Vauvaa hoitavat VIILAAJAT 1

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Monsku79

Vieras
No niin!
Nyt on ehdittävä tämä ketju aloittaa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

Aikku 20.6.2007 Kätilöopisto - 10.6.2007 Tyttö; 2470g/46 cm
Monsku 26.7.2007 NKL - 28.7.2007 Tyttö; 3170g/50cm
Joanna 5.8.2007 Kätilöopisto - 2.8.2007 Poika; 2770g/47cm
Ewa 27.8.2007 Ruotsi - 20.8.2007 Tyttö; 3260g/51,5 cm
Entu LA 24.10.2007 KYS - 18.10.2007 Tyttö; 3230g/49cm
Ilona 27.10.2007 Tays - 19.10.2007 Tyttö; 3320g/50cm
Elviira 26.2.2008 Kätilöopisto - 20.2.2008 Poika; 3860g/51cm
Inkku78 28.3.2008 KYS - 24.3.2008 Poika; 3405g/52cm

Seuraavassa viestissä meidän pikaiset kuulumiset!

Eli moikka vaan vielä kaikille vauvatuneille Viilailijoille!
Tänne sitten juttua niin paljon kun vaan jaksaa kirjoittaa.

Kertokaas nyt, että minkälaisia tyyppejä ne teidän vauvelit on ja miten on mennyt?

Meidän tapaus nukkuu nyt päikkäreitä partsilla. Toivottavasti ei ole ihan hiessä, kun aurinko paistaa niin kovin :)
Tänään on jo ehditty hurjastella vauvakerhossa aamulla ja lounas vedettiin naamariin oikein hienosti äipän yllätykseksi. Meillä on kaikkea ruokaa lakkoiltu kohta kaksi viikkoa eli puoli väkisin on saatu kaataa muutamia lusikallisia soseita alas. Tissi kyllä on maistunut entiseen malliin :) Painotarkkailussa käydään neuvolassa kun on tuo tyttö niin kevyt eikä oikein kasvata painoaan. Uskon itse, että tämä on kyllä vaan jokin vaihe... ryömitäänkin niin vauhdilla, että ei ihme ettei energiaa riitä kasvamiseen ja eihän siinä oikein malta syödäkään. Yöt onneksi tällä hetkellä hieman parempia. Meillä edelleen herätään 1-7 kertaa yössä, mutta nyt kolme viimeistä on mennyt kahdella herätyksellä, joista toisella syödään.
Nyt keittämään ärhäkät pannukaffet ennen kuin muidu herää!

Kirjoittakaa ihmiset!

T. Monsku & Villi 8kk+

Monskulle pikaiset kiitokset ketjun aloittamisesta! Minttu ei valitettavasti anna nyt äipän kirjoitella enempää, mutta koitan palailla paremmalla aikaa... Toivottavasti kaikki muutkin ehtivät kertomaan kuulumisia mahd. pian.

Ilona & Minttu 5 kk+

Hyvä, että tissi kuitenkin maistuu, se on tärkeintä ja parasta vauvvvalle. Mun tyttärelle alkoi menemään kunnolla perunat yms. soseet alas vasta joskus 10 kk iässä, ja hoikka oli silloin. Nyt hän on 2 v ja mulla hirvee vauvakuume, kun luen teidän juttuja :)

Kiva kun Monsku olit ehtinyt tämän ketjun aloittaa :) ja jospa se Villi nyt alkaisi ilahduttaa äitiään kunnollisilla yöunilla. Minkäs ikäisenä neitokainen lähti ryömimään ja joko löytyy hammasrivistöä?

Mä olen ollut ollut yhtä höperöä hymyä koko päivän, kun olen iloinen Minervan plussasta. Ihan hassua miten onnellinen voi olla ihmisen puolesta, josta ei ole koskaan edes kuvaa nähnyt...

