Jätin tänään 5-vuotiaan yksin kotiin...

Tuollainen on kyllä tuomittavaa ja kyseenalaistan sinun äitiytesi. En usko, että 5v on valmis olemaan yksin ja sua ei kauheesti auta vaikka paras kaverisi olisikin sossu.

En minäkään pienenä äidille kertonut kuinka paniikissa olin kun jätti minut kotiin puoleksi tunniksi. Kävi kaupassa. Muistan vieläkin sen kauhun ja olin tuolloin juuri 5v ikäinen.Että ei aapeen kannata luulla, että poika koki sen välttämättä hyväksi tuon yksinolon, reppana esitti ehkä vain reipasta:(

[QUOTE="minä";23242560]En minäkään pienenä äidille kertonut kuinka paniikissa olin kun jätti minut kotiin puoleksi tunniksi. Kävi kaupassa. Muistan vieläkin sen kauhun ja olin tuolloin juuri 5v ikäinen.Että ei aapeen kannata luulla, että poika koki sen välttämättä hyväksi tuon yksinolon, reppana esitti ehkä vain reipasta:([/QUOTE]

Minä en jättänyt lasta. Hän halusi jäädä yksin kotiin. Toisekseen tunnen todellakin lapseni niin hyvin, että tiedän milloin hän esittää ja milloin ei.

Kolmanneksi, tehtäköön nyt selväksi, että yksikään oikea lastensuojelun sossu ei ottaisi lasta tästä syystä huostaan tai avaisi edes asiakkuutta.

Mä lähden nyt nukkumaan. Poikani viereen. Hyvää yötä kaikille.

Viimeksi muokattu:
Meillä 5 vee poika ja ollaan annettu leikkiä yksin sisällä jos ollaan oltu pihahommissa.Vartin välein käyty tarkistamassa,ja jos on pojalle tullut tylsää,tulee itse ulos.

Hiukan ajatuismaailmani kuitenkin muuttui,kun poika oli leikannut jouluvaloista johdon poikki saksilla (valot olivat siis päällä!).Sähköiskun vaarahan tuossa on :( Olin itse eri huoneessa vauvan kanssa,huomasin vasta tuntien päästä mitä on tehnyt..
Nyt ei jää enää yksin.

... vajaaksi tunniksi käydessäni kaupassa. Pari kertaa olen käynyt aamulla labrassa pojan jäädessä nukkumaan ja nyt kokeiltiin tätä yksinoloa hereillä ollessa. Poika oli ihan täpinöissään ja sanoi kotiin tultuani, että olisi pitänyt olla pitempään poissa.

Pojalla on puhelin ja mahdollisuus soittaa heti kun asiaa tulee. Vieraille ei saa avata ovea ja hädän tullen hän tietää, että kuuluu soittaa 112:een. Jos on tulipalo, kodista pitää poistua naapuriin.

Ajattelin jakaa tämän tärkeän tiedon teille, kun täällä on ollut niin rauhallista :saint:

minusta ei voi tuon ikäistä jättää yksin! toivottavasti kertoo hoidossa niin saatta sitte tietää mitä sossut on mieltä

sitä paitti tutulla 7vuotias oli koulussa sanonut että hänet on jätetty yksin kotiin,tosin väitti olleensa yksin 2vuorokautta, koulu oli ls yhteydessä ja lastensuojelu haki lapsen koulusta(kiireellisen huostaanoton nimikkeellä) joo ja ku homma selvisi niin oli aika pitävät todeisteet siitä että tuolla hetkellä isä ja äitipuoli olivat vastuussa lapsesta,ei äiti. eikä lapsi edes ollut ollut yksin sitä väitettyä 2vrk.

Minä en jättänyt lasta. Hän halusi jäädä yksin kotiin. Toisekseen tunnen todellakin lapseni niin hyvin, että tiedän milloin hän esittää ja milloin ei.

