Jätin tänään 5-vuotiaan yksin kotiin...

Ja ap oli yh-äiti niinkö? Minkälaisia reppanoita tällaisten yh:iden lapsista tuleekaan kun pitää aloittaa itsenäistymistreenaaminen jo mahdollisimman varhain : / 5-vuotias on sen ikäinen että voi pälkähtää päähän mitä tahansa. Kuuloetäisyydellä pitää olla.
Koita nyt sen lapses antaa olla kuitenkin lapsi vaikka yh oletkin. Tuon ikäsillä kaikenlaiset pelotkin nostavat päätään. Alan ammattilaisena? sinun pitäisi se tietää! En usko että lastensuojeluviranomaiset katsoisivat asiaa hyvällä.

toi yksinhuoltajuushan liittyy tosi oleellisesti tähän tilanteeseen..

Muuten ihan vaan infona että eskarilainenkaan EI SAA TULLA YKSIN esikouluun vaikka asuisi samankadun varrella, esim viereisessä rakennuksessa. Eiköhän sekin kerro jo kaiken tarvittavan.

5 vuotiaasi varmaan myös osaa soittaa hätänumeroon tarvittaessa? Tietää numeron? Omani (juuri kysyin) samanikäinen ei 112 nroa tiennyt. Pitänee alkaa opettelemaan. Ei sillä en sitä jättäisi ikinä kotiin vielä pariin vuoteen.

Kenen mielestä on ok, että 15-16 v asuu yksin. Ei minusta ainakaan ole. Enkä tunne ketään, kenen tuon ikäinen lapsi asuisi yksin. Se on jo heitteillejättö. Eri asia, jos perhe ei ole nuorelle sopiva paikka ja nuori muuttaa vaikkapa lastenkotiin, mutta yksin asuva 15 v ei ole minusta ok, ei todellakaan.

Minä olen asunut yksin 15 vuotiaana ja kyllä, sosiaaliviranomaiset tästä tiesivät koska jouduin soppalassa asioimaan että sain rahaa siihen asumiseen.

Jokainen on yksilö, toiset on jo pienestä vastuuntuntoisia ja itsenäisiä, toiset ei.

Mä olin yksin kotona ekaluokasta lähtien, joo oli mulla aluks hoito koulun jälkeen, mut sinne hoitopaikkaan piti kävellä pari kilometriä kun taas koti oli koulua melkein vastapäätä joten en suostunut sinne hoitoon menemään vaan halusin mennä kotiin. Mä tiesin että jääkaapissa oli ruokaa ja sitä sieltä osasin ottaa, puhelin oli ja numerot joihin voi soittaa puhelimen vieressä, ei mitään ongelmaa.

Kyllä mäkin 16 vuotiaana asuin omillani. Vaan enpä laittaisi silti 5 vuotiasta yksin kotiin. 5 ja 7 vuotias on täysin eri asia. Ekaluokkalainen osaa lukea ja ajatella paljon loogisemmin kuin se 5 vuotias.

Minä olen asunut yksin 15 vuotiaana ja kyllä, sosiaaliviranomaiset tästä tiesivät koska jouduin soppalassa asioimaan että sain rahaa siihen asumiseen.

.

Sinulla oli varmasti hyvä syy siihen että et asunut kotona. Itse tunsin vain yhden 16-vuotiaan, joka asui muualla ja hän muutti omasta halustaan lastenkotiin äidin alkoholiongelman takia.
Mutta ei se kuitenkaan mikään normijuttu ole, jos koti vaan on lapselle sopiva paikka kasvaa. Sitten on toki ne, jotka menevät eri paikkakunnalle lukioon tms.

Tämä on taas niitä ketjuja, joiden lukemisen jälkeen voi vaan todeta, että onneksi tuttavapiiriini ei kuulu "entä jos" -hysteerikkoja vaan tervejärkisiä lapsensa kasvattavia ihmisiä. Ja tuttavapiirini koostuu hyvin pitkälti sosiaalialan ihmisistä. Asioista tietämättömät esittävät aina jyrkempiä mielipiteitä kuin ne, jotka oikeasti ovat joutuneet työssään punnitsemaan erilaisia tilanteita ja niiden merkityksiä.