Meillä neiti pyörii napansa ympäri ja peruuttelee lattialla. Eteenpäin yrittää raukka kovasti päästä, mutta onnistuu aina vaan taaksepäin lykkäämään itseään ja sekös suututtaa!! Temperamenttia tuntuu löytyvän tästäkin neidistä, niin kuin esikoisestakin, eli meillä on odotettavissa liuta kissatappeluita, kun pieni kynnelle kykenee :O! Ihan uusimpana uututena pikku neidin elämässä on nyt tällä viikolla aloitettu kiinteiden maistelu. Minulla oli tavoitteena se puolenvuoden täysimetys, mutta vauvan painokäyrä oli tiheästä syönnistä huolimatta vähän notkahtanut ja kun syöntitahti on tässä viimeisen parin viikon aikana vain kiihtynyt, niin aloitin nyt bataattiäidinmaito-soseella maistelut.

Asiaa olisi enemmänkin, mutta pitää (valitettavasti) vähän noita kotihommiakin yrittää tehdä nyt, kun molemmat pimut koisivat terassilla.

Entu ja typsy 5 1/2kk

Kiitokset Monskulle palstan avaamisesta!

Meidän Typykkä on jo kerennyt 7kk+ ikäiseksi ja on oikea perheen aurinko. (Melkein) aina tyytyväinen ja kovin energinen pakkaus. Hymyilee yhtenään ja nauraa käkättää milloin millekkin. Viimeisin taito lienee ryömiminen, mutta enimmäkseen taaksepäin. Olohuoneessa Typykkä löytyy milloin mistäkin nurkasta kun selkänsä kääntää...

Äidinmaidolla vielä enimmäkseen, mutta iltapuuro on syöty jo aika kauan ja aamupuurokin menee tätä nykyä. Lounaaksi pikkuannos kalaa, kanaa tai lihaa ja vihanneksia. Nokkamukista juodaan vettä.

Enempi myöhemmin, pitää keretä itse syödä ennenkuin Typykkä herää...nukkunut tosi pitkät extra päiväunet tänään.

Ewa ja Typykkä 7kk+

Huomentapäivää täältä aurinkoisesta Helsingistä!

Meillä ollaan tänään väsyneitä. Viime yö meni ihan huutamiseksi... ja aamukin. Yksi hammas on vasta Villillä ja toinen alahammas puhkeaa näillä minuuteilla. Ainakin parempi olisi. Vähän on aamulla vuotanut vertakin ja sen mitä neiti antaa kurkkia (eli ei juurikaan), niin ien on turvonnut ja siinä näkyy jo selkeä "viiva". Tosin ei tunnu sormella vielä. Huokauksien huokaus. Mitään kiinteää ei tänään ole saatu alas.
Mites muilla hampaat? Pistää miettimään, että jos alahampaat kiukuttaa näin paljon, niin mites ne kuuluisat kulmat :)

Miten sitä Entu pärjää kahden tempperamenttisen kanssa? Mä kun olen NIIN pulassa usein ihan yhdenkin kanssa vaan? Sanos, että meneekö se toinen vauveli jo enempi rutiinilla vai onko yhtä "haastavaa" kuin ekan kanssa?

No Ewan ei sitten tarvitse usein menettää hermojaan :) Typykkä kuulostaa aivan ihanalta tapaukselta!

Villin ryömimistä odotettiin kovasti. Rupesi ryömimään vasta noin seitsenkuisena. Kääntyi alle kolmekuisena ja peruutteli ja kieriskeli viisikuisena ja siitä lähtien onkin karjunut turhautumistaan ja lelujensa perään. Sanoisin, että meillä helpotti paljonkin kun hiffasi liikkumisen. Eipä tartte äidin enää ihan joka sekunti leikkiä viihdyttäjä-pelleä.

Mulla nyt miljoona kotihommaa tehtävänä eli pitää mennä.

