Jätin tänään 5-vuotiaan yksin kotiin...

Espoossa taas on ehdoton kielto, vaikka asuisi naapurissa.

Ei muuten ole. Ainakin yhdessä koulun yhteydessä toimivaan eskariin saa mennä ihan itsekseen, ei sitä kukaan tarkkaile tuoko joku lapsen vai ei. Uskoisin että näin myös muissa koulujen yhteydessä toimivissa eskareissa toimitaan.

Lapsissa on hirveästi eroja. Itselläni on 5 lasta, joista kaksi olisin voinut jättää (ja varmaan suunnilleen saman ikäisenä jätinkin) lyhyen kauppareissun tms. ajaksi yksin. Kolmen kohdalla ei olisi tullut mieleenikään. Siskon lapsista kumpikaan ei olisi siihen valmis.

[QUOTE="emppu";23333390]Ei muuten ole. Ainakin yhdessä koulun yhteydessä toimivaan eskariin saa mennä ihan itsekseen, ei sitä kukaan tarkkaile tuoko joku lapsen vai ei. Uskoisin että näin myös muissa koulujen yhteydessä toimivissa eskareissa toimitaan.

.[/QUOTE]

Eipä toimita. Meillä on koulun yhteydessä toimiva eskari ja ehdottomasti kielletty eskarilaisten yksin liikkuminen. Lapsen kaveri asuu näköetäisyydellä eskarista eikä saa kulkea yksin.

[QUOTE="höh";23328336]Muuten ihan vaan infona että eskarilainenkaan EI SAA TULLA YKSIN esikouluun vaikka asuisi samankadun varrella, esim viereisessä rakennuksessa. Eiköhän sekin kerro jo kaiken tarvittavan.
QUOTE]

Mistä tuollainen kielto on peräisin ja kuka sen voi määrätä?

Ainakin yleensä eskariin voi tulla ilman saattajaa, kun asiasta sovitaan ensin, mutta eskarista ei voi lähteä kotiin ilman täysi-ikäistä hakijaa ellei vanhempi vaikka soita opelle ja sano, että nyt olen kotona, Maijan voi lähtettää kotiin ja tämä asia on ihan eskariopen arvoiotavissa kenet päästää ja kenet ei (lapsikohtainen asia siis). Pitäähän lasten voida opetella yksin jonnekin tuttuun paikkaan ja tuttua reittiä pitkin menemistä ennen kuin koulu alkaa ja eskariin meneminenhän on yleensä tässä asiassa hyvä harjoittelupaikka näin kevään tullen. Itselläni ainakin on asiasta vain positiivisia kokemuksia Helsingin puolelta.

Jotenkin järjenvastaista että noin pieniä lapsia jätetään yksin vain sen takia että ne haluuu??? Luulis että vanhemmilla on alitajuinen vaisto suojella ja pitää huolta lapsistaan mutta näköjään ei:(

[QUOTE="vieras";23333589]Jotenkin järjenvastaista että noin pieniä lapsia jätetään yksin vain sen takia että ne haluuu??? Luulis että vanhemmilla on alitajuinen vaisto suojella ja pitää huolta lapsistaan mutta näköjään ei:([/QUOTE]

No ei tietenkään vain sen takia, että lapsi haluaa. Mutta on se aika oleellinen seikka, että jos tällaista kokeilee, niin lapsi sitä tosissaan haluaa.

siis muistelkaapa erityisesti te maalaiskylien kasvatit minkä ikäisinä olitte yksin, kuljitte pelloilla ja metsissä? puuttuiko sossu? naapurit? jäikö traumoja ja pelkotiloja? Kyllä mun lapsuudessa (olen 28v) me kuljeskeltiin n. 4 vuotiaista asti aiavn missä sattuu, ja tadaa ILMAN KÄNNYKÖITÄ! maailma on toki tuosta muuttunut, lapset ovat pulskistuneet, tyhmentyneet ja mielikuvituksettomampia kuin ennen. minä käyn iltalenkilläni ja jätän 5vuotiaani YKSIN. jos ei pärjäisi sitä puolta tuntia niin syyllistäisin kyllä itseäni että joku on mennyt kasvatuksessa vikaan.

Yhteistyössä