Jätin tänään 5-vuotiaan yksin kotiin...

En ole tietääkseni missään vaiheessa todennut, että sinä olisit sanonut. Vaan ihan yleisesti. Keskustelun logiikka ontuu, kun samassa ketjussa todetaan että 5-vuotiaan kanssa ulkoilu on ylisuojelemista ja toisaalta että nykyään ymmärretään 7-8-vuotiaiden ei ole hyvä olla yksin kotona iltapäivällä. Ymmärrä tästä nyt sitten miten pitäisi toimia. No, onneksi minä oman lapseni äitinä teen niin kuin minä parhaaksi näen. Oli sitten ylisuojelemista tai ei. Oppii ihan varmasti olemaan yksin sitten vähän myöhemminkin.

Olla yksin tunteja. 7-vuotias kyllä pärjää vähän aikaa yksin, mutta esim. koko iltapäiväksi yksin jättäminen ei ole hyväksi.

Juttelin tänään lisää pojan kanssa eilisestä. Pelkkää positiivista kokemusta tuntui olevan. Hän pyysi, että voisi tänään taas jäädä piirtämään siksi aikaa, kun käyn viemässä kirppikselle lisää tavaraa. Sanoin ettei tästä tule tapaa ja mietitään taas keväällä uudestaan, kun pihahommat alkavat. Tosin joudun edelleen käymään kerran kuukaudessa siellä labrassa aamuisin klo 7 ja silloin todennäköisesti jätän hänet mieluummin kotiin nukkumaan kuin herätän 20 minuutin takia. (Terveyskeskus on kolmen kilometrin päässä.)

Tiesin, että aihe herättää keskustelua, mutta en osannut odottaa ihan näin jyrkkiä kommentteja. Ja tietysti ne pistivät miettimään. Tuli opittua sekin, että lapset ja äidit todellakin ovat jokainen erilaisia. Edelleenkin olen silti sitä mieltä, että jokainen äiti tuntee lapsensa parhaiten enkä koe pelanneeni lapseni hengellä. Mutta ehkä mietin vielä pitempään, ennen kuin jätän pojan yksin uudestaan.

Viimeksi muokattu:
Taidan sitten olla taas huono äiti, kun olen antanut tytön(nyt 2.5v) olla viime kesänä yksin ulkona hiekkalaatikolla leikkimässä kun imetin sisällä ikkunan edessä vauvaa. Ja kyllä vien roskat ja haen postin lasten ollessa sisällä koiran kanssa. Olen myös nukkunut päiväunia sohvalla 2.5vuotiaan katsellessa tv:tä vieressä.
En ymmärrä miksi jotkut eivät voi ymmärtää sitä, että toisten lapset ovat kehittyneempiä ja voivat olla yksin tunnin verran viisi-vuotiaana. Olen itsekkin ollut ja kaverini kanssa kävimme sen ikäisinä kahdestaan uimahallissa ja lähikaupassa (1km päässä kotoa). Ei ole traumoja jäänyt ja olin vain ylpeä kun sain isojen lasten oikeuksia. Aijon suoda myös omille lapsilleni sen ilon kun he sitä haluavat.
Hoitoalalla työskentelevänä ja alaa opiskelevana voin sanoa, että lapset kehittyvät hyvin eri tahtiin ja moni 5-vuotias ei kykene vielä yksin oloon, mutta olen tavannut myös niitä jotka siihen kykenevät. On myös lapsia jotka menevät kouluun vuoden etuajassa, koska ovat kypsiä opintojen aloitukseen, niin miksi ei tässäkin asiassa voisi olla eri tasoisia lapsia. Itse ainakin kannustan omia lapsiani pärjäämään elämässä niin, ettei aina tarvitse aikuista joka asiaan, tarkoitan nyt sitä ettei poikani inttiin mennessä itke sitä ettei voi olla erossa äidistä. Meillä lapset saavat olla lapsia niin kauan kuin haluavat,mutta itsenäisiä päätöksiä pitää silti opetella jottei ole toisten vietävissä.
Minä olen ap:n kanssa samaa mieltä että jokainen tuntee omat lapset parhaiten ja tietää milloin ovat kypsiä olemaan yksin. Ja tämän ketjun luettuani aijon vastaisuudessakin jättää lapseni sisälle hakiessani postin tai viedessä roskat. Jos joku haluaa ilmoituksen tehdä niin voin kyllä antaa osoitteen tarvittaessa.