Ihanaa oli kuulla teistä kaikista ja kirjoitelkaa lisää kunhan ehditte. Pian saadaankiin seuraa toiselta puolelta :)

Ai niin. Joanna&Jaska on viettämässä lomaa kaukomailla ja palattuaan tulevat varmasti tänne turisemaan.

Monsku & Kiukku-Villi 8kk+

Juu, meillä ei olekaan vielä hampaita ollenkaan eli varmaan sitten se meidän neiti viimeistään kiukkuaa :-) Osaahan Typykkäkin toki rähistä, mutta tyyntyy tosi nopeasti. Olisi myös viiteitä siihen suuntaan, että kun jalat alkavat kantaa, niin täällä saa olla silmät selässä ja nopeat reaktiot: mun kissanpäivät lienevät viimostaan sitten ohi...

Kumma muuten, kun täällä Ruotsissa melkein painostetaan lopettamaan tai vähentämään imetys minimiin heti puolen vuoden jälkeen. Näin neuvolassa ja varsinkin anoppi ja appi. Muuten ihan täysjärkisiä ihmisiä, joten en oikein ymmärrä. Mites Suomessa?

Kiva kuulla teidän arjesta: kertokaapas lisää! Onko sattunut kommelluksia? Mikä yllätti muut ensikertalaiset?

Ewa ja Typykkä 7kk+

Yöllä tisutellaan edelleen ainakin 1 kerta. Mutta neiti syö nopsasti ja nukahtaa heti uudelleen, mikä on taivaallista. Yösyöntien väli piteni heti, kun tuli puuro kuvioihin. Omassa sängyssä nukkunut suurimman osan yöstä jo jonkun aikaa, mutta unohtuu usein meidän sänkyyn syöttökeikalla. Levottomammin tosin alkanut nukkua meidän välissä kuin sängyssään (ennen oli päinvastoin). En ole vielä raaskinut heivata omaan huoneeseen; ei kai tässä kiire ole. Se on niin ihana tuhisija ;-)

Tuli nimimerkki tekstien väliin, kun aloin kuulostella mitä neiti ja isänsä kailottavat olohuoneessa. Tää on niin tätä: onkohan keskittymiskyky mennyt loppuiäksi? :-D

Heippa,

Kiitokset Joppulille nostosta! Ja ihanaa, että ensi viikolla turiset jo tällä puolella meidän kanssa :)

Villi sai sen hampaan tehtyä, hallelujah... Viikonloppu on siis mennyt kivasti ja on vaihteeksi yölläkin nukkunut hyvin. Kahdella herätyksellä ollaan menty ja se on meille siis tosi hyvin. Sääli, että eilen oli kurja ilma. Käytiin vain autoilemassa ja huonekaluostoksilla. Aamulla kyllä vedettiin puistopiknikkiä kummitädin ja villin kanssa säästä huolimatta. Villi nimittäin pelkää nykyisin imuria ihan julmetusti ja miehen piti imuroida :)

Ewalle imetyksestä; kyllä meidän neuvola on koko ajan suosittanut täysimetystä 6kk ja osittaisimetystä yhteen vuoteen asti. Mulla tosin oli imetysdietti jossain vaiheessa niin tiukka ja Villin unet niin kadoksissa ja allergiaoireet pahat, että sekä tereydenhoitaja että yksityinen allergialääkäri suosittivat imetyksen lopettamista. En lopettanut. Ehkä siitä syystä, että lukuunottamatta hetkittäistä rintaraivareiden kautta ja muutaman päivän kestänyttä imemislakkoa, imetys on sujunut tosi hyvin. Pullosta Villi ei ota huikkaakaan ja meillä nukkumaanmeno perustuu suurimmaksi osaksi tissin tainnuttavaan voimaan, että en yksinkertaisesti uskaltanut lopettaa. Nyt diettaan enää maitoa, kananmunaa, soijaa ja naudanlihaa. Jossain vaiheessa lista oli hyvin paljon laajempi ja sisälsi mm. kaikki kotimaiset viljat. Villi ei oireile enää ja maitoaltistus on tehty ja allergia todettu. Seuraavaksi pitäisi altistaa kananmuna.
Olen siis ajatellut imettää noin vuoden ikään. Sitten pitäisi vierottaa, sillä voi olla, että palaan työelämään jo syksyllä.