Kolmanneksi, tehtäköön nyt selväksi, että yksikään oikea lastensuojelun sossu ei ottaisi lasta tästä syystä huostaan tai avaisi edes asiakkuutta.

Mä lähden nyt nukkumaan. Poikani viereen. Hyvää yötä kaikille.

Jätttää 5v kotiin!!yksin mitä jos vaikka jotain ois tapahtunu lapsi mennykki paniikkiin.
Ei ero millään lailla siitä että vanhemmat käy esim yhellä ja jättää 5v kotiin!!!!!!!
ls.ilmoituksen paikka!

vuonna 2005 oli uutinen lehessä

Viisivuotias jäi liekkeihin

Yksin kotona ollut viisivuotias poika kuoli tulipalossa Kuopion Vehmersalmella eilen. Palo syttyi keskellä päivää omakotitaloalueella, mutta apu saapui liian myöhään.

Pohjois-Savon hätäkeskus sai kello 13.30 ilmoituksen, jonka mukaan talosta tulee savua. Palolaitos sijaitsee lähellä, mutta ensimmäisten palomiesten ehtiessä paikalle talo oli jo kauttaaltaan tulessa.

Palomiehillä oli tiedossa, että sisällä on lapsi. Palavaan taloon tunkeutuneet palomiehet saivat pojan ulos, mutta hän menehtyi elvytyksestä huolimatta.

IS:n tietojen mukaan talossa asuu hiljattain paikkakunnalle muuttanut perhe, jolla on muitakin lapsia. Muu perhe oli lähtenyt vähäksi aikaa ulos viisivuotiaan jäädessä yksin kotiin.

Vehmersalmen keskustassa tapahtunut murhenäytelmä järkytti naapureita ja muita asukkaita.

Tiedätkö, että tuo on heitteillejättö. Jos tuntisin sinut, puuttuisin heti. Toivottavasti joku älyää tehdä lastensuojeluilmoituksen. SINÄ olet vastuussa kun et ole kotona ja lapsi yksin. Kaikenmaailman idiootteja maailmassa on... 6-vuotiaana voi alkaa harjoitella hyvin lyhyillä ajoilla ja 7vuotiaana muutamilla tunneilla. Kuitenkin moni ekaluokkalainen joutuu niitä muutamia tunteja yksin olemaan. Mutta 5-vuotias, ehei...

No ihan samallalailla se on tuon teorian mukaan heitteillejättö, olipa lapsi 5, 6 tai 7-vuotias. Periaatteessa se on sit heitteillejättö niin kauon, kun lapsi on alaikäinen eli alle 18 vee. Että silleen.

Mutta tosiaankin, kummaa kannustusta tähän ketjuun. Mun mielestä toki se on ihan ok jättää 5 vuotias yksin, jos hän on kykenevä yksin olemaan. Niin itsekin teen koiran aamulenkin ajaksi. Mutta täällä palstallahan pidetään paheena jo sitä, jos nukuttaa vauvaa eri huoneessa ja käy samaan aikaan suihkussa. Myöskään vessassa ei saa käydä ja jättää vauvaa siksi aikaa leikkimatolle, vaan se pitää ottaa sitterissä mukaan paskan hajuja haistelemaan vessaan. Myöskään postia ei saa käydä hakemassa, vaikka lapsi nukkuisi.

[QUOTE="jep";23241410]Voi jumanskuikkeli. Täällä esität suuria mielipiteitä siitä, miten kamalssa jamassa apn perheen elämä on, mutta kun tarjolla olisi mahdollisuus "parantaa" tilanne suljet silmäsi? Ihan turha enää lässyttää.

Ja itse en koe tätä minään pahana mutta jos sen noin pahana kokee kuin sinä annat ymmärtää ni luulis toimivan. Mutta ei kunhan kiillottelet kehääsi ja kuvittelet olevasi NIIIIIIIIIIIN paljon parempi.[/QUOTE]

Miten ihmeessä se, että mä tekisin lastensuojeluilmoituksen palstalaisen perheestä (palstalaisen, jota en tunne, jota en ole koskaan tavannut) palstalla kerrotun asian perusteella PARANTAISI yhtikäs mitään?