Hui kamalaa, viisivuotias melkein tunnin yksin kotona?? Ei kuulosta hyvältä. 10 minuuttia vielä menisi, vartti korkeintaan, ja sekin lapsesta riippuen. Ja oletko tosissasi jättänyt nukkuvan lapsen yksin kotiin ja lähtenyt lääkärissä käymään? Äly hoi älä jätä! Kyllä tässä taas nähdään että ei kaikille pitäs lapsia antaa huollettaviksi, korkeintaan nukkeja. Mikä ihmisiä oikein vaivaa. Eikö sitä lasta muka voi ottaa mukaan jos on joku meno?

Yhtä oikeaa tapaa tuskin on, mutta uskoisin, että jos kävisi niin että viranomaiset saisivat tietää viisivuotiaan lapsen olevan yksin kotona n. tunnin ajan & vanhemman olevan jossain muualla kuin huutoetäisyydellä omassa pihapiirissä, niin siitä seuraisi jotain lastensuojelullisia toimenpiteitä. Saati sitten siitä, jos jotain tapahtuisi tuon tunnin aikana lapselle.

Meillä sekä 7 v tyttö että 5 v poika usein sanovat, että haluavat jäädä mielummin kotiin kuin lähteä mukaan kauppaan, mutta he eivät päätä vaan minä, ja lähes poikkeuksetta edes tuo 5 v lähtee mukaani. 7 v koululainen saa jo jäädä yksikseen kotiin, mutta ei joka kerta hänkään.

no he nyt ovatkin hemmoteltuja ja ilkeitä, aina arvostelemassa toisia.poikasi varmasti käy vielä 18-vuotiaani naisetn puolella uimahallissa.
ennen 5-vuotiaat hoitivat pienempiään

Hui kamalaa, viisivuotias melkein tunnin yksin kotona?? Ei kuulosta hyvältä. 10 minuuttia vielä menisi, vartti korkeintaan, ja sekin lapsesta riippuen. Ja oletko tosissasi jättänyt nukkuvan lapsen yksin kotiin ja lähtenyt lääkärissä käymään? Äly hoi älä jätä! Kyllä tässä taas nähdään että ei kaikille pitäs lapsia antaa huollettaviksi, korkeintaan nukkeja. Mikä ihmisiä oikein vaivaa. Eikö sitä lasta muka voi ottaa mukaan jos on joku meno?

äly hoi itsellesi. moni 6v aloittaa koulun ja tuolloin hänen odotetaan olevan yksin jopa päiviä, kun äiti ja isä töissä eikä aina voi järjestää lapsen sairauden ajaksi hoitoa. tai moni 6v on jopa pitkiä iltoja yksin.

ja nyt kauhea saivartelu jos vuotta nuorempi on kerran tunnin . huhhuh. hyvin voi olla aivan yhtä hyvin kuiin 6v tai 7v.

miten ihmeessä 2 hoitajaa pärjää eskarisssa, jos kaikkien kersat ovat tuollaisia, jotka eivät osaa ajatella itse tai ohjata itseään yhtään vielä 5-vuotiaana? tai miten 1 opettaja pärjää 25 lapsen kanssa, jos kaikkien kersat ovat noin vauvoja, tarvistevat kädestä pitäjää ja henkilökohtaista ohjausta, jonkun kertomaan mitä tehdään ja milloin?