[QUOTE="liisa";23328459]Tämä on taas niitä ketjuja, joiden lukemisen jälkeen voi vaan todeta, että onneksi tuttavapiiriini ei kuulu "entä jos" -hysteerikkoja vaan tervejärkisiä lapsensa kasvattavia ihmisiä. Ja tuttavapiirini koostuu hyvin pitkälti sosiaalialan ihmisistä. Asioista tietämättömät esittävät aina jyrkempiä mielipiteitä kuin ne, jotka oikeasti ovat joutuneet työssään punnitsemaan erilaisia tilanteita ja niiden merkityksiä.[/QUOTE]

Ja tämän lukemisen jälkeen on mahtava juttu todeta, että onneksi en tunne ketään, joka jättäisi 5-vuotiaan tunniksi kotiin!

meillä on vanhin 6-vuotias, täyttää 7 ja seuraava on 5-vuotias, syksyllä 6. Lapset ollu ilman vanhempaa sisällä vain nuita roskien viemiskertoja tai niin, että olen itse ollut pihalla hommissa ja lapset tullu joskus aikaisemmin sisään, kun eivät ole jaksaneet olla enää ulkona. isompi pärjää hyvin, keksii itselle puuhaa, on kunnolla, mutta nuorempi, tuo 5-vuotias, on paljon arvaamattomampi. sitä tässä vain, että ei voi ottaa onkeensa siitä välttämättä, että jos joku muu opettaa 5-vuotiasta olemaan jo yksin sisällä, kaikkkia 5-vuotiaita voisi jättää yksikseen. en kyllä jättäisi tuota 6-vuotiastakaan kauppareissun ajaksi kotiin, vaikka osaakin puhelinta käyttää. kai sitä on vähän ylihuolehtiva vanhimpien lasten kanssa. mutta tuo meidän 5-vuotias keksii itselleen järkevää tekemistä, viihtyy itsekseen jne. mutta saattaa yhtäkkiä keksiä alkaa täyttää pussia vedellä, pesemään nuken vaatteita nyrkkipyykillä, tiskaamaan keittiössä astioita jne. yhden vesivahingon jälkeen olen tullut aika varovaiseksi tämän lapsen kanssa.

[QUOTE="höh";23328336]Muuten ihan vaan infona että eskarilainenkaan EI SAA TULLA YKSIN esikouluun vaikka asuisi samankadun varrella, esim viereisessä rakennuksessa. Eiköhän sekin kerro jo kaiken tarvittavan.

5 vuotiaasi varmaan myös osaa soittaa hätänumeroon tarvittaessa? Tietää numeron? Omani (juuri kysyin) samanikäinen ei 112 nroa tiennyt. Pitänee alkaa opettelemaan. Ei sillä en sitä jättäisi ikinä kotiin vielä pariin vuoteen.[/QUOTE]

no ei se ihan noinkaan mene. meidän kunnassa eskarilaiset saavat tulle yksin kouluun... mutta joo, 5 ja 7 vuoden välillä tapahtuu aika merkittäviä juttuja lapsen ajatuksessa, loogisessa päättelykyvyssä ym. että on aivan eri jättää 5-vuotias kauppareissun ajaksi kotiin kuin 7-vuotias.

[QUOTE="jossu";23328496]no ei se ihan noinkaan mene. meidän kunnassa eskarilaiset saavat tulle yksin kouluun... .[/QUOTE]

Espoossa taas on ehdoton kielto, vaikka asuisi naapurissa.