On ihan hirmu paljon sellaisia asioita joista ei mun mielestä todellakaan pidä ls-ilmoitusta tehdä, vaikkei asia sinänsä olekaan ok. Tämä 5-vuotiaan jättäminen yksin tunniksi on yksi niistä. Muita esimerkkejä voisivat olla vaikka pelkkä einesten syöttäminen lapselle, se että lapsella on aina ihan liian pienet vaatteet päällä, perheen isä on kotona humalassa lasten läsnäollessa mutta äiti selvinpäin, lapsia kuritetaan luunapilla, jne...eivät minusta hyviä asioita, itse en toimisi niin, mutta ei se minkään lastensuojeluilmoituksen arvoinen asiakaan ole ja sossuilla on tärkeämpääkin tekemistä kuin tuhlata resurssejaan sellaisten selvittelyyn, jos asiat muuten on okei. IRL puhuisin äidille ja kertoisin mielipiteeni, samoin teen täällä, jotkut vissiin on samantien sossuun soittamassa mitä henk.koht. en tajua.

teet sitten niin tai näin, niin aina täällä alkaa kauhea kritisointi ja moralisointi ja tätä lynkkaus-laumaa johtaa joku "täydellinen" äiti joka tekee kaiken aina oikein...

No kerron sitten miksi 5v voi jättää yksin kotiin?

Jotta lapsi saisi hyviä onnistumisen kokemuksia.
Jotta hän voisi rauhalisesti, asteittain, turvallisesti ja omantahtisesti ottaa ensi askeleita omaan elämänhallintaan.

Samasta syystä minä viime kesänä tietoisesti pyrin sallimaan lasten laajentaa elin- ja leikkipiiriään pihalla. Helpointa ja minulle mukavinta olisi toki pakottaa heidät siihen, että saavat ulkoilla vain silloin kun minulle sopii olla ulkona heidän kanssaan ja toisaalta siihen, että leikit rajataan mahdollisimman pienelle alueelle. Myönnän että hammasta piti välillä purra (olisi niin paljon helpompaa typistää lapset omien mielihalujeni mukaisiksi), että pystyi sallimaan heille seikkailun, mutta tein sen, koska uskon että moinen on heille hyvästä.

teet sitten niin tai näin, niin aina täällä alkaa kauhea kritisointi ja moralisointi ja tätä lynkkaus-laumaa johtaa joku "täydellinen" äiti joka tekee kaiken aina oikein...

Usein vielä lynkkauskuoroa "johtaa" joku nimetön, joka jatkaa samojen kirjoitusvirheiden ja - maneereiden tykittämistä monilla nimimerkeillä.
:D

Milloin ennen vanhaan? Jos tarkoitat pari sukupolvea taaksepäin niin saattoi kotona olla joku, mutta ei välttämättä ollut kotona vaan tilan töissä, kaukana ja pitkään. Isommat lapset vahtivat pienempiä vaikkeivät olleet isoja itsekään.

Jos tarkoitat muutama vuosikymmen sitten, niin tavallista oli kulkea avain kaulassa eikä ollut minkään sortin aamu- ja iltapäiväkerhoja kuten nykyään. Pelkästään koulumatkat saattoivat olla moninkertaiset nykyisiin verrattuna eikä ollut kunta huolehtimassa kuljetuksista.

Mistä juontuu mielikuva vanhoista hyvistä ajoista, jolloin naiset ovat hääränneet keittiössä lasten kirmatessa koulusta kotiin? Ei sellaista aikaa ole koskaan ollutkaan. Ennen ja nykyään on ollut yksittäisä perheitä, joissa on voinut olla äiti kotiäitinä, mutta ei se mikään valtavirran tapa ole ollut.