Kouluun mennessä pitäisi pystyä jo ohjaamaan itseään, ajatelemaan itse, toimimaan itsenäisesti omien tehtävien kanssa, niin että palautetta ei tarvita, mutta miten voi osata, jos ei yhtään ole harjoitellut?

[QUOTE="vieras";23241350]Ei kyllä kävis miellessäkään jättää meidän 5v yksin kotiin niin etten olis huutoetäisyyden päässä. Sen verran on siskon kans ollu yksin kun käytän koiraa ulkona ja pihalla ovat keskenään. Oma 7vuotiaskaan ei oo halunnu vielä jäädä yksin kotiin edes sen kauppareissun ajaksi. Kerkeehän tuo opetella vielä[/QUOTE]

tämän takia koulut ovat nykyään helvetin esikartanoita, kun kakarat ovat tottuneet, että joku kertoo koko ajan mitä tehdään ja tsemppaa vieressä.Koulut ovat pelkkiä adhd-tapausten säilytyslaitoksia, kaikilla oma avustaja vieressä kun kukaan ei pärjää ilman, kun eivät ole tottuneet ajattelemaan, ohajaamaan omaa tekemistä, ajattelemaan.

Hyvä että osaavat ostaa oikeita merkkej kaupasta, muuhun ei ajattelukyky riitä, helvetin tyhmiä ja idiootteja, kuten vanhempansa.

Kyllä normaalin 5v pitää osata toimia itsenäisesti

tämän takia koulut ovat nykyään helvetin esikartanoita, kun kakarat ovat tottuneet, että joku kertoo koko ajan mitä tehdään ja tsemppaa vieressä.Koulut ovat pelkkiä adhd-tapausten säilytyslaitoksia, kaikilla oma avustaja vieressä kun kukaan ei pärjää ilman, kun eivät ole tottuneet ajattelemaan, ohajaamaan omaa tekemistä, ajattelemaan.

Hyvä että osaavat ostaa oikeita merkkej kaupasta, muuhun ei ajattelukyky riitä, helvetin tyhmiä ja idiootteja, kuten vanhempansa.

Kyllä normaalin 5v pitää osata toimia itsenäisesti

5v:n pitää osata toimia itsenäisesti joo, mutta tuon ikäisen EI KUULU olla yksin kotona.

Mä en kyllä tuota omaa 5-veetä jättäisi tunniksi yksin kotiin. Entä jos siellä kauppareissulla sattuu jotain...
Toki nyt jotkut roskat vien tai käyn pyykkituvalla pikaisesti, mutta pidemmäksi aikaa en jättäisi. Kai mä pidän 5-vuotiasta vielä niin pienenä :snotty:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";23328090]5v:n pitää osata toimia itsenäisesti joo, mutta tuon ikäisen EI KUULU olla yksin kotona.[/QUOTE]

joo, ja joku 15-16v asuu yksin.aivan varmasti kuuluu 5v olla yksin tunti pari ennemmin kuin esim. 16 v asua yksin.

[QUOTE="vieras";23328120]Veikkaanpa, että koulut on täynnä niitä sun mainitsemia adhd tapauksia juuri sinunlaisten vanhempien takia.... annetaan lapselle liian paljon vastuuta liian aikaisin eikä olla lapsen kehityksestä perillä pätkääkään.[/QUOTE]

höpöhöpö. adhd-tapauksia on näillä, joiden on vaikea olla kersojensa kanssa kotona. Minä pystyn kyllä kotona tehdä omia töitä vaikka lapset ovat kotona. koska keksivät itselleen tekemiset, ohjaavat itsensä ja saavat aikaan hienoja askarteluja, käsitöitä, leikkejä. toisin kuin tositen karmivat apinat, jotka vielä 10v riekkuvat silmillä ja eivät osaa ottaa muita huomioon vaan on oltava keskipisteeenä tai muuten kämppä hajoaa.

