V
"Vieras"
Vieras
Meillä tyttö täyttää kohta 5. vuotta. Nyt tänä kesänä on ollut erilaisia pelkoja, viime viikot olleet tosi vaikeita. Tyttö itkee usein ja vaikuttaa ahdistuneelta. Itkun syitä on ollut mm. se, että hän sanoo haluavansa olla aina pieni ja kun pitkään tivaan asiaa, että mikä siihen on syy, niin se, ettei hän halua kuolla. Olen yrittänyt selittää ettei hän kuole ja kuolemaa ei tarvitse pelätä.
Sitten on ollut kaikkea muutakin, mm. puolukassa käydessä alkoi itkeä hysteerisesti että on syönyt vahingossa myrkyllisen marjan, myös yksi ilta pelkäsi, kun isäni sanoi että poliisi partio
ajelee edestakaisin, että aja varovasti( sanoi tuon siis minulle) siitäkin sai pelko/itku kohtauksen.
Ja joka päivä kyselee peloissaan että näkeekö taas ensi yönä pahaa unta.
Viime päivät ovat olleet minulle tosi raskaita, kun tuntuu ettei mikään auta..
Onko muilla ollut vastaavaa? Lapsi on herkkä luonteeltaan ja lapsen isoisä teki itsemurhan n. ½ vuotta sitten. Lapselle ei kuoleman syytä kerrottu. Mutta nyt kun tosiaan kyselin siitä kuolemasta
niin jotenkin sai sanottua, että liittyy ukin hautajaisiin ja kuolemaan ja hautajaisista otetun valokuvan hän laittoi äkkiä kirjahyllyn laatikkoon.
Olen huolissani ja neuvoton, voiko tämä olla normaalia tuon ikäiselle ja miten osaisin
puhua ja käsitellä asiaa oikein?
Sitten on ollut kaikkea muutakin, mm. puolukassa käydessä alkoi itkeä hysteerisesti että on syönyt vahingossa myrkyllisen marjan, myös yksi ilta pelkäsi, kun isäni sanoi että poliisi partio
ajelee edestakaisin, että aja varovasti( sanoi tuon siis minulle) siitäkin sai pelko/itku kohtauksen.
Ja joka päivä kyselee peloissaan että näkeekö taas ensi yönä pahaa unta.
Viime päivät ovat olleet minulle tosi raskaita, kun tuntuu ettei mikään auta..
Onko muilla ollut vastaavaa? Lapsi on herkkä luonteeltaan ja lapsen isoisä teki itsemurhan n. ½ vuotta sitten. Lapselle ei kuoleman syytä kerrottu. Mutta nyt kun tosiaan kyselin siitä kuolemasta
niin jotenkin sai sanottua, että liittyy ukin hautajaisiin ja kuolemaan ja hautajaisista otetun valokuvan hän laittoi äkkiä kirjahyllyn laatikkoon.
Olen huolissani ja neuvoton, voiko tämä olla normaalia tuon ikäiselle ja miten osaisin
puhua ja käsitellä asiaa oikein?