Aivan oikein. Eivät entisajan maatalon tai torpparin emännät olleet mitään pullantuoksuisia kotiäitejä, vaan tekivät rankkaa työtä. Lapsista huolehti isompi sisarus, isovanhempi, piikatyttö (ja piiatkin olivat melkein lapsia vielä) tai joku satunnainen loismummo. Täysi-ikäisen, työkuntoisen ihmisen työpanosta ei ollut varaa tuhlata lapsenhoitoon, vaan se tehtävä annettiin niille jotka eivät muuhun työhön pystyneet.

Ja lapset itsekin laitettiin työhön hyvin varhain, esim. paimenpojat, jotka siis paimensivat karjaa ihan YKSIN metsässä, olivat vähän toisella kymmenellä.

En tarkoita sanoa, että se oli hyvä juttu, vaan että näitä ihannoituja vanhoja hyviä aikoja ei ole koskaan ollut olemassa ja itse asiassa valtaosalla lapsista menee tosi paljon paremmin kuin koskaan aikaisemmin historiassa.

Aivan oikein. Eivät entisajan maatalon tai torpparin emännät olleet mitään pullantuoksuisia kotiäitejä, vaan tekivät rankkaa työtä. Lapsista huolehti isompi sisarus, isovanhempi, piikatyttö (ja piiatkin olivat melkein lapsia vielä) tai joku satunnainen loismummo. Täysi-ikäisen, työkuntoisen ihmisen työpanosta ei ollut varaa tuhlata lapsenhoitoon, vaan se tehtävä annettiin niille jotka eivät muuhun työhön pystyneet.

Ja lapset itsekin laitettiin työhön hyvin varhain, esim. paimenpojat, jotka siis paimensivat karjaa ihan YKSIN metsässä, olivat vähän toisella kymmenellä.

En tarkoita sanoa, että se oli hyvä juttu, vaan että näitä ihannoituja vanhoja hyviä aikoja ei ole koskaan ollut olemassa ja itse asiassa valtaosalla lapsista menee tosi paljon paremmin kuin koskaan aikaisemmin historiassa.

Teettekö te ihmiset kaiken muutenkin samalla tavalla kuin vuosisadan alussa? Ennen lapsia tuli ja meni, heihin suhtauduttiin pikkaisen eri tavalla kuin nykyään. Kuolleisuus oli aivan eri luokkaa.
Ja toisella kymmenellä oleva lapsi on muuten edelleen täysin eri asia kuin 5-vuotias.

Teettekö te ihmiset kaiken muutenkin samalla tavalla kuin vuosisadan alussa? Ennen lapsia tuli ja meni, heihin suhtauduttiin pikkaisen eri tavalla kuin nykyään. Kuolleisuus oli aivan eri luokkaa.
Ja toisella kymmenellä oleva lapsi on muuten edelleen täysin eri asia kuin 5-vuotias.

En sanonut, että viisivuotiaan yksin jättäminen melkein tunniksi olisi hyvä juttu. Kommentoin sitä kirjoitusta, missä väitettiin että toista se oli ennen kun äidit olivat kotiäitejä ja aina kotona lastensa kanssa. Kuten jo yksi aikaisempi kommentaattori sanoi, se ei pidä paikkaansa. Kotiäitiys on historiallisena ilmiönä hyvin nuori ja nykylapsilla entisiin aikoihin verrattuna todella hyvät olot (siis keskimäärin, huonoja vanhempiahan löytyy aina.)

Ja huom. en siis edelleenkään ottanut asiaan muuta kantaa.

Jos luet tarkemmin, huomaat että kommentit olivat alunperin kirjoittajalle, jonka mukaan äidit olivat ennen kotona kun lapset tulivat koulusta kotiin :) Kukaan ei ole kaipaillut vanhoja aikoja takaisin vaan päinvastoin osoittanut, että nykyään lapsista huolehditaan. Moni sen ajan lastenhoito olisi nykyään heitteillejättöä. Nykyään on koululaisillekin iltapäiväkerhot yms ja ymmärretään, ettei vielä 7-8v ole kypä olemaan tunteja yksinään.