jaahas: Suomessa nimenomaan on ongelmana se, että yritetään itsenäistää lapset liian varhain itsenäisiksi. Lapsi tarvitsee turvaa ja huomiota. Se ei ole samaa kuin lelliminen piloille. Oma lapseni ei ole ollut 5 -vuotiaana yksin kotona ja koulussa erittäin hyvin käyttäytyvä oppilas.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto muistuttaa koulujen alkaessa, että koululaisilla on oikeus olla pitkään lapsia. Kulttuurissamme on taipumus itsenäistää lapsia liian varhain. Ekaluokkalaiset tarvitsevat koulun alkaessa vanhempien huomiota, huolenpitoa ja tukea. Pienen koululaisen yksinäiset iltapäivät ja liiallinen vastuu omista tehtävistä on tahatonta laiminlyöntiä. Yli 56 000 ekaluokkalaista aloittaa tällä ja ensi viikolla koulutiensä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto on huolissaan siitä, että lapset viettävät liikaa aikaa ilman vanhempien läsnäoloa. Kasvaakseen omassa tahdissaan itsenäisiksi koululaisiksi lapset tarvitsevat apua, kannustusta ja aikaa opetella ottamaan vähitellen vastuuta koulutehtävistä sekä mahdollisuuksia osallistua perheen yhteisiin askareisiin. Päivittäiset rutiinit ja vanhempien asettamat selkeät rajat lisäävät lapsen turvallisuudentunnetta.

- Suomessa vallitsee pärjäämisen kulttuuri ja pientenkin lasten odotetaan suoriutuvan tehtävistään hyvin itsenäisesti. Tämä voi johtaa siihen, että huolehtimista pidetään ylihuolehtimisena ja lapsia tahattomasti laiminlyödään itsenäistämällä heitä liian aikaisin, huomauttaa MLL:n pääsihteeri, kasvatustieteiden tohtori Mirjam Kalland.

En tiedä vielä, miten tulen tekemään tulevaisuudessa. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet omasta lapsuudestani. Toki asuinpaikallakin on merkityksensä.

Itse olen kotoisin pienestä tuppukylästä, jossa lähes kaikki tunsivat toisensa. Lapset juoksentelivat ympäri kylää jo alle kouluikäisinä, eikä se ollut mitenkään omituista. Itsekin olen serkkuni ja veljeni (sekä muiden lapsien) kanssa juossut metsät ja pellot läpi avain kaulassa (helpostihan olisi voinut vaikka kuristua!) vaikka isoäiti oli aina kotona. Kauppareissujenkin ajan olemme hyvin ulkona viihtyneet (toki siis oli se avain).

Nykyään asumme pk-seudulla, enkä koe ympäristöä niin turvalliseksi kuin omassa lapsuudessani. Kotimme lähellä on iso ja vilkasliikenteinen tie. Täällä edes naapurit eivät tunne toisiaan, eivätkä isovanhemmat asu viereisessä talossa.

Tuskin siis uskaltaisin jättää ainakaan täällä asuessamme noin 5-vuotiasta vielä yksin, ainakaan pitkäksi aikaa. Maalaiskylässä, jossa ihmiset tuntevat toisensa, tilanne olisi varmasti toinen, vaikka olisi kyseessä sama lapsi. Ympäristö kuitenkin vaikuttaa mielestäni paljon tähänkin asiaan.

Ja ap oli yh-äiti niinkö? Minkälaisia reppanoita tällaisten yh:iden lapsista tuleekaan kun pitää aloittaa itsenäistymistreenaaminen jo mahdollisimman varhain : / 5-vuotias on sen ikäinen että voi pälkähtää päähän mitä tahansa. Kuuloetäisyydellä pitää olla.
Koita nyt sen lapses antaa olla kuitenkin lapsi vaikka yh oletkin. Tuon ikäsillä kaikenlaiset pelotkin nostavat päätään. Alan ammattilaisena? sinun pitäisi se tietää! En usko että lastensuojeluviranomaiset katsoisivat asiaa hyvällä.