Liittyy se siinä mielessä, että jos on kaksi vanhempaa, ei yleensä tarvitse jättää 5-vuotiasta yksin kotiin kauppareissun ajaksi. Tosin ei tuntemani yh:tkaan tee näin.

joo, nimenomaan. eipä ole ikinä tarvinnut jättää lasta itsekseen kauppareissujeni ajaksi, vaikka yh olenkin. vanhemmuuden taidot ei sidoksissa siihen, onko parisuhteessa vai ei.

ja tässä yhteydessä, termin käyttö on epäolennaista, pelkkää vi**uilua:
"Minkälaisia reppanoita tällaisten yh:iden lapsista tuleekaan kun pitää aloittaa itsenäistymistreenaaminen jo mahdollisimman varhain." "Koita nyt sen lapses antaa olla kuitenkin lapsi vaikka yh oletkin."

Jokainen tietysti rinnastaa tilanteen omaan viisivuotiaaseensa ja kauhistelee jos oma ei olekkaan kykenevä jäämään yksin edes viideksi minuutiksi. Lapsia on erilaisia ja niin minullakin.

Kaksi vanhempaa lasta voisin jättää yksin nyt ja silloinkin kun olivat viiden vanhoja(Nyt ikää 6 ja 7). Luotan heihin täysin ja eivät tee koskaan mitään kiellettyä, eivät vaan tunne tarvetta kokeilla mitään kiellettyä.
Mutta poikaani joka täyttää viisi tänä vuonna en voisi kuvitellakkaan jättäväni yksin vielä pitkään aikaan, sen verran arvaamaton tapaus on.
Joidenkin viisivuotiaat eivät vaan saa päähänsä ikinä tehdä mitään typerää, miksi ajatellaan että kaikki lapset tekevät tyhmyyksiä heti kun silmä välttää?

[QUOTE="Äiti viidelle";23328705]Joidenkin viisivuotiaat eivät vaan saa päähänsä ikinä tehdä mitään typerää, miksi ajatellaan että kaikki lapset tekevät tyhmyyksiä heti kun silmä välttää?[/QUOTE]

Koska 5 v on vielä pikkulapsi, josta ei voi koskaan tietää. Ei minunkaan lapseni tee tyhmyyksiä kotona, mutta en silti luota siihen, että eikö koskaan ikinä tekisi. Minusta se on vaan liikaa luotettu, kun ei ole mikään pakko.

Onpas taas ketju rönsyillyt. Ei mun mielestä ainakaan tossa ap:n teossa ollut mitään väärää. Lapsi itse halusi jäädä kotiin, osaa teoriassa kaiken mitä tarvitsee osata, kyllä pärjää varmasti hetken kotona.

Mä jätän ainakin omat lapset postin haun ja roskiksen viemisen ajaksi sisälle, ikää on 2,5v ja 1v, hyvin voivat olla sen muutaman minuutin siinä sisällä keskenään.

Itse oon ollut ekaluokkalaisena yksin kotona muutamia tunteja ennenkuin isosisko on päässyt koulusta ja 2. luokalla keittäny itelleni makaronia välipalaksi.. Mut oon mä sit muuttanu omaa kämppäänki jo 16-vuotiaana ja hyvin oon pärjänny.

Tiedän kyllä tapauksia, joiden en voisi edes kuvitella jätettävän yksin kotiin ekaluokallakaan. 5-vuotias, joka ei osaa pukea ja ekaluokkalainen joka ei osaa edes leipää voidella itse...

[QUOTE="vieras";23240144]Meillä on samanlainen 5-v. Tuo metrinen. :D Mutta kaksi muuta 7-v ja 8-v on täysin toista maata. Kauheita loikkaeinareita.[/QUOTE]

Meidän 3vee on metrin mittainen.... :) aika iso poika siis jos täällä 5 vee saman mittainen..
Meillä lapsi on sen aikaa "yksin" jos kusetan pihalla koiran tai haen postit. Tomera ja reipas poika,osaa tehdä jo välipalaa,pukea,käydä vessassa yms...Uskon hyvin et apn 5 vee pärjää hienosti.