Pitää mennä syöttelemään lounas pian. Ruokakin taas maistuu tytsylle entiseen tapaan. Ihanaa.

Palaillaan paremmalla ajalla taas.
Pitää tekstata Joannallekin ja käskeä tänne :) Ja Prinressa lienee tulossa pian myös...

Monsku&Villi 8kk+

P.S. Olen muuten ihan varma, että lipsautan tänne Villin oikean nimen jossain vaiheessa. Ei olla käytetty Villi-nimeä sitten syntymän... No ei se haittaisi vaikka niin kävisikin.

Minttu sairastaa ensimmäistä flunssaansa :( Juurikaan ei siis olla pariin yöhön nukuttu… Kuumettakin on hiukan Ei siis pysty taaskaan enempää kirjoittelemaan :/

Ilona & Minttu 5,5 kk

Moikka moi,

Meillä taas jostain syystä hulinointi yö takana. Huokaus.
Kävin äsken rustaamassa pari riviä odottajiin. Siis äkillinen järjetön vauvakuume iski tänne eilen/tänään??!! Apua :)

Voi Ilona, yrittäkää jaksaa flunssan kourissa & pikaista paranemista!
Villillä taisi olla eka (ja toistaiseksi ainoa) flunssa juuri samoihin aikoihin eli vähän ennen puolta vuotta. Ei onneksi kestänyt kauaa ja meillä on näköjään niin onnellisesti, että kun Villi on kipeä, niin silloin NUKKUU. Onni onnettomuudessa. Tsemppiä teille!

Vai potee se Monsku vauvakuumetta... No mutta siitä vaan! Villihän on nyt suunnilleen saman ikäinen, kuin mitä minun esikoiseni oli kun aloin odottaa tätä pienempää. Onhan tämä välillä suoraansanottuna rasittavaa, mutta enpä ole katunut. Nyt voin lisäksi sanoa, että olen täydellisen tyytyväinen vallitsevaan tilanteeseen. Esikoisen jälkeen tuntui sille, että jotain puuttuu meidän perheestä ja ahdisti ajatella töihin paluuta yms. Vaan ei ahdista enää, töihin palaan ensi talvena ja siihen asti aion ottaa rennosti ja nauttia näistä pimuista :). Hormoonikierukankin laitatin ja sanoin miehelle, että katsellaan sitten viiden vuoden päästä, mille tuntuu lapsiluku ;D.

Hyvä että Villi sai hampaansa pukattua. Meilläkin tätä pienempää tuntuu kovasti häiritsevän tuo suu ja alaien pullottaa, on koko neiti ollut viime päivät varsin hermoheikko tapaus :/. Saa nähdä tuleeko sieltä kohta hampaita, vai onko tuo liikkeelle pyrkiminen, se asia joka pientä kaivelee.

Paranemisia Mintulle! On se vaan aina kurjaa, kun pieni sairastaa :(...

Ehtisiköhän nyt naputella muutaman rivin…? Mintulla ei enää kuumetta, joten uskalsin laittaa ulos nukkumaan. Paikallaan olevissa vaunuissa Minttu ei nuku, joten yleensä joudun kävelemään sen aikaa, kun haluan neidin nukkuvan. Nyt saatiin kuitenkin pappa apuun ja siellä ne nyt ulkoilevat :)

Minttu ei vielä ryömi ja kääntyykin vain mahalta selälle. Ei siis pidä mitään kauheaa kiirettä liikkumisen kanssa. Ihan viime päivinä on kuitenkin mahallaan alkanut kiertää akselinsa ympäri eli eiköhän se liikkeelle lähtökin hiljalleen sieltä tule.