[QUOTE="vieras";23328141]jaahas: Suomessa nimenomaan on ongelmana se, että yritetään itsenäistää lapset liian varhain itsenäisiksi. Lapsi tarvitsee turvaa ja huomiota. [/QUOTE]

Näin juuri. Muutenkin luullaan että kaikki haluavat vain rauhaa ja omaa aikaa/ tilaa. Moni vanhuskin on mieluummin kahden hengen huoneessa osastolla kuin yksinään.
Meidän 4- ja 3-luokkalaisetkin haluavat tulla vanhempien sänkyyn nukkumaan ja miksi eivät välillä pääsisi. Tosin tilanahtaus on vähän esteenä..
Olenkin joskus miettinyt että meille riittäisi yksi iso tupa ja siihen yksi iso makkari missä kaikki nukuttaisiin :saint:

Tämä on sinällään huvittavaa, ettei kukaan ajattele sitä mitä voi käydä äidin olessa kotonakin. Itselläni hyvä esimerkki tästä oli äärimmäisen raju oksennuskohtaus ja sitä seurannut paniikkihäiriö. Oksensin niin voimakkaasti, että taju lähti ja kaaduin vessassa kontillani lattialle lyöden pääni vessan roskikseen. Tyttäreni oli tuolloin hieman vajaa 4 vuotta ja oli kotona, kun tämä tapahtui. Äiti retkotti tajuttomana vessan lattialla ja tyttäreni kuitenkin tuli herättelemään. Tämän jälkeen sain äärimmäisen pahan paniikkikohtauksen, jonka seurauksena putosin jälleen lattialle pötköttelemään. Tyttäreni soitti äidilleni, joka soitti ambulanssin.

Tarinallani tahdon tähdentää sitä, että mitä vaan voi tapahtua vanhempien ollessa kotona ja on vastuutonta vanhemmilta se, ettei lapselle opeteta hätätapausten varalta toimintatapoja niin, että niitöä testataan harjoitusmielessä.

Oma tyttäreni on pakostakin joutunut olemaan yksin päivittäin n. 20 minuutin ajan iltaisin kun koirat käytän ulkona. Aina kerron mihin olen menossa ja näytän kellosta koska äiti tulee kotiin ja jos ei näin käy niin silloin täytyy mennä soittamaan naapurin ovikelloa. Koskaan en ole kokenut olevani huono tai vastuuton äiti, minä vaan tiedän, ettei lapseni esimerkiksi pahanteossa ole ollut koskaan ja osaa mennä naapuriin hakemaan apua tai soittaa äidilleni, joka asuu 10 minuutin kävelymatkan päässä meistä.

En minäkään ihan tunniksi jättäisi mutta se nyt johtuu ihan ensisijaisesti siitä, etten tiedä miten mukeloni siihen suhtautuisi. Alkaisiko pidempi yksinolo pelottamaan vai menisikö kaikki hyvin!?

Jokainen meistä itse päättää kuinka pitkään imettää tai nukutaanko perhepedissä, jokaisella on oma valinta, koska lapsi jätetään yksin ja koska lapset saavat mennä yksin ulos. Koitetaan kuitenkin järettömän tuomitsemisen ja syytösten sijaan ymmärtää toisten valintoja ja kiitetään luojaa, että mitään ei sattunut ja kaikki hyvin luomakunnassa. Aina kun kaikki ei ole niin mustavalkoista ;)

joo, ja joku 15-16v asuu yksin.aivan varmasti kuuluu 5v olla yksin tunti pari ennemmin kuin esim. 16 v asua yksin.

Kenen mielestä on ok, että 15-16 v asuu yksin. Ei minusta ainakaan ole. Enkä tunne ketään, kenen tuon ikäinen lapsi asuisi yksin. Se on jo heitteillejättö. Eri asia, jos perhe ei ole nuorelle sopiva paikka ja nuori muuttaa vaikkapa lastenkotiin, mutta yksin asuva 15 v ei ole minusta ok, ei todellakaan.