Ps meidän 3 vee osaa laittaa pyykitkin koneeseen,käynnistää koneen ja ottaa pyykit pois kuivumaan... :)

[QUOTE="Vieras";23329174]Ps meidän 3 vee osaa laittaa pyykitkin koneeseen,käynnistää koneen ja ottaa pyykit pois kuivumaan... :)[/QUOTE]

Mahtavaa. Minä taas en anna 5-vuotiaan käyttää pesukonetta.

Tässäkin on lapsikohtaisia eroja. Esikoinen ei kestänyt yksinoloa edes 8-vuotiaana vielä, mutta kuopus on nyt 6 vanhana ollut lähemmäs tunninkin yksin, kun olen kuljettanut esikoista harrastuksiin. Hyvin on pärjännyt sillä osaa lukea ja käyttää hyvin siis myös kännykkää. Yleensä katselee lastenohjelmia sen ajan kun ollaan poissa.

Mahtavaa. Minä taas en anna 5-vuotiaan käyttää pesukonetta.

Itse toki olen vieressa. Poika on sen verta fiksu että tietää ettei sillä leikitä,ns muulloin. Astianpesukoneeseen en anna koskea ja harvoin annan olla siinä laittamisessa/tyhjentämisessä mukana.
Anoppi kertoi joskus että pieni lapsi oli kaatunut astian pesukoneen päälle joka oli auki ja kaatui suoraan veitseen joka oli telineessä,kuoli. :(

Ok. Eli osan mielestä viisivuotias on tarpeeksi vanha ottamaan aikuiselle kuuluvat vastuut. Ei sitten muuta kuin lakiesitys vetämään, että vanhempien holhousvastuu loppuu jo viimestään siihen eskari-ikään.
Minäkin kyllä tein jo omat ruokani 5 vuotiaana, vahdin pikkusiskoa, nukutin hänet, ja välillä hoidin vaimonvirkaa hullulle isäpuolelleni. Hienosti osasin asiat ja aikuiseksi selviydyin. Tekeekö se asiasta hyväksyttävän, ja minusta ja vanhemmistani hienoja ihmisiä, kun on näin hienosti annettu vastuuta ja vastuusta selviydytty?
On täysin naurettavaa verrata 5 vuotiaan yksinolemattomuutta siihen, etteikö kyseinen lapsi myöhemmin oppisi itsenäiseksi. Säällittää lähinnä näin ajattelevien aikuisten lapset. Jos kaikki teot jo pienenä pitää miettiä niin, että jos en nyt osaa, en ikinä opikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;23329416:
Ok. Eli osan mielestä viisivuotias on tarpeeksi vanha ottamaan aikuiselle kuuluvat vastuut. Ei sitten muuta kuin lakiesitys vetämään, että vanhempien holhousvastuu loppuu jo viimestään siihen eskari-ikään.
Minäkin kyllä tein jo omat ruokani 5 vuotiaana, vahdin pikkusiskoa, nukutin hänet, ja välillä hoidin vaimonvirkaa hullulle isäpuolelleni. Hienosti osasin asiat ja aikuiseksi selviydyin. Tekeekö se asiasta hyväksyttävän, ja minusta ja vanhemmistani hienoja ihmisiä, kun on näin hienosti annettu vastuuta ja vastuusta selviydytty?
On täysin naurettavaa verrata 5 vuotiaan yksinolemattomuutta siihen, etteikö kyseinen lapsi myöhemmin oppisi itsenäiseksi. Säällittää lähinnä näin ajattelevien aikuisten lapset. Jos kaikki teot jo pienenä pitää miettiä niin, että jos en nyt osaa, en ikinä opikaan.

hienosti kärjistit...

Valitettavaa että isäsi käytti sinua hyväkseen seksuaalisesti,mutta nyt ei kyse ole siitä.