Vai iski Monskuun vauvakuume :) Mäkin olen kyllä kovasti miettinyt toista lasta, siis sitä tuleeko meille sellainen vielä joskus. Tällä hetkellä tuntuu olevan niin täysi työ tuossa yhdessäkin, etten oikein osaa kuvitella, miten selviäisin kahden kanssa Mutta toisaalta… kun tuolla odotuspuolella vierailee, tulee sellainen olo, että kyllä mäkin haluan vielä joskus sen kaiken kokea.

Mutta nyt on taas mentävä…

heippa kaikki! yksikätisesti ilmoittaudun:)

Poika on hyomenna siis 7 vkoa, ja tietysti maailman ihanin! ns helppo lapsi, nukkuu kokonaisia öitä 2-3 syötöllä eikä turhia valita.

pitemmin sitten 2-kätisestiE

Kiva kun Mintun flunssa (tai ainakin kuume) meni nopsasti ohi! Harvempi taitaa vielä 5,5 kk:n iässä ainakaan vauhdilla ryömiä. Samalla lailla meilläkin mentiin tuossa iässä akselin ympäri. Typykkä alkanut nyt konttaamaan ja edistyy päivittäin kun hoksasi systeemin ja osaa nyt istua ihan itse pitkiäkin toveja. Istua nököttää ja tutkii lelujaan ja välillä katsoo isää tai äitiä ja virnistää ylpeänä...

Entulle terveisiä, että meilläkin vielä ihan hampaattomina. Saa nähdä milloin alkaa edes uhkailla ilmestyä.

Vähän mietityttää imetys: Typykkä on syönyt hyvin tähän sasti, mutta nyt alkanut päiväsaikaan muutamana päivänä protestoida. Ilta-, aamu- ja se yksi yöimetys sujuu edelleen. Kiinteitä syö hyvin ja vettä menee nokkamukista jonkun verran. Mietityttää vaan, että saako maitoa päivässä tarpeeksi, kun sitä pitäisi kai saada 500-600ml. Korviketta ei olla koskaan kokeiltu. Kuinkakohan moni selviää ilman, vai onko yleisempää, että sitä juotetaan tai sotketaan ruokaan ennen lehmänmaitoon siirtymistä? Mulla ihan hakusessa, kun imetys sujunut niin hyvin.

Mitkäs suositukset lehmänmaidosta on Suomessa? Täällä ei juomaksi suositella kuin vasta 10-12kk:n iässä, mutta puurot saisi maitoon jo tehdä. Suositellaanko Suomessa mitä maitoa? Täällä pitäisi olla sitä rasvaisinta, 3%, mutta muistelisin kavereitteni tarjoavan ainakin vuotta vanhemmille lapsille rasvatonta tai kevytmaitoa...

No katellaan - ehkäpä Typykkä kiinnostuu tisuttelusta vielä uudelleen :D

Monsku hei! Ei muuta kun kirjaudut kanssani uudestaan tuonne haaveilijoihin :-D Mä oon jo päättänyt että putkeen tehdään. Lukuisat kaverit ja sukulaiset suosittelee pientä ikäeroa ja kun mulla on vuotta nuorempi veli, niin en epäröi. Mitäs miehesi on asiasta mieltä? Vai ootko edes uskaltanut kertoa haaveilevasi ;-)

Ja tervetuloa Elviira poikineen!

Ensi kertaan sitten ja aurinkoisempaa (täällä kauhia sää) kevättä!

Ewa ja Typykkä (7kk+)

Täällä ilmoittautuu mukaan kirjoitteluun Joanna & Jaska. 8kk neuvolasta kotiuduttiin just ja strategiset mitat on 9800g ja 70,9cm.

Alkuun onnittelut Inkulle pojasta!