5-vuotias on sen ikäinen että voi pälkähtää päähän mitä tahansa. .

Hyvä että joku muukin toteaa tämän ääneen kuin minä. Että 5 v lapsi ei ole toimissaan aikuisen tasolla, vaikka äidistä siltä tuntuisikin.
Tässä ketjussa on kuultu ap:n ja monen muun kertomana, kuinka luotettavia ja fiksuja heidän 5-vuotiaansa ovat eikä kuulemma tarvitse pelätä että lapselle sattuisi onnettomuus veitsellä tai että tippuisi jostain tms. Minä voin ihan suoraan myöntää että oma kohta 6 v täyttävä on äärimmäisen fiksu ja luotettava, mutta silti saattaa myös tehdä tunnissa jotain hyvin älytöntä enkä ole tätä riskiä valmis ottamaan. Ja vahinkojahan sattuu aina, aikuisillekin.

jokaisella on oma valinta, koska lapsi jätetään yksin ja koska lapset saavat mennä yksin ulos.

Luojan kiitos se ei nyt ole ihan näin yksinkertaista kuitenkaan. Kyllä siihen sosiaaliviranomaiset onneksi puuttuvat, jos pieni lapsi on yksin kotona tai ulkoilee yksin. Kun aina välillä saa lehdistä lukea näitä juttuja että 5 v hoitaa kotona 1-vuotiasta kun vanhemmat ovat baarissa tai kolmevuotias hortoilee yksin ulkona iltayhdeksältä.

Tähän aiheeseen palatakseni luulen, että jos 5-vuotias on ollut yksin tunnin kotona ja poliisit soitetaan paikalle, niin saattaa siihen olla heillä muutama sananen sanottavana. En jaksa uskoa, että se olisi yleisesti hyväksyttyä siitten kuitenkaan. Jos eka- ja tokaluokkalaisenkin katsotaan olevan liian pieni olemaan yksin kotona koulun jälkeen.

Jos olet valmis jättämään sen 5 vuotiaasi kotiin kännykän varassa oletus on että lapsi osaa lukea? Tietää siis isän ja lähisukulaisten numerot ja kykenee hädässään niihin soittamaan jos äiti ei vastaa?

Ei keksi mennä suihkuun? Ei laittaa itselleen ruokaa? Ei tuu mieleen kokeillla kiellettyjä asioita kun äiti on poissa?

Jos tilanne 5 vuotiaan kohdalla on tuo niin olisin huolissani. Jos lapsi ei hölmöile/saa kokeilla juttuja pienen' se kokeilee ne kielletyt isompana ja silloin mittakaava on kuule ihan eriluokkaa ja myös siitä seuraavat ongelmat.

[QUOTE="höh";23328288]Jos olet valmis jättämään sen 5 vuotiaasi kotiin kännykän varassa oletus on että lapsi osaa lukea? Tietää siis isän ja lähisukulaisten numerot ja kykenee hädässään niihin soittamaan jos äiti ei vastaa?

Ei keksi mennä suihkuun? Ei laittaa itselleen ruokaa? Ei tuu mieleen kokeillla kiellettyjä asioita kun äiti on poissa?

Jos tilanne 5 vuotiaan kohdalla on tuo niin olisin huolissani. Jos lapsi ei hölmöile/saa kokeilla juttuja pienen' se kokeilee ne kielletyt isompana ja silloin mittakaava on kuule ihan eriluokkaa ja myös siitä seuraavat ongelmat.[/QUOTE]

Ketjussa ap on todennut että ei tietenkään tule. Eihän 5-vuotias nyt enää sellaista tee ;)
Kuulemma pelaa ja lukee vai mitä se nyt olikaan, en enää muista.

Yhteistyössä