Silti en ole myöskään liian hyysäämisen kannalla :)

[QUOTE="vieras";23243419]Nykyään on koululaisillekin iltapäiväkerhot yms ja ymmärretään, ettei vielä 7-8v ole kypä olemaan tunteja yksinään.

)[/QUOTE]

Minulta menee valitettavasti tämä logiikka ihan ohi. Samaan aikaan todetaan että se, että ei anna 5-vuotiaan hengailla yksinään tai kavereiden kanssa vapaasti ulkona, on ylisuojelua. Ei vaan käsitä.

Minulta menee valitettavasti tämä logiikka ihan ohi. Samaan aikaan todetaan että se, että ei anna 5-vuotiaan hengailla yksinään tai kavereiden kanssa vapaasti ulkona, on ylisuojelua. Ei vaan käsitä.

Mutta siinä kommentissa, jota sinä omassa kommentissasi lainasit, ei väitetty että olisi OK jättää viisivuotias yksin kotiin. Näissä kommenteissa huomautettiin ainoastaan, että ketjussa aiemmin esitetty väite että äidit "ennen vanhaan" olivat aina kotona, ei pitänyt paikkaansa. Nimimemerkki "Vieras" ja minä, Mollie, emme siis lainkaan ottaneet kantaa alkuperäiseen postaukseen.

Ja koska keskustelu on nyt etääntynyt aika pitkälle alkuperäisestä aiheesta, en aio enää osallistua siihen. Toivon vain että kommentoitaisiin ihmisten oikeita sanomisia eikä sitä, mitä kuvitellaan heidän sanomakseen.

Ei mielestäni mitään tuomittavaa, tää on niin perhe/lapsi kohtaista. Jokainen varmasti tuntee oman lapsensa sen verran hyvin ja tietää kuinka hyvin pärjää yksin.

Mut ja mun siskot (olen nuorin 3 tytöstä) on jätetty kokonaiseksi viikonlopuksi yksin kun olin 6, sisko 8 ja 10, ja meillä meni tosi hyvin. Meille se sopi tosi hyvin ja se opetti vastuuta. Mummo oli soiton päässä jos joku hätä tuli ja taisi käydäkkin pariin otteeseen katsomassa meitä.

Me olimme tietenkin kaikki tosi kypsiä tuon ikäiseksi, ja 20 vuotta sitten asiat oli hieman toisin, Lapsia jätettiin herkemmin yksin.

Mutta siinä kommentissa, jota sinä omassa kommentissasi lainasit, ei väitetty että olisi OK jättää viisivuotias yksin kotiin. Näissä kommenteissa huomautettiin ainoastaan, että ketjussa aiemmin esitetty väite että äidit "ennen vanhaan" olivat aina kotona, ei pitänyt paikkaansa. Nimimemerkki "Vieras" ja minä, Mollie, emme siis lainkaan ottaneet kantaa alkuperäiseen postaukseen.

Ja koska keskustelu on nyt etääntynyt aika pitkälle alkuperäisestä aiheesta, en aio enää osallistua siihen. Toivon vain että kommentoitaisiin ihmisten oikeita sanomisia eikä sitä, mitä kuvitellaan heidän sanomakseen.

En ole tietääkseni missään vaiheessa todennut, että sinä olisit sanonut. Vaan ihan yleisesti. Keskustelun logiikka ontuu, kun samassa ketjussa todetaan että 5-vuotiaan kanssa ulkoilu on ylisuojelemista ja toisaalta että nykyään ymmärretään 7-8-vuotiaiden ei ole hyvä olla yksin kotona iltapäivällä. Ymmärrä tästä nyt sitten miten pitäisi toimia. No, onneksi minä oman lapseni äitinä teen niin kuin minä parhaaksi näen. Oli sitten ylisuojelemista tai ei. Oppii ihan varmasti olemaan yksin sitten vähän myöhemminkin.

Yhteistyössä