nyt vaan uskotaan ja toivotaan et kaikki on hyvin.

Fantaihana 12 + 5
 

Yhteistyössä