Mun mielestä on hyvä antaa lapselle pikkuhiljaa vastuuta ja myös opettaa tottumaan pettymyksiin joita elämässä tulee. Lapset saa olla lapsia,teinit teinejä yms.. Mutta silti voi valistaa ja opettaa. Ei mun mielestä ole hyvä vaan koko ajan paapoa,mun veli on hyvä esimerkki,äiti laittoi meidät tytöt tekemään varhain,pukeminen,syömiset itse yms...
Veli sai ylä-asteikäisenä vielä valmiiksi tehdyn aamiaisen nokan etee,herätyksen,hammasharjassa oli tahna valmiina yms...
Ja siinä sitä oltiin kun oli aika muuttaa opiskelemaan muualle,ei veli osannut tehdä mitn kotitöitä,ruokaa tai vaihtaa petivaatteita ei edes valkata itselleen vaatteita.

Äiti vähän hyysäsi kullannuppuansa :)

Kyllä meillä lapset opetetaan tekemään kotitöitä ja pitämään huolta itsestään.Meillä on hyvin omatoiminen poika siksi kun hän itse haluaa,ei siksi ettei häntä autettas tai hänelle tehtäisi asioita nenän eteen. Aina voi vähän tuupata toista itsenäisyyteen. "äitiiiiii" "äitiiiii" sellasta se on muuten koko ajan..

Minä harjoitutin meidän noin 5,5-vuotiasta sanomalla, että hänen on pidettävä nyt kodista huoli kun äiti on nukkumassa toisessa kerroksessa. Eli lapsen mukaan tämä oli vähän kuin äiti on poissa kun äiti nukkuu. Hyvin tärkeästi sanoi isän kotiin palattua, että hänellä on tärkeä tehtävä pitää kodista huolta kun äiti ei nyt pysty vaan se on nukkumassa. Jouduin olemaan paljon levossa raskausvaivojen vuoksi. Tiesihän lapsi, että olen samassa talossa, mutta samalla tiesi, että nukun eli en ole vahtimassa häntä.

[QUOTE="Vieras";23329532]äiti laittoi meidät tytöt tekemään varhain,pukeminen,syömiset itse yms...
Veli sai ylä-asteikäisenä vielä valmiiksi tehdyn aamiaisen nokan etee,herätyksen,hammasharjassa oli tahna valmiina yms...
Ja siinä sitä oltiin kun oli aika muuttaa opiskelemaan muualle,ei veli osannut tehdä mitn kotitöitä,ruokaa tai vaihtaa petivaatteita ei edes valkata itselleen vaatteita.

..[/QUOTE]

Kyllä meilläkin 5 v pukee ja syö itse. Eikö se ole ihan normaalia toimintaa tuon ikäiseltä? kaikkihan niin tekee. Mutta ei ole tuntia yksin. Siitä on kuitenkin vielä pitkä matka siihen, että laitetaan hammastahna 15-vuotiaana harjaan valmiiksi.

[QUOTE="vieras";23329606] Hyvin tärkeästi sanoi isän kotiin palattua, että hänellä on tärkeä tehtävä pitää kodista huolta kun äiti ei nyt pysty vaan se on nukkumassa. .[/QUOTE]

Minä en oikein osaisi pitää tuollaisen sanomista positiivisena asiana. Tuon kun lapsi toteaisi vaikka päiväkodissa, niin aika oudon kuvan se perheestä antaisi. Äiti ei pysty pitämään kodista huolta ja 5-vuotiaan pitää astua remmiin.

Minä en oikein osaisi pitää tuollaisen sanomista positiivisena asiana. Tuon kun lapsi toteaisi vaikka päiväkodissa, niin aika oudon kuvan se perheestä antaisi. Äiti ei pysty pitämään kodista huolta ja 5-vuotiaan pitää astua remmiin.

kuuleppas ehkä kaikki ei mieti mitä heistä esim jossain päiväkodissa ajatellaan. Taidan kuulua niihin jotka pakonomaisesti antavat kaikille mahd hyvän ja kiiltokuvan itsestään.

Kivaa näennäsitä vastuuta annettu lapselle....koki myös varmasti olevansa tärkeässä tehtävässä ja silti tiesi että äiti on lähellä. IHME NIUHOJAAAAAAAAAAAA

Yhteistyössä