Kotiuduttiin pari päivää sitten reissusta Thaimaasta ja Hong Kongista. Suht rankkaakin oli eikä kommelluksilta vältytty, mutta olemme kuitenkin sitä mieltä että reissu kannatti tehdä. Jaska teki reissun alkuun ekat hampaansa ja oli 39 asteen kuumeessa, tippui sängyltä (onneksi kokolattiamatolle), matkarattaat meni lennolla rikki ja minä ja mieheni saatiin samanaikasesti ärhäkät vatsataudit. Ihanaa siis olla nyt kotona ja ottaa iisisti.

Jaska on edelleen odotusaikaisen etuliitteensä veroinen eli melko laiska liikkumaan. Ei ryömi vielä, mutta kääntyy mahalleen ja sieltä pian takaisin selälleen kunhan saa jonkun lelun käteensä. Sanoja tavailee; mm. mammmma, papppppa, vavvvva (harmi ettei olla ruotsalaisia :-). Syö reippaasti, mutta maidon kanssa takkuaa. Oikeastaan vain aamumaito pullosta kelpaa, muut maidot ujutan aamu- ja iltapuuroihin, jotka ovat melko vellimäisiä. Jaska nukkuu hyvin; yöunet melkein 12h ja 2-3 päikkärit yhteensä 3h.

Lisää paremmalla ajalla; Jaska nukkuu ja menen katsomaan nauhoitettuja sarjoja parin viikon ajalta. Ensin vuorossa Täydelliset naiset.

Mukavaa päivänjatkoa Viilajaäideille ja -vauvoille!

Joanna & Jaska 8kk+

Ewalle lehmänmaidosta, aloitusiästä ohjeet on suunnilleen samat. Esikoisen 10kk-neuvolassa sanottiin aikoinaan, että voi pikkuhiljaa alkaa totuttaa. Rasvaisuuden suhteen onkin sitten ihan eri linja, eli rasvatonta suosittelevat. Ns. punaista maitoa on kuulemma suositeltu ennen, mutta ei enää.

Kiva kuulla Elviirasta ja Joannastakin! Tapahtumarikas reissu ollut Joannan perheellä :0, mutta ilmeisesti kuitenkin pääpainoltaan positiivinen kokemus. Jaskan perusrauhallinen luonne varmaan auttaa reissaamista aika paljon. Voin vaan kauhulla kuvitella millaista olisi pitkällä lennolla noiden minun tinttaralla neitien kanssa :D! Saataisiin koneen täydeltä pahoja katseita... Joku lyhyempi lento kyllä varmaan onnistuisi. Esikoinen osaisi jo jännätä uutta tilannetta sen verran, että voisi pysyä jopa paikallaan... Mutta joo... eipä taida tämän kyseisen äitihahmon oma virta ja pinna riittää matkailuun ihan vielä...

Nostellaanpas meitä välillä hiukan ylemmäs…

Minttu nukkuu ulkona vaunuissa, siis paikallaan olevissa vaunuissa! Ihmeiden aika ei siis ole ohi! Nyt olisi siis kerrankin aikaa tehdä kaikenlaista hyödyllistä. Ja mitä mä teen – surffaan netissä tietysti! :)

Minttu on aika hyvin toipunut flunssasta, hiukan tosin vielä tuhisee ja röhisee. Nyt sitten vaan on itselläni kurkku kipee ja nenää kutittaa. Ärsyttävää! Ei sitten yhtään huvittaisi sairastaa nyt juuri, kun Minttu alkaa toipua.

Olikos teillä kenelläkään kantoreppua käytössä? Mä oon kovasti suunnitellut Ergon hankkimista, mutta olis kiva kuulla käytännön kokemuksia siitä/muista kantorepuista ennen ostopäätöstä.

Kotona ollaan... Kaaleppi, nykyisin kutsutaan Suoma Edithtiksi, syntyi 8.4. klo.10.43 ja painoa oli 3830g ja pituutta 50 cm. 10 pistettä ja on maailman suloisin. Lisää juttua odottajien puolella.

J